Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Väitetään+että+sapatti+oli+vain+juutalaisia+varten.+Kuitenkin+Raamatun+mukaan:
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä.+Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,+älä+sinä+älköönkä+sinun+poikasi+tai+tyttäresi,+sinun+palvelijasi+tai+palvelijattaresi+tai+juhtasi+älköönkä+MUUKALAISESI,+joka+sinun+porteissasi+on.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaikki,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemäntenä+päivänä+hän+lepäsi;+sentähden+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen."+(2.+Moos.+20:8-11)
Kenelle+sapatti+siis+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:
”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.”+(1.+Moos.+2:2)
Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:
“Sama+laki+koskee+teitä+kaikkia,+niin+siirtolaisia+kuin+syntyperäisiä+israelilaisia,+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne.”+(3.+Moos.+24:22)
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+siis+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
Sapatti+on+ikuinen+liitto:
"Ja+pitäkööt+israelilaiset+sapatin,+niin+että+he+viettävät+sapattia+sukupolvesta+sukupolveen+ikuisena+liittona."+(2.+Moos.+31:16)
Ei+ole+yllättävää,+että+paholainen+niin+vahvasti+on+sapattia+vastaan.+Danielin+kirjassa+kuvattu+pedon+sarvi+julistaa+muuttavansa+ajat+ja+lain:
”Hän+puhuu+sanoja+Korkeinta+vastaan+ja+hävittää+Korkeimman+pyhiä.+Hän+pyrkii+muuttamaan+ajat+ja+lain,+ja+ne+annetaan+hänen+käteensä+ajaksi+ja+kahdeksi+ajaksi+ja+puoleksi+ajaksi.”+(Dan.+7:25)
19.03.2017 15:12
Ylläpidolla+lienee+joku+sapattifiltteri+päällä+kun+kaikki+viestini+poistetaan+täältä.
Kristityt+noudattavat+kymmenestä+käskystä+yhdeksää,+koska+he+eivät+noudata+kolmatta+käskyä,+joku+kuuluu+alkukielen+mukaan+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Ihmettelen+suuresti,+miksi+yhdeksää+käskyä+noudattava+kristitty+ei+ole+lain+alla,+mutta+jos+noudatat+kaikkia+kymmentä+käskyä,+olet+yhtäkkiä+lain+alla+ja+pystyttämässä+omavanhurskautta,+koska+vietät+sapattia.+Oliko+Jeesus+lain+alla,+kun+hän+noudatti+kaikkia+käskyjä?+Jos+vaellan+niin+kuin+Jeesus+vaelsi,+pitäen+kaikki+käskyt,+olenko+siis+hirvittävän+lain+orjuuden+alla?
19.03.2017 15:08
Mahtavaa,+että+täällä+on+niin+paljon+tarkkoja+lukijoita.+Jos+sanon+että+Jeesus+on+Ihmeellinen+neuvonantaja,+Väkevä+Jumala,+Iankaikkinen+isä,+Rauhanruhtinas,+löytyykö+huomautettavaa?
17.03.2017 22:20
Käytit+sanaa+lepopäivä,+joten+oletin+että+puhut+sunnuntaista.+Hienoa+jos+olet+sitä+mieltä+että+kristityn+tulee+levätä+sapattina.+
Minä+nyt+vain+satun+olemaan+erimieltä+tuosta+hengessä+vaeltamisesta+ja+mitä+se+pitää+sisällään.+Jeesus+sanoo:+"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh.+14:15)+Kyllä+kristityn+tulee+aktiivisesti+pitää+käskyt,+eikä+vain+sokeasti+luottaa+siihen+että+henki+johdattaa.+Ehkä+en+vain+ymmärrä+näitä+hengellisiä+asioita,+olkoon+sitten+niin.
17.03.2017 21:46
Eli+uudessa+liitossa+vaelletaan+vain+hengessä,+ei+tarvitse+yrittää+noudattaa+lakia,+esim.+kymmentä+käskyä.+Lain+noudattaminen+tapahtuu+uudestisyntyneellä+ns.+automaagisesti.+
>>+Otetaan+se+sinun+sapattisi,+ensinnäkin+pakanoille+se+on+lepopäivä,+joka+on+hyvä+pyhittää,+eikä+lakiliiton+sapatti+omine+säädöksineen.+<<
Eli+jos+viettää+sapattia+lauantaina,+silloin+on+lain+alla,+mutta+jos+viettää+lepopäivää+sunnuntaita,+silloin+on+uudestisyntynyt+ja+vaeltaa+hengessä.
Täyttä+soopaa.
17.03.2017 19:51
>>+Siis+ne+jotka+yrittävät+pystyttää+sitä+omavanhurskauttaan,+eivät+sitä+itse+tajua+ja+näe,+vaan+he+ovat+sille+sokeita.+<<
Voin+sanoa+vain,+että+ainakaan+omalla+kohdallani+lain+noudattamisella+ei+ole+mitään+tekemistä+omavanhurskauden+kanssa.+Väitätkö+että+jokainen+kristitty,+joka+noudattaa+kymmentä+käskyä,+on+lain+alla,+tai+yrittää+pystyttää+omavanhurskautta?
17.03.2017 18:51
1+Korinttolaiskirje:+14:23+Jos+nyt+koko+seurakunta+kokoontuisi+yhteen+ja+kaikki+siellä+puhuisivat+kielillä+ja+sinne+tulisi+uskosta+tai+opetuksesta+osattomia,+eivätkö+he+sanoisi+teidän+olevan+järjiltänne?
17.03.2017 17:15
Sinäkö+keskustelet+ainoastaan+kristittyjen+kanssa?+Mikäs+ihmeen+järki+siinä+on?
17.03.2017 17:12
En+oikein+ymmärrä+miksi+täällä+vaahdotaan+ympärileikkauksesta.+Ilmeisesti+logiikka+on,+että+jos+koko+Mooseksen+laki+on+voimassa,+silloin+tulisi+ympärileikata+itsensä.+Jos+näin+olisi,+niin+mitä+pahaa+on+ympärileikkauksessa?+Jos+Raamattu+käskee+ympärileikkaamaan+itsensä,+niin+ilomielin+ympärileikkaisin+itseni.+Kuitenkin+Paavalin+selvä+opetus+asiasta+on+"Jos+joku+on+kutsuttu+ympärileikattuna,+älköön+hän+pyrkikö+ympärileikkaamattomaksi;+jos+joku+on+kutsuttu+ympärileikkaamatonna,+älköön+ympärileikkauttako+itseään."+(1.+Kor.+7:18)
Jeesuksen+opetus+Mooseksen+laista+on+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Se+on+lähtökohta+ja+oletus.+Kuitenkin+näemme,+että+esimerkiksi+Jeesuksen+ylipappeuden+osalta+lain+muutos+on+tarpeellinen.+Kenties+sama+koskee+myös+ympärileikkausta,+uudessa+liitossa+Israeliin+liitytään+sydämen+ympärileikkauksella,+ei+vanhalla+lihan+poisriisumisella.+Joten+ehkä+kirjaimellisesti+koko+laki+ei+enää+ole+voimassa.+Mutta+voimmeko+mitätöidä+tällä+perusteella+Jeesuksen+selkeän+opetuksen,+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto?
17.03.2017 17:07
>>+Uudesti+syntyneet+uskovat+eivät+ole+enää+Mooseksen+lain+alla.<<
Miksi+sitten+Jeesus+sanoo:+"kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto"?
>>+Niinmuodoin+on+laista+tullut+meille+kasvattaja+Kristukseen,+että+me+uskosta+vanhurskaiksi+tulisimme.+<<
Mikä+se+sellainen+kasvattaja+on,+joka+ei+ole+enää+voimassa?
17.03.2017 16:47
Nostaisin+tästä+esiin+jakeet+14+ja+15+"Sillä+synnin+ei+pidä+teitä+vallitseman,+koska+ette+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla.+Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+
Mitä+on+synti?+Synti+on+lain+rikkomista.+"Jokainen,+joka+tekee+synnin,+tekee+myös+laittomuuden;+ja+synti+on+laittomuus."+(1.+Joh.+3:4)+
Emme+siis+saa+rikkoa+lakia,+vaikka+emme+olekaan+lain+alla,+vaan+olemme+armon+alla.
Mooseksen+lain+noudattamisessa+meillä+messiaanisilla+on+kyse+siitä,+että+ei+haluta+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia.+Sillä+ei+ole+mitään+tekemistä+pelastuksen+kanssa.+Yleensä+kristityt+ovat+sitä+mieltä,+että+kymmentä+käskyä+tulee+noudattaa,+eivätkä+he+silti+ole+lain+alla.+Ihminen+joka+noudattaa+Mooseksen+lakia+ei+siis+ole+lain,+vaan+armon+alla.+Lain+alla+oleminen+on+sitä,+että+yrittää+itse+pelastaa+itsensä.+Me+messiaaniset+uskomme,+että+ihminen+pelastuu+yksin+armosta+uskon+kautta,+eikä+lailla+ole+siihen+mitään+osaa+eikä+arpaa.
17.03.2017 16:35
Onko+tällä+naisella+kielillä+puhumisen+armolahja?
https://www.youtube.com/watch?v=ybcvlxivscw
17.03.2017 16:18
>>+Mutta+sitten+tuli+erikseen+lakiliiton+sanat+ja+käskyt,+jotka+on+lakkautettu+Kristuksessa+!+<<
Minkä+Raamatun+kohdan+mukaan+laki+on+lakkautettu+Kristuksessa?+Jeesushan+sanoo+"Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut."+(Mt+5:18)
>>+Eli+uudestisyntynyt+uuden+liiton+uskova+voi+vapaasti+syödä+ihan+mitä+vain+Raamatun+mukaan+!+<<
Markus+7:19+"Näin+hän+sanoi+kaikki+ruuat+puhtaiksi."
Mutta+tätä+jaetta+"Näin+hän+sanoi+kaikki+ruuat+puhtaiksi"+ei+löydy+alkutekstistä.+Se+kuuluu+kreikaksi:+καθαρίζων+πάντα+τὰ+βρώματα.+Voimme+kääntää+koko+jakeen:+"Sillä+se+ei+mene+hänen+sydämeensä,+vaan+vatsaan,+ja+ulostuu,+puhdistaen+kaikki+ruuat"
http://biblehub.com/interlinear/mark/7-19.htm
Tässä+Raamatun+kohdassa+fariseukset+syyttävät+opetuslapsia+pesemättömin+käsin+syömisestä.+Matteuksen+evankeliumin+mukaan+Jeesuksen+loppukaneetti+aiheesta+on:+“pesemättömin+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.”+(Mt.+15:20)+Kyseessä+oli+siis+fariseusten+perinnäissäännön+noudattaminen,+kosher+ruokavaliosta+ei+keskusteltu,+eikä+kiistaa+ollut+siitä,+mitä+ruokia+saa+syödä.+Mikäli+Jeesus+todella+opetti,+että+kaikki+ruoka+on+puhdasta,+Pietari+ei+saanut+sitä+memoa,+sillä+Apostolien+tekojen+kymmenennessä+luvussa+Pietari+toteaa+vuosia+myöhemmin+“En+suinkaan,+Herra;+sillä+en+minä+ole+ikinä+syönyt+mitään+epäpyhää+enkä+saastaista.”+(Apt.+10:14)+Olisi+merkillistä,+jos+Jeesuksen+opetuslapsi+ei+olisi+ymmärtänyt+mestarinsa+opetusta+tässä+asiassa.+Näyssä+Pietarin+eteen+lasketaan+taivaasta+vaate,+jolla+on+kaikenlaisia+eläimiä,+puhtaita+ja+epäpuhtaita.+Taivaalta+kuuluu+ääni+”Nouse+Pietari,+teurasta+ja+syö.+Minkä+Jumala+on+puhdistanut,+sitä+älä+sinä+sano+epäpyhäksi”+(Apt.+10:13,15).+Näky+toistuu+kolme+kertaa,+eikä+Pietari+ymmärrä+sitä.+Näyn+kirjaimellinen+tulkinta,+että+kaikki+elävä+ravinto+kelpaa+syötäväksi,+on+Pietarin+mielessä+siis+mahdoton.+Vasta+Korneliuksen+ovella+Pietari+ymmärtää+näyn+vertauskuvallisen+merkityksen:+“mutta+minulle+Jumala+on+osoittanut,+etten+saa+sanoa+ketään+ihmistä+epäpyhäksi+enkä+saastaiseksi.”+(Apt.+10:28)
17.03.2017 15:38
Kylläpäs+sitä+puututaan+pikku+seikkoihin.+Voin+tunnustaa+uskovani+kolmiyhteiseen+Jumalaan+ja+siihen+että+Jeesus+oli+Jumala.+Huomaan+että+tällä+foorumilla+ollaan+kyllä+todella+valppaita.
17.03.2017 15:29
Voin+vallan+mainiosti+luopua+nimityksestä+"messiaaninen+juutalainen"+jos+keksit+jonkun+paremman+tittelin.
17.03.2017 15:26
>>+Siis+ihmisellä+on+luontainen+halu+ansaita+anteeksianto+ja+hyväksyntä+!
Siihen+tämä+laki+henkisyys+vetoaa+ihmisessä.+<<
Minä+ainakin+olen+maailman+vähiten+lakihenkinen+ihminen.+Kyse+ei+ole+yrityksestä+ansaita+pelastus,+kyse+on+vain+ja+ainoastaan+siitä,+ettei+tehdä+syntiä+lakia+rikkomalla.+Suosittelisin+vähän+jäitä+hattuun,+sen+verran+kovia+on+mielipiteet.
17.03.2017 15:23
Missään+kohtaa+en+ole+sanonut+että+ilman+Jeesustakin+pääsee+taivaaseen.+Lain+noudattamisessa+on+kyse+vain+ja+ainoastaan+siitä,+että+ei+tee+syntiä+lakia+rikkomalla.
17.03.2017 15:21
Olen+pahoillani+tästä.
17.03.2017 08:21
Näytäpä+minulle+missä+kohtaa+Raamattua+annetaan+käsky+ympärileikata+pakana?+Aivan,+Raamatussa+ei+ole+mitään+käskyä,+jonka+mukaan+kansaan+liittyneet+muukalaiset+tulisi+ympärileikata.+Kuten+toissaalla+vastasin,+koko+laki+on+voimassa.
17.03.2017 08:15
Noudatan+koko+lakia+niin+hyvin+kuin+pystyn.+Uhreja+ei+voi+enää+uhrata,+koska+temppeliä+ei+ole+olemassa.+Tietysti+noudatan+ruokasäädöksiä,+ei+ruokasäädöksissä+ole+mitään+hankalaa.+Miksi+luulet+että+koko+lain+noudattaminen+on+jokin+ongelma?+
"Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana."+(5.+Moos.+30:11)
17.03.2017 08:11
841 / 845