Hei,
Olen lähihoitaja ja joudun tietty töissäni käyttämään paljon käsidesiä ja ajoittain pesemään. Ongelmana on, että nykyään tuntuu, että kädet eivät kestä vettä. Suihkussa käymisen jälkeen kädet ovat todella koppuraiset, turvonneet, valkoiset ja kipeät. Tai muutenkin jos kädet esim. hikoilee.
Olen käyttänyt työssäni myös allergiahanskoja ja erilaisia ihoystävällisiä käsidesiä, ei vaikutusta käsien oireiluun. Onko kysymys pelkästään kuivasta ihosta koska oireet ovat todella voimakkaat. Minulla ei ole todettuja allergioita.
Saattaako itse käsidesi aiheuttaa nuo oireet? Onko alanvaihto edessä?
Käsien oireilu
3
159
Vastaukset
Kun mainitut oireet eivät tavallisilla kotikonsteilla häviä, kyseessä on ns. krooninen ekseema, joka on ilmeisesti työperäinen. Oireet hävinnevät 3-4 viikossa hydrokortisonia vahvemmalla kortisonivoiteella, mutta ongelmana on sen jälkeen se, että ihottuma uusiutuu kovin helposti. Iho saavuttaa entisen vahvuutensa vasta noin puolessa vuodessa. Se edellyttää, että ihottuma pidetään tuon ajan täysin poissa.
Työterveyshuolto ja tarvittaessa erikoislääkäri selvittää ihottuman työperäisyyden ja kirjoittaa mahdollisesti ammattitautilausunnon. Ajan kanssa selviää, onko viisainta vaihtaa ammattia.- mikki0
Olen alkuperäinen kysyjä, haluaisin vielä kysyä, että pystyykö tavallinen terveyskeskuslääkäri kirjoittamaan tuosta jonkun lausunnon vai pitääkö olla erikoislääkäri?
Olen nyt vakavissani harkitsemassa alanvaihtoa ja tarvitsisin noista käsistä jonkun lausunnon. Olen nyt ollut pois työelämästä jonkun aikaa ja mietin, että voiko lääkäri kirjoittaa tuosta vaan lausuntoa jos pahimmat oireet ovat nyt poissa? Äitilläni on sama ongelma (lisäksi nikkeli, sinkki ja kromi allergia) ja vuosien kortisonihoitojen vuoksi? hänellä on käsien iho ohentunut huomattavasti ja ratkailee ihan auki välillä. Mietin, että kannattaako sitä edes yrittää ruveta noita kortisoni voiteita kokeilemaan, kädet näyttävät jo nyt vanhuksen käsiltä. - teija.dunder
Terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa lausunnon hankalasta käsiekseemasta, joka paheni käsidesiä käytettäessä. Jos halutaan selvittää ekseeman työperäisyyttä ja ammattitautiasiaa niin silloin selvitykset ja lausunnot tehdään työterveyshuollon erikoislääkärin tai ihotautien erikoislääkärin toimesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713548
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851578Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251289- 1581242
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941003- 35981
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16973Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?60862Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk93816- 62765