Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Sehän++hyvä,++että+synttärijuhlijalle+on+tullut+yllätysrunsaasti+kukitusta+ja+juhlamieltä.+Se+nyt+on+jäänyt+harmittavaksi+puutteeksi,+ettei+kumppanin+sankariksi+julistaminen+oikein+ottanut+onnistuakseen+kun+ei+ollut+tohveleita.+Jospa+sekin+pienellä+viiveellä+vielä+onnistuu.Kävin+Kuusijärvessä+rypemässä+talviturkkini+pois.+Siihen+oli+ihan+mainio+hellelukema+ilmakin+ja+vesi+riittävän+lämmintä.+Lienee+ollut+yli+20C,+en+ottanut+asiasta+selvää+kuin+näin+kuinka+kauan+pienenet+uimarit+ryplääntyivät+vedessä,+ei+heillä+ollut+vilun+merkkejäkään.+Tottahan+silloin+minäkin,+siinä+on+kuitenkin+vaara+että+voisi+pahasti+erehtyäkin.+Pienokaiset+voivat+olla+rohkeitakin.Mäkirinteen+vaikeakulkuisessa+vatukossakin+hissukseen+kiipeilin.+Astiana+oli+tarkoituksella+vain+litran+tuoppi.+Tämä+siksi,+etten+ala+turhan+paljon+riehumaan+marjojen+kimpussa.+Helpostihan+tuoppi+täyttyikin+-+eihän+kukaan+ollut+pilannut+pientä+vatukkoa+tärviölle.+Se+on+sellaisessa+jyrkässä+louhikkorinteessä,+ettei+se+sovi+kiireiselle+hötkyilijälle,+joka+askel+on+tarkkaan+katsottava+ja+kykynsä+punnittava+ennen+harppausta.+Varsinkin+näin+iäkkäänä.Skilllan+kiinnitti+huomioita+mainintaani,+että+"+otan+osaa+kirjoitteluun+supistetussa"+muodossa.+Ehkä+sanojeni++muotoilu+ei+ollut+hyvä.++Sikäli+olen+jo+supistanut+kirjoitteluani,+että+muutamia+kirjoittelupaikkojani+olen+jo+jättänyt.+Se+tuleeko+lyhkösiä+tai+pitkähköjä+viestejä,+riippuu+siitä+hetkestä+kun+viestiä+väsää.Nyt+saattaa+kesähelteiset+päivät+jatkua+pitkälle.+Onhan+se+mainiota,+vaikka+helle+väliin+rasittaisikin.+Niillä+mennään,+mitä+tuleman+pitää!
  2. Tavallista+huomenta!Harmaata+on,+mutta+lämpöä+20c.+Aivan+hyvä+keli+minulle+kun+silmäni+ovat+valonarat.+Täytyyhän+hyväpuolikin+huomioida.Onnittelut+pirttih....ei,+ei+vaan+Laten+pirttitähdelle!+On+siinä+kuohuva+juoma+paikallaan!Minun+oli+tarkoitus+eilenkin+ilmoittautua,+mutta+sitten+sotkeuduin+jalkoihini,+tai+oikeammin+yllättäviin+tapahtumiin.+Niiden+kanssa+nuhjasin+ja+aikakin+ikäänkuin+karkasi+käsistäni.+Sattuuhan+sitä,+ja+jonkun+verran+myös+tottuukin.+En+viitsi+tarkemmin+selostella,+koska+näillä+ei+ole+yleisempää+merkitystä.Aika+hyvä+kalajärvi+onkin+ollut+Skillanin+käytössä.+Ja+jopa+isoja+vonkaleitakin+on+noussut+ylös.+Kyllä+200gr+ahvena+ohkivapaa+kovasti+tutisuttaa.+Ehkä+jonkun+sellaisen+olen+saanut+ongittua,+vaikka+ei+ole+tuullut+puntariin+ripustettua.+Harvoin+syrjäisistä+pienistä+sisämaanvesistä+isoja+ahvenia+tulee.+Pieniä+kyllä+voi+olla+runsaasti+ja+ruokapulahan+kalakannan+pienikoisena+pitääkin.+Taas+on+uutisissa+kerrottu,+että+ainakin+yksi+terroristi+on+ollut+surmatöissä.+Nyt+tapahtui+Saksassa,+Münchenissä.++Alkaa+tulemaan+nämä+uutiset+jokapäiväisiksi.+Jotain+tarttis+tehdä,+en+tietenkään+tiedä+mitä,+niin+sekavaa+on+maailman+meno.Eiköhän+"ilmoittautuminen"+tule+tälläkin+kuntoon.+Aikomukseni+on+kyllä+kirjoitteluani+jatkaa+"supistetussa"+muodossa+ja+myös+lueskella+viestejäkin+muualtakin+kuin+Kahvipirtissä.+Aina+kyllä+on+muistettava+sana+"toistaiseksi."+Niin+se+on+näillä+kymmenillä.+Eikun+tätäkin+päivää+kuluttamaan+pois!+Heippa!
  3. Niinhän+tuo++Pirtin+N:o+on+19+,+eihän+tuosta+puutu+kuin+ykkönen+alusta.+Niin+vähän+ajattelin,+että+nyt+vasta+huomasin.Latelle,+hain+Pirtin+118+ja+kertasin+viestisi.+Näinhän+se+on+mennyt+ja+menee+kuten+viestissäsi+kerroit.+Kyllä+ne+tappamiset+ja+sodat+usein+liittyvät+uskontoon.+Kuinka+suuri+paino+ja+viha+on+sitten+uskonnossa+itsessään,+vai+käyttääkö+nämä+julmurit+vain+uskontoa+hyväkseen.+Maallinen+valta+uskonnon+hallitsemana+on+usein+raaka+ja+vaarallinen+yhdistelmä.+Se+on+lukuisissa++sodissa+ja+terrori-iskuissa+todettu.+Ei+kai,+Late,+kukaan+nihkaantunut+kirjoituksestasi,+vaikka+uskonto+nyt+onkin+herkkä+aihe.+Monelta+varmaan+jäi+lukemattakin,+kun+se+oli+ketjun+viimeisiä+viestejä.Näin+näyttää+olevan+Turkissakin,+presidentti+Erdogan+johtaa+islamistisen+AK-+puolueensa+kanssa+valtiota.+Olkoon,+että+tunarit+yrittivät+sotilasvallankumousta.+Vai+yrittivätkö?+Eikä+sotilasvaltakaan+ole+kansanvaltaa.+Aivan+varteenotettavia+mielipiteitäkin+on,+että+se+oli+järjestetty+näytös,+jonka+jälkeen+voitiin+ryhtyä+suorittamaan+"täydellinen+puhdistus".+Johan+pres.+Erdogan+piti+tilannetta"jumalan+lahjana."++Nyt+sitten+on+jo+toistasataatuhatta+ihmistä+puhdistuksen+kohteena+ja+se+jatkuu.+Listojenkin+epäillään+olleen+jo+valmiina+jonka+mukaan+ripeästi+toimitaan+.+Tilanne+ja+syyt+ovat+epäselviä+ja+voivat+sellaisina+pysyäkin.+Se+on+varmaa,+että+Turkki+ajautuu+sellaisen+vallan+alle,+jossa+ei+voi+olla+erimieltä+ilman+seurauksia.++Sekin+tulee+mieleeni,+että+saataisiko+jatkossa+Erdoganin+valta+ja+ISIS+yhdistyä?+Ovathan+molemmat+täysin+islamistien+hallinnassa.++Ehkä+ei,+vaan+tiedä+häntä+mitä+vallanhaku+lopullista+voittonhakua+kohti+teettää.++Tänäänkin+oli+kelpo+kesäinen+päivä++ja+taitaa+jatkuakin.+Niitäpä+vietetäänkin"
  4. Mukava+päivä+ulkona+kävellä,+auringossa+lämpöä+liikaa+mutta+kun+tuuli+puhalteli,+se+sopivasti+viilensi.+Enpä+tätäkään+herkkua+monta+tuntia+viitsinyt+käyttää.+Pari+tunnin+pätkää,+siinä+se+ulkoilmasta+nauttimiseni.Aikanaan+on+kuusivuotias+älykännykän+käyttäjäksi+ryhtynyt+s-s+,+näin+s-s+kertoi.+Kyllähän+tuo+kännykkäuutuus+on+kovasti+levinnyt.+Alkaa+ikään+kuin+maine+mennä,+ellei+sitä+omista.+En+ole+hankkinut+tätä+älyvehjettä+ja+tuskin+tulen+hankkimaan.+Tietysti+tulen+patataantumukselliseksi,+kun+en+ymmärrä+kehitellä+ajatusta,+että+tämä+ä-+känny+aivan+välttämätön,+jos+meinaa+vähääkään+sivistyksen+mukana+elää.+Minkäs+voin,+en+tunne,++en+tiedä+mihin+sitä+vehjettä+tarvitsisin.+En+ainakaan+pelailuun.+Muutoinkaan+en+kanna+kännykkää+mukana,+ellei+ole+tiedossa+yhteydenotto.+(esim.+terveyskeskuksesta).+En+koe+olevani+niin+tärkeä+henkilö,+että+täytyy+olla+aina+tavattavissa.Liiketoimintaahan+tämä+sivustojen+ylläpitäminen+on,+kuten+kat.leija+mainitsi.+Talkoissahan+tässä+ollaan,+että+on+näyttöjä+mainostilan+myyjille.+Tietysti+me+osallistujat+saamme+sen+ilon,+että+voimme+väsätä+juttuja+palstalle.Kuljin+torin+kautta+ja+vilkaisin+marjakauppiaan+hintoja.+Mustikan+hinta+oli+halvin+minkä+tänä+kesänä+olen+nähnyt+25e/5kg+laatikko.+En+ostanut,+teen+vielä+yhden+marjareissun+metsään.+Ei+kyse+ollut+rahasta,+vaan+minä-ite+meiningistä.+Juuri+uutisista+tulee+uutisia+Turkista.+Hurjalta+meininki+tuntuu.++No+tästä+huolimatta+-+hyviä+jatkoja+teille+ja+meille!
  5. Eipä+tosiaan+Kat.leijakaan+ole+viimeaikoina+usein+kirjoitellut.+Olen+kyllä+huomannut+muutamia+"ulos+tuloja"+koska+luenhan+noin+suunnilleen+myös+70++kirjoittelun+tuotokset.+Olen+sentään+huomattavasti+nopeampi+lukemaan+kuin+kirjoittamaan.+Hyvä+Kat.leija++kun+"ilmoittauduit"+Pirttiinkin+ja+olet+sentään+muutoin+seuraillut.+Monta+kertaa+tulee+mieleen+sekin,+että+onkohan+entiselle+ahkeralle+osallistujalle+tullut+suuriakin+esteitä.Kyllä+tämä+minunkin+osallistumien+on+typistynyt+tässä+matkan+varrella.+Eipä+se+taida+edes+sujuakaan+edes+entiseen+malliin+vaikka+yrittäisinkin.+Aika+paljon+katselen+uutisia+ja+asioita+netin+kautta+ja+lehtien+lukuunkin+hupenee+muutama+tunti+päivässä.+Siinä+kun+käyn+marketissa,+rupattelen+pappojen+kanssa+päivän+tapahtumista,+ja+vielä+illasta+löntystelen+iltavirkistyksen+päivänokosten+jälkeen,+alkaa+päivän+mitta+olla+täysi.+Jotain+pitää+vielä+"töllöstäkin"+katsella.+Kahvipirttiin+olen+viestin+melkein+joka+päivä+kyhännyt+-+se+on+"ilmoittautuminen."SkillaN+vastasi+jollekin+leikillisesti,+että+eihän+Pirtissä+enää+satuja+kerrota,+me+olemme+jo+enemmän+viisastuneita.)))+(en+viitsi+hakea+kopiota)+Siitäpä+sainkin+aiheen+ajatella:+sehän+onkin+minun+kohdallani+totta!+Tuntuu+todella+turhalta+turhanpäiväisiä+kinata+ja+kiistellä,+turhaa+vatvoa+pilkun+tarkasti+toisten+mielipiteitä+vaikka+olisikin+erimieltä,+jos+niillä+ole+kummoistakaan+merkitystä.+Kyllähän+minäkin+muutamia+vuosia+sitten+lähdin+melko+hanakasti+"soitellen+sotaan",+mutta+nyt+on+aikani+muuttunut.+Sitä+en+osaa+sanoa+kumpaa+se+on:+onko+dementiasta+johtuvaa+välivaiheen+tylsistymistä+ja+olisiko+se+viisastumista?+Itseasiassa:+välipä+hällä!Tänään+kävin+aamusta+metsässä.++Hiljalleen+löntystellen+2,5+t+hupeni.+Marjasaaliini+ei+ollut+hurja,+mutta+tuli+kuitenkin+ja+oikein+hyviä+marjoja.+Ja+se+tärkein+aimo+annos+"hyötyliikuntaa"+tälle+päivälle.+Oli+metsässä+muitakin,+kymmenkunta+tapasin,+eläkeläisiltä+näyttivät.+Muutamien+kanssa+juttuakin+väännettiin.+Samantapaiset+tuntui+olevan+retken+vaikuttimet,+metsässä+liikkuminen+ja+jos+jotain+tarttuu+kotiin+vietäväksi+niin+hyvä+on.Jukup´laut!+Täähän+ryöstäytyi+pitkäksi.+Hyvää+jatkoa+teille,+kesä+on!
  6. Vai+ei+s-s+rohjennut+mennä+terassille+koska+siellä+oli+mahdollisesti+tuntemattomia+kaljaveikkoja.+Minulla+on+tietysti+huomattavasti+toisenlainen+näkökulma.+Kyllähän+terasseilla+istuskelee+oluttuopin+ääressä+monenlaista+viheltäjää.+Olut+maistaa+niin+"herralle+kuin+narrillekin".+Vähän+nuorempana+kyllä+istuskelin+minäkin+ahkerammin+kesäterasilla,+jopa+joskus+niinkin+janoisena,+että+olisin+voinut+hyvin+mahtua+nimikkeen+"kaljaveikko"+alle.++No+eihän+nimi+tässäkään+tapauksessa+miestä+pahenna.+Nyt+on+esteenä+tohtori-+sedän+analyysi+kihtini+aisoissa+pitämiseen:+ei+olutta+eikä+pienkalojen+nahkoja.+En+ole+yrittänyt+hakea+tällä+perusteella+inva+-alennusta,+vaikka+tämä+vaiva+elämääni+näin+häiritsee.+No+ei+tosissaan,+ikäkin+on+tainnut+janoani+samuttaa.+Ei+tee+olutta+edes+mielenikään.Autoista,+Ladoja+olen+monta+pitänyt.+Hintalappuhan+se+on+ollut+tärkein+osto-ohjastaja.+Ihan+hyvin+ne+pelasivat+ja+melkeinpä+kaiken+huollon+ja+korjaukset+tein+itse.+Nyt+tämä+viimeinen+on+Turkissa,+tässä+vallankumousten+maassa+valmistettu+Fiat.+Hyvinhän+se+on+pelannut+ja+kyytiä+tarvittaessa+antanut.+Hintalappu+ohjasi+tämän+Fiatinkin+oston.Nythän+on+myllerrystä+maailmalta+tullut,+Britanian+EU+-ero,+Ranskassa+tapahtunut+raju+terrori-isku+ja+nyt+Turkissa+sotilasvallankumous,+joka+taitaa+kuivua+(tai+olla+lähtö+suurempaan).++Kyllä+näillä+on+yhteensäkin+suuri+merkitys,+vaikka+ovatkin+erillisiä+tapauksia.+Mitähän+seuraavaksi?Nyt+seuraavaksi+teen+lopettelun.+Hyvää+hyvän+kesäillan+jatkoa+teille!
  7. Sateista+iltaa+täältä!+Aamulla+katselin+sääennusteita+ja+totesin+että+on+parasta+lähteä+ulos+kiireen+vilkkaa+hyvän+sään+aikana.+Niinhän+se+kävi,+juuri+ehdin+ennen+sadetta+palakin.+Nyt+on+sitten+vettä+sataa+rytkyttänyt+ja+se+jatkuu.SkillaN+reissaa+ahkerasti+maalaismaisemissa.+Mikäs+kun+on+sopivan+pieni++matkakin+matkustella.Minun+ei+olisi+tarpeellista+huomata+koko+Ruuneperin/+Ruunemannin+esittämää.+Sen+verran+kuitenkin,+että+eihän+SkillaN+aivan+tyhjästä+"kengässä+hiertävästä"+kivestä+Kahvipirttiä+koskien+sanonut/kirjoittanut.+En+ryhdy+enempää+jauhamaan+tästä+ko.+asiasta.Sen+olen+huomannut,+että+Ruuneperin/+ruunemannin+/+ruunen+sanotaan+esiintyvän+suuren+joukon+erilaisten+nimimerkkien+takana.+Kyllähän+siinä+"minuus"+toisaalta+laajenee+ja+toisaalta+hupenee+alkuperäisestä+todellisuudesta.+Ei+mikään+ihme,+jos+ei+aina+itseään+tunne.+Mitäpä+näistä,+nehän+ovat+"kuuluisuuden+kiroja".+En+lähde+sen+enempää+"neuvomaan",+siihen+minun+oikeuteni++eivät+oikeasti+riitä.+Olenhan+tänne+kirjoittajana+nuori+ja+kokematon,+vähän+hiljainen+hissukka.++Hyvää+jatkoa+ruune,+ruunemannina!Niin...sade+pilasi+aikeeni+marjametsään.+Ei+se+vielä+mikään+hätäinen+asia+olekaan.+Eikä+marjastuksessani+ole+mitään+tuotantotavoitteita.+Oikeastaan+rauhallinen+metsässä+kävely+kunnon+keleissä+on+se+suurempi+tavoite.+Jos+vielä+marjoja+ja+sieniä+sattuu+kohdalle,+se+on+hyvä+lisä+retken+antimista.Maailmalla+tapahtuu,+niistähän+kaikki+uutiset+kertoo.+Eihän+minulla+ole+mitään+erikoistietoa,+joten+enpä+jatkele.+Aivan+hieman+alkaa+ilma+seljetä.+Heippa+vaan!
  8. Kohtalaista+päivää!Nyt+pyyhkii+minullakin+paremmin.+Vesivuoto,+joka+oli+kasvusuunnassa+on+korjattu.+Täytyihän+siihen+puhelintakin+käyttää+ja+muistuttaa+luvattuja+korjaajia+että+on+heillä+asia+edes+muistissa.+Löytyihän+heiltä+ihan+pätevä+ammattilainen+joka+pisti+homman+kuntoon.Jotenkin+päädyin+itsekritiikissäni+siihen,+että+hermoni+ei+ole+riimakunnossa.+Parina+yönseutuna+valvoin+yöllä+tavallista+enemmän.+Oli+kyllä+asiaakin,+vesivuoto+oli+lisääntymään+päin,+kehittelemäni+viritys+vuodon+kaappaamiseksi+astiaan+täytyi+tyhjentää+vähintäin+kolmen+tunnin+välein.+Rassasihan+se+hermojani+ja+aamutunteina+päätin+nyt+pannaan+homma+kuntoon+vaikka+"menolla+kuuluisan+harmaan+kiven+läpi".+Enhän+ennen+hermoillut+pahemmissakaan+paikoissa."Veksit+kirjoitti:+"...+pääasia+on,+että+kaikki+ei+onneksi+ole+liian+hyvin,+ettei+kukaan+keksi+ruveta+kadehtimaan."+Oivallisesti+huomattu!+Sitäkään+en+ymmärrä,+että+suurimmat+huutajat+ovat+erittäin+korkeatuloisia+jotka+vaativat+te-sopimusten+yleissitovuuden+poistamista+ja+vapaita+neuvotteluita+mm.+palkkojen+alentamisesta+rajoituksitta.+Juurihan+yleissitovuus+antaa+jotain+suojaa+pienipalkkaisimmille.+Heitäkö+EK:n++herrat+kadehtii?Joskus+aikoinaan+mennä+töröttelin+mosse+-+autollani+kesäpaikkani+lähikylälle.+Auto+oli+paikkailtu,+ruostejuoja+ja+tasotetäplillä,+vammat+olivat+tulleet+metsässä+huolimattomuuttani+rumutessa+ja+paikkaushomma+oli+kesken.+Kylällä+tuli+vanha+tuttu,+ennemmänkin+vain+ulkomuodoltaan.+Hän+alkoi+irviä+autoani,+minulla+muka+meni+huonosti+Hesassa,+koska+mokomalla+rottelolla+ajelin.+Minä+myönsin+että+huonosti+menee,+mutta+auto+kyllä+kuljettaa+hyvin.+Tämän+kaverin+mielestä+jotkut+hänen+tutuistaan+ovat+pärjänneet+hyvin,+mutta+ovathan+he+hyviä+miehiäkin.+Myönsin+että+kyllähän+ne+hyvät+pärjää,+toista+se+on+meikäläisellä,+hyvä+kun+sen+verran+murua+saan+että+hengissä+säilyn.+Minulle+tuli+oikein+hyvä+mieli,+kun+näin+miten+tämä+kaveri+nautti+minun+näkemisestäni!Nyt+täytyy+tehdä+äkkilopetus,+jopa+ilman+säätietoja.+T-veestä+tulee+dekkari!
  9. Kummasti+jaksoi+olla+satelematta,+vaikka+ennusteetkin+olettivat+vettäkin+tulevan.+Kyllähän+tummia+pilviä+seilasi,+mutta+niin+vain+ohi+menivät.+No+vielä+ennättää+vaikka+mitä+tämän+vuorokauden+tiliin.SkillaN+kertoi+valokuituliittymän+tulosta+ja+maksuista.+Meille+tuli+parivuotta+sitten+kaapeliliittymä+taloyhtiön+tilaamana+joka+asuntoon,+heillekin+jotka+eivät+tätä+liittymää+käytä.+++Ei+siitä+muuta+maksua+tullut+kuin+kohtuulinen+7euroa/kk.+Siitäkin++tuli+myöhemmin+pieni+alennus.+Tämä+on+perusmaksu+10+meg.+liittymälle.+Kyllähän++operaattori+(DNA)+sitkeästi+kauppasi+lisämaksusta+parempia+nopeuksia,+mutta+kyllä+perusnopeudella+hyvin+pärjään.+Hyvin+näkyy+elokuvatkin+ja+pelikoneita+en+tarvitsekaan.++Voihan+tilanne+olla+toisilla+paikkakunnilla+erilainen.En+ole+minäkään+muita+tukia+hakenut+kuin+niitä+jotka+luonnostaan+tulevat+kaikille.+Olisi+ehkä+joskus+ollut+tarpeenkin,+mutta+mitäpä+niistä.+Onhan+tuo+elämä+väliin+kituuttaen+tähän+saakka+mennyt.+Kyllähän+sosiaaliturva+on+meidän+aikana+ehtinyt+kehittyä+parempaankin+suuntaan.+Ei+sekään+ole+ollut+itsestään+selvää,+monia+kamppailuja+niidenkin+toteuttamisen+eteen+on+tehty+ja+monet+ovat+aikaansa+niihin+talkoisiin+uhranneet+ihan+solidaarisuudesta.++En+minä+koe+olleeni+kovin+sitkeä+aktiivi+näissä+touhuissa,+mutta+sen+verran+kuitenkin,+etten+koe+olleeni+pelkästään+siivellä+eläjä.++Ei+oikeudetkaan+ole+itsestään+tulleet,+melko+huomaamattomasti+ne+saattavat+huventua.+Näin+on+nyt+käymässä.Eiköhän+se+elämä+tässä+menne+vaikka+ei+ehtisi+tai+jaksaisi+kaikesta+enää+huolehtia+ja+murheita+kantaa.++Onhan+jo+eläkeläisenä+oloakin+ehtinyt+melko+pitkään+mutustella.+Jatketaan+minkä+kohtuudella+jaksetaan.+Sehän+riittää!
  10. Tärkeä+säätieto+paikkakunnaltani:+poutaisena+pysyi+pilveilystä+huolimatta+pitkään.+Vasta+illansuussa+(on+tuokin+sanonta)+rumpsautti++vettä+oikein+kunnolla.+Kaduillakin+aaltoilee+ja+virtailee.Eipä+tainnut+EM-+kisoista+tulla+suomalaisille+muuta+mitalia+kun+Ruuskasen+pronssi.+Alakanttiin+taisi+kisat+mennä.+EM-+potkupallon+finaalin+tuijotin+loppuratkaisuun+saakka.+Ylitöiksi+meni,+ei+tahtoneet+silmäni+auki+pysyä,+vaikka+pelissä+kyllä+tapahtumia+riitti.+Lievä+yllätysvoittajahan+oli+Portugali,+varsinkin+siksi,+kun+Ronaldo+kampattiin+pelikelvottomaan+kuntoon.Onhan+sillivoileivät+ja+perunat+sillin+kyydittämänä+hyviä.+Kyllä+ne+myös+juhlaruokanakin+paikkansa+täyttää.+Jotakuinkin+yksikertaiset+ruuat+kyllä+minulle+kelpaa+aivan+riittävällä+ruokahalulla.+Läskikastikekin+on+ihan+mainio+sapuska.+Lauantaina+ostin+savustetun+lohen+iltapalan+painikkeeksi.+Tämä+nyt+ei+ollut+ihan+parasta+laatua,+oli+limainen+ja+vetinen,+mutta+kyllä+se+syödyksi+tulee.+Ei+ollut+niin+paha,+että+olisi+vastenmieliseltä+tuntunut.Ennustelevat+oikein+hyvää+sienisatoa.+Tänään+olisin+käynyt+metsässä+tutustumassa,+mutta+tuli+pieni+yllätys+esteeksi.+Vessassa+yksi+putkiliitos+äityi+vuotamaan.+Sain+pöngättyä+"virityksen",+jolla+vuoto+melkein+loppui.+Soittoni+huoltoyhtiöön+ja+olihan+huoltomies+käynyt+kauppareissuni+aikana.+Sehän+sovittiin,+että+huoltomies+saa+tietysti+kävellä+sisään+jos+emme+ole+paikalla.+Eipä+asia+tullut+kuntoon,+lappu+oli+jätetty+käynnistä+ja+ilmoitus+että+putkimies+on+tilattu.+Saapa+nähdä,+kauanko+kestää+kunnes+toimeen+tartutaan.+Se+kun+on+lomakausikin+alkanut.++Näin+ne+paikat+talossa+alkavat+rapautua,+onhan+tässä+asuttukin+jo+34+vuotta.Vetisille+kaduille+aurinkokin+tirkistelee+pilvien+raoista.+Onhan+luonto+saanut+suihkun+ja+kadut+pölynpoistopesun.+Päivän+loppua+jatkelemaan!
  11. Juuri+täällä+ryöpsäytti+vettä+kunnolla+ja+ukkonenkin+jyrähteli.+Olin+ulkona,+mutta+ehdin+livahtaa+sisälle.+Nyt+on+sateessa+tauko,+mutta+yläpihan+jyrinä+ja+kumu+kertoo+että+kasteluvalmiudet+ovat+lähistöllä.+Mikäs+tässä+on+sisätöissä+puuhastella.Enpä+minäkään+tietenkään+paljon+enää+30-+luvun+lopustakaan+muista.+Ehkä+luotettavat+muistot+alkavat+-39,+tosin+niitäkin+vähän+ja+sen+ajan+nappulan+silmillä+katsottuna.+Molemmat+evakkoretket+ovat+hyvin+muistissa,+olivathan+ne+erikoisia+matkoja.+Myös+pommitusten+jytinä+ja+ikkunoiden+helähtely+tärinästä+on+jäänyt+pelostakin+mieleeni.+Onhan+kuitenkin+eletty++sen+sukupolven+kanssa+aikaa,+jonka+muisti+ulottuu++1800+-+luvulle.+Ukkini+oli++1872+syntynyt+ja+eleli+lähes+kasikymppiseksi.+Kyllä+hänkin+jotain+kertoi.Laten+kakkukahvit+perheelle+taitaa+liittyä+vuosipäiviin.+Sellaiset+päivät+olivat+minullakin,++yhtä+pienemmällä+luvulla,+puolitoista+kuukautta+sitten.++Niin+se+aika+menee,+hyviä+jatkoja!Työttömyys,+pätkätyöt+ja+pienet+palkatkin+ajavat+monia+vaikeuksiin.+Varsinkin+pääkaupunkiseudulla+ja+muuallakin++vuokrat+ovat+suuria.+Vaatisi+kohtuullisen+palkan+ja+säännölliset+tulot,+jotta+selviäisi++ilman+sosiaaliluukkua.+Minusta+kehitys+näyttää+siltä,+että+lähitulevaisuudessa+tuloerot+jatkavat+kasvuaan.+Juuri++suurimmat+tulot+kasvavat,+kaikista+pääomatuloista+ei+liene+kenelläkään+hajuakaan,+jos+"veroparatiisit"+hiukan+vähenee,+niin++kyllä+suurella+rahalla+saa+rakennuttua+vaikka+"verotaivaita"+tilalle.Johan+tässä+tuli+ilmoittautuminen.+Eikun+eteenpäin!
  12. Ensiksi+se+ylen+tärkeä,++yleinen+ja+helppo+puheenaihe:+melko+kelpo+kelit+tänään+täällä,+aamulla+vajaa+15+C+päivällä+vähän+lämpeni+ja+malttoi+olla+vähillä+sateilla.Hurskainen+"veikkaili+oikein",+olen+työskennellyt+käsikäyttöisellä+heinän+katkaisukoneella,+viikatteella.+Eihän+vanhoilla+kotikulmilla+aikoinaan+ollut+niittokoneita.+Viikatevarsia+oli++kahta+mallia,+molempia+olen+käyttänyt+ja+myös+näitä+varsia+tehnyt.+Lyhyt+malli+jossa+työkalu+on+kahden+käden+varassa+ja+toinen+malli+jossa+käsien+lisäksi+varsi+nojasi+olkapäähän.+Olin+vanhin+penskakarjasta+ja+niinpä+olin+13-14+vuotiaasta+viikatteen+varressa+kiinni,+nuoremmat+kelpasivat+haravan+varteen.+Isäukolla+oli+terveysongelmiakin,+joten+niittohommat+tulivat+varhain+usein+minun+kontolleni.+Kävin+myöhemminkin+kesälomalla+vähän+jelppimässä+jos+se+suinkin+oli+mahdollista.+Kyllä+viikatteen+liippaamien+kävi+ja+käy+tarvittaessa+vieläkin+oikeaoppisesti,+"kalkatellen",+samoin+tahkoaminen+kunhan+tahkon+pyörittäjät+löytyi.+Eihän+ne+viljelykset+suuria+olleet,+mutta+omat+hommansa+ne+näillä+työvaltaisilla+menetelmillä+vaativat.+N.+1965++viljelyt+sen+mökin+pelloilla+loppuivat+vanhempieni+terveyssyistä+ja+perillisten+häipyessä+muille+markkinoille.Kristiina+23++esille+ottamaa+"katoamistapausta"luin+ja+ihmettelin+minäkin.+Katselin++netistä++iltalehdistä+ja++Kaarinan+s.24+keskustelupalstalta+lisää.+Onhan+tuo+ihmetapaus+kuinka+suuren+panoksen+panivat+etsintään,+poliiseja,+rajavartiostoa,+helikopterin,+koiria+kymmenkunta+ja+talkoolaisia+sata.+Olikohan+köykäiset+perusteet+tälle+pikatoiminnalle?+Sieltä+kotoaan+sängystäänhän+mies+löytyi+ja+kunnossa.Arvailujahan+oli+-+ei+varsinaista+tietoa+-+että+se+oli+mainostemppu,+jolla+pitkään+nukuksissa+ollut+musayhtye+ja+sen+laujaja++saa+potkua+uuteen+alkuun+ja++tietysti+keikkoja+yhtyeelle.+Tiedäppä+sitä+kun+virallisesti+niukasti+ovat+tiedotelleet.Ovat+ensiviikoksi+ennustajat+parempia+kesäkelejä+lupailleet.+Saa+nähdä!
  13. Lippuahan+tuuli+heiluttelee+vastapäisen+talon+katolla.+Eipä+se+turhasta+ole+liputuspäivä,+kyllä+Eino+Leino+sen+ansaitsee.Late+ihmetteli+kertomiani+"Potkupallosta".+Olen+kyllä+huomannut+että+jalkapallostahan+puhutaan+näissäkin+kisoissa.+En+silti+kirjoittanut+vahingossa,+vaan+halusin+"kansanomaistaa"+tätä+pelin+käsitettä+siihen+tasoon,+joka+on+tietämykseni+tästä+ko.+urheilulajista+jalkapallo/+potkupallo.+Sitä+paitsi+jakeleehan+pelituomarikin+kulma-,+vapaa-,+maali-+ja+rangaistuspotkuja.+Mitä+kaikkea+niitä+lieneekään+...+kuten+myös+koko+pelin+ratkaisu+potkuilla+pilkulta,+jos+lisäaikakaan+ei+ratkaisua+tuo.+Joten+kyllä+potkut+ja+potkupallo+ovat+melkeinpä+pääosassa.+Tuskinpa+tätä+selostukseni+oikeellisuutta+kannattaa+ottaa+kovin+vakavasti.En+ole+vielä+tehnyt+tarkastuskäyntejäni+metsässä++mustikoita+ja+sieniä+vakoilemassa.+Saapi+jäädä+ensiviikkoon.+Jospa+siitä+tulisi+kuivempia+ilmoja,+olisihan+metsässä+ruhveltaminenkin+mukavampaa.+Lakkapaikkoja+joutuisi+hakemaan+kauempaa,+se+ainakin+taitaa+jäädä+pois.+Ja+jos+muutenkin+alkaa++mennä+vaikeaksi,+tori+on+varma+paikka+marjastella.+Väliin+tuntuu+että+laiskamato+on+iskenyt+minuun.+Vaikka+luulen+tietäväni,+että+kyllä+se+kovalla+yrittämisellä+marjastus+vielä+onnistuu,+niin+itsensä+käskyttäminen+tuntuu+ikävältä.+Kaipa+sekin+vielä+narraamalla+onnistuu.Muuten...nythän+urheilua+riittää+t-veessäkin.+Kepinheiton+(sanovat+myös+keihääksi)karsinnat+EM-+kisoissa+ovat+jo+tänään.+Täytynee+vilkaista.+Hyviä+heinäkuun+päiviä+teille!