runontaja

runontaja profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Minä en halua olla täällä rasvatyynessä enkä siellä ristiaallokkojen ruhjottavana saati tuolla nimettömien saarten ahdingossa Aavikolla minä haluan istua ja katsoa tuntemattoman heimon aurinkotanssia

Liittynyt 18v sitten
319 aloitusta · 18111 kommenttia
Uusimmat aloituksetSuosituimmat aloituksetUusimmat kommentit
Nyt kun olen saanut ääneni takaisin.

Kysyn ensimmäisenä, oletko lukenut kirjoituksesi itsellesi ääneen?
Asiassa enemmän palautteessa.

Tässä sitten kommentit ja pyrin ottamaan poiminnan mukaan, mitä kohtaa tarkoitan:

"-Silja! Montako kertaa sulle pitää sanoa, sulla ei ole asiaa meidän alueelle? Anna huutaa."

Ehdotus: -Silja, Anne huutaa. -Montako kertaa sulle pitää sanoa, sulla ei ole asiaa meidän alueelle?

Peruste: Kun käyttää huutomerkkiä (!) ei tarvita kun sanoin ilmaistaan huutamista.

Voi myöskin käyttää alkuperäistä muotoa, muuttaen loppua "Anne kysyy vihaisena/vihai... äänellä".

-------

"En vastaa mitään, ei se ole ennenkään mitään auttanut"

Kysymys: Oletko lukenut kirjoituksesi ääneen? Jos et, niin tee se muutamaan kertaan ja jos mahdollista lue nauhurille ja kuuntele.

Itse jättäisin sanan "mitään" pois

-------

"Tunti kuluu, ja minä istun vaihdossa."

Kommentti: Sanan "ja" edessä käytetään pilkkua tietoisena tehokeinona, kirjoituksessasi on niitä 6 kpl, eli 5 kpl liikaa.

--------

"Ja kohta tulee ensimmäinen osuma."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rinnastuskonjunktio

http://www.cc.jyu.fi/~pamakine/kieli/suomi/konjunktiot/konjrinnastus.html

http://www.cc.jyu.fi/~pamakine/kieli/suomi/

Rinnakkaiskonjuktiot yhdistävät yhteenkuuluvia asioita, samanasteisia lauseita tai niiden osia.

Kirjoitus siis on oikein, mutta:

"Vastahakoisesti laahustan kentälle, ja samantien alkaa vastalauseita sadella. Ja kohta tulee ensimmäinen osuma."

Sana "ja" tekee minun mielestä torsoksi.
Älä kuitenkan muuta väkisin. Älä siis ota paineita asian suhteen.

Sana "myrsky" antaa enemmän voimaa.

---------

Todella upea kohta:

"Välillä olo on kuin kultakalalla. Sellaisella pienessä, pyöreässä maljassa ympyrää uivalla kultakalalla, joka ei pääse pois, vaikka kuinka ahdistaisi. Ja lapset koputtelevat ja ravistelevat maljaa vain nähdäkseen kalan uivan taas ympyrää hädissään, koska se näyttää niin hassulta."

Hyvin ilmaistu ahdistuneen ihmisen tunnetilaa.

---------

Havaittavissa kotikiusatun arkea:

"Ruoka-aikana en ota lautaselleni juuri mitään. En halua olla lihava, läski ja ruma enää. Veli kysyy irvaillen, olenko laihdutuskuurilla. Kävelen omaan huoneeseeni sanaakaan sanomatta. Ei kukaan välitä."

Kommentti: Ei siis ihme, että tyttö tuntee itsensä syrjityksi. Vanhemmatkaan ei huomauta veljen ilkeydestä.

Kertoo myös tytön lannistuneisuudesta ja siitä, miten hän on alkanut uskomaan itsestään levitettyjä valheita.

--------

"-Tämä kultakala vapautuu nyt, kuiskaan hiljaa yöhön, ennen kuin otan askeleen kohti vapautta."

Kommentti: Sana "kuiskaan" kertoo hiljaisesta puheesta.

Ehdotus:
Kuiskaan yöhön

---------

Kiitos vielä kerran oivalisesta tarinastasi
T. runontaja
Kysyin, koska eri nikki.
oli aikanaan autoni kojelaudan päälle liimattu kipsinen enkeli, joka katsoi siihen suuntaa minne ajettiin.
Kipsienkelin korkeus on noin 10 cm.