Vuoropäivähoito

Huolestunut

Hei!

Olen vielä äitiyslomalla 4kk poikani kanssa, mutta silti jo ahdistus hoitoon viemisestä puskee päälle. Meillä on se tilanne, että minun on pakko mennä töihin heti äitiysloman jälkeen. Taloudellisesti täysi mahdottomuus jäädä hoitovapaalle.
Teen kolmivuorotyötä ja mieheni kaksivuorotyötä. Meillä on se onni, että mieheni äiti on eläkkeellä ja on luvannut hoitaa mahdollisuuksien mukaan poikaa. Haluaisin tietää vastaavanlaisista kokemuksista - miten vuorotyöläiset ovat järjestäneet pienen lapsen hoidon ja miten se on toiminut käytännössä? Kiitos jo etukäteen.. =)

26

4308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KELTOT

      Älä ole huolissasi vaan nauti vielä pitkään olostasi yhdessä lapsen kanssa. Teidän päivähoitomuotonne olisi vuoropäiväkoti auki 24/7 tai ryhmis jollette tarvitse hoitoa viikonloppuisin. Koska teette molemmat vuorotyötä, poikasenne on onnellisessa asemassa, koska silloinhan hoitopäiviä ja hoitotunteja tulee vähemmän kuin että olisitte molemmat päivätyössä.
      Ja jos mummo on käytettävissä, voisiko ajatella, että hän hakisi aiemmin esim. kun olette molemmat iltavuorossa.Ja tähän voisi vielä rohkeasti ehdottaa, että jos lapsi saisi olla osittain mummon hoivissa kunnes täyttää 1v. Nuo alle vuoden ikäiset ovat niin kovin kovin pieniä päivähoitoon/vuorohoitoon.

      • voisitko tehdä

        nelipäiväistä työviikkoa tai voiko mies tehdä? Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus.(se voi tietenkin olla 6 h päivässä ellei työnantaja suostu nelipäiväiseen viikkoon).Itse en kyllä veisi alle 3 v lasta vuoropäiväkotiin mistään hinnasta.Kai tiedät että voit lainasta(jos on asuntolaina) myös korkoja maksaa hetken aikaa,jos auttaisi tilanteeseen.


    • pilttipiiri

      Miksi alle 3-vuotias lapsi ei voi olla vuoropäiväkodissa?

      • näin on

        Koska liian rankkaa näin pienelle.


    • mikätahansa

      Jos kysyjän perheelle vuorohoito ja hoito ylipäänsä on äitiysloman jälkeen ainut mahdollisuus niin vaikea ymmärtää miten vuoropäiväkoti olisi liian rankkaa.
      Vanhempien ollessa molempien vuorotyössä lapselle tulee hoitopäiviä sekä hoitotunteja huomattavasti vähemmän kuin lapselle jonka vanhemmat tekevät päivätyötä esim 8-16, jolloin lapsen hoitopäivä saattaa olla 7-17.
      Samoin normaali päiväkodeissa lapsia on KoKo päivän yleensä se väh. 12 kpl pienten puolella mutta vuoropäiväkodeissa "ruuhkaa" ei ole aamusta iltaan. Vaan toisinaan saattaa olla jopa väljempää.
      Kukaan tuskin kiistää sitä etteikö päivähoidon aloitus ole kelle tahansa noin pienelle rankkaa, oli hoitomuoto mikä tahansa.

      • ehkäpä sen

        takia rankkaa että pienelle on vaikeaa ettei ole säännöllistä rytmiä 8- 16 päiväkodissa vaan joutuu olemaan iltoja ja öitä siellä.Ei se nyt ihan sama pienelle ole missä nukkuu.


      • ....
        ehkäpä sen kirjoitti:

        takia rankkaa että pienelle on vaikeaa ettei ole säännöllistä rytmiä 8- 16 päiväkodissa vaan joutuu olemaan iltoja ja öitä siellä.Ei se nyt ihan sama pienelle ole missä nukkuu.

        Ja vielä tärkeämpi stressitekijä on että aikuiset vaihtuvat työvuorojenkin takia tiheämpään. Tärkein turvallisuus tekijä on läheinen luotettava suhde tuttuun aikuiseen. Tämän mahdollistaminen vuoropäiväkodissa on melkein mahdottomuus. Mitä pienemmästä lapsesta kyse sen suurempi on myös riski lapsen hyvinvoinnille.

        Ei ole helppoa tehdäpäivähoitovalintoja kaikkein pienimpien kohdalla. Ehkä kannattaisi kuitenkin ihan nyrkkisääntönä pitää , mitä pienempi lapsi sitä vähemmän hoitajia korvaamassa vanhempia.


    • vaikkanäin

      ...Lapsen elämässä voi olla aivan säännöllinen rytmi vaikka ei rytmi muodostuisikaan päivähoidossa vietetystä ajasta.
      Ja kuten jo aiemmin joku tuossa kirjoitti, näillä lapsilla joilla molemmat tekevät vuorotyötä, ei tule hoitopäiviä ja tunteja kovinkaan paljon.
      Ja jos tässä oli vielä mahdollisuus mummon apuun, niitä öitä tai myöhäisiä iltoja ei edes tule.

      • no mihin

        sitten koko vuoropäiväkotia edes tarvitaan jos aloittajan lapselle ei iltoja tai öitä hoidossa tule..


    • no siihen vaikka

      .. no vaikka siihen että tarvitsee hoitoa lauantaisin ja sunnuntaisin...

      • jos tekee

        tavallista vuorotyötä eikä katkeamatonta niin ei siinä viikonloppuisin töissä olla.


      • 3+4
        jos tekee kirjoitti:

        tavallista vuorotyötä eikä katkeamatonta niin ei siinä viikonloppuisin töissä olla.

        En ole kuullutkaan katkeamattomasta työstä.
        Kyllä vuorotyössä tulee silloin tällöin viikonloppuvuoroja/iltavuoroja väistämättäkin.


      • riippuu riippuu
        3+4 kirjoitti:

        En ole kuullutkaan katkeamattomasta työstä.
        Kyllä vuorotyössä tulee silloin tällöin viikonloppuvuoroja/iltavuoroja väistämättäkin.

        Mieheni tekee kolmivuoroa eikä ole koskaan viikonloppuisin töissä(ellei tietty ylitöitä).Ymmärtääkseni katkeamaton kolmivuoro on sitä missä viikonloppunakin ollaan töissä ja vapaat voivat osua mihin päivään vaan.


      • Kolmessa vuorossa
        riippuu riippuu kirjoitti:

        Mieheni tekee kolmivuoroa eikä ole koskaan viikonloppuisin töissä(ellei tietty ylitöitä).Ymmärtääkseni katkeamaton kolmivuoro on sitä missä viikonloppunakin ollaan töissä ja vapaat voivat osua mihin päivään vaan.

        Minä teen katkeamatonta kolmivuoroa. Rytmissä 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä, 4 vapaata. Ja näin mennään läpi vuoden, arjet ja pyhät. Lomat tietenkin katkaisevat rytmin, mutta loman jälkeen hypätään mukaan jossain kohtaa kiertoa ja taas mennään.


    • Ihanaisten äiti

      Äitinä voisin vastata aloittajan kysymyksiin. Meidän nuorimmainen aloitti vuoropäiväkodissa ollessaan 2-vuotias.
      Alkuun satsattiin todella paljon; kävimme pk:n pihalla leikkimässä usein, pieniä hetkiä lapsi alkoi tutustua sitten itsekseen. Omahoitaja kävi meillä kotona vierailulla. Ja ihmeeksemme oli joka aamu viikon ajan lastamme vastaanottamassa. Välit päiväkodin henkilökuntaan olivat välittömät. Toiveita kuultiin puolin ja toisin. Leppoisa ja kodinomainen oli tunnelma iltaisin hakiessa kun eri ikäiset lapset sulassa sovussa touhusivat keskenään. Rankkaa oli toki, varsinkin alussa ja varsinkin äidille. Lapsella näytti olevan alusta asti turvallinen ja luottavainen olo. Kiitos hoitajien!
      Meillä oli sopimuspäiviä 12 (todellisia käyttöpäiviä ehkä 10). Itse tein kaksi vuorotyötä ( päivystystä 2-4pvä/kk), miehelläni kolmivuorotyö.
      Tästä voi sitten päätellä, että vapaita oli myös viikolla. Kun joku ihmetteli tuossa aiemmin mihin sitä iltahoitoa sitten tarvitaan...meillä myös isovanhemmat oli apuna, ja tarvittaessa hakivat lapset aiemmin esim klo 18 kotiin jos harvoin meillä oli iltavuoro yhtäaikaa. Mutta aina se ei käynyt heille, joten tässä kohtaa vuoropäiväkoti oli juuri oikea paikka. Olimme myös siinä suhteen onnekkaita , että pystyimme itse vaikuttamaan työvuoroihimme..
      Vuorohoidosta ei siis pahaa sanottavaa. Lämmöllä muistelee koko perhe tuota päiväkotia.
      Meillä tilanne muuttunut siten, että esikoisen aloitettua koulun, siirryin itse kokonaan päivätyöhön.
      Vuoropk:ssa lapsilla oli melko lyhyt myös päivittäinen hoitoaika, molempien tehdessä vuorotyötä.

    • näinkin

      Todella mukava lukea tällaisesta kokemuksesta vuorohoidossa. Valitettavan usein totuus on kuitenkin karumpi. Yksinhuoltaja äidillä on harvoin mahdollisuutta lyhentää lapsen hoitoaikaa. Ja nykysuuntaus valitettavasti on sellainen, että lapset ovat hoidossa äidin vuorojen mukaan, koska iseillä on omia hommia ja harrastuksia, joihin on pakko päästä.

      • onkohan?

        Miten niin nykysuuntaus on sellainen, että lapset ovat hoidossa äidin vuorojen mukaan, koska iseillä on omia hommia ja harrastuksia, joihin on pakko päästä? Nykysuuntaus? Onko josku ollut erilaista? Käsitykseni mukaan isä osallistuvat aiempia sukupolvia enemmän lasten hoitoon ja hakevat lapsiaan myös enenmmän hoidosta? Onko sulla jotain erilaista tietoa? Tietysti on yksittäisiä poikkeuksia, mutta että isät hakisivat lapsia hoidosta jotenkin nykyään vähemmän?


    • gegege

      Paras näköalapaikka nykymenolle on, kun on töissä vuorohoitoa tarjoavassa yksikössä.

    • hoitajaaaa

      Mä olen ollut viimeiset 18-vuotta ja tosiaan on sanottava, että isien osuus lasten tuomisessa ja hakemisessa on lisääntynyt tänä aikana paljon.

    • Huolestunut

      Kiitos, mukavaa että tästä syntyi keskustelua! Tiedän, että lainan lyhennyksistä voisi keskustella pankin kanssa, mutta meidän tilanne on siinä mielessä kurja, että ei sekään auttaisi =( Joten kun poika on 10kk on hoitoon vieminen pakollista. Helpottavaa kuulla vielä siitä, että oikeasti vuorotyöläisenä lapsi on loppujen lopuksi enemmän kotona kuin hoidossa. Ja näinhän se on, kun viikossa hoitopäiviä ei välttämättä tule täyttä 5 päivää. Itse teen kolmivuorotyötä, enimmäkseen iltaa. Miehellä aamu- ja iltaviikot, viikonloput vapaana. Se helpottaa myös, että viikonloput on miehellä vapaana.

      Se mitä miesten hakemisiin ja viemisiin, niin olemme yksi esimerkki perheestä, jossa miehen harrastukset jatkuivat normaalisti lapsen syntymän jälkeen (treenejä kolmena iltana viikossa ottelut viikonloppuisin..). Joten se arjen pyörittäminen on pitkälti äidin vastuulla.. No, ehkäpä käymme harrastuskeskustelut läpi uudelleen sitten kun aloitan työt.. ettei hoito ole lähes täysin mamman vastuulla, kun olen töissä.

      Millaisia ne ryhmikset on? Onko sekin 8-16 hoitoa? Itselläni alkaa aamuvuorot klo 7 ja miehellä klo 6. Eli hoitoon pitäisi viedä jo 6.30 - varmasti paikkakuntakohtaista, mutta onko teillä tietoa ryhmiksestä/perhepäivähoidosta, jonne voisi viedä jo niin aikaisin?

      • ----------

        Meillä on lapset ryhmiksessä ja ensimmäinen lapsi menee sinne klo 6, toinen 6.30. Hakeminen on viiteen mennessä, jolloin ryhmis menee kiinni.


    • päivähoito-oikeudest

      Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei koske vuorohoitoa. Vuorohoitoa tarjotaan vanhempien työvuorojen mukaan. Kumpi menee myöhemmin vie lapsen, kumpi pääsee aiemmin hakee lapsen hoidosta. (miehen harrastusten takia vuorohoitoa ei tarjota)

    • isä täällä

      ...lisäys edelliseen; eli lapsenne ei voi olla hoidossa klo 17 jälkeen mikäli vanhemmat eivät ole työssä. Samoin viikonloppuisin ei ole oikeutta hoitoon,
      ainoastaan vanhempien työn vuoksi voi lapsi olla hoidossa. Tämäkin hyvä tietää ja keskustella etukäteen. Ei siis tosiaankaan isän harrastuksen takia voi olla hoidossa.

      • jfidofjt

        Mites ne siellä päiväkodissa tietää milloin vanhemmilla on töitä ja vapaata? ihmiset kun voivat valehdella..


      • iiyuitt
        jfidofjt kirjoitti:

        Mites ne siellä päiväkodissa tietää milloin vanhemmilla on töitä ja vapaata? ihmiset kun voivat valehdella..

        Joo. Ihmiset voivat valehdella työajoistaan ja päiväkodin johtajalla sekä perhepäivähoidon ohjaajalla on oikeus tarkistaa työvuorot vanhempien työpaikoilta/esimieheltä. Näin on välillä tehtykin.


    • huolestunut

      Korjausta edelliseen viestiini - emme vie lasta miehen harrastusten takia hoitoon, vaan siinä kohtaa mamma hoitaisi poikaa, jos itse olen töissä. Ja se lisäisi isovanhemman "vastuuta" hoitamisesta, jos itse olen iltavuorossa ja miehellä aamuvuoron jälkeen vielä treenit. Sen vuoksi täytyy käydä keskustelua harrastuksista..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe