Vainoharhainen vanhempi - mistä apua?

Annika8

En tiedä miten voisin auttaa äitiäni, joka elämässä tuntuu mielikuvitus saaneen liian ison otteen. Hän elää ahdistavien kuvitelmien vallassa, tosin en epäile hetkeäkään etteikö hänen mielessään asiat tuntuisi täydeltä todelta sillä hän kokee että luuloille on vahvat todisteet.

Kun mietin lapsuuttani muistan päällimmäisenä vanhempieni riidat. Äiti huusi isälle viikkotolkulla, päivin ja öin, minun edessäni ja kuulteni, miten oli taas tuijottanut kaupassa myyjää, puhunut liian monta sanaa naapurin akan kanssa ja kaikkien ystävienkin vaimot käytiin keskusteluissa läpi. Isällä reagoi itkulla, pakenemalla töihin, ei osannut sanoa mitään mutta kun syyttelu jatkui hän saattoi jopa lyödä. Pelkäsin riitoja ja lopulta vanhempianikin vaikka silloin kun riita ei ollut päällä asiat olivat ihan hyvin.

Kun kasvoin eivät enää riidelleet edessäni. Öisin kyllä välillä huuto kuului huoneeseeni, mutta ei enää kuin muutaman kerran vuodessa. Ollessani teini äidin luulot vaihteeksi kohdistuivat minuunkin: käytin huumeita (en ole ikinä edes tupakoinut!), syykin oli selvä - huoneestani oli löytynyt sytkäri. Asiaa ei käyty läpi, mutta jos sanoin jotain poikkipuolista alkoi syytöksiä sadella. Nyt olen ollut siinä uskossa että äidin mustasukkaisuus on liittynyt muuten raskaisiin elämänvaiheisiin ja mennyt ohi ajan kanssa. Olen muuttanut kotoa 15 vuotta sitten joten en ole enää perillä mitä siellä tapahtuu. Ja olen ottanut, enemmän tai vähemmän tarkoituksella, etäisyyttä.

Nyt kuitenkin minulle tuli äidin kanssa muista syistä riitaa ja hän alkoi avautua isäni "tekemisistä". Kolmenkymmenen vuoden aikana hän on "saanut selville" isän "suhteet" lähestulkoon kaikkien heidän elämäänsä liittyvien naispuolisten ihmisten kanssa. Suhteisiin liittyy "äpärälapsia" ja myös rahaa on annettu näille lapsille ja naisille. Äiti on selvitellyt myös näiden naisten tietoja aika kattavasti. Todisteet ovat pitävät - saman myyjän kassalla on käyty useita kertoja, puhelimessa on kuulunut outoja sivuääniä, auton matkamittarissa on väärä määrä kilometreja...

Äitini on aina ollut kylmä ja etäinen muita kohtaan. Hänellä on joskus ollut jotain tuttavia, mutta tuntui kun hän olisi tarkoituksella etääntynyt niistä ja puhunut näistä ihmisistä aina pahaa. Nykyään hän on aika yksin, lisäksi sairauksien takia aikalailla pakotettu pysyttelemään kotona. Uskon että se on raskasta. Ja sitten vielä elää todellisuudessa jossa puoliso on sairas pettäjä, joka huijaa vielä rahatkin. Äidillä on lisäksi ongelmana hamstraaminen, sen takia asunto alkaa olla aika kamalassa kunnossa. Ehkä nuo ongelmat liittyvät toisiinsa, äiti saa tavaroista turvaa.

Koen että äitiä täytyisi auttaa, sillä tuollaisessa todellisuudessa eläminen ei voi olla helppoa. Lisäksi pelkään että nuo harhat johtavat niin pahoihin riitoihin vanhempieni välillä että sattuu jotain ikävää.

Oma olo tuntuu aika avuttomalta äidin kanssa puhuminen mistään päivän säätä vakavammasta tuntuu aina johtavan marttyyrikohtauksiin. Pelkään että hän kokee sen uhkaavana jos ehdotan hoitoon hakeutumista.

Toisaalta, myönnän tuntevani edelleen katkeruutta turvattomasta lapsuudestani. Tuntuu ettei ne haavat ole ihan täysin parantuneet ja tuntuu ettei ole voimia eikä taitoja käydä näitä luuloja läpi. Mitä oikein voisin tehdä?

3

1593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hae apua

      "Psykoosin keskeinen oire on todellisuudentajun, realiteetintestauksen katoaminen. Potilas ei erota intrapsyykkisiä impulsseja ulkomaailman ärsykkeistä: hän ei erota, mikä on mielikuvitusta, mikä itsen ulkopuolista todellisuutta.
      Psykoosin keskeinen oire on todellisuudentajun, realiteetintestauksen katoaminen. Potilas ei erota intrapsyykkisiä impulsseja ulkomaailman ärsykkeistä: hän ei erota, mikä on mielikuvitusta, mikä itsen ulkopuolista todellisuutta.
      Paranoidinen skitsofrenia (F20.0) on skitsofrenian päämuodoista yleisin. Keskeinen piirre on vainoharhaisuus. Siihen liittyvät kuulohallusinaatiot ovat myös diagnostinen piirre. Paranoidinen skitsofrenia puhkeaa usein hieman vanhemmalla iällä kuin muut skitsofrenian muodot. Toimintatason taantuminen on tavallisesti vähäisempää kuin muissa skitsofrenian muodoissa, samoin tunne-elämän häiriö. Paranoidista skitsofreniaa sairastava potilas voi joskus olla aggressiivinen ja suorastaan vaarallinenkin vainoharhaisuutensa takia."

      ”Normaalisti” esiintyvän mustasukkaisuuden lisäksi on olemassa esim. mielenterveyden häiriö, nimeltä mustasukkaisuusparanoia, paranoidisen psykoosin muoto, josta kärsivä on aiheetta vakuuttunut puolisonsa tai rakastettunsa uskottomuudesta. ( Paranoia, vainoharhaisuus, vainotuksi tai syrjityksi tulemisen tunteena ilmenevä mielenterveyden häiriö. Lievemmät epäluuloisuutena ilmenevät harhaluuloisuuden muodot kuuluvat jokapäiväiseen elämään eivätkä vaadi sairaalahoitoa. Vaikeammat, psykoosin asteiset vainoharhat sen sijaan aiheuttavat usein masennustiloja, kytkeytyvät todellisuuden vastaisiin kuvitelmiin tai johtavat vainoharhoista kärsivän vastatoimiin vainoajiksi kokemiaan henkilöitä kohtaan. Usein paranoiaan liittyy sairaalloinen mustasukkaisuus.)

      Tarvitaan siis ehdottomasti ammattiapua ja –hoitoa.

    • Mimosa1

      Mulla on vähän samanlainen tilanne kuin sulla. Olen kolmekymmentä vuotias ja elän jo omaa elämää johon sisältyy oma perhe ja oma äitiys. Minun äidilläni on samantyylinen ongelma ja hän syyttää isääni vainoharhaisesti pettämisestä ja etsii todisteita isääni vastaan milloin mistäkin. Isäni elää täysin äitini kontrollomaa elämää ja tiedän isäni menettäneen elämän halunsa ja ilonsa viimevuosien aikana. Isäni on muutaman kerran romahtanut edessäni ja kertonut minulle tuskaisesta tilanteestaan. Kerran olen myös itse puuttunut tilanteeseen joka johti siihen, että äitini käänsi minulle selkänsä. Tämä oli erityisen raskasta myös itselleni koska olin samoihin aikoihin itse tullut äidiksi. Aikaa myöten olemme kuitenkin lähentyneet äitini kanssa taas uudestaan.Vanhempani ovat myös osallistuneet pariterapiaan,josta eikuitenkaan ole ollut apua mustasukkaisuuteen.Yksilöterapiaan äitini ei suostu.


      Tiedän, että myös äidilläni on todella raskasta ja olen huolissani myös hänestä.Perhe-elämämme on ollut enemmän ja vähemmän tätä koko elämäni ajan. Kun asuin vielä kotona kaikki kuitenkin pysyi jotenkin kasassa. Viime vuosina tilanne on kuitenkin mennyt vain pahempaan suuntaan..

      Minua ahdistaa, että en voi tehdä tilanteessa oikein mitään. Viimeksi kun yritin puhua äitini kanssa hän katkaisi välit minuun ja kosti asian isälleni. Tiedän,että isäni on suhteessa vapaaehtoisesti ja olen sanonutkin hänelle että ehkä hänen kannattaisi harkita eroa yhtenä mahdollisena ratkaisuna vaikka se ei helppoa olisikaan. Pelkään että tilanne riistäytyy pian käsistä ja isäni palaa täysin loppuun tai heidän riidoillaan on järkyttävä lopputulos.

    • Ap. Annika

      Kiitos Mimosa kirjoituksestasi. Pelko ja huoli on minullakin päällimmäisinä tunteina tällä hetkellä. Itse en ole puhunut tilanteesta isäni kanssa, pitäisi kyllä. En tiedä miten hän tämän kokee, en usko että tajuaa äidin sairauden, ehkä pitää kiusantekona ja reagoi sen mukaan. Ainakin uskon että isäni ei suostuisi pariterapiaan, tuskinpa äitinikään, tosin ehkä heillekään ei olisi sitä apua.

      Palautuivatko välinne äitisi kanssa sen jälkeen kun olit puuttunut asioihin? Itse koitin kysellä äidiltä millä perusteilla hän on päätelmänsä tehnyt, ajatuksena oli että hän näkisi itsekin että tilanne ei ehkä olekaan niin synkkä kuin hän uskoo. Äiti reagoi siihen tyylillään... haukkui mut kusipääksi, psykopaatiksi ja yleiseksi syyttäjäksi. Niin ja alkoholistiksi tietenkin. Lapsenakin olin kuulemma tehnyt väärin kun en mennyt heidän riidoissa äidin puolelle. Äiti ei kykene välittämään kenestäkään (onko se harhojen syytä vai toisinpäin?) ei kai hän ymmärrä että minä koitan häntä auttaa.

      Pitäisi varmasti vielä jatkaa soittelua ja yrittää puhua jostain ihan muusta, palauttaa välit edes pintapuolisesti ennalleen. Mutta kun jo tietää millainen on vastaanotto, tuntuu yhteydenpidon yrittäminen ylivoimaisen raskaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe