kopittelija007

kopittelija007 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/

Liittynyt 16v sitten
32 aloitusta · 7984 kommenttia
Niin... näinhän se kannattaa uskoa kuin raamatussa yleisesti se kirjoitetaan, sillä tätä Luuk 23:43 kohtaahan on kuitenkin tutkinut joka maassa alansa kieli-expertit kautta aikojen ja päätyneet tähän ratkaisuun joka on yleinen ja yleisesti käytetty joka maan käännöksessä !
.
Meidän ei siis pidä itse lähteä sanaa tietoisesti "huonoilla eväillä" vääristelemään !
Niin tottakai tässä kaikessa Luukkaan kirjoituksissa on kysymys opetuslapsilta saadusta silminnäkijätodistuksista ja jonkinlaisesta Q-lähteestä https://fi.wikipedia.org/wiki/Q-lähde ja on aivan ymmärrettävää, että tällainen kirjallinen kokonaisuus oli varmaankin olemassa eli jonkinlainen Jeesuksen sanoja yhteen nidottu kokonaisuus ja siihen tavallaan viittaakin esim Joh 16 luku epäsuorasti:
16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen
16:18 Niin he sanoivat: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo: 'Vähän aikaa'? Emme ymmärrä, mitä hän puhuu."
ja 13 luku 13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
.
Selvästi tämä Q-lähteen eli Jeesuksen puheiden kokonaisuus auttoi varhaiskristittyjä ymmärtämään sitä koko kokonaisuutta mihin Jeesus Messiaanisessa tehtävässään meidän edestämme taivaasta jo ennen maailman syntyä on saapunut !
.
Mutta kun palaamme tähän Luuk 23:43 kohtaan ja Luukkaan "huolella tutkimiinsa asioihin" ja siihen mitä Jeesus puhui ja millä kielellä, luultavasti kuitenkin Arameaksi, niin kuitenkin meidän on nähtävä se tosiasia, että jo tuona aikana ihmiset osasivat jo neljääkin kieltä ja tästä osoituksena on Jeesuksen ristin päällekirjoitus !
Joh 19:20 "Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi."
.
Eli kaikki tämä yhteen nitoen on hyvin epämääräistä ajatella Luukkaan olleen kieliopillisesti huolimaton kirjoittaessaan Jeesuksen sanoja ristiltä ja varsinkin kun vielä elävät opetuslapsetkin olivat läsnä sitä korjatakseen kyllä !
.
Eli pidän jokseenkin toteen näytettynä, että nykyiset Raamatun käännöksemme Luuk 23:43 kohdassa seuraavat juuri hyvin sitä mitä Jeesus juuri näin sanoessaan tarkoittikin !

"Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
.
Amen
Vrt. vielä Luuk 1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 SEN MUKAISESTI kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat OMIN SILMIN NE NÄHNEET JA OLLEET SANAN PALVELIJOITA ,
1:3 niin olen minäkin, TARKKAAN TUTKITTUANI alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka VARMAT ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
.
Huom Luuk 23:43 ei ole "vahinko" ! :)))
Sinä Bushmanni unohdat vain yhden hyvin tärkeän jutun !
.
Eli...Raamatun Jumalisuuden ja sen Pyhän Hengen innoituksen...
.
Vrt. 2 Tim 3:16 "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on MYÖS hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"
.
Mitä tämä merkitsee meille ?
.
Jokainen pyhä kirjoitus eli koko Raamattu on syntynyt Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta. Ihmiset eivät siis ole kirjoittaneet omia ajatuksiaan Jumalasta, vaan Jumala on ilmoittanut heille kirjojen sanoman Pyhän Henkensä kautta.
.

Vrt. 2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta
.
Mitä tämä merkitsee meille ?
.
Ihmiset eivät ole itse saaneet päähänsä ajatusta kirjoittaa ylös Jumalan ilmoitusta, vaan innoitus ja syy Raamatun kirjojen kirjoittamiseen on tullut Jumalalta. Toisin sanoen, vaikka ihmiset ovat välillisesti Raamatun kirjoittajia, he ovat kuitenkin saaneet sanomansa Jumalalta. Varsinaisen tekijänoikeuden Raamattuun omistaa siis Jumala!
Jumala on Henkensä kautta aina kautta aikojen valvonut mitä Raamattuun on alunperin saanut kirjoittaa ja mitä ei !
.
Vrt Ilm 22:18 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."