Ajatuksia vihasta

Synkänpuoleinen aloitus, kaikenlaista vaan tulee mieleen.
Onko se viha heikkoudenmerkki, koska ei kai vahvan tarvitse vihata. Näin minä sen ajattelin. Kun minä olen kokenut vihantunteita, niin kaposet hartiat on silloin ollut.
Ja milloinka se vihastuminen muuttuu vihaksi.
Jokainen kai on vihastunut.
Suomalaisia sanotaan maailman onnellisimmaksi kansaksi, missähän sekin näkyy.

50

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setämies.
      • Kyllä se julkisuudessa sille tuntuu.
        Ehkä Suomi on muuttunut lyhyessä ajassa niin paljon, että osa ei pysy mukana, se ehkä vaikuttaa, en tiedä.

• Onnellisiako?
        k-kotton kirjoitti:

Kyllä se julkisuudessa sille tuntuu.
        Ehkä Suomi on muuttunut lyhyessä ajassa niin paljon, että osa ei pysy mukana, se ehkä vaikuttaa, en tiedä.

Suomalaisilla on maailman paras heikoin itsetunto.

• Onnellisiako? kirjoitti:

Suomalaisilla on maailman paras heikoin itsetunto.

Eikä se itsetunto nouse niin kauan, kun varsinkin naistoimittajat mollaavat suomalaisia.
        Kaivetaan esimerkkejä jos mistä maailmankolkasta, ja sanotaan, että täällä on näin hyvin, ja meillä näin huonosti.

• No mun täytyy myöntää että tunnen hyvin sekä vihan että onnen.
      Joku puhuu mieluummin tyytyväisyydestä kun onnesta, mutta mulle tyytyväisyys on sellainen vähän vaille....tila mutta kun olen onnellinen niin se on selkeesti onnea.
      Ja onneen EI tarvita sitä toista osapuolta vaan se löytyy ihan milloin vaan ja mistä vaan, ilman mitään sen kummempaa.

Vihasta vielä sen verran että yhesssä vaiheessa elämää se oli mulle voimavara.
      Jos en olis vihannut niin todennäköisesti olisin masentunut.
      Jossain sanotaankin että masennus on usein kiellettyä vihaa.

Nopea vihastuminen on sitten eri asia, se mun mielestä kestää hetken ja palaa pois.

• Radiossa kuului, että onnistuminen ei tee hyvää elämää, se kun on liian lähellä onnellisuutta. Jatkoa en muista.
        Minulle riittää tyytyväisyys.
        Sitä, jos ei sitä onnea ole muualla kun pääkopan sisällä, niin tuhoon se vie.
        Sekasiihhan siinä männöö..
        Rahhoo pittää olla paljo, jos sitä onnee meinaa pitkään sairastaa.

Kyllä se viha voimavara on, jos ei siihen jää pitkäksi aikaa rypemään.
        Sen minäkin huomasin.

• setämies.
      • Johtuneeko siitä, että nyt ollaan niin paljon omissa oloissa, ja vähän muiden kanssa tekemisissä. Tiedotusvälineiden kautta tulee vääriä mielikuvia, jotka ruokkii epävarmuutta.

• Tässä tullaan kysymykseen kuka on sitten vahva jos vahvan ei tarvitse vihata. Niin paljon on vihaa maailmassa ja vahvan oloiset hallitsevat diktaattoreina. Vihantunne voi kuohahtaa pintaan kun ärsytetään, mutta se ei tarkoita että vihaisi pitkään jotakuta. Sanaa käytetään lopulta aika pinnallisiin ilmaisuihin :) Itse en vihaa ketään. Jotkut ärsyttävät ehkä, mutta en ole tekemisissä heidän kanssaan muuten kuin työn tai muun virallisen syyn takia. Miksi käyttäisin energiaa vihaan kun voin ajatella muita kivoja asioita ja nauttia elämästä :)

• En minä nyt tästä mitään tiedä.
        Tuli vaan mieleen, kun katsoo mihin hyvänsä, niin aina on sellainen tyly kuva vastassa.
        Tuli vaan mieleen, mitä sen vahvan tarvii vihata, kun se voi hallita vahvuudella, heikolla viha on ymmärrettävämpää.
        En minäkään yksittäistä ihmistä ole vihannut.
        Takavuosina ympäristöhallinto vei rautasaappailla suojeluun maata, niin kyllä minä silloin kyllä taisin vihata sitä porukkaa :).
        Se muuten on kumma, miten jotkut tunkevat sellaisten seuraan, joita kokevat ärsyttäviksi, mutta meitä on monenlaisia.

• Tuntuu hassulta, mutta kun tällä hetkellä en osaa yhdistää vihaa mihkään, asiaan, ihmiseen..
      Niin ekana tuli mieleen leffa, "Puhdistus"; jonka hiljan kävin katsomassa. Siinä sitä oli vihaa muun ohessa, paljon. Kirjaa en oo lukenut.
      Oon varmasti vihannut itsekin, mutta jos sitä tunnetta pitää yllä, eikö siitä tuu katkeraksi.
      Onhan olemassa se sanontakin, jotenkin että 'Mies ei anna anna anteeksi, mutta unohtaa. Nainen ei unohda, mutta antaa anteeksi'.
      Vaikea ajatella että se liittyis heikkouteen tai vahvuuteen ihmisessä.

• Nämä on tällaisia päivän ajatuksia.
      Tuo sanonta varmaan voi pitää paikkansa, jos ajatellaan kansojen vihanpitoa. Miten se muuten periytyy kun, kun äidin kautta.
      Se tuntuu niin kummaliselta, kun lukee lehtiä, niin on puukotuksia, tappeluja, ampumisia, että mistä tämä viha kumpuaa.
      Itselleen siinä vahinkoa tekee, jos sitten muillekin.
      On niitä muunkilaisia ihmiskohtaloita, mutta sitä tuossa ajatellut, kun isä oli sotaveteraani, niin kun kaikki sen ikäiset, haavoittunut..
      Kun ajattelee sitä aikaa, kun minä aloin muistamaan, niin oli ne olosuhteet tähän päivään verrattuna aika ankeat. Niin ei hän mitään vihannut, vaikka aihetta ehkä olisi ollut.
      On se sanota, että rakkaus on sokea, mutta kumpi lienee sokeampi rakkaus vai viha.

• Ja sekin sanonta, että viha ja rakkaus on lähellä toisiaan. Mutta jos se rakkaus sisältää liiallista mustasukkaisuutta, se on enemmän itserakkautta.

Ainakin sodassa varmaan viha on sokeampi.. vaiko rakkaus isänmaata kohtaan.
        Vaikeita asioita..
        Mun isä ei ikänsä puolesta vielä joutunut sotaan.
        Oon kuullut, ettei juuri kukaan sodankäynyt siellä tapahtuneita asioita halunnut jakaa.
        Pari tämän päivän ajatusta..

• Sibone kirjoitti:

Ja sekin sanonta, että viha ja rakkaus on lähellä toisiaan. Mutta jos se rakkaus sisältää liiallista mustasukkaisuutta, se on enemmän itserakkautta.

Ainakin sodassa varmaan viha on sokeampi.. vaiko rakkaus isänmaata kohtaan.
        Vaikeita asioita..
        Mun isä ei ikänsä puolesta vielä joutunut sotaan.
        Oon kuullut, ettei juuri kukaan sodankäynyt siellä tapahtuneita asioita halunnut jakaa.
        Pari tämän päivän ajatusta..

Kumpi aiheuttanee enemmän henkirikoksia viha vai rakkaus, siis Suomessa.
        Ei isä asetta kädessä pitänyt sodan jälkeen.
        Sanoi, että on ampunut niin paljon, että riittää.
        Se, jos ihmisen joutuu ampumaan, niin jälki jää, ainakin joillekin.

• Toinen Torvelo...

Mistäkö viha kumpuaa? Jos läheisesi kuolisis rattijuopon töppäilyn takia, tuntisitko vihaa? Jos talosi ja maasi vietäisiin sinulta pois ilman selittämista, tuntisitko vihaa? Näitä asioita ja vastaavia tapahtuu maailmalla koko ajan. Siksi ihmiset ovat täynnä vihaa. Meidän on helppo kummastella kun itsellaämme ei ole juurikaan suurempia vihankohteita yhteiskunnassamme.

• Toinen Torvelo... kirjoitti:

Mistäkö viha kumpuaa? Jos läheisesi kuolisis rattijuopon töppäilyn takia, tuntisitko vihaa? Jos talosi ja maasi vietäisiin sinulta pois ilman selittämista, tuntisitko vihaa? Näitä asioita ja vastaavia tapahtuu maailmalla koko ajan. Siksi ihmiset ovat täynnä vihaa. Meidän on helppo kummastella kun itsellaämme ei ole juurikaan suurempia vihankohteita yhteiskunnassamme.

Kyllä minä sen ymmärrän, että maailmalla on vahvan laki, eikä heikomman osa ole kummonen.
        Kyllä varmaan viha on oikeutettua.
        Varmaan se on viha pelko ja epäluulo hengissäpysymisenehtoja.
        Turhia nämä kohteliaisuus, empatia ja toisen huomioonottaminen.

• ...

Tiedä yleisemmin.

Mun mielestä viha ja pelko on senverran lähellä toisiaan, että ei niitä tavallaan edes erota aina toisistaan. Hokannut, alkanut vihaamaan niitä ihmisiä, joita tavallaan pelkää. Perehtynyt asiaan omaltakohdalta, tiedä liekö tavanomaista, vaiko eikö ole.

=DW=

• Tuohon en osaa omakohtaisestii sanoa mitään, kun en tunne pelkääväni ketään, käsitetään tuo pelko millä tavalla hyvänsä.
        Omalle kohdalle ajattelisin, jos oikein pahasti kölin alta vetäistäisiin, niin kyllä siinä vois viha leimuta.
        Kehutaan poliitikkoja. Ne ei näytä vihantunteita, vaikka kaatopaikkoja ne joskus on, väliin aiheettomasti.

• Viha ja vihastuneisuus on kaksi eri asiaa. Harvalla on syytä tuntea vihaa, eikä se edes tule ihan hetkessä. Yleensä vihataan ihmisitä joka on satuttanut toista, enkä nyt puhu mistään väärästä sanasta väärässä paikassa. Se ei tule siinä hetkessä kun sua satutetaan, silloin olo voi olla hyvinkin sekava, voi tuntea pelkoa, häpeä, ahdistusta, surua menetetystä vapaudesta, vaikka mitä. Viha tulee vasta jälkeenpäin, kun on käynyt läpi nuo muut fiilikset. Ja silloin se tuntuu vapauttavalta voimalta, se on askel eteenpäin, pystyt vihdoin kohdistaa ne kaikki energiaa syövät tunteet johonkin muuhun kuin itseesi. Se suojelee sua, on kuin laastari haavaan jossa disney-kuvan sijasta lukee että älä perkele koske! :)) Tai vahtikoira joka puree.

Tavallaan, jos joku tekee sulle jotain hirveää vääryyttä, etkä tuntisi siitä vihaa, on vähän kuin antaisi toiselle oikeutta tehdä se vääryys. Jos nyt joku nyysii mun autoni, saatan ymmärtää sen. Ei se rosvo vaan tajunnut, ehkä se oli joutunut väärään porukkaan tai jotain lässynlässyn.. Mutta jos (maalaan nyt kauheinta kuvaa mitä pystyn) joku tahallisesti kiduttaisi mun lasta, kyllä mä vihaisin. Että mä vihaisin. Ensin jylläisi suru, omatunto soimaisi, tuntisin ahdistusta, voimattomuutta, muttasen jälkeen vihaisin. Ja niin kuin Tulisilla kirjoitti, se antaisi mulle voimaa jollain tapaa toimia, edes jälkikäteen ja ennakoitavasti muita ajatellen.

.

• Helkatti sentään, tuli laitettua koko aloitus.
        Enhän minä ymmärrä tästä mitään:).
        Mutta eikös ne vihat ala aika pienistä asioista.Tarvii, kun sattuu kolhaisemaan toisen ylpeyttä tai arkaa paikkaa.
        Sellainen huomio, että mitä huonompi itsetunto, niin sen herkempi ottamaan nokkaansa

• k-kotton kirjoitti:

Helkatti sentään, tuli laitettua koko aloitus.
        Enhän minä ymmärrä tästä mitään:).
        Mutta eikös ne vihat ala aika pienistä asioista.Tarvii, kun sattuu kolhaisemaan toisen ylpeyttä tai arkaa paikkaa.
        Sellainen huomio, että mitä huonompi itsetunto, niin sen herkempi ottamaan nokkaansa

Älä ny ala jänistämään ;))

Ihmisillä on erilaiset kokemukset eri tunteista, riippuen siitä missä on käynyt. Normaalia kai on, että ei tarvitse tuntea kovin syvää tai suurta vihaa, ja hyvä niin! Mutta sitten kun olet koennut sen, sietokyky tavallaan myös nousee. Skaala on ikään kuin kasvanut. Sellaiset jutut mitkä saattaa suututtaa toisia ja pistää vihaksi, ei merkitse esim. mulle kovinkaan paljon. Ne on pikku asioita. Iloitse siitä että osaat vihastua pienistä :))

• f25nn

Viha, se johtuu yleensä pelosta. Ihminen pelkää kaikkea mitä ei tunne ja silloin
      viha on helppo valinta.

• Näin, kun ajattelee eläinmaailman kannalta, niin pelko kai se suurimmalle osalle eliöistä on hengissäpysymisen ehto.
        En tiedä eläimistä, tunteeko ne vihaa toisiaan kohtaan.
        Kyllä se joidenkin kohdalla varmaan pitää paikkansa, mutta ei kaikkien.
        Toiset haluaa ottaa selville, mitä eivät tunne.

• Sorry,,,,

Ei muuten pidä paikkaansa.

• vihan ydin.

Elimme vuosisadan sovussa ruotsinkielisten kanssa.
      Mutta persut opettivat meille, että he ovatkin viholli-
      siamme, ja me hurrasimme. Kaikki Euroopan kansat
      ovat vihollisiamme. Ikkunat kiinni, ja Suomi suomalai-
      sille!
      Hyvä esimerkki löytyy 30-luvulta. Silloin opetti Aatu.

• On siinä medialla osansa.
        Median valta on nyt aika suuri.
        Nämä, ehkä arveluttavat julistukset saavat varsin suuren huomion.
        Sitten on osa, johon uppoaa yksinkertaiset ratkaisut.
        Aika hyvin mainitsemasi puolue on saanut sanomansa läpi mediassa, niin hyvässä kun pahassa.

• Me puusilmät.

Minkälainen on suomalaisten maine ulksuomalaisten kokemana:

Useiden kyselyyn vastanneiden ulkosuomalaisten mukaan asiaan ovat vaikuttaneet muun muassa perussuomalaisten suosio ja ulkomaalaisvastaisiksi koetut kommentit, jotka on huomattu useissa maissa.

Suvaitsemattomuudesta ei erikseen kysytty, vaan se nousi esiin vastauksissa kysymykseen mitä maamme imagossa pitäisi parantaa.

• Se puolue käyttää aika voimakkaita ilmaisuja, ja ne painetaan ulos kissankokoisilla kirjaimilla.
        Niitä kun tarpeeksi usein tulee, se leimaa koko Suomen.
        Se oli harmi, ettei Soinilla ollut rohkeutta viedä puoluettaan hallitukseen.
        Suu olisi ollut paljon suppeampi.

• Viha on voimakas tunne, mutta se voi olla myös vähäistä inhoa.

Minut on kasvatettu sellaiseksi, että myös ikäviä tunteita saa tuntea. Mitään tunteita ei tarvitse piilottaa. Tärkeintä on, että tunnistaa omat negatiiviset tunteensa ja hallitsee ne. Olen temperamentiltani korkeasti sensitiivinen ja en uskalla edes ajatella, millaiset olisivat olleet seuraukset, jos minun pitäisi/olisi pitänyt tukahduttaa negatiiviset tunteet.

Sisäinen myllerrykseni saa näkyä. Ärjyn, kun ärjyttää, mutta teen sen "soveliaassa" paikassa. On tilanteita, jossa joudun laskemaan kymmeneen ja päästämään ärjyn valloilleen vasta myöhemmin. Hallitsen omaa ärjyäni jo aika hyvin ;)

En anna vihan itsessäni kääntyä sisäänpäin. Oma keinoni kanavoida vihan/kiukun/ärtymyksen ym. negatiivisia tunteita on liikunta. Se on minun keinoni löysätä korkkia.

• Omasta kasvatuksesta sen verran, että parempi, kun ei tunteidensa kanssa enemmälti hillu.
        Se tuo aika ja elämäntapa on hyviä tasoittajia.
        Olen minäkin kerran suutunut, sillä lailla isommasti. On siitä 30 vuotta aikaa.
        Minä olen ollut pelottava.
        Kyllä minä ihmistenilmoilla osaan pitää suuni puhtaana....kirosanoistakin :).

Se vaan tuli mieleen, kun se mediassa on "bad news god news", niin nyt on kielteisen tiedontulva niin valtava, että se jättää pakosta oman jälkensä.

• k-kotton kirjoitti:

Omasta kasvatuksesta sen verran, että parempi, kun ei tunteidensa kanssa enemmälti hillu.
        Se tuo aika ja elämäntapa on hyviä tasoittajia.
        Olen minäkin kerran suutunut, sillä lailla isommasti. On siitä 30 vuotta aikaa.
        Minä olen ollut pelottava.
        Kyllä minä ihmistenilmoilla osaan pitää suuni puhtaana....kirosanoistakin :).

Se vaan tuli mieleen, kun se mediassa on "bad news god news", niin nyt on kielteisen tiedontulva niin valtava, että se jättää pakosta oman jälkensä.

Tunteiden hallinta ja hillintä. Niin. Suomalainen kasvatuskultturi on kautta aikojen ollut sellainen, että ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää ilmaista voimakkaasti tunteita. Lapsuudesta saatu ohjenuora säilyy usein läpi elämän. Miehen rooliin ei kuulu omien sydänäänien avoin paljastaminen. Mies suorittaa tunteensa, ei sanoita niitä. Positiivisten tunteiden kanssa voisi pikkasen edes hillua ;)

Keneenpä ei surulliset/ikävät uutiset vaikuttaisi. Pitää vissiin alkaa kohta suojella itseään liialliselta mediatulvalta ja viettää yksi mediaton päivä viikossa. Tai mitäs, jos pistäisikin koko perheen mediapimentoon yhdeksi päiväksi. Onnistuisikohan? Epäilen, että lähtisivät naapuriin..

• Cloetta...

Kyllä varmasti kaikki ihmiset tuntevat vihantunteita, eikös se ole yksi universaali tunnetila? Eri asia sitten, miten se näyttäytyy ja miten ihminen käyttäytyy. Samoin eroa on siinä, mitä se vihantunne ja vihaaminen saa tuntijassa itsessään aikaiseksi.

Missä ja kuka on sanonut suomalaisia maaiman onnellisimmaksi kansaksi ja miten se on mitattu, olisi mielenkiintoista tietää?

• Oli siitä onnellisuudesta vissiin vuosi sitten juttua.
        Ja näin minä telkkarissa kans nyt syksyllä..
        Epäilen, ettei ne vähemmän onnelliset ole vastanneet.
        Siinä muuten tarvii hyvin vahvan itsetunnon, joka sanoo haastattelutilanteessa, että minulla on niin kurjaa, ettei kurjemmaksi voi tulla.
        Itsemurhatilasto on maailman kärkipäässä, ja olisikin, mutta rekkaapäinajamiset kirjataan liikennekuolemiksi.
        Nyt tuntuu olevan muotia kovat ilmaisut, joita nimitetään kuittailuksi.

• vihastuminen / viha

Viha on tunne muiden tunteiden joukossa. Mielestäni olennaista on se, kuinka vihan tunteensa käsittelee. Jos menettää malttinsa ja antaa vihan viedä ja pitää vallassaan, niin silloin ihminen on todellakin pieni ja voimaton vihansa rinnalla.

Mutta jos hallitsee vihansa ja pystyy analysoimaan, mistä viha johtuu, niin silloin on vihansa herra ja sitä suurempi. Silläkin on mielestäni merkitystä, kumpuaako viha loukatusta egosta, vai todellisesta vääryydestä, jonka kohteeksi on itse tai joku muu joutunut.

On tilanteita, joissa kuuluukin vihastua. Ihan kaikkea ei tarvitse hyväksyä eikä ihan kaikkeen tarvitse alistua. Rohkea yrittää hakea oikeutta tai yrittää korjata vääryyden, joka aiheuttaa vihaa. Pahantekijöihin ei aina tehoa kaunis puhe ja rakentava keskustelu. Sen vuoksi toimin joskus laskelmoidun vihaisena, mutta ilman todellista kiihtynmystä ja vihalatausta. Joskus vihastuttavalle asialle ei pysty tekemään yhtään mitään. Silloin toivottavasti asian voi varastoida pieneen nurkkaukseen mielen takamaille tai sopeuttaa itsensä epätyydyttävään tilanteeseen.

Lainaan Dalai Lamaa:
      "Jos ihminen on aina kärsivällinen ja myötätuntoinen, voi käydä niin, että jotkut käyttävät häntä hyväkseen. Sellaisessa tilanteessa ihmisen on lupa toimia tavalla, joka estää hyväksikäytön, kunhan hän pitää huolta siitä, ettei hän menetä sisäistä tyyneyttään eikä myötätuntoisuuttaan."

Dalai Lama on myös varoittanut:
      "Viha, ylpeys ja kilpailunhalu ovat meidän todellisia vihollisiamme."

• On sanonta, että onneen tarvitaan kaksi.
        Kyllä siihen vihaankin tarvitaan kaksi, tai en tiedä.
        Voi niitä olla sellaisia, jotka vihaavat ilman näkyvää syytä.
        Miten muuten on selitettävissä sellaiset tapahtumat, että lyödään tuntematonta vastaantulijaa, niin kuin lehdessä oli.
        Ne päivät ei ole samanlaisia. On huonoja, ja vielä huonompia, joskus parempiakin.
        Huonompana päivänä sinne sieluun tulee mustelmia herkemmin, jos toisella samanlainen päivä, niin siinä sitä on hallitsemista.
        Epäilen sisäistä tyyneyttä.
        Tuo kilpailunhalu kummastuttaa.
        Sitä painetaan kilvan hyvän elämäntoivossa, eikä siihen päästä kun pysähtymällä.
        Tmä tuli mieleen, mutta ei se onnistu ainakaan minulta

• vihastuminen / viha
        k-kotton kirjoitti:

On sanonta, että onneen tarvitaan kaksi.
        Kyllä siihen vihaankin tarvitaan kaksi, tai en tiedä.
        Voi niitä olla sellaisia, jotka vihaavat ilman näkyvää syytä.
        Miten muuten on selitettävissä sellaiset tapahtumat, että lyödään tuntematonta vastaantulijaa, niin kuin lehdessä oli.
        Ne päivät ei ole samanlaisia. On huonoja, ja vielä huonompia, joskus parempiakin.
        Huonompana päivänä sinne sieluun tulee mustelmia herkemmin, jos toisella samanlainen päivä, niin siinä sitä on hallitsemista.
        Epäilen sisäistä tyyneyttä.
        Tuo kilpailunhalu kummastuttaa.
        Sitä painetaan kilvan hyvän elämäntoivossa, eikä siihen päästä kun pysähtymällä.
        Tmä tuli mieleen, mutta ei se onnistu ainakaan minulta

Omaan tunteeseen ei tarvita kahta. Tunteet syntyvät ihmisen omassa päässä. Kun ne syntyvät omassa päässä, niin just sen vuoksi voi syntyä kuvitelma, että joku ihminen, jopa täysin tuntematon, tuijottaa, kyttää, tai on muuten vaan vihamielinen. Toinen ihminen voi vaikuttaa tunteiden syntymiseen, jos ei muuten, niin ulkonäöllään, mutta kokeva ihminen on itse vastuussa lopputuloksesta.

Itse ihailin aina vanhempaa veljeäni, ja ihailen vieläkin, koska hän on mielestäni älykäs ja hienoluonteinen. Yllätyksekseni vanhempi veljeni ei suhtaudukaan samoin minuun, vaan päinvastoin. Olen hankkinut itselleni koulutuksen aloilta, joissa hän on ollut hyvä, ehkä juuri siksi, että veljeni oli minulle tiennäyttäjä. Veljeni ei ole itse hankkinut koulutusta. Astuinko vahiongossa varpaille? Ehkä, en tiedä, mutta arvostan edelleen veljeäni, vaikka hän käyttäytyy minua kohtaan hyökkäävästi ja halveksuvasti.

Epäile sisäistä tyyneyttä jos haluat, mutta ainakin minä osaan toimia kiperissä tilanteissa kiihtymättä. Nuorena en sitä osannut. Tutustuin budhalaisuuteen 14 vuotiaana. En tietenkään ymmärtänyt lukemiani suuria viisauksia, mutta olen siitä lähtien miettinyt ja ihmetellyt niitä ja yrittänyt ymmärtää ihmisen ja lähinnä nyt itseni käyttäytymistä. Ehkä jotain on mennyt jakeluunkin.

Kilpailunhaluiset ihmiset ovat todella rasittavia. He arvioivat ihmisten koteja epäkunnioittavasti ja vähättelevät toisten saavutuksia ja kehittävät itseään pelkästään toisen ihmisen voittamisen vuoksi eivät itsensä kehittämisen näkökulmasta. Toisen saavutus on haaste, eikä kunnioittamisen paikka.

Mulla oli ystävänä erittäin kilpailunhaluinen kilpatanssijapari. Heidän kanssaan ei todellakaan voinut elää. . ...Kun ihan kaikki oli pelkkä toisen ihmisen voittamista ja päänahan metsästystä. Siis ihan sairasta. (Heille tuli muuten avioero) Itsestään kannattaa ottaa mitaa ja rajojaan on hyvä koetella. Se on kehittävää, mutta toisten persvillojen nuuskiminen voi olla jopa este omalle kehitykselle,

• Toisaalta kai vihan voiman tuntien pitäisi osata kohdistaa se oikein niin ei hätää mitää :
      Vihaisinpa syvästi kaikkea sotaa ja tuhoamista
      Vihaisinpa kaikkea turhaa väkivaltaa ja sortoa....
      Kiesus kun meni syvälliseksi.

• Tuskin sitä vihaa osaa kukaan kohdistaa oikein, tai aniharva siihen pystyy.
        Parisoudussa joku soutajapari oli niinhuonoissa väleissä, että taisivat olla väliin toistensa kurkussa kiinni, muistelen, että olivat saksalaisia. Ne pärjäsivät hyvin.

Jotenkin tulee alakuloinen olo, kun kuulee, mitä tänäänkin on Alavudella tapahtunut.
        Nämä on miesten ominaisuuksia. Onko se rakkaus jo liian suurta. Tai pettymyksensietokyky on aika huono.
        Kyllä ne takavuosina aselupia antoivat liian heppoisin perustein.

• Olisi kovin suotavaa että sellaiset ihmiset joilla paljon sisällä hallitsematonta vihaa, tutustuisivat esimerkiksi netin kautta eri mahdollisuuksiin hallita sitä.
      Valitettavasti vain joillakin on ajatuksena se että tuo vihantunne on oikeutettua ja seuraamukset siis siitä johtuvia, eivät välttämättä ajattele että olisi viisaampaa toimia toisella tavalla kuin toista vahingoittaen tai tappamalla.
      Alakuloon se vetää lukea ikäviä asioita ja myös tosiaan tuo mainitsemasi aselupajuttu, se pistää miettimään että olisiko tilanne paremmin hallinnassa ilman asetta että toinen ehtisi kenties paeta ja toisaalta ei olisi yhtä helppoa tarttua johonkin muuhun aseeseen.

• L - L

Kutina kiveksissäni kertoo, että kokiessani tulleeni kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti ensin loukkaannun ja sitten saatan vihastua.

Pysyvää inhotusta en kutsuisi vihaksi.

• Onhan siinä ero, onko kaltoinkohtelija tuttu, tai onko se isompi instituutio (yhteiskunta).
        Väheksymistä kannattaa myös välttää, useempi siitä loukkaantuu.
        Ihmisellä on minun mielestä tarve vihastua.
        Kyllä minä joissain tilanteissa pitempiaikaisen vihan ymmärrän. mutta miten sen pitää hallinnassa, se on eri juttu.

• luulo

vahvan viha on apinan merkki.

• Kyllä se vahvan vihakin on ymmärrettävää, jos heikompi siltä emännän vokottelee.
        Ihme, jos ei luonto nouse.

• Apinamies!
        k-kotton kirjoitti:

Kyllä se vahvan vihakin on ymmärrettävää, jos heikompi siltä emännän vokottelee.
        Ihme, jos ei luonto nouse.

Mutta jospa se emäntä valitsee sen heikomman.
        Suomi-Poika ei myöskään sitä hyväksyis.
        Suomipojalla on aina apina selässä.

• Jaa, pitää rakastaa jotakin ja pettyä kunnolla niin rakkaus muuttuu vihaksi.

Ja muukalaisia pelkäsimme jo kun asuimme vielä puissa, silloin ihan syystä. nykyisin syyt ovat hämärämpiä ja muistuttavat siitä että ihminen on lajina vielä kovin nuori. Ja pelko muuttuu toisinaan syrjinnäksi tai vainoksi. Viha ei liene ihan oikea sana vaikka paljon käytetty onkin.

Ja kyllä vääryyden kokeminen tai näkeminen pistää monesti vihaksi, vaikka turhaa olisikin.

Ollaan täällä onnellisia, kovin pieniä ovat kiukun aiheet.

Ei viha ole sukua voimalle tai sen puutteelle, paremminkin riippumattomuudelle tai riippuvuudelle. Jos ei tarvitse ketään, ei ole syytä vihata ketään.

• Aika hyvin kyllä kirjoittelit.
        Jokainen katselee omasta näkökulmastaan ja omien kokemusten pohjalta.
        Ei ihminen vaistoiltaan kovinkaan paljon eroa muista selkärankaisista laumaeläimistä.
        Pelko ja epäluulo on ensimmäiset tunteet uusissa tapaamisissa.

Ei näitä ole paljon tullut ajateltua, niin oma käsitys vihasta on aika köykäinen.
        Jossain vaiheessa alkoi hiki tulla vastaillessa.

Tuossa tuo lähi-idän tilanne on taas aika kireä.
        Suomalaisia rauhanturvaajia oli aikanaan valistettu, kun olivat menneet sinne, näin että "täällä on sodittu, oliko (400 vai 4000) vuotta, nii älkää kuvitelko, että te täällä rauhaa saatte aikaan".
        Onko tämä rauhanturvatoiminta turhaa.

• eipä näy

Suomalaisia sanotaan maailman onnellisimmaksi kansaksi, missähän sekin näkyy.
      Se varmaankin näkyy kun menet ulkomaille ja katsot suomea.

• Huono kasvualusta

Viha sikiää pelosta, ymmärtämättömyydestä, ahtaasta ja kapeasta elämän ja sen asioitten ja ilmiöitten katsantokannasta ja siitä, että ei uskalla luottaa mihinkään, ei elämään eikä ihmisiin.

• sen 1970

Koskaan ei ole ollut vihaa.

• näin sen kauan...

Suomalainen on apina tänää, miksi--koska järki on pois!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      27
      7752
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7311
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      105
      3600
    4. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      64
      3372
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      590
      3081
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      71
      2871
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      38
      2568
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      34
      2434
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1973
    10. Kolmas kerta toden sanoo

Näinhän sitä sanotaan. 🤭
      Ikävä
      33
      1524
    Aihe