lapsuuden kaverini puoliso on kuollut juuri. miten on sopivinta muistaa ystävää, adressit ja käynnit ja lahjakortit , mitä viedaan? ensimmäisenä?olen itse vasta 40 v. eikä ole kohdalleni vielä hautajaisiakaan osunut kuin joskus nuorempana oli, nyt kysyn teiltä kokeneilta neuvoo. Kiitos ja kumarrus teille jos voitte vastata.
kuolemantauksessa muistamisen etiketti?
35
26708
Vastaukset
- aituli 60
Hei. Menetin viisivuotta sitten kolme perheenjäsentä vajaan kolmen kuukauden aikana, liian läheltä, ÄLÄ ainakaan sano "otan osaa", minulle toi sanoma oli mitä hirvein, (olisivat vieneet kokonaan) suru on niin yksilöllistä ja toinen mitä en koskaan kellekään soisi sanottavan on kyllä aika parantaa,,, niinpä millekään surulle ei ole käsikirjoitusta, josko vuosi tai hautajaiset mikä vaan ei ole kellekään "yhteinen".
Itse koin lohduttavaksi adressit ja kortit, niitä monen monta kertaa selatessa löytyi lohtu.- Jos ei voi noita mai
nitsemiasi yleisesti hyväksyttyjä suruun sovittuja sanoja
sanoa, onko parempi sitten olla hiljaa?
Mutta silloin sinä suutut siitä, että se oli hiljaa!
Minusta tuntui hyvältä se, että joku yritti lohduttaa,
se hyvä tahto oli balsamia tuoreille kirveleville haavoille.
Olin kiitollinen siitä. - Anonyymi
Jos ei voi noita mai kirjoitti:
nitsemiasi yleisesti hyväksyttyjä suruun sovittuja sanoja
sanoa, onko parempi sitten olla hiljaa?
Mutta silloin sinä suutut siitä, että se oli hiljaa!
Minusta tuntui hyvältä se, että joku yritti lohduttaa,
se hyvä tahto oli balsamia tuoreille kirveleville haavoille.
Olin kiitollinen siitä.Tunnen samoin, nehän ovat surun jälkeen hyväksyttyjä sanoja, jotka tuovat esiin sen, että lähimmäinenkin suree.
- apua saanut
Soita ja tarjoa apuasi, surussaan on itse vaikea pyydellä arkisten asioiden hoitamiseen helppiä.
Adressin voit lähettää omaisille ja ystävällesi viedä kukkia haudalle.- tunnukseTT
viedäänkö muuten adressi ja lahjakortti vai vain se adressi. Kukkaseppele haudalle sitten.
kaikki eivät ole hautajaisissa olleet tai muuten näiden kaa tekemisissä. - s-l.salo
tunnukseTT kirjoitti:
viedäänkö muuten adressi ja lahjakortti vai vain se adressi. Kukkaseppele haudalle sitten.
kaikki eivät ole hautajaisissa olleet tai muuten näiden kaa tekemisissä.adressit luetaan yleensä hautajaisissa, joten ne toimitetaan yleensä ennen hautajaisia postitse lähimmäisten kotiosoitteeseen. Lahjakorttiasiaa en ymmärrä? Kukat viedään joko itse siunaustilaisuuteen tai tilataan ne sinne kukkakauppiaan kautta.
- jouni¤%
s-l.salo kirjoitti:
adressit luetaan yleensä hautajaisissa, joten ne toimitetaan yleensä ennen hautajaisia postitse lähimmäisten kotiosoitteeseen. Lahjakorttiasiaa en ymmärrä? Kukat viedään joko itse siunaustilaisuuteen tai tilataan ne sinne kukkakauppiaan kautta.
sitten joissain paikoissa on kukkakaupoissa keräyslista kyläläisltä, ainakin maalla ennen oli sellainen tapa, en nykykäytännöstä kyllä tiedä.
- kukka-kimppunen
jouni¤% kirjoitti:
sitten joissain paikoissa on kukkakaupoissa keräyslista kyläläisltä, ainakin maalla ennen oli sellainen tapa, en nykykäytännöstä kyllä tiedä.
Aikoinaan maalla vieraillessamme tavallisessa sekatavaliikkeessä oli lista, johon halukkaat saivat liittyä.
Pari vuosikymmentä sitten, maaltatulleet sukulaisemme ihmettelivät vanhempani hautajaisten yhteydessä tyhjiä adresseja, ilman rahalahjaa.
Mikä lie käytäntö nykyisin maaseudullakaan?
Itse olen muistanut poislähteneen lähisukulaista viemällä kukkakimpun.
Ei kai näissä asioissa ole olemassakaan yhtä ja ainutta tapaa.
Aina olen ollut valmis kuuntelemaan, ja lohduttamaan vaikkapa puhelimessa parhaan kykyni mukaan. - Anonyymi
tunnukseTT kirjoitti:
kaikki eivät ole hautajaisissa olleet tai muuten näiden kaa tekemisissä.Eihän sinne mitään lahjakorttia viedä. Adressin lähetys ensin ja jos menee hautajaisiin, yksi ruusu. Jos on kyseessä maalaiskylä, niin usein pankissa on lista jonne voi laittaa vitosen, ei välttämättä jos matka on pitkä eikä ole ketään tuttua joka käy puolestasi laittamassa. Nimet listasta luetaan muistotilaisuudessa. Myös se lähettämäsi adressi luetaan.
- suruja.........
käytännöt on aika itse suunniteltuja, erilaisia missäkin.
Jos kyseessä on edelleen läheinen ystävä niin käyt ystäväsi luona ja kerrot osanottosi ja voit ottaa kukat mukaan. Se riittää eli olet ilmaissut surusi. Jos et ole jatkuvasti ollut yhteydessä lapsuuden ystävääsi niin voit lähettää adressin joita voit ostaa ihan kaupasta ja sitä kautta ilmaista osanottosi perheen suruun. Jos lähetät adressin niin osallistuessasi hautajaisiin ei tarvita muuta; adressit luetaan muistotilaisuudessa. Hautajaisissa voi tietysti laske kukat arkulle jos olet todella läheinen mutta silloin ei adressia tarvita. Käynti kotona ja osanotto on paikallaan ennen hautajaisia .Sureva ei kysele tai mieti protokollaa vaan silloin toivotaan läheisten tukea ja läsnäoloa, jota ei kukat korvaa!
- Anonyymi
Totta, äitini, jo 93v, kuoli viime lauantaina. Laitoin tiedon face bookkiin, tuli yli 20 osanottoviestiä, mutta kun juuri kukaan ei soita!!! Yksi ystävä toi kukkia, hieno ele!
Tuo lahjakorttiasia on minulle ihan uusia asia, samoin rahan antaminen missään muodossa. Ehkä sellainen on joskus ollut tapana vähävaraisia muistettaessa. Kuolemisesta aiheutuu monenlaisia kustannuksia myös nyky-Suomessa, ehkä se jossain tapauksissa voisi olla hyvä tapa edelleen.
Itse kävisin, soittaisin tai lähettäisin viestin tavalla tai toisella ystävälleni heti kuolemasta kuultuani. Kertoisin, että olen valmis tarjoamaan apuani missä tahansa muodossa. Kuuntelemalla mihin vuorokauden aikaan tahansa, auttamalla käytännön toimissa, olemalla lähellä - myös hautajaisten jälkeen.
Aitous ja rehellisyys ovat mielestäni aina virallisia korulauseita parempi vaihtoehto.
Yleisiä tapoja:
Kukkalähetys ja kortti ystävälle kotiin.
Adressi muistokirjoituksineen ystävän kotiin ellei mene hautajaisiin ja vie sinne kukkalaitetta kortteineen tai surunauhoineen, josta luetaan teksti kukkalaitetta haudalle laskettaessa.
Ensin läheisimmät sukulaiset ja sen jälkeen ystävät ja tutut.
Adressi voidaan toimittaa myös suuremman ryhmän puolesta ja ne luetaan muistotilaisuudessa hautaustoimituksen jälkeen.
Jos myös kuollut on ollut ystävä, voisin valmistella jotain positiivista kerrottavaa yhteisistä kokemuksista vainajan elämän varrelta muistotilaisuuteen. Epävirallinen muistelupuhe voisi mielellään käsitellä myös iloisia tai jopa hassunkurisia, mutta korrekteja ja vainajaa kunnioittavia muisteluksia.- £
Ihan vain pienesti sanoisin, ettei rahan antaminen ollut mikään köyhäinapu, vaan tapa, niin rikkaalle kuin köyhällekin.
- O - O
£ kirjoitti:
Ihan vain pienesti sanoisin, ettei rahan antaminen ollut mikään köyhäinapu, vaan tapa, niin rikkaalle kuin köyhällekin.
Kiitos valistuksesta ja anteeksi tietämättömyyteni. Ihminen ei ole koskaan liian vanha oppiakseen uutta.
- kortti ja kukat
£ kirjoitti:
Onko tämä rahan anto tapa missä päin Suomea? Itse en ole ikinä törmännyt ja kuitenkin olen osallistunut elämässäni lukuisiin hautajaisiin, vieraana, läheisenä ja omaisena.
- ...
Myöhässä.
Mutta muistaminen riittää. Jos halua ja jaksuuta, voi käydä vaikka haudalla, voi laittaa adressin, voi tehdä kaikenlaista. Mutta muistaminen riittää kyllä. Omaiset eivät tykkää huonoa, vaikka niille vaan soittaisi. Kuollut on kuollut, suremaan jää elävät.
Ite en enää käy hautajaisissa, muistan kuollutta ja se saa riittää. Sukulset vaatis protokollia ja rituaaleja. Ite koen, että parempi vainaa on muistaa ihmisenä ja sinä tyyppinä kuin se oli ollut, en mä mitään suruja tai myötätuntoja tunne vainajan omaisia kohtaan.
Raju kannanotto, tiedän, monet ei tykkää. Mutta miks piräis alkaa miellyttämään täysin tuntemattomien ihmisten suruja`? Joku on poissa, on muuten just nytkin. Mä muistan sen ja itekseni muistelen sitä ja sen merkitystä mun eloon jne. Mutta se sukulaiset, ne on täysin merkityksettömiä mulle.
Kun kevät, kay laittaan kukka haudalle, se on muistamista, ei krokodiilin kyyneleitä.
=DW= Noo, tänään tuli käytyä hyvän ystävän hautajaisissa. Sukulaisiahan siellä pääasiassa oli, sitten lähimpiä työtovereita ja pitkäaikaisimpia ystäviä. Paljon olivat itsensä hieman etäisemmiksi tai sitten huonokuntoisemmiksi tunteneet lähettäneet addresseja ja lähiomaiset olivat vastaanottaneet myös osanottoja puhelimitse....
- 11+5
En ole koskaan kuullutkaan että hautajaisiin mitään rahalahjoja vietäisiin tai lahjakortteja, niitähän viedään yleensä merkkipäiväksi.
Työpaikallakin tuosta oli puhetta, eikä kukaan ollut moisesta kuullut, ei edes minua vanhemmat yli kuuskymppisetkään.- .......
Ihan yleinen tapa maaseudulla, ainakin kun siellä lapsena kävin, Pohjanmaalla.
Tiedä sitten, oliko tyypillistä tietyllä seudulla vain?
Alle 60 minäkin olen. - 1+ 11
Vanhempani kuoli 80-luvulla ja maalta tulleet sukulaiset suuresti ihmettelivät pelkkiä tyhjiä adresseja, josta päättelen, että kotiseudullaan oli käytäntö ainakin siihen asti.
- beqrqtqtqtqqqq
1+ 11 kirjoitti:
Vanhempani kuoli 80-luvulla ja maalta tulleet sukulaiset suuresti ihmettelivät pelkkiä tyhjiä adresseja, josta päättelen, että kotiseudullaan oli käytäntö ainakin siihen asti.
Kyllä meilläpäin tavataan kirjoittaa nimet lähettäjiltä adresseihin, ei mitään tyhjiä adresseja lähetetä.
- ...
Netti pätkii, koitin jo aiemmin vastata.
Ihan tavallinen tapa, että pankissa lerätään suruadressia. Sinne nyt jokainen laittaa rahaa varojensa mukaan. Hautajaisissa luetaan lahjoittajien nimet ja varat annetaan omaisille. Tapa on käsittääkseni otain perua sotavuosilta, silloin aseveljiä ja leskiä autettiin. Pitkään aikaan en ole kuullut enää sellaista tapahtuneen, mutta itsekin olen kirjoittanut nimeni jonkun naapurin mummon yhteisadresiin pankissa ja muistaakseni laitoin kympin vanhaa rahaa.
Nämä on niitä tapoja, joita kaikki ei tiedä ja jotka on jäämässä unholaan. Mutta näin on ollut. En tiedä, miten homma toimii nykyisin, mutta mun käsittääkseni ainakin täällä ei pidettäisi minään ihmeenä, jos joku käsisi pankissa avaamassa adressin jollekin heikko-osaiselle, hautauskuluja varten.
=DW= - 1 + 11
beqrqtqtqtqqqq kirjoitti:
Kyllä meilläpäin tavataan kirjoittaa nimet lähettäjiltä adresseihin, ei mitään tyhjiä adresseja lähetetä.
Tyhjällä tässä tarkoitin, ilman rahaa. Tuli vain puheeksi, kun sukulaiset päivittelivät, että oli paljon adresseja. Siitä päättelivät, että rahaa on tullut myös paljon.
- keski-ikäinen
Ihan normaalia tosiaan vielä pohjanmaalla lahjoittaa pariskunnalta 10 e ja yksinäinen 5 e. Mutta toisaalta muistotilaisuudessa laulajille, puhujille saatetaan myös antaa rahallinen palkkio sitten suvun puolesta.
Olenkohan jotenkin hyljeksitty kun mummoni kuollessa avomiehen vanhemmilta en ole saanut sanaakaan pahoittelua (kuulivat kyllä asiasta mieheni kautta), ei adressia. Kaveritkaan, lapsuudenkaverit, kyläläiset ei ottaneet mitään yhteyttä että olisivat pahoitelleet. Mikä ihme? Tuli tunne että on todella yksin maailmassa vielä tärkeän mummonkin menettäneenä. Tokihan kotiin tuli muistamisia ja kukkia ja adresseja mutta... en ole varmaan olemassa kenenkään ajatuksissa.- Jokiseinä
Sait siis kukkia ja muuta muistamista kotiin eli kyllä Sinua muistettiin. Onhan hautajaisiin lähetetyt adressitkin tarkoitettu osanottoon. Moni arkailee yhteydenottoa tuossa tilanteessa, kun ei tiedä mitä sanoakaan.
Joitain vuosia sitten yksi lapsi kuoli syöpään. Äidin sukulaiset laittoivat kunnanlehteen ilmoituksen, jossa taisi olla pankkitili ja tuttavat saivat laittaa sille rahaa ja niin oli varaa hautajaisiin, perhe ei ollut varakas ja sairastaminen matkoineen vei rahaa.
Palkkiot muistotilaisuuden esiintyjille ovat uusi asia minulle. 80-luvulla oli listoja, joihin sai osallistua halutessaan. Rahaa adressin sisään? Kuulen ensimmäistä kertaa.
- vähän ihmettelen
Rahankeräys todella outoa ? Nykylain mukaan rahankeräykseen antaa luvan kihlakunnan poliisilaitos. Ilman lupaa keräyksiä saa järjestää vain yhdistykset yleishyödyllisiin tarkoituksiin ja esim koululuokat, jolloin kohde on etukäteen päätetty koulun puolesta.
Jos nyt laitonta keräystä järjestää, ei sitä ainakaan kannata kaupan seinällä mainostaa.- Anonyymi
Kyllä vieläkin on Pohjanmaalla voimassa rahankeräys hautajaisiin, ihmettelin asiaa, kun asun muualla. Taksat vaan ovat nousseet kymmenkertaisiksi.
- Anonyymi
Eiköhän se vainaja ole jo hapertunut haudassa, kun on vuosia vanha ketju.
- Anonyymi
Mitä halvauksen kiksejä vuosien takaisen ketjun uudelleen esiinnosto antaa tekijälle?
- Anonyymi
Ei muisteta surren, ei edes pahalla. Jos se monimutkaista on antaa olla.
- Anonyymi
" Lahjakortit " ? - Nm. Mitäääh
- Anonyymi
Soita, käy jos mahdollista - älä vain kerran vaan useasti, tarjoa apuasi, sureva ei todennäköisesti kehtaa pyytää, usein seura on parasta apua. Ei viemisillä ja antamisilla ole niinkään väliä kuin sillä, että oikeasti välität.
- Anonyymi
Samaa mieltä, soita. Käyminen on tosi raskasta.
- Anonyymi
Vaikka miten isosti sydämestään haluaa "lohduttaa" ja "ottaa osaa" kyseiseen yhden yksilön kuolemaan, niin totuus on se: Omaisten tuskaa ei itse osaa kokea/ymmärtää. Rakkaan ihmisen poismeno aiheuttaa omaisissakin monenlaisia reaktioita/suhtautumista. Yleensä hautajaiset ovat keskellä sitä kaaosta, mitä omaiset joutuvat surunsa lisäksi jo vatvomaan. Shokki on yleinen tila tapahtuneeseen!! Oma mielipiteeni lauseeseen: "Otan osaa" on se, että kyseinen ihminen on oikeasti miettinyt tapahtunutta. Antanut omastaan osansa! Ei ulkopuolinen voi tietää yhtään mitään, mitä läheisen kuolema aiheuttaa lähimmäisille!! Ei tietenkään!! Mun mielipide on se: Verrattuna niihin, jotka hautajaisissa eivät sano yhtään mitään, ovat pelkästään kuokkimassa kakkua koko juhlasta!! Jos!! Oikeasti tänä päivänä!!!! Jos uskaltaa ottaa surevia kädestä kiinni, katsoa silmiin ja sydämestään sanoa, että otan osaa, tarkoittaa juurikin sitä, mitä ne kaksi sanaa kertoo: Olen oikeasti ajatellut ja ymmärrykseni kautta olla osallinen siihen tuskaan, mistä minulla ei voi olla hajuakaan!! Ulkopuolisena yksilönä haluan, että tiedät: Ottaa tämä kipiää minuunki. Ja oikeasti! Se totuus: Annan. En ota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408