Olemme kihlattuni kanssa ostaneet okt:n viime vuoden loppupuolella. Ostimme sen yhteisellä päätöksellä ja oma kriteerini oli, että remontti tehdään. Mies suostui ja kertoi vielä että ennen joulua on valmis koko remontti. Yrittäjänä työt kuitenkin veivät aikaa niin paljon, että remonttia ei edes aloitettu.
Tämän vuoden huhtikuussa saimme remontin alulle. Noh, nyt sitten remontin keskellä asustelen, koska ukko tekee sitä vähän sillon kun itseä huvittaa. Olen yrittänyt olla valittamatta asiasta, mutta turhauttaa suunnattoman paljon ettei mikään edisty. Itse en remonttihommia osaa tehdä, mutta autan miestäni aina mikäli on sellaista työtä että pystyn auttamaan. Ja luonnollisesti teen sellaisia asioita, mitä pystyn tekemään.
Olen kerran sanonut asiasta, että "tämän remontin kyllä piti olla jo valmis kauan sitten" jonka jälkeen mies suuttui etten arvosta hänen työpanostaan. Näin ei kuitenkaan todellakaan ole, joten en ole sanonut asiasta sen jälkeen.
Saisinko siis miehen mielipiteen asiaan? Haluaisin remontin nopeasti valmiiksi, ilman että suututan miestäni. Remonttimiehiin ei ole varaa, joten remontti tehdään itse. Mitä siis voin tehdä?
Remonttiasiat?
28
351
Vastaukset
Tiedän tunteen, kuinka remppahommat alkaa maistumaan puulle. Varsinkin jos siinä ohessa on muitakin velvollisuuksia, kuten vaikka vaativa työ.
2 ja puol vuotta elin itsekin rempan keskellä. Päivät töissä ja illat ja monet yötkin remppaa tekemässä. Jossain kohtaa oli pakko pitää vapaata koko projektista, vaikka se tarkoitti sitä että homma hidastuu ja valmistuminen myöhästyy.
Kun ei jaksa ja kiinnosta, alkaa tulla sutta pakolla puurtaessa. Hengöhdystauko on joskus hyvä pitää. Jos taas tauko venyy mahdottomaksi, niin voisko auttaa pieni loma jossain poissa kotinurkilta. Kun koko remppa ei ole hetkeen silmien edessä, voisko saada uutta virtaa loman jälkeen?
Painostukseen en usko, motivointiin uskon. Mutta miten motivoida miestäsi, sinä sen tiedät jos joku tietää.- jkhjkhjkhj
Ja afrikassa lapset kuolee janoon. On sullakin huolet.
- jhkjhkhjkhj
No olipa ilkeästi sanottu. Veikkaan että miehesi tarvitsee yrittämisen vastapainoksi vapaa-aikaa jolloin latailee aukkuja. Voihan se olla rahastakin kiinni, kun remppamateriaalit maksaa??
- Zara26
En tarkoita, että elämäni kaatuisi tähän remonttiin. Eikö tämä keskustelupalsta ole avattu ihan kaikenlaisille asioille? Niin minä ainakin olen käsittänyt?
- naurettava kommentti
Ihan normaali huoli. Afrikkalaisilla afrikkalaisen huolet, suomalaisella suomalaisen.
- määmy
Kaikki riippuu rempast. Mun "must tuntuu" aate on, et miehes lupas tehdä rempan, et vois ostaa talon ja toivo ettet huomauttele luvatust rempast..
Yks huone kerralla rempan alla on hyvä toteutuskaavio, jos asuu remppatilois, ensin päämakuuhuone.
Moni frendi on sanonu etteivät toista kertaa muuta rempattavaan taloon ennen rempan valmistautumist. Minäkin olen aina ollut parempi päällepäsmärinä kuin tekijänä. Tosin se vaatii töissä tiettyä asemaa ja kotona rahaa. Sinun ongelmasi on, ettei ole kumpaakaan.
Katsos kun sen, joka on ilmaista palvelusta vailla, on oltava nöyrä ja kärsivällinen, vaikka se tuntuisi miten luonteenvastaiselta ja vaikealta. Jopa parisuhteessa.- Zara26
Miehemme kanssa kaikki kulut menevät puoliksi eli minä maksan puolet remontista. En tarkoita että itse olisin täysin pa, mutta kuitenkin sen verran, että remonttimiehiä ei ole varaa hankkia.
Zara26 kirjoitti:
Miehemme kanssa kaikki kulut menevät puoliksi eli minä maksan puolet remontista. En tarkoita että itse olisin täysin pa, mutta kuitenkin sen verran, että remonttimiehiä ei ole varaa hankkia.
Vaikka maksatte kulut puoliksi, miehesi kuitenkin tekee, koska sinä et osaa. Ymmärrän kyllä, että kärsivällisyys on vaikea taiteenlaji. Minullekin se on vaikeaa. Mutta jos miehelläsi on töissä kiirettä, niin kotona täytyy saada rentoutua tai tulee burn-out. Ja jos hän on vähän muutenkin saamaton luonne, niin minkäs teet.
Tilanteenne kuulostaa todella tutulta. Olin vasta viikko sitten illanistujaisissa yhdellä tuttavapariskunnalla. Se minun naispuolinen lapsuudenkaverini on melkoinen pomottaja ja sen tuore avomies on ammatiltaan rakennusyrittäjä. Mies valitti, että kun tekee viikot pitkää päivää töissä, ei millään enää viikonloppuna jaksa kotona vanhaa taloa remontoida. Ja kaverillani on loputtomasti energiaa päällepäsmäröidä. Oikein sääliksi käy sitä miestä, vaan itsehän on naisensa valinnut. ;-)- Zara26
Ratikkakuski kirjoitti:
Vaikka maksatte kulut puoliksi, miehesi kuitenkin tekee, koska sinä et osaa. Ymmärrän kyllä, että kärsivällisyys on vaikea taiteenlaji. Minullekin se on vaikeaa. Mutta jos miehelläsi on töissä kiirettä, niin kotona täytyy saada rentoutua tai tulee burn-out. Ja jos hän on vähän muutenkin saamaton luonne, niin minkäs teet.
Tilanteenne kuulostaa todella tutulta. Olin vasta viikko sitten illanistujaisissa yhdellä tuttavapariskunnalla. Se minun naispuolinen lapsuudenkaverini on melkoinen pomottaja ja sen tuore avomies on ammatiltaan rakennusyrittäjä. Mies valitti, että kun tekee viikot pitkää päivää töissä, ei millään enää viikonloppuna jaksa kotona vanhaa taloa remontoida. Ja kaverillani on loputtomasti energiaa päällepäsmäröidä. Oikein sääliksi käy sitä miestä, vaan itsehän on naisensa valinnut. ;-)Olen yhden ainoan kerran hänelle asiasta sanonut, jonka jälkeen olen antanut hänen olla koska tietenkin ymmärrän sen että hän tarvitsee myös lepoa. En ikinä nalkuttaisi asiasta koko ajan, koska yritän miettiä asiat aina omalle kohdalleni. En itse jaksaisi kuunnella samasta asiasta sanomista, siksi en sitä itsekkään miehelleni tee.
Aina kun on remontti edennyt, olen kiitosta miehelleni antanut ja kehunut lopputulosta.
Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta. - määmy
Zara26 kirjoitti:
Olen yhden ainoan kerran hänelle asiasta sanonut, jonka jälkeen olen antanut hänen olla koska tietenkin ymmärrän sen että hän tarvitsee myös lepoa. En ikinä nalkuttaisi asiasta koko ajan, koska yritän miettiä asiat aina omalle kohdalleni. En itse jaksaisi kuunnella samasta asiasta sanomista, siksi en sitä itsekkään miehelleni tee.
Aina kun on remontti edennyt, olen kiitosta miehelleni antanut ja kehunut lopputulosta.
Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta.Miten laaja tuo remppanne on?
Pelkkää tapetointia ja maalausta vai enemmän. - Zara26
määmy kirjoitti:
Miten laaja tuo remppanne on?
Pelkkää tapetointia ja maalausta vai enemmän.Hieman enemmän kuin tapetointia ja maalaamista. Menemme siis huone kerrallaan. Olen kyllä varautunut siihen, että remontti kestää koska kyseessä ei vain ole "pientä pintaremonttia".
Tuossa vain ei 1,5kk ole tapahtunut mitään, jonka vuoksi on alkanut turhauttamaan.
- letkuporakonemies
Rupea tekemään itse enemmän töitä jotta ansaitsisit enemmän. Tällä rahalla sitten palkaat työmiehen tekemään kun äijäsi on vetkuja.
Järkätkää muutama päivä lomaa ja sit kaveriporukasta kunnon talkoot pystyyn. Teet remonttiväelle hyvää ruokaa ja hemmottelet kahviaikaan itseleivotulla mustikkapiirakalla vaikka. Miehet saa porukassa valmista aikaan nopeasti, mutta naisväen ei kannata olla seassa natkuttamassa, vaan joustaa kerrankin siihen perinteiseen rooliin, eli hellan ääreen.
Lopuksi sitten rivakka saunailta..- Zara26
Kuulostaa kyllä hyvältä idealta tuo, että lähtee remonttimaisemista pois hetkeksi. :)
Jep. On meinaan remppahommat parhaillaan menossa ja meillä se homma alettiin etsimällä oikea asenne ja tekemällä suunnitelma.
Nyt kiltisti kiikuttamaan äijille kahvia. Juovat tänään ulkona, kun on hieno keli.
Klassinen innostus korvaa realismin-projekti. Ei ole tullut etukäteen laskettua työmääriä, resursseja ja käytettävissä olevaa aikaa muun elämän tarvetta kuten työ, harrastukset ja lepo. Siitä se kiikastaa. Kannattaisi tehdä riittävästi pelivaroja sisältäen ja sitten yhdessä sitoutua siihen. Nyt tilanne taitaa olla sellainen, että mies ainakin kokee joutuvansa liian koville ja sitten on on riidan siemenet kylvetty kun haluat nopeasti valmista.
- työtön raksamies
Olen kirvesmies ammatiltani ja olen tehnyt remppa hommia 15 vuotta. Mun tyttöystävä halus rempata kaks huonetta, eteisen ja maalata taloa ulkoa päin. Ei kertonut mulle mitään vaan oli omin päin mennyt tilamaan työn yheltä remppa firmalta. Itse olin silloin työtön joten olisin tehnyt rempan ilmaiseksi. Remppa maksoi muijalle 14000 euroa vaikka minä omistan talon. Sanoin sille jos se olis kertonut mulle niin työ olisi maksanut 4-5 tonnia korkeintaan. Olen maalaillut taloja kans 13 kesäisestä lähtien eli olisin maalannut talon pelkkien kulujen hinnalla. Joten muija saa hoitaa rempan omin nokkineen ja maksaa sen, tai se maksaa sitä laina rahalla. Otti kuulemma lainaa pankista et saa tehdä sen rempan. naisia ei tosiaan kannata antaa hoitaa mitään remppa asioita
Oispa ollut itsellä silloin tuollainen mies, joka olis mua jeesannut ok-talon perusteellisessa rempassa. Vaan eipä ollut. Kolmestaan tehtiin remppaa, minä ja mun vanhemmat. Silläpä siinä aikaa vierähtikin, kun perustuksia myöden piti kaivaa auki kaikki ja tehdä alapohjatkin uusiksi. Silloinen mies tykkäsi enemmän makoilla sohvalla ja ajella auton kanssa kylällä rinkiä. Kyllä sekin sapetti.
Talo kaluttiin joka nurkasta auki ja uudistettiin kaikki mikä tarpeen oli. Eli alapohjasta kattoon asti. Tehtiin myös kokonaan uusi siipi, jossa oli eteinen ja pesutilat. Kauhea urakka. Helpommalla tekee uuden, kun peruskorjaa vanhan. Ei kyllä enää hotsittas vanhaa lähteä remppaamaan tuon kokemuksen jälkeen.
Mitä lie sun naisesi miettinyt. panosti tietysti sun kotiin kuin omaansa, hienoa sinänsä. Siihin ei kaikki koskaan ryhdy.
Itsellä ei ole kokemusta ihan tuon rempan keskellä asumisesta, vaan olen päässyt onnekseni "valmiin päälle" eli mies on tehnyt remppaa uudessa talossa töitten jälkeen, kun on asuttu kuitenkin vielä vanhassa talossa. MUTTA siinäkin on omat huonot puolensa. Pari vuotta piti kestää sitä, että (väsynyttä) miestä ei juuri näkynyt kuin öisin yöllä nukkumassa :( Ennen kuin päästiin siihen vaiheeseen, että minäkin pystyin siellä (täällä) jotain tekemään ja auttamaan.
Jonkin verran kuitenkin on sitäkin kokemusta, että pienimuotoista remppaa on tehty kotona. Silloin mm:n ehdottama talkoo-systeemi vois olla mainio tapa jouduttaa tilannetta, jos pieniä lomia vaan saa otettua. Tai sitten tosiaan asua siinä päässä taloa "normaalisti", jossa remppaa ei ole, ja sulkea ovet remppahuoneeseen ja ajatella että se on "työmaa". Siellä ollaan tietty aika vuorokaudesta (jos sinäkin vaikka jelpit, minkä pystyt) ja sitten sieltä tullaan takaisin "kotiin", siihen osaa taloa, missä remppaa ei sillä hetkellä ole.Olettaisi firman perustajalta sen verran kykyä miettiä kuinka paljon menee yrityksessä työaikaa ja kuinka rasittunut on, ennen lupaamistaan, sinänsä "Valmis ennen joulua" ei kerro mitä joulua tarkoitettiin.
- ukko.
Sinun kriteerisi oli että remontti tehdään? Mutta itse et osaa tehdä mitään?
Vaatimuksia on mutta toteutukseen ei haluta sekaantua, muuten kuin hoputtamalla. Kuulostaa tosi reilulta.
Myykää talo ja erotkaa. Hanki itelles joku raksamies jos haluat remontoida tai opettele ite.- Zara26
Niin, siis olisin itse mielummin muuttanut taloon joka on uudempi. Sen takia kriteerinä oli että tämä vanhempi talo remontoidaan. Tähän mieheni suostui.
Ja jos et osaa mitään muuta kuin vääristellä sanojani, niin voit myös olla hiljaa. Zara26 kirjoitti:
Niin, siis olisin itse mielummin muuttanut taloon joka on uudempi. Sen takia kriteerinä oli että tämä vanhempi talo remontoidaan. Tähän mieheni suostui.
Ja jos et osaa mitään muuta kuin vääristellä sanojani, niin voit myös olla hiljaa.Periaattees voi toteuttaa "Hieman joka päivä jotain, mikä menee alta puolen tunnin, tyyliin "yksi kipsilevy päivässä".
Nauhoittaminen sinänsä hyvä tehdä kerralla, koska seuraavana päivänä joutuu kuitenkin laittamaan lisää kittiä.
Ja tämä oli esimerkki pelkästään miten sada aikaan tekemällä vähän päivässä.runontaja kirjoitti:
Periaattees voi toteuttaa "Hieman joka päivä jotain, mikä menee alta puolen tunnin, tyyliin "yksi kipsilevy päivässä".
Nauhoittaminen sinänsä hyvä tehdä kerralla, koska seuraavana päivänä joutuu kuitenkin laittamaan lisää kittiä.
Ja tämä oli esimerkki pelkästään miten sada aikaan tekemällä vähän päivässä.Palstalla oli aikaisemmin yksi pariskunta missä nainen myösntyi ostamaan talon, minkä mies halusi. Nykyään ovat eronneet. Tosin ky. talon kustannukset ja lyhennykset sai nainen hoitaa itse. Mies ei niihin rahojaan tuhlannut
- Zara26
runontaja kirjoitti:
Periaattees voi toteuttaa "Hieman joka päivä jotain, mikä menee alta puolen tunnin, tyyliin "yksi kipsilevy päivässä".
Ja tämä oli esimerkki pelkästään miten sada aikaan tekemällä vähän päivässä.Juu tuokin on todella parempi ajattelutapa kuin se ettei 2kk tapahdu mitään.
Kiitos paljon kaikille asiallisesti kommentoineille! :)
- puskalisko
yksi asia minkä voit tehdä, on olla iloinen. Oletan että kyseessä on oma talo, jonka ikkunasta EI näy anoppi. Se on hienoa. Toisekseen mies sentään osaa tai viitsii tehdä jotain, kun on kerran saanut remontin aloitettua. Täydellisen aloitekyvytön vetelyskään ei ole, kun kerran sai talon ostettua. Kaikkein varmintahan olisi ollut jäädä loppuelämäksi raapimaan itseään.
Totta kai remontti ja sen keskellä eläminen vituttaa. Teillä tais molemmilla vähän olla epärealistinen arvio siitä, miten nopeasti ja helposti homman saa kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743850Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1873110Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472966Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572461Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3632260- 1601880
- 781575
- 331495
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231398Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391372