Minulla on kaksi aikuista koiraa, ja viime aikoina nuorempi on alkanut räksyttämään vastaantuleville koirille (ei joka kerta) ja kerran ärhennellyt koirapuistossa, mitä ei ennen ollut käynyt (asiaan on voinut liittyä namit toisen koiran juoksuaika, mutta sen jälkeen en ole uskaltanut mennä puistoon, kun siellä on muita). Ennen ollut melko välinpitämätön muita koiria kohtaan.
Muissa tilanteissa koira kuuntelee hyvin, tulee luo jne., mutta näissä räkytystapauksissa en saa kontaktia. Onko johtajuus ongelma, miten korjaan sen? Tosiaan muissa tilanteissa kuuntelee. Joskus dominoi toista koiraani, mutta sen saan helposti loppumaan.
Johtaja? ongelma
29
234
Vastaukset
- yjtdf
höh, eikö kellään oo kokemusta??
- neuvoton8
Ei ole johtajuusongelma, vaan se on se kun ei koira mikään robotti ole. Impulsiivisia hetkiä sattuu itsekullekin. Kun emme tiedä mitä rotua koirasi ovat, ja minkä ikäisiä, paha mennä neuvomaan.
- Heinos-Pertsa
Runsas makupalojen käyttö koulutuksessa on riskitekijä johtajuuden kannalta. Koira opettaa omistajansa jakelemaan makupaloja itselleen, omistajasta tulee koiran palvelija. Sehän on ilman muuta johtajuusongelma. Sitten tulee tilanteita, jolloin makupalat eivät kiinnostakaan. Siinä on omistaja ihan kädetön, kun ei ole mitään keinoa saada kontrollia koiraan.
- molossi ei rek
"Runsas makupalojen käyttö..."
Ihan pientä pentukoiraa ruokitaan useasti.Emotkin ruokkii pentujaan useasti.Onko siis emo-pentu suhteessa jo johtajuusongelma?Onko siis jokaisella johtajuusongelma,kun ruokkivat pikkupentua useasti alkuaikoina,kun pentu on tullut?
En nyt ymmärrä logiikkaa,tuosta omistajasta tulee koiran palvelija...
Älä, molossi, sekoita ruokkimista ja makupalojen antamista keskenään. Ne eivät tarkoita samaa. Emo ruokii pentujaan kun niille tulee nälkä (ja kasvavilla pennuilla on nälkä melkein koko ajan), mutta makupaloja annetaan palkkioksi. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Aloittajalle:Auttaisi todellakin, jos tietäisimme minkä rotuisia koirat ovat, minkä ikäisiä ja kumpaa sukupuolta. Kiimainen narttu koirapuistossa aiheuttaa helposti ongelmia muiden kanssa. Urokset epäilemättä ilahtuvat, mutta eivät toisten urosten läsnäolosta. Ja jotkut nartut eivät kiiman aikana siedä muita koiria lähellään ennen kuin vasta ns. kriittisinä päivinä. Kannattaa välttää koirapuistoja kiiman aikana, jo yksin sen takia, että jotkut urokset sekoavat sukkiinsa jo haistaessaan, että kiimainen narttu on ollut paikalla.
Itse en tuosta yhdestä ärhentelystä välittäisi, koirat ottavat joskus yhteen vaikka muuten tulisivatkin toimeen keskenään. Varsinkin jos toinen koirasi on uros ja juuri se alkoi rähistä, se luultavasti halusi osoittaa muille, että tämä on sen naaras ja muiden sopii pysyä loitolla. Etenkin jos riitakumppanikin oli uros.
Odota että koirasi kiima menee ohi, pese narttusi, että saat kiiman haun pois, ja katso mitä sitten tapahtuu. Jos rähinöitä alkaa tulla enemmänkin, on parempi ettei puistoon enää mene. Toki se yksikin kerta voi olla liikaa jos toinen koira loukkaantuu pahemminkin, mutta itse en vielä tuosta yhdestä kerrasta huolestuisi.
Pitäisi saada enemmän tietoa tilanteesta että sitä osaisi paremmin arvioida. Noin vähillä tiedoilla ei voi juuri muuta kuin arvailla.Kun makupaloja käytetään koulutuksellisesti optimaalisesti,niin koira on silloin nälkäinen ;) Vaikkakin se on palkkio.
Itse asiassa,pennut voivat olla siellä ruokinta-automaatilla muutenkin,kun nälkäisenä.
Ihan siitäkin syystä,että tuntuu hyvältä.Varsinkin hieman vanhempana.
Ja jos se pentu mussuttaa tissiä "nätisti",niin se saattaa siellä saada luvan ollakkin.Jos taas on "kovakourainen",niin voipi saada lähdöt.
Eli palkkio hyvästä käytöksestä...
Jos taas ajatellaan jo pysyvässä kodisssaan olevaa pentua,niin kun usein ruokitaan,niin kaikilla ei ole joka ruokintakerta aina nälkä.Mutta ne syö,jos ruuasta pitävää tyyppiä on,kun kerran eteen laitetaan...Ja ruuan saa,vaikka ei suinkaan kaikki pistä edes pentua tekemään mitään sen eteen ;)
Jos sitten mennään tarkalleen koulutukseen,niin siinä ruokaa siis käytetään palkkana.Ja palkkahan annetaan oikeasta/toivotusta suorituksesta.Niin miten se voi tehdä itsessään johtajuusongelmaa?
Se sitten,jos jotain käytetään väärin,ihan kuin mitä vaan käytettäisiin väärin,tai on muita asioita kokonaiskuvassa pielessä,niin ei se jotain yhtä tiettyä asiaa,kuten makupalojen käyttöä,vaikka runsaastikkin, tee huonoksi.
Niin ja se,jos käyttää makupaloja,vaikka runsaastikkin,oli sitten kyse kasvatuksesta tai koulutuksesta,ei tee omistajaa millään lailla kädettömäksi sekään itsessään.Vaan ne on muut tekijät siinä kokonaiskuvassa,
Voi kai tuon imetyksen noinkin nähdä... Silti "ruokinta" tarkoittaa "ateriaa" jonka saa joka tapauksessa, kun taas makupala on vain yksi suupala jotakin erityisherkkua, jonka saa vain kun tekee jotakin mitä ihminen haluaa. Sen takia olen edelleen sitä mieltä, että ne ovat eri asia. Mutta se lienee mielipidekysymys.
Mutta mitä makupaloihin tulee koulutuksen suhteen, siinä olen kyllä samaa mieltä. Useimmat ihmiset taitavat käyttää makupaloja kouluttaessaan koiriaan, ja ihminen pysyy silti johtajana. Jos ongelmia tulee, ne eivät johdu makupaloista.
Itse en ole koskaan tarvinnut herkkuja koirieni kouluttamiseen, mutta tunnen monia jotka ovat, ja hyvn on ihmisen arvovalta säilynyt.- joobax
Mulla koira ei saa mitään ilmaiseksi. Eli se ruokakuppi ei ole asia, jonka se saa "joka tapauksessa". Ruokaa ennen on aina paikallaanmakuutusta, sivulle menoja yms. Pikkupentuna riitti pelkkä istuminen ja kontaktin otto. Ilmaiseksi ei ruokaa irtoa. Ruoka on aina palkka tehdystä työstä.
Pentuna normaalit ruuat jäivät aika pieneksi, koska käytin pennun tuikitavallisia pipanoita lenkeillä palkkana. Se teki mulle juttuja niin kuin halusin ja sai siitä ruokaa palkaksi. Namipalkan ei tartte aina olla jotain superhyvää hanhenmaksaa, se voi olla koiran tavallinen ruoka-annos.
Kylläinen koira ei tee töitä! Mikä sen parempi treenatessa kuin nälkämotivoitunut koira hakemassa aamupalaansa??? Oma valitettavasti ei ole siihen riittävän ahne, joten se on pakko palkata treeneissä muulla tavoin. joobax kirjoitti:
Mulla koira ei saa mitään ilmaiseksi. Eli se ruokakuppi ei ole asia, jonka se saa "joka tapauksessa". Ruokaa ennen on aina paikallaanmakuutusta, sivulle menoja yms. Pikkupentuna riitti pelkkä istuminen ja kontaktin otto. Ilmaiseksi ei ruokaa irtoa. Ruoka on aina palkka tehdystä työstä.
Pentuna normaalit ruuat jäivät aika pieneksi, koska käytin pennun tuikitavallisia pipanoita lenkeillä palkkana. Se teki mulle juttuja niin kuin halusin ja sai siitä ruokaa palkaksi. Namipalkan ei tartte aina olla jotain superhyvää hanhenmaksaa, se voi olla koiran tavallinen ruoka-annos.
Kylläinen koira ei tee töitä! Mikä sen parempi treenatessa kuin nälkämotivoitunut koira hakemassa aamupalaansa??? Oma valitettavasti ei ole siihen riittävän ahne, joten se on pakko palkata treeneissä muulla tavoin."Mulla koira..." Sama juttu täällä.Meillä ei ole myöskään siinämielessä ruoka itsestäänselvyys,vaan sen eteen on jotain tehtävä.
Ja itse asiassa helppo ja yksinkertainen tapa pitää osaltaan hyvää "kuunteluyhteyttä".
Namipalkan ei tarvi olla superhyvää,vaan kannattaa tilanteen ja vaatimusten mukaan mitoittaa.Superhyvä kannattaa olla silloin,kun haetaan todella hyvää suoritusta,säntillistä ja tingimätöntä tai kun halutaan pitää virettä yllä.
Tosin kannattaa muistaa,että koiratkin on erilaisia.Ja jos on kyseessä koira,joka ei pahemmin ruuasta välitä ja ruokapalkkaa käytetään,niin silloin se pitää olla sellaista,että varmasti sytyttää,jos/kun halutaan optimaalista(vaikka ihan peruskasvatuksessa).Tuosta tarvitsemisesta sen verran,että se että käyttää ruokaa palkkana,ei niinkään ole kiinni tarvitsemisesta.Varsinkaan jos puhutaan ihan tapakasvatuksesta.
Jos taas puhutaan ihan koulutuksesta ja vielä tavoitteellisesta,niin siinä todella vähissä määrin pärjää ilman motivointia,oli sitten kyse ruuasta tai saalispalkasta.
Mutta jos nyt puhutaan ihan peruskasvatuksesta niin makupalojen käyttö on lähinnä tietynlainen tapa toimia.Lähinnä halusta toimia pääasiassa positiivisin vahvistein,ei niinkään pakottein.
Toisaalta,itselläni tuon lisäksi on syy,miksi käytän myös normikasvatuksessa,on se,että vaadin melko täydellistä tottelevaisuutta ja hallintaa,kaikessa.Oli sitten koira auki tai kiinni tai mitä lie.
Ruualla motivoiminen osaltaan ajaa hyvin tuota tavoitetta,ja viellä enemmän kun kyseessä on ylipäätään vähemmän miellyttämishaluiset,pököpää rodut.
- aloittaja kommentoi
No niin, kiitos vastauksista. Luettuani kirjoituksen uudelleen, huomasin, että muutamat kohdat voi ymmärtää eri tavalla kuin tarkoitin.
Eli molemmat koirani ovat pystykorvaisia, keskikokoisia narttuja. Tämä koirapuistokohtaus ei tapahtunut omien koirieni välillä, eikä omalla koirallani ollut juoksua, vaan puistoon tulleella koiralla, jonka kanssa tulleet hyvin toimeen aiemmin. Kaikki puistossa olleet koirat olivat narttuja, selvästi omiani nuorempia (väh. 5 vuotta), eli ei mitään arvoasteikkojärjestelyä mielestäni.
Makupalat liittyvät asiaan siten, että sillä kertaa minulla oli niitä mukana (oikein makkaraa), huomaamatta pussi oli tippunut maahan ja koirani tyhjensi sen kokonaan. Yleensä makupaloja ei ole.
Välikohtauksessa kenellekkään ei käynyt mitään, otin koiran viereeni rauhoittumaan, mutta käytös jatkui, jos toinen koira juoksi ohi, joten läksimme pois.
NORMAALISTi koira käy haistelemassa puistoon tulevat koirat, sen jälkeen menee omiin oloihinsa metsikön puolelle. Jos on vieressäni, ja toinen koira lähestyy, ärähtää sille. Lenkillä ei edes halua toisten koirien luo, eikä ennen niille räksyttänyt. Luonnetta voisi kuvailla sanalla pidättäytyväinen.- 4
Tarvitseeko ko "ongelma"-koira päivittäisiä kontakteja vieraisiin koiriin, ja jos tarvitsee, niin miksi? Luulen että sille vallan hyvin riittää kun yleensä pääsee ulos ja vapaana johonkin luonnonhelmaan juoksentelemaan. Etsi paikka, jossa ei ole vieraita koiria, ja jossa voi ulkoiluttaa vapaana (jokin aidattu kiinteistön piha jos metsäluontoa ei ole tarjolla) ja lenkillä heittäydy täysin välinpitämättömäksi räksytykselle, samalla toimi niin että kohtaaminen estyy tai tapahtuu niin etäältä kuin mahdollista. Sen kerran kun menee paremmin, kehu vuolaasti ja vaikkapa annat makkaraa silloin tällöin.
Vieläkään emme tiedä rotua (lapinkoira?) mutta ei kaikkien rotujen tarvitse olla "koirarakkaita" ja esim. pystykorvaroduille ominainen reviiritietoisuus ja tietty terävyys muita koiria kohtaan on mielestäni ihan hyväksyttävä fakta.
Toisin sanoen, jos koiranne ei syystä tai toisesta tottele, pidätte sen nälkäisenä? No, kukin tyylillään... Olette myös sitä mieltä, mikäli siis oikein tulkitsin, että mielestänne koiraa on vaikea kouluttaa ilman makupaloja. Siltä ainakin tuo
"Jos taas puhutaan ihan koulutuksesta ja vielä tavoitteellisesta,niin siinä todella vähissä määrin pärjää ilman motivointia,oli sitten kyse ruuasta tai saalispalkasta"- kommentti kuulostaa. Jos niin on, ettei koira opi ilman jatkuvaa syöttämistä, kyse on kouluttajan osaamattomuudesta. Osaavissa käsissä koira oppii aivan yhtä hyvin ja nopeasti ilmankin makupaloja. Mutta kuten sanottu, kukin tyylillään...
Aloittajalle: Jos makkarat oli jo syöty toisen koiran tullessa paikalle ja rähinän alkaessa, kyse tuskin oli nakeista. Pakko myöntää, että ainakaan minulla ei vieläkään ole mitään rakentavia ajatuksia, vaan olen edelleen arvailun varassa.
Sanoit toisten koirien olevan useita vuosia nuorempia kuin omasi. Oliko tämä yksi koira vielä nuorempi? Tuli vain mieleen, että jos kyseessä oli pentu tai hyvin nuori koira, koirasi saattoi pitää sen käyttäytymistä sopimattomana ja komentaa sitä rauhoittumaan ja/tai osoittamaan vähän enemmän kunnioitusta vanhempiaan kohtaan.
Sanoit kautta rantain että omat koirasi eivät ole enää ihan nuoria. Jotkut koirat muuttuvat etäisemmiksi vanhemmiten eivätkä enää jaksa sietää "teinien" riekkumista lähellään. Ja jos sitten joku nuori koira kulkee ohi liian läheltä ja/tai vauhdikkaasti, ne saattavat komentaa niitä asiallisempaan käytökseen. Varsinkin narttukoirilta tämä on tyypillistä.
Tuli mieleen myös, että jos muut koirat olivat niinkin paljon nuorempia, on aivan mahdollista, että kyseessä oli juurikin arvojärjestyskysymys. Useimmat koirat alkavat etsiä asemaansa muihin nähden sinä parin kolmen ikävuoden kahta puolta. Jotkut aikaisemmin, toiset myöhemmin. Vaikea sanoa näkemättä koirien käyttäytymistä.
En nyt tiedä onko näistä mietteistä mitään apua, mutta siinä nyt pari mahdollisuutta mistä voisi olla kysymys."Toisin sanoen,jos koiranne..." Ei ollut puhe tottelemattomuudesta,vaan kouluttamisesta/makupalojen optimaalisesta hyödyntämisestä ;)
Jos ruuan anto tilanteessa ruokaa käytetään myös tavallaan koulutusvälineenä,niin ei siinäkään ole kyse mistään tottelemattomuudesta.
Ylipäätään se,että koira joutuu päätään käyttämään tai tekemään jotain ruokansa eteen,ei ole huono asia.On mm.näppärä ja säännöllinen tapa tehdä sille koiralle myös sitä nupin käyttöä,osaltaan.
"Olette myös sitä mieltä..."
Yritin jo asiaa selvittää edellisessä viestissä kylläkin...
Mutta ehkä nyt pitäisi vielä keskusteluissa tarkentaa,mitä kouluttamisella tarkoitetaan tai mitä itse tarkoitat?
Jos puhutaan ylipäätään,niin kyse ei ollut siitä,oppiiko ilman vai ei opi,VAAN siitä,miksi niitä jotkut käyttävät.Tavasta toimia tietyllä tapaa.
Otetaan nyt vaikka ihan peruskasvatuksesta(kun siis siitä puhutaan) hihnakävely.
Käytetään hihnaa pakotteena,nyppäistään,kun katsotaan sen paikka olevan.
Toinen tapaa opettaa se koira alusta asti oikeaan paikkaan,motivoida(makupalat ja kehut)eli käyttää positiivista vahvistamista.
Eli kyse oli,millä ja miksi halutaan mennä,sillä kuten mennään.
Kummassakin noilla tuloksia siis saadaan,VARSINKIN jos osataan oikein toimia,eli pointti ei ollut,etteikö oppisi tai oppisi.
Jos nyt sitten puhutaan "Jos taas puhutaan ihan koulutuksesta..." eli tottelevaisuuskoulutuksesta,tavoitteellisesta siis ja mahdollisemman hyvistä tuloksista,niin kuten sanoin,aika vähän nykypäivänä ensinnäkin toimitaan ilman motivointia...Koska se ei kanna pitkälle,kun siis puhutaan jo ehdottomista suorituksista ja vietinkestävyydestä.Ja toiseksi,harva lähtee nykypäivänä pelkille pakotelinjoille,kuten joskus ennenvanhaan kauan sitten.Ja sekin vaatii melkoista taitoa.
Toinen on se,että on rotuja,jotka ei ole miellyttämishaluisia,ovat tehty itsenäiseen työhön eli laumavietti pelkästään ei riitä saamaan tuloksia,senkään vertaa,mitä jollain helpommalla rodulla kouluttaa.Ko.rodut ovat myös usein niitä,että pakotteita ei voi käyttää lainkaan/juuri ollenkaan,koska sitten voi lyödä hanskat tiskiin...
Ja tässä ei todellakaan ole tekemistä sillä,osaako vai ei,vaan lähtökohta on sama.
Se sitten,osaako ylipäätään tuollaisia kouluttaa,onkin oma juttunsa...
Jokainen taaplaa siis tyylillään,mutta jos vielä pieni esimerkki.
Otetaas koira,jolla hyvin vahva saalisvietti ja tarkoitus opettaa se lähtemättä elukoitten perään,esim.kissan,niin jokainen tietää,että se on aika vaativa opettaa.
Itse en näe siinä ollenkaan huonona käyttää hyväksi opetettaessa koiralle myös mahdollisemman hyvää motivaattoria(muitten asioitten ohella),kuten ruuanhankkimisviettiä,joka koiralla on sisäsyntyisesti.
Se sitten taas,jos haluaa käyttää pelkkiä pakotteita,ja siinä onnistuu,niin siinä se sitten.Mutta veikkaisin,että ihan pelkillä noilla,ei hevin ehdottomuuteen päästä,varsinkin jos kyse hyvin saalisviettisestä ja vielä suht itsenäisestä rodusta...
Ylipäätään,kun puhutaan ehdottomasta tottelevaisuudesta(johon tuo esimerkkikin kuuluu),ihan normielämässä,niin siihen pääsyyn vaatii usein aika paljonkin.Ja mitä vaativimmista roduista siinäkin on kyse,niin sen enemmän.
Motivointia tarvitaan usein paljonkin,toki muitten tekijöitten joukossa.
Ja motivointi on yksi parhaista tavoista saada koira toimimaan mahdollisemman hyvin...- aloit.
Joo se mulla oli mielessä arvojärjestyskysymyksestä, et yleensä siitä ei tule epäselvyyksiä, jos ikäeroa on paljon. Toinen vieraista koirista oli alle 1v. ja toinen alle 2v. Kyllä ne tosiaan riehakkaasti sinne tuli se juoksu, mutta.. Toivotaan, että tuo oli vaan joku 'huono päivä'!
Se vaan mietityttää, kun tuon tapauksen jälkeen tosiaan se hihnakäyttäytymistä pitää tarkkailla ja ottaa herkkuja mukaan ohitustilanteita varten.
No joo, taisin minäkin ilmaista itseäni huonosti. Tarkoitukseni ei ollut sanoa ettei makupaloja saisi käyttää. Huomioni tarkoitti puheitanne siitä, että koira joutuu tekemään "temppuja" saadakseen normaalin aterian. Maahan, seuraa, istu jne. Sen on tehtävä juttuja jotta saisi aterian. Pakostakin siinä ajautuu päättelemään, että jos koira ei niitä temppuja tekisikään, se ei myöskään saisi ruokaa. Eli jäisi nälkäiseksi.
En minäkään puhunut tottelemattomuudesta - oikeastaan. Olen vain sitä mieltä, että koiran normaalia ateriaa ei pitäisi sekoittaa koulutustilanteisiin muuten kuin siinä yhteydessä, että sen opettaa esim istumaan rauhallisesti sen aikaa että kuppi asetetaan eteen niin ettei koira vie sitä käsistä. Ja sen puoleen muutenkin ilman ylimääräistä sirkusta ja kaaosta. Tosin minulle mainittu tilanne on pikemminkin kasvatusta kuin koulutusta, mutta kuitenkin.
Miten sitten määrittelen mitäkin, niin "kasvatus" tarkoittaa yleisten tapojen opettamista, siihen tyyliin, että ihmisiä vasten ei hypitä, ruokakupille ei rynnätä eikä huonekaluille hypätä - sen sellasia juttuja.
"koulutus" taas on sitä istu-seuraa-maahan-touhua. Ja kysymykset "oppiiko koira ilman makupaloja vai ei" ja "miksi ihmiset niitä käyttävät" edustavat samaa asiaa. Makupaloja käytetään jotta koira oppisi paremmin/nopeammin, joten ne kaksi asiaa eivät oikeastaan eroa toisistaan, ne vain ilmaistaan eri tavalla.
Olen vain huomannut, että koirat oppivat yhtä hyvin ja nopeasti ilmankin herkkuja, millä nyt tarkoitan kaikkea mahdollista lihapullista nakkeihin ja tavallisiin kuivaraksuihin. Puhuit motivoinnista (= makupalat), ja pakotteista, kuten hihnasta nykäisyä tarpeen vaatiessa. Meillä motivointina toimivat lelut. Tosin, kaikki koirat eivät ole yhtä hulluina leluihin kuin mitä esim omat koirani ovat poikkeuksetta olleet... Niille koirille jotka eivät leluista välitä, makupalat lienevät paras vaihtoehto, ainakaan ei tule mieleen muutakaan mitä niille voisi tarjota.
Tuostakin saisi aikaan melkoisen pitkän väittelyn jos ryhdyttäisiin määrittelemään "pakotteita", eli missä menee raja ohjaamisen ja pakotteen välillä. Mitään hihnasta nykimistä meillä ei ole koskaan ollut. Jos hihna kiristyi koiran kulkiessa liian nopeasti eteenpäin, pysähdyimme odottamaan että koira lakkaa vetämästä, ja jatkoimme sitten matkaa.
Sanoit, että nykyään hyvin harvat kouluttavat koiransa ilman motivointia, ja ainakin siitä olemme samaa mieltä. En nimittäin allekirjoita sitä mitä sanoit tokosta, eli että toiminta ilman motivointia ei kanna pitkän päälle hedelmää. Tunnen parikin tokovaliota, eikä kumpaakaan ole koulutettu makupalojen avulla. Pelkkien pakotteiden käytöstä en sitten tiedä, meillä on niin vähän niitä tarvittu, mutta olisin taipuvainen olemaan samaa mieltä siitäkin. Eli että pelkästään ne eivät varmaankaan riittäisi kovin helpolla. Tiedä sitten esim metsästyskoirista, ne eivät ole minulle tuttuja joten joudun luottamaan sinun mielipiteisiisi niiden osalta.
Anteeksi kun tuli näin paljon tekstiä...
Aloittajalle: Älä silti ala jännittää toisten koirien kohtaamista. Koira kyllä vaistoaa sen, ja sen pinna saattaa kiristyä senkin takia. Odota että juoksu menee ohi ja katso sitten miltä vaikuttaa. Toivottavasti oli vain huono päivä, kuten sanoit.- al
Joo oon kyllä alkanu jännittää! Tiedän ettei sais, mutta.. yritän aina piilottaa sen mahd. hyvin, mutta en esim. uskalla enää päästää lenkillä haistelemaan toista koiraa, jos alan juttelemaan omistajan kanssa. Ennen ajattelin, että käyköön vähän haistelemassa, kun ei sitä kumminkaan enemmän kiinnosta.
Ja minun koiralla ei siis ollut juoksua näiden tapahtumien aikaan, vaan vieraalla koiralla :) Kuten jo sanoin,aivojen käyttö ei ole koskaan huonoksi koiralle,ja se,että jotain pistää tekemään ruokailua ennen,on siis yksi tapa aivojen käyttöön myös.
Se ei siis ole sirkusta tai muutakaan häsellystä.Päin vastoin,jotkut häslät ruokahassut koirat saadaan rauhalliseksi,kun ne ne laitetaan tekemään jotain ja kontrolliin.
Ja koira ei jää ilman ruokaansa todellakaan :D
Sehän saa sen palkkana,kun toimii oikein.Ja jokainenhan sen tietää,että koulutukseen kuuluu,että ensin opetetaan kunnolla,vaatia ei voi ennenkuin osaa ;) Ja toinen,että koulutus päättyy aina hyvään suoritukseen.
Koiraahan ei siis tuossa tarvi varsinaisesti opettaa,vaan siinä treenataan JO opetettua.
Periaatteessa ei tuo ole sen ihmeempi asia,kuin sekään,että jos koirat olisi villejä,ei ne sielläkään mitään ilmaiseksi saa.Vertaus,vaikka ihmisen tuotoksista nyt kyse onkin.
"Miten sitten määrittelen..." Samaa mieltä.Mutta kuten mainitsin,kasvatus ja koulutus on eri asioita,toisaalta.Ja toiseen vaaditaan siksi enemmän.
Mutta motivointia voi käyttää kumpaankin,nimenomaan omaan kuten mainitsit,auttaa tekemään usein nopeammin/paremmin.
"Olen huomannut..."Minä taas en.Kuten jo mainitsin,se vaatii joko vahvaa laumaviettiä,että koira toimii pelkillä kehuilla/taputapuilla tai pakotteet.
Mutta siinä vaiheessa,kun kyseessä on jo mainitsemani hieman erilaiset rodut,niin se kunnon motivointi auttaa huomattavasti.Ja mitä ehdottomampaan totelevaisuuten pyritään,sen enemmän auttaa ja ilman,tuskin vaativiin suorituksiin pystyyy.
Toisaalta,ihan oppimispsykologisissa kokeissakin on todettu,että mitä motivointuneempi,sen enemmän auttaa myös itse oppimisessa.
"Meillä motivointina toimivat lelut".No niin,nyt ollaan taas ytimessä.Eli nimenomaan,MOTIVOINNISSA ;)
Eihän sillä ole mitään merkitystä mikä motivoi,vaan paras motivointi on se,mikä kuhunkin parhaiten iskee.Toki joskus myös huomioidaan tilanteet,ja niissä käytännöllisin ym.tekijät.
Mutta jos käytät leluja,niin se on ihan samoin vietin hyväksi käyttöä,kuin ruuan/makupalojenkin käyttö.Eli siis miten makupalojen käyttö voi olla yhtään sen huonompi asia,kuin lelujen käyttökään ;)
"Tuostakin saisi aikaan..." Noh,voi ollakkin.Aika iloisesti noitakin sekoitellaan välillä...
"Jos hihna kiristyi..." Yksi,ihan ok tapa minunkin mielestäni tuokin,niille kelle se osuu kohdalleen ja jos sitä halutaan käyttää.Omasta mielestäni vaan lisämotivointi nopeuttaa tuotakin,varsinkin jos kyseessä on hyvin energinen koira,ja laumavietti on heikko.
"Tunnen parikin tokovaliota..." Kuten jo mainitsin,makupalojen käyttö EI ole ainoaa motivointia,vaan yksi tapa.Ja minäkin tiedän niitä,joille motivointiin ei ole käytetty makupaloja.Vaikkakin,se on harvinaisempaa,varsinkin jos ei ole lainkaan käytetty.Yleistä on,jopa pk-puolella nykyisin,että alussa toiminnat "merkataan" makupalalla,ja myöhemmin vaihdetaan saaliiseen.Noin tehdään paljon tokossakin,mutta paljon käytetään sekapalkkaa.Mutta kuten sanoin,palkka valitaan pääsääntöisesti sen mukaan,mikä parhaiten motivoi.
Eli siis,nyt kiinnostaakin tietää,että onko mainitsemasi tokovaliot koulutettu TÄYSIN ilman motivointia nykypäivänä,koska taitaapi olla aika harvinaista...
Ennenvanhaanhan koirat(siis esihistoriassa :D) koulutettin ilman motivointia,mutta nykyisin eipä tosiaan pahemmin,koska ensinnäkin tottelevaisuuskokeiden säännöt ja arvostelut on melkoisesti kovenneet,yksi luokka,erittäin vaativa,tullut myös mukaan.Ja aika vähissä taitaa olla koirat,jotka siis nykyään valion arvoon pystyy pelkällä laumavietillä,tai/ja pelkkien pakotteiden avulla...
Mutta jos tälläiset ihmeet on,niin kuulisin vähintäänkin rodut.
Itse olen kouluttanut koulutuksellisesti erittäin vaikeita rotuja,ja haluaisin kuulla yhdestäkin vastaavasta,jonka joku on saanut ilman motivointia edes kokeeseen saakka koulutettua...
Metsästyskoirat on koiria siinä missä muutkin.Eli itse sana ei vaikuta mitään,rotuominaisuudet vaikuttaa.Pääasiallisesti kuitenkin jos ryhmänä puhutaan,niin ei ihan helpoimmasta päästä(eikä nyt ihan potentiaalisemmasta,jos tokotykkiä haluaa) eli tärkeä löytää ja käyttää sopivaa motivointia.
Mutta kuten sanoin,rotuominaisuudet vaikuttaa ja metsästyskoirissakin on hyvin erilaisia.Ei tarvitse verrata,kuin esim.tolleria ja karjalan karhukoiraa :D
Ja paljon tulee tekstiä näemmä täältäkin :D Kun sattuu tämä koulutus ja käyttäytymispuoli kiinnostamaan niin ylipäätään kovasti,kuin harrastuksellisestikkin.
Mutta kerran vielä :D
"Puhuit motivoinnista(=makupalat)". Makupalat on motivointia,mutta ihan samoin on se lelujen käyttökin.Eli makupalat ei ole pelkästään ja ainoastaan motivointia ;)
- ...
Koiralla on ollut etuoikeus: se on päässyt leikkimään toisten kanssa. Mitään ongelmia toisten kohtaamisessa ei ole ollut, koska koiran kiintiö tuohon etuoikeuteensa on ollut kunnossa.
Nyt olet sitten säikäht'änyt yhtä tilannetta ja vienyt koiraltasi tuon etuoikeuden. Koirallesi luotu tarve päästä ajoittain leikkimään toisten kanssa ei kuitenkaan "tajua" loppua sinun säikähdyksesi takia... Koiralla on tarve, joka on tyydyttämättä, toki sille tulee paineita muiden ohittamiseen, koska se kaipaa oikeuttaan päästä leikkimään toisten kanssa.
Ymmärrä syy, sitten voit tehdä asialle jotain...- aloit.
No nyt meni kyllä ohi.. Ei ole ollut mistään leikkimisestä kyse. Saa leikkiä toisen koirani kanssa, jos haluaa, tai hakea vaikka palloa. Todella harvoin puistossa tullut koira, jonka kanssa lähtenyt kilpasille. Ei yleensä ole kiinnostunut toisista koirista.
- ...
aloit. kirjoitti:
No nyt meni kyllä ohi.. Ei ole ollut mistään leikkimisestä kyse. Saa leikkiä toisen koirani kanssa, jos haluaa, tai hakea vaikka palloa. Todella harvoin puistossa tullut koira, jonka kanssa lähtenyt kilpasille. Ei yleensä ole kiinnostunut toisista koirista.
Ok. Itse varmasti tiedät parhaiten mikä räksyttämisen on aloittanut. Joka tapauksessa, mieti miten puutut asiaan juuri sen syyn kautta, älä räksyttämisen lopettamisen kautta.
Yleensä syy rähjätä tosiille koirille liittyy epävarmuuteen tai sitten ihan vain opettamattomuuteen; koiralle ei ole koskaan opetettu sitä miten toimitaan kun toisia koiria on näköpiirissä.
Aloittajalle: tuo edellinen viesti meni ohi minultakin. Joten sen suhteen meitä on tässä ainakin kaksi hölmöä...
Molossille: Totta, aivojen käyttö tekee hyvää niin eläimille kuin ihmisillekin, mukaanlukien allekirjoittanut... Piti oikein tarkistaa mitä oli tullut kirjoitettua, ja lukea tarkemmin mitä sinä olit kirjoittanut.
No juu, joillekin poikkkeustapauksille voi tosiaan olla hyväksi pitää pieni reenisessio juuri ennen ruokailua. Mutta oletin, että siinä puhuttiin "normaalista koirasta" joka siis ei sähellä ruuan vuoksi. Rauhallisen ja hyvin käyttäytyvän koiran kohdalla en vieläkään ymmärrä miksi siltä pitäisi vaatia seuraamista yms (oli kyseessä sitten koulutus/kasvatus tai vanhan kertaus) ennen kuin sille annetaan ruoka eteen - enkä todennäköisesti tule ymmärtämäänkään vaikka sitä miten selittäisi.
Tuo vertaus villeihin koiriin on ehkä hieman ontuva sikäli, että villit koirat ottavat ateriansa kiinni (jos se on karkuun juoksevassa muodossa niiden havaitessa sen). Kun ateria tai tuleva sellainen on kuollut, lauman arvojärjestys kertoo kuka syö ensin. Ylempiarvoiset syövät ensin, ja alempiarvoiset odottavat vuoroaan. Jos ne tulevat osingoille liian aikaisin, niitä purraan. Ne siis tekevät työtä lauman hyväksi ja odottavat sitten vuoroaan. Joten jos villien koirien toimintaa haluaa käyttää esimerkkinä, sen vastineeksi sopisi paremmin se, että metsästyskoira ottaa kiinni jäniksen ja odottaa sitten, että metsästäjä saa saaliin syötävään muotoon. Kotikoira ei tee työtä lauman hyväksi, vaan se tekee juttuja, koska laumanjohtaja käskee. No niin, voihan senkin tietysti laskea työksi, mutta minusta ne eivät oikein ole verrattavissa. Jälleen yksi mielipidekysymys, arvelen.
Tarkennan myös aiempaa huomautustani siitä, että "makupaloja käytetään jotta koira oppisi nopeammin ja paremmin". Tällä siis en tarkoittanut, että näin olisi, vaan sitä minkä huolimattomuuttani jätin sanomatta, eli että ihmiset USKOVAT että niin on. Olen todellakin huomannut, että koirat oppivat aivan yhtä tehokkaasti ilmankin makupaloja. Missään vaiheessa en sanonut, että olisin kouluttanut koiria kokonaan ilman motivointia, vaan että makupalojen sijasta käytin siihen tarkoitukseen leluja. Ja samoin on niiden tokovalioiden laita. Nekin koulutettiin lelujen avulla, eli niitä kyllä motivoitiin, mutta ainuttakaan makupalaa ne eivät siinä tarkoituksessa saaneet.
Niin että ei niitä nameja välttämättä tarvita vaativienkaan suoritusten kouluttamiseen.
Kuten sanoit, palkka sen mukaan mikä kenelläkin parhaiten toimii, mutta toisaalta yleensä ihmiset käyttävät automaattisesti nameja, edes kokeilematta muita keinoja, koska he USKOVAT että koira ei muuten opi, ainakaan niin hyvin.
Piti oikein tuumia asiaa, mutta ei kyllä tule mieleen yhtä ainutta koiraa joka olisi koulutettu täysin ilman motivointia, eli ilman nameja TAI leluja. Pelkkien kehujen ja/tai pakotteiden avulla koulutettuja koiria ei ainakaan minun tuttavapiiriini kuulu enkä ole toisaalta sellaisista kuullutkaan. Taitavat tosiaan olla harvassa...
Alkoi kiinnostaa tuo metsästyskoiran käsite. Itselleni se tuo ensimmäisenä mieleen ajavat koirat (joiden luulisin olevan niitä hankalammin koulutettavia juurikin sen ajoviettinsä takia), mutta eikö ne (metsästyskoirat) jaeta kolmeen ryhmään; ajaviin, noutaviin ja- niin, onko se yksi ryhmä "seisovat" vai "osoittavat" vai mitä sanaa siitä käytetään? Siis siitä ryhmästä, mikä jähmettyy paikalleen tuijottamaan sinne suuntaan missä ne ovat saaliin havainneet? Ja onko käsitykseni oikein sinne päinkään vai olenko ihan hakoteillä?- ...
En ole lukenut viestiketjua, tätä vastausta satuin vähän lukemaan. En siis tiedä mikä vertaus villeihin koiriin on ollut esillä.
Villit koirat kuitenkaan eivät elä laumoissa. Dingo esimerkiksi on koiran ja suden risteytys ja se muodostaa lauman, koska siinä on sutta. Koira on kuitenkin eläin joka elää symbioosissa ihmisen kanssa ja silloin kun se ei elä symbioosissa ihmisen kanssa se elää erakkona tai emon huolehtimassa perhepiirissä. Eli lauma elosta eroten, urokset (pentueen isät) eivät ole osa elinpiiriä.
Ylempi ja alempiarvoiset taas viittaavat siihen, että koiralla olisi moraali arvottaa olentoja. Oletko tosissasi sitä mieltä? olisiko turhaa eläimen inhimillistämistä?
Seisovat koirat on ihan oikea termi. Osoittavakaan ei ole pahasti hukassa, sillä osaa seisovista koirista kutsutaan pointtereiksi. Haukkuvat metsästys koirat puuttuivat myös jaostasi, eli esim Suomen pystykorvat, jotka osoittavat linnun sijainnin ja hämäävät linnun huomion haukulla. "...en vieläkään ymmärrä miksi..."No minä jo selitin muutamaankin kertaan ;D
Enempää en viitsi,enkä paremmin osaa,kun se teksteissä ihan selvästi lukee.
"Tuo vertaus villeihin..." Nyt et tainnut pointtia tajuta.Ehkä ilmaisin sen huonosti (llian lyhyesti),mutta selvennetään.Tarkoitin sillä ihan simppelisti sitä,että jos koira olisi luonnossa,omillaan,ei ihmisten helmoissa,niin se olisi pakko tehdä ruokansa eteen jotain(ruuan hankkiminen).Se ei tule tule itsestään suuhun.Eli vertaus koski lähinnä tuota,että laittamalla koiran tekemään jotain,ihan pientäkin,niin se joutuu käyttämään päätään,tekemään jotain,että sen ruuan saa.
Eli nuot laumajutut meni vähän sivuraiteille siitä mitä itse tarkoitin.Itse en siis tarkoittanut mitään laumadynamiikkaa,onko sitä,kellä on.ym.,vaan ihan simppeliä,että paisti ei itsessään suuhun kävele.
Mutta ei siinä mitään,keskusteluhan usein rönsyilee,syystä tai toisesta.Omassa oli vaan tällä kertaa ihan yksinkertainen pointti :D
Uskominen ja kokemus/tieto on eri asioita.Mutta totuus on se,että motivointi auttaa oppimaan.Oli se mitä tahansa.
Minä en ole myöskään sanonut missään,etteikö koira oppisi ilman ruokapalkkaa,aina ;)
Vaan selostanut,että motivoinnilla(siis motivoinnilla,ei pelkästään yhdellä osalla sitä,ruualla) oppii paremmin ym.
Selitin myös motivoinnin idean.
Ja on ihan oikeasti tapauksia,että kyse ei ole taitamattomasta kouluttajasta(kuten mainitsit),kun koira ei opi ilman ruokaa.Vaan ihan on sellaisiakin(huom!nyt kyse siis koulutuksesta).Tai tarkemmin,oppii,mutta ei toimi.
Eli simppelisti.jos koiralla ei ole hyvin vahvaa laumaviettiä,ei riittävän vahvaa saalisviettiä(joillain roduilla sitä on mm.pyritty jalostuksella minimoimaan),niin se ainoa motivointitapa on silloin ruoka.Toki niitäkin on,jota ei ihmeemmin ruoka kiinnosta,mutta erittäin harvinaista,jos ruokapalkka ei yhtään toimi,OIKEIN käytettynä.
Eli kyllä itse sanoisin yhä,jonkun verrankin kokemuksesta,että jos siis puhutaan oikein kouluttamisesta ja mahdollisemman optimaalisiin suorituksiin,niin kyllä on niitäkin koiria,joilla nimenomaan tarvitaan ruokapalkkaa,että vaativiin on edes mahdollisuus pystyä.Eikä siis onnistu millään muulla(ainakaan pelkästään).
Mutta yhä edelleen,pallka valitaan sen mukaan,mikä parhaiten toimii.Ja taas tuon ratkaisee pitkälti,mitkä vietit(siis ne,mitä koulutuksessa hyödynnetään),on vahvimmat.
"en nimittäin allekirjoita sitä mitä sanoit tokosta..."Juuri tuossa käytit sanaa motivointi ;) Eli puhuit,että toiminta ilman motivointia ei kannata.Eli siinä sai kyllä kuvaa,että puhuit yleisesti motivoinnista.Joten jo pelkästään siitä sai kuvaa,että puhuit ylipäätään motivoinnista,et siis pelkästään osasta siitä,eli ruuan käytöstä ;)
Siksi kiinnostikin,tarkoititko todella,että tokovalioksi ilman mitään motivointia...
Metsästyskoirista jotain kolme pistettä kirjoittikin.Joten lyhyesti vaan asiaa sivuten,oppimisen,motivoitumisen,viettikestävyyden kannalta ei ole roturyhä mitään muuta kuin käsite itsessään.Ihan samoin kuin koko :D
Samat palikat kaikilla päässä,kun puhutaan itse ymmärtämisestä,oivaltamisesta.Mutta kun puhutaan halutun toteuttamisesta eli siitä,mitä me ihmiset haluamme,kuten kouluttamisesta(siinä tuloksiin pääsemisestä ym.),niin siinä vaikuttaa jo pitkälti ja lähinnä rotuominaisuudet.
Eli kapasiteetti,mikä on jalostuksellisesti rotuihin tehty.
Useimmat koiraeläimet, kuten dingo jonka mainitsit, kuitenkin elävät laumoissa. On kai makuasia lasketaanko kulkukoirat villeihin vai villiintyneisiin koiriin, minusta ne ovat sama asia olivatpa pennut syntyneet sitten kaduilla tai keskellä viidakkoa, mutta olen usein nähnyt niitä reissatessani pitkin maailmaa, ja huomannut, että ne kyllä muodostavat laumoja. Olet tosin oikeassa siinä että kaikki koiraeläimet eivät elä laumoissa, ja uroksetkin liikkuvat yksin tai keräävät oman "haareminsa".
Nyt on helppo sanoa, että kaupukiolosuhteissa asuminen juuri on symbioosia ihmisen kanssa, mutta koirien on todettu toimivan samoin vaikka ne eivät kaupungeissa asuisikaan. Myös tuon laumahierarkian olen nähnyt hyvin selkeästi jo omissakin koirissani, samoin niissä kulkukoiralaumoissa joita olen nähnyt. Mielestäni en siis inhimillistä turhan takia. Ei niillä tietenkään mitään säätyjakoa ole, se on ihmisten juttu, vaan ne noudattavat yksinkertaista vahvimman lakia. Ja tarkennuksen vuoksi mainittakoon, että kun puhun vahvimmasta, en välttämättä tarkoita fyysistä voimaa vaikka sillä merkittävä osa onkin. Vaikka lauman jäsen olisi kuinka vahva ruumiillisesti, muut jyräävät sen jalkoihinsa jos se on henkisesti heikko.
Koira ei myöskään ole ainoa eläin joiden laumoissa vallitsee arvojärjestys. Sitä esiintyy myös mm hevosilla, norsuilla ja mangusteilla. Apinat ovat liian lähellä ihmistä että haluaisin niitä laskea tähän, mutta sama juttu silti niilläkin. Ja monilla muilla. En siis mielestäni inhimillistä turhaan.
Kiitoksia tarkennuksesta metsästyskoirien suhteen. Tuo haukkuva koira olikin uusi juttu. :)- koiran_ehdoilla
"Useimmat koiraeläimet, kuten dingo jonka mainitsit, kuitenkin elävät laumoissa." Se, että jokin eläin elää laumassa ei tarkoita, että siinä laumassa on hierarkiaa.
"On kai makuasia lasketaanko kulkukoirat villeihin vai villiintyneisiin koiriin, minusta ne ovat sama asia olivatpa pennut syntyneet sitten kaduilla tai keskellä viidakkoa, mutta olen usein nähnyt niitä reissatessani pitkin maailmaa, ja huomannut, että ne kyllä muodostavat laumoja." Kulkukoiria tutkineet tutkijat ovat huomanneet muun muassa, että kulkukoirat joskus toimivat yhteistyössä, joskus erikseen, ja urokset eivät esimerkiksi yleensä jää odottamaan pentujen syntymistä ja varttumista. Laumaantuminen ei ole järjestelmällistä, laumat eivät ole staattisia eikä laumoissa ole kiinteää arvojärjestystä. Nämä tiedot siis tutkijoilta, jotka ovat työkseen seuranneet villikoiria/kulkukoiria pidemmän aikaa - kuinka kauan ja järjestelmällisesti itse olet seurannut samanlaisia kulkukoiria?
"Myös tuon laumahierarkian olen nähnyt hyvin selkeästi jo omissakin koirissani, samoin niissä kulkukoiralaumoissa joita olen nähnyt." Jotta voidaan tehdä perusteltuja päätelmiä jonkin lajin käyttäytymisestä, täytyy tutkia satojen tai jopa tuhansien yksilöiden käyttäytymistä samankaltaisissa tilanteissa ja tulokset täytyy analysoida tieteellisin menetelmin jotta voidaan poistaa subjektiivisuus ja mutu-arviot päätelmistä - omien koirien havainnointi ja satunnaisesti nähdyt kulkukoiralaumat ei mielestäni ole riittävästi havaintoja jotta voisi määritellä yleisiä totuuksia lajin käyttäytymisestä. Samalla logiikalla voisin sanoa, että tunnen ainakin 5 ihmistä jotka ovat tupakoineet koko elämänsä eivätkä he ole sairastuneet keuhkosyöpään - joten tupakointi ei aiheuta keuhkosyöpää.
"Ja tarkennuksen vuoksi mainittakoon, että kun puhun vahvimmasta, en välttämättä tarkoita fyysistä voimaa vaikka sillä merkittävä osa onkin. Vaikka lauman jäsen olisi kuinka vahva ruumiillisesti, muut jyräävät sen jalkoihinsa jos se on henkisesti heikko." Kun katsotaan yksittäisten koirayksilöiden suhteita toisiinsa, toisen yksilön vahvuus/dominoivuus/heikkous/alistuneisuus kussakin tilanteessa on lopputulosta niiden kahden yksilön omista oppimishistorioista, temperamentista, motivaatiosta sekä keskinäisesti historiasta samankaltaisessa tilanteessa. Karrikoiden, yksi koira on hulluna palloihin ja on valmis puolustamaan sitä resurssia jopa aggressiivisesti muita kohtaan, toinen koira on historiassa yrittänyt ottaa pallon ja saanut nokilleen ja sen takia väistää heti kun näkee ekalla koiralla pallon. Mutta tämä toinen koira on persompi ruuan perään, ja rynnii aina ensin syömään, kun taas ensimmäinen koira ei ole niin kiinnostunut ruuasta ja antaa toisen koiran "dominoida" sitä ruokailutilanteessa. Sitä miten ryhmä koiria käyttäytyy ei voi määritellä yksinkertaisen arvojärjestyksen mukaan, vaan se on lopputulemaa niiden koirien tavoitteista ja valmiudesta toimia tavoitteiden saavuttamiseksi eli motivaatiosta, oppimishistoriasta ja aikaisemmista keskinäisistä kohtaamisista. Eli koirien käyttäytyminen laumassa on paljon monimutkaisempaa ja monipuolisempaa kuin yksinkertaistettu laumajärjestysajattelu antaa ymmärtää.
"Koira ei myöskään ole ainoa eläin joiden laumoissa vallitsee arvojärjestys. Sitä esiintyy myös mm hevosilla, norsuilla ja mangusteilla. Apinat ovat liian lähellä ihmistä että haluaisin niitä laskea tähän, mutta sama juttu silti niilläkin. Ja monilla muilla. En siis mielestäni inhimillistä turhaan." Laumaeläimiä on vaikka kuinka, siis sellaisia joilla on ihka oikea laumajärjestys, esimerkiksi kanoilla lauman ylimmät pitävät järjestystä yllä koko ajan nokkimalla alempiaan, ja apinoilla laumajärjestystä ilmentää paljon monimutkaisemmat parittelu- ja hoivaamiskuviot. Mutta kuten kaikki eläimet eivät pariudu loppuiäkseen, ei myöskään kaikilla sosiaalisilla eläimillä ole tarvetta laumahierarkiaan. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin voisi "maalaisjärjellä" ajatella! Tässä erittäin hyvä ja tuore artikkeli aiheesta, kannattaa lukea ajatuksella varsinkin kappale "Status-seeking or Group-seeking?": http://www.examiner.com/article/dog-whispering-the-21st-century Tutkijoillakin on risteäviä mielipiteitä. Jos yksi vannoo jonkun asian oikeaksi, toinen tulee ja vakuuttaa sen vääräksi, ja loppujen lopuksi ilmenee, että kyse on pohjimmiltaan siitä, mistä näkökulmasta asioita tulkitsee.
- koiran_ehdoilla
No tätä asiaa on jo tutkittu jonkun aikaa, ja tällä hetkellä valtaosa tieteellisestä yhteisöstä on yhtä mieltä siitä, että koira ei ole laumaeläin sanan hierarkisessa merkityksessä. Täten asiaa voidaan kutsua jo faktaksi, eikä siinä ole enää tutkijoiden, kouluttajien tai koiranomistajien henk. koht. mielipiteillä tai näkemyksillä paljonkaan painoarvoa. Tätä faktaa voisi horjuttaa ainoastaan pätevä tieteellinen tutkimus, joka tuo uutta, laumajärjestysajattelua tukevaa tietoa esille koirien käyttäytymisestä - mutta sellaisia tutkimuksia ei ole kyllä näkynyt.
- 31
Aloittajalle vielä kysymys: oletan että koirasi on siis sekarotuinen, koska rotuasiaan et antanut kunnon vastausta. Mitä/minkätyyppisiä koiria siinä on? Koira ei ole koira ei ole koira. Oletan että ongelmakoirasi itse asiassa on jotenkin turhautunut, ikävystynyt tai muuten väärinymmärretty.
Eli pitäisi ensin tietää, minkätyyppinen/rotuinen koira on. Sitten pitäisi miettiä, minkälaisia päivittäisiä tarpeita ja toiveita sillä on olosuhteiden ja ajankäyttösi suhteen. Tässä juuri noutajan tarpeet ovat erilaisia kuin metsästystrerrierin tarpeet, jotka taas ovat erilaisia kuin paimenkoiran tarpeet jotka eroavat pystykorvan tarpeista jne.
Oli ongelmakäytös mitä hyvänsä, ensin pitäisi miettiä MIKSI koira käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, mitä se sillä saavuttaa??
Sitten pitäisi järjestää koiran elämä niin puuhakkaaksi ja ei-turhauttavaksi kuin mahdollista, ja miettiä parempia tapoja toimia ongelmatilanteiden ennakoimiseksi ja välttämiseksi. Eli ei pitäisi juuttua yksittäiseen ongelmaan vaan nähdä isommat kokonaisuudet. Tässä ulkopuolinen koiraterapeutti tai taitava kouluttaja voisi opettaa lähinnä sinua itseäsi, ei niinkään koiraa (toki hän voi näyttää mallia miten menetellä ohitustilanteissa).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti27835132Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s854574Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos294544Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2583882Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori1003180Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös192669Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta592516En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122024Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi451728Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4071611