Miksi lapsen kallioon murskaaja on autuas?

autuaaksi?

Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Miksi pienen lapsen ottaminen ja kallioon murskaaminen teki autuaaksi?

Onko väkivalta sittenkin hienoa ja arvostettavaa?

Miksi Jumala vanhassa testamentissä arvosti paljon väkivaltaa ja kehoitti siihen?

Miksi Jumala monessa kohdassa halusi kohdistaa väkivaltaa nimenomaan pieniin lapsiin?

Onko tämä uskoville oikeasti Jumalan sanaa?

56

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivesk

"Ketään, jonka kivekset on murskattu tai jonka elin on leikattu, ei saa lukea Herran kansaan kuuluvaksi."

On Jumala raamatussa aika rasistikin. Onko se omaa vikaa jos sinulta on leikattu elin tai kivekset murskattu?

• mieti tätä(se aito)

Tässä näette miten vaikeaa on ymmärtää tekstiä joka ei kuulu omaan kulttuuriin, historiaan tai josta ei ole saanut opetusta. Olen lukenut kymmeniä tekstejä joissa "tiedetään mitä juutalaisuus on ja miten väärin juutalaiset ymmärtää omat tekstinsä". Kun koetan oikaista muutamaa väärinkäsitystä, niin minuun joko loukkaannutaan tai asia sivuutetaan. Oletatteko te nyt, että tuo kannustaa kertomaan tekstiin sisältyvää ajatusta?

• 5685688568586
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Tässä näette miten vaikeaa on ymmärtää tekstiä joka ei kuulu omaan kulttuuriin, historiaan tai josta ei ole saanut opetusta. Olen lukenut kymmeniä tekstejä joissa "tiedetään mitä juutalaisuus on ja miten väärin juutalaiset ymmärtää omat tekstinsä". Kun koetan oikaista muutamaa väärinkäsitystä, niin minuun joko loukkaannutaan tai asia sivuutetaan. Oletatteko te nyt, että tuo kannustaa kertomaan tekstiin sisältyvää ajatusta?

"Tässä näette miten vaikeaa on ymmärtää tekstiä joka ei kuulu omaan kulttuuriin, historiaan tai josta ei ole saanut opetusta."

Jumalan moraaliset ohjeet ja toiminta ei voi olla kulttuuriin sidottu eikä aikaan. Väärän asian tulee olla jumalan mielestä jokaisessa ajassa väärä jos jumala on oikeamielinen. osoittaako tämä sitä?

Vaikka ihmiset toiminta olisi erilaista eri aikana ja kulttuurissa, ei jumala kai voi muuttaa moraalikäsityksiään sen mukaan. mahdotonta ajatella että toisena aikana lapsen murskaaminen kallioon olisi oikein ja nyt väärin. sen pitää olla aina väärin.

samoin tuon kivesjutun osalta

• mieti tätä(se aito)
        5685688568586 kirjoitti:

"Tässä näette miten vaikeaa on ymmärtää tekstiä joka ei kuulu omaan kulttuuriin, historiaan tai josta ei ole saanut opetusta."

Jumalan moraaliset ohjeet ja toiminta ei voi olla kulttuuriin sidottu eikä aikaan. Väärän asian tulee olla jumalan mielestä jokaisessa ajassa väärä jos jumala on oikeamielinen. osoittaako tämä sitä?

Vaikka ihmiset toiminta olisi erilaista eri aikana ja kulttuurissa, ei jumala kai voi muuttaa moraalikäsityksiään sen mukaan. mahdotonta ajatella että toisena aikana lapsen murskaaminen kallioon olisi oikein ja nyt väärin. sen pitää olla aina väärin.

samoin tuon kivesjutun osalta

568568856858613.5.2012 12:16

"Tässä näette miten vaikeaa on ymmärtää tekstiä joka ei kuulu omaan kulttuuriin, historiaan tai josta ei ole saanut opetusta"

Mitäpä jos välillä sanojeni lukemisen jälkeen koettasit myös miettiä sisältöä? Minkähän takia kirjoitin noin? Mitä koetin viestittää?

• kasvatusta

5. Moos. 21:18-21 "Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä .. Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi."

Kasvatusohjeita VT:n tyyliin suoraan jumalalta

• Eveluuta

Ev. lut. uskonto lukee Uutta Testamenttia. Onko siellä käskyjä tappaa toisuskoiset tai uppiniskaiset?
        Missä?
        Kristinusko perustuu Uuden Testamentin sanaan.

• zyrt
        Eveluuta kirjoitti:

Ev. lut. uskonto lukee Uutta Testamenttia. Onko siellä käskyjä tappaa toisuskoiset tai uppiniskaiset?
        Missä?
        Kristinusko perustuu Uuden Testamentin sanaan.

"Kristinusko perustuu Uuden Testamentin sanaan."

- Ei siis ole luomiskertomusta, ei kymmentä käskyä, ei nooan arkkia, ei lootia ja suolapatsasta, ei sodomaa ja gomorraa...

No, sitä minäkin.

• ö
        zyrt kirjoitti:

"Kristinusko perustuu Uuden Testamentin sanaan."

- Ei siis ole luomiskertomusta, ei kymmentä käskyä, ei nooan arkkia, ei lootia ja suolapatsasta, ei sodomaa ja gomorraa...

No, sitä minäkin.

Uuden Testamentin sana perustuu aikas vankasti VTn sanaan. Kuinkakohan monta kertaa sanotaan esim. jotta kävisi toteen mitä on kirjoitettu.....

• Raamattu ei romaani

Oletko lukenut Raamattua yli 10 vuotta säännöllisesti, ja ymmärrät Raamatun hengellisen sisällön Pyhän Hengen valossa?

Ellet, niin siinä tapauksessa ei kannata kysellä mitään.

Ensiksin pitää tuntea israelin kansan historia riittävän tarkkaan yli 1000 vuoden ajalta. Sen jälkeen voi ymmärtää mitä Raamatussa tarkoittaa sana "kallio". Ja ymmärtää mitä tarkoittavat sanat "murskaantua kallioon".

Nimittäin kukaan ei voi päästä taivaaseen, ellei kallio olen häntä ensin murskaksi musertanut.

Käydään tätä himan lävitse jos Jumala suo:

Kun sinä Jumalan Hengen herättämänä saman Hengen vaikutuksesta katselet, kuinka Jeesus kituu ja kärsii sinun vuoksesi Golgatalla,
      silloin sinun sydämesi särkyy tuskasta. Ulospäin tämä purkautuu tuskanhuutona, "Jeesus Daavidin poika, armahda minua."

Kun näen ja kuulen nämä merkit. Kuiulen huudon sinun suustasi ja näen vuolaan kyynelvirran virran joka tulvii sinun silmistäsi, silloin minä tiedän NYT veli/sisar on murskautunut kallioon, - hallelujaa kiitos Jeesus.

Kuolleessa uskossa ei ole mitään tällaisia merkkejä, ihmiset ovat kylmiä teoreetikkoja kuin kapakalat pakasteessa, siksi ihmiset eivät ymmärrä lainkaan, mistä Raamatussa yleensäkään puhutaan.

Uudestisyntyminen tapahtuu hyvin voimakkaasti, ihmisen koko tunne- ja ajatusmaailma mullistuvat, kun Kristus valo täyttää sydämen ja mielen.

Kallio on siis JEESUS KRISTUS. Murskaantua kallioon tarkoittaa synnintunnon heräämistä.

Matt. 21:42 Jeesus sanoi heille:

"Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?

Matt. 21:43 Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
      Matt. 21:44
      - Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu,
      - mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."

Jeesus puhui tämän kopioimani tekstin aikansa fariseuksille.

Edellä hän kertoi viinitarhan omistajasta, joka lähti pidemmaksi aikaa viinitarhaltaan ja palkkasi porukan töihin, hoitamaan tätä viinitarhaansa.

Matt. 21:34-35 Ja kun hedelmäin aika lähestyi, lähetti hän palvelijoitansa viinitarhurien luokse perimään hänelle tulevat hedelmät.
      Mutta viinitarhurit ottivat kiinni hänen palvelijansa; minkä he pieksivät, minkä tappoivat, minkä kivittivät.

Tarhan omistaja uskoi saavansa seuraavan sadon itselleen, ja lähetti seuraavaksi oamn poikansa hakemaan tarhan tuotokset. Mitä tapahtui?

Matt. 21:38-39 Mutta kun viinitarhurit näkivät pojan, sanoivat he keskenänsä:

'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin me saamme hänen perintönsä.' Ja he ottivat hänet kiinni ja heittivät ulos viinitarhasta ja tappoivat.

• tyytryry

"Oletko lukenut Raamattua yli 10 vuotta säännöllisesti, ja ymmärrät Raamatun hengellisen sisällön Pyhän Hengen valossa?"

väkivalta ei ole koskaan pyhää. siksi on perverssiä sanoa että pyhähenki avaisi kaikki raamatun jumalan väkivaltaisuudet joita raamattu on pullollaan

en elä mielikuvitusmaailmassa

• Kristus kalliolla

Ps. 137:1-3 Baabelin virtain vierillä - siellä me istuimme ja itkimme, kun Siionia muistelimme. Pajuihin, joita siellä oli, me ripustimme kanteleemme. Sillä vangitsijamme vaativat meiltä siellä lauluja ja orjuuttajamme iloa:

"Veisatkaa meille Siionin virsiä."

Ps. 137:4-9

Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla?

Jos minä unhotan sinut, Jerusalem, niin unhota sinä minun oikea käteni. Tarttukoon kieleni suuni lakeen, ellen minä sinua muista, ellen pidä Jerusalemia ylimpänä ilonani.

***) Muista, Herra, Jerusalemin tuhopäivä, kosta se Edomin lapsille, jotka sanoivat: "Hajottakaa se, hajottakaa perustuksia myöten!"

***) Tytär Baabel, sinä häviön oma, autuas se, joka sinulle kostaa kaiken, minkä olet meille tehnyt! Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!

Juuri samalaisia tunteita me kristityt tunnemme tänäänkin, jumalattomien ateistien viestejä lukiessamme.

Kunpa Jumala jo tulisi, .- ja surmaisi kaikki kääntymättömät ateistit, mahdollisimman nopeasti. Jumala tuntee toki ne ateistit, jotka tulevat kääntymään elämänsä aikana Kristus-uskoon, tulevaisuudessa.

Me uskovat olemme siis joka päivä sodassa, paholaista, maailmaa ja omaa lihaamme vastaan, ja siksi rukoillemme sodan päälliköltä tarpeitamme, joka on kuinka muutoin, sodan voittaminen ja maan valloittaminen takaisin vihollisten hallusta.

Maa on Raamatussa ihmiskeho. Epäusko on tuo vihollinen joka on maamme valloittanut ja orjuuttanut meidät pakkotöihin valtansa alle.

MItä nämä orjalla teetettävät pakkotyöt sitten ovat, ne ovat jokaisella erilaisia. Tutummin tunnemme nämä Jumalan tahdon vastaiset pakkotyöt yhdellä sanalla, - synti.

Epäuskoinen nauttii vihollisen orjana olemisesta, koska hän ei tiedä mitään paremmasta.

• Itse ajattelen myös niin, että psalmien kirjassa kuvataan paljon inhimillisiä tunteita. Kun on vuosikymmenet kärsitty valloittajan alaisuudessa orjuudessa kipua ja nälkää, jossain kohti se v-käyrä nousee sen verran, että ajatuksissaan alkaa toivoa vastapuolelle jälkikasvuineen kaikenlaista inhottavaa.

Vai olenko minä ainoa ihminen maailmassa, joka suuttuneena, väsyneenä ja vihaisena ajattelee joskus kaikenlaista ilkeää, mitä ei koskaan oikeasti toteuttaisi?

Aija-pappi

• mieti tätä(se aito)

kuunteleva_kirkko13.5.2012 12:40

Aija-pappi

Et yhtään ole ainut jolle tulee raja vastaan jossain välissä. Olen joskus miettinyt, että jos VT:ssä olisi lause
        '" sininen silli lauloi puussa"niin kyllä siihen saataisiin istutettua jollaintavalla Jeesus, maailmanloppu tai muu järjettömyys. En halua olla loukkaava, mutta ihmisten taito tulkita asiat lyö välillä mykäksi.

• 56789

Kysymyksessä on nyt raamattu, jota te kristityt sanotte jumalan sanaksi. Kyse ei ole sinun vitutuskäyrästäsi.

• Kovaa puhetta?

Aija on hyvin oikeilla jäljillä. Israelin kanssa oli tuolloin pakkosiirtolaisuudessa. orjuuttajien ruoskat soivat selässä jakansa kaipasi vapautta.

Usein meiltä kuitenkin unohtuu, että tuo pakkotyölänen olen minä itse,
        ja tahdonvastainen orjuuttajani on itse paholainen, joka on vanginnut Jumalan tarkoittaman mieleni tahtoni pahan orjuuteen.

Psalmi kuvaa tässä oman syntisyytensä tietoisuudessa elkävän, Jumalan tahtoa etsivän kristityn ahdinkoa, kiusausten keskellä.

• mieti tätä(se aito)
        Kovaa puhetta? kirjoitti:

Aija on hyvin oikeilla jäljillä. Israelin kanssa oli tuolloin pakkosiirtolaisuudessa. orjuuttajien ruoskat soivat selässä jakansa kaipasi vapautta.

Usein meiltä kuitenkin unohtuu, että tuo pakkotyölänen olen minä itse,
        ja tahdonvastainen orjuuttajani on itse paholainen, joka on vanginnut Jumalan tarkoittaman mieleni tahtoni pahan orjuuteen.

Psalmi kuvaa tässä oman syntisyytensä tietoisuudessa elkävän, Jumalan tahtoa etsivän kristityn ahdinkoa, kiusausten keskellä.

Kovaa puhetta?13.5.2012 12:57

Vahvistat sen, mitä sanoin. Saahan niin tehdä, minä olen vain imarreltu siitä.

• jyppyhyppyjuhuu

Pelkkä yhden jakeen ottaminen esille vääristää koko asian. Ei ole kysymys siitä, että Jumala olisi murskaamassa lapsia vaan siitä, että ihminen valittaa omaa kovaa kohtaloaan ja toivoo rangaistusta vainoojilleen.

Psalmi 137:1 Baabelin virtain vierillä-siellä me istuimme ja itkimme, kun Siionia muistelimme.
      2 Pajuihin, joita siellä oli, me ripustimme kanteleemme.
      3 Sillä vangitsijamme vaativat meiltä siellä lauluja ja orjuuttajamme iloa: "Veisatkaa meille Siionin virsiä".
      4 Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla?
      5 Jos minä unhotan sinut, Jerusalem, niin unhota sinä minun oikea käteni.
      6 Tarttukoon kieleni suuni lakeen, ellen minä sinua muista, ellen pidä Jerusalemia ylimpänä ilonani.
      7 Muista, Herra, Jerusalemin tuhopäivä, kosta se Edomin lapsille, jotka sanoivat: "Hajottakaa se, hajottakaa perustuksia myöten!"
      8 Tytär Baabel, sinä häviön oma, autuas se, joka sinulle kostaa kaiken, minkä olet meille tehnyt!
      9 Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!

• Kovaa puhetta?

Heureka nimimerkki "yppyhyppyjuhuu"!

Kristitty tietää sen, ettei Raamattu puhu Israelilaisista siksi, että toistaisi kansan kovaa kohtaloa, vaan siksi, että Kristus tiellä kilvoittelevat ymmärtäisimme kuin raa'asta vihollisesta on kysymys meidän omassa lihassamme.

Paholainen on nimenomaan Jumalan tahdon vastustaja, ja HÄN on syntiinlankeemuksen seurauksena vanginnut olemuksemme (tahto tunteet tietoisuus) kuuliaisiksi ITSELLEEN.

Tiedämme sen, että epäuskoinen nauttii orjana olostaan. Hän nauttii kuvitelmastaan olla Jumalan kaltainen. Silloin orjuuttajan tahto saa täyden vallan toimia ihmisen kehossa, koska mitään jumalaa ei enää ole kun ihminen uskoo olevansa itse jumala.

Kommervenkki syntyy vasta silloin, kun ihminen herää Jumalan tahdon tuntemiseen eikä enää tado tehdä sillä tavalla kun orjuuttaja vaatiin hänen tekemään. Tästä syntyy vakava ristiriita.

• Yli Onni

" Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Miksi pienen lapsen ottaminen ja kallioon murskaaminen teki autuaaksi? "

Pahuuden ja sen juurien poistaminen vapauttaa ihmiset elämään onnellista elämää ilman pahuutta ja tottakai tällainen tekee autuaaksi eli ylionnelliseksi kenet tahansa järkevästi ajattelevan ihmisen.

Kyllähän me uskovat odotamme kuin kuuta nousevaa päivää jolloin kaikkinainen pahuus poistetaan vaikka se merkitseekin noin kuuden miljardin ihmisen - lähes miljardin lapsen - kuolemaa, koska tällöin pahuus poistuu ihan kokonaan ja saamme elää vieläkin kauniimmassa auringonpaisteessa kuin tänä äitienpäivänä iankaiken rakkauden ympäröimänä. Ja tunnemme todella vapauttavaa autuutta siitä tietoisuutta, että tämänkin foorumin liberaalit ja ateistit eivät enää ole meitä enää rääkkäämäässä ja kiusaamassa. He eivät palaja enää koskaan - siitä meidän Jumalan pitää tarkan huolen. Amen

• sairasta taas

"Kyllähän me uskovat odotamme kuin kuuta nousevaa päivää jolloin kaikkinainen pahuus poistetaan vaikka se merkitseekin noin kuuden miljardin ihmisen - lähes miljardin lapsen - kuolemaa, koska tällöin pahuus poistuu ihan kokonaan ja saamme elää vieläkin kauniimmassa auringonpaisteessa kuin tänä äitienpäivänä iankaiken rakkauden ympäröimänä. "

Aika rankkaa tekstiä suollat. Onko sinun mielestäsi kaikki ateistit sitten noita pahoja ihmisiä? Miksi todellisuus kertoo aivan toista. Todellisuudessa ateisti voi olla uskovaakin parempi ja oikeudenmukaisempi ja moraalisempi. Usein näin todella on. Amen

• zyrt

yli onni

Pieni lapsiko on paha, joka pitää murskata kallioon?

Jos tosissasi olet tuon tekstisi kirjoittanut, niin sinä olet paha ihminen.

• Onni Yli
        sairasta taas kirjoitti:

"Kyllähän me uskovat odotamme kuin kuuta nousevaa päivää jolloin kaikkinainen pahuus poistetaan vaikka se merkitseekin noin kuuden miljardin ihmisen - lähes miljardin lapsen - kuolemaa, koska tällöin pahuus poistuu ihan kokonaan ja saamme elää vieläkin kauniimmassa auringonpaisteessa kuin tänä äitienpäivänä iankaiken rakkauden ympäröimänä. "

Aika rankkaa tekstiä suollat. Onko sinun mielestäsi kaikki ateistit sitten noita pahoja ihmisiä? Miksi todellisuus kertoo aivan toista. Todellisuudessa ateisti voi olla uskovaakin parempi ja oikeudenmukaisempi ja moraalisempi. Usein näin todella on. Amen

Ovat kyllä - ei ehkä meidän ihmisten turmeltuneen moraalikoodiston mukaan, mutta Jumalan mukaan ovat kun ei pelastus Jeesuksessa heille kelpaa.

• Onni Yli
        zyrt kirjoitti:

yli onni

Pieni lapsiko on paha, joka pitää murskata kallioon?

Jos tosissasi olet tuon tekstisi kirjoittanut, niin sinä olet paha ihminen.

Pieni lapsi aikuistuessaan kostaa jos kykenee ! Siksi Jumala toimii aina perhekuntatasolla poistaessaan pahuutta ja sen juuret.

• zyrt
        Onni Yli kirjoitti:

Pieni lapsi aikuistuessaan kostaa jos kykenee ! Siksi Jumala toimii aina perhekuntatasolla poistaessaan pahuutta ja sen juuret.

Sinusta pitäisi tehdä ilmoitus poliisille. Sen verran kammottavia juttusi ovat.

• Totta on
        zyrt kirjoitti:

Sinusta pitäisi tehdä ilmoitus poliisille. Sen verran kammottavia juttusi ovat.

Tuo on sitä kristittyjen "rakkautta".

• zyrt
        Totta on kirjoitti:

Tuo on sitä kristittyjen "rakkautta".

Se on juuri sitä mitä tuplapuska aikoinaan julisti, eli ennalta ehkäisevä sotaisku. En nyt muista mitä sanaa hän käytti, mutta idea on kuitenkin tuo.

• babylon on VALTIO
        zyrt kirjoitti:

Se on juuri sitä mitä tuplapuska aikoinaan julisti, eli ennalta ehkäisevä sotaisku. En nyt muista mitä sanaa hän käytti, mutta idea on kuitenkin tuo.

babylonin lapsi= Babylonnimisen valtion asukkaat, eli aikuiset soturit. Ei tässä lapsista puhuta, vaan aikuisista. Aloitappa Raamatun luku alusta ja lue koko kirja niin ymmärrät loputkin. Babylon ei ole ihminen, ei nainen, vaan BABYLON-NIMINEN VALTIO, JOKA HALLITSI SEN AIKAISTA MAAILMAA SILLÄ SUUNNALLA. BABYLON ON nykyään iran, irak, yms.

• Ei jaksa tarpeeksi painottaa sitä että Raamatustakaan ei saa poimia jakeita irti asiayhteydestä jos sisältö kärsii. Olen aina ihmetellyt tätä. Luetteko te muistakin kirjoista rivin sieltä toisen täältä asiayhteyksistä irottaen? Jos ette nii miksi? Eikös se olisi loogista? Miksi Raamatun tekstejä pitää näin pahoinpidellä? Ainut selitys jonka tiedän on että näin niistä teksteistä saa väärän ja kapean käsityksen Raamatusta. Ketä sitten tälläinen valheellisuus palvelee? Ei ainakaan totuutta.

Kyseinen psalmi on katkeran paljon sortoa ja pahaa kärsineen Baabelin vankeudessa olleen ihmisen kostovuodatusta. Ei siis Jumalan Sanaa

• sdfghjkli

Vai niin. Ja sinä sitten ihan tarkkaan tiedät mikä kaikki on jumalan sanaa, mikä ei?

Mikään tuosta kirjasta ei ole jumalan sanaa. Se on ihan kokonaan ihmisten keksimää tarinaa.

Kun nyt sitä jumalaasi puolustelet, niin onko kaikki jumalan sanomiksi merkityt tappotuomiot ihmisten vihan vimmassa keksimiä? Ihan kaikki?

• Nasse.

Koko Raamattu on ihmisten keksimää satua. Tiedät sen ja haluat elää itsepetoksessasi kun et uskalla asiaa itsellesi myöntää

• Helpottaisi jos...

"Kyseinen psalmi on katkeran paljon sortoa ja pahaa kärsineen Baabelin vankeudessa olleen ihmisen kostovuodatusta. Ei siis Jumalan Sanaa"

Olisiko jossakin päin maailmaa olemassa selitysopas, josta selviäisi mitkä raamatun kohdat ovat esim. ihmisen kostovuodatusta ja mitkä Jumalan sanaa?

Löytyisikö jopa netistä?

• sdfghjkli kirjoitti:

Vai niin. Ja sinä sitten ihan tarkkaan tiedät mikä kaikki on jumalan sanaa, mikä ei?

Mikään tuosta kirjasta ei ole jumalan sanaa. Se on ihan kokonaan ihmisten keksimää tarinaa.

Kun nyt sitä jumalaasi puolustelet, niin onko kaikki jumalan sanomiksi merkityt tappotuomiot ihmisten vihan vimmassa keksimiä? Ihan kaikki?

"Vai niin. Ja sinä sitten ihan tarkkaan tiedät mikä kaikki on jumalan sanaa, mikä ei?"

Kuten kirjoitin, asiayhteys paljastaa asian tässäkin jakeessa. Mutta jostakin syystä näitä halutaan irroitella asiayhteyksistään. Kukaan ei vaan kerro minulle miksi? Vääristämisen halu? pelko? Ois kyllä mukava tietää oikeasti.

"Mikään tuosta kirjasta ei ole jumalan sanaa. Se on ihan kokonaan ihmisten keksimää tarinaa."

Aika erikoinen väite. Eräs juutalainen kirjallisuuden professori kirjoitti aikanaan että:"Jos joku on keksinyt/kehitellyt Ut:n tekstit hän on suurempi ihme kuin Jeesus".

"Kun nyt sitä jumalaasi puolustelet, niin onko kaikki jumalan sanomiksi merkityt tappotuomiot ihmisten vihan vimmassa keksimiä? Ihan kaikki?"

Tämä kyseinen kohta on. Jumala on kyllä muualla Vt:ssä kyllä antanut tuomioita kansoille, joiden syntimitta,pahuus on täyttynyt. Toisaalta tässäkään asiassa vertailu Jumalan ja ihmisen välillä jää ontuvaksi.

• Helpottaisi jos... kirjoitti:

"Kyseinen psalmi on katkeran paljon sortoa ja pahaa kärsineen Baabelin vankeudessa olleen ihmisen kostovuodatusta. Ei siis Jumalan Sanaa"

Olisiko jossakin päin maailmaa olemassa selitysopas, josta selviäisi mitkä raamatun kohdat ovat esim. ihmisen kostovuodatusta ja mitkä Jumalan sanaa?

Löytyisikö jopa netistä?

Erittäin hyvä huomio, ja tottahan toki löytyy hyviä kommentaareja. Luen itsekkin kommentaarisarjoja, avaavat ja kirkastavat Raamatun sanomaa hyvin. Esim. Jukka Norvannon koko Raamatun käsittävä sarja on hyvä,löytyy ainakin tällä paikkakunnalla ihan kirjastostakin. Tulee myös Radio Deiltä luettuna iltasin nimellä "Raamattu kannesta kanteen". Netissä näyttää olevan paljon englanninkielisiä selitysteoksia, jos osaa kieltä ja on innostusta niin eikun tutkimaan :)

Toisaalta kun tämänkin kohdan lukee siinä asiayhteydessään huomaa, että ihminen siinä puhuu eikä Jumala. Suuri mysteeri on minulle miksi Raamattua luettaessa ei asiayhteyksiä huomioida, vaan asioita irroitellaan surutta asiayhteyksitään.Tätä asiaa olen kysellyt ihan vilpittömästi ja uteliaisuudestani, vastauksia en ole saanut tähän epäloogiseen ja erikoiseen toimintaan.

• asiayhteys selville

Ole siis hyvä ja laita se asiayhteys kuntoon kun raamattu sanoo että autuas se joka murskaa pienet lapset kallioon. Jos saat asiayhteyden selville niin kerro millä tapaa murskaaja on autuas.

• mieti tätä(se aito)
        juhani1965 kirjoitti:

Erittäin hyvä huomio, ja tottahan toki löytyy hyviä kommentaareja. Luen itsekkin kommentaarisarjoja, avaavat ja kirkastavat Raamatun sanomaa hyvin. Esim. Jukka Norvannon koko Raamatun käsittävä sarja on hyvä,löytyy ainakin tällä paikkakunnalla ihan kirjastostakin. Tulee myös Radio Deiltä luettuna iltasin nimellä "Raamattu kannesta kanteen". Netissä näyttää olevan paljon englanninkielisiä selitysteoksia, jos osaa kieltä ja on innostusta niin eikun tutkimaan :)

Toisaalta kun tämänkin kohdan lukee siinä asiayhteydessään huomaa, että ihminen siinä puhuu eikä Jumala. Suuri mysteeri on minulle miksi Raamattua luettaessa ei asiayhteyksiä huomioida, vaan asioita irroitellaan surutta asiayhteyksitään.Tätä asiaa olen kysellyt ihan vilpittömästi ja uteliaisuudestani, vastauksia en ole saanut tähän epäloogiseen ja erikoiseen toimintaan.

juhani196515.5.2012 21:15

Suuri mysteeri on minulle miksi Raamattua luettaessa ei asiayhteyksiä huomioida, vaan asioita irroitellaan surutta asiayhteyksitään.

Samaa ihmettelen minäkin. Minä vain kysyn, miksi VT:tä uustulkitaan niin kuin se ei ole alunperin tarkoitettu. Eräs pappi tällä palstalla totesi, että aikansa ihmiset eivät osaneet ilmaista ajatuksiaan. He lainailivat tekstejä välittämättä asiayhteydestä. Pitääkö vieläkin tehdä noin? Nuori nainen joka ei ehdi saada lastaan kasvatetuksi kun eräs taistelu voitetaan muuntuu nuoreksi neitsyeksi joka synnyttää Jeesuksen.

Kukas siis tässä lainaa ja kuka tekee vääryyttä alkutekstille, ihan surutta?

• asiayhteys selville kirjoitti:

Ole siis hyvä ja laita se asiayhteys kuntoon kun raamattu sanoo että autuas se joka murskaa pienet lapset kallioon. Jos saat asiayhteyden selville niin kerro millä tapaa murskaaja on autuas.

Kun luet koko psalmin niin huomaat, että asiayhteys juuri paljastaa sen, että kovia kokenut ja katkeroitunut ihminen sanoo että: "autuas se joka murskaa pienet lapsesi kallioon". Sehän tuo hyvin esille ihmisen kostonhalun ja taipumuksen väkivaltaan. Ihmisen pahuudesta annetaan realistinen kuvaus. Ei ole ihminen 2000 vuodessa muuttunut, ei tarvi kun aukaista päivän media-annos niin pahuus ja väkivalta hyppää silmille. Tässäkin siis Raamattu on hyvin "ajan hermolla" ja realistinen.

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Suuri mysteeri on minulle miksi Raamattua luettaessa ei asiayhteyksiä huomioida, vaan asioita irroitellaan surutta asiayhteyksitään.

Samaa ihmettelen minäkin. Minä vain kysyn, miksi VT:tä uustulkitaan niin kuin se ei ole alunperin tarkoitettu. Eräs pappi tällä palstalla totesi, että aikansa ihmiset eivät osaneet ilmaista ajatuksiaan. He lainailivat tekstejä välittämättä asiayhteydestä. Pitääkö vieläkin tehdä noin? Nuori nainen joka ei ehdi saada lastaan kasvatetuksi kun eräs taistelu voitetaan muuntuu nuoreksi neitsyeksi joka synnyttää Jeesuksen.

Itse uskon että sen ajan ihmiset osasi kyllä ilmaista ajatuksiaan. Vt:n profeetat toivat esille Jumalan aivoituksia ja ajatuksia. Neitsyeen raskaaksi tuleminen konkretisoitui evankeliumien alkulehdillä. Itse pidän myös evankeljumeja Jumalan innoittamina teksteinä.

• mieti tätä(se aito)
        juhani1965 kirjoitti:

Itse uskon että sen ajan ihmiset osasi kyllä ilmaista ajatuksiaan. Vt:n profeetat toivat esille Jumalan aivoituksia ja ajatuksia. Neitsyeen raskaaksi tuleminen konkretisoitui evankeliumien alkulehdillä. Itse pidän myös evankeljumeja Jumalan innoittamina teksteinä.

juhani196516.5.2012 21:07

Neitsyeen raskaaksi tuleminen ...

Luitko mitä kirjoitin? Ymmärsitkö mitä luit? Toistapa, tarkistuksen vuoksi, mitä kirjoitin/ tarkoitin omin sanoin..

• autuaaksi tekevä
        juhani1965 kirjoitti:

"Vai niin. Ja sinä sitten ihan tarkkaan tiedät mikä kaikki on jumalan sanaa, mikä ei?"

Kuten kirjoitin, asiayhteys paljastaa asian tässäkin jakeessa. Mutta jostakin syystä näitä halutaan irroitella asiayhteyksistään. Kukaan ei vaan kerro minulle miksi? Vääristämisen halu? pelko? Ois kyllä mukava tietää oikeasti.

"Mikään tuosta kirjasta ei ole jumalan sanaa. Se on ihan kokonaan ihmisten keksimää tarinaa."

Aika erikoinen väite. Eräs juutalainen kirjallisuuden professori kirjoitti aikanaan että:"Jos joku on keksinyt/kehitellyt Ut:n tekstit hän on suurempi ihme kuin Jeesus".

"Kun nyt sitä jumalaasi puolustelet, niin onko kaikki jumalan sanomiksi merkityt tappotuomiot ihmisten vihan vimmassa keksimiä? Ihan kaikki?"

Tämä kyseinen kohta on. Jumala on kyllä muualla Vt:ssä kyllä antanut tuomioita kansoille, joiden syntimitta,pahuus on täyttynyt. Toisaalta tässäkään asiassa vertailu Jumalan ja ihmisen välillä jää ontuvaksi.

Vaivauduit vastaamaan mutta et vieläkään tuonut sitä kaipaamaani asiayhteyttä esillle joka valaisisi että miten lapsen kallioon runnominen on autuaaksi tekevä.

• ghsh r54h ttn
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Nuori nainen oli kyllä yleensä myös neitsyt, jos oli avioliitossa ei puhuttu enää nuoresta naisesta vaan vaimosta tai nuoresta vaimosta.

• mieti tätä(se aito)
        ghsh r54h ttn kirjoitti:

Nuori nainen oli kyllä yleensä myös neitsyt, jos oli avioliitossa ei puhuttu enää nuoresta naisesta vaan vaimosta tai nuoresta vaimosta.

ghsh r54h ttn18.5.2012 20:39

Nuori nainen oli kyllä yleensä myös neitsyt,

Pointti oli tämä:
        teksti kertoo nuoresta naisesta, kuninkaasta, kuninkaan neuvonantajasta ja sodasta

Se ei kerro neitsyt Mariasta eikä Jeesuksesta.

Kun lukee rivit loppuun, näkee, että siinä kerrotaan lyhyesti:
        Kuningas pelkäsi sotaa. Neuvonantaja sanoi kuninkaalle:'
        ennenkuin nuori nainen tulee raskaaksi ja saa pojan joka erottaa hyvän pahasta,
        kuninkaan ongelma selviää.
        Poika siis tulisi olemaan noin7-8 vuotias

Missä tässä puhutaan Jeesuksesta? Ei misssään. Kuitenkin hän (juhani1965) muittii muita siitä, mitä itse tekee:
        "Suuri mysteeri on minulle miksi Raamattua luettaessa ei asiayhteyksiä huomioida, vaan asioita irroitellaan surutta asiayhteyksitään" eli irroittaa asioita yhteyksistään surutta.

• vertauskuva

Babylonin on tuhoon tuomittu "nainen". Tämä psalmi puhuu VERTAUSKUVALLISESTI. jOKAINEN TIETÄÄ ETTEi Babylon (valtio) VOI OLLA NAINEN. Kaupungin "lapset" ovat siis tuon valtion asukkaat . Eli soturit. EIVÄT LAPSET.ELI BABYLONIN SOTURIT TULIVAT JA VEIVÄT ISRAELILAISET PAKKOSIIRTOLAISUUTEEN vuonna noin 758 ekr. He polttivat heidän temppelin ja murhasivat kaikkki ylhäiset, ja hallitsevan säädyn israelissa. Köyhä väki siirrettiin Babyloniin, tottakai he olivat murheissaan, ja toivoivat kostoa kärsimyksestään, me emme tiedä kuinka he kärsivät siellä ollessaan. On luonnollista toivoa että joku auttaisi hädän hetkellä, tulisi ja pelastaisi sortaja-vallan alta. Mietippä miten paljon suomalaiset vanhemmat ihmiset vihaavat ja pelkäävät Venäjää, "ryssiä", koska heidän isät kuolivat sodassa!! Joka ei ole sotaa itse kokenut ei voi tietää sitä surua ja katkeruutta.

• Jesajan kirjan 13.luvussa kristittyjen Jumala uhoaa toden teolla.

Jes.13:16 Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan.

Ja jatkaa seraavassa luvussa:
      Jes. 14:21 Pystyttäkää teuraspenkki heidän poikiaan varten heidän isiensä syyllisyyden tähden! Muuten he voivat vieläkin nousta ja ottaa haltuunsa maan ja rakentaa kaupunkejaan kaikkialle yli maanpiirin.

• -

Se on kyllä jännä kuinka se Jumala ei enää nykypäivänä uhoa. Ennen Jeesusta se tykkäsi uhota melkoisesti. On tietysti mahdollista että se edelleen uhoaa, mutta ihmiset uskovat ennemmin Jeesuksen sanoihin kuin niiden sanoihin jotka uhoavat väittäen Jumalan puhuvan heille aivan kuten Jumala puhui Jesajalle tai vaikkapa Moosekselle. Ihmiset uskovat ennemmin Jeesusta kuin niitä jotka puhuvat tosi-Jumalan sanoja. :)

Raamatun mukaan tuo Jumala on toteuttanut myös monia suuria tekoja ilman uhoamistakin. Jää melko mitättömäksi tuo Hänen kilpailijansa joka pyrkii Jumalan asemaan jotta hänestä tulisi yhtä ihailtu hahmo mitä Jumala on.
        http://www.youtube.com/watch?v=6IrtdLukslY

• ,.--.,,

kyseessä on eri kansoja koskevia ennustuksia. Tuomion Profetiat toteutuvat aina JOS kansa ei tee parannustaan synneistään.MIKÄ siinä on sinusta niin ihmeellistä ja väärin? lue: Jes 13:11.Minä VAADIN MAAILMAN TILILLE PAHUUDESTAAN JA JUMALATTOMAT SYNNEISTÄÄN. minun mielestäni se on oikein. Jokainen on syntinen, mutta pelastua voi tästä tuomiosta Jeesuksen ristin kautta. Olet tullut kristinuskon ytimeen.
        Kaikissa maissa ja kulttuureissa rangaistaan pahuudesta ja jumalattomuudesta, mm. usasa kuolemantuomio, somaliassa hakataan käsi poikki. OIKEIN! Tajuatko mitätapahtuisi jos kukaan ei rankaisisi pedofiilejä tai murhaajia, massamurhaajia-kukaan meistä ei eläisi kauaan. Ja minusta oli OIKEIN että natsit-naiset ja miehet jotka kidutti juutalaiset hengiltä saivat rangaistuksia liittoutuneiden kautta, heitä pommitettiin. oikeus aina voittaa-valitse siis oikea puoli, älä puolustele vääryyttä.

• Psalmi 137 kannattaa lukea kokonaisuutena. Koko teksti kertoo pakkosiirtolaisuuteen joutuneen Juudan kansan ikävästä, kun he muistelevat hävitettyä kotikaupunkiaan Jerusalemia. Valitettavasti sota oli tuohon aikaan julmaa ja esimerkiksi lasten kohtalo sodassa. Nyt psalmin kirjoittaja aavistelee tuomion päivänä valloittajille käyvän aivan samoin.
      אשרי שיאחז ונפץ את־עלליך אל־הסלע׃

Psalmien kieli on usein kaunistelematonta. Psykologisesti valitusrukouksen esittäjälle annetaan lupa kertoa kauheimmastakin ajatuksistaan. Muualta löytyy sitten tekstejä, joissa opetetaan armollisuutta ja anteeksiantoa.

Terveisin
      Pentti pappi

• Pantti-Peppi

"Valitettavasti sota oli tuohon aikaan julmaa ja esimerkiksi lasten kohtalo sodassa."

Missähän mielessä sota on nykyään "kauniimpaa ja siistimpää " kuin tuohon aikaan. Vuotaako lasten veri nykyään jotenkin siistimmin ja ihanammin ?

Toivottavasti Pentti-pappi edes nyt jotenkin ymmärrät mitä suustas päästit ??

• Kiitos kommentistasi Pantti.
      Nykyisissä ja tulevissa konflikteissa ja sodissa voimme ainakin olla vaikuttamassa
      YK:n, Punaisen ristin ja vastaavien kautta lasten kohteluun. Sanoisinko, että se on Globaali velvollisuus.

Raamatun tekstien osalta aikalaishistorian ymmärtäminen on tärkeää. Siksi viittasin tuohon ajanhistoriaan. Jokaisen julman valloitussotia käyvän kansan on syytä tänäkin päivänä ajatella asia niin, että entäpä jos tuo kaikki tapahtuu vastavuoroisesti minulle ja lapsilleni.

Terveisin
      Pentti pappi

• chris_hitchens

Hyvä Pentti,

minkä takia VT:n ajan Jumalan moraalia ei voida arvioida nykyajan perusteella? Ei tuo ole suinkaan ainoa kauhutarina tuossa kirjassa - aika monta löytyy, jossa sanoja on laitettu suoraan Jumalan suuhun. "Vihkikää kuoliaaksi..." jne.

• Jalat suusta
        chris_hitchens kirjoitti:

Hyvä Pentti,

minkä takia VT:n ajan Jumalan moraalia ei voida arvioida nykyajan perusteella? Ei tuo ole suinkaan ainoa kauhutarina tuossa kirjassa - aika monta löytyy, jossa sanoja on laitettu suoraan Jumalan suuhun. "Vihkikää kuoliaaksi..." jne.

"minkä takia VT:n ajan Jumalan moraalia ei voida arvioida nykyajan perusteella?"

Mietiskelin ihan samaa. Esim. evoluutiokeskusteluissahan vedotaan siihen että tiede on muuttuvaa mutta Jumalan sana pysyy ikuisesti samana. Vaan muuttuuko se sitten kuitenkin ajan myötä?

• hoh hoi
        Jalat suusta kirjoitti:

"minkä takia VT:n ajan Jumalan moraalia ei voida arvioida nykyajan perusteella?"

Mietiskelin ihan samaa. Esim. evoluutiokeskusteluissahan vedotaan siihen että tiede on muuttuvaa mutta Jumalan sana pysyy ikuisesti samana. Vaan muuttuuko se sitten kuitenkin ajan myötä?

Jumala ON aina oikeassa, ja täydellinen tuomioissaan, sekä ehdottoman oikeudenmukainen. Me ihmiset eme näe asioita aina loppuun asti, pintaa syvemmältä. Jumala EI KOSKAAN TEE vääryyttä kenellekkään, jos et muuta ymmärrä, ymmärrä tämä. SINÄKÖ pieni muurahainen luulet tietäväsi paremmin miten pitäisi olla, tai mikä olisi oikein?

• moral jumal
        hoh hoi kirjoitti:

Jumala ON aina oikeassa, ja täydellinen tuomioissaan, sekä ehdottoman oikeudenmukainen. Me ihmiset eme näe asioita aina loppuun asti, pintaa syvemmältä. Jumala EI KOSKAAN TEE vääryyttä kenellekkään, jos et muuta ymmärrä, ymmärrä tämä. SINÄKÖ pieni muurahainen luulet tietäväsi paremmin miten pitäisi olla, tai mikä olisi oikein?

"Jumala ON aina oikeassa"

Juuri ne on kaikkein pahimpia jotka luulee olavansa aina oikeassa. Eikä raamatun kuvaama Jumala edes ollut aina oikeassa. Sehän katui montaa tekemäänsä asiaa ja virhettään. Katuva tuskin voi olla aina oikeassa.

Mutta jos sinulle on selvinnyt miten lapsen kallioon murskaaja on autuas niin kerro ihmeeessä.

Tuo on vaarallinen tapa ajatella mitä viestissäsi kuvaat. Juuri noin ajattelee muslimitkin ja ovat valmiita toisinaan mihin tahansa tekoihin. Laittavat vain aivonsa narikkaan ja uskovat tekevänsä oikein kun joku kirja jotain sanoo. Omatunto on ihmisellä siksi että sitä käytetään. Sen ei kuulu mennä niin että joku kirja eli vaikka raamattu ohittaa omantunnon ja sitten sillä kirjalla korvataan omantunnon kuuntelu.

Jokainen omaatuntoansa kuunteleva tunnustaa että vt:ssä Jumalan monet neuvot oli moraalittomia,

• Jumalan oikeutta
        hoh hoi kirjoitti:

Tässä vähän jumalallista oikeutta suoraan raamatusta:

"Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt".

"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Tuollaista samanlaista oikeutta tappaa kuka tahansa satunnainen kohdalle osuva, tai tappaa jonkun kansan, heimon tai kaupungin kaikki ihmiset jokaista naista, lasta ja pikkuvauvaa myöten ovat kokeileet esimerkiksi sellaiset henkilöt kuin Anders Breivik, Joseph Kony, Laurent Nkunda, Ratko Mladić, Athanse Seromba ja Francois Bazaramba.

Kumma kyllä heidän tekojaan ei ole laajalti kiitelty eikä ylistetty jumalallisesta viisaudesta, vaikka he tekivät vain ihan samanlaisia tekoja kuin mitä raamatun jumala toistuvasti on käskenyt ihmisiä tekemään. Pitäisihän nyt jokaisen tajuta, että pahojen lasten ja pahojen vauvojen joukkomurhaaminen ei voi olla väärin, kun sehän on jumalan tahdon mukaista toimintaa? Eikö? Pahoja vauvoja??

Ilmeisesti syntiset maalliset tuomioistuimet, jotka ovat edellä mainitut herrat tuominneet järkyttävistä sotarikoksista ja joukkotuhnonnasta ja rikoksista ihmisyyttä kohtaan, eivät ole tuota raamatullista viisautta sisäistäneet?

• zyrt
        Jumalan oikeutta kirjoitti:

Tässä vähän jumalallista oikeutta suoraan raamatusta:

"Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt".

"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Tuollaista samanlaista oikeutta tappaa kuka tahansa satunnainen kohdalle osuva, tai tappaa jonkun kansan, heimon tai kaupungin kaikki ihmiset jokaista naista, lasta ja pikkuvauvaa myöten ovat kokeileet esimerkiksi sellaiset henkilöt kuin Anders Breivik, Joseph Kony, Laurent Nkunda, Ratko Mladić, Athanse Seromba ja Francois Bazaramba.

Kumma kyllä heidän tekojaan ei ole laajalti kiitelty eikä ylistetty jumalallisesta viisaudesta, vaikka he tekivät vain ihan samanlaisia tekoja kuin mitä raamatun jumala toistuvasti on käskenyt ihmisiä tekemään. Pitäisihän nyt jokaisen tajuta, että pahojen lasten ja pahojen vauvojen joukkomurhaaminen ei voi olla väärin, kun sehän on jumalan tahdon mukaista toimintaa? Eikö? Pahoja vauvoja??

Ilmeisesti syntiset maalliset tuomioistuimet, jotka ovat edellä mainitut herrat tuominneet järkyttävistä sotarikoksista ja joukkotuhnonnasta ja rikoksista ihmisyyttä kohtaan, eivät ole tuota raamatullista viisautta sisäistäneet?

Tuollainen hulluus kirjan kansien välissä suomennettuna on Suomessa jopa lapsille sallittua lukemista.

Raamatusta kuulemma oppii moraalin. Ja jos joku sanoo, että ei vanha testamentti ole kristinuskoa, niin sama jumala siinä kuitenkin käskyjään jakelee.

• -
        chris_hitchens kirjoitti:

Hyvä Pentti,

Todennäköisesti samasta syystä kuin Liitonarkkuun ei saanut katsoa tai koskea. Ja samasta syystä kuin ainoastaan tietyt henkilöt saivat puhutella Jumalan kanssa Jumalan teltassa. Ne jotka halusivat nähdä Jumalan tai Hänen salaisuutensa, lävistettiin. Ei tule kyseenalaistaa Jumalan moraalia tai olemassaoloa. Jos Jumala on päättänyt näistä asioista, ei ihminen saa niitä kyseenalaistaa ja ihmisen tulee toimia kuten Jumala käskee. Ne jotka eivät toimia Jumalan laatiman moraalin mukaan, tullaan lävistämään. Paitsi tietysti UT:n mukaan kukaan ei ole ikinä nähnyt Jumalaa ja moraalikäsityksetkin muuttuivat melkoisesti. Tämän vuoksi Jumalan moraalia ei voida ikinä arvioida koska se muuttuu jatkuvasti sen mukaan mitä Jumala profeettojen kautta sanoo. Meidän tulee ainoastaan uskoa Jumalaan, vaikka emme ikinä voi tietää ovatko nämä profeetat olleet puheväleissä Jumalaan. Emme myöskään voi tietää mikä profeettojen sanoista on totta joten emme voi arvioida Jumalan moraalia. Se on kyllä ikävää kuinka se Jumala uskoutuu puhumaan ainoastaan harvoille. Sinä voisit olla seuraava jolle se uskoutuu puhumaan. Ilmoitat uudenlaiset moraalikäsitteet sekä sen että maailmaa ei luotukaan kuudessa päivässä niin sinut julistetaan Paavia suuremmaksi hahmoksi. Sano että olet Christopher Hitchens jälleensyntyneenä, mutta että sinussa elää Jeesuksen sielu. Jos tarina on riittävän epäselvä, ei kukaan täysjärkinen uskalla lähteä asettumaan sinun sekoiluja vastaan :)

• -
        zyrt kirjoitti:

Tuollainen hulluus kirjan kansien välissä suomennettuna on Suomessa jopa lapsille sallittua lukemista.

Raamatusta kuulemma oppii moraalin. Ja jos joku sanoo, että ei vanha testamentti ole kristinuskoa, niin sama jumala siinä kuitenkin käskyjään jakelee.

Kristittyjen paras ase on rakkaus. Jos kristityt ovat ystävällisiä niille joita he pyrkivät käännyttämään, toimii tämä useisiin ihmisiin. Jos he saavat ihmisen käännytettyä, alkaa ihminen uskomaan Uuden testamentin oppeihin eikä välitä Vanhan testamentin opeista tai historiasta. Tämä johtaa siihen että ihminen ei välitä siitä jos hän lähestyy kuolemaa toimimalla Uuden testamentin oppien mukaisesti. Jos ihminen ymmärtää elämän päättyvän kuolemaan ja kokee ettei ihminen toimi väärin riistäessään oman henkensä, saattaa usko ajaa ihmisen lopulta tähän: http://web.hbr.org/email/archive/dailystat.php?date=050912
        Kyllähän ne omat valinnat elämässä muutenkin määräävät sen kuinka pitkän elämän ihminen saa. Usein itsekkyydellä saa pitkän elämän. Kristinuskossa on vahvana tekijänä epäitsekkyys joten oman hengen riistäminen ei liene kovinkaan väärin jos voimat ovat muutenkin lopussa sen jälkeen kun on auttanut muita sen sijaan että olisi auttanut itseään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      249
      14194
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      61
      7220
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      200
      6957
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      41
      5039
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      109
      4817
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      74
      4687
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      80
      4395
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      19
      4371
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4132
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      101
      3921
    Aihe