Hei,
Olen 43v. lapseton nainen ja yrittänyt miesystäväni kanssa lasta nyt vuoden verran. Tiedän, että olen vanha lapsentekoon ja riskitkin on minulla tiedossa, mutta en haluaisi hyväksyä tätä lapsettomuuttani vielä. Vieläkö kannattaa lähteä tutkimuksiin? Mikä on yläikäraja hoitoihin lapsettomuusklinikalla? Olen terve, normaalipainoinen enkä myöskään tupakoi. Kuukautiseni ovat säännölliset. Uniongelmiin minulle on määrätty Mirtazapiinia (15mg). Voiko se vaikuttaa negatiivisesti?
Yläikäraja tutkimuksiin?
3
382
Vastaukset
Hei,
Kiitos kysymyksestä.
Valitettavasti minulla on aika huonoja uutisia. Naisen hedelmällisyys laskee vääjäämättä 40 ikävuoden jälkeen riippumatta muusta terveydentilasta siten, että 43 ikävuoden jälkeen raskauden todennäköisyys on alle 5%. Jos kaikki on periaatteessa kunnossa raskauden todennäköisyys ei parane hoidoilla. Ehkä miehen sperma-analyysin voisi tutkia. Jos siittiöt on kunnossa niin raskaus alkaa yhtä todennäköisesti itsestään kuin hoidoillakin. En usko lääkityksesi vaikuttavan asiaan.
Ystävällisesti
Anne-Maria /Väestöliiton klinikat- NOW!
Hei, olen 45-v. nainen ja meillä on kolme ja viisivuotiaat lapset, jotka saimme hedelmöityshoidoilla. Monilla klinikoilla hoitojen viimeinen aloitusajankohta on juuri ikäsi. Mieheni spermassa oli paljon vikaa, joten tarvitsimme hoidot A:sta Ö:hön. Mutta onnistuimme! Molemmat raskauteni sujuivat täydellisesti ja ongelmitta! Molemmat lapsemme ovat täydellisiä! Meidän tapauksessamme emme halunneet luovuttaa! En kuitenkaan koskaan ole syönyt esimerkiksi mitään lääkkeitä ja käytämme paljon/mahdollisuuksien mukaan luomuruokaa, eikä alkoholia. Mieheni on terveyden perikuva kylläkin! Itse en niinkään esimerkiksi liikunnallinen, jopa ylipainoinen. Olemme kyllästyneitä melko lailla tähän ikäjankutukseen, koska poikkeuksiakin tiedämme myös muualta! Toivon Teille uskallusta yrittää! Ava-klinikoilta ainakin olemme saaneet vain sydämellistä palvelua!
- vanha äiti
Mirtatsapiinilla ei ole negatiivista vaikutusta. kannattaa lähteä tutkimuksiin. Haluan kertoa, että itse tulin spontaanisti raskaaksi (ensimmäinen kerta) 42-vuotiaana ja ehdin täyttää 43 kun lapsi syntyi. Koskaan en ole voinut niin hyvin kuin raskausaikana ja lapsi on terve. Jos sinulla on stressiä (mihin unihäiriö viittaisi) suosittelen elämäntilanteen tarkastelua ja mahdollisen "turhan" karsimista. Oma raskauteni alkoi, kun työtilanteeni helpotti. Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523446Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu151220- 1161220
Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per50963- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 40805
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt202721