Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Onko+pyhyys+Jeesukselle+tärkeämpää+kuin+moraali?+Ei+kai+Jeesus+ollutkaan+ensisijaisesti+mikään+moraalisaarnaaja.+Jumalan+erityinen+ilmoitus+voi+syrjäyttää+moraaliset+velvollisuudet.+Tämä+on+raamatullinen+näkemys+(esimerkiksi+Abrahamin+tapaus).+Jos+Jumala+pyytäisi+minua+tekemään+jotakin+moraalitonta,+olisi+synti+olla+tekemättä+sitä.+Täytyy+siis+toivoa,+ettei+sellaista+tilannetta+tule,+koska+siinä+voisi+tulla+paskat+housuun+jopa+kaltaiseltani+tosimieheltä.+Siinä+ei+kuitenkaan+olisi+kyse+siitä,+että+"ennemmin+tulee+totella+Jumalaa+kuin+ihmisiä"+(Apt.+5:29),+koska+moraaliset+velvollisuudet+eivät+ole+ihmisten,+vaan+Jumalan+säätämiä.+Jumala+siis+säätää+velvollisuuden,+mutta+asettaa+ihmisen+tilanteeseen,+jossa+ihmisen+on+pyhyyden+tähden+rikottava+tätä+velvollisuutta.+Jos+ihminen+ei+tee+väärin,+hän+tekee+syntiä,+mutta+saa+ihmisten+kiitoksen.+Ihmiset+esimerkiksi+kauhistelevat+sitä,+että+Abraham+olisi+tappanut+poikansa,+ellei+Jumala+olisi+viime+hetkellä+estänyt+häntä.+Ehkä+pyhän+sodan+käsite+kuuluu+tähän+kategoriaan.+Ihmiset+kauhistelevat+sitäkin,+että+israelilaiset+tappoivat+kanaanilaisia,+ja+niinhän+sitä+pitääkin+kauhistella,+sillä+kauheaahan+se+oli.+Jotkut+tosin+yrittävät+selittää,+että+se+oli+oikein,+siis+moraalisesti+ihan+laatuunkäypä+menettelytapa.+Kaipa+sekin+on+mahdollista.Saattaa+kuitenkin+olla+niin,+että+sellaiset+erityiset+tapaukset+kuin+oman+lapsen+uhraaminen+tai+pyhä+sota+kuuluvat+pelastushistoriaan+eikä+Jeesuksen+ja+apostolisen+ajan+jälkeen+mitään+vastaavaa+enää+tapahdu,+koska+pelastushistoria+tuli+valmiiksi.+Myös+Jeesuksen+jotkin+kyseenalaisilta+vaikuttavat+kehotukset+voisivat+olla+osa+tätä+historiaa,+tai+ehkä+Jeesus+olisi+kokonaan+oma+lukunsa.+Tällainen+näkemys+olisi+varmaankin+teologisesti+perusteltavissa.
  2. Mutta+monissa+tapauksissa+osaan+helposti+sanoa,+miksi+intuitioni+pitää+paikkansa.+Yksinäisten+ja+onnettomien+tappaminen+pelkästään+sillä+perusteella,+että+he+ovat+yksinäisiä+ja+onnettomia,+on+aina+väärin.+Miksi?+Koska+jokaisella+ihmisellä+on+ihmisarvo.+Ei+ongelmaa.Sen+sijaan+on+vaikeampi+sanoa,+miksi+puolison+pettäminen+on+aina+väärin,+ja+koska+asia+on+vaikea,+herää+epäilys,+osuuko+moraalinen+intuitioni+oikeaan.+Ilmeisesti+mikä+tahansa+väärä+teko+on+väärä+viime+kädessä+siksi,+että+se+loukkaa+jonkun+ihmisarvoa+(tai+eläimen+arvoa,+jos+eläimillä+on+arvo).+Jos+ihmisillä+ei+olisi+ihmisarvoa,+heitä+saisi+kohdella+miten+tahansa+eikä+mikään+olisi+väärin.Mutta+aloituksessa+esitetty+teko+ei+loukkaa+puolisoani+itseään,+hän+ei+kärsi,+kukaan+muukaan+ei+kärsi.+Päinvastoin,+teko+voi+tuoda+maailmaan+pelkkiä+hyviä+asioita+eikä+ollenkaan+huonoja+asioita,+ja+silti+se+on+väärin.Tässä+ihmisarvo+ja+ihminen+itse+on+erotettu+toisistaan:+ihmistä+ei+loukata,+vain+hänen+arvoaan+loukataan.+Voidaanko+ihmisen+arvoa+loukata+loukkaamatta+ihmistä+itseään?+Ilmeisesti+voidaan.+Mutta+onko+moraalisesti+väärin+esimerkiksi+ajatella+jostakusta+pahaa?+Ainakin+minun+on+vaikea+pitää+pahan+ajattelemista+moraalisesti+vääränä.+Syntiähän+se+tietysti+voi+olla+ja+onkin.Ehkä+aloituksen+kysymys+on+sellainen,+jossa+voidaan+vielä+jokseenkin+selvästi+nähdä,+että+teko+on+väärin.+Mutta+voidaan+esittää+kaikenlaisia+moraalisia+pulmia,+joissa+on+vaikeampi+nähdä,+mikä+on+oikein,+ja+näissä+tapauksissa+moraalinen+intuitio+voi+vielä+helpommin+osua+harhaan.
  3. Ajatellaan+asiaa+moraalisen+intuition+kannalta.Esimerkiksi+minun+moraalinen+intuitioni+sanoo,+että+vastaus+ketjun+otsikon+kysymykseen+on+"ei+saa".+On+siis+väärin+pettää+puolisoa+myös+siinä+tapauksessa,+että+aloituksessa+luetellut+ehdot+täyttyvät.+En+kuitenkaan+oikein+osaa+sanoa,+miksi+se+on+väärin.Jos+kysyttäisiin,+onko+väärin+tappaa+onneton+ihminen,+jolla+ei+ole+läheisiä+(jonka+kuolemasta+kukaan+ei+siis+kärsi),+niin+ilmeinen+vastaus+on+"on",+siis+yksinäisten+ja+onnettomien+ihmisten+tappaminen+on+väärin.+Se+on+väärin,+koska+jokaisella+ihmisellä+on+arvo,+joka+ei+perustu+muuhun+kuin+hänen+ihmisyyteensä.Puolison+pettäminen+voisi+ehkä+olla+väärin+samalla+perusteella:+syrjähyppy+loukkaa+hänen+ihmisarvoaan.+Mutta+miksi?+En+loukkaa+esimerkiksi+naapureideni+ihmisarvoa,+jos+harrastan+seksiä+jonkun+muun+kuin+heidän+kanssaan.+Puolisossa+pitäisi+siis+olla+jotakin+erityistä,+joka+erottaa+hänet+kaikista+muista+ihmisistä.Voidaan+tietysti+sanoa,+että+hänessä+on+erityistä+juuri+se,+että+hän+on+puolisoni.+Naapureissani+ei+ole+erityistä+se,+että+he+ovat+juuri+minun+naapureitani:+hehän+ovat+monien+muidenkin+naapureita.Näin+ollen+kysymys+palautuu+avioliiton+tai+ylipäätään+pysyvän+parisuhteen+laatuun+ja+arvoon,+ja+tämä+oikeastaan+onkin+aloituksen+tähtäyspiste.+Niin+kauan+kuin+monogaaminen+parisuhde+on+enemmän+kuin+ihmisten+keskinäinen+sopimus,+jonka+sisällöstä+ihmiset+eivät+voi+eivätkä+saa+itse+päättää,+ihmisten+moraalinen+intuitio+vastaa+otsikon+kysymykseen+"ei+saa".+Koska+tämä+on+myös+minun+moraalisen+intuitioni+vastaus,+voitaneen+päätellä,+että+pidän+monogaamista+parisuhdetta+jonakin+enempänä+kuin+ihmisten+välisenä+sopimuksena.Naapureiden+ja+puolison+välistä+eroa+tässä+asiassa+voidaan+ehkä+valaista+seuraavalla+esimerkillä.+Kuvitellaan+tapaus,+että+lupaan+puolisolleni,+etten+harrasta+seksiä+muiden+kuin+hänen+kanssaan+(tämä+lupaus+kaiketi+sisältyy+oletusarvoisesti+naimisiinmenoon+tai+parisuhteen+aloittamiseen),+ja+kuvitellaan+sitten+toinen+tapaus,+että+olen+naimaton+henkilö+ja+lupaan+naapureilleni,+etten+harrasta+seksiä+muiden+kuin+heidän+kanssaan.Kuvitellaan+sitten,+että+ensimmäisessä+tapauksessa+harrastan+seksiä+jonkun+muun+kuin+puolisoni+kanssa.+Mitä+ajatuksia+tämä+herättää?+Kuvitellaan+sitten,+että+toisessa+tapauksessa+harrastan+seksiä+jonkun+muun+kuin+naapureideni+kanssa.+Mitä+ajatuksia+tämä+herättää?