onko muka maailman arvostetuin veistämö ja miksi?
Miksi Baltic on niin arvostettu?
66
5074
Vastaukset
- 13okkjo
Balticista sanotaan, että köyhän miehen Swan. Kuka noita ylihintaisia paatteja sitten arvostaa, se on toinen juttu.
Esim tutkin Swan 42 club racerin orc mittakirjaa ja havaitsin, että vekotin kulkee solmun nopeampaa joka suuntaan kuin nykyinen kulkineeni. Solmusta en koskaan tule 350 000 euroa maksamaan, edes lottovoiton jälkeen, joten nykyinen kulkine on suorastaan loistava tuohon swaniin verratuna.- 123987
Tämänkin otsikon alla riittää näitä, jotka ihmettelee, mikä Balticissa ja Swanissa oikein maksaa?
Ja kaiken lisäksi 80-luvun veneitä!!
Samalla rahalla saisi monta samanlaista uudempaa Hansea, Baraviaa tms.!
Jos heitetään vertauksia vähän tuonne autopuolelle, niin auttaisko ymmärtämään?
Miksi vanha kunnostettu Jaguar E-Type vuosimallia 1962 voi maksaa paljon enemmän kuin uudehko Corolla?!?!?
Miksi entisöity Porsche 911 Carrera vuodelta 1982 voi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin uudehko Toyota Mr 2?!?!
Urheiluautojahan ne molemmat on!
Miksi maksaa Porschesta kaksi kertaa enemmän?!?!
Juuri siksi!!
Eläköön se pieni ero!! - tunteella järjetön
123987 kirjoitti:
Tämänkin otsikon alla riittää näitä, jotka ihmettelee, mikä Balticissa ja Swanissa oikein maksaa?
Ja kaiken lisäksi 80-luvun veneitä!!
Samalla rahalla saisi monta samanlaista uudempaa Hansea, Baraviaa tms.!
Jos heitetään vertauksia vähän tuonne autopuolelle, niin auttaisko ymmärtämään?
Miksi vanha kunnostettu Jaguar E-Type vuosimallia 1962 voi maksaa paljon enemmän kuin uudehko Corolla?!?!?
Miksi entisöity Porsche 911 Carrera vuodelta 1982 voi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin uudehko Toyota Mr 2?!?!
Urheiluautojahan ne molemmat on!
Miksi maksaa Porschesta kaksi kertaa enemmän?!?!
Juuri siksi!!
Eläköön se pieni ero!!Tunteeellinen järjetön ostos siis, koska noin paljon huuto- ja kysymerkkejä.
- 1ooooooooooooooooooo
Baltic edustaa klassista veneenrakennusta.Kaunis ulkomuodoltaan,sisällä paljon jalopuuta,vankka rakenne,vuosikymmenien kokemus isoille vesille,heloitus tehty kestämään kovia. Hinta on kyllä kova joten joudun edelleen purjehtimaan vanhalla sarjatuotantoveneellä.
- 8+11
Itse asiassa Balticin suurin design filosofia on keveys. On aina ollut, jos jätetään pois ihan alkupään pikkupaatit. Tämä näkyy sekä noissa superyachteissa, että uusissa kilpaveneissä joita Baltic tekee. Tässä yksi esimerkki:
http://www.yachtworld.com/boat-content/2012/12/jv72-stig-an-italian-stallion/
Huom, tuon veneen tekemiseen käytettiin käsittämättömät 6kk.
Baltic ei nykyään ole tosiaankaan köyhän miehen Swan. Nautor ei ole pitkään aikaan tehnyt mitään suurta maailmaa kiinnostavaa. Nykyaikaisena veistämänä Baltic on valovuosia edellä paikalleen jämähtänyttä Nautoria.
- Seppomartti
Kerran Balticin omistaneena otsikon kysymykseen on helppo vastata. Veneen rakentajat ovat pyrkineet tekemään parhaansa kaikissa yksityiskohdissa. Kumpa tekisivät hieman pienempiä ja kukkarolle sopivampia niin ostaisin ilman muuta. Aloittaja voisi katsoa esim. s/y Hetairos niin selviää mistä arvostus on peräisin
- Avance_
http://www.charterworld.com/news/67m-sailing-yacht-hetairos-project-panamax-launched-baltic-yachts
On kyllä mieletön:
- 67 m pitkä
- 220 tonnia
- Runko hiilikuitua!
Tuo on maksanut maltaita! Jo puolitonnarit hiilikuidusta maksoivat aikoinaan mielettömästi.
Monenko vuoden projekti lie ollut Balticille? - Hieno vene
Avance_ kirjoitti:
http://www.charterworld.com/news/67m-sailing-yacht-hetairos-project-panamax-launched-baltic-yachts
On kyllä mieletön:
- 67 m pitkä
- 220 tonnia
- Runko hiilikuitua!
Tuo on maksanut maltaita! Jo puolitonnarit hiilikuidusta maksoivat aikoinaan mielettömästi.
Monenko vuoden projekti lie ollut Balticille?On hyvin vaikuttava vene. Se purjehti A Corunan satamaan viime elokuussa, kun istuimme iltaa omalla veneellämme. Näky oli lähes surrealistinen. En tiennyt, että noin isoja ja upeita purjeveneitä on olemassakaan.
Valenciassa törmäsimme saman omistajan edelliseen pikku puuveneeseen, joka on myynnissä: http://www.boatinternational.com/yacht-sales/21385/hetairos-for-sale
Ehkä olen vähän kalkkeutunut, mutta minusta tuo vanha Hetairos on hienompi kuin uusi. - 38043
Miksi myit pois?
- Svenkku
Hieno vene kirjoitti:
On hyvin vaikuttava vene. Se purjehti A Corunan satamaan viime elokuussa, kun istuimme iltaa omalla veneellämme. Näky oli lähes surrealistinen. En tiennyt, että noin isoja ja upeita purjeveneitä on olemassakaan.
Valenciassa törmäsimme saman omistajan edelliseen pikku puuveneeseen, joka on myynnissä: http://www.boatinternational.com/yacht-sales/21385/hetairos-for-sale
Ehkä olen vähän kalkkeutunut, mutta minusta tuo vanha Hetairos on hienompi kuin uusi.Samaa mieltä, mutta makuasioitahan nämä on. Balticilta kyllä ihan uskomaton duuni tuo Panamax.
Kai se on sitten jokaisen itse päätettävä, kuinka korkealle arvostaa 30-40 vuotta vanhat veneet, joihin teoriassa olisi vielä normaalituloiselle varaa. Hyvin tehdyssä vanhassa on puolensa, mutta ei se uusi ole. Samanhintainen uusi taas ei ole yhtä hyvin tehty. Makuasioitahan ne on nämäkin.
Joka tapauksessa on mahtava juttu, että Suomesta yhä löytyy huippuluokan venerakennusta. Harmi vaan, että normaalin veneilijän kukkarolle sopivien veneiden tuotanto ei taida enää käytännössä näillä lakeuksilla kannattavasti onnistua.
- jos ei Baltic?
Mahtaako meidän täällä kovastikaan miettiä onko Baltic niin arvostettu tai miksi olisi. Sen arvioinnin tekevät meidän puolesta noi Hetairosten tilaajat. Jos kuitenkin joku piruuttaan minun mielipidettäni kysyisi, yes-miehenä yhtyisin siihen yleiseen näkemykseen. Ainakaan ei olisi parempia ehdokkaita arvostetuimmaksi tarjota. Onko jollain muulla?
- Laatu maksaa
Hyvä pointti. Eipä tilaa tämä Hetairoksen omistaja venettään ihan mistä tahansa, eikä häntä varmasti kiinnosta skandinaavisten laatuveneiden tuotannon tukeminen pätkän vertaa. Kun on noin paljon rahaa, tilataan parasta, mitä on saatavana. Balticin tekemä Hetairos taisi maksaa noin 25 miljoonaa euroa. Ja muuten: se on aika lailla sama Baltic Yachts, joka teki niitä sarjatuotanto-Balticeja 70-80-luvulla. Toisin kuin Nautor...
- Jokisen Jussi
Laatu maksaa kirjoitti:
Hyvä pointti. Eipä tilaa tämä Hetairoksen omistaja venettään ihan mistä tahansa, eikä häntä varmasti kiinnosta skandinaavisten laatuveneiden tuotannon tukeminen pätkän vertaa. Kun on noin paljon rahaa, tilataan parasta, mitä on saatavana. Balticin tekemä Hetairos taisi maksaa noin 25 miljoonaa euroa. Ja muuten: se on aika lailla sama Baltic Yachts, joka teki niitä sarjatuotanto-Balticeja 70-80-luvulla. Toisin kuin Nautor...
Boat International -lehden sivuilla on mielenkiintoinen tiivistelmä Hetairoksesta kertovasta artikkelista http://www.boatinternational.com/yacht-features/hetairos-the-cutting-edge-sailing-yacht-that-is-both-innovative-and-retrospective/ . Vaikuttava tarina mm. millä detaljitasolla jahtiin on haettu aikakauden henkeä.
Dykstra Naval Architects suunnitteli venettä 2003-2006 tilaajan toiveiden mukaiseksi. Suunnittelutoimisto valitsi materiaaliksi lujitemuovin ja runkolinjoja oli viimeistelemässä lisäksi toinen toimisto Reichel/Pugh. Nämä kaksi yhdessä valitsivat Balticin valmistajaksi - ei siis omistaja. Tämä jos mikä on minusta meriitti Balticin hyvyydestä, näillä kahdella firmalla ei ole ollut varaa tunteilla tai jakaa kehitysapua Pampakselle.
- tumpelotumppi
Sama vene näkyi Pärnäisten merivartioaseman yläpuolella matkalla STX:n telakalle vuosi-pari sitten. Ohjauksessa oli vissiin jotain häikkää. Upea vene, mutta vähän turhan iso minulle.
- Driiiiiiiimer
Ehkä siksi, että ovat aina tehneet moderneja veneitä, ei pelkästään ulkonäöllisesti, vaan etenkin rakennusteknisesti. Kaikkea muuta kuin ns köyhän miehen swan. Mieluummin ottaisin Balticin kuin Swanin.
- pikkuvene=historiaa
Baltic Yachts rakensi 33-jalkaista pikkuveneitä vuosina 1975-80
http://www.nettivene.com/purjevene/baltic/495853
80-luvulla pienin Baltic-vene oli 35-jalkainen. Niistä suuri osa meni Japaniin.
Nykysin pikkupaatteja ei ole tuotantolinjalla. Firman kotisivuilta näkee, mitä paatteja siellä väsätään. Kohderyhmä ei taida olla se, joka hake unelmavenettään Hgin venemessuilta.
http://www.balticyachts.fi/webroot/1116233/CustomYachtsDetail2010.aspx?id=1124059
...kyllä vanha pikkubaltic varmaan käypä peli olisi. Näyttävät olevan kovissa hinnoissa ja aika vähän niitä on myynnissä.- b443
"...kyllä vanha pikkubaltic varmaan käypä peli olisi. "
Lys vain 1.14. Vertaa vaikka X-332, lys 1.24. - seppomartti
Kerron kerrottua: 33f tilauskirja oli vuodeksi täynnä mutta tuotanto lopetettiin kun ei kertynyt riittävää katetta.
- Lys-uskovaiset?
b443 kirjoitti:
"...kyllä vanha pikkubaltic varmaan käypä peli olisi. "
Lys vain 1.14. Vertaa vaikka X-332, lys 1.24.Pikkubaltic oli yksi parhaista koskaan omistamistani veneistä. Minulle yks hailee onko Lys sitä tai tätä. En valitse itselleni venettä Lysin mukaan.
- Baltic on hyvä
Lys-uskovaiset? kirjoitti:
Pikkubaltic oli yksi parhaista koskaan omistamistani veneistä. Minulle yks hailee onko Lys sitä tai tätä. En valitse itselleni venettä Lysin mukaan.
Samaa mieltä. LYS ei ratkaise mitään, kun laatuveneistä puhutaan.
Kaverilla on Baltic 39. Se on todella hieno ja hyvin purjehtiva, turvallinen ja merikelpoinen vene. Parhaita veneitä, ellei paras, jota olen purjehtinut.
Sääli, ettei nykyään kannata tuollaisia tehdä. - hidas on
Baltic on hyvä kirjoitti:
Samaa mieltä. LYS ei ratkaise mitään, kun laatuveneistä puhutaan.
Kaverilla on Baltic 39. Se on todella hieno ja hyvin purjehtiva, turvallinen ja merikelpoinen vene. Parhaita veneitä, ellei paras, jota olen purjehtinut.
Sääli, ettei nykyään kannata tuollaisia tehdä.BALTIC 39 , INTL , 638.9
vrt
FIRST 36.7 , INTL , 626.5
(http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=551&Itemid=174) - tsekkaa uudemmat!
hidas on kirjoitti:
BALTIC 39 , INTL , 638.9
vrt
FIRST 36.7 , INTL , 626.5
(http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=551&Itemid=174)Jos olet etsimässä nopeampaa Balticia, katsopa löytyisikö uusista malleista joku itsellesi sopiva:
http://www.balticyachts.fi - b444
b443 kirjoitti:
"...kyllä vanha pikkubaltic varmaan käypä peli olisi. "
Lys vain 1.14. Vertaa vaikka X-332, lys 1.24.Hohhoijaa...
- Iivari
seppomartti kirjoitti:
Kerron kerrottua: 33f tilauskirja oli vuodeksi täynnä mutta tuotanto lopetettiin kun ei kertynyt riittävää katetta.
Mielenkiintoista. Jos pitää paikaansa, niin bisnesosaaminenhan siellä ollut hakusessa, ei onneksi veneenrakennustaito.
- molemmat...
Iivari kirjoitti:
Mielenkiintoista. Jos pitää paikaansa, niin bisnesosaaminenhan siellä ollut hakusessa, ei onneksi veneenrakennustaito.
Bisnesosaamistahan se on, jos tekee mieluummin parempikatteista tuotetta, kun silläkin on riittävästi kysyntää. Isommasta veneestä saa aina paremman katteen.
- bisnes-näkökulma
molemmat... kirjoitti:
Bisnesosaamistahan se on, jos tekee mieluummin parempikatteista tuotetta, kun silläkin on riittävästi kysyntää. Isommasta veneestä saa aina paremman katteen.
Näin se varmaankin on, kun veneet tehdään käsityönä. Pieneenkin veneeseen menee kalliita työtunteja. Jos halutaan tehdä veneitä mahdollisimman halvalla yksikköhinnalla, pitää tehdä sarjavalmisteita liukuhihnaperiaatteella ja suunnitella vain sellaisia malleja ja kokoja, joiden kohderyhmä on mahdollisimman suuri. Niinhän saksalaiset ja ranskalaiset tehtaat duunaavat. Business is business.
- 233jkj
tsekkaa uudemmat! kirjoitti:
Jos olet etsimässä nopeampaa Balticia, katsopa löytyisikö uusista malleista joku itsellesi sopiva:
http://www.balticyachts.fiEi vaan utv:t voisivat hommata enempi lähellä gph 600 olevia patteja, niin loppuisi turhanpäiväinen skeidanjauhanta täälläkin ja purjehduksen laatu paranisi itämerellä nykyisestä mökkeilykulttuurista.
- herranpieksut
Ei veneitä järkiperäisesti valita. Tunnejuttu se on. Jos järki olisi mukana siinä kun valitaan siirtymäväline paikasta a paikkaan b niin eiköhän purjevene olisi aika lailla listan hännillä...
Niin ja kerran Balticia purjehtineena ei oikein muut veneet kelpaa :)- perranhieksut
Millä Balticilla purjehdit? Olisiko noista vanhemmista malleista mihinkään? Euroopassa näkyy olevan myynnissä muutama, joita kutkuttaisi mennä katsomaan.
- kanapee32
Jos ei muuten tiedä, KVG. Jonkun mielipide: http://syviima.blogspot.fi/2013/03/why-baltic.html
Mun mielestä Swanit on kauniimpia ja niissä on parempi jälleenmyyntiarvo. Ostaisin sellaisen.- mainevaikuttaahintaa
Swaneilla on parempi maine. Vanhoja raatoja myydään kovemmilla hinnoilla kuin siistejä Balticeja. En tiedä mistä johtuu? Olisiko niin, että vanhat papat haluavat haaveidensa Swanin, kun Baltic oli ehkä enemmän kisaorientoituneille?
- Bossu
No onhan se Hetairos aika nätti ja nopeakin. Superjahtien atlantinylityskisassa oli keskinopeus 15 solmua ja voitto tuli.
- Baris_Jeltsin
Katsojan silmissä...
Balticin hienous on ollut pysyä kehityksen mukana. Tehdä moderneja veneitä joille löytyy sopivia ostajia. Swaneilla on ehkä vankempi maine ja ovat mahdollisesti kauniimpia, mutta Balticit ovat kyllä mielestäni omalla tavalla hienoja. - Bossu
Baris_Jeltsin kirjoitti:
Katsojan silmissä...
Balticin hienous on ollut pysyä kehityksen mukana. Tehdä moderneja veneitä joille löytyy sopivia ostajia. Swaneilla on ehkä vankempi maine ja ovat mahdollisesti kauniimpia, mutta Balticit ovat kyllä mielestäni omalla tavalla hienoja.Nykyisin ne ovat eri markkinoilla: Baltic tekee hyvin kalliita yksittäiskappaleita ja Swan asiakkaan kustomoimia sarjatuotantoveneitä. Swanit alkaa varmaan olla siinä rajalla, että veneitä kannattaa tehdä sarjatuotantona eikä yksittäin. Onhan näitä kalliita käsityötelakoita maailmalla, esim. http://www.kmy.nl/info/km.html
- viistatelijavaan
Bossu kirjoitti:
Nykyisin ne ovat eri markkinoilla: Baltic tekee hyvin kalliita yksittäiskappaleita ja Swan asiakkaan kustomoimia sarjatuotantoveneitä. Swanit alkaa varmaan olla siinä rajalla, että veneitä kannattaa tehdä sarjatuotantona eikä yksittäin. Onhan näitä kalliita käsityötelakoita maailmalla, esim. http://www.kmy.nl/info/km.html
Jos katsoo vaikka 1980-luvun Swaneja ja Balticeja (jotka ovat tavallisten kuolevaisten ostettavissa), on Baltikit kyllä tuoreemman oloisia, kuin vanhemmat jämäkät Swanit. Tarkoitan esim. Swan 371-391 sarjoja vs Baltic 37-38-39. Luulen kuitenkin että purjehtivat aika samalla tavalla, vai olisiko kellään ihan kokemusta jakaa?
- Antilla-36
viistatelijavaan kirjoitti:
Jos katsoo vaikka 1980-luvun Swaneja ja Balticeja (jotka ovat tavallisten kuolevaisten ostettavissa), on Baltikit kyllä tuoreemman oloisia, kuin vanhemmat jämäkät Swanit. Tarkoitan esim. Swan 371-391 sarjoja vs Baltic 37-38-39. Luulen kuitenkin että purjehtivat aika samalla tavalla, vai olisiko kellään ihan kokemusta jakaa?
Taitaa 80-luvun Swaneissa ja Balticeissa olla yksi aika suuri ero valmistustekniikassa. Swanit ovat käsittääkseni aina umpilaminaattia ja Balticit olivat balsaytimellä. En enää muista oliko Balticeissa balsaa myös vesirajan alapuolella, mutta kuitenkin ainakin kyljet ja kansi. Eli jos vanhaa klassikkoa etsii, niin itse valitsisin mielummin Swanin helpomman kunnostettavuuden takia.
Toki molemmat ovat viimeistelyltään loistavia ja ulkonäkö myös ainakin itseäni miellyttävää. Kulku lienee aika samanlaista. Aikoinaan kisattiin useammassa kisassa Swan-441:llä vähän tuoreempaa Baltic 43 vastaan ja veneet olivat aika tasaväkisiä, vaikka Swan oli ainakin 3-4 tonnia painavampi. - Seppomartti
Antilla-36 kirjoitti:
Taitaa 80-luvun Swaneissa ja Balticeissa olla yksi aika suuri ero valmistustekniikassa. Swanit ovat käsittääkseni aina umpilaminaattia ja Balticit olivat balsaytimellä. En enää muista oliko Balticeissa balsaa myös vesirajan alapuolella, mutta kuitenkin ainakin kyljet ja kansi. Eli jos vanhaa klassikkoa etsii, niin itse valitsisin mielummin Swanin helpomman kunnostettavuuden takia.
Toki molemmat ovat viimeistelyltään loistavia ja ulkonäkö myös ainakin itseäni miellyttävää. Kulku lienee aika samanlaista. Aikoinaan kisattiin useammassa kisassa Swan-441:llä vähän tuoreempaa Baltic 43 vastaan ja veneet olivat aika tasaväkisiä, vaikka Swan oli ainakin 3-4 tonnia painavampi.Baltic 33 oli yhtä hidas/nopea kisassa kuin Swan 38. Keveän tuulen kryssissä ehkä nopeampikin ja samoin kovan tuulen spinnulenssissä koska S38 oli aivan kauhea broutsaaja.
- Antilla-36
Seppomartti kirjoitti:
Baltic 33 oli yhtä hidas/nopea kisassa kuin Swan 38. Keveän tuulen kryssissä ehkä nopeampikin ja samoin kovan tuulen spinnulenssissä koska S38 oli aivan kauhea broutsaaja.
Rohkenen olla hieman eri mieltä tuosta nopeudesta, jos sillä nyt mitään merkitystä on näiden veneiden kohdalla. Swan 38 veneitä on tosin niin eri painoisia ja eri kokoisilla purjeilla, että vertailu on vaikeaa. Keskimäärin tuo Swan 38 on kuitenkin noin 25s/mpk nopeampi, kuin Baltic 33. Tytti II Turusta on jopa 50s/mpk nopeampi. Baltic 33:sen GPH luku on noin 690 ja Swan 38:lla se vaihtelee 680-640 välillä. Olisitko vain purjehtinut venettäsi hieman paremmin, kuin tuo kohtaamasi Swan kuski ;-)
- kevätkukka
Antilla-36 kirjoitti:
Rohkenen olla hieman eri mieltä tuosta nopeudesta, jos sillä nyt mitään merkitystä on näiden veneiden kohdalla. Swan 38 veneitä on tosin niin eri painoisia ja eri kokoisilla purjeilla, että vertailu on vaikeaa. Keskimäärin tuo Swan 38 on kuitenkin noin 25s/mpk nopeampi, kuin Baltic 33. Tytti II Turusta on jopa 50s/mpk nopeampi. Baltic 33:sen GPH luku on noin 690 ja Swan 38:lla se vaihtelee 680-640 välillä. Olisitko vain purjehtinut venettäsi hieman paremmin, kuin tuo kohtaamasi Swan kuski ;-)
Miten onkin noin iso ero (640-680)? Tiedän että venettä on sekä matalammalla - että korkeammalla rikillä. Mutta onkohan sitten Tyttiin tehty joitain muita muutoksia? Kuinka tahansa, on aika vikkelä vene. Miten se sitten kulkee verrattuna Baltic 37ään tai 38:aan?
- Antilla-36
kevätkukka kirjoitti:
Miten onkin noin iso ero (640-680)? Tiedän että venettä on sekä matalammalla - että korkeammalla rikillä. Mutta onkohan sitten Tyttiin tehty joitain muita muutoksia? Kuinka tahansa, on aika vikkelä vene. Miten se sitten kulkee verrattuna Baltic 37ään tai 38:aan?
Aikoinaan, kun kisasin omallani Airiston regatassa juurikin tuota Tytti II:sta vastaan, niin en tainnut ikinä olla ennen maalissa (tosin aika usein voitin kyllä tasoituksilla). Yhtä Baltic 37:aa vastaan olen kisannut omallani ja olen tainnut aina olla suorassa ajassa nopeampi. Tosin olen myös pessyt useasti 38 Swanin. Toisaalta suorassa ajassa vanha Tarantella Swan 37 taas pesi meidät suorassa ajassa useammin, kuin me heidät ja tasoituksilla vielä useammin, mutta tiukka oli aina. Eli aika paljon on miehistöstä, purjeista ja pohjan kunnosta kiinni.
Veikkaisin kuitenkin, että jos saman aikakauden, samankoista Baltic ja Swan venettä vertaillaan, niin Baltic on keskimäärin hieman nopeampi jo ihan keveytensäkin takia. - Joakim_
kevätkukka kirjoitti:
Miten onkin noin iso ero (640-680)? Tiedän että venettä on sekä matalammalla - että korkeammalla rikillä. Mutta onkohan sitten Tyttiin tehty joitain muita muutoksia? Kuinka tahansa, on aika vikkelä vene. Miten se sitten kulkee verrattuna Baltic 37ään tai 38:aan?
Näyttää olevan metriä korkeammalla mastolla kuin muut, tonnin kevyempi, köli syvempi ja bulbillinen. Vastaavasti se hitain on 70% fokalla vs. muiden 140-150% genuat. Osa noiden mittauksista on myös vanhoja ja siten puutteellisia nykyiseen sääntöön nähden.
. - Umpiluuta
Antilla-36 kirjoitti:
Taitaa 80-luvun Swaneissa ja Balticeissa olla yksi aika suuri ero valmistustekniikassa. Swanit ovat käsittääkseni aina umpilaminaattia ja Balticit olivat balsaytimellä. En enää muista oliko Balticeissa balsaa myös vesirajan alapuolella, mutta kuitenkin ainakin kyljet ja kansi. Eli jos vanhaa klassikkoa etsii, niin itse valitsisin mielummin Swanin helpomman kunnostettavuuden takia.
Toki molemmat ovat viimeistelyltään loistavia ja ulkonäkö myös ainakin itseäni miellyttävää. Kulku lienee aika samanlaista. Aikoinaan kisattiin useammassa kisassa Swan-441:llä vähän tuoreempaa Baltic 43 vastaan ja veneet olivat aika tasaväkisiä, vaikka Swan oli ainakin 3-4 tonnia painavampi.Mikä ongelma siinä balsaylimellisessä sandwitchissä on? Eikö omassasikin ole vastaava rakenne? Onko tarvinnut kunnostaa?
- Antilla-36
Ei rakenne sinällänsä ole huono, päin vastoin eli kevyt ja vahva. Itselläni on kansi ja vesirajan yläpuolinen runko kerrosrakennetta balsaytimellä. Rustirautojen kohdalta oli päässyt vuotamaan kosteutta ytimeen ja oli balsa muuttunut kukkamullaksi. onneksi vain noin 10-15cm:n matkalta eli korjaus oli helppoa. Jos vesirajan alapuolella on balsaa ja esim läpiviennin vierestä vuotaa, niin silloin on kyllä aika iso remontti edessä. Esim X-79 veneissä on monissa runko aivan löysä, kun balsa on pehmennyt isolta alueelta ja kuoret irtoavat toisistaan.
Ongelma itsellänikin oli se, ettei vuoto näkynyt sisälle päin vuosikausiin. Eli kosteus saattaa muhia balsaytimessä kauan ennen kuin siitä tulee mitään näkyvää esille.- Joakim_
Siis rakennevirheitä! Eikö läpivientien ja rustien ympäristö ollut umpilaminaattia, kuten pitäisi? Jos olisi, miten niistä voisi päästä vettä kerrosrakenteeseen. Onko Balticeissa ko. rakennevirheet?
- 23+22
"Esim X-79 veneissä on monissa runko aivan löysä, kun balsa on pehmennyt isolta alueelta ja kuoret irtoavat toisistaan"
X-79:issä core on divinycelliä. Delaminoituminen ei haittaa, 2 kuorta on sen verran jäykkää itsessään. - 2322+22
"Esim X-79 veneissä on monissa runko aivan löysä, kun balsa on pehmennyt isolta alueelta ja kuoret irtoavat toisistaan"
Tuollaiseen huuhaseen on pakko vastata ,että olen nähnyt miten umpilaminaattiseen vanhaan varttitonnariin pukin tassu uppoaa komeasti. Varmasti samanlaisia tapauksia löytyy antilloista. - Antilla-36
2322+22 kirjoitti:
"Esim X-79 veneissä on monissa runko aivan löysä, kun balsa on pehmennyt isolta alueelta ja kuoret irtoavat toisistaan"
Tuollaiseen huuhaseen on pakko vastata ,että olen nähnyt miten umpilaminaattiseen vanhaan varttitonnariin pukin tassu uppoaa komeasti. Varmasti samanlaisia tapauksia löytyy antilloista.Myönnän, että luulin X-79 veneiden väliaineen olevan balsaa ainakin vanhemmissa, koska ainakin kahdesta tapauksesta olen kuullut, missä kuoret ovat irronneet toisistaan. Toinen oli vielä kaverin vene ja itse kertoi miten korjasi tai yritti korjata sitä. Käsitin silloin, että tuo olisi ikään kuin 'tyyppivika'.
Tuo on ihan puppua, että X-79 olisi niin tukevasti tehty, ettei tuo kuorien irtoaminen haittaisi.
Balticeista en ole kuullut balsan muuttuneen 'kukkamullaksi', mutta netti on täynnä tapauksia, missä näin on tapahtunut muille veneille. Muistaakseni kyllä Balticeissakin on ollut tuota kannen väliaineen pehmenemistä, kun tiikkikannen ruuvit ovat vuotaneet.
Ja Jokelle tiedoksi, että kyllä Antillassa valitettavasti oli rustin reijät tehty virheellisesti, mutta ompahan nyt korjauksen jälkeen estetty tuokin mahdollisuus. - 32+22
Antilla-36 kirjoitti:
Myönnän, että luulin X-79 veneiden väliaineen olevan balsaa ainakin vanhemmissa, koska ainakin kahdesta tapauksesta olen kuullut, missä kuoret ovat irronneet toisistaan. Toinen oli vielä kaverin vene ja itse kertoi miten korjasi tai yritti korjata sitä. Käsitin silloin, että tuo olisi ikään kuin 'tyyppivika'.
Tuo on ihan puppua, että X-79 olisi niin tukevasti tehty, ettei tuo kuorien irtoaminen haittaisi.
Balticeista en ole kuullut balsan muuttuneen 'kukkamullaksi', mutta netti on täynnä tapauksia, missä näin on tapahtunut muille veneille. Muistaakseni kyllä Balticeissakin on ollut tuota kannen väliaineen pehmenemistä, kun tiikkikannen ruuvit ovat vuotaneet.
Ja Jokelle tiedoksi, että kyllä Antillassa valitettavasti oli rustin reijät tehty virheellisesti, mutta ompahan nyt korjauksen jälkeen estetty tuokin mahdollisuus."Tuo on ihan puppua, että X-79 olisi niin tukevasti tehty, ettei tuo kuorien irtoaminen haittaisi."
Koska olet niin guru, niin mene mittamaan kuorien umpilaminaatin paksuus. Erittäin harvinaista on, että vene olisi kokonaan delaminoitunut. Jos kuoret ovat sieltä täältä kiinni, niin jäykkä on. - kaitsu
32+22 kirjoitti:
"Tuo on ihan puppua, että X-79 olisi niin tukevasti tehty, ettei tuo kuorien irtoaminen haittaisi."
Koska olet niin guru, niin mene mittamaan kuorien umpilaminaatin paksuus. Erittäin harvinaista on, että vene olisi kokonaan delaminoitunut. Jos kuoret ovat sieltä täältä kiinni, niin jäykkä on.No paljonkos se sitten on?
- paljon+paljon
kaitsu kirjoitti:
No paljonkos se sitten on?
Jodlari kai tarkoittaa, että X-79 on umpilaminaattia, johon on lisätty vähän väliainetta lisäpainoksi.
Jos osittainenkin delaminoituminen sandwich-rakenteessa ei heikennä venettä, sen rakennesuunnittelu on todella pielessä ja vene ylipainoinen. uppotukki. - Core technology Ass
paljon+paljon kirjoitti:
Jodlari kai tarkoittaa, että X-79 on umpilaminaattia, johon on lisätty vähän väliainetta lisäpainoksi.
Jos osittainenkin delaminoituminen sandwich-rakenteessa ei heikennä venettä, sen rakennesuunnittelu on todella pielessä ja vene ylipainoinen. uppotukki.Niin niin, jokaiselle rakenteista edes hitusen ymmärtävälle on täysin selvää, mikä on sandwich-rakenteen ydinaineen vaikutus sen taivutusjäykkyyteen. Jodlarille ilmeisestikään ei ole... mietitäänpä sitä.
- Seppomartti
Sitten vaan ilmoittautumaan ne, jotka ovat nähneet basastaan vettyneitä Balticeja. Tai edes kuulleet luotettavasti. Saataisiin joku käsitys vanhojen balsaveneiden ongelmista. Jos ei ole esimerkkejä niin sitten ei hirveästi kannata spekuloida kukkamultateorialla vääränä valmistustapana.
- Antilla-36
Jos Seppomartti minuun viittaat, niin en ole pitänyt balsa-sandwitch rakennetta mitenkään virheellisenä. Kyse oli siitä mielipiteestä, että jos haluaa ostaa vanhan Balticin tai vastaavan ikäisen Swanin, niin uskoisin umpilaminaatin olevan turvallisempi vaihtoehto juuri tuon balsaraenteen hankalan korjattavuuden takia.
Tuskin Balltic on veneitään ikinä huonosti tehnyt, mutta riski että joku muu on rakentanut lisäläpivientejä yms. potentiaalisia vuotopaikkoja virheellisesti vuosien varrella kasvaa, kun vene on vanha.
Itsehän juuri kerroin, kuinka Eikka on tehnyt omassa veneessäni virheellisen rustien läpiviennin, vaikka aika guru olikin veneentekijänä. Veipä kerran Stephens valokuvan pikkuantillan kölitukeista Nautorille, jotta sielläkin osattaisiin tehdä ne oikein ;-) - (IR
Antilla-36 kirjoitti:
Jos Seppomartti minuun viittaat, niin en ole pitänyt balsa-sandwitch rakennetta mitenkään virheellisenä. Kyse oli siitä mielipiteestä, että jos haluaa ostaa vanhan Balticin tai vastaavan ikäisen Swanin, niin uskoisin umpilaminaatin olevan turvallisempi vaihtoehto juuri tuon balsaraenteen hankalan korjattavuuden takia.
Tuskin Balltic on veneitään ikinä huonosti tehnyt, mutta riski että joku muu on rakentanut lisäläpivientejä yms. potentiaalisia vuotopaikkoja virheellisesti vuosien varrella kasvaa, kun vene on vanha.
Itsehän juuri kerroin, kuinka Eikka on tehnyt omassa veneessäni virheellisen rustien läpiviennin, vaikka aika guru olikin veneentekijänä. Veipä kerran Stephens valokuvan pikkuantillan kölitukeista Nautorille, jotta sielläkin osattaisiin tehdä ne oikein ;-)Yllättävän monesta laatuveneen maineessa olevasta veneestä löytyy näitä mielenkiintoisia rakenneratkaisuja. Jonkun aikaa sitten katselin telakalla korjattavana ollutta suomivenettä, jossa potkuriakselin tuki oli vääntynyt ja irronnut osittain pohjasta. Reiästä näkyi vaahtoydin, eli tuki oli suoraan kiinni pohjan kerrosrakenteessa.
Baltic tai Swan ei ollut kyseessä, ja uskon ja toivon, että ko. veistämöissä ei ole vastaaviin lapsuksiin syyllistytty. Tiikkikannetkin on Balticissa olleet kaiketi alusta asti liimattu, joten kansi on vähemmän altis vuodoille.
Taitaa muuten Nauticat olla yksi harvoja veistämöitä maailmassa, joka edelleen tekee myös kannet umpilaminaatista. Pisteet sinne!
- Ehrenswärd
Nauticatit on mastonkuljetusaluksia, lähempänä Suomenlinnan lauttaa kuin purjevenettä.
- Syvyysyli175
Totuus on se ,että olen purjehtinut 7 kesää.Puolenkymmentä kertaa on Nauticat tullut vastaan tai ollut matkalla samaan suuntaan.Ei niillä koskaan ole ollut purjeita päällä?Ehkä Nauticat purjehtii ihan hyvin,mutta onko ostajilla se ajatus...että kun tämä kerran on moottoripurjehtija ,niin ajetaan moottorilla?
- vai "totuus" ?
Ilmeisesti olet purjehtinut ainoastaan kotisaariston vesillä ja teit "totuus"-päätelmäsi siitä. Jos ensi kesänä seilaat eteläisellä Itämerellä tai käyt Pohjanmeren puolella, todennäköisesti näet purjehtivia Nauticatteja siellä. Saksalaisten, hollantilaisten ja engelsmannien Nauticateissa näkee jopa spinnuja!
Olisiko yksi selitys meidän paikalliseen ilmiöömme se, että Nauticat on verraten raskas ja vaatii tuulta kulkeakseen purjein. Ehkä Nauticatit liikkuvat moottorilla sen verran mukavasti, että kiinnostus kevyen tuulen saaristopurjehduksiin on vähäistä? - NC on uppotukki
vai "totuus" ? kirjoitti:
Ilmeisesti olet purjehtinut ainoastaan kotisaariston vesillä ja teit "totuus"-päätelmäsi siitä. Jos ensi kesänä seilaat eteläisellä Itämerellä tai käyt Pohjanmeren puolella, todennäköisesti näet purjehtivia Nauticatteja siellä. Saksalaisten, hollantilaisten ja engelsmannien Nauticateissa näkee jopa spinnuja!
Olisiko yksi selitys meidän paikalliseen ilmiöömme se, että Nauticat on verraten raskas ja vaatii tuulta kulkeakseen purjein. Ehkä Nauticatit liikkuvat moottorilla sen verran mukavasti, että kiinnostus kevyen tuulen saaristopurjehduksiin on vähäistä?et ole ilmeisesti itse käynyt tanskan salmien takana, ei muuta eroa kuin nousuvesi.
- Seitsemän merta
NC on uppotukki kirjoitti:
et ole ilmeisesti itse käynyt tanskan salmien takana, ei muuta eroa kuin nousuvesi.
On siellä myös laskuvesi...
- entä sitten?
NC on uppotukki kirjoitti:
et ole ilmeisesti itse käynyt tanskan salmien takana, ei muuta eroa kuin nousuvesi.
On paljon muutakin eroa. Ja vielä enemmän eroa huomaisit Tanskansalmessa… Mutta miten kommenttisi liittyi aiheeseen? Vai oliko se jodlarin loppuunkulunut utv-vitsi?
- Seppomartti
Almerimarin marinassa Espanjassa tällä hetkellä yleisin Suomessa tehty vene on Nauticat. Veneitä ehkä 500-600. Mutta ei kyllä liity mitenkään otsikon aiheeseen eli Balticin arvostukseen.
- jakoviivaviivajako
Laita tohon arvioon jakoviiva ja alle 10!
- Baltic's
Amerikkalaisten mukaan sarjavalmisteisissa Baltic-veneissä on yksi iso vika. Niitä tehtiin liian vähän.
- Liian vähän
Totta. Kun tekeminen lopetettiin, moni veneen tilannutkin jäi ilman.
- Baltic Yachts 30 v !
Tässä linkissä on mielenkiintoinen dia-sarja Baltic Yachtsin historiasta ja nykyisyydestä. Firma täytti hiljattain 30 vuotta. Siksi oli juhlaesitelmä ja oheiset kuvat.
http://www.slideshare.net/SailInFinland/the-story-of-a-breakthrough-yard-baltic-yachts-pg-johansson-hss-classic-symposium-2014
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️922007Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671480YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741269- 711107
Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2251082Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan871044Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.145974Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava237928Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51906Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88881