Miten se näkyy yhteiskunnassamme?
Lasten "vapaa kasvatus". Mitä mieltä siitä?
16
148
Vastaukset
- deft
Mä olen ollut niin sanotusti vapaasti kasvatettu. Mutsin kanssa kahdestaan elettiin ne kriittiset vuodet. Kyllä se kuria piti, mutta aika vapaasti mä sain olla ja tehdä mitä huvitti.
Mä en ehkä sanois että mun sukupolven edustajat suosii "vapaata kasvatusta", se on miltei keski-ikäiset tänä päivänä kun tahtoo tehdä pesäeroa siihen 70-luvun kasvatukseen, jos omista vanhemmista on huonot muistot. - muutama havainto
Lapsien kielenkäyttö esimerkiksi mennyt hyvin rumaksi. Vanhempien ihmisten tietynlainen kunnioitus puuttuu.
Monellakaan vanhemmalla ei ole "kypsyyttä" kasvattaa lastaan/lapsiaan. Onko se sitä ku nyrkillä ja remmillä kasvatetut ei tiedä, miten niitä lapsia pitäis kasvattaa ku lapsuudesta tutut metodit on kielletty?
- kannabis kotoa?
On se parempi kuin kannabis polttavat sekavat vanhemmat jotka tarjoavat ennenpitkään myös lapsilleen.
- no jaa,
minä olen ainakin vapaasti kasvattanut kaksi upeaa ihmistä, jotka varmaankin tulevat vielä yhteiskuntaa parantamaan.
- Mää vaa
Ei kasvatus voi olla täysin vapaata. Lapselle pitää asettaa rajat ja niiden puitteissa lapsi saa toimia. Kasvatuksen pitää olla johdonmukaista ja molempien vanhempien pitää olla samoilla linjoilla
Vapaa kasvatus on samanlainen tekosyy laiminlyödä lapsensa kuin laatuaika. Eli olkoon itsekseen kun ei tässä nyt ehdi ja jaksa kuin joskus ilmojen eellä.
- höpsis,
ei vapaa kasvatus tarkoita lapsen jättämistä yksin.
- katuko kasvattaja
Mitä ihmettä n.10-v lapset tekevät myöhään iltaisin kaduilla niin kaupungeissa kuin pienemmillä paikkakunnilla? Jossain vikaa!
- pari vaihtoehtoo
Vanhemmat vetävät bissee tai ovat muuten välinpitämättömiä lastensa suhteen.
- deft
Nopeasti pitää aikuistua, mutta mä en ymmärrä että miksi. Se on jotenkin kokonaisvaltaisempi kysymys kuin pelkästään äidin ja isän roolit ja kasvatusmallit.
Samalla kun (ryhmänä) nuoriso on fiksumpaa vuosi vuodelta, kaikenlaiset ylilyönnit muuttuvat rankemmiksi vuosi vuodelta. Syy vaiko seuraus, siitä mä olen jo useasti vääntänyt pelkästään työn puolesta, mutta mitään yleispäteviä ratkaisuja esimerkiksi kasvatuksen puolesta ei oikein ole olemassa.
- ikisinkku37
Mä en saanut mitään kasvatusta. Kun isäni läksi niin äit alkoi juomaan ja joikin sit kunnes täytin 16 vuotta ja muutin omaan kämppään kun en jaksanut katsoa. Kyllä sitä äidin viinoja tuli juotua eikä se sanonut mitään.
Vapaa kasvatus oli enemmän 70-luvun ja 80-luvun juttu. Eikä ole sama, kuin heitteille jättö. Mun joku tuttu, joka on elänyt rankan lapsuuden (fyysistä ja henkistä pahoinpitelyä ym.) halusi kasvattaa lapsensa "vapaasti" ja tehdä kaiken päinvastoin kuin vanhempansa. Eli vähän kuin Riku tossa sanoi. Nyt hänen lapsensa on aikuinen, ja ihan ihmiseksi kasvanut..
Mä itse haluan aika samantyyppistä kasvatusta noudattaa kuin omat vanhemmat.Tosin olen jossain mielessä sallivampi. Ja toisaalta suojelevampi. Mun lapsuudessa lapset juoksi pitkin kyliä ja kaupunkia ja tuli kotiin, kun tulivat. Kännyköitä ei ollut. Oltiin avainkaula-lapsia. Ei ollut iltapäiväkerhoja tms. Lapset oli itsekseen kotona, kun vanhemmat oli töissä.Nykyään lapset on vahditumpia ja viedään vähän liikaakin autolla paikasta toiseen.
Mutta kiristys ja uhkailu on omia metodeja:D Pääset tietokoneelle pelaamaan, kun läksyt on tehty/huone siivottu/lelut korjattu.
Rangaistus: tietokonekielto päiväksi tai pariksi , jos on tehnyt jotain, josta on tuhannesti varoitettu ja kielletty. Yleensä tepsii.- !
Kaljat kotoa ei ole vapaata kasvatusta.
En kannata vapaata kasvatusta, minä asettaisin lapsilleni tiukat rajat. En tunne oikeastaan ketään vapaan kasvatuksen kannattajaa.
- riuttala76
No mun elämäni suuri rakkaus oli 6-vuotiaan pojan yksinhuoltaja. Se joskus saarnasi mulle et tiedätkö et useimmilla ihmisillä on lapsena ollut kotonaan säännöt ja mulla ei. Hyvin meni tekniikkalukio ja ainoan kerran olin ollut kännissä abiristeilyllä kun luokkakaverit halusi juottaa känniin. Kotona asuessa otin jääkaapista mitä halusin ja milloin halusin. Sain katsoa tv:stä mitä ikinä halusin. Kyllä pitkään meni oppia et monet ei todellakaan pidä siitä et heidän jääkaapilleen mennään lupaa kysymättä. No joo eipä musta sit diplomi-insinööriä tullutkaan vaan
ihan tavallinen juoppo jonka mielestä pankkilainat oli helppoa ilmaista rahaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759