Miten jättää "hyvä mies"?

_marianna_

Haluaisin erota mutta se on vaikeaa. Jos nyt eroaisin, kaikki sukulaiseni, ystäväni ja puolitututkin lentäisivät hämmästyksestä takamuksilleen. Kukaan ei voisi ymmärtää sitä. Mieheni on nimittäin lähes täydellinen. Hän on pitkä, komea, kiltti, rohkea, uskollinen, huomaavainen jne. Olemme kihloissa ja asuneet yhdessäkin jo muutaman vuoden. Seurustelusuhteemme alkoi kaverisuhteena, ja alusta saakka minulla on ollut hänestä jotenkin varma ja turvallinen olo.

Olen kuitenkin nyt antanut periksi jo yli vuoden kestäneelle epäröinnille ja ahdistukselle. Vaikka mies on kaikin puolin hyvä, ei hän ole minulle oikea. Meillä ei ole mitään yhteistä, ja voimme vaikka viettää yhteisen vapaapäivän kotona sanomatta toisillemme juuri sanaakaan. Tai ei oikeastaan niinkään: mies on hempeilijä ja esimerkiksi ohi kävellessään sanoo lähes aina että rakastaa minua. Tarkoitankin sitä, että meillä ei ole yhteisiä juttuja, ei puheenaiheita, ei mitään. Miestä ei kiinnosta puhua mistään, paitsi ehkä töistään, joihin hän suhtautuu fanaattisella omistautumisella. Mutta mitään yhteistä meillä ei ole ollut enää aikoihin. Tähän saakka suhde on kestänyt hempeilyn voimin.

Nyt kysymys kuuluukin, että miten tästä pääsee irti? Epäröin ja epäröin, enkä uskalla sanoa haluavani erota. Joskus riidan keskellä olen asiasta vihjannut, ja se on vain pahentanut asioita välillämme, sillä nyt mies ei oikein luota rakkauteeni, eikä hänen pitäisikään. Ystävänä rakastan häntä, mutta en kumppanina. Neuvoja haluaisin siis suhteen lopettamiseen niin, ettei miehen sydän (tai omani) särkyisi enempää kuin on pakko!!

18

6048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekemistä, ei puhett

"meillä ei ole yhteisiä juttuja"

Onko niin että olet ehdottanut yhteisiä tekemisiä, mutta hän ei ole niistä kiinnostunut? Jos näin, niin turha olla sellaisen elämänkumppani jonka kanssa ei ole muuta yhteistä kuin asunto.

Muuta neuvoa ei ole kuin se että kerrot että yhteisiä asioita joista syntyisi muistoja ei ole.

• _marianna_

Sehän se tässä juuri ongelmia aiheuttaakin että ainoa yhteinen asia meillä on tämä asunto. Jos olen rehellinen itselleni, niin en olisi muuttanut yhteen, jos olisin jo siinä vaiheessa tuntenut niin kuin nyt. Olimme kai suhteen alussa molemmat niin hulluina toisiimme että toisenkin kiinnostuksenkohteet vaikuttivat mielettömän jännittäviltä ja kiinnostavilta, ja jaksoimme olla toistemme jutuissa mukana.

Nyt kun hullaantuminen on mennyt ohi, joudunkin huomaamaan että mitään yhteistä ei oikeasti ole. Jos tänään tehdään jotain mistä minä tykkään, niin huomenna mies vaatii "hyvitystä", ja niin teemme jotain mistä hän tykkää. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta kun ei ole mitään mistä tykkäisimme molemmat! Olen ehkä puolueellinen sanoessani että minä olen sentään yrittänyt enemmän kuin hän... Mies on sitä mieltä, että hyvän suhteen eteen "ei tarvitse nähdä vaivaa". Itse en ole tuosta samaa mieltä.

• xxoxx 28

Itse elin tuollaisessa suhteessa 6 vuotta. Tai noh, siitä suhteesta tuollaisia sinun kokemia tunteita tunsin n. 2-3 vuotta. Meillä kyllä oli yhteistä lapsi, mutta siihen se kaikki jäi, edes koti ei ollut muuta kuin nimellisesti yhteinen. Puhuimme asioista moneen kertaan, mutta muutosta ei koskaan tullut kuin hetkellisesti ja taas oltiin lähtöpisteessä, tunsin itseni olevan umpikujassa asioiden kanssa ja päätinkin, että jollei viimeisellä puhekerralla asiat molempien toimesta muutu, niin annan suhteen jäädä taakse, paitsi ystävä tasolla. Ja niinhän siinä kävi, että mikään ei muuttunut, ennen kuin otin eron puheeksi ja tällöinkin vain "paniikin omaisena" lupauksena muutoksesta ja tiesin, että en voi siihen luottaa ja hommasin oman kodin. Sieltä kaukaa käsin katsottuna huomasin, että rakastan vieläkin ja lujaa, mutta ei se vain pelkästään riitä, kun ei ole mitään muuta. Mies otti asian yllättävän hyvin ja tottui ajatukseen ns. pikkuhiljaa, kun katselimme tilannetta eri asunnoissa ja hänkin huomasi, että ainoa ero tilanteeseen oli se, että meillä oli eri osoitteet, kun muutenkaan ei mitään yhteistä enää ollut, niin ei tuntunut ns. oudolta. Nyt erosta jo liki 5v aikaa ja vieläkin voin sanoa, että rakastan, mutta en koskaan kadu lähtöäni. Olemme ystäviä ja puhumme asioista jne vieläkin, tottakai jo lapsenkin takia, mutta jos tyytyy vain siihen pelkkään rakkauteen ilman mitään muuta, niin menettää mielestäni elämästään paljon.

• ex2009

Oma parisuhde kesti muutaman vuoden pidempään. Yhteinen unelma oli jo seurusteluaikana oma tupa maalla ja se rakennettiin, puhallettiin siihen "hiileen" hektisesti parisen vuotta. Sitten aloin odottaa ainokaistamme ja seuravat vuodet menivät pikkulapsen vanhempina...
        Kunnes tuli tyhjyys: miehellä omat mielenkiinnon kohteet, minulla lapsen kanssa touhuaminen ja työni. Yhdessä tekeminen perheenä oli sitä, että minä yritin keksiä miestäkin miellyttävää aktiviteettia - laimealla menestyksellä. Kun sanoin miehelle, että hän voisi ottaa meidät mukaan johonkin sellaiseen, mitä voitaisiin tehdä yhdessä, ei sellaista kuulunut eikä näkynyt. Lopulta yhteiset tekijät rajoittuivat lapseen ja laskupinoon kirjoituspöydällä.
        Ero oli järkytys ympäristölle ; olimme ulospäin sopusointuinen ja järkevä pariskunta... Joopa joo. Sovussa erosimme ja nyt, kolme vuotta tuon päätöksen jälkeen olen lapseni isän kanssa hyvä ystävä. Taannoin iltaa istuessa totesimme, että olihan meillä hienoja vuosiakin, mutta ehkei meistä olii alun alkaenkaan pitänyt tulla muuta kuin ystäviä..? Mene ja tiedä, hyvä näin. Meillä on ihana yhteinen koulutyttönen enkä lisää lapsia enää halua, vaikka jonkun tapaisinkin.

• sanatonta olemista

Minun miesystävä ei puhu mistään. Helposti menee pari päivää, että ainoa asia, josta puhumme, on esim otatko kahvia tms. Mutta ei se mitään. Mistä suurista asioista tässä pitäisi jutella? Minulle on olemassa tärkeitä asioista mutta en välttämättä halua edes jutella niistä (esim oma usko). Ei meilläkään yhteisiä harrastuksia ole muuta kuin mitä nyt kotosalla puuhataan. Ja millä ajalla missään edes kävisin? Hän käy omissa harrastuksissaan. Minä tykkään siitä, että voidaan olla puhumatta mitään ja että se riittää. Se, että voi olla puhumatta, eikä tule omituinen tunnelma, niin kertoo siitä, että sieluilla on jotain yhteistä. Kehnompi on sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa oleminen on täytettävä puhumisella ja sanoilla. Elämässä parasta on se "being" eikä "doing". Harkitsisin vielä...

• topias

määrittele se "yhteinen". Pari voi olla kuin yö ja päivä, ja silti suhde toimiva ja onnellinen. Parisuhteessakin on voitava elää myös ihan sitä omaa elämäänsä. Itse olen suhteessani siksi, että viihdyn kumppanini kanssa ja nautin hänen seurastaan. Jos näin ei olisi, en olisi hänen kanssaan. Ymmärtäisin mielipahasi, jos teillä olisi yhteisiä lapsia. Mutta että asunto. Tai auto. Tai joku muu mammona...
        Sinä itse olet oman elämäsi tärkein ihminen. Tämän allekirjoitan painavalla kynällä, ja tämän sanon, vaikka itselläni on lapsia. Jos en huolehdi omasta onnellisuudestani ja mieleni ja maallisen majani tasapainosta, en jaksa/pystyi olemaan hyvä vanhempi lapsilleni.
        Et ole, etkä voi olla vastuussa kenenkään muun onnesta. Mitä sanoisit, jos kumppanisi ilmoittaisi sinulle, että "sinä olet velvollinen vastaamaan minun onnellisuudestani elämässäni". Jep. Ei se mene niin.
        Omasta hyvinvoinnistasi sen sijaan olet vastuussa.
        Läheistesi kommentit muhivat mielessäsi, ja saavat sinut tuntemaan syyllisyyttä. Syyllisyys on tunne, joka siirtää vuoria, ja saa ihmiset elämään 50 vuotta elämään suhteissaan onnettomina, ja kuolemaan katkerina.
        Rakastatko miestäsi? "minun PITÄISI rakastaa miestäni" kun on ihan eri juttu.

• topias
        topias kirjoitti:

määrittele se "yhteinen". Pari voi olla kuin yö ja päivä, ja silti suhde toimiva ja onnellinen. Parisuhteessakin on voitava elää myös ihan sitä omaa elämäänsä. Itse olen suhteessani siksi, että viihdyn kumppanini kanssa ja nautin hänen seurastaan. Jos näin ei olisi, en olisi hänen kanssaan. Ymmärtäisin mielipahasi, jos teillä olisi yhteisiä lapsia. Mutta että asunto. Tai auto. Tai joku muu mammona...
        Sinä itse olet oman elämäsi tärkein ihminen. Tämän allekirjoitan painavalla kynällä, ja tämän sanon, vaikka itselläni on lapsia. Jos en huolehdi omasta onnellisuudestani ja mieleni ja maallisen majani tasapainosta, en jaksa/pystyi olemaan hyvä vanhempi lapsilleni.
        Et ole, etkä voi olla vastuussa kenenkään muun onnesta. Mitä sanoisit, jos kumppanisi ilmoittaisi sinulle, että "sinä olet velvollinen vastaamaan minun onnellisuudestani elämässäni". Jep. Ei se mene niin.
        Omasta hyvinvoinnistasi sen sijaan olet vastuussa.
        Läheistesi kommentit muhivat mielessäsi, ja saavat sinut tuntemaan syyllisyyttä. Syyllisyys on tunne, joka siirtää vuoria, ja saa ihmiset elämään 50 vuotta elämään suhteissaan onnettomina, ja kuolemaan katkerina.
        Rakastatko miestäsi? "minun PITÄISI rakastaa miestäni" kun on ihan eri juttu.

... Ja vielä. Minä pelaan jalkapalloa. Vaimo istuu joskus koko illan kirjastossa, ja jalkapallo tympii. Miksi siis raahaisin hänet kentälle katsomaan kun miehet juoksee pallon perässä? Itse käyn joskus kirjastossa. Kykenen olemaan siellä viisi minuuttia. Tuntuisi oudolta, jos vaimoni vaatisi minua osallistumaan johonkin vieraalta tuntuvaan ja vastenmieliseenkin.
        Ei parisuhde ole mitään bisnestä, tai kaupankäyntiä. Se on kahden erilaisen ihmisen, kahden erilaisen historian omaavan ja erilaisen kasvatuksen saaneen, erilaisen kokemusmaailman omistavan, eri geeneillä ja silmien värillä varustetun yksikön olemista yhdessä.
        Jos pari nauttii toistensa seurasta, he varmasti oleskelevat luonnostaankin yhdessä, eikö?
        Mutta mitään siamilaiskaksosmaista yhteenkuuluvuutta ja samaa aivomassaa pari ei tarvitse ollakseen onnellinen. Peukut "hiljaiselle" parille. Juuri näin "being", not "doing". Jos joku tekemisen kautta on onnellinen, niin siitä vaan. Riippumattoman persoonan ei siihen tarvitse toista velvoittaa.

• ....................

Tuli vain mieleen, että jos vielä rakastat häntä, niin voisitteko hankkia jotain yhteisiä harrastuksia tai muuta puuhaa?
      Minulla ja poikaystävälläni on aika erilaiset kiinnostuksenkohteet, mutta kun tarpeeksi etsii niin yhteistäkin löytyy.
      Lenkkeilemme ja käymme kuntosalilla, käymme kävelyllä, kesällä kävimme rannoilla uimassa, teemme yhdessä ruokaa, katsomme paljon sarjoja ja leffoja toistemme kainalossa ja syömme herkkuja (kunhan ensin löydämme tarpeeksi molemmille sopivaa katsottavaa), välillä käymme ravintoloissa jne.
      Poikaystäväni tykkää myös katsoa, kun pelaan hänen tietokonepelejään :D Ne eivät minua niin erityisesti kiinnosta, mutta kyllä jonkin aikaa on ihan kiva pelata.

• päivä kerrallaan

Vähän sama juttu täällä kuin aloittajalla, minä olen mies ja kovin epävarma vaimoni aikeista. Erosta on joskus puhuttukin, mutta asia on siirretty "jonnekin tulevaisuuteen".

Nukumme samassa sängyssä, pusuttelemme joka päivä toisiamme ja ulospäin mekin vaikutamme varmasti siltä kuin kaikki olisi hyvin.

Kuitenkaan kaikki ei ole ollenkaan hyvin, pikemminkin ainakin minä tunnen eläväni jatkuvassa epävarmuudessa huomisesta. Meillä ei ole ollut pitkään aikaan seksiä, oikeastaan molempien aloitteesta. Tai oikeammin koska kumpikaan ei tunnu tahtovan seksiä.

Kuitenkin puhumme tulevaisuudesta kuten jokainen aviopari ja suunnittelemme yhdessä huomista. Eroaminen tuntuisi kamalalta asialta, en voisi ajatella elämää ilman vaimoani. Kuitenkin jotenkin järki käskee jatkuvasti miettimään myös eroamista.

Olenkohan jotenkin sairaalloisen epävarma vaimostani vai onko tämä ihan normaalia...

• _marianna_

Sain kerrottua miehelle että mielestäni meillä ei ole tarpeeksi hyviä syitä pysyä yhdessä. Mies itki ja oli surullinen, mutta myönsi asian todeksi. Sovimme siis, että tämä oli nyt tässä. Kiitos kaikille jotka vastasitte, en tiedä mistä sain lopulta rohkeutta sanoa asia ääneen... Nyt olo on kumma kyllä rauhallinen, tuntuu että tein oikein.

• voitsissos92

Ei herraisä. Millähän te olette sitten pysyneet nämä aiemmat vuodet yhdessä?

• _marianna_

Kuten aiemmin kirjoitin, niin miehen lempeys ja vilpittömyys yhdistettynä molemminpuoliseen syvään kiintymykseen piti meidät yhdessä. Pidemmän päälle oli vain todettava, että se ei riitä. Tuskin tulen koskaan välinpitämättömäksi häntä kohtaan, ja toiveeni onkin, että voisimme jatkaa hyvinä ystävinä. Välitän hänestä suuresti, ja hän minusta.

• 17 + 2
        _marianna_ kirjoitti:

Kuten aiemmin kirjoitin, niin miehen lempeys ja vilpittömyys yhdistettynä molemminpuoliseen syvään kiintymykseen piti meidät yhdessä. Pidemmän päälle oli vain todettava, että se ei riitä. Tuskin tulen koskaan välinpitämättömäksi häntä kohtaan, ja toiveeni onkin, että voisimme jatkaa hyvinä ystävinä. Välitän hänestä suuresti, ja hän minusta.

"toiveeni onkin, että voisimme jatkaa hyvinä ystävinä"

Se sun seuraava helvetinenkelisulhanen, joka vie jalat alta, tekee kyllä harvinaisen selväksi, että entisiä heiloja ei hyysätä.

• _marianna_
        17 + 2 kirjoitti:

"toiveeni onkin, että voisimme jatkaa hyvinä ystävinä"

Se sun seuraava helvetinenkelisulhanen, joka vie jalat alta, tekee kyllä harvinaisen selväksi, että entisiä heiloja ei hyysätä.

Hahah, ei minulle sentään kuka tahansa mies kelpaa :D Minua ei kukaan määräile, enkä mitään "pahista" ole etsimässäkään. Kiltteys on aina ollut mielestäni viehättävää.

• Kokematon AP

Hassua että aina kysytään neuvoja suhteen lopettamiseen. Ei koskaan neuvoja suhteen jatkamiseen tai sen yhteisen löytämiseen.

Ei tuollaisella "sen oikean" haikailulla tule lasta eikä pas*aa, paitsi tuo ensimmäinen harmillisen nopeasti juuri näissä suhteissa kun mielikuvitusköyhä mieli ei löydä parempaakaan suhteen paikkausta. Suhde on vähänkuin projekti, jos rinnalla on muuten hyvä mies, kannattaako siitä luopua noin helpoin perustein. Jos minä eläisin aina tuntemusten mukaan, aina osuisi vikaan.

Eihän projektiakaan viedä eteenpäin tunteella vaan tiedolla, halutaan kehittyä ja kasvaa, löytää vastauksia ja ratkaisuja ongelmiin. AP mielestäni on ensimmäistä kertaa elämässään ymmärtänyt mitä on parisuhde pitkässä juoksussa ja päässyt ihkun rakastumisvaiheen yli.
      Ei sen pitäisi ratkaista kiinnostaako sinua miehen työpuheet. Sen pitäisi ratkaista onko sinulla halua yrittää olla kiinnostunut asioista jotka hänelle on tärkeitä. Itsekkyys tuhoaa yleensä ensimmäisenä hyvänkin suhteen.

Toisaalta kun teillä on vaan talo ja sinun kasvuprosessisi on noin pahasti kesken... Ehkä parempikin päästää mies menemään, selkeästi hän on valmiimpi pitkäaikaiseen suhteeseen kuin sinä, joustamaan yhteisten asioiden puuttumattomuudesta huolimatta ja ansaitsee toki sen mihin on valmis. Sinä et pitkäaikaisuutta hänelle voi vielä tuolla asenteella ja kokemuksella tarjota.

• viesti sinulle

Lyhyt suhde voidaan siis päättää noin vain?
      Kun ei ole paljonkaan yhteisiä muistoja jotka sitoisivat.
      Toisin on niillä joilla on vuosien yhteinen taival takana, myötä- ja vastamäkineen. Yhdessä niistä on selvitty ja syvä ystävyys luotu.
      Mutta riittääkö syväkään ystävyys aviopareille, siinä paha pala purtavaksi!
      Puolisossa ei ole mitään vikaa, ainoastaan rakkaus ei hiipunut jossain vaiheessa.
      Miten voisi jättää toisen, josta on tullut paras ystävä?
      Vainko rakkauden puuttumisen vuoksi?

Mitäpä on oikeastaan rakkaus? Onko se sitten kuitenkin sitäkin, että olisi valmis tekemään toisen hyväksi vaikka mitä? Uupuneena jostain työstä ajatus puolisosta hädässä antaa kummasti lisää voimia! Mielikuva puolisosta makaamassa sairaalassa puolikuolleena, vaikka mitään ei todellisuudessa ole tapahtunut, saa kyneleet tulemaan silmiin ja suuren ahdistuneisuuden rintaan. Siis vain kuvitelma!

Ehkä kuitenkin rakastan sinua, koskaan en voisi sinua jättää!

• näinsevaanmenee

Käy aidan toisella puolen vierailulla,niin huomaat onko mitään menetettävää,annettavaa tai otettavaa...tämä elämä on sinun ,ei meidän ,ei sukusi ainoastaan sinun ,muista elää se omanhyvinvointisi mukaan...hyviä miehiä ja naisia on paljon, kaikki olemme erilaisia ,ajattelemme ritavalla ja pidämme eri asioita hyvinä..noista mitä luettelit miehestäsi,ajattelin koirastani juuri noin... sillekkin sanon ohi mennessäni rakastan sinua:)

• gaugama

Sinun vastuullasi on asiantilan kuvaaminen rehellisesti kumppanillesi. Tee myöhemmin mitä teet, yritä jatkaa tai jätä.

Voit vaikka aluksi listata mitä (konkreettisia!) asioita, sanoja ja tekoja kaipaat etkä voi saada ja arvioida sitten katsotko voivasi saada ne muualta.

Joka tapauksessa raukkamaisinta ja epärakentavinta on muhia asian kanssa itsekseen käsittelemättä sitä perinpohjaisesti kumppanin kanssa. Jos olet lähtenyt suhteeseen, hoidat asiaa siinä suhteessa etkä mieti miten voisin livahtaa tästä sivuun ilman että jollekin tulee paha mieli.

Kuvauksesi perusteella tällä hetkellä tilanne on sellainen että sinä olet suhteessa salamyhkäinen lapsiyleisö ja sivusta seuraava kriitikko siinä missä toinen osapuoli on avoin aikuinen työntekijä ja esityksen esiintyjä. Muuta ensin se tilanne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe