Lapsettomuus ja miehen tunteet

Mies

Olen mies avioliitossa ja emme voi saada lapsia. kaveripiirissämme on muutamana viimevuotena syntynyt paljon lapsia, mutta ei hoidoista huolimatta meille, eikä tulekkaan :(

Mun oma henkinen jaksaminen on tähän saakka vaihdellu, mutta kotona en ole sitä voinut näinä hoitovuosina näyttää, koska vaimolla muutenkin on tarpeeksi vaikeaa. Tykkään lapsista ja niiden kanssa tekemisestä, mutta yhtenä suurena ongelmana on kun me ei voida edes käydä missään missä on lapsia ja yksin en viitsi mennä kun olen töiden takia muutenkin paljon pois kotoa ja lisäksi en jaksa selitellä miks vaimoni ei tullut. Lapsuudesta asti minulla on ollut tiivis kaveriporukka, mutta nyt en jaksa enään pitää heihinkään yhteyttä kun saunailloissa ei muusta kuin lapsista puhuta eli meillä on oikeastaan vaan toisemme ja siinäkin toinen voi olla lähes koko ajan allapäin ja mun tehtäväksi jää tukea ja kannustaa "saadaan mekin joskus".

Seksiä ei ole enään ollut vuosiin muuta kuin lääkärin tekemän aikataulun mukaan ja muukin läheisyys on varmasti ainakin mun puolelta kuollut pois jostain syystä. Hauskuus ja yhdessä olemisen riemu onsuhteesta kadonnut.

Rakastan vaimoani paljon ja meillä on samat kiinnostuksen kohteet ollut alusta alkaen, mutta nyt jotenkin uusimman masennuskohtauksen aikana musta on alkanu tuntumaan että tää koko homma vetää mutkin täysin masentuneeksi ja en enään jaksa olla tukemassa toista. Välillä mukavan päivän jälkeen meen kahville tai jään johonkin vaan ajelee kun en viitsi mennä kotiin ettei hyvä mieleni menisi kun kotona tiedän toisen olevan alamaissa. Erokin on käynyt mielessä, mutta rakastan kuitenkin niin paljon mutta toisaalta olis kiva kun joskus edes viikon olisi kotonakin iloinen ilmapiiri.

Yksi mikä kanssa pelottaa ja jota piilottelen vaimoltani on jos käyn naispuolisien kavereiden kanssa kahvilla juttelemassa työ tai harrastusaisioista niin en viitsi kertoa sitä kotona. Pelkään että toiselle tulee paha mieli kun mulla on ollut kivaa kahvilla jonkun toisen naisen kanssa.
Samoin mulla on yksi tuttu nainen, joka tietää lapsettomuudesta ja jolle voin puhua asioita (kun ketään muutakaan jolle puhua mulla ei ole) sitäkin piilottelen, mutta toisen silmiin se varmaan välillä näyttää joltain aivan muulta niin senkin olen nyt lopettanut...

9

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunnen tuskan..

Oletteko te käyneet lapsettomuusklinikan psykologin juttusilla? Sinne nyt ja mars, jos ette..Lapsettomuus on todella kivulias koko perheen tuska, ihan kuten syöpäkin, eikä sen puimisessa ketään saa jättää ulkopuolelle. Käy mieluummin psykologilla juttelemassa, kuin muiden naisten salaa vaimosi selän takana. Se ei tule tekemään hyvää, jos paljastuu kaiken muun kriisin keskellä, ettei sinuun voi luottaa..Avoin keskustelu on kaiken a ja o.

Ymmärrän sinua ja voin hyvin myötäelää siinä, että kotona kaikki hauska häviää ja elämästä tulee pelkkää suorittamista lapsettomuuden myötä. Tiedän, koska olen itse lapseton ja käynyt saman tuskan läpi. Nyt käyn lopullisen luopumisen surua läpi ja tiedän jo nyt, että loppuelämäni tämä tuska tulee olemaan mukanani, koska en voi enää edes adoption kautta saada lapsia..

Jos te olette yrittäneet omilla soluilla jo vuosia, niin olisiko aika siirtyä lahjasoluihin? Miltä se ajatus kuulostaa? Se voi olla teidän ainoa vaihtoehtonne.

Valitettavasti lapsettomuus ajaa viimeistään pareja eroamaan. Niin voi käydä teillekin..Jos suhteenne on teille kummallekin tärkeä on parasta käyttää kaikki tarvittavat keinot eli lapsettomuuteen perehtynyt psykologi voisi olla yksi tie parempaan kommunikointiin suhteessanne. Joillekin lapsettomuus ei ole niin iso asia, toisille se on koko elämä. Minäkään en käy missään, missä törmään muiden lapsiin. Ymmärrän vaimoasi tässä asiassa. Se vain on liian tuskallista. Se muistuttaa kaikesta siitä, mistä itse jää paitsi, ehkä ikuisesti. Perheonni, lasten nauru, hetkessä eläminen..Minun mielestäni elämästäni puuttuu jotain todella olennaista, jota parisuhde, ystävät, harrastukset ja tavoitteet uusista asioista eivät voi mitenkään korvata ja korjata..Se on se oma lapsi, ja koen jääväni tyhjiöön kun en voi koskaan nähdä oman lapseni kasvavan. Naiselle lapsettomuus on elämän isoin kriisi, sanoisin.

Toivon, että teidän tilanteenne ratkeaa lahjasoluilla tai jos rankempia hoitoja ei ole tehty, IVF tai ICSI. En oikein saanut selvää, että onko teille tehty vain ovulaation induktio vai miten teidän lapsettomuuttanne on hoidettu. Jos ette olekaan vielä päässeet IVF:ään, niin se nyt ainakin on se seuraava askel.

Hienoa, että olet hakenut apua, vaikka vähän kyseenalaistan tuota muiden naisten tapaamista vaimosi selän takana. Oikea osoite olisi psykologi, eivät muut naiset. Jos masennus tuntuu ylivoimaiselta, hae masennuslääkkeet hetkeksi apuun. Voimia!

• lapseton

Vaimosi varmasti arvostaisi, jos puhuisit hänelle tunteistasi suoraan. Lohdutustekniikkasi: "kyllä mekin vielä joskus lapsen saamme", saattaa herättää turhia toiveita ja pahentaa tilannetta kun taas seuraava epäonnistuminen hoidoissa on edessä.
      Itse lapsettomana ja lapsettomuushoidot läpikäyneenä aikuisena naisena sain ns. henkisen helpotuksen siitä, kun mieheni kertoi ettei se lapsi hänelle ole maailman tärkein asia. Tärkeämpänä hän pitää toimivaa parisuhdetta. Jos lapsia ei ole tullakseen, niin siihen on vaan sopeuduttava.
      Omasta lapsettomuudestamme selviämistä on auttanut myös se, että olemme avoimesti kertoneet asiasta. Matkan varrella on tullut eteen paljon tilanteita, joissa on selvinnyt muidenkin painineen saman ongelman parissa. Omassa kaveripiirissäkin on useita lapsettomuudesta kärsiviä pareja. Onneksi useimmat ovat onnistuneet saamaan lapsen IVF hoitojen avulla.

• ritva111

Mietin vaan, että mikä siinä lapsessa on niin ihmeellistä, että lasta halutaan niin paljon? Kaikkea ei voi saada mitä haluaa ja siihen on sopeuduttava.
      Valaiskaa minua asiasta.
      Minäkin tunnen ihmisiä, jotka ei voi saada lasta mutta ne ovat menneet elämässä eteenpäin sen asian suhteen eli hyväksyneet asian.
      Avoimuus on kumppanin kanssa tärkeä juttu hankalissa asioissa.
      Ei se lapsettomuus kaada elämää. Elämässä on muutakin kuin lapsi.

• jaaa'a

ihminen on luotu lisääntyäkseen.

• suuri suru

Ehkäpä tuntemasi lapsettomiksi jääneet eivät TODELLA halunneet lasta. Ehkäpä he ottivat lapsen vastaan, jos se oli tullakseen. On olemassa ihmisiä, jotka eivät mitään enempää halua kuin lasta.

Minkä ihmeen takia tälle palstalle pitää tulla kyseenalaistamaan toisten ihmisten elämää ja toiveita? Minua ainakin lapsettomuus on satuttanut tässä elämässä eniten, se on minulle isoin kriisi, isompi kuin äitini kuolema, välirikko isäni kanssa, syöpään sairastuneet sukulaiset ja avioero. Mikään näistä ei ole ollut niin sydäntä raastavaa, kuin lapsettomuus. Sitähän ei ymmärrä yksikään, jolla niitä lapsia on. Minä en tule koskaan selviämään lapsettomuudesta. Elän elämääni päivä kerrallaan, yrittäen unohtaa sen mitä en voi kaiketi saada. Pysy poissa palstalta, jos et pysty tuntemaan empatiaa lapsettomia kohtaan.

• yx lapseton

Kyllä jokainen varmaankin tuntee empatiaa ilman omaa tahtoa lapsettomia kohtaan. Tosiasia on kuitenkin, että useimmille elämän sisältö kostuu monesta asiasta, ei pelkästään lapsista tai lapsettomuudesta. Henkilökohatisen elämän arvot ja aisat eivät ole kohdillaan, jos lapsettomuus saa oman elämän tuntumaan turhalta.

• ritva111

En tullut kyseenalaistamaan toisten elämää ja toiveita niin kuin "suuri suru" kirjoitti.
      Elämä on raadollisia faktoja täynnä joskus mutta ei lapsettomuuden tarvitse pilata koko elämää.
      Edellinen kirjoittaja "yx lapseton" kirjoitti mielestäni hyvin.
      Elämässä pääsee eteenpäin vain kohtaamalla faktat ja joskus ne ovat raadollisia. Toki on olemassa parempia faktoja elämässä. Onnellisuus on valinta kysymys.

• Selvillä vesillä

Lueppa tämä linkki, uskotko tähän kirjaan, voisiko se auttaa sua ja vaimoasi.
      Itse jouduin jättämään mieheni, koska halusimme eri asioita, aluksi mies harhaanjohti minua, että muka haluaisi lapsen, mutta sitten ei halunnutkaan. Se oli hirveän tuskallista huomata, että minua oli huijatttu ja biologinen kello tikitti, jätin hänet.
      Ikäväähän se oli, mutta olin helpottunut, koska sen jälkeen sain rauhassa suorittaa missiotani, joka jatkuu edelleen.
      Kaikista pahinta on epävarmuus, jos ei tiedä ,mitä toinen haluaa, silloin on parempi lopettaa kärsimys tavalla tai toisella.

• Selvillä vesillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      183
      4815
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2556
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1729
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1190
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe