lastentarhanopettajien arvostelu

bbb

Olen ollut sijaisena eräässä päiväkodissa. Lastenhoitajat arvostelevat tosi paljon osaston lastentarhanopettajaa. Olen törmännyt tähän ennenkin, usein lastenhoitajien odotukset lastentarhanopettajaa kohtaa ovat tosi suuret. Tärkein syy siihen on varmaan se, että lastentarhanopettajilla on palkallista suunnitteluaikaa, jonka he saavat monessa kunnassa käyttää kotona. Eli, ehkä taustalla on kateutta...

Oletteko te törmänneet koviin vaatimuksiin osaston lastentarhanopettajaa kohtaan?

54

4109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lh

      Olen huomannut sen, että päiväkodissa tapahtuu paljon työpaikkakiusaamista. Joistakin ihmisistä puhutaan pahaa, ja paljon. Koulutustaustalla ei ole mitään merkitystä. Joillekin työntekijöille se on jopa hupia, että keksitään että kuka työntekijä ihan varmasti makaa jonkun isän kanssa, ja tämä on siis ihan vain heidän mielikuvituksensa tuotetta. Itsekin lähdin aikoinaan pois päiväkotimaailmasta tuon takia. Muiden arvostelemista/kiusaamista tapahtui useammassakin ryhmässä.

    • -------0---0-------

      Pitäähän sen kotona tehdyn suunnittelutyön näkyä jotenkin sitten käytännön arjessa. Ja miksei lto voi suunnitella työpaikalla, missä kaikki materiaalitkin ovat? Odotukset saavat olla suuret ja niiden täytyykin olla. Hyvän lton pitää pystyä niihin vastaamaan. Miksi sitä asemaa pitäisi muuten korostaa? se ei ole työpaikkakiusaamista, että odotetaan opettajan ottavan paikkansa ryhmässä. Se taas on, jos sen paikan ottamisen jälkeen aletaan valittamaan.

    • ltonakin joskus

      Kokemuksieni mukaan opelta odotetaan ihmeitä, ollaan kateellisia pienestä palkasta ja vähätellään koulutusta.

    • fdghdfhghg

      Ainahan alaiset kadehtivat esimiestään. Olisivat itse kouluttautuneet paremmin.

      • www.pomo.fi

        Lto on esimies vain toimiessaan pk:n johtajana; ei muuten.


      • pomon vastuu
        www.pomo.fi kirjoitti:

        Lto on esimies vain toimiessaan pk:n johtajana; ei muuten.

        Tämähän sitä ristiriitaa/ hämmennystä synnyttääkin, kun lto ei ole ryhmässään pomo, mutta kuitenkin vastaa kaikesta ryhmässä. Hänen pitää loppupelissä huolehtia, että ryhmälle annetut tehtävät suoritetaan, kuka ne tekee ja missä välissä, ja yleensä lto on vastuussa myös siitä, että ryhmässä on tarpeeksi henkilökuntaa ( ilmoitus esimiehelle) siitä, että lapselle tehdään opetussuunnitelma ja sitä noudatetaan. Eli aina kun päiväkotiryhmässä etsitään vastuuhenkilöä, katseet kohdistuvat lastentarhanopeen.


      • tiimityö
        pomon vastuu kirjoitti:

        Tämähän sitä ristiriitaa/ hämmennystä synnyttääkin, kun lto ei ole ryhmässään pomo, mutta kuitenkin vastaa kaikesta ryhmässä. Hänen pitää loppupelissä huolehtia, että ryhmälle annetut tehtävät suoritetaan, kuka ne tekee ja missä välissä, ja yleensä lto on vastuussa myös siitä, että ryhmässä on tarpeeksi henkilökuntaa ( ilmoitus esimiehelle) siitä, että lapselle tehdään opetussuunnitelma ja sitä noudatetaan. Eli aina kun päiväkotiryhmässä etsitään vastuuhenkilöä, katseet kohdistuvat lastentarhanopeen.

        Lastentarhanope eli ole esimies vaan tekee tiimityötä lastenhoitajien kanssa, huom!!!!! suunnittelee ja toteuttaa yhdessä koko tiimin kanssa ryhmän toimintaa. Päiväkodissa hoito- ja kasvatussuunnitelma, jonka myös lastenhoitaja laatii ja toteuttaa ihan itse :)
        Ope ei ole koskaan yksin vastuussa kaikesta!!!! vaikka joskus joku jopa niin itse kuvittelee, lienetkö väärinymmärrys mitä tarkoittaa tiimityö :)


      • ------o------o------
        tiimityö kirjoitti:

        Lastentarhanope eli ole esimies vaan tekee tiimityötä lastenhoitajien kanssa, huom!!!!! suunnittelee ja toteuttaa yhdessä koko tiimin kanssa ryhmän toimintaa. Päiväkodissa hoito- ja kasvatussuunnitelma, jonka myös lastenhoitaja laatii ja toteuttaa ihan itse :)
        Ope ei ole koskaan yksin vastuussa kaikesta!!!! vaikka joskus joku jopa niin itse kuvittelee, lienetkö väärinymmärrys mitä tarkoittaa tiimityö :)

        Kyllä se ope nimenomaan on vastuussa kaikessa. Lh:t kyllä suunnittelee ja toteuttaa toimintaaa ja pitävät vasukeskusteluja. Mutta vastuu siitä, että toiminta on laadukasta ja että lasten tarpeet huomioidaan, on lto:lla. Koska sillä on pedagoginen koulutus (ja hirveen paljon parempi palkka :) ) Tiimityö päiväkodeissa ei voi tarkoittaa sitä, että kaikki tekee kaikkea koulutuksesta riippumatta.


      • vajaakykyinen???
        pomon vastuu kirjoitti:

        Tämähän sitä ristiriitaa/ hämmennystä synnyttääkin, kun lto ei ole ryhmässään pomo, mutta kuitenkin vastaa kaikesta ryhmässä. Hänen pitää loppupelissä huolehtia, että ryhmälle annetut tehtävät suoritetaan, kuka ne tekee ja missä välissä, ja yleensä lto on vastuussa myös siitä, että ryhmässä on tarpeeksi henkilökuntaa ( ilmoitus esimiehelle) siitä, että lapselle tehdään opetussuunnitelma ja sitä noudatetaan. Eli aina kun päiväkotiryhmässä etsitään vastuuhenkilöä, katseet kohdistuvat lastentarhanopeen.

        Höpö höpö.Johtaja on vastuussa suhdeluvuista.Opetussuunnitelman tekee koulun rehtori opettajineen valtakunnallisten linjausten mukaisesti.Varhaiskasvatussuunnitelman päiväkodissa tekee myös oma hoitaja vanhempien kanssa yhdessä.Ryhmävasu tehdään johtajan, lton sekä hoitajien yhteistönä.Hyvä hoitaja ottaa vastuun itse omasta ammatillisesta osaamisestaan. Lto vastaa pedagogisesta toiminnasta.Hoitaja lääkinnällisestä hoidosta ja kuntoutuksesta. Molemmat ovat lisäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Lto voi olla varhaiskasvatuksen asiantuntija tehtävissä.Ei siis ole rivityöläinen silloin.Opettajina on usein vuosia ollut epäpäteviä;useinkaan eivät ole edes alan opiskelijoita vaan esim.pankkineitejä, ylioppilaita,au-paireja,jonkin alan erityisosaajia laulajia,maalareita,eri alan opettajia, insinöörejä jne.Yritä siinä nyt sitten arvostaa,kun olet ollut alalla pitkään, arvostat omaa osaamistasi ja toinen on lukion käynyt, kuten itsekkin ja hän olisi sitten pätevämpi. Voisi siis toisin sanoen itse ottaa virkavapaata ja hakea samaa opettajan sijaisuutta.Perushoitajista 17000 on hakeutunut muihin tehtäviin. Nyt taitaa olla lastenhoitajlla vähän sama edessä....


      • Lh vai ope
        vajaakykyinen??? kirjoitti:

        Höpö höpö.Johtaja on vastuussa suhdeluvuista.Opetussuunnitelman tekee koulun rehtori opettajineen valtakunnallisten linjausten mukaisesti.Varhaiskasvatussuunnitelman päiväkodissa tekee myös oma hoitaja vanhempien kanssa yhdessä.Ryhmävasu tehdään johtajan, lton sekä hoitajien yhteistönä.Hyvä hoitaja ottaa vastuun itse omasta ammatillisesta osaamisestaan. Lto vastaa pedagogisesta toiminnasta.Hoitaja lääkinnällisestä hoidosta ja kuntoutuksesta. Molemmat ovat lisäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Lto voi olla varhaiskasvatuksen asiantuntija tehtävissä.Ei siis ole rivityöläinen silloin.Opettajina on usein vuosia ollut epäpäteviä;useinkaan eivät ole edes alan opiskelijoita vaan esim.pankkineitejä, ylioppilaita,au-paireja,jonkin alan erityisosaajia laulajia,maalareita,eri alan opettajia, insinöörejä jne.Yritä siinä nyt sitten arvostaa,kun olet ollut alalla pitkään, arvostat omaa osaamistasi ja toinen on lukion käynyt, kuten itsekkin ja hän olisi sitten pätevämpi. Voisi siis toisin sanoen itse ottaa virkavapaata ja hakea samaa opettajan sijaisuutta.Perushoitajista 17000 on hakeutunut muihin tehtäviin. Nyt taitaa olla lastenhoitajlla vähän sama edessä....

        Mitäs sit kun ope ei ota pedagokista vastuuta ei tee ryhmän vasua yhdessä ryhmän kaa ei pidä kiinni sovituista ja näistä jo puhuttu esimiehelle ja käyty työnohjauksessakin. Lh tekee ns open hommat ja saamatta etuuksia.


    • JKLOIIIIIIIIII

      EN OLE,TÖRMÄNNYT

    • ....

      Uskon että lto:n rooli päivähoidon kehittämistarpeiden myötä on vielä hakusessa ja tämä syy siihen että ärtymystä ja epäselvyyttä asian ympärillä niin paljon. Perinteisesti ltollahan ymmärtääkseni oli pääasiallinen vastuu pedagogisesta suunnittelusta ja toteuttamisesta. Pääpaino tällöin lapsen kognitiivisessa kehiyksessä. Ltot tekivät myös pääasiallisesti töitä, tämän takia, yli kolmevuotiaiden lasten parissa, lht hoisivat pieniä. Lisääntyvässä määrin ollaan tiedostettu, etenkin pienten kohdalla, tarve ja välttämättömyys emotionaalisen kasvun parempaan ymmärtämiseen ja tavoitteellisempaan tukemiseen. Tämän myötä ltot ovat siirtyneet pienten puolelle. Lton työkuvaan on siis tullut vastuu myös pienten emotionaalisen kasvun tukemisessa, joka aika uusi juttu ja sisällöllisesti vielä hakusessa.

    • Lto:n rooli ei ole helppo... Pedagoginen vastuu ryhmän toiminnasta on hänellä, mutta kuitenkaan hän ei ole ryhmässään esimies. Tämä tuo ajoittain ristiriitoja tiimissä, jos ryhmässä on sattumalta toinen tai molemmat hoitajat niin vahvoja persoonia, että kulkevat omia polkujaan lto:n ajatuksista piittaamatta? Koska lto ei ole esimies, ei hänellä ole siis välineitä laittaa "hanttiin" tai saada ääntään kuuluville.

      Sitten kuitenkin samaan aikaan samaiset hoitajat saattavat moittia ryhmänsä lto:ta huonosti tehdystä työstä ja vastuun pakoilusta, vaikka itse ovat omalla tavallaan toimia aiheuttaneet sen...

      Yllä kuvailemaani tilanteeseen olen törmännyt usein ja monessa eri päiväkodissa.

      • ....

        Varmasti juuri näin. Lton roolin selkeyttäminen tiimissä on todella tärkeä. Tiimi tarvitsee vetäjän ja yhteisten tavoitteiden asettajan. Ltolla tulisi ola koulutus joka tämän mahdollistaa joka antaa eväät selkeiden tavoitteiden asettamiselle ja niiden yhteiselle seuraamiselle. Osa ongelmaa uskon olevan lton koulutukseen liittyvät puutteet sekä myös epäselvyys tehtävien jaon ja vastuun suhteen päiväkodeissa. Päiväkodeissa joissa TOIMIVA omahoitajatyötapa on myös lton rooli selkeämpi. Pienten ryhmässä esim. lapset jaetaan kasvatusvastuullisten kesken pienryhmiin joissa neljä lasta kussakin. Ltolla kuten myös lastenhoitajilla on oma ryhmänsä. Jokaisella ryhmällä kuitenkin yhteiset lapsen kasvua ja vanhempien yhteistyöhön liittyvät tavoitteet. Lton tehtävä on koota tiimi ja seurata yhdessä hoitajien kanssa miten työ "omien" lasten ja heidän vanhempien kanssa sujuu. Näin lto vastuussa siitä että työ pienryhmisssä vastaa yhteisiä tavoitteita. Vastuu siis jaetaan ja jokainen pystyy tuntemaan tekevänsä merkitsevää työtä, ilman että kuitenkaan unohtuu lton tärkeä kannatteleva rooli, jota todella tarvitaan.


    • uusi lto

      Hei,

      olen aikeissa hakea LTO:n koulutukseen ja olen tehnytkin sijaisuuksia päiväkodeissa. Mitä se pedagoginen toiminta loppujen lopuksi on, mistä LTO on vastuussa? Tarkoittaako tämä askarteluja, liikuntahetkien suunnittelua ym ihan tätä asiaa lasten kehitystaso huomioiden ja tiedotteiden laatimista vanhemmille jne. Tuntuu välillä, että päiväkodeissa kaikki henkilökunta tekee kaikkea niin haluaisin selkeän vastauksen siihen, mitä se työ on mitä LTO tekee?

    • 0192uytr

      Olen ymmärtänyt, että lastentarhaopettajien koulutus on varsin korkealaatuista kansainvälisestikin ottaen.

      • ....

        Vielä tärkeämpää olisi ymmärtää mitkä ovat ne kriteerit jonka perusteella koulutusta pidetään laadukkaana. Tilanne vähän sama kuin päiväkotihoidon laadkkuuden kohdalla. Toitotetaan jatkuvast miten laadukasta päivähoito Suomessa on samalla kuin kunnollisia kriteereitä tämän arvioimiselle ei ole. Tästä jopa Unicef Suomea kritisoinut.


    • 0192uytr

      Kerro siis mitkä sinusta ne kriteerit konkreettisesti sitten ovat sekä koulutukselle että hoidolle?

      • ....

        Usimmat laajat ja luotettavat kansainväliset tutkimukset painottavat päivikotihoidon laadussa merkitsevien jatkuvien, riittävän läheisten hoitajasuhteiden mahdollistamista päiväkotihoidissa. Ylivoimaisesti tärkein lasten ja vanhempien hyvinvointia edistävä laatukriteeri on siis tämä, suurin merkitys juuri alle kolmevuotiaiden kohdalla.

        Pedagogisessa johtamisessa ja suunnittelussa ollaan varmasti Suomessa hyvinkin osaavia mutta merkitsevien hoitajasuhteiden mahdollistaminen ja tavoitteellinen toteuttaminen sekä lapsen emotionaalisten kehitysaskelten ymmärtäminen ja integroiminen sekä päiväkodin työhön sekä vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön, on vielä lapsen kengissä.
        .


    • 0192uyt

      Ai, minä taas olen lukenut ihan uusimmista tutkimuksista, että lapsi pystyy luomaan merkitseviä suhteita useisiin aikuisiin, kunhan aikuinen vastaa lapsen tarpeisiin ja aloitteisiin. Tämä pätee käsittääkseni myös alle 3-vuotiaisiin. Suomessa kait ihmiset ovat vapaita vaihtamaan työpaikkaansa ja jäämään esim. vanhempainvapaille, joten henkilöstön vaihtuvuuteen ei kaiketi voida millään muulla tavoin vaikuttaa kuin lisäämällä alan arvostusta ja palkkaa sekä luoda sellaisia työolosuhteita, joissa työntekijät viihtyvät. Uskoisin, että sillä ei sitä arvostusta lisätä, että henkilökunta ja heidän osaamisensa on aina kaikkien hampaissa.

      Minä lueskelin tuossa lastentarhaopettajien opintosuunnitelmia ja totesin, että nimenomaan tuo vuorovaikutussuhteet ovat aika paljon esillä opinnoissa sekä kaikenlainen ymmärrys lapsen kehityksestä. Käsittääkseni on myös tutkittu sitä, että nimenomaan lastentarhaopettajat aktiivisia luomaan vuorovaikutusta lasten kanssa ja vastaamaan heidän aloitteisiinsa. Kasvatuskumppanuuden edistäminen mainitaan kaikissa opinto-oppaissa, joten luulisin senkin olevan vahvasti esillä opinnoissa.

      En siis ihan allekirjoittaisi väitteitäsi, mutta jäin kyllä miettimään perusteitasi sille, että " lapsen emotionaalisten kehitysaskelten ymmärtäminen ja integroiminen sekä päiväkodin työhön sekä vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön, on vielä lapsen kengissä." Miten sitä konkreettisesti perustelisit?

    • ....

      Alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidossa etenkin, juuri jatkuvuus turvallisen tutun hoitajan kanssa jolla myös kiinteä yhteys lapsen vanhempiin on se tekijä joka parhaiten estää pitkän päivittäisen eron negatiivisia vaikutuksia lapsen emotionaalisessa kehityksessä. Hoitaja pystyy tällöin parhaiten tukemaan vanhempi- lapsi suhdetta ja ylläpitää jatkuvuutta siinä.Kun hoitaja ja vanhemmat pystyvät toisiaan tukemaan lapsen ymmärtämisessä ja kehitysaskelten seuraamisessa on lapsen kehitys turvassa. Totta on että lapsi pystyy luomaan erilaisia suhteita eri aikuisiin hyvinkin pienestä mutta tämä ei poissulje tosiasiaa että jos suhde vanhempiin ei toimi, jos vanhemmilta katoaa kosketus lapsen arkeen ja siihen liittyviin tunteisiin ja tapahtumiin, silloin lapsen kehitys, kuten myös vanhempien kehitys, omassa vanhemmuudessaan, on vaarassa häiriintyä.

      Päiväkodin hoitaja ei koskaan pysty vanhempia korvaamaan ja pystyy parhaimmillaan tukemaan lapsi-vanhempi suhdetta niin että pitkästä päivittäisestä erosta huolimatta vanhemmilla säilyy kosketus lapsen elämään ja arkeen ja heillä säilyy kokonaisvaltainen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Hoitajat ovat usein (kunhan vaihtuvuutta ei ole liikaa) tärkeitä ihmisiä lapsen elämässä tämän lisäksi.

      Jos vanhempien ja lasten suhteen toimivuus sekä luottamuksellinen läheinen yhteistyö lasten vanhempiin kanssa nähdään tärkeimpänä perustavoitteena päiväkotityössä silloin myös työtapojen sekä puitteiden kehittäminen jotka tämän parhaiten mahdollistaa, olisi keskeinen jatkuva tavoite päivähoidossa

      Tätä kaikkea siis tarkoitan. Tarvitaan riittävästi osaamista ja ymmärrystä ja myös tavoitteellista ymmärryksen integroimista itse päiväkotityöhön uusien työkäytäntöjen muodossa.

    • 0192uyt

      Siihen miten päivähoitoon saataisiin lisää pysyviä aikuissuhteita ja henkilöstön vaihtuvuutta vähenemään on varsin kaksitahoinen kysymys. Toisaalta niinkuin jo mainitsin, niin jotain ammattiryhmää ei voida väkisin pitää työpaikassaan. Ihmisillä on oikeus vaihtaa työpaikkaa, hankkia lapsia ja sairastaa. Nämä asiathan on yritetty esim. Finnairin johdolla hoitaa nk. sitouttamispalkkioilla, toki voisihan se toimia tälläkin alalla, vaan mistä rahat. Toinen tapa olisi (josta myös mainitsin) olisi lisätä alan arvostusta. Vaikkapa palkan roimalla lisäämisellä ja lisäresurssien suuntaamisella päivähoitoon. Meillä kaikilla oli tuossa hetki sitten hyvä tilaisuus vaikuttaa tähän kunnallisvaaleissa. Ja mikä se olisi oikea tapa? Lisätä veroja, leikata muualta (mistä?) vaiko esim. nostaa päivähoitomaksuja?

      Minun käsitykseni mukaan noihin mainitsemiisi asioiden kohtaamiseen annetaan hyviä valmiuksia lastentarhaopettajien koulutuksessa. Ehkä vielä kerrot mistä tiedät ettei näin ole?

      • ....

        Totta on että ihmisiä "ei voi pakottaa" olemaan samassa työpaikassa. Aivan kuten totesit jos työn arvostus jotenkin lisääntyisi ja työpaikkaolosuhteita parannettaisiin voisi tämä todella vaikuttaa positiivisesti sekä hoitajien saatavuuteen että pysyvyyteen.Jos kuitenkaan emme pysty tarjoamaan lapsillemme kasvuympäristöä joka oikealla tavalla tukee kehitystä emme hommaamme vanhempina ja kasvattajina hoida ja turha on silloin myös ihmetellä miksi kasvava määrä lapsistamme ja nuoristamme voi huonosti.

        En ole varsinaista tutkimusta asiasta tehnyt mutta olen toiminut niin monta vuotta päivähoidon piirissä, myös kouluttajana että ainakin mutututuntuma tämän perusteella on juuri tämä. Etenkin lapsen emotionaaliseeen kehityksen asiantuntijoita ei mielestäni olla hyödynnetty riittävästi koulutuksessa eikä myöskään päiväkotityön kehittämisen tukemisessa.


    • 0192uyt

      Annan sinulle nyt ihan ystävällisen neuvon. Tutustu tarkasti ihan oikeasti nykyiseen lastentarhaopettajien koulutukseen. Tutustu myös perusteellisesti alan tutkimukseen, äläkä luota yleensäkään omaan mututuntumaasi. Se on jo monesti nähty ettei se tuo sinulle objektiivista näkökulmaa eikä edes todellista tietoa. On ikävää, jos päivähoitoalan raharesursseja käytetään tämän tasoiseen koulutukseen. Sillä rahalla olisi varmasti parempaakin käyttöä.

      • ....

        No niin näinhän se keskustelu aina tyssää. Hyökkäys paras puolustus ilmeisesti tässä kohtaa. Keskustelun pointti oli siis laatutekijöiden selkeyttäminen ja sitten koulutus jossa tavoitteellisesti näihin laatupäämääriin pyritään. Mitä olen nostanut tässä keskusteluun ovat laatutekijät jotka useassa tutkimuksessa todettu keskeisiksi joita Keltikangas-Järvinen mm pyrkinyt. nostamaan yleiseen tietoisuuteen. Kyseisten laatutekijöiden puutteista päivähoidossamme ovat myös muut tutkijat Suomessa puhuneet. Oma työni ruohonjuuritasolla on antanut mahdollisuuden seurata tilannetta käytännön tasolla, silläkin jonkinlainen merkitys.


      • välihuomautus

        Päivähoitoalan raharesursseja ei käytetä lastentarhanopettajien tai muiden päivähoitoalalla työskentelevien koulutukseen. Toisen asteen opintojen tai yliopisto-opintojen rahoitus tulee valtion koulutusta varten budjetoimista varoista.


      • virpi6555555
        välihuomautus kirjoitti:

        Päivähoitoalan raharesursseja ei käytetä lastentarhanopettajien tai muiden päivähoitoalalla työskentelevien koulutukseen. Toisen asteen opintojen tai yliopisto-opintojen rahoitus tulee valtion koulutusta varten budjetoimista varoista.

        No, tuskin kyse tämän kouluttaja kohdalla oli mistään ammattiopettajasta vaan lähinnä nk. koulutuspäivien luennoitsijasta, jonka työnantaja maksaa.


      • ....
        virpi6555555 kirjoitti:

        No, tuskin kyse tämän kouluttaja kohdalla oli mistään ammattiopettajasta vaan lähinnä nk. koulutuspäivien luennoitsijasta, jonka työnantaja maksaa.

        Ei pidä paikkaansa ei. Pitkän linjan kouluttajasta kyse. Siksi myös näkemyksen tuominen ruohonjuuritason tilanteesta tuntui tärkeältä. Päiväkotityön haasteista keskustellaan niin harvoin julkisuudessa asiallisella tasolla ja tähän on todellakin mielestäni suuri tarve. Vasta kun vanhemmilla riittävästi tietoa ja ymmärrystä lapsensa päivähoitoarjesta, vasta silloin pystyvät osallistumaan hoitajien kanssa pohtimaan lapsen kannalta tärkeitä asioita ja yhdessä lasta tukemaan päivän stressien kanssa.


      • virpi655555
        .... kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa ei. Pitkän linjan kouluttajasta kyse. Siksi myös näkemyksen tuominen ruohonjuuritason tilanteesta tuntui tärkeältä. Päiväkotityön haasteista keskustellaan niin harvoin julkisuudessa asiallisella tasolla ja tähän on todellakin mielestäni suuri tarve. Vasta kun vanhemmilla riittävästi tietoa ja ymmärrystä lapsensa päivähoitoarjesta, vasta silloin pystyvät osallistumaan hoitajien kanssa pohtimaan lapsen kannalta tärkeitä asioita ja yhdessä lasta tukemaan päivän stressien kanssa.

        Mutta et kuitenkaan ole opettajana ammattiin valmistavassa koulussa. Sitä tarkoitin.


    • niinpä.s,

      Eikä vanhempia voi pakottaa olemaan läsnä lapsensa elämässä ja huolehtimaan tästä emotionaalisesta kehityksestä, valitettavasti.

    • Lh vastaa

      Meidän päiväkodissa oli näin:
      Yksi lto joka teki työnsä kunnolla, suunnitteli toimintaa, huomasi että käytti hyväkseen suunnitteluaikaa vaikka sitä ei tarvinnut työpaikalla toteuttaa, usein teki varmasti vaadittua enemmänkin, mutta tasoittui kuitenkin (toivottavasti) pitkässä juoksussa.
      Toinen joka sitten kyllä lähti aina kotiin aikaisemmin, kun oli "suunnitteluaikaa", kävi sitten kampaajalla, ostoksilla jne (myös kertoi aina kun lähti aikaisin että ihanaa kun pääsee sinne ja sinne ja joskus hakemaan poikaa aikaisemmin tarhasta), pisti lh:t suunnittelemaan isän/äitienpäiväkortteja ja lahjoja, valmisteli vanhempainvartteja kun piti olla paikalla huoneessa vahtimassa lasten leikkejä, oli pihalla kaikesta.
      Kolmas toimi samalla tavalla, lh:n vastuulle jäi oikeasti kaikki pedagoginen toiminta, lto:n mielestä lapset saivat leikkiä vapaasti joka aamupäivä ennen ulkoilua, ja ulkoilun jälkeen tietty lounas, lepo, välipala, vapaa leikki ja ulos ja kotiin...
      Sen sijaan että olisi tehnyt jotain lasten kanssa pyöritteli papereita tärkeän näköisenä.

      Ensimmäinen oli OIKEA lto, jälkimmäiset sosionomeja joilla nimellinen lto-pätevyys.

      • Aitoja ja ovia

        Lto joka tekee työnsä kunnolla voi olla myös työyhteisössään kateuden aihe mikä herättää närää "aina samalla tavalla" työnsä tehneiden keskuudessa ja sellainen pyritään savustamaan työryhmästä ulos tavalla tai toisella. Hyvin työnsä tekevää nimitetään "kivaksi tädiksi" josta lapset ja perheet pitävät - vain siksi, että hän on läsnä, toteuttaa lapsilähtöistä toimintaa ja kasvatuskumppanuutta aidosti sydämellä lasten perheiden kanssa... mikä aiheuttaa hirveästi rasitetta ja kuormitusta lastenhoitajille - koska heidän on koko ajan työn tekemisen sijasta nuristava hyvästä ja laadukkaasta toiminnasta ja oltava lasten kanssa "läsnä", mieluiten aidosti.


    • pirkka d-vitamiini

      Kun luin tätä viestiketjua, niin jotenkin tuli tunne, että huono työilmapiiri taita olla sittenkin päiväkotien suurin ongelma. Työntekijöiden aikaa ja energiaa näyttää kuluvan melkoisesti erilaisiin henkilöstösuhteiden vatvomiseen. Olisiko syynä sekin, että ala on hyvin naisvaltainen?

      Sitten kirjoittajat väittelevät eri tutkimuksista. Niitä tällä alallla riittää ja tulokset näyttävät olevan hyvin ristiriitaisia. On tutkimusta jossa alle 3- vuotiaat voivat hyvin päivähoidossa ja tutkimuksia, jossa eivät voi hyvin. On tutkijoita, jotka sanovat, että lastentarhaopettajia pitäisi olla enemmän ja tutkijoita, joiden mielestä niitä ei tarvita ollenkaan pienemmillä. Jokainen voi omien mieltymyksiensä mukaan valita tutkimuksen tukemaan omaa ajatustaan. Mitä tästä voi päätellä... ei ole mitään yhtä suurta totuutta.

      • Hyvästi pk!

        Voin todellakin yhtyä kahden edellisen kirjoittajan ajatuksiin. Ryhmäni ainoa lastentarhanopettaja (valmistunut ennen koulutuksen siirtymistä yliopistoihin) on juurikin sellainen, ettei ota vastuuta mistään toiminnasta, unohtelee asioita, syyttää muita, kun hommat eivät suju. Ilman muuta se vaikuttaa haitallisesti työilmapiiriin. En jaksanut, vaan jäin pois sieltä, kun tarjoutui mahdollisuus tehdä muita hommia. Surettaa kylläkin etenkin lasten puolesta, mutta myös niiden, jotka sinne töihin jäivät.


    • Ihmeellisiä asioita

      Kuulin ulkomailla päivähoitoon tutustumassa käyneiltä tutuilta, että on olemassa myös päivähoitoa, jossa ei ole lastenhoitajien ammattikuntaa ollenkaan kasvattamassa lapsia. Sen sijaan päiväkodeissa saattaa olla esimerkiksi taidekasvatuksesta vastaavia lastentarhanopettajien lisäksi. Ruokahuollosta ja siivouksesta vastaavat muu henkilöstö - mutta ovat kasvatusvastuullisia myös.

      Samoin olen kuullut monien kymmenien lastentarhanopettajina (sekä lastentarhanopettajien että sosionomien) eri vuosia toimineiden henkilöiden suulla erinäisissä vapaamuotoisissa keskusteluissa ongelmista joita he kohtaavat työyhteisöissään nimenomaan lastenhoitaien taholta. Työn laadukas toteuttaminen on helpompaa kollegoiden kanssa kuin lastenhoitajien kanssa, jotka ovat usein tiimityöskentelyn ja pedagogisen työskentelyn jarruna sekä enemmistönä työpaikalla työpaikan piilopomoja, joko koko talossa tai jollakin osastolla terrorisoiden suorastaan joko lastentarhanopettajaa tai lastentarhanopettajia tai koko työyhteisöä. Ja tosiasiallisena kärsijänä on oikeasti lapset ja lasten perheet - mitä ei saisi missään tapauksessa tapahtua!

      Uudistaisin, jos voisin, joko päivähoitoa, lastentarhanopettajien palkka kun ei ole lastenhoitajien palkkaa paljon suurempi, siten että lasten kasvatuksessa työskentelisi ainoastaan lastentarhanopettajia/sosionomeja (jotka kouluttautuisivat melkein vuosittain omalla alallaan lisää) ja että alalla toimisi myös vanhempia lastentarhanopettajia mentoreina nuoremmille tai tutoreina. Myöskään "johtajia" ei mielestäni päiväkodeissa tarvittaisi, jotta tiimityöskentelyllä olisi mahdollisuus oikeasti toteutua. Tai sitten uudistaisin lastenhoitajien (lähihoitajien) koulutusta radikaalisti jos voisin - jotta heilläkin olisi sama lapsikäsitys kuin lastentarhanopettajilla/sosionomeilla on - ja heilläkin olisi malli elinikäisestä oppimisesta omassa työssään.

      • Lapsen parhaaksi

        Nimimerkki: Ihmeellisiä asioita: puhut täyttä asiaa! Kiitos sinulle, erittäin hyvä teksti! :)


      • johtajuus kunniaan
        Lapsen parhaaksi kirjoitti:

        Nimimerkki: Ihmeellisiä asioita: puhut täyttä asiaa! Kiitos sinulle, erittäin hyvä teksti! :)

        Kyllä johtajia tarvitaan ihan kaikkialla yhteiskunnassa, että organisaatiot voisivat toimia. Ilman johtajuutta syntyy kaaosta ja epämääräistä puuhastelua vailla päämäärää.


    • ....

      En tiedä oletko alalla itse mutta tuntuu siltä että näkökulmasi tilanteeseen joka vallitsee lhn ja lton välillä on varsin suppea. Perinteisestihän lht ovat vastanneet pienten hoidosta, ltot ovat nähneet että heidän osaamisensa tulee parhaiten hyödynnetyksi isompien lasten kohdalla jossa keskitytään selkeämmmin kognitiivisen kehityksen tukemiseen sekä sosiaalisten taitojen kehittämiseen ryhmässä. Ltot näkivät itsensä selkeämmin opettajina kun taas lht äidin korvikkeena. Vasta viimesten vuosien aikana ollaan nostettu lapsen varhaisen kehityksen tukeminen valokeilaan. Ymmäretään yhä paremmin miten tärkeä varhainen riittävän hyvä tuki lapsen kasvulle itseasiassa pitkälle määrittelee miten lapsi pärjää juuri niiden taitojen oppimisessa jota perinteisesti ennenvanhaan ltot päiväkodeissa tarjosivat. Lto jen siirtyminen pienten puolelle on historiallisesti varsin uusi asia, siksi myös varmasti tämä ammattikuntien keskinäinen takkuilu. Koska lapsen emotionaalinen normaali kehitys on kivijalka jonka päälle muut taidot kehittyvät, tarvitaan molempien ammattikuntien osaamista ja yhteistyötä.Usein lhlla saattaa olla parempi tuntuma pienten lasten tarpeisiin kun ltolla. Ltolla on korkeampi koulutus ja varmasti asiatasolla usein enemmän tietoa lapsen kehtykseen liittyvistä asioista mutta molemmilla on puutteensa ja myös siis vahvuutensa. Että asia saataisiin hyvään malliin tulisi molempien ammattikuntien kunnioittaa toinen toistaan ja oppia toisiltaan.

    • Täti Oranssi

      Hei ! Pätevistä ja sitoutuneista lastentarhanopettajista on huutava pula kentällä...kirjavalla koulutuksella ( lähihoitaja jne) saattaa tehdä lto töitä ainoana ltona koko päiväkodissa ja työ on sen näköistä...valitettavasti !
      Pätevät lähevät lukemaan eteenpäin tai siirtyvät lastensuojelupuolella, koska lastentarhanopettajien palkkaus on heikko ja työ vaativaa ihmissuhdetyötä. En ymmärrä, miksi ammattiliitot Talentia ja OAJ eivät aja asioita painokkaammin eteenpäin.
      Saa olla iloinen, jos työpaikassa on omaa työtään arvostava ja sitoutunut lastentarhanopettaja sekä lastenhoitajat. Tärkeätä,että esimies arvostaa tätä tiimiä ja kannustaa laadukkaaseen työhön.
      Lapset sekä vanhemmat huomaavat ajan kanssa kuka tekee työtä sydänmellä lasten parhaaksi. Sellainen työ antaa enemmän, kuin pelkkä istuskelu sisällä lasten leikkiessä ns. vapaasti ja seisokelu ulkona juoruringissä lasten touhutessa omiaan.
      Lasten kanssa työ on antoisaa ja vastavuoroista, vaikka se on haasteellista on se maailman arvokkainta ja ihaninta työtä....

    • auringonkukka6

      Olen todellakin törmännyt, ja todennut, että kyseessä useimmiten kateellisuus yms. epäammatilliset seikat. Täysin selvää, että vaikkakin opettajalla ryhmässä on pedagoginen vastuu, niin melko usein lastenhoitajat haluavat " ns. ampua opettajan alas arvostelemalla, mustamaalaamalla ja vähättelemällä opettajan ammatillisuutta. Voiko tosiaan olla kyse siitä, että kaksi liittoutuu yhtä vastaan, ssaaden siten nostettua omaa heikkoa itsetuntoa, en ymmärrä, mutta tosi yleinen tämä ilmiö tuntuu valitettavasti olevan. Selän takana kyllä natkutetaan, lietsotaan ja keksitään epäkohtia, mutta reilusti ei asiaa oteta puheeksi, kuinka voitaisikaan, kun taustalla onkin kateus ym epäasialliset perusteet. EI SIIS IHME, ETTEI PÄIVÄKOTIEN OPETTAJAT JAKSA TYÖSSÄÄN,VAAN SIIRTYVÄT MUIHIN TEHTÄVIIN, KOSKA EIVÄT JAKSA MOISTA MYLLYTYSTÄ JA EPÄOIKEUDENMUKAISUUTTA. Hyvä, että otit asian esille, koska työ päiväkodeissa nykyään muutenkin raskasta, saatika, jos henkilökunnan asenteissa toisia ammattikuntia kohtaan on parantamisen varaa.

    • Työhyvinvointi

      Lastenhoitaja - Lastentarhanopettaja - Erityisavustaja
      Kaikki samassa ryhmässä: Millaisissa rooleissa he työskentelevät?

      Kenellä mistäkin vastuu?

      Onko kokemusta oman lapsen/tutun lapsen ryhmästä, jossa työskentelee myös erityisavustaja?

      Kuuluuko mielestänne kuinka paljon lto:n vastuulle erityislapsi, jolla on erityisavustaja ryhmässä?

      • entinenEAtulevaLTO

        LTOlla on pääasiallinen pedagoginen vastuu ryhmän toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta ja arvioinnista. Lisäksi vastuuta perushoidosta ja arjen lapsilähtöisestä toiminnasta. Lton vastuulla on myös ryhmän erityislapset ja näiden toiminnan suunnittelu, mutta päävastuu diagnosoidun lapsen kehityksen tukemisesta on erityisltolla.

        LHlla on pedagogista ja perushoidollista vastuuta.

        Erityisavustajalla on perushoidolinen ja kokonaisvaltaista kehitystä ja päivittäistä toimintaa edistävä vastuu jostain ryhmän lapsesta. EA työskentelee läheisessä yhteistyössä ryhmän lton, erityislton ja muiden lapsen terapeuttien/fyssarien kanssa. EA auttaa tarvittaessa myös koko ryhmän päivittäisissä toiminnoissa, jos varsinaiselta vastuultaan (erityislapsi) kykenee.


      • rtuiuytre
        entinenEAtulevaLTO kirjoitti:

        LTOlla on pääasiallinen pedagoginen vastuu ryhmän toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta ja arvioinnista. Lisäksi vastuuta perushoidosta ja arjen lapsilähtöisestä toiminnasta. Lton vastuulla on myös ryhmän erityislapset ja näiden toiminnan suunnittelu, mutta päävastuu diagnosoidun lapsen kehityksen tukemisesta on erityisltolla.

        LHlla on pedagogista ja perushoidollista vastuuta.

        Erityisavustajalla on perushoidolinen ja kokonaisvaltaista kehitystä ja päivittäistä toimintaa edistävä vastuu jostain ryhmän lapsesta. EA työskentelee läheisessä yhteistyössä ryhmän lton, erityislton ja muiden lapsen terapeuttien/fyssarien kanssa. EA auttaa tarvittaessa myös koko ryhmän päivittäisissä toiminnoissa, jos varsinaiselta vastuultaan (erityislapsi) kykenee.

        "erityislapset" päivitäppä tietosi tämän sanan kohdalla!
        Päivähoitolaki 36/1973

        "Päivähoitolaissa käytetään termiä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitseva lapsi.
        Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2003, 2005)

        Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirjassa puhutaan erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta. Varhaiskasvatuksessa kaikille lapsille annetaan pedagogista tukea, seuraavaksi varhaista tukea ja voimakkaimpana erityistä tukea."
        Kaikki lapset ovat erityisä, mutta jotkut tarvitsevat toista enemmän tukea. Ei puhuta enää erityislapsista, se on aika...loukkaavaa...


      • !!!
        rtuiuytre kirjoitti:

        "erityislapset" päivitäppä tietosi tämän sanan kohdalla!
        Päivähoitolaki 36/1973

        "Päivähoitolaissa käytetään termiä erityistä hoitoa ja kasvatusta tarvitseva lapsi.
        Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2003, 2005)

        Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -asiakirjassa puhutaan erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta. Varhaiskasvatuksessa kaikille lapsille annetaan pedagogista tukea, seuraavaksi varhaista tukea ja voimakkaimpana erityistä tukea."
        Kaikki lapset ovat erityisä, mutta jotkut tarvitsevat toista enemmän tukea. Ei puhuta enää erityislapsista, se on aika...loukkaavaa...

        Saisi ne alle kolmevuotiaatkin kuulua tähän erityistä apua tarvitsevien ryhmään. On uskomatonta etteivät kasvatusalan ammattilaiset, juuri ltot joilla tulisi olla se korkein koulutus, raivokkaammin aja pienten asioita päiväkotihoidossa vaan linnottautuvat 4-6vuotiaiden porukkaan ja ajavat mielummin tämän ryhmän asioita samalla kuin todella alle kolmevuotiaiden tilanne se huolestuttavin päiväkotihoidossa! En ole kuullut ltojen selitystä tähän!


    • maija-liina

      kamalaa sakkia. Tuollaistako siellä on työskennellä? tuleva LTO

      • pkj

        juu on, juuri tuollaista. Tervetuloa! t. pkj


    • lto opiskelija
    • hanneliinukka

      Päiväkoti ei tod.ole mikään herkku työpaikka!!!!! Jatkuvaa toisten mustamaalaamista ymym..... naisista suurin osa pir...... ja ilkeitä.

      • Valitusvirsi

        ..ja nauttivat, kun sinne tulee nuori, kokematon lto, joka ei saa ryhmää hallintaan.. "eihän se osannut mitään..." Päiväkodin johtajalla niin monta yksikköä johdettavanaan, että antaa mielellään vallan vuosia talossa olleille.. Sitten istutetaan ja väsytetään lapsia puuduttavilla toimintatuokioilla..ja jos lapsi tuskastuu, viedään hänet jäähypenkille "rauhoittumaan".


      • www.poissa.fi
        Valitusvirsi kirjoitti:

        ..ja nauttivat, kun sinne tulee nuori, kokematon lto, joka ei saa ryhmää hallintaan.. "eihän se osannut mitään..." Päiväkodin johtajalla niin monta yksikköä johdettavanaan, että antaa mielellään vallan vuosia talossa olleille.. Sitten istutetaan ja väsytetään lapsia puuduttavilla toimintatuokioilla..ja jos lapsi tuskastuu, viedään hänet jäähypenkille "rauhoittumaan".

        Tuota se suurinpiirtein on päiväkotihoito monessa paikassa nykyään, kun on nuo korkeasti koulutetut lto:t remmissä. Pitäisi siinä tulevassa päivähoitolaissa kieltää tietokoneen/ netin käyttö, se kun on muodostunut siksi kaikkein tärkeimmäksi työvälineeksi ja oikea aito läsnäolo lapsiryhmässä on minimaalista.


    • minusta on moneksi?

      vaikka on vanha ketju niin helpottavaa huomata ettei ole näiden asioiden kanssa yksin.


      jokainen kun pk työssään, niin lht pht ja ltot, panostaisi lapsiin ja heidän kasvatukseen, kaiken muun sijaan esim. mä sitä ja mun parisuhde tätä tai sitten istutaan koneella ja aikaan ei saada mitään.

      lapset on kuitenkin meidän tulevaisuus. ja aikuisen tehtävä on pitää huolta pienistä ja ohjata heitä. ei katse paperissa kuulematta ja näkemättä lapsia ja sitten huudetaan kurkkusuorana että mitä sä taas teet, kun ei ennakoida tilanteita ja ohjata lapsia saati vietetä aikaa heidän kanssa :/

    • Anonyymi

      Oli ketju vanha tai uusi, niin täyttä asiaa! Suosittelen jokaista päiväkodissa työskentelevää tai alalle aikovaa lukemaan ketjun. Tarkkoja huomioita ja osuvaa kritiikkiä! Työn kehittämisen kannalta juuri asiallinen kritiikki (ja itsekritiikki) on ensiarvoisen tärkeää. Koitetaan kestää se.

      Mielenkiintoista nähdä, jäävätkö lastenhoitajat vuorostaan varh.kasv.op:ien "puristuksiin", kun ammattirakenne on muuttunut opettajien eduksi. Toivottavasti eivät jää. TIIMITYÖ, jossa jokaisella on tarkoituksenmukainen rooli, on edelleen avain menestykseen!

      • Anonyymi

        Laitoshuoltaja ei ole päiväkodissa tiimityön jäsen -
        käsitellään kuin roskaa,
        jolla ei mitään ihmisarvoista kohtelua.
        esim. Raision kaupungin leijapuiston päiväkoti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoshuoltaja ei ole päiväkodissa tiimityön jäsen -
        käsitellään kuin roskaa,
        jolla ei mitään ihmisarvoista kohtelua.
        esim. Raision kaupungin leijapuiston päiväkoti

        Työpaikka kiusaamista päiväkodin johtajan taholta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe