Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Olisiko+sellainen+tilanne+mahdollinen,+että+ei-kristityt+tekevät+toisista+ei-kristityistä+kristittyjä?+Esimerkiksi+ruotsalaiset,+jotka+kauan+sitten+tulivat+väkisin+käännyttämään+suomalaisia,+olivat+ristiretkeilijöitä,+siis+määritelmän+mukaan+ei-kristittyjä.
  2. Määritelmässäni+ei+ole+mitään+lisämääreitä.+Määritelmäni+kuuluu+yksinkertaisesti+ja+kokonaisuudessaan+näin:+henkilö,+joka+tunnustaa+Pyhän+Kolminaisuuden,+on+kristitty.Siinä+kaikki.+Sitä+paitsi+olen+antanut+itseni+ymmärtää,+että+tämä+on+klassinen+määritelmä.Tuollaiset+"kristitty+ei+voi+sitä+ja+tätä"+-määrittelyt+ovat+absurdeja+ja+johtavat+mahdottomiin+tilanteisiin.+Tyypillisesti+nämä+määrittelyt+palautuvat+tällaiseen+päättelyyn:+"En+pidä+siitä,+mitä+hän+sanoo+ja+tekee,+enkä+tahdo+assosioitua+häneen,+siispä+hän+ei+voi,+ei+saa+edustaa+sitä,+mitä+minä+edustan.+Olen+nimittäin+huolissani+omasta+maineestani."+Entä+jos+olisin+umpikännissä+ja+soittaisin+kaupungilla+suutani?+Varmaankin+sanoisit,+että+kristitty+"ei+voi+puhua+tuollaisia".+Mutta+olin+ympäripäissäni!+"Kristitty+ei+voi+olla+ympäripäissään."+Mutta+boolissa+oli+enemmän+alkoholia+kuin+luulin!+"Kristitty+ei+voi+juoda+mitään,+minkä+alkoholipitoisuutta+hän+ei+tiedä+tarkasti."+Mutta+minulle+oli+sanottu,+ettei+siinä+ole+alkoholia+kuin+nimeksi!+"Kristitty+ei+usko,+kun+joku+sanoo."+Mutta+sanoja+oli+paras+ystäväni!+"Kristityn+paras+ystävä+on+Jeesus+eikä+Jeesus+voi+sanoa+sellaista."Huomautan,+että+kirjoitit,+että+"yksikään+kristitty+ei+voi".+Tämä+varsin+ehdoton+lause.+Ei+voi.+On+mahdotonta.Tietysti+voidaan+ajatella,+että+ihminen+lakkaa+olemasta+kristitty+siksi+aikaa,+kun+hän+ilmaisee+halunsa+tappaa,+ja+sen+jälkeen+hänestä+tulee+jälleen+kristitty.Mielenkiintoisempi+kysymys+kuuluu,+voiko+kristitty+edes+ajatella+tappamista.+Entä+jos+tappamisen+ajatus+vain+ihan+nopeasti+käväisee+päässä?+Onko+sellainen+mahdollista+"yhdellekään+kristitylle"?+Entä+voiko+kristitty+ajatella+jotakin+lievempää+rikosta,+kuten+varkautta,+ryöstöä,+raiskausta+tai+veropetosta?Eräs+reductio+ad+absurdum+voisi+olla+tämä:+määritelmästä+seuraa,+että+kaikki+maailman+pahantekijät+ovat+ei-kristittyjä+eikä+yksikään+kristitty+koskaan+tee+mitään+pahaa.Asia+tietysti+riippuu+siitä,+mitä+kaikkea+kristitty+ei+voi+sanoa.+Ehkä+kristitty+voi+sanoa+"tahtoisin+raiskata+hänet",+mutta+ei+"tahtoisin+tappaa+hänet".+Tässä+tapauksessa+vain+tappajat+olisivat+poikkeuksetta+ei-kristittyjä,+mutta+raiskaajiin+voisi+mahtua+jokunen+kristittykin.+Oletan,+ettei+kristitty+ei+voi+myöskään+tehdä+sitä,+mitä+hän+ei+voi+sanoa.+Tai+ehkä+määrittely+on+vieläkin+hienovaraisempaa:+kristitty+voi+kyllä+sanoa,+että+hän+tahtoisi+raiskata,+mutta+kristitty+ei+voi+raiskata.+Sen+sijaan+kristitty+ei+voi+edes+sanoa+haluavansa+tappaa.Sopivien+määrittelyjen+avulla+kristittyjen+lauma+saadaan+kutistettua+toivotun+kokoiseksi+("löytäneekö+Ihmisen+Poika+uskoa+maan+päältä").
  3. Ateismi+on+masentavaa.
  4. Kaikki+musiikki+on+paskaa+paitsi+Richard+Wagner.