Hyvä kirja, josta apua kaikille!!

koiristaan välittävä

Moi,

käykääpä katsastamassa kirjakaupasta sellainen kirja kuin: Jan Fennel - Kuuntelen Koiraani

Fennel kertoo paljon käytännön ohjeita siitä, miten koira saadaan valitsemaan omistajansa johtajakseen. Tämä on tärkein asia koiran ja omistajan välisessä suhteessa. Yleensä melkein kaikki ongelmat johtuvat siitä että koira kuvittelee olevansa vastuussa laumastaan ihmisen sijaan. Samoin kuin vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ja yrittävät kaikin keinoin katsoa heidän peräänsä, tuntee koira huolta omistajistaan mikäli johtajuussuhde on epäkunnossa.

Fennelin menetelmät eivät perustu fyysiseen kuritukseen, tai edes koiran fyysiseen pakottamiseen vaan käytännössä kyse on asioista jotka liittyvät koiran huomioimiseen tai pikemminkin huomioitta jättämiseen tietyissä tilanteissa.

Hyvä esimerkki on esim. ruokailutilanne. Koiralauman johtaja ruokailee aina ennen kuin muut lauman jäsenet. Yksinkertainen tapa osoittaa olevansa johtaja on laittaa pöydälle valmiiksi itselleen esim. keksi tai näkkileipä tai jotain "ihmisten ruokaa" joka muistuttaa koiralle annettavaa ruokaa, ja laittaa koiralle ruoka kuppiin samalla pöydällä. Sen jälkeen syödä katsomatta koiraan ensin ikäänkuin koiran kupista kyseinen keksi/näkkäri ja vasta sen jälkeen antaa koiralle oma ruokansa. Kun koira on syönyt pitää kuppi laittaa heti pois. Koiralla ei koskaan saisi olla jatkuvasti ruokaa tarjolla kupissaan. Ainoastaan johtajat voivat syödä milloin tahansa, ja tällöin koiraa pakotetaan johtajan asemaan.

Kirja on täynnä tällaisia selkeitä ohjeita, sekä esimerkkitapauksia joissa ongelmat saadaan poistettua johtajasuhteet korjaamalla.

23

6157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

Ei kannata kyllä ostaa toi on iahn paska kirja. Mä luin pari ekaa sivua kun joku sen joskus mulle lainas. Vihasin oikein sitä tyyliä miten kirja tehty! Miks yrität saada kaikki turhuuksiin laittaa rahansa? Mielummin ostaa "näin koira oppii" (santeri mäkipää). Kuuntelen koiraani, voi että, älkää hyvät ihmiset erehtykö siihen valehteluun ja paskaan mitä kirja sisältää...

• milla

ei kyllä mäkin oon samaa mieltä että toi Fennelin kirja on loistava opus ihan kaikille jotka jaksavat nähdä vaivaa vähän enemmän kuin "pari ekaa sivua".

Valehteluksi ja paskaksi se on toiminut ainakin omalla kohdallani äärimmäisen tehokkaasti ja eipä ainakaan minulla ole enää ongelmia koirani kanssa.

Suosittelen ehdottomasti kaikille luettavaksi!

• SunShine
        milla kirjoitti:

ei kyllä mäkin oon samaa mieltä että toi Fennelin kirja on loistava opus ihan kaikille jotka jaksavat nähdä vaivaa vähän enemmän kuin "pari ekaa sivua".

Valehteluksi ja paskaksi se on toiminut ainakin omalla kohdallani äärimmäisen tehokkaasti ja eipä ainakaan minulla ole enää ongelmia koirani kanssa.

Suosittelen ehdottomasti kaikille luettavaksi!

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kannattaa ehdottomasti lukea!

• älkää
        SunShine kirjoitti:

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kannattaa ehdottomasti lukea!

ei kannata lukeer

• entisen ongelmakoiran omistaja
        älkää kirjoitti:

ei kannata lukeer

....on tyhmyys huipussaan, kun sanotaan ettei Fennelin kirjoja kannata lukea. Meillä opus (ja koirakouluttaja) on muuttanut suhteen entiseen sohvanvaltaajaan ja kotiterroristiin, joka on nyt oikein mukava koira.

Ja kaikenlaisia opuksia kannattaa lukea, kaikkea ei toki tarvitse uskoa. Fennelin kirjoissa selitetään MIKSI koirat käyttäytyvät niinkuin ne tekevät, eivätkä vain anna valmiita koulutusohjeita, joten siitä pitäisi ajattelevan ihmisen saada enemmänkin eväitä oman koiran ohjaamiseen ja ymmärtämiseen. Fenneliltä on käännetty myös toinen kirja, koulutan koiraani 30 päivässä tms, joka toimi meidän rescue-ongelmalapsemme opettamisessa oikein hyvin.

• Nimetön
        entisen ongelmakoiran omistaja kirjoitti:

....on tyhmyys huipussaan, kun sanotaan ettei Fennelin kirjoja kannata lukea. Meillä opus (ja koirakouluttaja) on muuttanut suhteen entiseen sohvanvaltaajaan ja kotiterroristiin, joka on nyt oikein mukava koira.

Ja kaikenlaisia opuksia kannattaa lukea, kaikkea ei toki tarvitse uskoa. Fennelin kirjoissa selitetään MIKSI koirat käyttäytyvät niinkuin ne tekevät, eivätkä vain anna valmiita koulutusohjeita, joten siitä pitäisi ajattelevan ihmisen saada enemmänkin eväitä oman koiran ohjaamiseen ja ymmärtämiseen. Fenneliltä on käännetty myös toinen kirja, koulutan koiraani 30 päivässä tms, joka toimi meidän rescue-ongelmalapsemme opettamisessa oikein hyvin.

Jos koiran kanssa on oikeasti ongelmia tai se on agressiivinen jossain tilanteessa, saa mielestäni tuon kirjan neuvot heittää romukoppaan. Onhan nuo neuvot parempia kuin ei mitään, mutta maalaisjärkeä käyttämällä ei ole sellaisia ongelmia edes tullut mihin tuon kirjan avulla saataisiin apu.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Jos koiran kanssa on oikeasti ongelmia tai se on agressiivinen jossain tilanteessa, saa mielestäni tuon kirjan neuvot heittää romukoppaan. Onhan nuo neuvot parempia kuin ei mitään, mutta maalaisjärkeä käyttämällä ei ole sellaisia ongelmia edes tullut mihin tuon kirjan avulla saataisiin apu.

Ja olen siis lukenut kirjan kannesta kanteen.

• nöffisti
        Nimetön kirjoitti:

"Nimetön" kirjoitti:

"Onhan nuo neuvot parempia kuin ei mitään, mutta maalaisjärkeä käyttämällä ei ole sellaisia ongelmia edes tullut mihin tuon kirjan avulla saataisiin apu."

Niinpä...mutta kun sitä maalaisjärkeä ei tunnu kaikilla olevan. Suurin osa koirien "käyttäytymishäiriöistä" on ihminen saanut aikaan ja itse koira on täysin terve. Koiralla ei vain ole kunnollista johtajaa, joten se alkaa itse sille mahdottomaan tehtävään. Koira ei pysty johtamaan ihmisiä, josta seuraa näitä "käyttäytymishäiriöitä".
        Kirjassa kerrotaan miten ihminen saa johtajuuden takaisin ja koira saa elää vapaasti kun ei tarvi stressata turhaan ihmisistä.
        Pertti Vilander on kirjoittanut myös samantyyliseen koirankasvatukseen opastavan kirjan. Kummatkin erittäin hyviä, en kyllä itsekään ole joka asiasta samaa mieltä heidän kanssaan, mutta periaatteen olen sisäistänyt. Kaiken A ja O on, että ihminen on koiran johtaja, eikä toisinpäin.

-kiitos

• Lue se ensin!

Miten voit haukkua kirjaa paskaksi, jos olet lukenut vain pari ekaa sivua? Ei mitään voi arvostella, jos ei tiedä mitä arvostelee.

On muuten hyvä kirja! Löytyy meidänkin hyllystä ja sitä on luettu paljon.

• soulah

tietääkö kukaan löytyykö kyseinen kirja ruotsiksi? Itse olen lukenut sen suomeksi, mutta haluaisin antaa sen lahjaksi eräälle ruotsinkieliselle ystävälleni..

• 13+1

"Hyvä esimerkki on esim. ruokailutilanne. Koiralauman johtaja ruokailee aina ennen kuin muut lauman jäsenet. "

Tuo on kyllä paskapuhetta!
      Minulla ei ole ikinä ollut koirien kanssa johtajuusongelmia vaikka koira onkin välillä kulkenut
      ovesta ennen minua ja vaikka koira onkin syönyt ennen minua.
      En ymmärrä mistä ihmiset repii tuollaisia juttuja :D :D :D :D

• sggg

Johtajuusongelmia ei oo olemassakaan:D !!! kaikkiin ongelmiin mitä koiralla ja ihmisellä on niin liittyy ihan muut jutut kuin tämmöiset "mukajohtajuusongelmat" meilläkään ei ole mitään ongelmia vaikka en syö kupista ennen koiraa ja koirat kulkevat ennen mua ovista tai jos väistän että koira pääsee viereen .. ei ongelmia.. :D pelkkää paskapuhetta ja oikoteitä.. on se kiva kun koira sitten pelkää sua kun meet alistamaan sitä kun semmonen on ihan turhaa?? helppo vana jos koira tekee jotain väärin sun mielestä mitä et oo kunnolla opettanu sille ni sitte on helpoin lukee tommonen kirja "jaaha johtajuusongelmia alistan koirani" **ttu ihmiset on aivottomia.

• ...

...on edelleen aktiivinen kirjoittaja. Hän on kuitenkin kyennyt uudistamaan näkemyksiään muuttuvan teorian myötä. Johtajuus ei ole enää hänen kirjoitustensa painopistealueena.

Johtajuus oli joskus oppi jota noudatettiin, ei siinä mitään sen kummenpaa, eikä siitä ketään syyttämään, ihmisethän luulivat joskus rehellisesti planeettamme olevan litteäkin. Painettu tieto vain vanhentuu. Fennel ei enää painota johtajuutta teksteissään, itse asiassa niissä ei enää koko asiaa oteta esiin, vaan motivointi ja koiran tarpeiden huomionti on polttopisteessä.

Kaiken kaikkiaan Fennelin kirjoitukset ja artikkelit ovat kuitenkin koiran kouluttamisen kermaa, kun niiden teoreettisen viitekehyksen osaa suhteuttaa omaan arvomaailmaansa. Minäkin luin Fennelin Kuuntelen koiraani kirjan vasta sen jälkeen kun olin luopunut jo johtajuudesta omien koirieni kohdalla ja kirja antoi silti aivan älyttömästi ajattelemisen aihetta, ymmärrystä koirien käyttäytymisestä ja ihmisen ja koiran suhteesta. "Johtajuus" sanan voi aina mielessään muuttaa sellaiseksi joka toimii omassa arvomaailmassa. Täysin keksityksi esimerkiksi, että "johtajan täytyy olla se joka määrää missä koira on kun autoja ajaa ohi" voi kääntää helposti mielessään "Minun ihmisenä pitää taata että koira on turvassa, vaikka autoja ajaa ohi". Totuushan on, että ihmisen pitää turvata koira kun autoja ajaa ohi (ja miten sen teet saat Fennelin kirjasta vinkin), vaikka itse et näkisikään asemaasi johtajan palliksi...

Fennel ei käytä fyysistä rankaisua, eikä alistamista, siksi sen, että miten saat koiraasi hyvän suhteen, ratkaisuja löytyy hänen kirjastaan, vaikka itse haluaisit koiraasi hyvän suhteen koska rakastat sitä perheen jäsenenä, eikä koska koiran tulee kunnioittaa sinua johtajana.

• Kukkahatuton setä

Fennel kirjoittaa ihan hyviä kirjoja ja vaikka olisi eri mieltä jostain asiasta, niin lukminen kannattaa aina. Sellaista opusta ei ole kirjoitettu, eikä tulla kirjoittamaankaan, joka sopisi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Varsinkin ensimmäistä koiraa hankkivien kannattaa hakea tietoa mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta voi sitten valita oman tapansa kouluttaa muutenkin kuin pelkän "musta tuntuu" fiiliksen perusteella.

Kyllä tuota kirjaa voi suositella ja jos joku yksityiskohta ei itsestä tunnu hyvälle, niin sen voi maalaisjärkeä hyväksikäyttäen sivuuttaa. Sama tarina hieman tiivistetymmin esitettynä ja edullisemmin löytyy vaikkapa täältä

http://www.palveluskoiraliitto.fi/tottkirj.htm

• JK
        ... kirjoitti:

...on edelleen aktiivinen kirjoittaja. Hän on kuitenkin kyennyt uudistamaan näkemyksiään muuttuvan teorian myötä. Johtajuus ei ole enää hänen kirjoitustensa painopistealueena.

Johtajuus oli joskus oppi jota noudatettiin, ei siinä mitään sen kummenpaa, eikä siitä ketään syyttämään, ihmisethän luulivat joskus rehellisesti planeettamme olevan litteäkin. Painettu tieto vain vanhentuu. Fennel ei enää painota johtajuutta teksteissään, itse asiassa niissä ei enää koko asiaa oteta esiin, vaan motivointi ja koiran tarpeiden huomionti on polttopisteessä.

Kaiken kaikkiaan Fennelin kirjoitukset ja artikkelit ovat kuitenkin koiran kouluttamisen kermaa, kun niiden teoreettisen viitekehyksen osaa suhteuttaa omaan arvomaailmaansa. Minäkin luin Fennelin Kuuntelen koiraani kirjan vasta sen jälkeen kun olin luopunut jo johtajuudesta omien koirieni kohdalla ja kirja antoi silti aivan älyttömästi ajattelemisen aihetta, ymmärrystä koirien käyttäytymisestä ja ihmisen ja koiran suhteesta. "Johtajuus" sanan voi aina mielessään muuttaa sellaiseksi joka toimii omassa arvomaailmassa. Täysin keksityksi esimerkiksi, että "johtajan täytyy olla se joka määrää missä koira on kun autoja ajaa ohi" voi kääntää helposti mielessään "Minun ihmisenä pitää taata että koira on turvassa, vaikka autoja ajaa ohi". Totuushan on, että ihmisen pitää turvata koira kun autoja ajaa ohi (ja miten sen teet saat Fennelin kirjasta vinkin), vaikka itse et näkisikään asemaasi johtajan palliksi...

Fennel ei käytä fyysistä rankaisua, eikä alistamista, siksi sen, että miten saat koiraasi hyvän suhteen, ratkaisuja löytyy hänen kirjastaan, vaikka itse haluaisit koiraasi hyvän suhteen koska rakastat sitä perheen jäsenenä, eikä koska koiran tulee kunnioittaa sinua johtajana.

Tullut kokeneemmaksi, ammattitaito karttunut. Näkemyksen pitäisikin laajentua kun kauan elää koirien parissa ja kouluttaa vieraita koiria.

• Son...aa koko kirja
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

Fennel kirjoittaa ihan hyviä kirjoja ja vaikka olisi eri mieltä jostain asiasta, niin lukminen kannattaa aina. Sellaista opusta ei ole kirjoitettu, eikä tulla kirjoittamaankaan, joka sopisi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Varsinkin ensimmäistä koiraa hankkivien kannattaa hakea tietoa mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta voi sitten valita oman tapansa kouluttaa muutenkin kuin pelkän "musta tuntuu" fiiliksen perusteella.

Kyllä tuota kirjaa voi suositella ja jos joku yksityiskohta ei itsestä tunnu hyvälle, niin sen voi maalaisjärkeä hyväksikäyttäen sivuuttaa. Sama tarina hieman tiivistetymmin esitettynä ja edullisemmin löytyy vaikkapa täältä

http://www.palveluskoiraliitto.fi/tottkirj.htm

syön sen ruokaa. Ajatelkaa ihmiset aivoillanne. Koira on älykäs eläin, ei siihen tuollaista pelleilyä tarvita ja moni idiootti vielä uskoo kaiken. Koiraparat, nuo ihmiset eivät ymmärrä koiriaan vähääkään. Liian usein mennään lässyttämään, että muka johtajuusongelma, kun oikeasti ei ole. Se on helppo vastaus ihmiselle, ei tarvitse miettiä enempää. Huh huh mitä pa...kaa.

• ...
        JK kirjoitti:

Tullut kokeneemmaksi, ammattitaito karttunut. Näkemyksen pitäisikin laajentua kun kauan elää koirien parissa ja kouluttaa vieraita koiria.

...sitä vain ei tiedä, että muunkinlainen on mahdollista, ennenkuin joku saa välähtämään, että voi olla muunkinlaista.

Kyllä mä ainakin koen, että samat asiat mä tiesin -vaikka olinkin koirieni johtaja- koirien käyttäytymisestä, kuin mitä tiedän nyt. Niitä asioista vain katsoo erikulmalta ja irralliset palaset loksahtavat nyt kohdalleen paremmin.

Näkemys on muuttunut. No, jaa... kyllä kai sitä voi viisastumiseksikin sanoa, kun katsoo tietyltä kulmalta... Jos taas katsoo monen täälläkin kirjoittavan silmin, niin tyhmentymiseksihän he sitä kutsuisivat, lopettaa nyt toimivaksi todetun viisautta sisältävän teorian soveltaminen... Ongelma minulle vain oli siinä, että minä en kokenut teoriaa (johtajuutta) toimivaksi tai viisautta sisältäväksi, vaan koirien kanssa elämiseen jäi vain liikaa aukkoja, joihin en löytänyt johtajuudesta vastauksia... En osaa arvailla mitä Fennelillä on tapahtunut.

• JK
        ... kirjoitti:

...sitä vain ei tiedä, että muunkinlainen on mahdollista, ennenkuin joku saa välähtämään, että voi olla muunkinlaista.

Kyllä mä ainakin koen, että samat asiat mä tiesin -vaikka olinkin koirieni johtaja- koirien käyttäytymisestä, kuin mitä tiedän nyt. Niitä asioista vain katsoo erikulmalta ja irralliset palaset loksahtavat nyt kohdalleen paremmin.

Näkemys on muuttunut. No, jaa... kyllä kai sitä voi viisastumiseksikin sanoa, kun katsoo tietyltä kulmalta... Jos taas katsoo monen täälläkin kirjoittavan silmin, niin tyhmentymiseksihän he sitä kutsuisivat, lopettaa nyt toimivaksi todetun viisautta sisältävän teorian soveltaminen... Ongelma minulle vain oli siinä, että minä en kokenut teoriaa (johtajuutta) toimivaksi tai viisautta sisältäväksi, vaan koirien kanssa elämiseen jäi vain liikaa aukkoja, joihin en löytänyt johtajuudesta vastauksia... En osaa arvailla mitä Fennelillä on tapahtunut.

sinut sai ajattelemaan toisella lailla? Mikä häiritsi johtajuusopissa?

• ...
        JK kirjoitti:

sinut sai ajattelemaan toisella lailla? Mikä häiritsi johtajuusopissa?

...auktoriteettiluonne, joten johtajan esittäminen oli minulle liian teennäistä.

Ehkä loppupeleissä se oli vain pienet käytännön jutut, kuten se että en vain millään käsittänyt, että miten se, että syön kotona ensin vaikuttaa millään lailla siihen miten saan koirani tottelemaan vaikka metsässä paikallaan olo käskyä. Toisaalla ymmärsin miksi esimerkiksi susissa ja muissa saalistavissa pedoissa fyysisesti vahvimmat syövät ensin jos ravinnosta on kilpailutilanne, mutta aloin myös ymmärtää, että silti se susien tai muiden saalistavien petojen fyysisesti vahvin ei ole mikään joka paikan päsmäri, eihän se voisikaan olla mitenkään, sillä muutenhan lauma ei pysyisi kasassa, jos päivittäisen etenemismatkan esimerkiksi määrittäisi joukon vahvin yksilö, silloin heikommat karisisivat matkalle (pentu ei jaksa samaa matkaa kuin aikuinen vahva yksilö). Aloin kiinnittämään huomiota siihen mikä sitten, kun ei johtajan seuraaminen, pitää susilaumankin kasassa. Aloin kiinnostua siitä ja yllätys yllätys, siitä löytyikin erittäin paljon tutkimuksia, ensimmäistä kertaa minullekin tuli vastaan, että johtajuus ei olekaan se juttu, vaan laumasta saadut sosiaaliset välittämisen ja turvallisuuden tunteet.

Mutta suurin muutos liittyy tosiaan tuohon, ettei minun tarvitse esittää mitään mitä en ole. Eli kun minulle tapahtuu silloin tällöin näitä koiran omistamisen "helmitilanteita", joissa ei ole mitään ylpeilyä, eli koirani karkaa silloin tällöin supien, kissojen ja lintujen perään ja joutuu hengenvaaraan, yleensä se on jäämässä autojen alle, mutta viimeksi se, että en ole hionut koiralle loppuun asti koskaan minun tottelemistani, oli jättämässä sitä junan alle. Nyt kun mä olen koirilleni vain ihminen, nyt minulla on lupa suhtautua näihin hirvittäviin tilanteisiin, kuten ihmillisen ihmisen. Silloin aikoinaan minusta tuntui hirveälle, että vaikka pelkäsin ja olin paniikissa, minun piti vain olla yrittämättä näyttää sitä koiralleni ja yrittää pysyä tyynenä määrätietoisena johtajana. Eli kun koira ryntäsi ja oli jäädä auton alle, meilläkin aloitettiin heti pikakertaus kuuri siitä mitä minun tottelemiseni on, alkoi päättäväiset istu-maahan-istu ja seuraa sulkeiset, jotta koira muistaisi taas ketä totella. Nyt taas voin reakoida, kuten minulle on luonnollisinta. Viimeksikin siis kun koira viimetipassa astahti pois junaradalta (vaikka oli siellä, koska ei ollut totellut minua) ihan ilman mitään omantunnon tuskia purskahdin itkuun, puristin koiraa halaukseen, pussailin ja rakastin sitä äärettömästi, kuten suinkin ihminen reakoi kun on ollut juuri menettämässä jonkun äärettömän rakkaansa. Eikä hetkeäkään enää mielessä kummitellut se pelko kuinka auktoriteettini käy, kun reakoin kuten ihminen, enkä kuten johtaja.

Entäs sinä? Millainen sinun muuttumistarinasi on?

• JK
        ... kirjoitti:

...auktoriteettiluonne, joten johtajan esittäminen oli minulle liian teennäistä.

Ehkä loppupeleissä se oli vain pienet käytännön jutut, kuten se että en vain millään käsittänyt, että miten se, että syön kotona ensin vaikuttaa millään lailla siihen miten saan koirani tottelemaan vaikka metsässä paikallaan olo käskyä. Toisaalla ymmärsin miksi esimerkiksi susissa ja muissa saalistavissa pedoissa fyysisesti vahvimmat syövät ensin jos ravinnosta on kilpailutilanne, mutta aloin myös ymmärtää, että silti se susien tai muiden saalistavien petojen fyysisesti vahvin ei ole mikään joka paikan päsmäri, eihän se voisikaan olla mitenkään, sillä muutenhan lauma ei pysyisi kasassa, jos päivittäisen etenemismatkan esimerkiksi määrittäisi joukon vahvin yksilö, silloin heikommat karisisivat matkalle (pentu ei jaksa samaa matkaa kuin aikuinen vahva yksilö). Aloin kiinnittämään huomiota siihen mikä sitten, kun ei johtajan seuraaminen, pitää susilaumankin kasassa. Aloin kiinnostua siitä ja yllätys yllätys, siitä löytyikin erittäin paljon tutkimuksia, ensimmäistä kertaa minullekin tuli vastaan, että johtajuus ei olekaan se juttu, vaan laumasta saadut sosiaaliset välittämisen ja turvallisuuden tunteet.

Mutta suurin muutos liittyy tosiaan tuohon, ettei minun tarvitse esittää mitään mitä en ole. Eli kun minulle tapahtuu silloin tällöin näitä koiran omistamisen "helmitilanteita", joissa ei ole mitään ylpeilyä, eli koirani karkaa silloin tällöin supien, kissojen ja lintujen perään ja joutuu hengenvaaraan, yleensä se on jäämässä autojen alle, mutta viimeksi se, että en ole hionut koiralle loppuun asti koskaan minun tottelemistani, oli jättämässä sitä junan alle. Nyt kun mä olen koirilleni vain ihminen, nyt minulla on lupa suhtautua näihin hirvittäviin tilanteisiin, kuten ihmillisen ihmisen. Silloin aikoinaan minusta tuntui hirveälle, että vaikka pelkäsin ja olin paniikissa, minun piti vain olla yrittämättä näyttää sitä koiralleni ja yrittää pysyä tyynenä määrätietoisena johtajana. Eli kun koira ryntäsi ja oli jäädä auton alle, meilläkin aloitettiin heti pikakertaus kuuri siitä mitä minun tottelemiseni on, alkoi päättäväiset istu-maahan-istu ja seuraa sulkeiset, jotta koira muistaisi taas ketä totella. Nyt taas voin reakoida, kuten minulle on luonnollisinta. Viimeksikin siis kun koira viimetipassa astahti pois junaradalta (vaikka oli siellä, koska ei ollut totellut minua) ihan ilman mitään omantunnon tuskia purskahdin itkuun, puristin koiraa halaukseen, pussailin ja rakastin sitä äärettömästi, kuten suinkin ihminen reakoi kun on ollut juuri menettämässä jonkun äärettömän rakkaansa. Eikä hetkeäkään enää mielessä kummitellut se pelko kuinka auktoriteettini käy, kun reakoin kuten ihminen, enkä kuten johtaja.

Susilaumassa heikko, sairas yksilö jätetään yksin kuolemaan.

"Mutta suurin muutos liittyy tosiaan tuohon, ettei minun tarvitse esittää mitään mitä en ole".
        Teennäisyys ei oikein pure koirien kanssa nehän aistii varsin tarkasti mielentilat.

"Puristin koiraa halukseen" jne. Ei kai se koira siitä rikki mene jos sille tunteitansa näyttää.

Olen kokenut ja nähnyt mitä koiralle tai koirille EI saa tehdä, eivät olleet osaltolta laupeudentyöt.

Onnekseni olen saanut koiran joka on osannut minua opettaa ja olen kuunnellut ja katsellut sitä 8 vuotta, ja olen sisäistänyt sen opin. Johtajuusopit näistä meidän jutuista on kaukana. Olen toki yrittänyt olla sitä ihmistä minkä koirani ansaitsevat, se onkin vähintä mitä eläimelle itsestään voi irrottaa.

Aivan liian helposti notkahdetaan johtajuusaatoksiin ikäänkuin se olisi joku kulmakivi koiran kanssa eläessä. Ei vois olla enempää ihmiset harhateillä. En aliarvioi koiriani otan ne sellaisena kun ovat.

• pakkokiusatavähä
        ... kirjoitti:

kukaan ole viilipyttynä jos koira on hengenvaarassa. höh. mikäs on ihmisen reaktio kipuun kun pentu puree kovaa terävillä hampailla? oisko läpsäsy? etkö silloinkaan hillitse omia ihmisen reaktioitasi?

• ...
        pakkokiusatavähä kirjoitti:

kukaan ole viilipyttynä jos koira on hengenvaarassa. höh. mikäs on ihmisen reaktio kipuun kun pentu puree kovaa terävillä hampailla? oisko läpsäsy? etkö silloinkaan hillitse omia ihmisen reaktioitasi?

...ei ole myöskään agressiivinen reakointi luonnollista minulle, siksi varman olenkin niin huono autoriteetti.

Miehenkin kanssa kun tulee riitaa ja pitäisi vähän seistä puolustamassa itseään sanallisesti, niin itkeä vollotan heti. Arvaa vain kiusaako se itseänikin; ei tarvitsisi sanoa kuin "haista itse", mutta en saa sanottua sitäkään...

Myöskin koiran aiheuttama turhautuneisuus purkautuu suruna tai enemmänkin itsesäälinä, ei koskaan vihana tai edes terveenä raivona.

Olen leikkinyt johtajaa sen verran kuitenkin noille koirilleni aikoinaan ja minulle opetettiin kuinka koira fyysiesti alistetaan (eikä sitä pidetty lainkaan väkivaltana, koiralle ikävänä asiana, silloin), että kyllä koirat saan tarvittaessa minua pelkäämään edelleen, kun korotan ääntäni... En vain pidä sitä hirveän tarpeellisena enää, tosin koirani ovat jo sen ikäisiä, että harvemmin tulisi tarvettakaan.

• jonnauiol
        Son...aa koko kirja kirjoitti:

syön sen ruokaa. Ajatelkaa ihmiset aivoillanne. Koira on älykäs eläin, ei siihen tuollaista pelleilyä tarvita ja moni idiootti vielä uskoo kaiken. Koiraparat, nuo ihmiset eivät ymmärrä koiriaan vähääkään. Liian usein mennään lässyttämään, että muka johtajuusongelma, kun oikeasti ei ole. Se on helppo vastaus ihmiselle, ei tarvitse miettiä enempää. Huh huh mitä pa...kaa.

0Johtajuusongelmia ei oo sggg
        Sulla ei taatusti ole edes koiraa joten älä viitsi vastata täällä ihmisille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      248
      6409
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      196
      5956
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      17
      5499
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      101
      4247
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      143
      3523
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3343
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3046
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2502
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      263
      2459
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      133
      2306
    Aihe