kala-allergia

mallas1

Olen allerginen kalalle ja sen vuoksi syönyt Omega3 kalamaksaöljyä yli 10 vuotta. Minulla on kuitenkin ollut jatkuvaa silmien turvotusta (poskiluiden yläosassa) vaikka olen yrittänyt välttää muitakin allergisoivia ruoka-aineita. Nyt sitten luin että kala-allerginen voi olla allerginen myös kalamaksaöljylle ja lopetin sen syönnin pari päivää sitten. Huomasin jo ensimmäisenä päivänä että turvotus silmissä alkoi laskea. Nyt kysyisinkin että millä ruoka-aineilla saan korvattua puuttuvat ravintoaineet ja rasvat? Minulla on erityisen kuiva atooppinen iho. Jos millään ruoalla ei pysty korvaamaan kalan ravintoja niin mikä olisi paras mahdollinen lisäravinne? Kiitos etukäteen vastauksesta.

5

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsirp2

      Itselläni on tuo sama. Mietin, että esimerkiksi avokadosta ja pähkinöistä sekä kasviöljyistä voisi olla apua? Mutta en ole ammattilainen, vaikea siis sanoa. Olen itse lisäksi allerginen avokadolle, joten yritän vain pärjätä. Toivotaan että joku asiasta paremmin tietävä vastaa tähän.

      • mallas1

        Sitä minäkin mietin että esim. rypsiöljystä voisi olla apua, mutta epäilen ettei saa kaikkia vitamiineja kuin kalasta. Margariini vaihdoin Oivariiniin, mutta mietityttää myös lihominen kun vasta päässyt tavoitepainoon. Tällä palstalla lääkärit vastaa ma ja pe kysymyksiin, niin käyppä sinäkin silloin täällä katsomassa olisko ne ehtineet tähän vastata. Kiitos sulle viestistä : )


    • mallas1

      Vielä lisäkysymys. Voisiko vehnänalkioöljy auttaa ihon kuivuuteen? Löysin täältä keskusteluista tämän tuotteen ja siinä oli myös joitain vitamiineja. Korvaisiko tämä kalanmaksaöljyn?

    • teija.dunder

      Omega-3-rasvahappohin kuuluu alfalinoleenihappo (ALA), eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappo (DHA). ALA:aa eniten sisältäviä ravintoaineita ovat pellavansiemenöljy, hamppuöljy, rypsiöljy ja saksanpähkinä. Muita hyviä lähteitä ovat muut ruokaöljyt, margariinit ja hampunsiemenet.
      EPA:ta ja DHA:ta saa rasvaisesta kalasta, esimerkiksi lohesta, silakasta ja makrillista ja siis kalanmaksaölystä. Muista öljyistä niitä ei saa.
      Keskivertosuomalainen saa 80 % omega-3-rasvahapoistaan rypsiöljystä ja 20 % kalasta. Noin 3 % ALA:sta muuntuu EPA:ksi ja 0–9 % DHA:ksi. Kalanmaksaöljyssä on sekä A että D-vitamiinia. Muissa öljyissä niitä ei ole joten ne pitäisi korvata muulla dieetillä tai vitamiinilisänä (erityisesti D-vitamiinilisänä).

      • mallas1

        Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Aloitin D-vitamiinin käytön jo lokakuussa ja ostin kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä tänään luontaistuotekaupasta. A-vitamiini onkin helppo korvata jollain ruoalla. Taisi ainakin maksassa olla A-vitamiinia ja lisää ruoka-aineita löytyy googlettamalla, nyt kun nämä perustiedot on hallinnassa. Rauhallista Joulua ja railakasta Uutta vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      76
      1464
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1004
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      813
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe