Kävin eilen äänestämässä ennakkoon. Aina ennen olen antanut ääneni varsinaisena äänestyspäivänä.
Ensin laitoin numeroni äänestyslappuun, sitten leimattiin ja laitoin ruskeaan kuoreen, jonka suljin.
Sitten tapahtui kummia, allekirjoitin lapun johon myös virkailija laittoi puumerkkinsä. Lapussa oli minun henkilötietoni. Lappu taitettiin kahtia ja väliin ruskea kuori. Virkailija sulki nämä isoon valkoiseen kuoreen.
Säilyykö tässä vaalisalaisuus? Minun antamani ääni ja henkilötietoni ovat samassa kirjekuoressa.
Äänestys
10
71
Vastaukset
- Ehkä joskus.
Olen vielä liian nuori, että tietäisin mitään äänestämisestä
ja sen oheistoiminnoista.
Olen vasta noin 60 ikäinen. Sullehan on murheen pukannut,mä joutusin samanlaisen kohtelun alaseksi ja ajattelin et jos jollain on aikaa räknäillä noit lippusia niin tutkikoon.
Viimeaikoina mun äänestys käyttäytyminen on ollut liikkuvaa ja siinäpähän arvailkoot mun ajatuksia.- SAS*
En toki ota murhetta tuosta, mutta ihmettelen tuota monimutkaisuutta. Ääntenlaskijat joutuvat avaamaan kaksi kuorta, että saavat yhden äänen laskettua.
Enkä tosissani usko, että siinä kiireessä henkilötietoja katsotaan, mutta teoriassa ehkä mahdollista.
Ole huoleti, vaalisalaisuutesi säilyy. Käytäntö liittyy sekä vaalisalaisuuden säilyttämiseen, että sen varmistamiseen, ettei kukaan voi vaihtaa antamaasi ääntä tai lisätä mukaan ylimääräisiä äänestyslipukkeita.
Kuoret avataan virallisen ääntenlaskennan yhteydessä heti kun äänestysaika on päättynyt. Kun sinun henkilötietosi sisältävä kuori on avattu ja tarkistettu, äänestysnumerosi sisältävä kuori siirtyy erilleen muiden samanlaisten joukkoon. Sinun henkilötietosi ja suljetussa kuoressa oleva äänestyslipukkeesi käsitellään erikseen, ja vaalisalaisuutta valvotaan tarkasti ääntenlaskun yhteydessä.- SAS*
Näin minäkin oletin asian olevan, että äänestyskuori menee eri läjään.
Tuntuu vaan turhan monomutkaiselta. Miksi ei sitä henkilötietolappua laiteta jo äänestyspaikalla eri paikkaan.
Viisaammat on sen näin parhaimmaksi todennut. Kunhan otin asian puheeksi. - sitroen.
Se äänestystulosten manipulointi tapahtuu vasta vähän myöhemmin, sitten kun oikeat tulokset alkavat näkyä ja huomataan, että kansa äänestikin väärin...
Äänesi on suljetussa kuoressa. Lähetekirja jonka allekirjoitit, luetaan, sen perusteella sinut merkitään vaaliluetteloon. Äänen sisältävät kuoret kerätään odottamaan ääntenlaskentaa eikä niihin merkitä keneltä ne ovat.
Kävin miekin tänään äänestämässä, vaalikoneen antamaa ykkösehdokasta...- vehkeilyä
En kyllä luota tuohon vaalikoneeseen, (Jos tarkoitat Mtv3) koska sen on laatinut ja järjestänyt tunnettu suomenruotsalainen tutkija, jota on usein haastateltu televisiossa ja on osoittautunut puolueelliseksi.
En tarkoittanut tuota vaalikonetta. Valitsin sen missä olivat parhaat kysymykset kotikuntani kannalta.
- Pirre*
Torstaina jo kävin, ja samat rituaalit, - onneksi äänestyslapun sisältävä kuorikin suljettiin...onhan se vähän hassua ettei äänestänyttä raakata/merkata luettelosta heti, vaan ne jätetään luettavaksi kai varsinaiseen äänestyspäivään, mutta - kai se on joku laki siitäkin käytännöstä olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 94914
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt54858Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61788Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa141698- 65665
- 78521
- 39498
- 40486
Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto86467Olit kyllä niin
Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki44467