Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Jos+otetaan+huomioon,+mistä+abortissa+Räsäsen+mukaan+on+kysymys,+niin+tämä+hänen+kantansa+saattaa+vaikuttaa+jopa+hieman+kyseenalaiselta:+"Omasta+puolestani+sallin+sanan-+ja+mielipiteen+vapauden+niille,+jotka+kannattavat+aborttia."Toki+varmaankin+voidaan+perustella,+miksi+pitäisi+sallia,+että+vaikkapa+romanien+tai+ukrainalaisten+kansanmurhan+kannattajat+saavat+ilmaista+näkemyksensä+vapaasti,+mutta+useinhan+sellaiset+puheet+tahdotaan+kieltää+ja+niitä+pidetään+jopa+rikollisina.Mutta+tietenkään+vaihtoehtoja+ei+ole.+Kun+pahuuden+kannattajat+ovat+enemmistö,+pahuudelle+on+pakko+tehdä+jonkin+verran+myönnytyksiä,+vaikka+sanonta+kuuluukin,+että+jos+pahalle+antaa+pikkusormen+etc.+On+pahuutta,+jota+pidetään+normaalina.+Sellaisen+pahuuden+vastustaja+näyttää+epänormaalilta+ja+saa+hullun+leiman+otsaansa.+Ehkä+roomalaiset+pitivät+kristittyjä+hulluina+myös+tästä+syystä+(eivätkä+vain+ristin+hullutuksen+vuoksi).Kun+olen+filosofisissa+tutkimuksissani+päätynyt+siihen,+että+ateismi+on+älyllisesti+kestämätöntä+hölynpölyä,+voin+todeta+ratkaisseeni+Jumalan+olemassaoloa+koskevan+ongelman+ja+jättää+asian+silleen+ja+siirtyä+muihin+kysymyksiin.+Tämä+on+ok,+koska+on+ihan+sama,+uskooko+joku+Jumalaan+vai+ei.Jos+joku+nyt+sanoo,+että+minulla+on+moraalinen+velvollisuus+yrittää+saada+muutkin+vakuuttumaan+Jumalan+olemassaolosta,+niin+vastaan,+ettei+sellaista+velvollisuutta+voida+päätellä+pelkästä+Jumalan+olemassaolon+tosiasiasta.+Ehkä+sellainen+velvollisuus+todella+on++olemassa,+mutta+sen+oivaltaminen+kuuluu+niihin+muihin+kysymyksiin,+joita+voin+siirtyä+pohtimaan+sen+jälkeen,+kun+olen+ratkaissut+Jumalan+olemassaolon+ongelman.+Mutta+siitä+oivalluksesta,+että+Jumala+on+olemassa,+ei+sellaisenaan+ilman+muuta+seuraa+velvollisuutta+käännyttää+muitakin+ihmisiä+Jumalaan+uskojiksi.Mutta+kun+olen+vastaavalla+tavalla+todennut+abortin+puolustajien+kaikki+argumentit+kestämättömiksi+ja+osoittanut,+että+kaikki+järki+on+abortin+vastustajien+puolella,+en+ole+niinkään+ratkaissut+ongelmaa+kuin+paljastanut+ongelman.Kuitenkin+totuus+on,+että+toimin+tässä+samalla+tavalla+kuin+Jumalan+olemassaolon+tapauksessa:+ratkaisen+kantani+ja+sen+jälkeen+vain+lakkaan+ajattelemasta+asiaa+ja+siirrän+huomioni+muihin+asioihin.Mutta+jos+Jumalan+olemassaolon+tapauksessa+lakkaan+ajattelemasta+asiaa+esimerkiksi+siitä+syystä,+ettei+se+enää+kiinnosta+minua,+koska+olen+jo+ratkaissut+sen+ja+nyt+minulla+on+muita+asioita+ajateltavana,+niin+abortin+tapauksessa+syynä+voi+olla+se,+etten+yksinkertaisesti+halua+enää+ajatella+niin+synkkää+asiaa.+Ehkä+sopeudun+"normaaliin+pahuuteen".+Ehkä+siis+minäkin+torjun+syyllisyyteni.+Abortti+ilmiönä+on+minusta+ennen+kaikkea+masentava.+Kuka+jaksaisi+ajatella+masentavia+asioita?+Mieluummin+torjun+sellaiset+asiat+tietoisuudestani.+Toinen+vaihtoehto+olisi+poistaa+masennuksen+juurisyy.+Sillä+toisin+kuin+Jumalan+olemassaolo,+tämä+asia+ei+ole+moraalisesti+neutraali.Eikö+näet+abortin+perustelemattomuudesta+seuraa+moraalinen+velvollisuus?+Tämän+velvollisuuden+täyttäminen+voi+tarkoittaa+monia+asioita+ja+eri+ihmisten+kohdalla+eri+asioita.+Tiedetään+esimerkiksi,+kuinka+Päivi+Räsänen+täyttää+velvollisuutensa.+Joku+muu,+joka+ei+ole+poliitikko+eikä+voi+ruveta+poliitikoksi,+voisi+täyttää+velvollisuutensa+jollakin+muulla+tavalla.+Ja+eikö+tämä+sitten+puolestaan+tarkoita+sitä,+että+minulla+ja+minun+kaltaisillani+ihmisillä+on+moraalinen+velvollisuus+yrittää+vakuuttaa+abortin+kannattajat+abortin+perustelemattomuudesta?+Tässä+asiassa+olisi+siis+velvollisuus+tehdä+"käännytystyötä",+johon+Jumalan+olemassaolon+tapauksessa+ei+ole+velvollisuutta.
  2. Räsänen+saattaa+olla+oikeassa.+Lisään+hänen+ehdotuksensa+listaani.Miksi+abortin+vastustaminen+herättää+vihaa:1)+Abortin+puolesta+on+olemassa+vain+huonoja+argumentteja.+Abortin+kannattaja+on+tietoinen+tästä+tosiasiasta.2)+Abortti+on+sekularismin+pyhä+toimitus.+Abortin+vastustaminen+loukkaa+abortin+kannattajan+uskonnollisia+tunteita.3)+Abortin+kannattaja+tuntee+syyllisyyttä,+jonka+hän+yrittää+torjua.+Torjuttu+syyllisyys+purkautuu+vihana.Ehkä+viha+kumpuaa+eri+ihmisillä+eri+syistä.+Älyllisesti+orientoituneet+raivostuvat+ensimmäisestä+syystä.+Identiteettinsä+tai+olemassaolonsa+tietyn+elämänkatsomuksen+tai+aatteen+varaan+rakentaneet+raivostuvat+toisesta+syystä.+Kolmannesta+syystä+raivostuvat+ne,+joiden+sydän+ei+ole+kokonaan+paatunut.Varmasti+sama+ihminen+voi+myös+raivostua+useammasta+syystä+yhtä+aikaa.+Räsänen+tavallaan+yhdistää+toisen+ja+kolmannen+syyn+mainitessaan+armon.+Jos+armo+ei+kuulu+elämänkatsomukseen,+pahuutta+ei+kyetä+kohtaamaan.+Silloin+pahuuteen+on+keksittävä+muita+ratkaisuja,+joista+eräs+voi+olla+pahuuden+olemassaolon+kieltämien.+Pahuus+voidaan+myös+medikalisoida:+ei+ole+pahoja+ihmisiä,+on+vain+sairaita+ihmisiä,+"pahantekijä"+ei+kuulu+vankilaan,+vaan+mielisairaalaan.+Tahdonvapauden+kieltäminen+on+myös+eräs+ratkaisu.+"Ei+paha+ole+kenkään+ihminen,+vaan+toinen+on+heikompi+toista."Elämän+vastustamisessa+on+aina+myös+jotakin+saatanallista.+"Ihminen+on+maapallon+syöpä"+on+saatanallisin+ajatus,+jonka+ihminen+on+ajatellut.+Antinatalismi+on+ihmisen+saatanallisuuden+korkein+aste.+Antinatalistihan+toivoo,+että+ihmiskunta+lakkaisi+olemasta,+kuten+Mefistofeles:Ma+olen+henki,+joka+kieltää+aina!–+ja+syystä:+kaikki,+mikä+maailmaan+syntynee,vain+häviötä+ansaitsee.Ois+paras,+ettei+mitään+syntyisikään.Siks+synti,+turmio,+–+mit'+ikäännimellä+paha+tunnetaan,jää+elementikseni+ainiaan.Ich+bin+der+Geist,+der+stets+verneint!Und+das+mit+Recht;+denn+alles,+was+entsteht,Ist+wert,+daß+es+zugrunde+geht;Drum+besser+wär's,+daß+nichts+entstünde.So+ist+denn+alles,+was+ihr+Sünde,Zerstörung,+kurz,+das+Böse+nennt,Mein+eigentliches+Element.
  3. Kokoomus+on+paskaa.
  4. Etköhän+sinä+ala+olla+jo+vähän+liian+vanha+kuuntelemaan+nuorison+mölymusiikkia+ja+notkumaan+nollat+taulussa+rahvaan+festivaaleilla.+Olisi+jo+korkea+siirtyä+korkeakulttuuriin+ja+parempien+ihmisten+musiikkiin:+https://www.youtube.com/watch?v=mT5Igmv8eowMinäkin+olin+nuorempana+kaltaisesi+punkmusiikista+nauttiva+barbaari+ja+jumalankieltäjä,+mutta+niin+vain+minusta+tuli+korkeampi+ihminen+ja+parempi+kuin+muut,+enkä+näe+mitään+syytä,+miksi+sinulle+ei+voisi+käydä+yhtä+onnellisesti.Kun+olet+liittynyt+meihin+korkeampiin+ihmisiin,+voisimme+mennä+yhdessä+oopperaan,+elleivät+oopperassakävijätkin+olisi+enimmäkseen+rahvasta+ja+siis+meidän+alapuolellamme.+On+sangen+surullista,+että+rahvaan+annetaan+sumentaa+ne+kirkkaat+ja+raikkaat+lähteet,+joista+me+korkeammat+ihmiset+muutoin+saisimme+virkistyksemme.Niinpä+meille+ei+jää+muuta+vaihtoehtoa+kuin+vetäytyä+yksinäisyyteen+korkeille+vuorille+ja+paistatella+siellä,+pilvien+yläpuolella,+ikuisessa+auringonpaisteessa.