Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Lunta+ja+räntää+sataa+rytkytteli+melkein+koko+päivän.+Taitaa+sulahtaa+lumet+pois+ennen+aamua.++Sen+nämä+ilma++teki,++että+tuli+tupapäivä.+Eipä+siitä+suurta+harmia+tullut,+voihan+väliin+ottaa+letkeämminkin.Rukan+kisoissa+-+tv:n+välityksellä+-+hupeni+muutamia+tunteja.+En+nyt+koko+päivän+ohjelmaa+seurannut.+Tietysti+mäkikisan+katsoin.++Olenhan+minäkin+mäessä+hyppinyt.+Onhan+siitä+aikaa++lähes+70+vuotta.+Sellaisia+yli+kymmen+metrin+leiskauksia+minäkin+sain+aikaan.++Rukalla+tuli+muutamia+yli+140+m+hyppyjä.Jouluvarustelusta+ja+lahjoista+olette+kirjoitelleet.++Mikäpäs+siinä+kun+on+perinteet+ikääkuin+velvoittamassa.+Minun+nuoruuteni+kotioloissa+ei+juuri+kovin+paljon+jouluakaan+juhlistettu.+Ehkä+ne+paremmat+housut+valittiin+päälle+ja+saattoi+känttyäkin+olla+paremmin+pöydässä.++Varsinaisia+lahjajakelua+en+muista+tapahtuneen.+Eipä+noita+osannut++odotellakaan.+Tuskinpa+sen+takia+mitään+vahinkoa+tapahtui,+vaikka+vaatimattomasti+pyhät+menivät.Täällä+on+nuorempi+sukupolvi+pikkujouluja+kyhännyt.+Olemmehan+niissä+jutustelemassa+käyneet.+Lahjajärjestelyjäkin+on+ollut.+Tavoitteena+on+ollut,+että+lahjan+arvo+on+alle+10€.+Kukin+tuo+yhden+lahjan+ja+ne+sitten+jaetaan.+Aivan+pienimmille+on+vähän+erikeen+"räätälöity".++Minusta+se+hyvin+passaa,+vähentäähän++se+huomattavasti+pressaantumista+ja+myös+turhan+arvokkaan+rojun+kerääntymistä+nurkissa+pyörimään.++Eipä+muuta+kuin+hyvää+jatkoa++teille+kaikille+myös+tulevaan+arkeen!
  2. Sää+oli+tänään+epävakaa+-+tai+oikeastaan+tähän+menoon+vakaa+pilvinen+ja+sateinen.+Ihmeen+lämmin+kuitenkin+ylitti++5.Metron+rakennus+kilpailee+Olkiluodon+voimalan+kanssa+työn+kestossa.+On+syytä+juhlia,+kun+valmista+tuli.Siitä+Inarin+tulipallosta++sateli+maahan+meteroriitteja+tähtitieteilijöiden+mukaan.+Melko+harvinaista,+tällaista+tapahtuu+kerran+kymmenessä+vuodessa.+Niin...Skillan+kertoi,+että+Varkaus+on+hyvä+paikka+asua.+No+se+nimi...,+eihän+nimi+miestä+pahenna,+tuskinpa+paikkaakaan.+Mistähän+paikan+nimi+lie+kehittynyt?Kyllä+se+auto+alkaa+olla+minullekin+turhake.+Onhan+sen+"aarteen"+pidostakin+moninaisia+huolia.+Tälle+vuodelle+kehittyy+vajaa+5000km+ajoa.+Hupiajelua+ja+marjareissuja+pienin+tuloksin.+Pidän+kuitenkin+toistaiseksi+autoni.+Sanotaanko+kuten+Helismaa+laulussaan+"+...kävin+kaksakoulua,+varmuuden+vuoksi.."+Niinhän+olen+tehnyt+ja+samalla+tavalla+autoakin+pidän.+Tarpeen+vuoksi+se+ei+olisi+välttämätöntä...+siitä+koulusta+ehkä+jotakin+hyvää.Uuden+kännykkäni+kanssa+tuppasi+tulemaan+vain+ongelmia.++Opaslehtinen+oli+kovin+vajavainen.Netistä+löysin+juuri+kännykkäni+sopivan,+yksityiskohtaisen+kuvitetun+oppaan.+Johan+aloin+jyvälle+pääsemään!++Selvisi+ne+keinupainikkeet+ja+"viivetoiminnot."++Ei+tämän+kännykkäni+toiminnoilla+ole+mitään+yhteyttä+entisiin+"nokialaisiin,"+vaikka+niin+kerrotaan.+Kauanpas+kesti+kunnes+Hurskaiselle+tuli+nuohooja.+Siitähän+on+aikaa,+kun+kerroit+perusteellisten+telineiden+teosta.+Parempi+kai+myöhään+kuin+ei+ollenkaan.Taas+on+juhlapäiväni+edessä.+Pitää+järjestellä,+että+joka+viikko+on+juhlat!+Teille+hyvää+illanjatkoa!
  3. Tänään+en+taida+olla++oikein+juttutuulella.+Ei+se+ole+mököttämistä+eikä+jurottamista.++Niin++se+vain+on,+että+vaikka+ei+mikään+erityisemmin+vaivaa,+ihminen+haluaa+väliin+lepuuttaa+itseään+vaikka+istuviltaan.+Ainakin+minulla+on+ollut+koko+ikäni+moinen+tapa.+Muistan+lukuisia+tapauksia,+kun+työmaalla+ruokatunnilla++kaverit+päästelivät+vitsejään+ja+röhisivät+naurujaan+-+minä+isua+törötin+penkillä+välissä+enkä+pukahtanut+mitään.+Ennen+pitkää+joku+nykäsi+olkapäästä+ja+kysyi:+Mitä+sinä++jurotat?++Vastasin+jotain+yhdentekevää,+en+mitään...jatkakaa+vaan.++Enkä+äänekkäästä+rohinasta+ja+puheesta+häiriintynyt,+tuskin+mitään+kuuntelinkaan,+se+oli+vain+taustakohinaa.+Tämmöstä+tuli+mieleeni+kun+istuin+marketin++"orrella"+siinä+välissä+ja+kahdenpuolen+puolitut+kaverit+kertoilivat+vitsejään+ja+juttujaan.+Minusta+niissä+ei+ollut+mitään+uutta+ja+erikoista.+Niinpä+tyydyin+veltosti+katselemaan+käveleviä+ihmisiä+vaikka+tuskin+heitäkään+edes+näin.++Eikö+vain+vieressäni+ollut+istuja+nykäissytkin+minua++ja+kysäisi+että+nukutko+sinä?++-+Juu..joo..en+sentään...Kun+avasin+äsken+läppärin+ja+tulin+Kahvipirttiin,+lukasin+uudet+viestit+ja+ajattelin+että+pitäisihän+sitä+jotakin+kirjoittaakin.+Mitä...?+Jäin+sitten+veltosti+tuijottelemaan+ikkunasta+synkänmustaa+hämärää,+kiiluvia+valoja+ikkunoista...en+tiedä+kauanko+meni+kunnes+tormistauduin+palaamaan.+Niin+...kirjoittamistahan+minä...mutta+kun+ei+nyt...niin,+niin,+tässä+se+vähä+mikä+tuli.+Heippa!
  4. Koko+päivän+posotteli+vettä,+enemmän+tai+vähemmän.+Tuli+käytyä+kuitenkin++ajankohtainen+rokote+ihan+aamupuolella.++Lähes+200+oli+ehtinyt+jo+ennen+minua.++Erittäin+tehokkaasti+rokotus+hoitui,+tiuhaan+vuoronumerot+vaihtuivat.++Kyllä+hyvin+olivat+eläkeläiset+rokotuksen+huomioineet.+SkillaN+kertoi,+että+monet+hänen+tutuistaan+ovat+piikistä+vaivoja+saaneet.+Minua+ei+piikitys+ole+mitenkään+vaivannut,+enkä+ole+kuullut+kenenkään+suurempaa+haittaa+saaneen.+Jostain+pienestä+punotuksesta+joku+on+puhunut.Lakereillaan+lepääminen...onhan+se+tuttu+sanonta.+Voisihan+sitä+yrittää+tulkita+paremmin.+Laakerit+toimivat+mm.+auton+pyörissä+ja+vähentävät+kitkaa.+Kun+lepää+"laakereillaan",+pääsee+livakasti+liikkeelle.+Niinhän+laakerit+toimivat.+Toisaalta,+jos+jutkottaa+"selkäpiillään"+saa+siitä+käsityksen,+että+jutkottaa+tukevasti+"piillään"+eikä+turhaa+pyörähtele.+Jostainhan+nämä+kuvaavat+sanat+ovat+kansansuuhun+kehittyneet.Minäkin+olen+tiputellut+koivun++mahlaa.+Helppo+homma+keväällä.+Sopivan+kokoinen+pora+ja+sillä+matalahko+reikä+koivun+tyvipuoleen,+siihen+tyrkätään+sopivan+kokoinen+muoviputki+ja+ämpäri+alle.+Siihen+sitä+herkkujuomaa+valuu.++Kehutaanhan+mahlaa+kovin+terveelliseksi+juomaksikin.+Oikein+herkuttelijat+käyttävät+mahlaa+veden+sijasta+viinin+tekoon.++Ei+koivu+siitä+kärsi+jos+mahlaa+tiputtelee.+Hyvä+on+kyllä+käytetty+reikä+sulkea+tapilla.+Ja+tietysti+naapuri+saattaa+kylläkärsiä,+jos+luvatta+hänen+koivujaan+kairailee.+Tontillani+minäkin+sen+homman+hoidin.Eipä+tässä+kummasempia+kerrottavia,+joten+hyvää+illanjatkoa+teille+kaikille!
  5. Kyllä+Pirtissä+on+tarjouksiakin+aina+makujen+ja+tottumuskulttuurin+mukaan+erikoisillekin+vierailijoille.+Tästä+on+on+osoituksena+banaanitarjous.+Kiipeilyn+lomassa+varmaankin+banaani+maistuu.Koko+++70+palsta+näyttää+ainakin+väliin+kuihtumisen+enteitä.+Kahvipirtti+on+yksi+ketju++osana++70+palstaa.++Taas+on+tullut+esille+se,+että+miksi++Kahvipirtissä+kirjoittavat+eivät+osallistu+toisiin+ketjuihin.++Jonkun+verran+kuitenkin+on+vaihtoa,+ei+siinä+ole+välttämättä+rajaa.++Tottakai+voi+vapaasti+valita+osallistumisensa.++En+halua+enempää+toisten+puolesta++pohdiskella.Olen+joskus+kirjoitellut+enemmänkin,+mutta+nyt+viimeaikoina+tuherteluni+on+paljolti+jäänyt+käyntiini+Pirtissä,+yleensä++kerran+päivässä+-+jos+sitäkään.++Ei+siihen+ole+mitään+erikoista+syytä.+Kirjoitushaluni+tulee+täyteen+kerrastakin.+Vaikka+olen+yleensäkin+kirjoitellut+netissä+vajaan+10+vuotta,+hiipumista+alkaa+tulla.++Vielä+sekin,+että+kuuluisin+jo++80+osioon,+mutta+en+ole+edes+ajatellut+sinne+siirtymistä.+Tämä++70+saa+riittää+jäähdyttely+vaiheeseeni.++Ja+Kahvipirtissä+on+tutuksi+tullut+joukko,+tietenkin+vain+kirjoittelujen+perusteella.++En+kyllä+pelkää+mahdollisia+rähinöitä,+tottahan+niitä+tulisi+jos+änkeäisin+enemmälti+toisiin+ketjuihin.+Se+tokaisu+on+herkässä:+painu+takaisin!++No+katsotaan+etiäppäin.Ei+se+politiikkakaan+ole+aina+puisevaa.+Nyt+on+herkuteltu+Sipilän+ja+Soinin+valtiosihteeri+Virtasen++paluuta+Kesärannan+neuvotteluista+piiloutuneena+auton+takakonttiin.+Sinisten+Elovaara+toteaa:"Peräkontissa+saa+matkustaa+jos+katsoo+parhaaksi+vaihtoehdoksi+tilanteen++huomioon+ottaen."+Sehän+piti+pitää+salassa,+kun+kyseessä+oli+tärkeät+valtakunnan+asiat.+Tähän+kyllä+liittyi++todennäköisesti+myös+liikennerikkomus.+Nääs,+tavaratilassa+ei+saa+kuljettaa+ihmisiä+ja+siellä+ei+ole+edes+turvavöitä,+jotka+ovat+pakollisia.++Toisaalta++virka-auto+mielletään+kadehtituksi,+ministereiden+kuljetuksen++käyttöön.+Näin+ollen+valtiosihteerin+paikka+voisi+olla++hierarkiassa+auton+takakontti.++Varsinkin+jatkuva+tällainen+käyttö+kyllä+vaatisi+lain+muutoksen.Säätieto:+ylen+sumuinen,+tihkusateinen+päivä.+Autolla+piti+marketissa+vähän+kauempana+käydä.+Tottahan+toki,+lohi+4,90€/kg.+Hyvää+illan+jatkoa+teille!
  6. Sateeton,+pivinen+ja+väliin+aurinkokin+näkyi,++4+,+sellainen+ihan+hyvä+syyspäivä.+Merkettireissun+tietenkin+tein,++ensin+aamusta+toimin+pölyimurin+kuljettajana+valohoito+puuhissa.+Se+mikä+kelpaa+henkilöllisyyden+todistamiseksi+pankissa,+on+minulla+aika+vanhaa+tietoa.+Pankissa+oli+neuvonpidossa,+esitin+ajokortin+todisteeksi,+virkailija+jahkaili+ja+kysäisi,++että+onko++hekilötodistusta.+Kaivoin+lompakostani+kuvallisen++Kelakortin.+Virkailija++piti+pienen+luennon:+Kelakortti+ja+ajokortti+ei+ole+ohjesäännön+mukaan+varsinainen+todiste,+mutta+asiasta+riippuen+nekin+on+joskus+hyväksytty.+Vain+virallinen+henkilötodistus+ja+passi+täyttää+täysin+todistustarpeen.++Olisi+se+tapauksessani+riittänyt,+mutta+olihan+minulla+passi+povitaskussani.+Kaivoin+sen+esiin,+ettei+pankkivirkailijan+tarvitse++"rajatapauksena"+pitää.+Tuleehan+siitä+merkintä+pankin+arkistoon+kuinka+henkilöllisyys+on+todettu.++Joo...kuvallinen+kelakorttti+ainakin+minulta+ilmoitettiin+poistetuksi++Kelan+toimesta+ja+lähetettiin+uusi+tilalle.+Passinikin+on+voimassa+vielä+3kk.+En+tiedä+tyydynkö+jo+uusinnassa+henkilötodistukseen.Ruskan+värit+ovat+haalistuneet,+suurin+osa+puiden+lehdistä+on+tippunut+ja+raasuilta+puut+näyttävät.+Olihan+täällä+myskyisiä+päiviä+puita+ravistelemassa.++Normaalia+vuodenajan+menoahan+tämä+on.+Tämä+loppu+syksy,+pieni+talvi+välissä+ja+jo+ollaan+keväässä.+Näin+se+mennä+hurahtaa+kunhan+vain+kelkassa+mukana+pysyy.Melkeinpä+tyhjäkäynnillä+olen+tämän+päivän+puksutellut.+Telkkarikin+toimi+hyvänä+unilääkkeenä+päivänokosiani+vauhdittamassa.+Voihan+olla,+että+ohjelma+ei+täysipainoisesti+kiinnostanut.+Hetihän+tässä+on+uudet+nukkumaharjoitukset.+Hyvää+jatkoa+teille!
  7. Tavallista+iltaa!Pienen++hässäkän+jälkeen+voin+kertoa+,+että+tavallinen+iltani+on+menossa.+Niin+...+se+hässäkkä.+Minulta+katosi+passini.+En+nyt+pikaisesti+sitä+olisi+tarvinnut,+mutta+tuli+mieleeni+katsoa+kauanko+se+on+voimassa.++Sehän+on+ainoa+virallinen+todistus+hekilöllisyydestäni.Luulin+tietäväni+missä+passini+on,+tietysti+siellä,+missä+se+on+aina.+Nytpä+ei+ollut.+Alkoi+etsintä,+kaikki+laatikot,+takkien+taskut,+kaikenlaisten+papereiden+selaaminen...kyllä+se+hikinen+homma+parituntia+kesti+tuloksetta.+Ei+auttanut+muu+kuin+vetää+henkeä,+ja+mietiskellä+sitäkin,+että+taisi+mennä+uusiksi+passinhaku.++Kyllä+se+ajatusteni+pinnistämien+löysi+yhden+mahdollisen+katoamispaikan.+Olen+käyttänyt+"meikkilaukuksi"+nimittämääni++pientä+vetoketjullista++kassia,+jossa+ovat+pienet+käyttötavarani+vaikkapa+matkoilla.++Se+ei+ollut+näkyvissä,++olin+heittänyt+sen+kirjahyllyn+päälle,+katonrajaan,+jolle+ei+yletä+kuin+jakkara+jalkojen+jatkeena.++Ongin+sen+sieltä+käsiini+ja+sieltähän+passini+löytyi.+Tarkkaan+en+muista,+kuinka+ja+miksi+olin+sen+sinne+piilottamut,+ehkä+siksi+että+kovin+harvoin+sitä+tarvitsen.++Olihan+se+löytyminen+suuri+helpotus.+Vielä+täytyy+opettaa+itseään,+että+tavarat+on+ehdottomasti+aina+laitettava+vakiopaikkaan.+Kyllä+siinä+ehti+tulla+mieleeni+Hurskaisenkin+kamojen+"katoaminen".+Nyt+kun+lankesin++samoihin+ongelmiin,+en+tosin+eka+kertaakaan,++ymmärrän+Hurskaisen+ongelmat+paremmin.+Ehkä+Hurskaisenkin+kannattaisi+tarkemmin+katsoa+mihin+käytössä+olleet+kamansa+hylkää.Muutoin+päiväni+meni+hyvin+tavalliseen+tapaan.+Markettireissu,+jonka+suurin+anti+on+siinä,+että+tuleehan+käveltyä.++Hyvä+ilmakin+suosi+täällä+tänään+ja+ainahan+siellä+jonkun+tutun+tai+puolisellaisen+tapaa+ja+saa+huastella+asia+tai+sen+vierestä.+Näin+tänäänkin.+Nyt+heippa!