Hei, etin tässä uutta pyörää kaupunkiajoa varten, edellisen varastetun tilalle. Viimeksi oli Focuksen hybridi josta tykkäsin paitsi että etujousitus oli kehno ja jotkin vaihteet alkoivat tuntua raskaammilta viidenkymmenen (?) kilometrin ajon jälkeen (siis niin että esim. vaihde 5 tuntui suhteessa paljon kevyemmältä ajaa kuin vaihde 3). Sikäli siis onni onnettumuudessa, vakuutus kun korvasi.
Pääkaupungissahan näitä kauppoja riittää ja netissä näkee valikoimat mutta kun en osaa päättää, malleja on niin paljon niin kysyn teiltä apua. Budjetti on 500-600 euroa, yli 650 ei saa mennä. Entä mikäköhän runkokoko minulle sopii, pituutta on 185cm ja pitkähköt raajat, tuntui että edellinen pyörä oli aavistuksen pieni (en muista kokoa). Haluaisin tietää vähän etukäteen jottei minulle myydä aivan liian pientä pyörää. Lähinnä pyörä tulee siis työ/koulumatkoihin kaupungissa ja hupiajeluun (asvaltilla).
Lisäksi tarvitsen kunnollisen, kevyen lukon. U-lukkoa en halua painon vuoksi ja siksi ettei niitä saa kiinni kaikkiin telineisiin rungosta. Edellinen oli clas ohlsonin 5e lukko joka napsaistiinkin heti poikki....... lukko saa maksaa kunhan se on kevyt ja vaijeria.
Uusi pyörä (ja hyvä vaijerilukko), mikä merkki ?
26
728
Vastaukset
- 55555555555555555555
Runkokoosta on vaikea sanoa, sillä eri valmistajilla on eri systeemejä. Ehkä joku 58 suurin piirtein, jos mennään maantiepyörien systeemillä.
Kunnollista vaijerilukkoa ei taida olla olemassa. Ne kaikki menevät suhteellisen vaivattomasti poikki kunnollisilla vaijerisaksilla tuohon tapaan:
http://www.youtube.com/watch?v=fFaLmVqQibo
Fysiikan lakeja ei oikein voi muuttaa kalliillakaan rahalla. Eli ne vaihtoehdot ovat sitten U-lukko tai ketju. Ja ne ovat painavia. Eräs ratkaisu on jättää se järeä vaijeri tai U-lukko sinne kouluun/työpaikalle telineeseen kiinni, jolloin sitä ei tarvitse raahata sinne joka kerta uudestaan. - Vilkaise tuota
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/kuningaskulkuri_18_v-hmk1858_kr_m
Tuon tyyppinen pyörä on kiva yleispyörä. Se sopii niin kaupunkiin kuin lenkille ja retkipyöräksi. Todella yleiskäyttöinen. Kokokin voisi osua. Jos ajat vain kaupungissa niin Jopo on ihan hyvä valinta.- 55555555555555555555
Ei oikein ole hyvä juttu kun tuon hintaisesta pyörästä on vain yksi koko. Siitä alkuperäisestä oli sentään kaksi. Kona myy vastaavantyyppistä pyörää hieman halvemmalla viidessä eri koossa ja osatkin ovat hiukan paremmat.
Näyttävän näköinen tuo Helkama toki on. - Alkup. Maantiepyöräi
55555555555555555555 kirjoitti:
Ei oikein ole hyvä juttu kun tuon hintaisesta pyörästä on vain yksi koko. Siitä alkuperäisestä oli sentään kaksi. Kona myy vastaavantyyppistä pyörää hieman halvemmalla viidessä eri koossa ja osatkin ovat hiukan paremmat.
Näyttävän näköinen tuo Helkama toki on.Hiukan ihmeellinen tuo Helkaman avaus takaisin laatupyörien valmistajaksi on muutenkin. Osista ei kerrota kaikkea, mitta navat mm. ovat kaksitonnista Shimanoa. Tuohon hintaan olisi luullut saatavan sekä täysi kokojakauma että edes Soraa läpi pyörän. Oikean suuntainen avaus joka tapauksessa!
- jäbä
Stadiin jäykkäperäinen maastopyörä. Kivetyt kadut, sporakiskot, rotvallit ja tietyömaat menevät mukavammin leveillä renkailla ja etujousituksella. Maasturiin vielä alle leveät sliksit ja ohjaustangosta 10-15 cm pois rautasahalla, että mahtuu puikkelehtimaan autojen väliin. Avot!
- Alkup. Maantiepyöräi
Pyörän mukavuus syntyy hyvästä rungosta ja haarukasta, ei suinkaan paksuista renkaista. Kuitu- tai teräsrunko on paras valinta kaupunkiin.
Oma lukunsa ovat sitten 80-luvun Kleineista tai Tuntureista tehdyt kaupunkipyörät. Olen muutaman nähnyt. Ovat omiaan asfalttiviidakkoon.
Jos ei vanhaa runkoa satu olemaan varastossa, täytyy tyytyä kaupan tavaraan. Itselläni on Fuji Track Classic kaupunkipyöränä. Maksoi nelisen sataa alennusmyynnissä. Konalta Paddywagon on ihan varteenotettava teräsrunkoinen vaihtoehto. - jäbä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Pyörän mukavuus syntyy hyvästä rungosta ja haarukasta, ei suinkaan paksuista renkaista. Kuitu- tai teräsrunko on paras valinta kaupunkiin.
Oma lukunsa ovat sitten 80-luvun Kleineista tai Tuntureista tehdyt kaupunkipyörät. Olen muutaman nähnyt. Ovat omiaan asfalttiviidakkoon.
Jos ei vanhaa runkoa satu olemaan varastossa, täytyy tyytyä kaupan tavaraan. Itselläni on Fuji Track Classic kaupunkipyöränä. Maksoi nelisen sataa alennusmyynnissä. Konalta Paddywagon on ihan varteenotettava teräsrunkoinen vaihtoehto.Et voi olla tosissasi, runko ja haarukkahan eivät jousta käytännössä yhtään. Kokeilepa ajaa tuollaisella ratapyörällä ja maastopyörällä nupukivellä niin huomaat eron.
- Alkup. Maantiepyöräi
jäbä kirjoitti:
Et voi olla tosissasi, runko ja haarukkahan eivät jousta käytännössä yhtään. Kokeilepa ajaa tuollaisella ratapyörällä ja maastopyörällä nupukivellä niin huomaat eron.
Teräsrunkoinen klassinen ratapyörä on nupukivellä mukavampi kuin esimerkiksi alumiininen jäykkäperäinen maasturi. Satun omistamaan molemmat, joten on tullut kokeiltua molempia myös Helsingin keskustassa.
Mukavimmat nupukivellä ovat hiilikuituinen maantiepyörä ja hyvälaatuinen (4500€) täsjousto maasturi. Polkupyörän mukavuus syntyy sen rungon kyvystä vaimentaa alustasta tulevat värinät. - jäbä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Teräsrunkoinen klassinen ratapyörä on nupukivellä mukavampi kuin esimerkiksi alumiininen jäykkäperäinen maasturi. Satun omistamaan molemmat, joten on tullut kokeiltua molempia myös Helsingin keskustassa.
Mukavimmat nupukivellä ovat hiilikuituinen maantiepyörä ja hyvälaatuinen (4500€) täsjousto maasturi. Polkupyörän mukavuus syntyy sen rungon kyvystä vaimentaa alustasta tulevat värinät.Paljonko on ratapyörän teräksisen "jousirungon" painuma? Mittaapa se alkajaisiksi niin saamme käsityksen rungon jousitusominaisuuksista. Veikkaan, että painuma on niin pieni, ettet saa sitä mitattua.
- Alkup. Maantiepyöräi
jäbä kirjoitti:
Paljonko on ratapyörän teräksisen "jousirungon" painuma? Mittaapa se alkajaisiksi niin saamme käsityksen rungon jousitusominaisuuksista. Veikkaan, että painuma on niin pieni, ettet saa sitä mitattua.
Kaikista materiaaleista voidaan teoriassa tehdä hyviä runkoja. Teräksen, hiilikuidun ja alumiinin ominaisuudet ovat kuitenkin lähtökohtaisesti erilaisia. Teräsrungot keskimäärin absorboivat aika hyvin värähtelyjä. Eli kun tarvitaan jäykkää runkoa mukavuudesta välittämättä tehdään se alumiinista. Ihan huipullakin aika-ajopyörä voi olla alumiininen! Kun halutaan mukava ajettava, on se mahdollista tehdä helposti teräksestä tai hieman monimutkaisemmin kuidusta.
(Titaanin jätän hinnan takia pois ja bambusta minulla ei ole käsitystä.)
Jos taas kuvittelet joustokeulan tuovan mukavuutta, olet väärässä. Tai tuohan se, kun ostetaan täysin säädettävissä oleva keula. Kun viimeksi pari vuotta sitten selvittelin asiaa, nuo maksoivat yli 600€. Halpisjoustokeula on yhtä huono kaupunkiin kuin alumiinihaarukkakin. Se on pintakova.
Vähän kokemusta, eli kilometrejä erilaisilla pyörillä, niin ymmärrät tälläiset perusjutut. ;) - jäbä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kaikista materiaaleista voidaan teoriassa tehdä hyviä runkoja. Teräksen, hiilikuidun ja alumiinin ominaisuudet ovat kuitenkin lähtökohtaisesti erilaisia. Teräsrungot keskimäärin absorboivat aika hyvin värähtelyjä. Eli kun tarvitaan jäykkää runkoa mukavuudesta välittämättä tehdään se alumiinista. Ihan huipullakin aika-ajopyörä voi olla alumiininen! Kun halutaan mukava ajettava, on se mahdollista tehdä helposti teräksestä tai hieman monimutkaisemmin kuidusta.
(Titaanin jätän hinnan takia pois ja bambusta minulla ei ole käsitystä.)
Jos taas kuvittelet joustokeulan tuovan mukavuutta, olet väärässä. Tai tuohan se, kun ostetaan täysin säädettävissä oleva keula. Kun viimeksi pari vuotta sitten selvittelin asiaa, nuo maksoivat yli 600€. Halpisjoustokeula on yhtä huono kaupunkiin kuin alumiinihaarukkakin. Se on pintakova.
Vähän kokemusta, eli kilometrejä erilaisilla pyörillä, niin ymmärrät tälläiset perusjutut. ;)Hohhoijaa. Joko mittasit painuman?
- Alkup. Maantiepyöräi
jäbä kirjoitti:
Hohhoijaa. Joko mittasit painuman?
Hiukan kilometrejä, niin ymmärrät. ;) Halpisjoustokeulat ovat pintakovia, niistä ei ole mitään hyötyä kaupungissa.
- jäbä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Hiukan kilometrejä, niin ymmärrät. ;) Halpisjoustokeulat ovat pintakovia, niistä ei ole mitään hyötyä kaupungissa.
Hohhoijaa. Joko mittasit painuman?
- Alkup. Maantiepyöräi
jäbä kirjoitti:
Hohhoijaa. Joko mittasit painuman?
Ihan muutama kilometri, niin ymmärrät mistä on kyse. ;) Itse olen ajanut aika monta kilometriä huonolla pinnalla sekä kuitu-, teräs- että alumiinipyörällä, sekä näiden materiaalien erilaisilla yhdistelmillä. Ainoa, josta ei ole pidempää käyttökokemusta, on täysjousto. Toki kokeillut olen sellaistakin. Polkupyörän mukavuus syntyy käyttötarkoitukseen sopivasta rungosta.
- jäbä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ihan muutama kilometri, niin ymmärrät mistä on kyse. ;) Itse olen ajanut aika monta kilometriä huonolla pinnalla sekä kuitu-, teräs- että alumiinipyörällä, sekä näiden materiaalien erilaisilla yhdistelmillä. Ainoa, josta ei ole pidempää käyttökokemusta, on täysjousto. Toki kokeillut olen sellaistakin. Polkupyörän mukavuus syntyy käyttötarkoitukseen sopivasta rungosta.
Olet ainoa tietämäni ihminen, joka ei läpäisisi Turingin testiä. Saisimmepa lukea yhdenkin tuoreen ajatuksen sinun kirjoituksistasi.
Palataanko aiheeseen, mikä siinä ratarungossa joustaa ja paljonko? Jäykkäperäisessä maasturissa joustavat silminnähden renkaat ja etuhaarukka. - Alkup. Maantiepyöräi
jäbä kirjoitti:
Olet ainoa tietämäni ihminen, joka ei läpäisisi Turingin testiä. Saisimmepa lukea yhdenkin tuoreen ajatuksen sinun kirjoituksistasi.
Palataanko aiheeseen, mikä siinä ratarungossa joustaa ja paljonko? Jäykkäperäisessä maasturissa joustavat silminnähden renkaat ja etuhaarukka.Ihan oikeasti. Aja muutama kilometri polkupyörällä, niin ymmärrät mistä on kyse. Alurunko ei absorboi pätkääkään. Joustohaarukka saadaan toimimaan, jos sen vaimennus on täysin säädettävissä, eli vain kalleimmat haarukat saadaan toimimaan kadulla. Kadulle säädetyllä joustohaarukalla ei sitten kyllä tee mitään maastossa.
- -
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ihan oikeasti. Aja muutama kilometri polkupyörällä, niin ymmärrät mistä on kyse. Alurunko ei absorboi pätkääkään. Joustohaarukka saadaan toimimaan, jos sen vaimennus on täysin säädettävissä, eli vain kalleimmat haarukat saadaan toimimaan kadulla. Kadulle säädetyllä joustohaarukalla ei sitten kyllä tee mitään maastossa.
No, ainakaan et tällä kertaa väitä että mukavuus lähtee kiekoista.
- Alkup. Maantiepyöräi
- kirjoitti:
No, ainakaan et tällä kertaa väitä että mukavuus lähtee kiekoista.
Ehkä sinun pitäisi hieman tutustua laajemmin polkupyörien komponentteihin ja niiden eroihin. Ajan itse matalakehäisillä kiekoilla juuri mukavuude takia. Vertaapa joskus niitä moderneihin kuituisiin korkeakehäisiin. Kyllä sinäkin opit joskus aikanaan näitä ihan peruasioita.
- -
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ehkä sinun pitäisi hieman tutustua laajemmin polkupyörien komponentteihin ja niiden eroihin. Ajan itse matalakehäisillä kiekoilla juuri mukavuude takia. Vertaapa joskus niitä moderneihin kuituisiin korkeakehäisiin. Kyllä sinäkin opit joskus aikanaan näitä ihan peruasioita.
>>Kyllä sinäkin opit joskus aikanaan näitä ihan peruasioita.
:)
Kisakiekkoina on korkeaprofiiliset kuituvanteet, arkikäytössä matalakehäiset alumiiniset Aksiumit ja rentoilukäytössä jotkin 40v-vanhat kiekot.
Edelleenkin, kiekon tarkoitus on pysyä kasassa, olla jäykkä ja samalla mahdollisimman kevyt. Mukavuus lähtee muista asioista. Jos olet eri mieltä niin mielelläni kuulen perusteltuja mielipiteitä(oikeasti). - Alkup. Maantiepyöräi
- kirjoitti:
>>Kyllä sinäkin opit joskus aikanaan näitä ihan peruasioita.
:)
Kisakiekkoina on korkeaprofiiliset kuituvanteet, arkikäytössä matalakehäiset alumiiniset Aksiumit ja rentoilukäytössä jotkin 40v-vanhat kiekot.
Edelleenkin, kiekon tarkoitus on pysyä kasassa, olla jäykkä ja samalla mahdollisimman kevyt. Mukavuus lähtee muista asioista. Jos olet eri mieltä niin mielelläni kuulen perusteltuja mielipiteitä(oikeasti).Korkealaippainen kiekko on huomattavasti jäykempi kuin matalalaippaineen. Se ei suodata ollenkaan samalla tavalla alustasta tulevia iskuja kuin matala. Äärimmilleen jäykkyys on viety aika-ajossa käytettävissä levykiekoissa.
Kiekko, haarukka ja ennen kaikkea runko muodostavat tärkeimät elementit haettaessa mukavuutta. Muu on sitten vain lisää. Kannattaa lukea Sheldon Brownin jutut aiheesta - ja ymmärtää ne ;) - -
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Korkealaippainen kiekko on huomattavasti jäykempi kuin matalalaippaineen. Se ei suodata ollenkaan samalla tavalla alustasta tulevia iskuja kuin matala. Äärimmilleen jäykkyys on viety aika-ajossa käytettävissä levykiekoissa.
Kiekko, haarukka ja ennen kaikkea runko muodostavat tärkeimät elementit haettaessa mukavuutta. Muu on sitten vain lisää. Kannattaa lukea Sheldon Brownin jutut aiheesta - ja ymmärtää ne ;)>>Korkealaippainen kiekko on huomattavasti jäykempi kuin matalalaippaineen.
Ja tämä on kiekon kannalta ainoastaan hyvä asia - niin kauan kun kiekko pysyy samalla kevyenä ja kestävänä sekä aerodynaamiset ominaisuudet soveltuvat omaan ajoon.
En tiedä millaisilla notkukiekoilla itse ajat mutta mukava jos olet tyytyväinen. - Alkup. Maantiepyöräi
- kirjoitti:
>>Korkealaippainen kiekko on huomattavasti jäykempi kuin matalalaippaineen.
Ja tämä on kiekon kannalta ainoastaan hyvä asia - niin kauan kun kiekko pysyy samalla kevyenä ja kestävänä sekä aerodynaamiset ominaisuudet soveltuvat omaan ajoon.
En tiedä millaisilla notkukiekoilla itse ajat mutta mukava jos olet tyytyväinen.Ai jaa, nyt kiekoissa sitten onkin eroa. ;) Maantiepyöräni kiekot ovat kohtuu keveät ja hyvin mukavat. En kilpaile, joten ne viimeiset sekunnit numerolappurinnassa eivät ole minulle tärkeitä.
- .
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ai jaa, nyt kiekoissa sitten onkin eroa. ;) Maantiepyöräni kiekot ovat kohtuu keveät ja hyvin mukavat. En kilpaile, joten ne viimeiset sekunnit numerolappurinnassa eivät ole minulle tärkeitä.
>>Ai jaa, nyt kiekoissa sitten onkin eroa. ;)
Tietenkin kiekoissa on eroa.
Pointti oli - mikäli et ymmärtänyt - että "mukavuus" ei käytännössä ole kriteeri kiekkojen laatua arvoitaessa. Kriteereinä on jäykkyys, keveys, kestävyys ja aerodynamiikka. Ei mukavuus, joka lähtee muista asioista. - Alkup. Maantiepyöräi
. kirjoitti:
>>Ai jaa, nyt kiekoissa sitten onkin eroa. ;)
Tietenkin kiekoissa on eroa.
Pointti oli - mikäli et ymmärtänyt - että "mukavuus" ei käytännössä ole kriteeri kiekkojen laatua arvoitaessa. Kriteereinä on jäykkyys, keveys, kestävyys ja aerodynamiikka. Ei mukavuus, joka lähtee muista asioista.Minusta tuntuu, että puhuit itsesi juuri pussiin. :D
Ehkä on hyvä ymmärtää, että jotkut pyöräilevät kuntoilu mielessä ja jotkut toiset taas kilpailumielessä. Kun keski-ikäinen miettii polkupyörää kuntoilumielessä on tulos maantiepyörä kuten asfaltilla kilpailevillakin. Optimointi vain on hieman eri perusteilla. - ovretedo14
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Teräsrunkoinen klassinen ratapyörä on nupukivellä mukavampi kuin esimerkiksi alumiininen jäykkäperäinen maasturi. Satun omistamaan molemmat, joten on tullut kokeiltua molempia myös Helsingin keskustassa.
Mukavimmat nupukivellä ovat hiilikuituinen maantiepyörä ja hyvälaatuinen (4500€) täsjousto maasturi. Polkupyörän mukavuus syntyy sen rungon kyvystä vaimentaa alustasta tulevat värinät.Satutko tietämään mikä on ratapyörä???
- jäbä
Ratarunko ei jousta yhtään, oli se mistä materiaalista hyvänsä. Ratarungon ei kuulukaan joustaa, sillä velodromilla joustosta on pelkkää haittaa. Ratapyörän suunnittelija on vartavasten pyrkinyt minimoimaan jouston.
Ota ratapyöräsi, istu sen päälle ja mittaa paljonko se joustaa. Ei yhtään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995