Haluaisitko lapsia?

xiuppa

Eli jos se sopivanlainen kumppani löytyis niin haluaisitko hänen kanssaan lapsia?

79

485

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enenenenennenenen

      En.

      • ---öö---

        En en en en ja vielä kerran en...


    • sinkkuprofiili

      Kyllä vielä joku päivä.

    • no way

      En haluaisi. Maailmassa on niin paljon elettävää, että elämä valuisi hukkaan pelkkiä vaippoja vaihdellessa.

      Elämä on seikkailu. Elä se yhdessä kumppanisi kanssa.

      • Kullinsurvin

        Niitä vaippoja vaihdetaan ehkä 2-3 vuotta. Vai vaihtaako äitiliinisi vieläkin sun vaippasi? Voi tsiisus.


      • no way
        Kullinsurvin kirjoitti:

        Niitä vaippoja vaihdetaan ehkä 2-3 vuotta. Vai vaihtaako äitiliinisi vieläkin sun vaippasi? Voi tsiisus.

        Kyllä minä mieluummin vietän 2-3 vuotta elämästä nauttien.

        Mikä ihmeen harhaluulo se on, että muutama vuosi ei olisi pitkä aika? Saati se, että on pallo (=lapsi) jalassa vähintäänkin teini-ikään saakka. Minusta se on helvetin pitkä aika elämästä.

        Kun niitä lapsia ei halua elämäänsä, miksi helvetissä sellainen pitäisi väkisin mennä hankkimaan? Ihanko vain siksi, että sulla olis sitten parempi mieli omasta valinnastasi? Että kaikki muutkin rypevät siinä samassa harmaassa arkipaskassa, missä sinäkin?


      • Kasva aikuiseksi
        no way kirjoitti:

        Kyllä minä mieluummin vietän 2-3 vuotta elämästä nauttien.

        Mikä ihmeen harhaluulo se on, että muutama vuosi ei olisi pitkä aika? Saati se, että on pallo (=lapsi) jalassa vähintäänkin teini-ikään saakka. Minusta se on helvetin pitkä aika elämästä.

        Kun niitä lapsia ei halua elämäänsä, miksi helvetissä sellainen pitäisi väkisin mennä hankkimaan? Ihanko vain siksi, että sulla olis sitten parempi mieli omasta valinnastasi? Että kaikki muutkin rypevät siinä samassa harmaassa arkipaskassa, missä sinäkin?

        No kuule nauti ihan niin paljon kuin haluat, ei ole multa pois. Kaikkien mielestä lapsi ei ole pallo tai rasite. Miksi siis näet niin paljon vaivaa muiden elämästä ja haukut sellaisia jotka lapsia haluavat? Taidat itse olla niin keskenkasvuinen että on mahdotonta asettua toisen asemaan tai ymmärtää toisten haluja tai asioita. Missä vaiheessa tuossa yllä sanottiin että juuri SINUN pitäisi hankkia lapsi?

        Parempi kun et hanki. Lapsella on oikeus rakastaviin vanhempiin eikä hedonistiseen pikkupilttiin kuten sinä. Se mainostamasi arkipaska on ollut parasta aikaa elämässäni. Ja kyllä, olin nuorena kova reissaamaan ja nauttimaan. Se ei silti omalla kohdallani ole ollut läheskään yhtä antoisaa kuin lapsen kasvattaminen.

        Ja kyllä, muutama vuosi ei ole pitkä aika missään asiassa mitattuna, muussakaan kuin lapsen kasvatuksessa. Tajuat sen kun vähän kasvat.


      • no way
        Kasva aikuiseksi kirjoitti:

        No kuule nauti ihan niin paljon kuin haluat, ei ole multa pois. Kaikkien mielestä lapsi ei ole pallo tai rasite. Miksi siis näet niin paljon vaivaa muiden elämästä ja haukut sellaisia jotka lapsia haluavat? Taidat itse olla niin keskenkasvuinen että on mahdotonta asettua toisen asemaan tai ymmärtää toisten haluja tai asioita. Missä vaiheessa tuossa yllä sanottiin että juuri SINUN pitäisi hankkia lapsi?

        Parempi kun et hanki. Lapsella on oikeus rakastaviin vanhempiin eikä hedonistiseen pikkupilttiin kuten sinä. Se mainostamasi arkipaska on ollut parasta aikaa elämässäni. Ja kyllä, olin nuorena kova reissaamaan ja nauttimaan. Se ei silti omalla kohdallani ole ollut läheskään yhtä antoisaa kuin lapsen kasvattaminen.

        Ja kyllä, muutama vuosi ei ole pitkä aika missään asiassa mitattuna, muussakaan kuin lapsen kasvatuksessa. Tajuat sen kun vähän kasvat.

        Aloitetaanpa alusta.

        Lapsien hoitaminen on raskasta työtä. Termi "vaippojen vaihtaminen" kuvaa ennemminkin sitä, että lapsien myötä siirryt suoritusmoodiin, siis työhön. Ensimmäiset pari vuotta suorastaan palvelet sitä kääröä täyttääksesi sen tarpeet. Ei siitä henkiseksi seuraksi ole ja aivotyöhön tottuneelle naiselle se on myös henkisesti turhauttavaa.

        Kun ilmaisin, että vietän elämäni mieluummin toisin kuin raatamalla, olit heti hyökkäyslinjalla alentuvana, ettei vaippoja vaihdeta kuin pari vuotta. Mikä sinulle on niin vaikeaa ymmärtää, että se kaksi vuotta olisi MINUN NÄKÖKULMASTANI yhtä helvettiä? Helvetissä ihmiset harvemmin haluavat elää kovin pitkään, saati vuosia. Olisin lopen uupunut univajeen vuoksi, enkä voisi tehdä oikeastaan juuri mitään, mistä nautin tuon kahden vuoden aikana. Aivan liian korkea hinta menettää henkinen terveys. Kyllä, pari vuotta on lyhyt aika, jos se aika on normaalia elämää. Jos se kaksi vuotta on henkisesti äärimmäisen kuluttavaa, se on aivan liikaa.

        Turha tulla mussuttamaan, että "eihän se välttämättä mene niin". Suurempi todennäköisyys on kuitenkin siihen, että juuri näin kävisi. Hyvin harvassa perheessä nukutaan täydet yöunet ja kaikilla on kivaa.

        Hedonisti? Pelkkä halu olla tekemättä lapsia ei tee kenestäkään hedonistia. Jos olisit kasvanut aikuiseksi, ymmärtäisit muutenkin kaikkien ihmisten olevan itsekkäitä ja toimivan yksiselitteisesti omista lähtökohdistaan. Sinä teit lapset aivan henkilökohtaisen itsekkäistä syistä. SINUN tarpeitasi varten. Ei kenenkään muun. Mikä tässä on epäitsekästä?

        Huomattavasti epäitsekkäämpää on osallistua hyväntekeväisyystoimintaan kuin omistautua oman napanuoransa toiseen päähän.

        Lapselliset ovat hirvittävän herkkänahkaisia. En missään kohtaa arvostellut ketään lapsia hankkinutta. Tässä kulttuurissa jo elämäntavasta kieltäytyminen ja sen perusteleminen omista lähtökohdistaan koetaan arvosteluksi. Miksi muuten olisit tullut heti vähättelemään minun kokemaani aiheesta?

        Ihan vain näkemyksien avartamiseksi: olisiko sinusta kaksi vuotta vankilassa pitkä vai lyhyt aika? Lapsien mukanaan tuoma elämäntapa ja rasitteet olisivat minulle vankila. Niin kauheaa se minulle olisi.

        Ymmärrän tietysti, miksi lapsiperhe-elämästä ja lapsista leivotaan kaunista vaaleanpunaista pumpulia. Jos jokainen pystyisi ajattelemaan asiaa rationaalisesti, aika moni jättäisi lapset tekemättä. Miksi muuten kenellekään tulisi yllätyksenä se, miten raskasta lapsperheellisyys on? Yhteiskunnan säilymiseksi joidenkin niitä lapsia täytyy kuitenkin tehdä.

        Lopuksi tutkimustuloksia onnellisuudesta:
        - ihmisen onnellisuus laskee välittömästi lapsien synnyttyä ja palaa ennalleen vasta lapsien muutettua pois kotoa.
        - suurin osa avioeroista tapahtuu, kun lapset ovat pikkulapsi-iässä

        Lapsien tuoma onni on harhakuva.


      • ......
        no way kirjoitti:

        Aloitetaanpa alusta.

        Lapsien hoitaminen on raskasta työtä. Termi "vaippojen vaihtaminen" kuvaa ennemminkin sitä, että lapsien myötä siirryt suoritusmoodiin, siis työhön. Ensimmäiset pari vuotta suorastaan palvelet sitä kääröä täyttääksesi sen tarpeet. Ei siitä henkiseksi seuraksi ole ja aivotyöhön tottuneelle naiselle se on myös henkisesti turhauttavaa.

        Kun ilmaisin, että vietän elämäni mieluummin toisin kuin raatamalla, olit heti hyökkäyslinjalla alentuvana, ettei vaippoja vaihdeta kuin pari vuotta. Mikä sinulle on niin vaikeaa ymmärtää, että se kaksi vuotta olisi MINUN NÄKÖKULMASTANI yhtä helvettiä? Helvetissä ihmiset harvemmin haluavat elää kovin pitkään, saati vuosia. Olisin lopen uupunut univajeen vuoksi, enkä voisi tehdä oikeastaan juuri mitään, mistä nautin tuon kahden vuoden aikana. Aivan liian korkea hinta menettää henkinen terveys. Kyllä, pari vuotta on lyhyt aika, jos se aika on normaalia elämää. Jos se kaksi vuotta on henkisesti äärimmäisen kuluttavaa, se on aivan liikaa.

        Turha tulla mussuttamaan, että "eihän se välttämättä mene niin". Suurempi todennäköisyys on kuitenkin siihen, että juuri näin kävisi. Hyvin harvassa perheessä nukutaan täydet yöunet ja kaikilla on kivaa.

        Hedonisti? Pelkkä halu olla tekemättä lapsia ei tee kenestäkään hedonistia. Jos olisit kasvanut aikuiseksi, ymmärtäisit muutenkin kaikkien ihmisten olevan itsekkäitä ja toimivan yksiselitteisesti omista lähtökohdistaan. Sinä teit lapset aivan henkilökohtaisen itsekkäistä syistä. SINUN tarpeitasi varten. Ei kenenkään muun. Mikä tässä on epäitsekästä?

        Huomattavasti epäitsekkäämpää on osallistua hyväntekeväisyystoimintaan kuin omistautua oman napanuoransa toiseen päähän.

        Lapselliset ovat hirvittävän herkkänahkaisia. En missään kohtaa arvostellut ketään lapsia hankkinutta. Tässä kulttuurissa jo elämäntavasta kieltäytyminen ja sen perusteleminen omista lähtökohdistaan koetaan arvosteluksi. Miksi muuten olisit tullut heti vähättelemään minun kokemaani aiheesta?

        Ihan vain näkemyksien avartamiseksi: olisiko sinusta kaksi vuotta vankilassa pitkä vai lyhyt aika? Lapsien mukanaan tuoma elämäntapa ja rasitteet olisivat minulle vankila. Niin kauheaa se minulle olisi.

        Ymmärrän tietysti, miksi lapsiperhe-elämästä ja lapsista leivotaan kaunista vaaleanpunaista pumpulia. Jos jokainen pystyisi ajattelemaan asiaa rationaalisesti, aika moni jättäisi lapset tekemättä. Miksi muuten kenellekään tulisi yllätyksenä se, miten raskasta lapsperheellisyys on? Yhteiskunnan säilymiseksi joidenkin niitä lapsia täytyy kuitenkin tehdä.

        Lopuksi tutkimustuloksia onnellisuudesta:
        - ihmisen onnellisuus laskee välittömästi lapsien synnyttyä ja palaa ennalleen vasta lapsien muutettua pois kotoa.
        - suurin osa avioeroista tapahtuu, kun lapset ovat pikkulapsi-iässä

        Lapsien tuoma onni on harhakuva.

        minä minä minä

        yksinäistä loppuelämää


      • jatka tumputtamista
        ...... kirjoitti:

        minä minä minä

        yksinäistä loppuelämää

        Hiljaa pässi.


      • no way
        ...... kirjoitti:

        minä minä minä

        yksinäistä loppuelämää

        Ei, ei, ei - nyt olet käsittänyt aivan väärin. Ei minun elämäni ole yksinäistä ollenkaan.

        Vai teitkö sinä lapset yksinäisyyttäsi poistamaan? Kuvitteletko, että eläkeiässä sinulla on ihana perhe ympärillä. Todellisuudessa elät vanhainkodissa ja lapset käyvät ehkä pari kertaa vuodessa muutaman tunnin. Lopun aikaa nyhräät yksinäsi huoneessasi. Sen sijaan me, jotka keskittyvät elämään muidenkin ihmisten ehdoilla kuin sen oman navan ympärillä pyörivän perheen, meillä on elämää, puoliso ja ystäviä, jotka säilyvät läpi elämän.

        Ja otetaanpa vielä kuorossa se yksinkertainen totuus, että lapsiperheet ne vasta itsekkäitä ovatkin. Maailman pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Epäitsekkyys on harhakuva. Se minä vanhemmat "epäitsekkäästi" panostavat lapsiinsa heijastuu muihin uskomattomana itsekkyytenä. Kun omat tunteet lapsia kohtaan ovat vahvemmat ja rakasvammat kuin koskaan aikaisemmin, luullaan olevan parempia ihmisenä.

        Todellisuudessa ihmisistä tulee muuhun maailmaan nähden huomattavasti itsekkäämpiä, kun kaikki se hyvyys ja rakkaus kohdistuu vain omaan napaan.

        Lapsiperheen mantra on:
        MINUN lapseni sitä, MINUN lapseni tätä, MINUN... Ette te todellakaan ole yhtään sen parempia kuin lapsettomatkaan.


      • minä minä minä
        no way kirjoitti:

        Ei, ei, ei - nyt olet käsittänyt aivan väärin. Ei minun elämäni ole yksinäistä ollenkaan.

        Vai teitkö sinä lapset yksinäisyyttäsi poistamaan? Kuvitteletko, että eläkeiässä sinulla on ihana perhe ympärillä. Todellisuudessa elät vanhainkodissa ja lapset käyvät ehkä pari kertaa vuodessa muutaman tunnin. Lopun aikaa nyhräät yksinäsi huoneessasi. Sen sijaan me, jotka keskittyvät elämään muidenkin ihmisten ehdoilla kuin sen oman navan ympärillä pyörivän perheen, meillä on elämää, puoliso ja ystäviä, jotka säilyvät läpi elämän.

        Ja otetaanpa vielä kuorossa se yksinkertainen totuus, että lapsiperheet ne vasta itsekkäitä ovatkin. Maailman pitäisi pyöriä heidän ympärillään. Epäitsekkyys on harhakuva. Se minä vanhemmat "epäitsekkäästi" panostavat lapsiinsa heijastuu muihin uskomattomana itsekkyytenä. Kun omat tunteet lapsia kohtaan ovat vahvemmat ja rakasvammat kuin koskaan aikaisemmin, luullaan olevan parempia ihmisenä.

        Todellisuudessa ihmisistä tulee muuhun maailmaan nähden huomattavasti itsekkäämpiä, kun kaikki se hyvyys ja rakkaus kohdistuu vain omaan napaan.

        Lapsiperheen mantra on:
        MINUN lapseni sitä, MINUN lapseni tätä, MINUN... Ette te todellakaan ole yhtään sen parempia kuin lapsettomatkaan.

        on varmaan hienoa kun tuntee toisten elämän paremmin kuin he itse.

        kyllä tuo aika minä minä minältä kuulosta. minä olen oikeassa, minä tiedän, muut on väärässä, muut elää väärin jne.

        yksinäistä vanhuutta sitten.


      • tumppu jone
        jatka tumputtamista kirjoitti:

        Hiljaa pässi.

        olipa älykäs kommentti. plussan arvoinen.


      • no way
        minä minä minä kirjoitti:

        on varmaan hienoa kun tuntee toisten elämän paremmin kuin he itse.

        kyllä tuo aika minä minä minältä kuulosta. minä olen oikeassa, minä tiedän, muut on väärässä, muut elää väärin jne.

        yksinäistä vanhuutta sitten.

        Nimenomaan yksinäistä vanhuutta ei ole tulossa. Lapsien olemassa olo ei poista yksinäisen vanhuuden mahdollisuutta. Enemmän on kyse persoonasta ja siitä, millaisen sosiaalisen elämän itselleen hankkii.

        Eivät minun kommenttini ole yhtään sen enempää minä-minää kuin sinunkaan. Enkä ole ollut kieltämässä tai ymmärtämättä toisten haluja ja tarpeita. Sinä tässä et taida sitä ymmärtää, että kaikki eivät halua lapsia ja tule sitä kautta onnelliseksi. Olisi aika kamala taakka lapsen harteilla, jos heidän vastuullaan olisi aikuisten ihmisten onni.


      • minä minä minä
        no way kirjoitti:

        Nimenomaan yksinäistä vanhuutta ei ole tulossa. Lapsien olemassa olo ei poista yksinäisen vanhuuden mahdollisuutta. Enemmän on kyse persoonasta ja siitä, millaisen sosiaalisen elämän itselleen hankkii.

        Eivät minun kommenttini ole yhtään sen enempää minä-minää kuin sinunkaan. Enkä ole ollut kieltämässä tai ymmärtämättä toisten haluja ja tarpeita. Sinä tässä et taida sitä ymmärtää, että kaikki eivät halua lapsia ja tule sitä kautta onnelliseksi. Olisi aika kamala taakka lapsen harteilla, jos heidän vastuullaan olisi aikuisten ihmisten onni.

        en minä sinun lapsettomuuttasi ole kieltämässä, mutta tuollaiset "lapsen tuoma onni on harhakuva" heitot on aika ääliömäisiä. oletkohan sinä avioeroperheestä kotoisin kun mielikuvasi ovat noin synkkiä.


      • no way
        minä minä minä kirjoitti:

        en minä sinun lapsettomuuttasi ole kieltämässä, mutta tuollaiset "lapsen tuoma onni on harhakuva" heitot on aika ääliömäisiä. oletkohan sinä avioeroperheestä kotoisin kun mielikuvasi ovat noin synkkiä.

        Ei suinkaan ole harhakuva. Tieteellinen tutkimus on nimenomaan osoittanut päinvastaista.

        Toki se täyttää sitä kaipaavalta yhden tarpeen, mutta onnellisempia lapselliset eivät ole, vaan päinvastoin.

        Otetaanpa taas se mielikuvituksen hattu pois päästä. Olen kotoisin erittäin tasapainoisesta perheestä, jossa vanhemmat olivat hyvät. Toisin kuin niin monessa perheessä nykyään.


      • J*
        Kullinsurvin kirjoitti:

        Niitä vaippoja vaihdetaan ehkä 2-3 vuotta. Vai vaihtaako äitiliinisi vieläkin sun vaippasi? Voi tsiisus.

        Tähän väliin vois heittää sen verran,että monet tekee sen kolme lasta vähintään,et se onkin sitten jo 6vuoden vaipan vaihdot ja eihän se lapsen kasvattaminen siihen lopu. Kyllä se on jokaisen kohdalla vähintään se 18vuoden syöttäminen edessä.
        On sata varmaa,että lapsettomana pääsee vähemmällä ja naisettomana vieläkin vähemmällä... Itse kysymykseen en nyt ota mitään kantaa.


      • kommenttia keskustel
        no way kirjoitti:

        Ei suinkaan ole harhakuva. Tieteellinen tutkimus on nimenomaan osoittanut päinvastaista.

        Toki se täyttää sitä kaipaavalta yhden tarpeen, mutta onnellisempia lapselliset eivät ole, vaan päinvastoin.

        Otetaanpa taas se mielikuvituksen hattu pois päästä. Olen kotoisin erittäin tasapainoisesta perheestä, jossa vanhemmat olivat hyvät. Toisin kuin niin monessa perheessä nykyään.

        Hyvin sä vedät. Nimittäin täytyy antaa plussaa siitä, että olet pystynyt täydellisesti siihen, mihin tuo toinen ei pysty yhtään ainutta vastaustaan.
        Sinä tosiaankin puhut vain itsestäsi, omista haluistasi ja kokemuksistasi ja tosiaan, perustelet asiallisesti ja hyvin, miksi kyse ei ole mistään itsekkyydestä välttämättä.
        Tuo toinen, syyttää heti itsekeskeisyydestä, koska et halua samaa mitä hän.
        Käy nimittelemään "hedonistinen pikkupiltti" ja sitten itkee, kun "on varmaan hienoa kun tuntee toisten elämän paremmin kuin he itse." Mihin hän tasan tarkkaan itse syyllistyy epäasiallisuuksillaan.

        Lisäksi nämä "yksinäistä loppuelämää" toivotukset vasta epäasiallisia ovatkin! Niin, samaa hän nimittäin toivoo tahattomasti lapsettomaksi jääville, että kuolkaa vaan kaikki yksin ilman lapsia... Hoh! Lisäksi lapsen tuoma onni on harhakuvaa tosi monelle, ja siitä maalataan ruusunpunaisia kuvia edelleen, vaikka realismia onkin paljon tullut kertomiseen myös... No joo, tai sitten näitä "sankaritarinoita" ja kauhukertomuksia... Mutta taas haukkumista, miten "ääliömäistä" se on.
        Tuo toinen "väittelijä" ei itseasiassa tee mitään muuta, kun saa sinut kuulostamaan vieläkin järkevämmältä, epäitsekkäämmältä ja reilummalta. Itsensä taas katkeralta täti-äiti-ihmiseltä, jolla ei oikeasti ole mitään muuta elämää eikä perustetta kuin äitiys ja joka tosiaan luulee voivansa haukkua muut, saa väheksyä muita, on aina oikeassa... Tulee mielikuva hirviöäidistä, joka jäkättää kaikki kumoon ja jonka mielestä hänen napansa tosiaan on maailman napa ja jokainen joka ei ajattele kuten hän on pers..stä. Ja tietenkin hän tietää elämästä kaiken... jne.

        En väitä tuntevani kumpaakaan, mutta tää on vaan niin hyvä esimerkki siitä kuinka toinen keskustelee, ja toinen on ylipuolustautuvalla herkkähipiä kannalla ja ottaa kaikki toistenkin valinnat itseensä... Vaikka nämä yrittävät vääntää rautalangasta, ettei kyse ollut hänestä alunperinkään vaan omista henk.koht valinnoista ja tunteista.

        Ja ihan vaan lisänä, että kyllä, itse haluaisin lapsia, olen rikkinäisestä perheestä, eikä minulla ole ruusunppunaisia kuvitelmia... En tosiaan tekisi lapsia "yksinäisyyden poistoon" enkä tee itselleni mitään "tulevia vanhusten hoitajia vastoin tahtoaan".
        Minun mielestäni sinä no way olet paljon epäitsekkäämpi kuin tuo joka ei edes tajua olevansa noin s-tanan itsekäs.


      • sasdfgfdfg
        minä minä minä kirjoitti:

        on varmaan hienoa kun tuntee toisten elämän paremmin kuin he itse.

        kyllä tuo aika minä minä minältä kuulosta. minä olen oikeassa, minä tiedän, muut on väärässä, muut elää väärin jne.

        yksinäistä vanhuutta sitten.

        joo valivali, yksinäinen hanskakäsi. kaikista ei ole vanhemmiksi, ei niistäkään, jotka jo ovat.

        lasten hankkiminen ON itsekästä. miksi jatkaa omia geenejä, vaikka niissä ei ole välttämättä mitään jatkamisen arvoista? ihan vain koska 'minulla on oikeus'.

        eikö kellään ole käynyt mielessä, että jälkeläisestä saattaa olla jotain iloa itselle joskus joo, mutta ihmisen kasvattamisessa aikuiseksi yksin tai toisen aikuisen kanssa on VASTUU. ei liity pelkästään tarvittavan aineellisen elintason turvaamiseen, vinkki.

        kaikista, jotka tämän vastuun ottavat, ei ole elämään sen mukaisesti.
        haluatko ottaa vastuun siitä, että pilaat huonona vanhempana jonkun elämän? ai miten pilataan jonkun elämä, no jos saa oman lapsensa vihaamaan itseään niin siinä on aika hyvä markkeri. miten elää asian kanssa jos homman kusee. no, syystä tai toisesta huono vanhempi ei todennäköisesti joko tajua tai välitä.

        kukaan meistä ei ole tänne omasta tahdostaan tullut. sanon vaan. niin olkaa hiljaa te 'tahallisesti' lapsettomia mollaavat, jos joku jättää lapset tekemättä tietoisen valinnan kautta niin siinä on rohkea, epäitsekäs, eettinen päätös.


      • Aika köyhiksi

        jää seikkailut jos ei lapsia ole.


      • seikkailua, vai?
        Aika köyhiksi kirjoitti:

        jää seikkailut jos ei lapsia ole.

        Kerropa millaisen seikkailun saa lapsien kanssa aikaiseksi? Ihanko matkan vaippavuorelle? Oooh, päästäänkö vallan hopeasompa-kilpailuun? Iiiih! Jaripetteri löysi leppäkertun!

        Aika köyhää pitää elämän olla, jos lapset ovat seikkailu. Lapsien kanssa ei voi kokea mitään, mitä ei itse olisi jo lapsuudessaan kokenut. Taitaa olla seikkailun määritelmä pahasti hukassa.

        Lähempänä totuutta olisi kuvata, että aika suppeaksi jää maailman kokeminen lapsien kanssa. Matka Rossoon ei paljoa aikuista sykähdytä.


    • -TSS-

      En halua. Olen tiennyt jo teini-ikäisestä lähtien, että minusta ei isukkia koskaan tule ja nyt nelikympisenä olen edelleen samaa mieltä. Nythän olen jo liian vanhakin hankimaan lapsia..

      Teini-ikäisenä en kuitenkaan tiennyt, että minusta tulisi myös ikisinkku.

    • Jemina8

      Tottakai.

    • Totta kai

      Lapset kuuluvat normaaliin elämään. Ihminen joka ei halua lapsia on jollain tavalla häiriintynyt, ehkämtraumatisoitunut omassa lapsuudessa tai jotain

      • Torrential

        Taas tämä vanha trolli kuinka lapsia haluamattomat ovat häiriintyneitä! Mutta eikös tuo ole kehäpäätelmä? Parempihan se sitten on että häiriintyneet eivät lisäänny, vai kuinka?


      • 32

        Päinvastoin. Ihminen, joka haluaa lapsia, on älyllisesti ja eettisesti jälkeenjäänyt. Pelkkä aivoton siitossonni/-lehmä.


    • Sakari Sinkku

      Jos kumppani toivoo yhteistä lasta, niin kyllä. Muussa tapauksessa en lähde painostamaan - kaikki naiset eivät toivo tai edes kykene saamaan lasta, mikä tuskin laske heidän arvoaan omissa silmissäni.

    • Haluan, sillä en

      tunne olevani oikea mies, koska en ole vielä siittänyt yhtään lasta. Miehuus on ennen kaikkea siitoskykyä.

    • ATMaster

      Kyllähän sitä lapsia haluaisi jos se sopiva kumppani osuisi kohdalle, mutta ainoastaan jos myös kumppani niitä toivoisi. Painostamaan en rupea.

    • vankilaan tuollaiset

      Raiskatako ajattelit?

    • Joo

    • Ikisinkkumies

      No jos löytyisi niin joo mutta eipä näytä löytyvän.

      • ja paskat

        nyyyyyyhhh. Voi voi. Tuu tänne mä silitän.


      • Ikisinkkumies
        ja paskat kirjoitti:

        nyyyyyyhhh. Voi voi. Tuu tänne mä silitän.

        Voiku ihanaa


      • jk
        Ikisinkkumies kirjoitti:

        Voiku ihanaa

        ninkö


    • xiuppa

      Kyllä minäkin haluaisin. Oon hoitanut jonkin verran siskon lapsia ja tiedän miten tylsää ja raskasta lapsiperheen arki voi välillä olla. Ei sitä aiemmin ymmärtänytkään. Mutta kyllä niitä mukavia hetkiäkin on vähintään yhtä paljon. Eikä elämän tarvi loppua siihen, että saa lapsen. Voi sitä lapsenkin kanssa harrastaa, kyläillä tai lähteä vaikka ulkomaille. Ei sitä tarvi jämähtää sinne neljän seinän sisälle. Vähän viitseiliäisyyttä ja seikkailunhalua peliin niin kyllä se siitä. Lapset on kivoja siitä, että ne innostuu niin helposti uusista asioista ja se innostus tarttuu helposti aikuiseenkin.

      Ymmärrän kyllä myös sen, että joku ei lapsia halua. Jokaisen oma päätöshän tuo eikä se minulta ole pois. Mutta jos jonkun miehen joskus onnistun löytämään niin häneltä toivoisin jonkinlaista lapsirakkautta ja halukkuutta lastentekoon.

    • Nainen tietää

      Musta tuntuu hyvin luonnolliselta, että kun Sen Oikean kohtaa, haluaa luonnostaan lapsia hänen kanssaan. Sehän on yksi elämän tarkoituksistamme - että oikeat kombinaatiot yhdistyvät. Aiemmissa suhteissani minulla ei ole tullut luonnollista halua tai toivetta lapsiasiaan, vaikka toinen osapuoli olisi saattanut sen mainitakin, mutta eivät ole kombinaatiotkaan olleet kohdillaan.

      • Kyynikko C

        Enemmänhän se taitaa mennä niin, että naiset haaveilee pikkutyttöprinsessafantasioissaan Siitä Oikeasta, joka on just niin täydellinen kuin tv-sarjoissa ne ihanat kundit ja luulevat jokaista vastaantulevaa pelimiestä Siksi Oikeaksi. Sitten kolmikymppisenä kun on juoksut juostu ja baaripanot pantu, niin otetaan se ensimmäinen joka tuntuu edes vähänkään siedettävältä ja tästä hätävarasta tulee sitten Se Oikea, kun oikein itselleen uskottelee.


      • Oppia ikä kaikki
        Kyynikko C kirjoitti:

        Enemmänhän se taitaa mennä niin, että naiset haaveilee pikkutyttöprinsessafantasioissaan Siitä Oikeasta, joka on just niin täydellinen kuin tv-sarjoissa ne ihanat kundit ja luulevat jokaista vastaantulevaa pelimiestä Siksi Oikeaksi. Sitten kolmikymppisenä kun on juoksut juostu ja baaripanot pantu, niin otetaan se ensimmäinen joka tuntuu edes vähänkään siedettävältä ja tästä hätävarasta tulee sitten Se Oikea, kun oikein itselleen uskottelee.

        Jaa-a, kyllä sanoisin,että sydän nämä asiat loppuviimeksi hoitaa. Joo, ihastuneena sitä luulee ja haluisi uskoa vaikka ketä siksi oikeaksi, mutta kun viisastuu oppii erottamaan sydämen ja mielen toisistaan. Mieli ihastuu, sydän rakastuu.


      • niiinnnn
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

        Jaa-a, kyllä sanoisin,että sydän nämä asiat loppuviimeksi hoitaa. Joo, ihastuneena sitä luulee ja haluisi uskoa vaikka ketä siksi oikeaksi, mutta kun viisastuu oppii erottamaan sydämen ja mielen toisistaan. Mieli ihastuu, sydän rakastuu.

        Naisella sydän = pimppi


      • ATM=pohjasakkaa
        Kyynikko C kirjoitti:

        Enemmänhän se taitaa mennä niin, että naiset haaveilee pikkutyttöprinsessafantasioissaan Siitä Oikeasta, joka on just niin täydellinen kuin tv-sarjoissa ne ihanat kundit ja luulevat jokaista vastaantulevaa pelimiestä Siksi Oikeaksi. Sitten kolmikymppisenä kun on juoksut juostu ja baaripanot pantu, niin otetaan se ensimmäinen joka tuntuu edes vähänkään siedettävältä ja tästä hätävarasta tulee sitten Se Oikea, kun oikein itselleen uskottelee.

        Kyllähän se tietysti harmittaa kun ei tule valituksi, eikä siksi oikeaksi, koskaan. Ei pääse suhteeseen nuorena eikä pääse suhteeseen vielä kolmekymppisenä perheen perustajana eikä pääse suhteeseen vielä nelikymppisenä. Sitten voikin heittää rukkaset naulaan ja tehdä sen viimoisen hyvän työn.


      • Tarkempi selvitys
        niiinnnn kirjoitti:

        Naisella sydän = pimppi

        Kiistän, sillä jos noin olisi, olisi kyseessä mielihalu. Todettu on. Ehkä mielihalun kautta koettu muka rakkaus. Sydämen juttu on ihka erilainen, sillä siinä ei enää mieli sanelekaan ehtoja - mielihalut pysyvät sopivasti kurissa. Sydämen juttu on intuitiota, tiedostamatonta, alitajuntaista, lahjaksi saatua. Sitä ei halua mielihalulla pilata. Sydämen Rakkaudessa antaa linnun lentää - saa tulla luokse, jos haluaa ja mennä pois, jos haluaa. Siinä on syvä vapaus.


      • äphj
        ATM=pohjasakkaa kirjoitti:

        Kyllähän se tietysti harmittaa kun ei tule valituksi, eikä siksi oikeaksi, koskaan. Ei pääse suhteeseen nuorena eikä pääse suhteeseen vielä kolmekymppisenä perheen perustajana eikä pääse suhteeseen vielä nelikymppisenä. Sitten voikin heittää rukkaset naulaan ja tehdä sen viimoisen hyvän työn.

        Ei silti pidä luovuttaa elämän suhteen! Jos suhdetta ei löydy niin pitää tehdä elämästään mahdollisimman hyvä ilman sitä. Elämässä on kyllä paljon muutakin.


    • Olin aiemmin vahvasti sitä mieltä, että ei, en halua. Nyttemmin olen huomannut välillä ajattelevani, että ehkä jonain päivänä... siis jos nyt jollain käsittämättömällä ilveellä löytyisi se kumppani. Lisäksi haluan korostaa, että jonain päivänä. Ei nyt. Haluaisin sitä ennen hankkia täydemmän sinkkuelämän, ja jos vielä se kumppani löytyisi, niin myöskin haluaisin kokea hänen kanssaan asioita. Käytännössä siis ei tule tapahtumaan (mikä on kai onni, koska epäilen etten olisi kamalan hyvä isä.

      • Yleensä niin että

        kaikki, jotka epäilevät omaa soveltuvuuttaan vanhemmaksi, olisivat loistavia vanhempia. Lapsia ovat ensimmäisenä hankkimassa usein ne, joiden ei todellakaan pitäisi.


    • aa tee ämmä

      En halua. Ei ole minun juttu se.

    • Petofi

      Miten tästäkin aiheesta aina onnistutaan vääntämään riita? Se mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille ja suurin osa tarkoituksellisesti lapsettomista ei ylipäätään vanhemmiksi sopisikaan ja ovat tyytyväisiä tekemänsä valinnan kanssa kun taas lapsia hankkineet ajattelevat eri tavalla.

      Se mikä itseäni hieman ihmetyttää näissä keskusteluissa on, että lapsettomista puhutaan siihen sävyyn ikän kuin he olisivat jotain lusmuja. Siis, ikään kuin lasten hankkiminen olisi jokin kansalaisvelvollisuus. Tosiasiahan on, että joidenkin ihmisten kohdalla on, jos ei nyt suorastaan välttämätöntä niin ainakin suositeltavaa, että he eivät lapsia hanki.

    • En.

    • Ehkäpä kyllä, mutta missään nimessä ei heti vaan vasta kun on tutustuttu paremmin ja oltu yhdessä jonkin aikaa esim. pari vuotta... sinä aikana luulis tulevan selville tuleeko jutusta mitään. Et joo haluan että suhde on vakaalla pohjalla ennen kuin yhtään ns. lapsen tekemistä olen edes valmis harkitsemaan.

    • m76|

      Ehkä, jos toisella on haluja siihen. Eli enemmänkin kiinni siitä toisesta.

    • kasvaa yleensä itse

      Eli JOS sopiva löytyisi. Heitän tuohon fiktiiviseen olettamukseen että en halua lapsia mutta otan ilolla vastaan jos niitä olemassa jo on. Pidän huolta kuin omista pitäisin..henkisesti mutta en rahallisesti. En elätä muiden lapsia. Kasvattaisin vain jos tarvetta.

    • mustispeppers

      Kyllä mä tahtoisin, vaikka ne lapset pitäis nuorempana tehdä. Toki mulle kelpaa valmiitkin lapset :)

      • Mun mielestä

        Miksi lapset pitäisi tehdä nuorena? Tiedän toki jaksavia ja onnellisia nuorempia vanhempia, mutta aika paljon vanhempiakin. Sen sijaan mitä tiedän nuoremmissa huomattavasti enemmän on...

        Kärsimättömiä räyhääjiä, jotka eivät tunnu itsekään osaavan käyttäytyä eikä tosiaan vaadi sitä lapseltaankaan.
        Niitä joille edelleen tärkeintä on he itse, jopa niin että lapsen hoitaa turvaverkko eikä oma äiti.
        Niitä joille ero on tietty selvää, kun kumppani alkoi kyllästyttää, mitäs tässä, lapsenkin kanssa seukkaillaan ja tärkeintä on oma onni, eikä muu.
        Niitä joille se valvominen nimenomaan on hirveä shokki, että mitä v*ttua, pitääkö tässä olla kiinni koko ajan? Miten se nyt taas jotain vaatii? Munko tässä pitää koko ajan tehdä?
        Niitä, jotka kostavat lapsilleen omat valintansa: "Mun elämä jäi elämättä" nyyh, itsepähän valitsee...
        Tekosyyn etsijöitä: kun ollaan itse hukassa, niin lapsihan kaiken korjaa...
        Salaraskaus-lapsia tekeviä: pillerit EI petä enää nykyään, jos niitä syö oikein! Sitten poikaystävä kelpaa elättämään kyllä...
        Niitä joille lapset saanti on itsestään selvää: eikä sitä siis tarvitse arvostaa pätkääkään. Joiden mies on sitten täysi kakara eikä haluakaan kasvaa isäksi, kun niin kovin "ahdistaa"... Joo, kun ei se unelma ollutkaan realismia ja jos on pieni vauva, niin ei mies voi ollakaan sitä: minne katosi äiti?!
        Miehiä jotka lähtee, pettää, ei kanna vastuuta, haluaa olla vaan kaveri, juopottelee liikaa eikä tosiasiassa halunnutkaan sitten lapsia...
        Ja ihmisiä, jotka eivät sitten olleetkaan toteuttaneet itseään ENNEN niitä lapsia, vaan nyt se itsekkyys pursuaa ihan joka raosta (samoin syytökset ja riidat).
        Nää baariin lähtijät jotka jättää 4-vuotiaat harhailemaan yöhön äitiä ja isää etsimään, on poikkeuksetta nuoria.
        Lapsellisia.
        Mustavalkoisia.
        Itsekin hyvin pitkälle keskeneräisiä, jotka voisivat hyvin odottaa semmoisen 10 vuotta ja KAIKKI olisivat onnellisempia.

        Jne. jne. MIKSI ihaillaan lasten tekoa nuorena, kun ei siinä oikeastaan ole mitään järkeä? Lapset pitäisi nimenomaan tehdä vanhempana.
        Ihminen olisi nimenomaan jaksavampi ja kypsempi vanhempana. Jos siis haluaa olla. Nykyisillä mahdollisuuksilla on vain ja ainoastaan omaa vikaa, jos ei pysy kunnossa hyvin kevyesti ja suhteellisen vanhaksi. Enkä nyt tarkoita jos käy onnettomuus tai syöpä, vaan jos on tantta, ukkoutunut, huono kuntoinen, läski, jaksamaton, tylsä, sohvalla löhöävä tapoihinsa jumittunut röpsö, laiska, viitsimätön, kehittymätön eikä opi enää mitään, seuraa aikaansa, pysy mukana... jne. jne. ne on asioita mihin voi vaikuttaa, ja tosiaankaan nykyään 30-40-vuotiaan ei pitäisi olla tippaakaan vanha. Ihmisen huippuikä on tällähetkellä 30-55 vuotta. On aikuinen, voi olla hyväkuntoinen, jaksaa, ei lähelläkään eläkettä. Osaa säästää itseään ja muita, on järkeä ja elämänkokemusta, ymmärtää ehkä jo muutakin kuin mustaa ja valkoista, saattaa jopa olla elämänkokemusta...

        No joka tapauksessa. Lapset pitäisi tehdä ennemmin 30-40-vuotiaana.


      • m76|
        Mun mielestä kirjoitti:

        Miksi lapset pitäisi tehdä nuorena? Tiedän toki jaksavia ja onnellisia nuorempia vanhempia, mutta aika paljon vanhempiakin. Sen sijaan mitä tiedän nuoremmissa huomattavasti enemmän on...

        Kärsimättömiä räyhääjiä, jotka eivät tunnu itsekään osaavan käyttäytyä eikä tosiaan vaadi sitä lapseltaankaan.
        Niitä joille edelleen tärkeintä on he itse, jopa niin että lapsen hoitaa turvaverkko eikä oma äiti.
        Niitä joille ero on tietty selvää, kun kumppani alkoi kyllästyttää, mitäs tässä, lapsenkin kanssa seukkaillaan ja tärkeintä on oma onni, eikä muu.
        Niitä joille se valvominen nimenomaan on hirveä shokki, että mitä v*ttua, pitääkö tässä olla kiinni koko ajan? Miten se nyt taas jotain vaatii? Munko tässä pitää koko ajan tehdä?
        Niitä, jotka kostavat lapsilleen omat valintansa: "Mun elämä jäi elämättä" nyyh, itsepähän valitsee...
        Tekosyyn etsijöitä: kun ollaan itse hukassa, niin lapsihan kaiken korjaa...
        Salaraskaus-lapsia tekeviä: pillerit EI petä enää nykyään, jos niitä syö oikein! Sitten poikaystävä kelpaa elättämään kyllä...
        Niitä joille lapset saanti on itsestään selvää: eikä sitä siis tarvitse arvostaa pätkääkään. Joiden mies on sitten täysi kakara eikä haluakaan kasvaa isäksi, kun niin kovin "ahdistaa"... Joo, kun ei se unelma ollutkaan realismia ja jos on pieni vauva, niin ei mies voi ollakaan sitä: minne katosi äiti?!
        Miehiä jotka lähtee, pettää, ei kanna vastuuta, haluaa olla vaan kaveri, juopottelee liikaa eikä tosiasiassa halunnutkaan sitten lapsia...
        Ja ihmisiä, jotka eivät sitten olleetkaan toteuttaneet itseään ENNEN niitä lapsia, vaan nyt se itsekkyys pursuaa ihan joka raosta (samoin syytökset ja riidat).
        Nää baariin lähtijät jotka jättää 4-vuotiaat harhailemaan yöhön äitiä ja isää etsimään, on poikkeuksetta nuoria.
        Lapsellisia.
        Mustavalkoisia.
        Itsekin hyvin pitkälle keskeneräisiä, jotka voisivat hyvin odottaa semmoisen 10 vuotta ja KAIKKI olisivat onnellisempia.

        Jne. jne. MIKSI ihaillaan lasten tekoa nuorena, kun ei siinä oikeastaan ole mitään järkeä? Lapset pitäisi nimenomaan tehdä vanhempana.
        Ihminen olisi nimenomaan jaksavampi ja kypsempi vanhempana. Jos siis haluaa olla. Nykyisillä mahdollisuuksilla on vain ja ainoastaan omaa vikaa, jos ei pysy kunnossa hyvin kevyesti ja suhteellisen vanhaksi. Enkä nyt tarkoita jos käy onnettomuus tai syöpä, vaan jos on tantta, ukkoutunut, huono kuntoinen, läski, jaksamaton, tylsä, sohvalla löhöävä tapoihinsa jumittunut röpsö, laiska, viitsimätön, kehittymätön eikä opi enää mitään, seuraa aikaansa, pysy mukana... jne. jne. ne on asioita mihin voi vaikuttaa, ja tosiaankaan nykyään 30-40-vuotiaan ei pitäisi olla tippaakaan vanha. Ihmisen huippuikä on tällähetkellä 30-55 vuotta. On aikuinen, voi olla hyväkuntoinen, jaksaa, ei lähelläkään eläkettä. Osaa säästää itseään ja muita, on järkeä ja elämänkokemusta, ymmärtää ehkä jo muutakin kuin mustaa ja valkoista, saattaa jopa olla elämänkokemusta...

        No joka tapauksessa. Lapset pitäisi tehdä ennemmin 30-40-vuotiaana.

        Et kirjoittanut mulle, mutta voin tunnustaa että ihailen niitä jotka ovat tehneet lapset nuorena. Syynä ihan vain se, että ovat nuorena jakseneet kaiken muun ohella kantaa niin ison vastuun mitä lapsesta tulee, ovat mahdollisesti vasta keski-ikäisiä ja terveitä kun lapset lentävät pesästä, jne. Lisäksi koen, että vanhemmalla iällä lapsen saanti on enemmänkin kiinni tuurista, silloin niitä saadaan jos saaadaan, (mitä enemmän ikää tulee, niin sitä vaikeammaksi tulee pelkästään sellaisen kumppanin löytyminen joka haluaisi (lisää) omia lapsia, jne.), joten ei se herätä sen takia sellaista ihailua kuin jos joku on tehnyt nuorena.


      • Vanha papparainen
        m76| kirjoitti:

        Et kirjoittanut mulle, mutta voin tunnustaa että ihailen niitä jotka ovat tehneet lapset nuorena. Syynä ihan vain se, että ovat nuorena jakseneet kaiken muun ohella kantaa niin ison vastuun mitä lapsesta tulee, ovat mahdollisesti vasta keski-ikäisiä ja terveitä kun lapset lentävät pesästä, jne. Lisäksi koen, että vanhemmalla iällä lapsen saanti on enemmänkin kiinni tuurista, silloin niitä saadaan jos saaadaan, (mitä enemmän ikää tulee, niin sitä vaikeammaksi tulee pelkästään sellaisen kumppanin löytyminen joka haluaisi (lisää) omia lapsia, jne.), joten ei se herätä sen takia sellaista ihailua kuin jos joku on tehnyt nuorena.

        Lisäksi vanhemmalla iällä riskit lastenteossa kasvavat merkittävästi. Lapset voivat jäädä tekemättä vaikka niitä kuinka haluaisi tai sitten lapsilla voi olla synnynnäisiä sairauksia.


      • mustispeppers
        Vanha papparainen kirjoitti:

        Lisäksi vanhemmalla iällä riskit lastenteossa kasvavat merkittävästi. Lapset voivat jäädä tekemättä vaikka niitä kuinka haluaisi tai sitten lapsilla voi olla synnynnäisiä sairauksia.

        Voi niitä kehitysvammaisia tulla nuorillekin, kuten siskolleni kävi. Onneksi sai down-lapsen nuorena, nyt jaksaa hoidella teinixin mököttämisiä ja raivoamisia, yms. :D ja vielä on isovanhemmat, jotka jaksavat olla lapsen kanssa. Vanhoilla on tässäkin puolessa se ongelma, kun nämä keharit syntyvät yleensä vanhoille vanhemmille, niin miten sitten jaksat sen kanssa, kun itsekin olet vanhempi.

        Mä just laskeskelin, että jos parin vuoden sisään tekisin penskan, niin olen 7-kymppinen, kun lapsi on 3-kymppinen, siinä voi pian jäädä lapsenlapset näkemättä. Sitä paitsi, tarkoitin sanonalla "lapset tehdä nuorempana" sitä, ettei liki 4-kymppisenä niitä tehtäisi.


      • poirigefbjrgkghrf
        mustispeppers kirjoitti:

        Voi niitä kehitysvammaisia tulla nuorillekin, kuten siskolleni kävi. Onneksi sai down-lapsen nuorena, nyt jaksaa hoidella teinixin mököttämisiä ja raivoamisia, yms. :D ja vielä on isovanhemmat, jotka jaksavat olla lapsen kanssa. Vanhoilla on tässäkin puolessa se ongelma, kun nämä keharit syntyvät yleensä vanhoille vanhemmille, niin miten sitten jaksat sen kanssa, kun itsekin olet vanhempi.

        Mä just laskeskelin, että jos parin vuoden sisään tekisin penskan, niin olen 7-kymppinen, kun lapsi on 3-kymppinen, siinä voi pian jäädä lapsenlapset näkemättä. Sitä paitsi, tarkoitin sanonalla "lapset tehdä nuorempana" sitä, ettei liki 4-kymppisenä niitä tehtäisi.

        Mun vanhemmat oli todella vanhoja minun ollessani 3-kymppinen. He olivat maailman parhaat vanhemmat. En ole vammainen. Toki ÄO jäi hieman alle mensan rajan: mehän kuulemma ollaan niitä jälkeen jääneitä, että ehkä jos vanhempani olisivat olleet nuoria olisin ollut nero, mutta nooh... Kyllä tälläkin pärjää :) Vanhempani jaksoivat olla hyvin meidän kanssamme. Etenkin isä, joka jäi eläkkeelle ja oli kotona, ei tarvinnut itkeä kodinhoidontuista tai muista. Hän arvosti ja rakasti lapsiaan, ja sanoikin aina että toisella kierroksella tajusi jo mitä perhe merkitsee. Hän oli hyvä kuntoinen koko elämänsä.

        Minä oli hankala teini ja vanhempani jaksoivat ihan hyvin... Ja kyllä se tosiaan on aikalailla omasta itsestä kiinni miten jaksaa yli 60-vuotiaaksi, omat vanhempani ovat toimineet minulle loistavana esimerkkinä siitä. Ei kannata vanhentua ennen aikojaan, se on tietty eri asia jos sairastuu, mutta nuorikin voi sairastua. Omat vanhempani tuntuivat olevan jaksavampia kuin 10-20 vuotta nuoremmat muut.
        Oikeastaan vasta reilusti 60 vuoden jälkeen alkaa huomata, että vaikka miten olisi tekevä, niin sitten se alkaa tuntua (tosin siis miten raskasta elämä nykyään nyt on?). Etenekin naisilla, kun ovat fyysisesti heikompia, mies voi pysyä aika uskomattomassakin kunnossa lähes 70 ikävuoteen... Tottakai vanheneminen näkyy, mutta ei juonteet ole sairaus. Ei vanha ihminen ole huono, jaksamaton, jne. jne.
        Eikä totisesti kärsimättömämpi :)

        Lapsenlapset voi jäädäkin näkemättä, mutta sitten tullaan taas tähän itsekeskeisyyteen. Niillä lapsilla kun ei ole mitään velvollisuutta tehdä lapsia ollenkaan. En minä ainakaan ole syntynyt tänne kenestäkään mummoa tekemään, kyllä sitä sinä voit olla vastuussa vain omista vehkeistäsi ja siitä saatko sinä lapsen (jos siis luoja suo), mutta lapsesi lapsien tekeminen ei ole enää sinun huolesi eikä ongelmasi. Jos se on, se on lahja, mikä tapahtuu. Ei kaikista mitään mummoja tule vaikka 16-vuotiana aloittaisivat.

        Aina jää jotain näkemättä.

        Tuota olen miettinyt, että suurien ikäluokkien aikaan, iso osa naisista synnytti ehkäisyn puuttuessa 45-55-vuotiaina vielä. Missä ne kaikki kymmenet tuhannet vammaiset ovat? Kun kerran se riski kasvaa jo noin 40 vuodessa, niin siinähän ovat pyöräitelleet 15 vuotta vammaisia lapsia, vaan ei niitä missään tuhansittain ja tuhansittain näy. Omilla isovanhemmillani oli 13 lasta, ja viimeisimmän mummo synnytti 54-vuotiaana. Yksikään ei ollut vammainen. En siis itse haluaisi siinä iässä enää lapsia, mietin vaan, että jos se riski olisi oikeasti olemassa, niin miksi se ei näy? Niistä lapsista olisi pitänyt vähintään (siis vähintään!) yhden olla down-syndrooma-lapsi. Eipä vaan (niistäkään) ollut.

        Tulee mieleen, että kukahan eniten hyötyy tästä pelosta? Nimittäin riski voi kasvaa, mutta... Niin, kuka hyötyy siitä, että sitä hoetaan ja lietsotaan ja naisen raskaudesta tehdään sairaus, aikataulutettu ja painostettu. Luonto on jo hoitanut aikarajan omasta takaa.


    • nainen.

      En halua lapsia, en toisen enkä omia.

    • Lapsenmielinen
    • Joskus aikoinaan halusin kovasti lapsia ja ihan tuki tavallisen arkisen perusperheen. Mulle oli kauhean tärkeetä jotenkin, että saisin olla puoliso mutta myös äiti. Mun naiseus oli vuosia sen äitiyden päälle jollain tavalla suunniteltu.

      Mutta sitten aika pian nuorena aikuisena sain kuulla, ettei mulle lapsien saaminen olekkaan tuosta vaan peace of cake. Eli ongelmia tulee olemaan, jos sittenkään. Noh se romahdutti mut henkisesti täysin. Olin kuin umpikujaan ajettu elukka, huusin, itkin ja raivosin. Kadehdin raskaana olevia ja säälin itseäni.

      Olin epätoivoinen. Jonkun aikaa sitä kesti, kunnes päätin että en jää siihin suruun lillumaan vaan keksin elämään muuta sisältöä. Olen nainen vaikken äiti oliskaan. Aloin rakentamaan uutta identiteettiä naiseudelleni.

      Perhettä olen joskus kokeillut perustaa ja ihan erilaisin lääketietteellisin apukeinoinkin. Ei ole tepsinyt. Kohdun ulkoinen on ollut ja henki meinasi siinä mennä. Sitten ei ihan kauaakaan oli sitten keskenmeno.

      Lapsien saaminen ei ole mulle mikään pakko ollut enää vuosiin, olen silti iloinen jos joskus vielä lapsenkin saisin. Mutta jos en, niin olen onnellinen että mulla on silti mies rinnalla joka rakastaa minua siltikin. Eletään sitten kahden aikuisen elämää ja nautitaan silti. :-)

    • joo234567yu8

      Juu ja en. Halusin nuorena ja oli kaksi vaihtoehtoa, joko tosi nuorena tai sitten mennään riskille. Koska elämäni ei järjestynyt niin nuorena että olisi ollut ketään kohtaan oikein lapsia saada, puhumattakaan siitä, että koin itseni valmiiksi, en hankkinut lapsia nuorena. Työttömyys ja köyhyys tietty tehokkaasti eristävät minut elämästä, pätkätöitä ja pätkäelämää ennen viettäneenä.. No, köyhyys on kaikkein pahinta. Tällaiseen tilanteeseen en tosiaan tekisi lapsia vaikka tapaisin kenet. Mutta jos saisin asiani kuntoon, niin haluaisin lapsia, olen aina haaveillut perheestä.

      Tekisin ne silti vaan viimetingassa, ottaisin siis nyt tietoisen riskin. MIksi? Siksi, että itse kuuntelin "ihanneiässä" lapsensa tehneen äitini katkeraa ja lapsellista tilitystä koko elämäni, niin kauan kun olimme väleissä. Miten hän oli suuri uhrautuja ja miten hänen elämänsä sitä ja tätä ja tota. Olen sanonut hänelle suoraan ja sanon edelleen, että jättäkää sitten ne lapset n*ssimatta, jos se niin katkeraa on. Pitää valita! Tehdä, mennä ja harrastaa, toteuttaa itseään niin kaikella mahdollisella yrityksellä kun vaan voi, ja hyväksyä se riski, että jos kovin vanhaksi menee, niin sitten menee.

      Ei se tosiaan aina onnistu: en mä tällaista elämää suunnitellut. Jos yritys riittäisi, mulla ois miljoonia ;) Siis, on koulutusta, olen tehnyt "kaikkia töitä" ja jopa muuttanut työn perässä, mutta ei vakituista ei. Ei palkkaa riittävästi ei. Pätkien jälkeen uusien päätösten odottelu on vaan köyhdyttänyt ja osa-aikatöistä ei hyödy juuri mitään, siis... Lopputulos on se, että olen elänyt pienituloisesta oikeasti todella köyhään, enkä ole millään onnistunut kierrettä katkaisemaan.
      Mutta olen kouluttautunut, kurssittautunut ja harrastanut sen minkä voin, kehittänyt itseäni ja toteuttanut itseäni sen minkä voin. Jos saan lapsia, niin eipähän ainakaan tarvitse heille katkeruuttaan alkaa purkamaan. Jos en 4kymppiin mennessä onnistu itseäni riittävästi toteuttamaan ja asioissa mitä haluan, niin se ei ole niin sanotusti "ment to be". On tarkoitettu sitten näin. Mutta tietty paremmin pitää rahallisesti olla: en haluaisi tuomita ketään toista tähän. Köyhyys on raskasta, jatkuvaa tinkimistä, luopumista ja itsensä tsemppaamista. Yksinäistäkin.

      Eli, en tiedä saanko enää lapsia kohta iän puolesta, saanko asioita kuntoon, vai ratkaiseeko köyhyys, työttömyys ja yhteiskunta sen etten koskaan perhettä saa enkä harkitse sen enempää (ja että jään yksinkin...).
      Sopivanlaisen kumppanin löytyminen yksistään siis ei ihan riitä.

      Haluaisin lapsia kyllä. Asua maalla ja kotieläimiä :)

      Mutta olisin jo onnellinen, jos olisi asiat edes normaalin hyvin, vähän rahaakin ja rakas.

    • Hyvä ihminen

      Tuskin. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan ja jos elämäntilanne muuttuisi radikaalisti. Näillä näkymin aika turha spekuloida kuitenkin noin suuria asioita näin ikisinkkuna.

      Sinkkuus on siitä vinha kun siihen voi tottua ja asennoitua juuriaan myöten. Pitkään kestänyt sinkkuus on hieman kuin: Ei osaa odottaa mitään asennetta. Tottumista olemaan ilman kumppania ja usko elämänkumppanin löytymiseen onkin välillä puhdas nolla.

      Kesiä!

    • Kerran vielä

      En ymmärrä miksi täältä aina halutaan poistattaa loistava ideani, että voisin alistua suhteeseen jonkun vanhan yh:n kanssa, jos tällä olisi kauniita teinityttäriä. Tarkoitus on siis että tämä olisi sellainen kulissiliitto ja oikeasti minulla olisi kiihkeä lemmekäs suhde niihin tytärpuoliini. Omia lapsia en halua, tulevat kalliiksi ja niistä on vain vaivaa.

    • Kyllä, jos joku pystyy tuottamaan meille itseni kaltaisia superyksikköjä, tai superyksikön.

      Veljeni lapset ovat ihan pettymyksiä, toinen heistä jo lihonut, eikä koulu edes suju kunnolla. Ja veljeni vaimo on ihan tavallinen YO-merkonomi. Mitään tuollaista ei tule kysymykseen. Rahasta ei heillä taida olla puutetta, älystä kylläkin. Tai siis eivät ole mitään pahvipäitä, mutta liian tavallisia, ei havaittavissa mitään erikoisia kykyjä, tai edes oikeansuuntaista ajattelua. Koulutus siis myös huonolaatuista.

      • that's a fact

        Jos olisit superyksikkö, et olisi sinkku.


    • Tottakai :)

    • Mies 34vee

      Enpä usko. Minulla on ikää jo yli 30v. Vaikka löytäisin kumppanin huomenna, niin en kuitenkaan alkaisi lapsia heti hankkimaan, vaan haluaisin tutustua kumppaniini ja elää pari vuotta yhdesässä ennen kuin mitään lapisia harkittaisiin.

      Sen jälkeen lapsien hankkiminen ei kuulosta hyvältä idealta, vaikka mies olenkin. Enköhän minä pärjää ilman lapsiakin ja voinhan minä vaikka lelliä veljen lapset piloille :)

      En vihaa lapsia ja tulen toimeen oikein hyvin niiden kanssa. Minulla ei kuitenkaan ole mitään pakkoa saada omia lapsia.

    • ölkjfökjfasfdf

      no EN helevetissä, kun silmäilee tätä foorumia niin menee viimeinenkin usko ihmisiin ja ihmiskuntaan. tai edes siihen että jaksaisi yrittää pariutua jonkun kanssa. olis vähän hankala elää asian kanssa jos omista kakaroista tulisi kyynisiä katkeria valittajia.

      joku harras kuitenkin vielä on että sisarukset tekis lapsia niin pääsisi heidän kanssaan sitten vanhapiikatätinä olemaan.

      • dsgf

        harras mikä? toive.


    • 16+9=?

      Kyllä minä jossain vaiheessa elämää haluan myös omia lapsia saada. Mutta isoin ongelma tuossa taitaa vain olla se sopivan naisen löytäminen, sillä en nyt ihan kenen tahansa kanssa niitä halua hankkia, vaan haluan että lapsillani on myös hyvä ja välittävä äiti. Sillä ei ne kaikki naiset jotka ovat tuntuneet minusta olevan sopivia kumppaneita minulle ole olleet mitään kovin hyvää "äitimateriaalia". :D

      En oikein tiedä milloin noita lapsia sitten pitäisi alkaa hankkimaan. Olen vielä melko nuori (25), eikä tämä parisuhdestatus tule varmaan ihan lähiaikoina muuttumaan. Ehkä niitä lapsia voisi alkaa miettimään sitten joskus kun on jotain 35 tai ehkä enemmänkin?

    • n25 helsinki

      En halua. Olen itsekäs ja haluan nauttia elämästä ilman, että joku kitisee koko ajan vieressä. Haluan mennä ja tulla, miten haluan enkä joutua kahlituksia himaan ja miettimään, että voisin oikeasti elää omaakin elämääni.

    • jo2:n äiti...<3

      Kyllä!!! ehdottomasti! pian kiitos:)!!

    • Johnny ATM

      Saishan se Johnny Junior joku päivä siunaantua.

    • en...

      En halua..

    • jnw4hrw3

      Haluaisin. Biologinen vanhemmuus ei tosin ole mikään kynnyskysymys, pidän lapsista aivan yleisesti ottaenkin.

    • Dickhead

      Tämän ketjun aihe on täysin teoreettinen. Suurin osa tämän palstan miehistä ei koskaan saa naistakaan joten mitenkähän he onnistuisivat lapsen saamaan?

    • oliko provo?

    • asdfadsfdsafdsafsadf

      Olen aina hieman suhtautunut niin, että koska mies ei synnytä, sen halun tehdä lapsia pitää tulla naiselta, ja lapset tehdään sitten rakkaudesta naiseen, jos sitä on. Mutta kun on taipumusta olla ylihuolehtivainen, enkä oikein tunnu tänne kuuluvanikaan, voisi olla väärin niitä lapsia kohtaan, että minä niitä alkaisin tehtailemaan. Maailmakin elää sellaista murrosta, ettei kukaan tunnu pysyvän kelkassa.

      Siinä kävisi vielä niin, että lapsetkin syrjäytyisivät, jos en pystyisi välittämään heille niitä yhteiskunnan arvoja joilla elämässä menestytään ja poljetaan heikommat tulevaisuuden Kokoomus Suomessa/EU-liittovaltiossa. Ellei sitten lähitaistelukoulutuksesta ja konekiväärinkäytöstä tule jostain syystä niitä taitoja, joita rakastavan vanhemman on syytä lapsilleen opettaa.

      Ehkä se sitten lopulta on puhdas järkikysymys, että minä en tule isäksi, kun pakkoruotsi ja EU:kin vain v*tuttavat ja virallisella suvaitsevaisuudellakin on minusta kaksoistandardit. Minä en vain kykene näkemään tässä mitään FANTASTISTA. Tiedän kyllä olevani negatiivinen ihminen ja osaan tarvittaessa pysyä poissa pilaamasta muiden juhlia.

      Positiivisena oleminen on vain kovin hankalaa, kun positiivisuus on synonyymi, laumasieluisten wannebe-ihmisten joukkosamaistumiselle puolijumalaksi korotettujen menestyjä arkkityyppien imagoon. Sieltä kumpuavat nämä irvokkaat Tilt-tytöt ja SporttiStubbit, jotka säväyttävät meitä tyhjänpäiväisillä lausunnoillaan. Sillä että ihmiset 80 prosenttisesti ovat heidän kanssaan kaikesta erimieltä, ei ole mitään väliä. Tärkeintä on lauman halu samaistua heidän imagoonsa ja heidän edustamaansa arkkityyppiin. He ovat massoille tämän päivän Olympoksen-jumalia, joita sokeasti seurataan ja totellaan.

      Eikä minun elämällä nyt välttämättä ole lopultakaan paljonkaan väliä. Mutta voisi olla perk*leen paljon raskaampaa seurata sivusta omien lapsien syrjäytymistä tässä pellesirkuksessa. Siinä voisi vihanmalja lopultakin läikkyä yli kerran jos toisenkin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      73
      1786
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1176
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      950
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      876
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      261
      822
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      789
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      758
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      210
      739
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      736
    Aihe