Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Pilvistä aamupäivää!
    On sen oloinen sää, että tänään tulee vettä. Kylmä ei sentään ole, ja tuulikin näyttää nukkuvan.
    Elinvoimaiselta tuo luonto kuitenkin vaikuttaa, vaikka metsässä ei liikahda lehtikään...

Pyydän tuhannesti anteeksi tahatonta provokaatiotani, vaikkakin minusta oli oikein mukava lukea sekä mielipiteitä häistä että muisteluksia esim. SkillaNin häistä.
    Omat hääni olivat omalaatuisuudessaan ikimuistoiset, vaikka en suostunutkaan äidin tahtoon järjestää kunnon tanssihäät.
    Serkussarjastamme vain ensiksi avioitunut piti sellaiset. Annan Vennu oli täynnä morsion ja sulhon sukua ja ystäviä. Pariskunta sai sulhasen kavereilta häälahjaksi sametilla päällystetyn, topatun kaulimen. Toppauksena oli seteleitä, joten se oli varmastikin kaikkein tervetullein ja käytännöllisin lahja.
    Morsiusparista kumpikin oli alaikäinen, mutta se ei estänyt avioliittoa kestämästä lähes kuusi vuosikymmentä, kunnes sananmukaisesti kuolema heidät erotti.

Tämä kirjoitteluni näyttää taas rönsyävän häistä läksiäisiin. Vahinko, että uudistivat pois sen laskurin, josta näki, kuinka monta merkkiä oli jäljellä.
    Olisi se noloa, jos kerrankin keksisin jotakin järisyttävää, ja merkit olisi loppuun kulutettu.
    Taivaita syleilevän upea lause jäisi kesken. [Tähän kohtaan kuuluisi hymiö, joka nauraisi suu ammollaan vitsikyyttäni(?)]

Varmaan ne hymiöt olisivat näillä palstoilla ihan käyttökelpoisia, jopa tarpeellisia.
    Niitä käyttämällä vältyttäisiin monelta väärinkäsitykseltä.
    Kun vielä keksittäisiin sellainen keksijä, joka keksisi tekstiin passelin otsikon. Otsikon keksiminen on kirjoitteluni kolmanneksi vaikein kohta. Ensimmäinen on aloittaminen ja se kaikkein vaikein lopettaminen.

Nyt juon kahvit ja rupean metsästämään yhtä kärpästä, joka ei ole katossa vaan ikkunassa. Terveiseni!
  2. Hyvää yötä!

Yritän kirjoittaa ihan hiljaa, etten herätä teitä kesken kauneimpien unien.
    On erittäin hyvä asia, että murteet on palautettu arvoonsa. Olisi ihanaa, jos täälläkin kaikki murteitten osaajat ainakin joskus käyttäisivät omaa murrettaan. Sitä on nautinto lukea.
    PH kirjoittaa aivan ihanaa tekstiä "hoon päälle", ja Jatan pohjalaismurre on riemastuttavaa. Paulamarian savon kieli on aivan omaa luokkaansa, ja onhan täällä monia muitakin kielitaitoisia.

Jatta kysyi Puskasuleiman murrealuetta. Etelähämäläisiin murteisiin se kuuluu, ja täällä etupäässä vanhat ihmiset puhuvat murretta. Paikkakunta on muuttovoittoinen. Se merkitsee murteitten sekoitusta, jossa paikallinen murre alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.

Itse - niin paljasjalkainen kuin olenkin - en ole saanut murretta äidinkielenä vaan oppinut sen leikkitovereiltani ja heidän vanhemmiltaan. Riemastukseni olen huomannut, että esikoisemme on samaa luonnonmenetelmää käyttäen omaksunut paikallismurteen. Miät ja siät vilahtelevat ihan luontevasti hänen puheessaan, ja kun hän sille päälle sattuu, tulee juttua enemmänkin.

Noista fiinimmistä konsonanteista ähvä on f, mutta B on P, G on K ja D on T. Kuoppaa meillä ei ole; se on kuappa, ja tie on tiä. Tiästä tuli mieleeni, että on se D välillä ärräkin. ( Syytä miä en tiärä. Temokratiaa kummiski kannatan ja kaffee juan.)

Vaan en juo nyt. Katselimme James Bondin, mies tosin vain unissaan, mutta nyt hän on jo pitkään valvonut makuuhuoneessa antaen väliaikatiedotuksia, ettei hänellä ole petikaveria. Ei kai tässä muu auta kuin lähteä poloista nukuttamaan. Ehkä sitten nukahdan itsekin.
    Viite: Kaksi ensimmäistä sanaa.
  3. .
    En kuitenkaan tule saunakaljoille. Olen niin naatti, että ensimmäisestä huikasta sammuisin, eikä kukaan uskoisi, etten ole juonut päätäni täyteen.
    Oli olevinaan askaretta vaikka minkälaista, ja saunasta tulin ihan löylynlyömänä.

Miniäkin poikkesi, ja harrastimme yhdessä kieliopintoja Siskan johdolla.
    Hänen appiukkonsa kylläkin kävi vähän väliä häiritsemässä, kun oli muka tärkeää asiaa.
    Unohdin kertoa miniälle, että herra mieheni on ylettömän säteilevä ja seurallinen sen tähden, että selvisi eräästä testistä pelkillä kehuilla.
    Ilmeisesti hän oli vastannut ihan rehelllisesti, sillä tulos vastasi sitä kuvaa, jonka minä olen hänestä saanut.
    Yksi puute siinä tuloksessa oli: olisi pitänyt lukea, että kyseisen henkilön jäljiltä ovat kaikki mahdolliset ovet auki -- jääkaapin ovea myöten! Aina.
    Sitten mies vieläkin ihmettelee, miten minä huomaan, että hän on käynyt keittiössä.
    Pitihän minunkin testata itseni, ja tulos oli 47.

Vaan nyt lähden testaamaan, olenko liian väsynyt nukkuakseni.
    Oikein hyvät yöt kaikille, erityisesti Paulamarialle. Epäilen, ettei hän malta kultaansa odotellessa nukkua lainkaan.
  4. .
    Eikös se ole ulkomaalaisittain hieno tapa kysellä säät ja puhua ummet ja lammet ennen kuin mennään asiaan? Asiantuntijathan (?) yhteen aikaan jatkuvasti paheksuivat sitä, että suomalaiset esittävät asiansa epäkohteliaasti heti hyvän päivän jälkeen. Vallan oli moukkamaista siten menetellä. Sehän osoitti, että suomalaiset edelleenkin ovat metsäläisiä. Onneksi sentään paheksujat hallitsivat etiketin...

Täällä tosin ainakin minua kiinnostaa, millainen sää missäkin on. En sitä sääkartoilta viitsi ruveta tutkimaan. Paljon mielenkiintoisempaa on, kun toiset omin sanoin kertovat sateista ja paisteista; kevään ensimmäisistä leskenlehdistä tai syksyn kellastuvista koivuista.

Ja sitten mielipiteeni tuohon atomivoimala-asiaan: En tiedä, olenko puolesta vai vastaan, mutta käsitykseni mukaan tämä nykyisin rakenteilla oleva on kuin se entinen auto, susi jo syntyessään, joten voi se olla petojen sukua ja saattaa aiheuttaa vielä itkua ja hammasten kiristystä.
    Teollisuuden uhkaukset halvempien tuotantokustannusten maihin siirtymisestä on olemassa oleva tosiasia, sehän on moneen kertaan jo nähty. Herranen aika! Sehän on sitä globalisaatiota, on täällä sitten kaksi tai kuusi ydinvoimalaa.
    Suoritin itseni kanssa salaisen äänestyksen, ja huomasin molempien peukaloitteni osoittavan alas eli lisärakentamista vastaan.

Lähetän terveisiä Uriseville ja erityisesti ylikypsälle. Luulen ymmärtäväni, miltä heistä tuntuu.
    Luimme juuri eilisestä lehdestä erään nuoruusaikaisen ystävämme kuolinilmoituksen...
    Tuli mieleen, että ei kaksi kolmannetta. Hän oli kolmas ihan pienen ajan sisällä. Toivottavasti tähän ei tarvitse todeta, että ei kolmas ilman paria.
    Ainahan tutun tai läheisen kuolema pysäyttää, mutta kun oma ikäluokka alkaa kadota ympäriltä, se tuntuu erilaiselta...
    Ei tässä nyt parane ruveta pohtimaan, joko kohta on minun vuoroni. Elämä jatkuu ja se kannattaa elää mahdollisimman täysillä.

Anteeksi, että tuli taas vähän synkkä. Taivaalla on kuitenkin paljon sinistä, koivussa keltaisia lehtiä, ja pihlajanmarjat ne vasta upeita ovatkin.

Pärjäillään!
  5. Aamu- tai iltapäivää!

Poikkesin aiemmin pikapikaa Pirtissä hörppäämässä kupillisen Irkun keittämään kahvia. Kiitos!
    Kirjoittamaan en ryhtynyt, sillä olin kuin puulla päähän lyöty ja kipinöivän kiukkuinenkin. Tekstit olivat kirjoittajan nimen ja päiväyksen kanssa sulottomassa sekamelskassa.
    Kävin muuallakin kurkistamassa, mutta samaa sotkua ei niissä ollut. Päätin katsoa, korjaantuuko tilanne täälläkin, ja onneksi katsoin! Olisi taas tullut rähistyä liian aikaisin.

Rähjäänkin nyt toisesta asiasta:
    Kun nykyisin jo synnytyslaitoksissa pisteytetään ihmiset, niin on se pirua, ettei vieläkään päästä pisteyttämisistä eroon! Täälläkin yllytetään jakamaan plussa- tai miinuspisteitä. Sellainenhan karsii arimmat kirjoittajat, mikäli heidän kohdalleen ei osu plussia, ei mitään tai tulee vain miinuksia.
    Toisaalta joku hyvä kirjoittaja saattaa joutua kateellisten hampaisiin monien plussiensa kanssa.
    Tämänkaltainen uudistus on aivan tarpeeton!

Ja sitten terveisiä:
    Ynnämuu ihmetteli, oliko meistä jompikumpi käynyt ahkerammin nurkkakaapilla, kun toinen muisti ja toinen ei. Siis sen päät kolisten...
    En kidutuksen uhallakaan tunnusta käyneeni kaapilla edes vain pölyjä pyyhkimässä!
    Minulla on tällä hetkellä kahdesti päivässä sellainen menu, että aamulla pillereitä ym. virvokkeita pitää nauttia kahdeksaa (8) sorttia. Illallinen on hieman kevyempi, lajikkeita vain viisi (5).
    Kun siinä sivussa pitää puhallella ja mittailla, olen ollut niin pyörällä päästäni, että voi se päitten kolina johtua omastakin päästäni. Ehkä tämä troppaaminen aiheuttaa myös hallusinaatioita.
    Jos et todellakaan löydä nupistasi mustelman mustelmaa, suostun myöntämään, että minulla oli/on vikaa päässäni!

Joka tapauksessa neitsytjuhlaa vietettiin riemukkaan siivoissa merkeissä. Tilaisuudessahan ei ollut edes yhtäkään humalaista turistia, joka olisi astunut jonkun juhlijan kädelle.
    Jäänkin innostuneena odottamaan Kahvipirtin synnyn vuosijuhlaa. Sen tähden en vielä ole korjannut parasta pussilakanaammekaan. Säkkiinhän ei ole tarvetta pukeutua.

Terve!