Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Ihmiset+ovat+perseestä.+Jumala+on+jees.
  2. Esimerkki+Enbusken+pilkkapuheista+löydetään+Antti+Nylénin+"Tunnustuskirjasta"+(hyvä+uskontoaiheinen+kirja,+kannattaa+lukea):+"Ovatko+ydinpommi,+'netin+pettämissivusto'+ja+jääkiekko+järjellisiä+asioita,+kun+ne+eivät+kerran+ole+uskontoa,+joka+taas+on+määritelmällisesti+järjetöntä+ja+käsittää+esimerkiksi+'vetten+päällä+kävelleen+miehen+ruumiin+syömistä',+kuten+juuri+luin+erään+kolumnistin+mairean+kasvokuvan+alta+internetistä."Tuo+maireakasvoinen+kolumnisti+oli+Enbuske.+Eipä+tuo+nyt+kovin+pilkkaavalta+vaikuta.+Jumalanpilkka+voitaneen+jakaa+ainakin+kahteen+kategoriaan:+inhimilliseen+ja+saatanalliseen.+Kategorioita+ei+voida+päätellä+niinkään+pilkan+laadusta+tai+sisällöstä,+vaan+paremmin+ja+pikemmin+pilkan+intentiosta,+joka+tietysti+jää+viime+kädessä+aina+enemmän+tai+vähemmän+arvailujen+varaan,+ellei+pilkkaaja+rehellisesti+ja+suoraan+kerro+vaikuttimistaan.+Joku+voi+herjata+neitsyt+Mariaa+huoraksi+ja+Jeesusta+äpäräksi+olematta+saatanallinen,+vaikka+tuollaiset+herjat+kuulostavatkin+todella+karkeilta+ja+loukkaavilta.Saatanallisesta+rienaamisesta+minulle+tulee+aina+mieleen+se+jumalankieltäjä,+joka+tahtoi+luoda+simpanssin+ja+ihmisen+hybridin+todistaakseen+jääräpäisimmällekin+kreationistille,+että+ihminen+ei+ole+Jumalan+kuva.+Sellainen+teko+sellaisin+vaikuttimin+olisi+esimerkki+saatanallisesta+jumalanpilkasta.+Täytyy+sanoa,+että+harvoin+rienaajat+onnistuvat+tekemään+vaikutusta,+mutta+tämä+ihmissimpanssista+fantisoiva+"hullu+tiedemies"+onnistui.+Ja+tietysti+hän+uskoi+olevansa+hyvällä+asialla,+koska+kreationismi+on+pahuutta.+Jos+se+valo,+joka+sinussa+on+jne.
  3. Kirjoitit+tässä+ketjussa:"Vuonna+1945+autiomaan+hiekasta+sitten+löytyivät+nuo+hävitetyksi+määrätyt+papyrukset+sinetöidyistä+saviruukuista+–+–."+"Se+Jeesus,+joka+on+muotoiltu+Raamattuun+–+–+ei+ole+sama+kuin+se+Jeesus,+joka+löytyi+näistä+papyruksista+–+–."Tarkoitat+Nag+Hammadin+tekstejä,+joiden+joukossa+oli+myös+Tuomaan+evankeliumi.+Niitä+on+tapana+sanoa+gnostilaisiksi.+Joissakin+gnostilaisissa+teksteissä+esiintyy+myös+se+käsitys,+että+Jeesuksen+opettama+Jumala+ei+ole+VT:n+Jumala,+vaan+joku+korkeampi+Jumala.Tietenkään+ei+tarvitse+käyttää+sanaa+"gnostilainen",+asiasta+on+vain+helpompi+puhua,+jos+sillä+on+jokin+nimi.+Gnostilaisuus+lienee+ylipäätään+hämärä+ja+sekava+juttu,+jonka+määrittely+on+vaikeaa.Jos+olen+oikein+ymmärtänyt,+näkemyksesi+on+jokseenkin+seuraavanlainen.Kanoniset+evankeliumit+sisältävät+Jeesuksen+tosi+opetuksen,+mutta+paavalilaisuus+on+turmellut+nämä+evankeliumit+niin,+ettei+niitä+voida+lukea+sellaisinaan,+vaan+niistä+on+seulottava+esiin+Jeesuksen+tosi+opetus.Seulominen+tapahtuu+siten,+että+luetaan+Paavalin+kirjeet+ja+poistetaan+evankeliumeista+kaikki,+mikä+pitää+yhtä+Paavalin+kirjeiden+kanssa,+ja+näin+jäljelle+jää+Jeesuksen+tosi+opetus.+Paavali+toimii+siis+ikään+kuin+negatiivisena+koetinkivenä.+Ilman+Paavalia,+et+edes+tietäisi,+mikä+on+Jeesuksen+tosi+opetus,+koska+sinulta+puuttuisi+se+seula,+jonka+avulla+saat+Jeesuksen+opetuksen+selville.+Esimerkiksi+ehtoollisen+asetussanat+esiintyvät+Paavalilla,+joten+ne+on+poistettava+evankeliumeista.Tietysti+tässä+on+se+ongelma,+että+jos+Paavalin+kirjeissä+on+säilynyt+jotakin+Jeesuksen+tosi+opetuksesta,+päädyt+poistamaan+evankeliumeista+sellaistakin,+mikä+kuuluu+Jeesuksen+tosi+opetukseen,+paitsi+jos+sinulla+on+muita+tekstejä,+joita+paavalilaisuus+ei+ole+päässyt+turmelemaan+ja+jotka+sisältävät+sellaisia+kanonisissa+evankeliumeissa+esiintyviä+Jeesuksen+tosi+opetuksia,+jotka+ovat+säilyneet+myös+Paavalin+kirjeissä.+Nämä+muut+tekstit+olisivat+siis+positiivisia+koetinkiviä.Kun+siis+sanot,+että+Raamattu+on+tärkein+lähde+Jeesuksesta,+tarkoitat+sitä,+että+Raamattu+on+tärkein+lähde+Jeesuksesta+sen+jälkeen,+kun+olet+hylännyt+kokonaan+Vanhan+testamentin,+suurimman+osan+Uudesta+testamentista+sekä+poistanut+evankeliumeista+kaikki+paavalilaiset+elementit.Menikö+suurin+piirtein+oikein?
  4. Ehkä+Lichtenberg+on+sinulle+jo+tuttu,+mutta+ellei+ole,+niin+suosittelen+sinulle+tuota+Töherryskirjat-suomennosvalikoimaa+(Otava,+1999).+Jutuistasi+päätellen+Lichtenberg+voisi+miellyttää+sinua.+Tässä+pari+näytettä:"Molemmat+käsitteet,+oleminen+ja+EI-OLEMINEN,+ovat+hengenrakenteissamme+täysin+läpitunkemattomia.+Sillä+oikeastaan+emme+edes+tiedä,+mitä+oleminen+on,+ja+niin+pian+kuin+ryhdymme+määrittelemään,+meidän+täytyy+myöntää,+että+voi+olla+olemassa+jotakin+mikä+ei+ole+missään.+Kant+sanoo+myös+jossakin+jotakin+sellaista.""Richter+sanoi+kerran+minulle:+Lääkäreiden+ei+pitäisi+sanoa+'hänet+olen+parantanut'+vaan+'hän+ei+ole+kuollut+käsiini'.+Samoin+fysiikassa+voitaisiin+sanoa+'olen+ilmaissut+syitä,+joiden+absurdiutta+ei+lopulta+voida+osoittaa',+sen+sijaan+että+sanottaisiin+'olen+SELITTÄNYT'.""Lieneekö+sitten+niin+lukkoon+lyötyä,+että+järkemme+ei+voi+tietää+yhtään+mitään+yliaistillisesta?+Eikö+ihminen+muka+pysty+kutomaan+ideoitaan+Jumalasta+aivan+yhtä+TARKOITUKSENMUKAISESTI+kuin+hämähäkki+verkkoaan+kärpästen+pyydystämiseksi?+Tai+toisin+sanoen:+Eikö+voisi+olla+olentoja,+jotka+ihailisivat+meitä+Jumalaa+ja+kuolemattomuutta+koskevien+ideoidemme+vuoksi+aivan+yhtä+paljon+kuin+me+ihailemme+hämähäkkiä+ja+silkkiäistoukkaa?"Ja+lopuksi+vielä+nykyajan+valossa+suorastaan+profeetallinen+toteamus:"Uskon,+että+ihminen+on+lopulta+niin+vapaa+olento,+että+häneltä+ei+voida+kiistää+oikeutta+OLLA+se,+mikä+hän+uskoo+olevansa."Kirjoitin+taas+kursivoidut+sanat+isoin+kirjaimin.
  5. Aloin+lukea,+mutta+teksti+rupesi+olemaan+niin+paksua+tuubaa,+etten+jaksanut+loppuun+asti.+Kirjoitinhan,+että+yleensä+luen+saamani+kommentit+läpi,+siis+nimenomaan+läpi,+kokonaan,+alusta+loppuun.+Tällä+kertaa+lukeminen+jäi+puolitiehen,+mutta+olenhan+minä+noita+posmotuksiasi+väkisinkin+tullut+nähneeksi.+Samaa+tuubaa+aina,+aina+samat+jutut.Hyvä+kirjoittaja+on+sellainen,+joka+osaa+yllättää,+niin+ettei+koskaan+–+tai+ainakaan+aina+–+voi+tietää,+mitä+sieltä+seuraavaksi+on+tulossa.+Sinä+et+ole+sellainen.+Yleensähän+mälsimpiä+ovat+nämä+tiedeuskovaiset+jumalankieltäjät,+jotka+omista+syistään+pesiytyvät+uskontopalstoille,+mutta+totisesti,+heidänkin+ennalta-arvattavat+juttunsa+ovat+puhdasta+kultaa+sinun+tuubaasi+verrattuna.Ja+ymmärtänet,+että+mainitunlaisia+jumalankieltäjiä+pidän+niin+vähäpätöisinä,+etten+kelpuuta+heitä+edes+nuolemaan+saappaitani+puhtaiksi+sen+jälkeen,+kun+olen+käynyt+tunkiolla.Mutta+älä+huoli,+uskon+(tai+ainakin+yritän+uskoa)+ihmiseen+ja+siis+myös+sinuun:+jokaisella+on+mahdollisuus+kehittyä.+Enhän+minäkään+syntyessäni+ollut+kiistaton+suurmies.+Olen+itsekin+ollut+jumalankieltäjähoukka.Sinä+ja+kaltaisesi+olette+internetin+vitsaus,+eräänlainen+internetin+sukupuolitauti.+Nytkin+julistit+tämän+ketjun+täyteen+tuota+puuduttavaa+gospeliasi,+eikä+tämän+ketjun+aiheella+ole+mitään,+ei+siis+kerta+kaikkiaan+yhtään+mitään+tekemistä+posmottamasi+"historian"+kanssa.Täytyy+muuten+todella+toivoa,+että+perinteinen+kristillinen+–+"paavalilainen",+jos+sallit+–+näkemys+sovitusuhrista+ja+ristin+merkityksestä+on+oikea.+Silloin+myös+se+infernaalinen+piina+ja+kidutus,+jota+muut+ihmiset+sinun+takiasi+joutuvat+kärsimään,+on+sovitettu+ristillä.+Et+siis+ole+suinkaan+toivoton+tapaus.Mutta+eräs+asia+minua+kyllä+kiinnostaisi,+nimittäin+perustelusi+gnostilaisten+tekstien+ensisijaisuudelle+Jeesuksesta+kertovina+lähteinä.+Saattaa+olla,+että+olet+liian+sekaisin+vastataksesi+johdonmukaisesti+seuraaviin+kysymyksiin,+mutta+kysyn+silti:1.+Mitkä+tekstit+ovat+tärkeimpiä+lähteitä+Jeesuksesta?2.+Milloin+nämä+tekstit+on+kirjoitettu+ja+millä+perusteella+juuri+silloin?3.+Mikä+on+näiden+tekstien+ydinsanoma?
  6. Suurelle+nollaukselle+todellakin+löytyy+ihan+omat+sivut:+https://www.alko.fi/Yleensä+luen+läpi+kaikki+kommentit,+jotka+on+osoitettu+minulle+tai+jätetty+aloittamaani+ketjuun,+mutta+nyt+ei+pystynyt,+liian+paksua+tuubaa.+Sori.