Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hyvinhän Ressukoiralla sytytti, Meriliin kertomassa sarjakuvalehdessä. Vain yhtenä päivänä, eihän tuo ole mitään.)

SkillaniN kysymykseen Varkauden kirkosta: en kyllä muista kirkon ulkomuodosta mitään. Niin niitä aukkoja muistiin tulee. Varmaan sekin vaikuttaa, että enhän kirkossa sisällä käynytkään. Vahdin lähistölle kasattuja polkupyöriä ja vintohkoja(kivääreitä) Nehän olivat mukana kun sotimista matkalla harjoiteltiin, tuli "hätytystiloja" ja mentiin äkkiä pöheikköön piiloon ja asemiin.

Iisakinkirkossa, Leningradissa, kävin koska siitähän paljon puhuttiin. Sanottiinhan että "tähän rakennetaan kuin Iisakinkirkkoa." Neljäkymmentä vuottahan sitä temppeliä oli rakennettu. Onhan siinä yli 100 m. korkeassa kivikirkossa työtäkin ollut ja satoja työntekijöitä on ehtinyt menehtyä "ammattitauteihinkin." Kaikkea hullua sitä on sananjulistusta varten rakennettu. Se on mielipiteeni, minulle riittää vastineeksi kuusikossa seisominen. Silloin kun kävin Iisakinkirkkoa katsomassa, se ei ollut kirkollisessa käytössä, mutta turisteille avoinna.

Kävelyreissullani tuli erä somali kyselemään poliisilaitosta. Englantia tarjosi, minä kyllä osaan sen verran, että voin sanoa etten ymmärrä. Kyllä hän melko hyvin osasi suomenkieltäkin ja oli ainakin kova yrittämään. Kyseli ja kertoili vähän kaikenlaista. Minulle tuli se käsitys että hän kaipasi kielen harjoittelua.
    Mikäs siinä, olihan minulla aikaa. Yleensä en kyllä ole aloitteellinen.

Mainioita syyspäiviä on riittänyt, tämän jo menee kertaukseksi ilmoista. Hyvä näin!
  2. Nythän on palattu järjestykseen, emäntä on avauksen suorittanut. Täytyyhän sitä kiireillekin ja virkistysmatkoille sijaa antaa.

Enpä ole tainnut Pielavedellä käydäkään, puhumatta kirkosta. Olin sotakouluni aikana polkupyöräretkellä ja siihen sisältyi muistaakseni Varkaudessa kirkossa käynti kuulemassa sanan julistusta. Kun pyöriä vahtimaan tarvittiin vapaehtoinen, olin nopea ilmoittautumaan ja siellä ulkona vahdin armeijan omaisuutta. Se oli sitä aikaa, kun olin saanut tarpeekseni kirkoista. Olenhan jälkeen päin uteliaisuuttani joissakin kirkoissa käynyt enempi maalauksia katselemassa.

Kyllä täältä tähystysikkunastani vielä todella hyvä ruska väreineen näkyy. Jopa joissakin koivussa on melko vihreä voitolla, tietysti täplinä keltaistakin. Lehmukset ovat myös vihreitä pienen värityksen kanssa. Sitten on rivi puita, joiden nimestä en ole varma, Ovat yläpäästään auringossa kuin tulessa ja tyvipuoli vihreänä. Tämä loisto on nytkin, tosin aurinko on himmeähkö. Jos Laten ikkunasta ei samalta näytä, onhan otettava huomioon sekin, että tähystyspaikkani on huomattavasti etelämpänä.))

Vai tuli j.hurskaiselle valitettavia ongelmia kirjoitusten kanssa. Kyllä sellainen ilmoitus joskus tulee minullekin, että kysytään haluako lähteä lätkimään, mutta onhan niissä ollut toinenkin vaihtoehto: pysy sivulla. Sitä näpätessä pitää olla hereillä, muutoin seuraakin lähtö! Muistahan hurskainen koettaa uudelleen, kyllä se siitä lähtee.

Ja nyt seuraa rutiini hommiini ryhtyminen. Jatkakaa jos ehditte kiireisimmiltä töiltä!
  3. Hyvä että Kateija on Pirttiä kohottanut. Katselin Pirttiä jo aiemmin, mutta "uudistukset" ovat hyvin toimineet, en pääsyt sovinnolla kirjoittamisen alkuunkaan ja hylkäsin yritykseni. Nyt taitaa onnistua.

Ne pienet häiriöt taitaa iän mukana tulla herkemmin. Eipä nuorempana olisi kukkapenkkiin kompastumisesta - Laten tavoin - tullut muuta pölyjen pyyhkäisy pöksyistä. Niinpä se kävi minullekin, mökillä tein vähän ryskyhommia ja eihän siinä vauhdikkaassa yrityksessä kiinnitä huomiota jos vähän sattuu. Pari kuukautta on polveni vauhtiani hillinnyt. Nyt alkaa jo tokenemaan, tosin on syytä varoa vieläkin

Oli kyllä hupa tuurinikin. Taloyhtiön kuntokämppä oli remontissa. Nyt on ollut viikon käytössä ja olen siellä saanut verrytellä, säädellä rasitusta ja se alkoi tepsiä. Pientä treeniä ne vaivat itsehoitona kaipaa. Onhan näitä minulle sattunut useamminkin, yleensä tyhmyydestäni ja yli yrittämisestäkin johtuen.
    Se nyt on eri asia, jos rollaattori villiintyy ja lähtee karkuun niin onhan se yritettävä kiinni ottaa ilman turhaa miettimistä.)

Kirjoittelu näyttää uupuneen muuallakin, olen sen verran vilkaissut. Vaikka lienee kaamoksen alkamisen syytä. Vai olisiko kaaoksen syytä? On niin paljon sanottavaa ettei ääniin pääse ja luonnollinen pako tapahtuu vanhojen kertaamiseen, vaikkapa lähihistoriaan kuinka ennen tehtiin. Ja minulla kun nämä nettikirjoittelut eivät yllä paljon viittä vuotta takaperin päin. Ei voi mitään, paljosta olen paitsi jäänyt, mutta haitanneeko tuo mitään.

Hyvää jatkoa, kipeille paranemista ja porskutellaan etiäppäin!
  4. Kivi ja Ahlqvist kirjoituksessahan tuli ihan tietopaketti. Olen jostain lueskellut näistä tapahtumista ja näinhän näistä on kerrottu.

Suomenkielihän siinä oli myös Ahlqistin hampaissa. Suomen kieli oli muka niin alkeellinen ja puutteellinen ettei se sopinut kaunokirjallisuuteen. Vain ruotsinkieli oli kelvollinen.

On myös tutkimuksia joissa on käyty läpi Kiven kirjeenvaihtoa ystäviensä välillä. Niissä on tultu johtopäätökseen, että kerrotut Kiven mielenterveysongelmat eivät olleet todellisia. Hän vain paneutui intohimoisesti kirjoittamiseen ja koettuaan vastoinkäymisiä, tutki terveellä tavalla itseään. Näiden tutkimusten mukaan Kivi sieti hyvin myös rajua kritiikkiäkin, joskin kaipasin enemmän myös tukijoitakin. Se on ymmärrettävää sen aikaisessa tilanteessa. Ahlqvistin röyhkeä toiminta nähdään myös narsistisena, itsensä pätevyyttään ja erinomaisuuttaan kohottavana hyökkäyksenä, johon kelpasi Aleksis Kivi, köyhistä oloista lähtenyt, suomenkielinen kirjailija.

A.Kivihän kuoli Lapinlahden sairaalassa. Hänestä tehtiin mielisairas ja sen aikainen "hoito" on myös katsottu olleen nopeuttamassa kirjailijan elämän.
    Ehtihän Aleksis Kivi saada eläessäänkin jonkun verran tunnusta töistään. Myöhemmin häntä on asianmukaisesti arvostettu. Vieläköhän Nurmijärvellä on kesäteatterissa ollut "Nummisuurin Esko?" Olen sen siellä pari kertaa käynyt katsomassa. Latehan melkein siellä paikan päällä.
    ...
    Late epäili ettei tämä hallitus istu vaalikautta loppuun. Voi niin olla - tai sitten ei. Eihän eduskunta muutu suoraan gallupeilla. Riippuu siitä, miten sitkeästi Soini istuu "takiaispuolueen"asemassa nyökkäilemässä mukana. Mistään aatteestahan ei voi puhuakaan, sitähän PS: lla ei ole. Siitäpähän nähdään jos eletään ja eletäänhän me vaikka kiusalla!
  5. Kävin vielä tänään puolukassa - torilta. Myyjä sanoi lopettavansa marjojen myynin kunhan muutaman jäljellä olevat laatikot saa kaupattua. Ostin ahneuttani sopuhintaan vielä 5 l. Häneltähän jo ostin aiemmin pari laatikkoa.

Se kisällittärien kokoaminen taitaa kuivua kokoon koska päätähdeksi aiottu M-K ei näytä kovin innostuneelta. Minähän olin jo alun alkaen ottanut syrjästä katsojan roolin laulukuorossakin.

Tänään tulla pätkähti galluppi puolueiden kannatuksessa. Olin katselemassa tältä koneelta yle.fi uutisia ja juuri silloin tuli tämä galluppi. Näin en myöhästynyt. Joo...nythän se on jo hyvin tiedoksi tullut niille, jotka vähääkään seuraavat näitäkin asioita.

Perussuomalaisille tuli kylmää kyytiä. Se nyt ei ollut mikään yllätys, ehkä se yli 4% parissa kuukaudessa alamäkeen. Kyllä kansa tietää, kunhan ehtii ajatella. Toisaalta olen ihan huvittuneena lueskellut PS: ten touhuja. Varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen on hyvinkin reilusti kaapista tullut homo. Kuitenkin Perussuomalaiset ovat olleet selvimmin homovastaisia. Nyt tämä entinen BB tähti on haastamassa itsensä Soinen vastuuseen "takkien käännöstä." Ei tietysti syyttäkään. Että onhan tässä politiikassa huvin aiheitakin. Ehkä kirjoittamani ei ole tyypillistä Pirtin jutustelua, mutta sananvapauttani ulotan tässä tapauksessa näinkin.

Halkopinon teosta sen verran, että tosi taitava pinon latoja saa merkittävästi enemmän kuutioita samasta määrästä halkoja. Onhan se "palkanlisää" jos urakalla halkoja tekee. Se tapahtuu siten, että latoo halot kerroksittain vain aavistuksen verran ristikkäin. Sitä jekkua ei juuri huomaa tarkkakaan, kun toinen taitava sen tekee. En kyllä käyttänyt sitä tapaa kuin joskus osittain jos haloista näytti vain vähän puuttuvan metrin korkeudesta. Taisipa sen verran toisessa pinossa mennä muutama halko ylimääräistäkin.

Aurinko heittää viimeiset oranssit metsikön taakse. Päivä on mennyt.
  6. Vai että Kaffeekisällittäret Kahvipirttiin! Mikäs siinä, sen kun väännätte ryhmän kokoon. Minunhan ei tarvitse tulla pääsykokeeseen "keinuttelemaan" koska esityksessä on ryhmä "kisällittäret." (ei sällittäret). Sitä paitsi, kuoroonkaan en halua osallistua. Kun minun täytyi eka kerran kansiksessa suorittaa laulukoe, rääkäisin alkuun " Ajetaanpa poijjat kyydillä, kyllä valtio kyydin maksaa....." ja vaskesta varsaan se lauluni tukehtui. Ope lupasi vitosen yrityksestä ja sanoi ettei minun tarvitse enää jatkossakaan kokeilla. Se sopimus päti. Niin myös muuhun lauleluun, paitsi salokorvessa jossa ei varmasti ole muita kuulijoita kuin variksia säestämässä.

Kun nyt hupaisaksi meni, palaan j.hurskaisen heittämään "hupaa" sanaan. Kyllä se minun murreympäristössäni oli yleisesti käytetty, monimerkityksellinen sana. Tuli hupa homma tehtyä vaikka marjametsässä, asioiden hoidossa, työssäkin. Tulosta ei juuri tullut, hupaa ajan käyttöä. Tai pelikoneita näpytellessä, hupaa se on lompakolle. Tai eräissä työhommissa, rahaakin tuli, mutta hupa terveydelle. Esim. vanhan ajan putkieristäjät levittivät asbstimassaa käsin, ilman mitään suojaa ja pyörivät siinä pölyssä. Hupa terveydelle, tottavie se tilastoissakin näkyy.

"Entinen mies sanoi onkimisesta. että kivaa hommaa ellei selän kunnolle niin hupaa olisi." Tämä on j.hurskaisen lause, hurskainen osaa rakennella sanomisia niin, ettei ne aivan yksikertaisia ole ymmärrettäväksi, vaikka siltä näyttäisi. Yritän tulkita tätä, senhän lukija saa tehdä, mutta en ole varma tuloksesta.
    Onkiminen nyt ei ole niitä raskaimpia puuhia, eikä selän kuntoa rappiolle vie, ellei ole suuria entisiä vaivoja. Tässä "entinen mies" sanoi. Saattoipa vain olla laiska luonnon lajakkuus, jonka täytyi selitys jakaa tekemättömyydelleen ja aikaansaamattomuudelleen.

Tästä nyt tuli hupa juttuni. Kyllä se ilmoittautumisen kuitenkin täyttää.
  7. Tänään oli markkinapäivä. Kyllähän myyjiä oli satoja ympäri Suomea ja ilmakin suosi. Kävelin koko kilometrin mittaisen kauppakujan läpi ja ainakin katsojia riitti.

Enpä muuta ostanut kuin lihakukon. Olen jo maistellut sitä. Onhan se syötävää, mutta ei kovin hyvin onnistunut paistos. Kovan kappero kuori ja lihapala ontossa kuoressa pyöri kuin peruna muoviämpärissä. No kyllä se syötyä tulee.

Pakolaisjutut jatkuvat ja lisääntyvät. Se homma ei ole ollut läheskään hallinnassa. Mitä mielenosoituksiin tulee, enpä ryhdy umpimähkään arvostelemaan myöskään protestoijia. Heillä on siihen oikeus kunhan turhilta törttöilyiltä vältytään. Tällä hetkellä en lähtisi mukaan kumpaankaan joukkoon, en myötäilijöihin enkä vastustajiin. Luultavasti kuulun tässä asiassa siihen enemmistöön, joka katselee ja ihmettelee, että mitähän tästä kaikesta seuraakaan. Varmaan tulee vielä jatkossa pakolaistulvasta yllättäviäkin seurauksia.

Poukkoilua on SSS- hallituksen toimissakin. Eipä taida riittää arviokyky työmarkkinakentästä aiottujen toimien seurauksista. SAK:n jäsenkentässä on n. 300 työehtosopimusta. Jokaisessa sopimuksessa on työalan muotoihin rakentuvia erilaisia ratkaisuja, joilla sopimuksiin on päästy. En minäkään ole koko alan asiantuntija koskaan ollutkaan, mutta tiedän sentään jonkun verran näistä sopimuskäytännöistä. Määräily ja pakkolait EK:n johdon ajamien esitysten mukaisina eivät ole paras opastus hallitukselle asioiden hoitoon, vaikka ne ideologisesti oikeistolaista SSS- hallitusta miellyttäisivätkin. No...mitäpä näistä, vankasti eläkeläisenä katselen ja kuulostelen mitä tapahtuu.

Yhä on kaunis ilma. Ruska helottaa kirkkaina väreinä tästä ikkunastani näkyvissä puissa.