Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Osallistu keskusteluihin kirjautumalla palveluun.
Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnuksia?
Rekisteröidy
Keskustelu24
profiilit
kopittelija007
kopittelija007
kopittelija007
Vapaa kuvaus
Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/
Liittynyt 16v sitten
32
aloitusta ·
7984
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niin... näinhän se kannattaa uskoa kuin raamatussa yleisesti se kirjoitetaan, sillä tätä Luuk 23:43 kohtaahan on kuitenkin tutkinut joka maassa alansa kieli-expertit kautta aikojen ja päätyneet tähän ratkaisuun joka on yleinen ja yleisesti käytetty joka maan käännöksessä !
.
Meidän ei siis pidä itse lähteä sanaa tietoisesti "huonoilla eväillä" vääristelemään !
27.08.2015 20:54
Niin... tässä olemme esim. sen edessä miten ns. apokryfi-kirjoituksiin tulisi suhtautua ja näissähän Uuden Testamentin pääkriteerinä on se miten se kirkastaa Kristusta vai kirkastaako mitenkään ja onko ne yleisesti Raamatun hengen mukaisia...
.
Sama pätee myös kaikkiin muihinkin kirjoituksiin ja näkyihin ja profetioihin !
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat
27.08.2015 15:50
1 Kor 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
14:3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
27.08.2015 14:57
"Profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehotukseksi ja lohdutukseksi."
(1Kor 14:3)
27.08.2015 13:43
" Tuo ekumeeninen rakennus oli kauttaaltaan pimeä"
Vrt Joh 13:35. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
27.08.2015 13:23
https://www.youtube.com/watch?v=Y9QtEb8XNr4
27.08.2015 12:53
Kai: >>"Esimerkkinä annetaan esim Luuk 1.51-55 magnificat, jossa sanajärjestys on seemiläinen ja kreikkalaisittain outo."<<<
Ehkä tässä on haluttu säilyttää sinun edellä kuvailemat "seminismit" tietoisesti, koska kysymyksessähän on Juutalaisen Marian kiitoslaulu ! Ja näin Luukas ehkä tietoisesti on jäljitellyt dialogia Marian kuvakulmasta katsoen... en tiedä... mutta mahdollista...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neitsyt_Marian_ylistysvirsi
Kai: >>>" Sanan sanoen toisto, esim. hän sanoi sanoen ei ole hyvää kreikkaa vaan hyvää hepreaa/arameaa, Luuk 14.3; 24.6,7. Luukas käyttää verbiä egeneto, tapahtui noin 25 kertaa, mikä on jälleen semitismi samoin sanaa "katso" ainakin pari kertaa. Useita muitakin lienee"<<<
___
Tällä ensimmäisellä ja varsinkin tällä toisella esiin ottamallasi asialla en näe yhtymäkohtia mihinkään...
...Tai ainakaan tähän Luuk 23:43 kohtaan...
27.08.2015 12:43
Kai:
Sorry v.aari, tätähän ei oltu tarkoitettu sinulle. Jos kaikki (tai edes vähän useampi) täällä kirjoittaisi asiallisesti, älykkäästi ja haastavasti niin kuin sinä, palsta olisi mielenkiintoinen ja osallistuisin hommaan useammin.
27.08.2015 10:43
Niin tottakai tässä kaikessa Luukkaan kirjoituksissa on kysymys opetuslapsilta saadusta silminnäkijätodistuksista ja jonkinlaisesta Q-lähteestä https://fi.wikipedia.org/wiki/Q-lähde ja on aivan ymmärrettävää, että tällainen kirjallinen kokonaisuus oli varmaankin olemassa eli jonkinlainen Jeesuksen sanoja yhteen nidottu kokonaisuus ja siihen tavallaan viittaakin esim Joh 16 luku epäsuorasti:
16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen
16:18 Niin he sanoivat: "Mitä se tarkoittaa, kun hän sanoo: 'Vähän aikaa'? Emme ymmärrä, mitä hän puhuu."
ja 13 luku 13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
.
Selvästi tämä Q-lähteen eli Jeesuksen puheiden kokonaisuus auttoi varhaiskristittyjä ymmärtämään sitä koko kokonaisuutta mihin Jeesus Messiaanisessa tehtävässään meidän edestämme taivaasta jo ennen maailman syntyä on saapunut !
.
Mutta kun palaamme tähän Luuk 23:43 kohtaan ja Luukkaan "huolella tutkimiinsa asioihin" ja siihen mitä Jeesus puhui ja millä kielellä, luultavasti kuitenkin Arameaksi, niin kuitenkin meidän on nähtävä se tosiasia, että jo tuona aikana ihmiset osasivat jo neljääkin kieltä ja tästä osoituksena on Jeesuksen ristin päällekirjoitus !
Joh 19:20 "Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi."
.
Eli kaikki tämä yhteen nitoen on hyvin epämääräistä ajatella Luukkaan olleen kieliopillisesti huolimaton kirjoittaessaan Jeesuksen sanoja ristiltä ja varsinkin kun vielä elävät opetuslapsetkin olivat läsnä sitä korjatakseen kyllä !
.
Eli pidän jokseenkin toteen näytettynä, että nykyiset Raamatun käännöksemme Luuk 23:43 kohdassa seuraavat juuri hyvin sitä mitä Jeesus juuri näin sanoessaan tarkoittikin !
"Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
.
Amen
27.08.2015 10:24
Näin Kuusysin miehenä ei voi kuin tässä kohdin lainata psalmia kuusysi:
69:9 "Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun."
26.08.2015 07:36
Kai : "Muutama esimerkki VTn "minä sanon tänään" tyyppisistä teksteistä: 5M 4:26, 39, 40; 5:1; 6:6; 7:11 jne."
Niin So What ? Aikas kaukaa haettua teoriaa minusta...
Ja So What? kaikki nämä asiat tapahtui ja toteutui juuri SINÄ PÄIVÄNÄ !
Vai toteutuiko ?
.
...Ja tämäkö nyt on sitten yhtäkkiä PERUSTE, että Luuk 23:43 pitääkin kääntää tässä vain yhdessä kohdassa niin että kaksoispilkku siirtyykin "tänään" sanan taakse ?
eli virheellisesti:"Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä:"
Ja mutta sitten... kun ei olekaan enää kysymys Adventistien/Jehovien kuolemakäsityksestä niin Mark 14:30 käännetäänkin
"Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, "
.
Eli kuten kaikki tästä hyvin näkevät on Adventistien pilkkujen käyttö täysin epäloogista ja perustuu täysin vain heidän opilliseen näkökulmaan eikä näihin yli kolmeenkymmeneen Jeesuksen yleisesti sanottuun sanontaan jotka löytyvät evankeliumiteksteistä ?! :O
.
Eli Summa Summarum... Mitä tämä kaikki merkitsee meille ?
.
Adventistit/ Jehovat VÄÄRISTÄVÄT RAAMATUN saadakseen oman käsityksensä kuolemasta mahtumaan edes jotenkin siihen !
26.08.2015 07:32
Kiitos neuvoistasi Bushmanni ! Mutta pidä sinä uskomuksesi ja tyylisi kirjoittaa ja muu hölynpölysi siellä missä sitten horsmaa kasvatkin... ;D
.
Noh mutta nyt ollaan menty tämän topiikin aiheesta aika kauas ja en viitsi enempää tästä "lässätä"... pitää viedä poikaa uimaan kun vielä hyvät uintikelit !
:
Hyvää päivänjatkoa sinne ! :))))
25.08.2015 15:29
Kyllä Paavalin kirjeitä sekä Psalmeja sun muita Raamatun kirjoituksia voidaan pitää Pyhän Hengen innoittamana !
Eli koko Raamattu on Pyhän Hengen innoittamaa vaikkakin ihmisten kirjoittamaa ja sisältää inhimillisiä asioita ja tapahtumia !
.
Vrt . 2 Tim 3:16 "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on MYÖS hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"
25.08.2015 15:24
Lainaus Wikipedia:
Kirjoittaja
"On olemassa paljon todistusaineistoa sen puolesta, että Luukkaan evankeliumin kirjoittaja kirjoitti myös Apostolien teot. Selvin merkki on kummankin kirjan alussa. Kummankin esipuheet omistavat kirjoituksen "Theofilukselle", kirjoittajan suojelijalle, ja Apostolien tekojen esipuheessa kirjoittaja viittaa suoraan "edelliseen kirjaan" Jeesuksen elämästä. Luukkaan evankeliumissa ja Apostolien teoissa on myös kielellisiä ja teologisia yhtäläisyyksiä sekä ristiinviittauksia, jotka viittaavat samaan kirjoittajaan.
Paavalin kirjeissä on mainittu Luukas niminen lääkäri.[1] Sen sijaan Evankeliumin ja Apostolien tekojen kirjoittaja Luukkaasta tiedetään varmasti vain, että hän oli yleissivistynyt historioitsija ja kirjailija.[2] Kirjoittajaa on pidetty Paavalin matkakumppanina, koska hän kirjoittaa ajoittain me-muodossa. Toisaalta kirjoittaja katoaa ajoittain näyttämöltä ja jatkaa minä-muodossa. Kirjoittaja ei kerro mitään itsestään tai toimistaan matkakumppanina. Apostolien teoissa ei ole suoria merkkejä, että kirjoittaja olisi henkilökohtaisesti tuntenut Paavalin."
25.08.2015 14:49
Mutta edelleen Bushmanni ! Pidä sinä "liberaaliteologinen ateismisi" ja minä pidän MINUN USKONI ! :)))
25.08.2015 14:45
Anteeksi nyt vain Bushmanni mutta Luukkaan evankeliumin kirjoittaja on sama Lääkäri Luukas joka kulki ensimmäisten apostolien mukana ja joka on kirjoittanut myös Apostolien teot !
.
Vrt Ap 1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
1:2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Luukkaan_mukaan
ja
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolien_teot
25.08.2015 14:43
Vrt Joh 7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
25.08.2015 13:22
Elä sinä Bushmanni vain uskomuksesi todeksi...
...Minä sillä aikaa ELÄN USKONI TODEKSI ! :)))
25.08.2015 13:20
Vrt. vielä Luuk 1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 SEN MUKAISESTI kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat OMIN SILMIN NE NÄHNEET JA OLLEET SANAN PALVELIJOITA ,
1:3 niin olen minäkin, TARKKAAN TUTKITTUANI alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka VARMAT ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
.
Huom Luuk 23:43 ei ole "vahinko" ! :)))
25.08.2015 13:08
Sinä Bushmanni unohdat vain yhden hyvin tärkeän jutun !
.
Eli...Raamatun Jumalisuuden ja sen Pyhän Hengen innoituksen...
.
Vrt. 2 Tim 3:16 "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on MYÖS hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"
.
Mitä tämä merkitsee meille ?
.
Jokainen pyhä kirjoitus eli koko Raamattu on syntynyt Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta. Ihmiset eivät siis ole kirjoittaneet omia ajatuksiaan Jumalasta, vaan Jumala on ilmoittanut heille kirjojen sanoman Pyhän Henkensä kautta.
.
Vrt. 2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta
.
Mitä tämä merkitsee meille ?
.
Ihmiset eivät ole itse saaneet päähänsä ajatusta kirjoittaa ylös Jumalan ilmoitusta, vaan innoitus ja syy Raamatun kirjojen kirjoittamiseen on tullut Jumalalta. Toisin sanoen, vaikka ihmiset ovat välillisesti Raamatun kirjoittajia, he ovat kuitenkin saaneet sanomansa Jumalalta. Varsinaisen tekijänoikeuden Raamattuun omistaa siis Jumala!
Jumala on Henkensä kautta aina kautta aikojen valvonut mitä Raamattuun on alunperin saanut kirjoittaa ja mitä ei !
.
Vrt Ilm 22:18 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."
25.08.2015 12:58
71 / 400