Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. Sen+kun+esität+mikä+näistä+evoluutioteorian+perusperiaatteista+tai+niiden+väistämättömästä+seurauksesta+eli+jatkuvasti+käytännössä+havaituista+faktoista+voisi+muuttua+muuksi:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14437999/evoluutio-on-mahdotonta-kiistaaKun+et+siihen+kykene,+kuten+yksikään+kretu+ei+ole+kyennyt,+eikä+tule+koskaan+kykenemäänkään,+niin+yritä+hahmottaa+se,+että+tuo+ei+oleellisimmilta+osiltaan+voi+enää+muuttua+muuksi+vaan+se+voi+vain+tarkentua.
  2. "Nimimerkki+"NäinItseNäen"+kertoi+oleellisen."Eli+näin:"Agnostismi+ja+ateismi+kuuluvat+eri+kategorioihin.+Ateismi+on+käytännössä+jumalauskon+puutetta,+kun+taas+agnostismi+on+tietoteoreettinen+termi."Itse+en+näe+noita+eri+kategorioina,+kuten+en+näe+tietämistä+ja+uskomistakaan,+vaan+käytännössä+todennäköisyyksinä/varmuuksina+samalla+akselilla.+Monissa+tapauksissa+erot+ovat+jopa+niin+olemattomia,+että+kyse+on+enemmänkin+sanavalinnoista+ja+mitä+halutaan+korostaa."Agnostikot+voivat+olla+teistejä+tai+ateisteja,+mutta+agnostikko+ei+väitä+tietävänsä."Eihän+teismi+tai+ateismikaan+yleisesti+tarkoita+väitettä+tietämisestä."Lisään+sen+verran,+että+minun+kohdallani+on+kyse+enemmänkin+siitä,+etten+halua+määritellä+itseäni+uskontojen+perusteella."Käytännössä+kuitenkin+määrittelet+ainakin+muiden+silmissä,+koska+yhtälailla+agnostismi+synnyttää+muille+jonkunmoisen+käsityksen+siitä+mitä+edustat."Weinbergia+lainatakseni+kyse+jumalista+on+minulle+nykyään+niin+yhdentekevä,+ettei+minua+voi+sanoa+edes+ateistiksi."Itsensä+ateistiksi+määrittävä+Weinberg+taisi+todeta+tuon+muista+tuntemistaan+tieteentekijöistä?Tuohan+on+käytännössä+apateismin+määritelmä+mutta+en+oikein+tiedä+soveltuuko+se+meihin,+jotka+vaivaudumme+kuitenkin+täällä+keskustelemaan+aiheesta+;)."Käytännössä+olen+kyllä+ateisti,+jos+maailmankuvani+määritellään+suhteessa+uskoon.+Teoreettisesti+voidaan+kuitenkin+ajatella,+ettei+jonkinlaisen+jumaluuden+olemassaoloa+voida+sulkea+aukottomasti+poiskaan."Nähdäkseni+kaikki+mainitut+termit+ovat+mielekkäitä+vain+jos+ne+määritetään+suhteessa+johonkin.+Agnostismikin+jonain+yleisenä+tietämisen+mahdottomuutena+ei+ole+järin+mielekäs+ja+yleisessä+kielenkäytössä+sillä+viitataan+nimenomaan+näkemyksiin+suhteessa+jumaliin+ja+siten+varmaan+useimmat+sen+tällaisella+palstalla+ymmärtävät.Olen+todennut+täällä+usein,+että+ateismi+olisi+merkityksetön+termi,+jos+teistejä+ei+olisi,+eli+käytännössä+se+on+määritelty+suhteessa+teisteihin.+Tyypillinen+teisti+on+ateisti+suhteessa+kaikkiin+muihin+paitsi+omiin+suosikkijumaliinsa+ja+yleisesti+ateisti+ei+vain+tee+tuollaista+poikkeusta+minkään+teistien+keksimän+jumalan+kohdalla+(eli+menee+Dawkinsin+sanoin+yhden+jumalan+pidemmälle).Kuten+edellä+totesin,+en+pidä+jumalaa+edes+yleisesti+määriteltynä+tai+mielekkäänä+käsitteenä+(jonkunmoinen+ignostismi)+enkä+näe+syytä+luokitella+esim.+mainitsemiasi+Bolzmanin+aivoja+tai+Russelin+teekannua+enkä+edes+Pierevää+Marsua+sellaisen+käsitteen+alle,+joten+ateismini+ei+edes+ole+kannanotto+sellaisiin.+Toisin+sanoen,+ei+ole+noihin+kohdistuvaa+teismiä,+johon+suhteessa+olisi+mielekästä+todeta+ateismia+eli+ei-teismiä.Näillä+lähtökohdin+yhdistän+siis+agnostismin+termin+kuullessani+nimenomaan+näkemykseksi+suhteessa+jumaluskoon+ja+siitä+herää+välittömästi+kysymys+siitä+mikä+on+se+jumala+joka+otetaan+siinä+määrin+vakavissaan,+että+sen+olemassaolosta+on+tarpeen+korostaa+epätietoisuutta.+Ja+karkeasti+ottaen+näen+vaihtoehtoina+epätietoisuuden+määrittelemättömästä,+joka+ei+ole+järin+mielekäs+ajatus,+tai+jostain+teistien+määrittelemästä,+josta+taas+seuraa+ilmeiset+kysymykset+siitä+mitä+vakavasti+otettavaa+niistä+on+löydettävissä.+Jumala+jonain+geneerisenä+ensimmäisen+liikuttajan+argumenttina+on+vähän+noiden+välimuoto+mutta+sitä+pidän+muutoinkin+ajatusvirheenä.Ilmeisesti+ajatuksemme+eivät+kuitenkaan+ole+käytännössä+kaukana+toisistaan+ja+erot+ovat+enemmänkin+sanavalinnoissa+ja+määritelmissä?+Itse+kuitenkin+miellän+asian+niin,+että+keskivertoteistille+ateisti+on+ihminen+joka+ei+usko+jumaliin+ja+agnostikko+joku+joka+ei+osaa+tai+uskalla+oikein+sanoa+uskoisiko+vaiko+eikö.+Tuo+miten+uskoisin+asian+yleisesti+miellettävän+on+nähdäkseni+se+merkityksellinen+käytännön+ero."Jos+ihminen+on+riittävän+oppimaton+ja+heikkolahjainen,+hänen+on+ilmeisesti+helpompi+hyväksyä+ristiriitainen+ja+älyllisesti+epätyydyttävä+oppirakennelma."Onhan+noissa+ihan+tutkitustikin+korrelaatio."Olen+tuntenut+itseäni+älykkäämpiä+ja+lahjakkaampia+ihmisiä,+jotka+ovat+vieläkin+uskovia.+En+tiedä+miten+he+ratkaisevat+älylliset+ristiriidat,+mutta+olisi+varsin+yksioikoista+väittää+kaikkia+kristittyjä+tyhmiksi."Nähdäkseni+niin,+että+ihmiset+tekevät+tuon+yhden+asian+kohdalla+poikkeuksen.+Eli+heittävät+järkensä+roskakoriin+uskontoa+käsitellessään,+eli+ovat+joka+tapauksessa+tyhmiä+suhteessa+siihen+ja+tuon+teon+osalta.+Tuollainenhan+on+tavallaan+sitä+tyhmempää+mitä+älykkäämpi+ihminen+muutoin+on,+koska+silloin+pitäisi+olla+edellytykset+ymmärtää+virheensä.
  3. "Itse+asiassa+minä+olin+ainakin+jossain+mielessä+kreationisti+uskiksena+ollessani.+En+ikinä+uskonut+Maan+iän+olevan+vain+tuhansia+vuosia,+mutta+luomiseen+uskoin+kyllä."Itse+kasvoin+kunnolla+takapajuiseen+YEC-maailmaan,+joten+tiedän+kokemuksesta,+että+kyllä+siitäkin+pääsee+irti."Nyt+olen+ollut+jo+pitkään+agnostikko,+eli+"kääntynyt"+entinen+liberaalikreationisti."Mitä+kohtaan+muuten+olet+agnostikko?+Olen+ateisti,+koska+en+usko+mihinkään+jumaliin,+enkä+pidä+koko+käsitettä+edes+yleisesti+määriteltynä+tai+mielekkäänä.+Esim.+Jahvesta+voin+sanoa+suoraan+(vahva+ateismi),+ettei+sellaista+ole+olemassa,+koska+se+on+jo+sisäisesti+ristiriitainen+ja+sen+sylttytehdas+tiedetään+läpimädäksi.Agnostismi+sellaisena+kuin+sen+ymmärrän+tarkoittaa,+että+on+joku+kohde+jota+voidaan+pitää+edes+siinä+määrin+määriteltynä+ja+jonka+olemassaolomahdollisuus+voidaan+ottaa+edes+sen+verran+vakavissaan,+että+on+perusteltua+sanoa,+että+sellaisen+olemassaoloa+pidetään+maininnan+arvoisena+mahdollisuutena,+vaikka+epätodennäköinen+olisikin.+Itse+en+laske+mitään+jumalkuvitelmia+tuollaiseen+kategoriaan."Minun+"kääntymyksenikään"+ei+johtunut+ateistien+agitoinnista,+vaan+jopa+niiden+maltillisempienkin+uskovien+esittämän+maailmankuvan+järjettömyydestä."Parannuin+omasta+uskostani+tajutessani+siitä+ensin+erinäisiä+yksittäisiä+järjettömyyksiä,+joita+pohtiessa+kasaantui+yhä+uusia+järjettömyyksiä,+joita+tutkiessa+paljastui+lisää+järjettömyyksiä+ja+valtavasti+hihhulivalheita,+ja+lopulta+uskosta+ei+ollut+jäljellä+enää+mitään.+Sinänsä+on+vaikea+tietää+mitkä+kaikki+asiat+vaikuttivat+siihen+että+lumipallo+lähti+vierimään.+Tuolloin+en+osallistunut+tämänkaltaisiin+keskusteluihin+vaan+ennemmin+välttelin+sellaisia,+mutta+uskoisin,+että+olisin+päässyt+uskostani+paljon+aiemmin,+jos+olisin+saanut+jostain+ulkopuolelta+enemmän+tietoa+siitä+mikä+kaikki+siinä+onkaan+pielessä+ja+valetta.
  4. "Raamattu+kuitenkin+kertoo+meille+tärkeitä+tietoja+dinosauruksista."Paskat+kerro.+Siellä+ei+kerrota+sanaakaan+dinosauruksista.+Job.+40+puhuu+Behemotista,+joka+oli+urospuolinen+kaaoshirviö.+Eenokin+kirjasta:"Ja+tuona+päivänä+erotettiin+kaksi+hirviötä,+naarashirviö+nimeltään+Leviathan,+kulkemaan+meren+syvyyksiin,+vesien+lähteiden+ylle.+Mutta+uros+on+nimeltään+Behemoth,+joka+asutti+autiota+erämaata+nimeltä+Duidain,+itään+puutarhasta,+jossa+valitut+ja+vanhurskaat+vaeltavat,+ja+josta+minun+isoisäni+otettiin+ylös,+seitsemäs+Aadamista,+ensimmäisestä+Herran+luomasta+ihmisestä.+Ja+minä+pyysin+toista+enkeliä,+että+hän+näyttäisi+minulle+näiden+hirviöiden+mahtavuuden,+ja+kuinka+ne+erotettiin+yhtenä+päivänä+ja+heitettiin,+yksi+meren+syvyyksiin+ja+toinen+erämaan+kuivuuteen."Vuoden+1992+suomennoksessa+tuo+kiusallinen+kaaoshirviö+on+yritetty+valehdella+virtahevoksi+mutta+kääntäjien+omaatuntoa+on+nähtävästi+kolkutellut+sen+verran,+että+ovat+lisänneet+alaviitteen:"Alkutekstissä+käytetään+nimeä+Behemot,+joka+tarkoittaa+myös+tarunomaista+alkuhirviötä."http://raamattu.fi/1992/Job.40.html