Voi terveellisintä.

voipeikko:)

Uskotko väitteeseen? Voita, margariiniä, voimariinia vai jotain muuta kevyt levitettä laitat leivällesi?

50

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sipaisu oliiviöljyä, se voisi olla lähimpänä kysyttyä, koska annetuista vaihtoehdoista mikään ei täyty.

• Kyöstix

Joku lekuri radiossa yks päivä toitotti, että just voi olisi terveellisintä. Olikohan se joku Kivelä? En varma tosta nimestä.
      Voimariinia käyttelen :)

• Minä uskon, että terveellisintä on syödä monipuolisesti ja kohtuudella. Muuten on suuri riski, että kun yritetään täyttää yhtä vitamiinivajetta, ajaudutaan toiseen.

• Kyllä mä käytän voita vuokien voiteluun ja paistamiseen. Leivälle menee oivariinia. :) Salaatteihin ja salaatinkastikkeisiin oliiviöljyä.

Koitan käytellä rasvoja monipuolisesti. Mä uskon, että eläinrasvojakin ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä.

• Kyöstix

Noissa kevyt rasvoissa vaikka mitä lisäaineita. :(

• Kyöstix kirjoitti:

Teollisesti mankeloitua kamaahan ne on. Mä popsin ennen kans kevytrasvoja, kunne eräs lääkäri ohjeisti mua epävirallisesti käyttämään eläinrasvoja. Sanoi, että jos noin nuori ihminen haluaa olla terve/terveempi kun mullakin kaikenlaista on ehtinyt jo tähän ikään olemaan, niin se käyttää myös eläinrasvoja eikä aja itseään puutostilaan kevytlevitteillä pelleillen. Ruoalla on voi melkeinpä sanoa, että suurin merkitys meidän terveydessämme.

Enkä usko, että alettuani käyttämään eläinrasvoja jälleen terveyden paraneminen olis vain muka lumevaikutusta. Uskon oikeasti, että sillä on selkeä yhteys mun nykyiseen parempaan vointiin.

Tietysti kohtuus kaikessa, eikä esimerkiksi nyrkillistä voita kattilaan. :)

• Kyöstix kirjoitti:

Mistä luulet johtuvan, että ihmiset viittaavat kintaalla, kun tutkijat varoittavat, että esimerkiksi silakassa on liikaa vaarallista dioksiinia. Mutta kun sanovat, että jonkun elintarvikkeen lisäaineet eivät ole haitallisia, niin ei taaskaan uskota. Onko tutkijat ja viranomaiset todella niin hölmöjä?

• voopotin kirjoitti:

Teollisesti mankeloitua kamaahan ne on. Mä popsin ennen kans kevytrasvoja, kunne eräs lääkäri ohjeisti mua epävirallisesti käyttämään eläinrasvoja. Sanoi, että jos noin nuori ihminen haluaa olla terve/terveempi kun mullakin kaikenlaista on ehtinyt jo tähän ikään olemaan, niin se käyttää myös eläinrasvoja eikä aja itseään puutostilaan kevytlevitteillä pelleillen. Ruoalla on voi melkeinpä sanoa, että suurin merkitys meidän terveydessämme.

Enkä usko, että alettuani käyttämään eläinrasvoja jälleen terveyden paraneminen olis vain muka lumevaikutusta. Uskon oikeasti, että sillä on selkeä yhteys mun nykyiseen parempaan vointiin.

Ihan jo huonolla ruoalla oleminen tekee pelkästään jo ärtyisyyttä ja hermostuneisuutta.

• Kyöstix
        voopotin kirjoitti:

Aidot luonnontuotteet on parhaat ja just tehty ihmisen elimistölle :)
        Entisaikaan ei metsätyötkään ois onnistunu kevyt rasvoilla :(
        Tuhdit oli eväät papallanikin metsätöissä ja kuiteskin eli yli 80-kymppiseksi ja ilman sydänvaivoja :)

• MARSIPAANIPOSSULT
        Ratikkakuski kirjoitti:

Mistä luulet johtuvan, että ihmiset viittaavat kintaalla, kun tutkijat varoittavat, että esimerkiksi silakassa on liikaa vaarallista dioksiinia. Mutta kun sanovat, että jonkun elintarvikkeen lisäaineet eivät ole haitallisia, niin ei taaskaan uskota. Onko tutkijat ja viranomaiset todella niin hölmöjä?

ratikka näyttää

• Kyöstix kirjoitti:

Aidot luonnontuotteet on parhaat ja just tehty ihmisen elimistölle :)
        Entisaikaan ei metsätyötkään ois onnistunu kevyt rasvoilla :(
        Tuhdit oli eväät papallanikin metsätöissä ja kuiteskin eli yli 80-kymppiseksi ja ilman sydänvaivoja :)

Nojoo jos nyt miettii mitä ihminen vetäis luonnossa, ilman teollista ruokaa, niin paljonhan siitä jää pois ns. epätarpeellista tavaraa.

Ennen tietysti ihmiset teki ruumiillista raskasta työtä, kun ei ollut näin pitkälle kehittynyttä apuvälineistöä mitä nykyisin. Se sapuska tosiaan meni tarpeeseen, kun kulutus on ollut paljon suurempaa mitä nyky ihmisillä.

Pitäis harrastaa aika rankkaa ja jatkuvaa urheilua, että sais kulutettua samaan malliin syömänsä ruoan, mitä ennen työllä sai kulutettua. :)

Muistan kun joskus kuuli juttuja muksunakin, että mikähän senkin tappoi niin riuska ja punakkaposkinen emäntä ja kuoli yllättäin. Että onhan toki silloinkin ihmisiä kuollut kaiketi ihan ravitsemuksen ja ehkä rasituksenkin seurauksena. Mutta juu hoitokeinotkin on olleet aika paljon heikommissa kantimissa sairaille, mitä nykyään.

• Kyöstix
        voopotin kirjoitti:

Nojoo jos nyt miettii mitä ihminen vetäis luonnossa, ilman teollista ruokaa, niin paljonhan siitä jää pois ns. epätarpeellista tavaraa.

Ennen tietysti ihmiset teki ruumiillista raskasta työtä, kun ei ollut näin pitkälle kehittynyttä apuvälineistöä mitä nykyisin. Se sapuska tosiaan meni tarpeeseen, kun kulutus on ollut paljon suurempaa mitä nyky ihmisillä.

Pitäis harrastaa aika rankkaa ja jatkuvaa urheilua, että sais kulutettua samaan malliin syömänsä ruoan, mitä ennen työllä sai kulutettua. :)

Muistan kun joskus kuuli juttuja muksunakin, että mikähän senkin tappoi niin riuska ja punakkaposkinen emäntä ja kuoli yllättäin. Että onhan toki silloinkin ihmisiä kuollut kaiketi ihan ravitsemuksen ja ehkä rasituksenkin seurauksena. Mutta juu hoitokeinotkin on olleet aika paljon heikommissa kantimissa sairaille, mitä nykyään.

Onneksi esim. lääketiede on mennyt harppauksin eteenpäin.
        Nykyään vielä kun tehdään paljon sisätöitä istualtaan se osittain lisää riskiä sairastua plussana noi lisäaineet ruuassa :(
        Marjoja,sieniä ja kalaa ruokalistalle, jos vaan muuten sopivat ihmisille (ellei allergioita) :)

• Kyöstix kirjoitti:

Onneksi esim. lääketiede on mennyt harppauksin eteenpäin.
        Nykyään vielä kun tehdään paljon sisätöitä istualtaan se osittain lisää riskiä sairastua plussana noi lisäaineet ruuassa :(
        Marjoja,sieniä ja kalaa ruokalistalle, jos vaan muuten sopivat ihmisille (ellei allergioita) :)

Kyllä lääketieteestä apua on, joskin aika pajon sotkeutuu siihinkin hommaan raha ja markkinointi. Edustetaan tuotteita, jotka eivät suinkaan edistä terveyttä, vaan tuovat pitkässä juoksussa lisää asiakkaista lääkäreille, mutta lekurien työt jatkuu. Joten markkinat saa jyllätä ja kompukset saa rahaa.

Jos ihmisille ei anneta rehellistä tietoa eri vaihtoehdoista, miten ne koskaan voi valita sen oikeasti hyvän vaihtoehdon pelkistä valheista? Ei mitenkään. Moni vielä seuraa muotia, myös ruoassa. No muotihan on mitä se milloinkin on.

Kaikelle ei ole olemassa edes vedenpitävää tutkimusta saati konkreettista näyttöä terveysvaikutteista, vain markkinamiesten noheet sanat. :)

Ja monesti joku muka hyvä juttu halutaan nähdä niin hyvänä juttuna, ettei sitä koskaan kyseenalaisteta, vaikka ongelmat olis suoraan edessä, kun vaan avais ja katsois kohti.

Maallikkona tietysti saadaan kaiken aikaa eri tuuteista erilaista tietoa ja aina jotain tilastoja, jotka puoltaakin taas erilaista linjaa. Jos vaan jaksaa ja ymmärtää, niin kannattaa itse perehtyä asioihin, eikä suin päin uskoa markkinoita. :)

• Kyöstix
        voopotin kirjoitti:

Kyllä lääketieteestä apua on, joskin aika pajon sotkeutuu siihinkin hommaan raha ja markkinointi. Edustetaan tuotteita, jotka eivät suinkaan edistä terveyttä, vaan tuovat pitkässä juoksussa lisää asiakkaista lääkäreille, mutta lekurien työt jatkuu. Joten markkinat saa jyllätä ja kompukset saa rahaa.

Jos ihmisille ei anneta rehellistä tietoa eri vaihtoehdoista, miten ne koskaan voi valita sen oikeasti hyvän vaihtoehdon pelkistä valheista? Ei mitenkään. Moni vielä seuraa muotia, myös ruoassa. No muotihan on mitä se milloinkin on.

Kaikelle ei ole olemassa edes vedenpitävää tutkimusta saati konkreettista näyttöä terveysvaikutteista, vain markkinamiesten noheet sanat. :)

Ja monesti joku muka hyvä juttu halutaan nähdä niin hyvänä juttuna, ettei sitä koskaan kyseenalaisteta, vaikka ongelmat olis suoraan edessä, kun vaan avais ja katsois kohti.

Maallikkona tietysti saadaan kaiken aikaa eri tuuteista erilaista tietoa ja aina jotain tilastoja, jotka puoltaakin taas erilaista linjaa. Jos vaan jaksaa ja ymmärtää, niin kannattaa itse perehtyä asioihin, eikä suin päin uskoa markkinoita. :)

Elikkäs kantsii sopivan kriittisesti suhtautua asioihin :)

• Kyöstix
        Kyöstix kirjoitti:

Elikkäs kantsii sopivan kriittisesti suhtautua asioihin :)

Tänäänkin aamulla oivariiniä leivän päälle maltillisesti. :)

• v-r-kiiski
        Ratikkakuski kirjoitti:

Mä vastaan kysymykseesi omasta puolestani.

"Mutta kun sanovat, että jonkun elintarvikkeen lisäaineet eivät ole haitallisia, niin ei taaskaan uskota. "

Onko lisäaineet haitallisia? Todennäköisesti eivät, mutta en ole myöskään niin naiivi että uskoisin että tutkijat tietäisivät kaikesta ehdottoman totuuden.

Minun kannaltani kysymys on enemmänkin periaatteesta, että ehjää ei pidä korjata. Ruoka ei tarvi väriaineita, koska ne eivät muuta makua ja ruuan värissä ei ole mitään vikaa. Ruoka ei tarvi ihmeellisiä säilöntäaineita, jos sen kuluttaa kohtuullisessa ajassa ja pidempiaikaiseen säilöntään on luonnon ja monien sukupolvien testaamia keinoja. Ruuan rakenne ei tarvi kemiallisia rakenteen parantajia, jos käyttää oikeita raaka-aineita eikä yritä huijata kuluttajaa. Ruoka ei tarvi keinotekoisia makuaineita, koska kaikissa raaka-aineissa on jo maku ja luonto on täynnä oikeita makujakin. (ja olen tietoinen että E-koodilla on myös aineita, joita esiintyy luonnollisissa raaka-aineissakin.)

"Mistä luulet johtuvan, että ihmiset viittaavat kintaalla, kun tutkijat varoittavat, että esimerkiksi silakassa on liikaa vaarallista dioksiinia. "

Henkilökohtaisia valintoja. Etanoli isoina annoksina on käsittääkseni myös vaarallista. Kyllä se silti maistuu. Sitä paitsi Itämeren rannalla asuvan ihmisen on kohtuullista ottaa mittansa siitä dioksiinistä ja ajatella hetki muita omia valintojaan.

Vastakysymys: Mistä luulet johtuvan, että kaupoissa on myynnissä niin paljon marinoitua lihaa?

• v-r-kiiski kirjoitti:

Mä vastaan kysymykseesi omasta puolestani.

"Mutta kun sanovat, että jonkun elintarvikkeen lisäaineet eivät ole haitallisia, niin ei taaskaan uskota. "

Onko lisäaineet haitallisia? Todennäköisesti eivät, mutta en ole myöskään niin naiivi että uskoisin että tutkijat tietäisivät kaikesta ehdottoman totuuden.

Minun kannaltani kysymys on enemmänkin periaatteesta, että ehjää ei pidä korjata. Ruoka ei tarvi väriaineita, koska ne eivät muuta makua ja ruuan värissä ei ole mitään vikaa. Ruoka ei tarvi ihmeellisiä säilöntäaineita, jos sen kuluttaa kohtuullisessa ajassa ja pidempiaikaiseen säilöntään on luonnon ja monien sukupolvien testaamia keinoja. Ruuan rakenne ei tarvi kemiallisia rakenteen parantajia, jos käyttää oikeita raaka-aineita eikä yritä huijata kuluttajaa. Ruoka ei tarvi keinotekoisia makuaineita, koska kaikissa raaka-aineissa on jo maku ja luonto on täynnä oikeita makujakin. (ja olen tietoinen että E-koodilla on myös aineita, joita esiintyy luonnollisissa raaka-aineissakin.)

"Mistä luulet johtuvan, että ihmiset viittaavat kintaalla, kun tutkijat varoittavat, että esimerkiksi silakassa on liikaa vaarallista dioksiinia. "

Henkilökohtaisia valintoja. Etanoli isoina annoksina on käsittääkseni myös vaarallista. Kyllä se silti maistuu. Sitä paitsi Itämeren rannalla asuvan ihmisen on kohtuullista ottaa mittansa siitä dioksiinistä ja ajatella hetki muita omia valintojaan.

Vastakysymys: Mistä luulet johtuvan, että kaupoissa on myynnissä niin paljon marinoitua lihaa?

"Vastakysymys: Mistä luulet johtuvan, että kaupoissa on myynnissä niin paljon marinoitua lihaa?"

Koska se on sekä teollisuuden, kaupan, että kuluttajien enemmistön intresseissä. Saadaan myytyä huonolaatuista lihaa kuluttajalle ja järjetön määrä halpaa marinadia käy kaupaksi lihan hinnalla. Kuluttajalle se taas on olevinaan halpaa ja helppoa, kun säästää marinoinnin vaivan.

• Juoksemalla pyydystetty jänis on kaikkein terveellisintä ruokaa. Pysyy takuulla hoikkana ja keuhkot kunnossa. Paistaa sitten sen jänön vaikka puolessa kilossa voita..

• Pekka on tyypillinen puska, yritti harhauttaa kansan uskomaan diibaan ja daabaan. Uskon, että mikä on hyvää, on myös terveellistä ja elän uskoni mukaan.

• 1 paskan hailee.

• Terveysväitteet vaihtelee puolelta toiselle. Itse olen kuitenkin siirtynyt voin käyttöön. Siis vaihtanut margariinin voihin. Ruoanlaitossa rypsiöjy on edelleen ykkönen.

Olen löytänyt voin kiinnostavat ominaisuudet parin vuoden kokeilulla: sen säilyvyys on ihan omaa luokkaansa. Koko ikänsä margariinia käyttänyt ei ehkä tiedä, että voi säilyy erinomaisen hyvin huoneenlämmössäkin. Suljetussa astiassa voi säilyy raikkaana pöydällä ainakin lähes 2 viikkoa (oma kokemus). Voita ei ole siis pakko käyttää kivikovana suoraan jääkaapista.
      Retkellä voi on samasta syystä lyömätön. Kesähelteelläkin voi säilyy hyvin, vaikka kylmälaukusta akut sulavat. Hellejaksoilla olen käyttänyt voita 5 päivän maastoretkillä ilman kylmälaukkua, eikä se ole mennyt pilalle.

Sen lisäksi se on hyvää, eikä ilmeisesti ihan niin epäterveellistä, kuin takavuosina väitettiin.

• Voi on aina voita. Siinä mainos, johon uskon. Kuten siihenkin, että on hyväksi syödä mahdollisimman vähän prosessoitua, tuoreista raaka-aineista valmistettua ruokaa.

Aika surullista kumminkin, kun lukee vaikkapa lapsille tarjottavasta kouluruoasta :( Halpaa lisäainemössöä, joista ei pirukaan ota selvää sisällöstä, leivän päälle levitettä ja juomaksi"maitoa", josta on prosessoitu pois kaikki ravinto.. Valmiiksi pestyistä, muoviin pakatuista limaisista porkkanoista tehtyä raastetta ei yksikään aikuinen suostuisi syömään kotona.

Onneksi on muutama vuosi aikaa tarjota omalle lapselle aitoa ruokaa. Huolettaa vain jo etukäteen, että jospa tämä tyttö tulee äitiinsä ja kieltäytyy syömästä koulussa, ellei ole kokolihaa, kunnollista kalaa ja kuoripottuja.

• v-r-kiiski

Jos jotain noista niin voita, mutta yleensä ei mitään.

Muuten sitten ruuassa tehdessä varmaan käyttömäärillä 80 / 20 suhteessa öljyä ja voita tilanteen mukaan.

Joku kevytlevite on kyllä niin ihmisen huijaamista. Jos haluan nokareen voita ja lasillisen piimää niin ostan nokareen voita ja lasillisen piimää (vai mitä lie ne sisältääkään)

• konsensusonnäin

Voilla ei ole hyviä terveysvaikutuksia, se pieni määrä eläinrasvaa eli tyydyttyneitä rasvahappoja, mitä tarvitaan mm. solukalvojen rakennusosina, saadaan muutakin kautta normaalin ruokavalion yhteydessä. Ne joilla on häikkää rasva-aineenvaihdunnassaan eli "kolesteroli-ongelma" kannattaisi miettiä suhdettaan voihin:)

• Lääketeollisuuden mieleinen kolesteroliongelma on likimain kaikilla suomalaisilla. Kolesterolin viitearvoja lasketaan jatkuvasti tasolle, johon ei ilman lääkitystä pääse ja statiini käy kaupaksi.

Ihmisten syyllistäminen taas johtaa syömis- ja mielenterveyshäiriöihin, kun ravinnosta tehdään ongelma. Lisää lääkkeitä ja terapiaa..

• tietoimitus
        maniamaria kirjoitti:

Lääketeollisuuden mieleinen kolesteroliongelma on likimain kaikilla suomalaisilla. Kolesterolin viitearvoja lasketaan jatkuvasti tasolle, johon ei ilman lääkitystä pääse ja statiini käy kaupaksi.

Ihmisten syyllistäminen taas johtaa syömis- ja mielenterveyshäiriöihin, kun ravinnosta tehdään ongelma. Lisää lääkkeitä ja terapiaa..

Kylläpä nyt kuulostaa sille,että puhutaan suurella suulla mitään asioista tietämättä tai selvää ottamatta.
        Viitearvojen laskeminen perustuu kovaan tutkimusnäyttöön siitä, että kolesterolille ja sen kohoamiselle alttiit henkilöt saa(tta)vat hyötyä matalista kokonaiskolesterolitasoista ja riittävän korkeasta HDL-kolesterolitasosta, jolloin heidän riskinsä saada jokin kohtalokas verisuonitapahtuma laskee merkittävästi.
        Ei lääkettä määräävä lääkäri ajattele, kuin potilaansa parasta. On naivia ajatella, että kaikki reseptioikeutta kantavat olisivat lääketehtaan talutusnarussa, ei enää tänä päivänä.
        Tuosta ihmisten syyllistämisestä voi olla montaa mieltä. Syyllistymiseenkin on syynsä, ikävää, jos sinulla tai läheisilläsi on ollut huonoja kokemuksia.
        Mitä tulee sitten syömishäiriöihin ja mielenterveyshäiriöihin, niiden lisääntymiseen edelläkuvaamistasi ongelmista johtuen... relax, kaikki ei ole ihan miltä se äkkiarvaamalla näyttäisi. Sinulle, nuorelle ihmiselle sanoisin, opettele olemaan yleistämättä, tuomitsematta ja avarra maailmaasi.

• se mm
        tietoimitus kirjoitti:

Kylläpä nyt kuulostaa sille,että puhutaan suurella suulla mitään asioista tietämättä tai selvää ottamatta.
        Viitearvojen laskeminen perustuu kovaan tutkimusnäyttöön siitä, että kolesterolille ja sen kohoamiselle alttiit henkilöt saa(tta)vat hyötyä matalista kokonaiskolesterolitasoista ja riittävän korkeasta HDL-kolesterolitasosta, jolloin heidän riskinsä saada jokin kohtalokas verisuonitapahtuma laskee merkittävästi.
        Ei lääkettä määräävä lääkäri ajattele, kuin potilaansa parasta. On naivia ajatella, että kaikki reseptioikeutta kantavat olisivat lääketehtaan talutusnarussa, ei enää tänä päivänä.
        Tuosta ihmisten syyllistämisestä voi olla montaa mieltä. Syyllistymiseenkin on syynsä, ikävää, jos sinulla tai läheisilläsi on ollut huonoja kokemuksia.
        Mitä tulee sitten syömishäiriöihin ja mielenterveyshäiriöihin, niiden lisääntymiseen edelläkuvaamistasi ongelmista johtuen... relax, kaikki ei ole ihan miltä se äkkiarvaamalla näyttäisi. Sinulle, nuorelle ihmiselle sanoisin, opettele olemaan yleistämättä, tuomitsematta ja avarra maailmaasi.

Opettele itse!

Oletko ollenkaan tietoinen vaikkapa kouluikäisten lasten ja nuorten syömisongelmista?

Miten luulet kasvaviin nuoriin vaikuttavan esim median hehkuttaman uutisoinnin viikottain vaihtuvasta "terveellisestä ruoasta", jota sitten ei kouluissa kumminkaan säästösyistä saa. Jos vielä kotona äiti karppaa ja isä on vegaani, niin voiko lapsi ruokaan suhtautua normaalisti ikinä? Eikö muka syyllisty, kun oma keho vaatisi kunnon ruokaa, muttei sitä missään saa? Eikö muka tule mielenterveysongelmaa, jos pitää vaikka salaa yöllä käydä jääkaapilla ahmimassa nälkäänsä, kun yrittää ruoka-aikoina syödä mahdollisimman kepoisesti, ettei liho.

Ravinnosta on tehty sairas maailma.

Jos minä olisin lääkäri, niin käskisin kaikki tutkijavouhkat erääseen veellä alkavaan paikkaan ja säätäisin lain, että palattaisiin kodeissa, päivä- ja vanhainkodeissa, kouluissa yms puhtaista raaka-aineista tehtyyn perusruokaan. Keittäjät takaisin patojen ääreen ja halpa laitosruoka voisi ravita vaikkapa eduskunnan väkeä, kun ne niin säästöistä tykkäävät siellä muutenkin.

Jos olisin Kroisos, opettaisin kaikki jaloillaan pysyvät lapset kalastamaan ja kasvattamaan pottuja, sekä porkkanoita. Antaisin jokaiselle omat porot ja pari kanaa, sekä vuohen. Näyttäisin kädestä pitäen, miten tehdään oikeaa ruokaa..

• konsensusonnäin

No ei kai ihan noinkaan, mutta noista kolesterolilääkkeistä olisi kyllä esittää lisääkin kritiikkiä:)

• Lähipiirissäni on ihminen, joka kolesterolilääkityksen ansiosta on lähes liikuntakyvytön. Kamalaa seurata, miten ennen mukava, vielä työelämässä ollut ihminen on muuttunut POTILAAKSI.

Mutta aihe kuulunee muille palstoille:) Täältä tulee häätö vähemmästäkin.

• hyöty/haitta

Juurikin nuo lihassivuvaikutukset laittaa miettimään kolesterolilääkkeen käytön haitta/hyötysuhdetta, esimerkiksi olisiko parempi yrittää alentaa kolestoria vain kohtuullisesti minimoidakseen lääkkeen sivuvaikutukset:)

• Itse en hyväksy edes kolesteroliarvon mittausta, ellei kyse ole jostain hetikohta henkeä uhkaavasta jutusta. Saati että sovinnolla suostuisin syömään statiineja. Mutta monille ihmisille valitettavasti lääkäri - lääkebisneksen edustaja - on edelleen jumalasta seuraava ja nöyräksi opetettu potilas, joten uhreja riittää.

Mutta nyt kotihommiin:)

• tietoimitus
        maniamaria kirjoitti:

Itse en hyväksy edes kolesteroliarvon mittausta, ellei kyse ole jostain hetikohta henkeä uhkaavasta jutusta. Saati että sovinnolla suostuisin syömään statiineja. Mutta monille ihmisille valitettavasti lääkäri - lääkebisneksen edustaja - on edelleen jumalasta seuraava ja nöyräksi opetettu potilas, joten uhreja riittää.

Mutta nyt kotihommiin:)

On todella ikävää, että sellainen käsitys saa jalansijaa, että ihminen, jonka puoleen hädän hetkellä ja luottaen pitäisi voida kääntyä, olisi joku "lääkebisneksen edustaja"...
        En tiedä, minua hävettäisi ajatella niin ihmisestä joka minua auttaisi.
        Käsityksesi on jäykkä ja asenteiden vaivaama, kumpuaa alemmuudentunnosta tai mistälie, aivan turhaan. Mistä lähtien potilas on ollut uhri?

• tietoimitus kirjoitti:

On todella ikävää, että sellainen käsitys saa jalansijaa, että ihminen, jonka puoleen hädän hetkellä ja luottaen pitäisi voida kääntyä, olisi joku "lääkebisneksen edustaja"...
        En tiedä, minua hävettäisi ajatella niin ihmisestä joka minua auttaisi.
        Käsityksesi on jäykkä ja asenteiden vaivaama, kumpuaa alemmuudentunnosta tai mistälie, aivan turhaan. Mistä lähtien potilas on ollut uhri?

Minua ei hävetä pätkääkään asenteeni varsinkaan, jos kyse olisi omasta kehostani. Jos käsitykseni on jäykkä tässä kolesterojutussa esim. Niin uskotko, että se on samanlainen monessa muussakin asiassa.

Mutta jatketaan keskustelua sitten, kun sinua lakkaa hävettämästä:)

• esteet suoriksi
        maniamaria kirjoitti:

Minua ei hävetä pätkääkään asenteeni varsinkaan, jos kyse olisi omasta kehostani. Jos käsitykseni on jäykkä tässä kolesterojutussa esim. Niin uskotko, että se on samanlainen monessa muussakin asiassa.

Lääkäreitä on moneen lähtöön, näkeekö kukaan enää lääkäreitä verotustietojen alkupäässä??? Vastaus: ei näy
        Toinen kysymys, miksi sairaanhoitajat ovat stressissä?? Vastaus: koska lähihoitajatkin osaavat tehdä kaikki sairaanhoitajan työt JA lääkärit eivät luovuta omia "rutiini"töitään sair.hoitajien tehtäväksi. Ole siinä välissä "sisar hellä valkoinen" Ehdotan:Barrikaadelle siskot!!!

• tietoimitus
        maniamaria kirjoitti:

Nythän kyse oli siitä, että kokemuksesi mukaan lääkärit olisivat vain lääkebisneksen edustajia, sitä en ymmärrä. Lääke on työkalu, aivan kuin sinullekin joku väline, jota päivittäin käytät, tulee mieluisaksi.

• tervettäjärkeähattun
        tietoimitus kirjoitti:

Nythän kyse oli siitä, että kokemuksesi mukaan lääkärit olisivat vain lääkebisneksen edustajia, sitä en ymmärrä. Lääke on työkalu, aivan kuin sinullekin joku väline, jota päivittäin käytät, tulee mieluisaksi.

Eivät ole sentään, ongelma on sekin kun kuppikuntia on lukuisia, ketä enää uskoa???

• tietoimitus
        tervettäjärkeähattun kirjoitti:

Eivät ole sentään, ongelma on sekin kun kuppikuntia on lukuisia, ketä enää uskoa???

Uskot sitä Ihmistä, kenen kanssa luot suhteen. Jos tarvitset lääkäriä ongelmiksi, on tänä päivänä mahdollista pyytää toisen mielipide ja jopa vaihtaa mieluisampi tohtori itselleen. Kyllä se on potilaan hankala kipeänä alkaa vaatia itselleen ihmistä, mutta kiireettöminä aikoina, kun puhutaan elämänarvoista ja elämäntavoista, kannattaa puhua syvällä itsensä ymmärtämisäänellä ja vaatia asioihin sellainen, jonka kanssa yhteinen sävel löytyy.

• tietoimitus
        tietoimitus kirjoitti:

Uskot sitä Ihmistä, kenen kanssa luot suhteen. Jos tarvitset lääkäriä ongelmiksi, on tänä päivänä mahdollista pyytää toisen mielipide ja jopa vaihtaa mieluisampi tohtori itselleen. Kyllä se on potilaan hankala kipeänä alkaa vaatia itselleen ihmistä, mutta kiireettöminä aikoina, kun puhutaan elämänarvoista ja elämäntavoista, kannattaa puhua syvällä itsensä ymmärtämisäänellä ja vaatia asioihin sellainen, jonka kanssa yhteinen sävel löytyy.

Siis ongelmiisi, automaattinen korjailu tekee tepposia...

• rasvaeioleleikinasia

Perinnöllisissä rasva-aineenvaihduntasairauksissä kolesteroli ja muut rasva-arvot ovat sairaan koholla, silloin lääkitys on todellakin paikallaan. Eli kannattaa mennä ainakin kerran mittauttamaan kolesterolinsa varmistaakseen, ettei kanna sisällään mitään sukurasitetta. Idässä karjalassa ja savossa noita sukuja esiintyy enemmänkin, jos sieltä lähtöisin:)

• En tiedä terveellisyydestä, mutta maun takia paistan yleensä voissa sienet, kalan, lihankin aika usein. käytän voita myös leivonnassa, voitelussa jne.Leipää en juuri syö, mutta silloin kun syön, laitan päälle oivariinia tai KultaFloraa, oliiviöljyäkin. Oliiviöljyä laitan paellaan, risottoihin, salaatteihin..

• tosiasiassa näin

kokonaiskolesterolilla ei ole mitään tekemistä sydäntautien kanssa vaikka näin uskotellaan.Ainoastaan LDL-HDL sekä triglyseridien välisillä suhteilla on jotain merkitystä,ja nämäkin paranevat voita syömällä.Ruotsissakin taitaa olla jo peräti kymmenkunta yli-lääkäriä ja professoria ketkä ovat uskaltaneet sanoa sen ääneen.Näistä suomen THL-uskonlahkon media vaikenee.Huijausta koko kolesteroli peloittelu,järjen ja luonnon vastaista.Ruotsi on tässäkin asiassa meitä edellä.Tilastot muuten kertoo,että euroopassa korkeammat sydäntautikuolleisuudet ovat maissa joissa syödään vähiten "kovaa" rasvaa,ja vähiten siellä missä syödään eniten(Ranska,sveitsi jne) mutta kun käytäntö pilaa hyvän teorian niin sitten sitä kutsutaan paradoksiksi.Ottakaa selvää ja käyttäkää omia aivojanne.

https://www.youtube.com/watch?v=mclf7YdLA2I
      Mutta suomalaiset ovat auktoriteettiuskovaista porukkaa niin mitä korkeampi virka,sen viisaampi ihminen.

• tietoimitus

Heh, kyllä ne on potilaat, jotka useimmiten vaativat hoitoa itselleen. Lääkärin voi joku potilas arvioida huonoksikin, mikäli kieltäytyy katsantonsa mukaan hoitamaan vastoin koululääketieteen näkemystä...

• Voin on todettu sisältävän muistia ja ajatustoimintaa parantavia ainesosia.

• voionepäterveellistä

Etteikö niitä parantavia ainesosia saisi muista, terveellisimmistä aineista moninkertaisesti enemmän kuin voista. Voi on kuin alkoholi, siihen tulee riippuvuus,kun se vaan on niin kertakaikkiaan hyvää:)

• Tehokkaat statiinit
      • rol_laattori

Eikös se veritulpan vaara lisäänny, kun koivet menevät liikuntakyvyttömiksi statiineista ja susta tulee sohvaperuna?

• Kotimaista

Jos kolesterolit on korkealla: tarkista ruokavaliosi. Vähennä hiilareita, koska ne ylimääräiset sokerit kasaantuvat läskiksi ja kolesteroliksi.

Kolesterolia alentavat lääkkeet käyvät maksan päälle, joka on jo ennestään kovilla.

Eli aloita ruokavaliosta. Kaljat ja pullat pois vähäksi aikaa. Jos otat ne takaisin, niin vain kohtuu annoksia.

ps. rasvat ovat hyvästä mutta niitäkin kohtuudella.

• ed..
        Kotimaista kirjoitti:

Jos kolesterolit on korkealla: tarkista ruokavaliosi. Vähennä hiilareita, koska ne ylimääräiset sokerit kasaantuvat läskiksi ja kolesteroliksi.

Kolesterolia alentavat lääkkeet käyvät maksan päälle, joka on jo ennestään kovilla.

Eli aloita ruokavaliosta. Kaljat ja pullat pois vähäksi aikaa. Jos otat ne takaisin, niin vain kohtuu annoksia.

ps. rasvat ovat hyvästä mutta niitäkin kohtuudella.

korjaus: ylimääräiset energiat ja sokerit....kasaantuvat läskiksi ja kolesteroliksi.

• En usko, voita laitan kun leipää syön

• E-koodit widduun

itse olen huomannut sellaisen hyvin yksinkertaisen asian, mitä vähemmän tuoteselosteessa on tekstiä ja mitä vähemmän siinä vilisee E-xxx, sitä parempaa ja terveellisempää se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    Aihe