5kk ikäinen Perhepäivähoitajalle

Surullinenx6

Tilanne on perheellämme niin että meidän on mentävä molempien töihin ja täytyy viedä vauva perhepäivähoitoon. Tämä raastaa sisintäni mutta taloudellinen tilanteemme vaatii sen. Onko muita ketkä ovat joutuneet viemään näin pienen hoitoon? Miehellä sään.kokopäivätyö, itselläni 3-vuoro. Oon tuskissani, työt on aloitettava ensi kuussa jolloin vauva täyttää tuon 5kk. Ei ole ketään tuttua joka voisi lastamme hoitaa, isovanhemmatkin töissä. Kohtalotovereita?

63

1794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

      Oletko varma, että se on taloudellisesti kannattavampaa? Kunnalliseenhan häntä ei saa hoitoon, koska kunnallista hoitoa ei tarjota silloin kun lapsesta on oikeus vanhempainvapaaseen. Saat siis palkan lisäksi vanhempainpäivärahan miniminä, mutta joudut todennäköisesti maksamaan aika hyvän summan hoitajalle lapsesi hoidosta, jolloin todennäköisesti käteen ei jää juuri sen enempää kuin ansiosidonnaisesta äitiyspäivärahastasikaan. Kohtalotovereita tuskin on paljon, koska tosiasia on, että tuo saattaa jopa tulla taloudellisesti kalliimmaksi.

    • HöpöHöpön

      Johan vitsin murjasit. Koskaan EI ole pakko mennä töihin ennen vanhempainvapaan loppumista.

    • Mieti kahdesti

      Söisin vaikka jokapäivä kaurapuuroa ja hoitaisin noin pienen lapsen itse. Luulenpa ettei ole lapselle hyväksi et joutuis äidistä noin varhain eroon hoidon ajaksi. Ei lapsen edun mukaista! Mieti tarkasti ja ota rahallinen tilanne selville.

    • miettelijäs

      Mielestäni ei kannata sinun palata töihin ja jos miehelläsi on työ ja töissä olla ja sinä saat kuitenkin Kelalta jotain tukea kun vauvan kanssa kotona olet niin luulen että pärjäätte muutaman kuukauden ja laita lapsesi hoitoon sitten kun vanhempainvapaa loppuu. Kunnalliseen et lastasi saa ennen kuin 9kk vanha ja yksityinen tulee aika hintavaksi ja itse en noin pientä jättäisi hoitamaan ihan kelle vaan. Toisaalta miksi lapsi on hankittu jos talous ei sitä kestä?..on niistä iso vastuu ja kandee miettiä tarkasti missä vaiheessa perhe hankitaan ja onko sen aika vielä. Itse kuitenkin päätösenne teette koskien perhettänne ja toivon että pystyisit itse jäämään hoitamaan vielä muutamaksi kuukaudeksi kotia lastasi ja sitten ei raasta mieltäsi.

    • czxczx

      Minä palasin toihin kun lapseni oli 3kk ja makse maksoi noin tonnin per kk

      • ???????????

        Kuka/mikä hoiti lastasi?


    • pphoitaja.

      Anteeksi nyt vain ap. mutta tuntuu lapsesi puolesta ihan kamalalta.
      Minulla on ollut näiden 20 vuoden aikana hoidossa kaksi lasta jotak ovat olleet hoidossani vauvasta asit ja aina, lomat ja kaikki. Ja kyllä oireilevat.
      En kukaan lapsi saa hoitopaikassa sitä rakkautta ja huomioimista jota lapsen kuuluisi saada, vanhemmiltaan.
      Vaikka hoidan lapet hyvin, lämmöllä ja tasapuolisesti niin koskaan ei kukaan ulkopuolinnen voi korvata lapsen ja äidin välistä suhdetta. Sitä pitää vaalia.

      Nämä oireilevat lapset kiintyivät minuun liikaa, takertuivat ja alkoivat jopa tuntua riesalta. En tietenkään näyttänyt sitä lapsille, mutta kyllä ajattelin useasti että lapsi-parat. Eivätkö heidän omat vanhemansa välitä heistä tuon vertaa.

      Varhainen vuorovaikutus lapsen ja äidin välillä kantaa lapsen koko loppuelämää.

    • fgdfghdgh

      Miksi teidän TÄYTYY molempien mennä töihin? Ihan oikeasti? Mikä tässä maailmassa on sellaista, että ette saa asioita järjestymään niin, että olisit lapsesi kanssa kotona vaikka vuoden?

      Ja jos tilanne todellakin on tuo, niin jos tiesitte sen jo ennen lapsen tekoa, niin en tajua miksi teitte lapsen...

      Olen itse uralla kohtuullisesti menestynyt nainen, samoin on menestynyt mieheni. Mutta molempien lasten kanssa on ollut vanhempi kotona 1,5 vuotta. Ei ole maailma siitä kaatunut.

    • Ap.

      Laskut pitää hoitaa. Eikä kiinnosta kitkuutella väkisin. Vauva ei kuitenkaan yksin hoitoon menisi, vaan sisarustensa kanssa jotka eivät ole vielä päiväkoti -vaan pph ikäisiä, minulla siis useampi lapsi. Mistä saitte päähänne että vauva on ainoa?

      Tarkoitukseni oli aloittaa sijaisuushommilla jolloin pyrin hoitamaan ilta ja yövuoroja jotta vauvan ei tarvitsisi olla hoitajalla kuin silloin tällöin muutaman tunnin, joskus ehkä päivän..

      Enkä pyytänytkään kritiikkiä, vaan muita samassa tilanteessa olevia, jotka ovat siis lähteneet työrintamalle aikaisemmin.

      Ps. Saan nyt jokatapauksessa vanhempainrahan MINIMINÄ, joten siihen tulevat tulot eivät vaikuta millään lailla.

      • Ap.

        Lapsiperheitä ei tueta milläänlailla, eikä kannusteta elättelemään niitä kotona. Tiedän etten ole ainoa joka rahan vuoksi aikoo töihin aiemmin ja tarkoitukseni olikin "vuodattaa", ei kerätä haukkuja. Vanhemmista lapsistani olen ollut kotona kunnes ovat olleet kolme, mutta nyt on kolme alle kolmivuotiasta ja taloudellinen tilanne vaan pakottaa töihin. Mies makselee laskut ja minä yritän ostiskella tarvittavia olemattomalla minimillä ja ruokia. Ei sitä montaa vuotta viitsi köyhyydessäkään elää, vaikka lapset ovat suurin rikkaus mitä vanhemmilla voi olla.


      • EiVaanTajuaTaas.
        Ap. kirjoitti:

        Lapsiperheitä ei tueta milläänlailla, eikä kannusteta elättelemään niitä kotona. Tiedän etten ole ainoa joka rahan vuoksi aikoo töihin aiemmin ja tarkoitukseni olikin "vuodattaa", ei kerätä haukkuja. Vanhemmista lapsistani olen ollut kotona kunnes ovat olleet kolme, mutta nyt on kolme alle kolmivuotiasta ja taloudellinen tilanne vaan pakottaa töihin. Mies makselee laskut ja minä yritän ostiskella tarvittavia olemattomalla minimillä ja ruokia. Ei sitä montaa vuotta viitsi köyhyydessäkään elää, vaikka lapset ovat suurin rikkaus mitä vanhemmilla voi olla.

        Moni alle kolmevuotias ei ole valmis hoitoon!!! Hävetkää! Ylistys niille jotka pitävät lapsensa kotona eskari ikään asti!! Hohhoijaa... Eiköhän meitä kaikkia oo moneen junaan....... Ja nämä "kokeneet lastenhoitajat" huomaavat miten lapset oirelevat!? Joopa joo. Tien monia lapsia jotka oireilevat monesta syystä, monet jopa siitä kun kolmivuotiaina joutuneet hoitoon. Tai nuo puolitoistavuotiaan... Kiesus mitä viisastelijasakkii liikkeellä.
        Olkaamme kaikki ihan paskoja vanhempia!


      • --------------

        Muuten voisin vielä yrittää ymmärtää pakon, mutta tuo "eikä kiinnosta kitkuutella väkisin" vie ymmärrykseni kokonaan. Kyse on siis siitä, ettei kiinnosta, ei siitä, että olisi pakko. Ja nyt on kysymys muutaman kuukauden kituuttelemisesta, ei esimerkiksi kahden vuoden, mikä voisi ollakin jo kohtuuttoman rankkaa. Vanhempainvapaa loppuu noin neljän kuukauden kuluttua. Paljonko se neljän kuukauden palkka sitten suurempi kuin kulut tuosta järjestelystä? Mikä on kokonaissaldo, millä olet valmis viemään vauvalta oikeuden kokopäivä-äitiin tärkeinä kuukausina? Tienaatko peräti yhteensä tonnin?

        Siis sisarustensa kanssa? Kunnalliseenhan et vauvaasi saa, kun sinne ei oteta vauvoja, joiden kuuluisi olla vielä kotona. Joudut siis laittamaan ne sisaruksetkin yksityiselle hoitoon. Ja taas nousee kulut järjestelystä! Riippuu tietenkin, että mitä tukia sinun kuntasi maksaa yksityisestä hoidosta niiden hoitoikäisten kohdalla, pienimmän kohdallahan saat sen äitiyspäivärahan miniminä, joka tuskin riittää hoitomaksuun. Todennäköisesti käteen jäävä rahasumma vain sen kun pienenee...


      • Vaihtoehtoja?

        Ettekö pystyneet millään varautumaan etukäteen esim. säästämällä? Onko lapsia pakko tehdä useampi, jos ei ole varaa? En halua olla ilkeä, mutta en oikein ymmärrä tuota.

        Aika vähän taidat löytää sellaisia, jotka olisivat samassa tilanteessa. Itse en tunne ketään, joka olisi vienyt tuossa iässä lapset hoitoon.

        Oletteko miettineet kaikki vaihtoehdot? Toimeentulotuki, varmaan saisitte sitä, jos todella tulonne on niin pienet, että ette tule toimeen? Entä saisitteko yhtään enemmän rahaa, jos mies olisi osan viikosta töissä ja sinä osan? Miten työantaja siihen suhtautuisi? Hoitokin maksaa, tienaatko sijaisuushommilla niin paljon, että taloudellinen tilanteenne oleellisesti paranisi?

        Kai pystyisitte kitkuttelemaan muutaman kuukauden vielä jotenkin?

        Itse jouduin laittamaan lapsen vajaan 11 kk iässä päiväkotiin ja tunsin tunnon tuskia, jota ei helpottaneet muiden mielipiteet.


      • Köyhän lapsuus
        Ap. kirjoitti:

        Lapsiperheitä ei tueta milläänlailla, eikä kannusteta elättelemään niitä kotona. Tiedän etten ole ainoa joka rahan vuoksi aikoo töihin aiemmin ja tarkoitukseni olikin "vuodattaa", ei kerätä haukkuja. Vanhemmista lapsistani olen ollut kotona kunnes ovat olleet kolme, mutta nyt on kolme alle kolmivuotiasta ja taloudellinen tilanne vaan pakottaa töihin. Mies makselee laskut ja minä yritän ostiskella tarvittavia olemattomalla minimillä ja ruokia. Ei sitä montaa vuotta viitsi köyhyydessäkään elää, vaikka lapset ovat suurin rikkaus mitä vanhemmilla voi olla.

        Kannattaa vielä laskea, että kuinka paljon rahaa teillä todellisuudessa tulee olemaan enemmän käytettävissä. Paljonko hoitopaikka useammalle lapselle maksaa/kk ja paljonko enemmän tulosi ovat kuussa kuin kotona ollessasi? Verotus huomioon ottaen.

        Ja onko ihan mahdoton ajatus kitkutella vielä muutama kuukausi?

        Kuinka köyhiä oikeasti olette? Eikö nykyään saa toimeentulo tukea ym.? Selvittäkää onko teillä mahdollisuus sellaiseen. Omassa lapsuudessa sossussa käyminen ja sieltä tuen saanti oli vähän eri juttu. Isäni joskus sanoi, että pitää varmaan mennä kohta sossuun, mutta eivät varmaan koskaan käyneet. Olihan se ikävää, kun meitä kiusattiin halppis vaatteista, luistimista, suksista, monoista, pyöristä (ei ollut vaihdepyörää). Kotiinkaan ei kehdannut kavereita pyytää. Mutta nykyään on kaiken maailman kirppiksiä ja netissäkin myydään ihan hyväkuntoisiakin lasten tarvikkeita ja vaatteita. On ihan tavallista, että ostetaan käytettyä.

        ja ainakin ihan pienet lapset varmaan tarvitsee enemmän vanhempien hoivaa, kun hienoja vaatteita ym. Ei alle 3 vuotias vielä sellaisista kauheasti ymmärrä ja varsinkaan alle 5 kuukauden ikäinen.


      • lasta kunnioittava

        Ap, meinasin just laittaa tuon että alkuperäinen aloittaja ei ole tänne tullut hakemaan kritiikkiä tai arvostelua huonosta äitiydestä...Tilanteita on erilaisia, joskus arvaamattomiakin. Älä välitä, ja voin kertoa omasta kokemuksestani.

        Toki aikoinaan kun itselläni oli tilanne että jouduin viemään 5kk:n ikäisen vauvan hoitoon, oli se, ettei äitiyspäivärahaa ollut kuin kuutisen viikkoa n.40v sitten.

        Siihen aikaan HS:ssä oli pitkät rimpsut perheitä, jotka hakivat kotiinsa vauvalleen hoitajaa. Esim. ennen ensimmäisen oman vauvani syntymää olin hoitamassa ieniä vauvoja vauvan omassa kodissa. Kävin yhteen aikaan iltalukiota ja sain lukea vauvan nukkuessa. Vauvat olivat jopa vain 3 viikon ikäisiä kun menin, mutta 6 viikkon iästä 8 viikkkoon tavallisin.

        Kun hoitamani vauva kasvoi n. 1,5 vuoden ikäiseksi saatoin vaihtaa perheeseen jossa sain lukea enemmän muutaman viikon ikäisen vauvan nukkuessa.

        Totta kai oma vanhempi, ummi, täti, tai vaikka kummi ja hyvä ysävätär tuo turvallisuutta vauvan hoitoon. Mutta aon niitä hyviäkin hoitajia.

        Ollessani kunnallinen pph 1980-luvulla minulle laitettiin aina uusi vauva kun vauvana aloittanut kasvoi n. vuoden ikään. Jopa 5kk:n ikäinen oli ja varmasti hoidin kuin omaani. Ohessa muutama muukin taapero kunnalta ja omi koululaisia sekä yksi joka ei ollut...

        7kk:n ikäinen vauva laitettiin minulle äidin sairaalassaoloajan. Vauva tkeskeli kovin, eikä kodinhoitaja "jaksanut" vauvan kanssa siellä vauvan kotona. Itkeskeli meilläkin, jos laitoin pois sylistä. Lapsi oli saanut kielteisen perusturvan äidiltään, kyseessä masennus synnytyksen jälkeen..

        Keinoja ratkaista lastenhoito on kuitenkin mahdollista.

        -Iltaopiskelija teille kotiin vaikka ei lukisi päivisin koska on muitakin lapsia vahdittavana. Opiskellija kuitenkin arvvostaisi pientä lisätienistiä, ja kun ei joka päivä kenties tarvita voi lukea sitten.

        -Eläkeläinen. Hän saa tienata n.640€/kk ilman verotusta. Voisi hyvinkin löytyä teille.

        -Onko puistotätitoimintaa?
        Minä aikoinaan perustin oman puistotätiyrityksen Helsinkiin, hoidin omatkin siinä samassa. Koska kaikilla ei ole esim. parveketta, tuotiin puistooni nukkumaan vaunuihin myös vauvoja.

        Tämä ulkoilumuoto ei ole kovin kallista. Isommat lapsesi voisivat olla puistossa kavereiden kanssa silloinkin kun olet kotosalla...

        Hyvää jatkoa, älä anna muiden syyllistää.


    • ''työelämässä''

      Minun anoppini laittoi lapset hoitoon kun olivat 5kk vanhoja (tai hoitaja tuli kotiin), koska oli pakko, kun oli yrittäjä. Siskoni palasi puoliksi työelämään kun lapsi oli 2kk, välillä vauva mukana, välillä isänsä kanssa kotona ja välillä minulla hoidossa. Hänkin on yrittäjä. Ja minunkin lapsni on välillä ollut isovanhemmilla hoidossa koska itsekkin olen tehnyt sillointällöin töitä jonkun verran koska joissain tilanteissa on pakko. Yrittäkääpä itse olla yrittäjiä ja lapsen kanssa kotona siihen 1,5 v.
      Minkä takia jotkut eivät voi käsittää, että työelämään on joidenkin vain pakko palata aikaisemmin. Yrittäjänä ei ole usein kovin paljon varaa valita kuinka kauan on lapsensa kanssa kotona.

      Tuskimpa nämä työelämään palaavat äidit sinne hinkuvat.

      • Oma valinta

        On täysin eri asia laittaa 5kk ikäinen lapsi hoitoon (onneksi ei taida edes kuntapuolelle onnistua) kuin jo 1v 6 kk hoitoon. Miksi tehdä lapsia ollenkaan jos ei "pysty" kuin 2-5 kk antamaan tälle lapsuutta?
        Kyllä ne äidit sinne hinkuu, jos lapsi viedään jo alle puolivuotiaana hoitoon, syyllinen siihen löytyy peilistä, ei mistään muusta tahosta. Yksikään äiti ei ole korvaamaton työnantajlle, mutta on korvaamaton sille lapselleen.
        Rahaa saa muualtakin kuin lasen selkänahasta. Äitiyslomastahan maksetaan tuloista riippuvaa korvausta, ainakin ennen oli näin? Ja äitiyslomaa (mikä lie nyt termi sille) oli 9kk asti.


    • ai muka pakko

      Kenenkään ei ole "pakko palata työelämään aikaisemmin". Kuka pakottaa? Ihanko aseella? Se on aina oma valinta, että miten elämänsä järjestää. Millaset asumiskulut, onko autoa, onko kulutusluottoa, onko yrittäjä? Kaikki nämä ovat omia valintoja. Ja se on aina arvovalinta, että haluaako mennä töihin vai hoitaa lapsia kotona. Itse valitsin "kituutuksen" ja elintasosta tinkimisen, jotta voin hoitaa lastani kotona. Ja ihan hyvin menee; ruokaa ja muuta välttämätöntä on aina saatu. Ja harrastaa voi ilmaiseksikin. ps: Kyllähän se raskaus yrittäjälläkin kestää n.9kk ja on aikaa järjestää asiat. Ja pankista saa asuntolainalle lyhennysvapaata jne.. Oikeesti aika kökköjä tekosyitä laiskoilla vanhemmille kaikki nuo "pakko mennä töihin". Ettei tartte ottaa kasvatusvastuuta..

      • minäminäminä

        Mihinkähän se vanhempien kasvatusvastuu katoaa kun lapset menevät hoitoon???

        Jokainen tekee omat ratkaisunsa tässä elämässä ja kantaa niistä myös vastuun.
        Kaikkien ei tarvitse tehdä niin kuin minä teen eikä minun tarvitse jatkuvasti arvostella muiden tekemisiä.


      • dfghfdhfdh
        minäminäminä kirjoitti:

        Mihinkähän se vanhempien kasvatusvastuu katoaa kun lapset menevät hoitoon???

        Jokainen tekee omat ratkaisunsa tässä elämässä ja kantaa niistä myös vastuun.
        Kaikkien ei tarvitse tehdä niin kuin minä teen eikä minun tarvitse jatkuvasti arvostella muiden tekemisiä.

        Kyllä vaan tarvitsee arvostella muiden valintoja, kun jonkun on ajateltava sen lapsen parastaq. Hyvä että ulkopuoliset ajattelvat lapsen parasta, kun omat vanhemmat eivät sitä tee!
        Se lapsi pitäisi olla tärkein kaikkia valintoja tehdessä, eikä minäminäminä haluun toihin. Tosi itsekästä ja aikuiselta ihmiseltä, jonka pitäisi kantaa vastuu ta toisen elämästä.
        Enemmänkin saisi lailla puuttua näihin lapsen oikeuksien polkemiseen!


      • minäminäminä
        dfghfdhfdh kirjoitti:

        Kyllä vaan tarvitsee arvostella muiden valintoja, kun jonkun on ajateltava sen lapsen parastaq. Hyvä että ulkopuoliset ajattelvat lapsen parasta, kun omat vanhemmat eivät sitä tee!
        Se lapsi pitäisi olla tärkein kaikkia valintoja tehdessä, eikä minäminäminä haluun toihin. Tosi itsekästä ja aikuiselta ihmiseltä, jonka pitäisi kantaa vastuu ta toisen elämästä.
        Enemmänkin saisi lailla puuttua näihin lapsen oikeuksien polkemiseen!

        Millä tavalla se toisten arvostelu ja haukkuminen parantaa yhdenkään lapsen oloja?
        Tee mieluummin vaikka se lakialoite asiasta tai järjestä jotain neuvontaa pienten lasten vanhemmille. Syyllistämällä saat vain pahaa aikaiseksi.


      • eiköhän jokainen
        minäminäminä kirjoitti:

        Millä tavalla se toisten arvostelu ja haukkuminen parantaa yhdenkään lapsen oloja?
        Tee mieluummin vaikka se lakialoite asiasta tai järjestä jotain neuvontaa pienten lasten vanhemmille. Syyllistämällä saat vain pahaa aikaiseksi.

        aikuinen tajua ilman neuvontaakin että lapsen parasta ei ole mennä hoitoon 5 kk ikäisenä.Aloittajan tilanne kuulostaa kyllä vähän keksityltä..


      • minäminäminä
        eiköhän jokainen kirjoitti:

        aikuinen tajua ilman neuvontaakin että lapsen parasta ei ole mennä hoitoon 5 kk ikäisenä.Aloittajan tilanne kuulostaa kyllä vähän keksityltä..

        Kun näitä juttuja lukee niin uskottava se on, että jokainen aikuinen ihminen ei tajua sitä.

        Itsekkyys on nykyään kova sana, mutta aina kaikki ei johdu itsekkyydestä. Ihminen voi olla myös ymmärtämätön, avuton, kykenemätön ja ties mitä muuta. Meitä kun on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin.

        Perheen perustaminen, lasten hankkiminen ja hoitaminen pitäisi olla pakollisena oppiaineena koulussa tai viimeistään äitiysneuvolan asiakkaille.

        Tuomitseminen ja syyllistäminen ei auta ketään. Neuvominen ja joskus ihan kädestä pitäen ohjaaminen olisi tehokkaampaa.

        Ja meidän muka viisaampien ja parempia ratkaisuja tehneiden täytyy muistaa, että me tiedämme vain oman tilanteemme. Emme toisten.


    • kohti kevättä

      Onko miehesi tällähetkellä työtän vai töissä? Jos hän on työtän niin voisiko hän hakea ensin töitä? Ja pystyisitkö palkkaamaan jonkun yksityisen hoitajan kotiisi? Ymmärrän kyllä että taloudellisesti voi olla hankalaa, mutta pienin lapsesi on vielä aivan vauva viellä..

    • miettikää vielä

      Se on reilut kaksi sataa euroa lapselta kuukaudessa se hoitomaksu. Eli jos teillä on useampia , niin maksat hoitomaksuja jo lähes tuhat euroa kuukaudessa eli tuskin teillä elintaso hirveästi kohentuu, jos et ole jossain työssä, missä hirmuliksat. Ja kun kunnallisessa tuo ei onnistu, niin yksityisellä voi hinnat olla vieläkin kovemmat etenkin noin pienestä lapsesta, koska vie aikalailla enemmän aikaa hoitajalta noin pieni lapsi. Ja se että löydät pph:n, joka ottaa noin pienen lapsen, ja olisi hoidossa vain muutaman tunnin silloin tällöin. Palkka se on tärkeä hoitajallekin.

    • murkku-55

      Harmi kun joudutta viemään noin pienen hoitoon. Mutta tiedän että perhepäivähoito on paras mahdollinen hoitomuoto jos ei ole isovanhempia joita voi käyttää. Toivon että saatte parhaan mahdollisen hoitajan. Minä olen toiminut perhepäivähoitajana yli 30 v ja minulle hoitolapset ovat aina olleet tärkeitä. Mottoni onkin että," hoida muiden lapsia niin kuin ne olisivat omia" Uskon että kaikki hoitajat ovat niin kokeneita ja ammattitaitoisia, että hoitavat parhaalla mahdollisella tavalla pienokaistasi.

      • Hmmm...

        Minä en kyllä usko valitettavasti tuohon, että kaikki perhepäivähoitajat hoitavat parhaalla mahdollisimmalla tavalla lapsia. Heiät on moneen junaan...


      • pph minäkin
        Hmmm... kirjoitti:

        Minä en kyllä usko valitettavasti tuohon, että kaikki perhepäivähoitajat hoitavat parhaalla mahdollisimmalla tavalla lapsia. Heiät on moneen junaan...

        Huonot hoitajat eivät pysy kauan alalla, koska ei sellainen ihminen jaksa pitkään hoitaa lapsia joka ei siitä työstä oikeasti pidä.

        Ja vanhemmat kyllä mainostavat niin hyvässä kuin pahassakin. Kukaan ei vie lastaan hoitajalle jota kovasti moititaan. Ura loppuu siihen.

        Hyvä perhepäivähoitopaikka on ehdottomasti pienelle lapselle paras. Suurissa ja meluisissa ryhmissä ehtii kyllä olla eskari- ja kouluikäisenäkin ihan riittävästi.

        Itse en veisi 5 kk:n ikäistä hoitoon, mutta hoitajana otan kyllä erittäin mielelläni alle vuoden ikäisiä hoitoon.


    • fdghdfghfgh

      Minun tyttäreni hoiti ystävänsä 5kk:n ikäistä lasta omiensa ohella siihen asti että lapsi pääsi kunnaliseen hoitoon. Hyvin sujui. Molemmat hyötyivät ja ystävyyssuhde äitiin ja lapseeen säilyy hoitojakson jälkeenkin.

      • masamata

        Seuraillut täällä Vantaalla yhtä pph:ta jolla näyttäisi olevan yleensä kolme lasta hoidossaan, aikamoista... Hän aika surutta karjuu lapsille ikävän kuuloisesti, haukkuu ja huutaa. Ei tietenkään aina, mutta tämän oon huomannut muutaman kerran samaan aikaan ulkoillessamme. Että siinä mielessä mäkin uskon, etteivät ikävä kyllä kaikki pph:t ole ihan parhaita mahdollisia...ehkäpä tästäkin hoitajasta sitten sana leviää, lapset ainakin joille huutaa, ovat iässä että pystynevät vanhemmilleen kertomaan asiasta.


      • kolmen äiti...
        masamata kirjoitti:

        Seuraillut täällä Vantaalla yhtä pph:ta jolla näyttäisi olevan yleensä kolme lasta hoidossaan, aikamoista... Hän aika surutta karjuu lapsille ikävän kuuloisesti, haukkuu ja huutaa. Ei tietenkään aina, mutta tämän oon huomannut muutaman kerran samaan aikaan ulkoillessamme. Että siinä mielessä mäkin uskon, etteivät ikävä kyllä kaikki pph:t ole ihan parhaita mahdollisia...ehkäpä tästäkin hoitajasta sitten sana leviää, lapset ainakin joille huutaa, ovat iässä että pystynevät vanhemmilleen kertomaan asiasta.

        Ja pah! Paras pph on sellainen joka pitää rajat ja kurin vaikka naapurit tuijottaisivat. astemme pph:n kanssa olemme selkeästi sopineet, että rajat ja kuri pidetään vaikka kuinka ulkopuoliset sanoisivat mitä. Haku- ja tuontitilanteet ovat pahinpia tilanteita joisssa omani koettelevat rajoja. olen tyytyväinen että pph on sanansa mittainen lapsille, ja pitää niin lupaukset kuin uhkauksetkin.
        Käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeänne! Ei kunon ihmistä voi kasvattaa ilman tunteita silkkihansikkain ja lasten kuuluu testata rajoja!


      • pph minäkin
        masamata kirjoitti:

        Seuraillut täällä Vantaalla yhtä pph:ta jolla näyttäisi olevan yleensä kolme lasta hoidossaan, aikamoista... Hän aika surutta karjuu lapsille ikävän kuuloisesti, haukkuu ja huutaa. Ei tietenkään aina, mutta tämän oon huomannut muutaman kerran samaan aikaan ulkoillessamme. Että siinä mielessä mäkin uskon, etteivät ikävä kyllä kaikki pph:t ole ihan parhaita mahdollisia...ehkäpä tästäkin hoitajasta sitten sana leviää, lapset ainakin joille huutaa, ovat iässä että pystynevät vanhemmilleen kertomaan asiasta.

        Varmaan päiväkodeissakin tulee tilanteita, että lapsille joutuu korottamaan ääntään ja asettamaan tiukastikin rajoja. Samoin kotona. Se on elämää.

        Huono hoitaja on sellainen, joka laiminlyö lapsia, ei huolehdi heidän perustarpeistaan (ruoka, lepo,leikki) on väkivaltainen jne. En usko, että sellaisia hoitajia löytyy kovinkaan monta. Yksikin on valitettavasti liikaa ja pilaa koko perhepäivähoidon maineen. Tosin sellaisia hoitajia löytyy myös päiväkodeista. Onhan noista pakkosyötöistä ja lasten teippaamisista uutisoitu.

        Ulkopuolisen silmissä asiat voivat näyttää ihan joltain muulta kuin ovat. Vanhemmat näkevät kyllä lapsistaan onko hoitopaikassa hyvä olla.


      • Äänen korottaminen?
        pph minäkin kirjoitti:

        Varmaan päiväkodeissakin tulee tilanteita, että lapsille joutuu korottamaan ääntään ja asettamaan tiukastikin rajoja. Samoin kotona. Se on elämää.

        Huono hoitaja on sellainen, joka laiminlyö lapsia, ei huolehdi heidän perustarpeistaan (ruoka, lepo,leikki) on väkivaltainen jne. En usko, että sellaisia hoitajia löytyy kovinkaan monta. Yksikin on valitettavasti liikaa ja pilaa koko perhepäivähoidon maineen. Tosin sellaisia hoitajia löytyy myös päiväkodeista. Onhan noista pakkosyötöistä ja lasten teippaamisista uutisoitu.

        Ulkopuolisen silmissä asiat voivat näyttää ihan joltain muulta kuin ovat. Vanhemmat näkevät kyllä lapsistaan onko hoitopaikassa hyvä olla.

        Mun mielestä huutaminen ei ole koskaan oikein. Tiukkaan sävyyn saa sanoa, mutta ei huutaa. Itselle ainakin tulee paha olo, kun kuulee esim. isän tai äidin huutavan lapselle pää punaisena. Ja väkivaltaa se on henkinenkin. Itse en huuda lapselleni ja toivon, että ei hoitajatkaan! Voihan sitä joskus hoitajillakin pinna palaa, mutta ammattilaisena pitäis pystyä hillitsemään itseään, eikä saada raivareita (sellaistakin sattuu).

        Kyllä mun mielestä ollakseen hyvä hoitaja ei riitä, että huolehtii vain perustarpeista, ei ole väkivaltainen eikä laiminlyö lapsia... Esim. jos hoitaja on aina naama nurinpäin niin ei ole hyvä juttu.


      • Äänen korottaminen?
        kolmen äiti... kirjoitti:

        Ja pah! Paras pph on sellainen joka pitää rajat ja kurin vaikka naapurit tuijottaisivat. astemme pph:n kanssa olemme selkeästi sopineet, että rajat ja kuri pidetään vaikka kuinka ulkopuoliset sanoisivat mitä. Haku- ja tuontitilanteet ovat pahinpia tilanteita joisssa omani koettelevat rajoja. olen tyytyväinen että pph on sanansa mittainen lapsille, ja pitää niin lupaukset kuin uhkauksetkin.
        Käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeänne! Ei kunon ihmistä voi kasvattaa ilman tunteita silkkihansikkain ja lasten kuuluu testata rajoja!

        Ja varsinkaan haukkumista en ymmärrä. "Eks sä ny v... apina tajua"! Tämmöstä ym. kuulee ainakin vanhempien suusta. Kamalaa.


      • pph minäkin
        Äänen korottaminen? kirjoitti:

        Mun mielestä huutaminen ei ole koskaan oikein. Tiukkaan sävyyn saa sanoa, mutta ei huutaa. Itselle ainakin tulee paha olo, kun kuulee esim. isän tai äidin huutavan lapselle pää punaisena. Ja väkivaltaa se on henkinenkin. Itse en huuda lapselleni ja toivon, että ei hoitajatkaan! Voihan sitä joskus hoitajillakin pinna palaa, mutta ammattilaisena pitäis pystyä hillitsemään itseään, eikä saada raivareita (sellaistakin sattuu).

        Kyllä mun mielestä ollakseen hyvä hoitaja ei riitä, että huolehtii vain perustarpeista, ei ole väkivaltainen eikä laiminlyö lapsia... Esim. jos hoitaja on aina naama nurinpäin niin ei ole hyvä juttu.

        Lasten kanssa nyt vaan on pakko käyttää välillä ääntään. Eivät edes kuule aina normaalia puhetta kun huutavat itsekin toistensa suuhun.

        Haukkuminen onkin sitten ihan eri juttu. Minä tiedän tasan yhden hoitajan joka ihan oikeasti huusi ja kiroili lapsille. Hän ei ole enää töissä. Kukaan ei halunnut viedä hänelle lapsiaan ja hyvä niin.

        Oma ääneni kohoaa jos esim. näen että joku lapsi lyö toista. Se on ihan vaistomaista. En koe sen takia olevani huono hoitaja ja vanhemmiltakin olen aina saanut tosi hyvää palautetta.

        Ei lapsia kannata pumpulissa pitää. Koulussa opettaja voi huutaa joskus, harrastuksissa tulee eteen tilanteita, että ohjaajan ääni kohoaa. Aikuisenakin voi joutua tilanteeseen, että joku tulee karjumaan päin naamaa. Puhumalla ne selviää. Lapsellekin voi selittää, miksi huusi, jos lapsi sitä säikähtää.
        En usko, että on kovinkaan montaa imistä, jotka eivät joskus syystä tai toisesta ääntään korota. Ihmisiähän me kaikki olemme.


      • Äänen korottaminen?
        pph minäkin kirjoitti:

        Lasten kanssa nyt vaan on pakko käyttää välillä ääntään. Eivät edes kuule aina normaalia puhetta kun huutavat itsekin toistensa suuhun.

        Haukkuminen onkin sitten ihan eri juttu. Minä tiedän tasan yhden hoitajan joka ihan oikeasti huusi ja kiroili lapsille. Hän ei ole enää töissä. Kukaan ei halunnut viedä hänelle lapsiaan ja hyvä niin.

        Oma ääneni kohoaa jos esim. näen että joku lapsi lyö toista. Se on ihan vaistomaista. En koe sen takia olevani huono hoitaja ja vanhemmiltakin olen aina saanut tosi hyvää palautetta.

        Ei lapsia kannata pumpulissa pitää. Koulussa opettaja voi huutaa joskus, harrastuksissa tulee eteen tilanteita, että ohjaajan ääni kohoaa. Aikuisenakin voi joutua tilanteeseen, että joku tulee karjumaan päin naamaa. Puhumalla ne selviää. Lapsellekin voi selittää, miksi huusi, jos lapsi sitä säikähtää.
        En usko, että on kovinkaan montaa imistä, jotka eivät joskus syystä tai toisesta ääntään korota. Ihmisiähän me kaikki olemme.

        Ja mielestäni ei ole asiallista käytöstä karjua päin naamaa aikuisellakaan. En huuda puolisollenikaan, jos ei satu olemaan niin kaukana, että ei kuule muutoin. Mutta en tarkoita sellaista huutamista/äänen korottamista. Enkä pidä siitä, että puolisoni karjuu. Ääni voi kohota, en tarkoita sitä vaan oikein sellaista vihaisena naama punaisena karjumista. Totta kai, jos näkisin toisen lapsen lyövän lastani niin kohotan ääntäni normaalista puheäänestä ja ymmärrän, että kohotetaan ääntä, jos ei toinen metelistä tai etäisyydestä johtuen kuule.

        Yhtenä aamuna kahden lapsen isä huusi lapsille kun toi heidät päiväkotiin. Huusi koko sen ajan kun tuli siihen asti kun jätti lapset hoitajalle. Kyllä siinä muutkin lapset pelästyivät, omani ainakin joka ei kotona kuule huutamista ja hoitajakin katsoi hiukan ihmeissään.

        Siskoni mies on sellainen, joka karjuu lapsilleen ja päästelee kirosanojakin. Mielestäni ei ole oikea kasvatustapa, mutta en ole asiantuntija. Huutamista on monenlaista.

        Ja mitä tulee huonoon hoitajaan niin mielestäni on itsestäänselvyys, että lapset saa ruokaa, vaipat vaihdetaan, heitä ei lyödä tai muutoin käsitellä väkivaltaisesti jne. Jos hoitaja on väkivaltainen, ei ole kyse vain huonosta hoitajasta. Sehän on jo rikoskin!


      • Äänen korottaminen
        Äänen korottaminen? kirjoitti:

        Ja mielestäni ei ole asiallista käytöstä karjua päin naamaa aikuisellakaan. En huuda puolisollenikaan, jos ei satu olemaan niin kaukana, että ei kuule muutoin. Mutta en tarkoita sellaista huutamista/äänen korottamista. Enkä pidä siitä, että puolisoni karjuu. Ääni voi kohota, en tarkoita sitä vaan oikein sellaista vihaisena naama punaisena karjumista. Totta kai, jos näkisin toisen lapsen lyövän lastani niin kohotan ääntäni normaalista puheäänestä ja ymmärrän, että kohotetaan ääntä, jos ei toinen metelistä tai etäisyydestä johtuen kuule.

        Yhtenä aamuna kahden lapsen isä huusi lapsille kun toi heidät päiväkotiin. Huusi koko sen ajan kun tuli siihen asti kun jätti lapset hoitajalle. Kyllä siinä muutkin lapset pelästyivät, omani ainakin joka ei kotona kuule huutamista ja hoitajakin katsoi hiukan ihmeissään.

        Siskoni mies on sellainen, joka karjuu lapsilleen ja päästelee kirosanojakin. Mielestäni ei ole oikea kasvatustapa, mutta en ole asiantuntija. Huutamista on monenlaista.

        Ja mitä tulee huonoon hoitajaan niin mielestäni on itsestäänselvyys, että lapset saa ruokaa, vaipat vaihdetaan, heitä ei lyödä tai muutoin käsitellä väkivaltaisesti jne. Jos hoitaja on väkivaltainen, ei ole kyse vain huonosta hoitajasta. Sehän on jo rikoskin!

        Monessa harrastuksessa ohjaajat ovat kyllä hyvin omaksuneet tämän, että lapsia ei sovi pitää pumpulissa. On esim. jalkapallo/jääkiekko valmentajia jotka huutaa suu vaahdossa lapsille. Itse harrastin aikanani hiihtoa ja siellä valmentajat huusi kisareitin varrella, mutta ne oli enemmänkin sellaista ohjeiden huutamista. En ole mielestäni mikään yliherkkä. Meillä ei vaan esim. töissä huudeta. Mieheni työpaikalla kyllä huudetaan (miesvaltainen työpaikka) ja haukutaankin. Varsinkin pomo huutaa alaisilleen. Meillä pomo ei koskaan huuda.

        En muista kun mieheni huutaneen minulle ja pari vierasta ukkoa. Toinen hermostui ajamiseeni ja käveli autolleni liikennevaloissa ja tuli karjumaan ja toinen huusi, kun luuli minun pyöräilevän jalkakäytävällä. Että ei se huutaminen nyt niin yleistä aikuistenkaan kesken ole?

        Mutta ei siitä sen enempää. Se nyt tuskin on isoin ongelma päiväkodeissa!


      • pp minäkin
        Äänen korottaminen kirjoitti:

        Monessa harrastuksessa ohjaajat ovat kyllä hyvin omaksuneet tämän, että lapsia ei sovi pitää pumpulissa. On esim. jalkapallo/jääkiekko valmentajia jotka huutaa suu vaahdossa lapsille. Itse harrastin aikanani hiihtoa ja siellä valmentajat huusi kisareitin varrella, mutta ne oli enemmänkin sellaista ohjeiden huutamista. En ole mielestäni mikään yliherkkä. Meillä ei vaan esim. töissä huudeta. Mieheni työpaikalla kyllä huudetaan (miesvaltainen työpaikka) ja haukutaankin. Varsinkin pomo huutaa alaisilleen. Meillä pomo ei koskaan huuda.

        En muista kun mieheni huutaneen minulle ja pari vierasta ukkoa. Toinen hermostui ajamiseeni ja käveli autolleni liikennevaloissa ja tuli karjumaan ja toinen huusi, kun luuli minun pyöräilevän jalkakäytävällä. Että ei se huutaminen nyt niin yleistä aikuistenkaan kesken ole?

        Mutta ei siitä sen enempää. Se nyt tuskin on isoin ongelma päiväkodeissa!

        Aika usein vanhemmat tuovat kiukkuisena lasta hoitoon.
        Yksi hoitolapsistani tuli pienempänä usei silmät itkuisina hoitoon ja äiti suu tiukkana viivana lähti. Onhan ne aamut usein hankalia varsinkin jos on useampi lapsi.
        Nyt on tilanne se, että lapsi raivoaa ja räyhää lähes joka kerta kun äiti hakee. Tai sama kuka hakee.

        Minäkin suutun joskus lapsille, mutta yleensä myös kerron, miksi suutuin ja asia sovitaan. Vanhempien kanssa jutellaan tietenkin myös jos jotain sellaista on sattunut, että on pitänyt suuttua.

        Jos huomaan joskus, että olen jatkuvasti vihainen ja huudan pää punaisena lapsille ilman syytä, niin sitten kyllä lopetan perhepäivähoitajan työni siihen. Tai jo vähän ennemminkin. Eihän se ole itsellekään silloin mukavaa. Tähän saakka olen työstäni pitänyt ja lasten vanhemmat ovat suositelleet minua tuttavilleen ja antaneet hyvää palautetta sekä suoraan minulle, että myös päivähoitotoimistoon. Siitä tiedän, että olen tehnyt työni hyvin. Superihminen minun ei tarvitse olla. Riittää kun olen ihminen vikoineni päivineni.


      • soinut
        masamata kirjoitti:

        Seuraillut täällä Vantaalla yhtä pph:ta jolla näyttäisi olevan yleensä kolme lasta hoidossaan, aikamoista... Hän aika surutta karjuu lapsille ikävän kuuloisesti, haukkuu ja huutaa. Ei tietenkään aina, mutta tämän oon huomannut muutaman kerran samaan aikaan ulkoillessamme. Että siinä mielessä mäkin uskon, etteivät ikävä kyllä kaikki pph:t ole ihan parhaita mahdollisia...ehkäpä tästäkin hoitajasta sitten sana leviää, lapset ainakin joille huutaa, ovat iässä että pystynevät vanhemmilleen kertomaan asiasta.

        Missäpäin Vantaata? Olen myös törmännyt samanlaiseen hoitajaan.


    • NAISET HOI

      Tottakai meet työhön, ei naisen luulis enää 2000- luvulla haluavan elää miehen siivellä. Mitä varten naiset kouluttaa itteään jos miehen kuitenkin täytyy elättää se?Ja kun naiset sitä tasa-arvoa on ainakin jo 30 vuotta huutaneet ja sen myös saaneet, niin miksei sun miehes hoisa niitä mukuloita?

      • Ei siivellä elelelyä

        Kyllä se lapsen hoitaminenkin työstä käy. Ja ainahan se mies voisi jäädä kotiin, mutta harva mies on halukas. Tietty, jos äiti haluaa imettää niin se on vähän hankalaa. Ja monesti miehellä on isommat tulot, joten taloudellinen menetys on isompi, jos mies jää kotiin. Jos lapsi on yhteinen niin näen sen niin, että siitä hyvästä kun toinen vanhemmista hoitaa lasta ja kotia niin toinen maksaa sitten enemmän yhteisistä menoista. On eri asia, jos on kyseessä lapseton pariskunta ja vaimo makoilee kotona ja elelee miehen siivellä.


    • äitimyös

      Kuulostaa kyllä mun korviin niin tekaistulta koko juttu. En vaan voi ymmärtää. Eikö ap osaa laskea?
      Ja toi tasa-arvo juttu... nykyään se on sitä, että nainen saa opiskella/tehdä uraa/tuhlata rahaa itsensä hoitamiseen ja mies käy duunissa, hoitaa lapset, siivoo ja tekee ruuan ja lisäksi kuljettaa lapset harrastuksiin. Ja silti naiset vaan valittaa.
      Miksi tehdä lapsia jos ei V****U voi edes 9kk olla sen kanssa kotona? Rankkaahan se on, rankempaa kuin töissä ja sen tietää kaikki joilla on lapsia.

      • fdghfhgdfh

        Minusta taas on iahn parisuhteen oma keskinäinen asia miten sopivat, onko molemmat töissä vai vaan toinen. Ei siihen ulkopuolisten näkemykset mitenkään vaikuta jos pari itse haluaa tehdä niin että vaimo on vaikkapa kotorouva. Kateelliset huutelee, ne kenellä ei siihen ole varaa. Minun mieheni on nimenomaan tyytyväinen etten ole töissä:))


    • sairasta

      sääliksi käy lastasi.. itselläni on 3 lasta nuorin 2v. ja nyt lähtee vasta ekaa kertaa hoitoon, ja mietin välillä haluanko sittenkään vielä viedä.. ennemmin kuolisin kun veisin 5kk ikäisen vauvan hoitoon. ei vaan jaksa käsittää ihmisten julmuutta! hyvin on pärjätty mekin miehen palkalla ja itse ollut kotiäitinä lasten kanssa viimeset 8 vuotta!!!

    • pahalta kuulostaa

      Juuri siksi minä arvostelen näitä liian varhain lapsensa hoitoon vieviä vanhempia, kun ei se lapsi itse vielä osaa. :) Kuitenkin ne liian aikaisin aloitetun hoidon haitat lapsen kehitykselle ovat ihan todellisia. Ja jonkun täytyy puhua lapsen puolesta. Ihmislapsi on todella pitkään avuton ja tarvii vanhempia 24/7. Ja siksi erityisesti äidin ja lapsen välille syntyy niin symbioottinen suhde.

    • Normaali

      Täytyy tähän kyllä kommentoida että minut on viety 4kk vanhana isovanhemmille hoitoon kun äitini palasi työelämään. Omisti ravintolan isäni kanssa eikä ollut varaa palkata vieraita enempää. Koen olevani aivan normaali ihminen eikä elämäni ole siitä pilalle mennyt. Isovanhemmat ovat minulle rakkaita, mutta se tässä on tärkeintä että minun ja äitini suhde on hyvin läheinen eikä siitä ole mennyt pilalle vaikka tutuilla ihmisillä olen ollutkin hoidossa. Eikai kukaan nyt aseella uhaten pakota menemään töihin, mutta valitse sitten ajatko firmasi konkurssiin vai palaatko työelämään. Se on helppoa olla vieraalla töissä.

    • pahalta kuulostaa

      Miksi tehdä lapsi tilanteessa jossa on (aloitteleva) yritys, jota ei pysty/ ole varaa jättää pariksi vuodeksi? Toki, jos lyhyet hoitopäivät ja isä/ tuttu mummu tms hoitaa kotona, niin vauvakin voi selvitä suht ok. Mutta kyllä ne kaikki myöhemmät psyyk. ongelmat/ kiintymyssuhdehäiriöt jne on aivan todellisia jos lapsen vie hoitoon liian aikaisin. Itse olin hiljattain työssä varhaisnuorten akuuttipsyk. osastolla (12-14v potilaita/ asiakkaita) ja siellä näkyi selvästi ilmiö. Oikeastaan juuri kukaan asiakkaista, kehen törmäsin, ei tietojen mukaan ollut selkeesti mistään päihde/väkivalta tms kodeista. Ei mitään selkeetä lastensuojelu/ huostaanottotaustaa.. Oireilun taustalla (itsetuhoisuus/ viiltely/ käytöshäiriöt lähinnä) oikeestaan kaikilla oli nimenomaan pitkään jatkunut ja varhain alkanut laiminlyönti. Palavereissa monet vanhemmat tiuskivat nuorelleen ja usein samaan aikaan toisella kädellä näpräsivät puhelinta poissaolevana eivätkä edes katsoneet lasta/ nuorta silmiin.

      • Älkääs nyt...

        "pitkään jatkunut ja varhain alkanut laiminlyönti." Joo ja tämähän tarkoittaa ainoastaan sitä, että lapset on viety päiväkotiin liian aikaisin?

        Kyllä sitä niissä "hyvissä perheissä" joissa lapsia ei viedä alle 3 v päiväkotiin, on myös ongelmanuoria. Syyt on varmasti moninaisemmat!


      • Pitäisikö huolestua?

        Onko jollain jotain tilastoa jossa ilmenee kuinka suurella osalla lapsista, jotka on viety alle 3-vuotiaana hoitoon (tai mikä se liian varhainen ikä ?) ilmenee teini-iässä tai aiemmin psyykkisiä ongelmia? Ja vieläpä vakavia sellaisia. Onko kenties jopa 100%? Vai puolella vai mitä? Tai onko teillä "asiantuntijoilla" jokin mututuntuma? Entä kuinka monella niistä, jotka ovat olleet kotihoidossa ilmenee myöhemmin psyykkisiä ongelmia? Ei kellään?

        Ja entä nämä psyykkiset ongelmat joilla varhain päiväkotiin (tai pph:lle) laitetuilla lapsilla on, onko ne pelkästään seurausta liian varhaisesta hoitoon laittamisesta? Vai onko muita syitä? Ja mitä ne ovat?

        Elikkä, kun laitoin lapseni jopa alle 1 -vuotiaana päiväkotiin, samoin yksi ystäväni laittoi miehensä kanssa (ystäväni on oikein ihana ihminen muutoin) niin onko meillä nyt minkälaisella varmuudella sitten tulevaisuudessa itsetuhoinen,itseään viiltelevä, käytöshäiriöinen teini? Ja me muutumme lapsellemme tiuskivaksi, lapsen asioista välittämättömäksi vanhemmaksi? Jos emme sitä jo sitten ole tietämättämme.


    • Normaali

      Millä tavalla lapsen hoitoon jättäminen tutuille ihmisille on laiminlyöntiä? Ja kuka puhuikaan aloittelevasta yrityksestä? Kirjoituksesi hieman vihjasi että minusta olisi kasvanut joku pipipää, joka viiltelee itseään iltaisin vessassa ja että äitini olisi ollut huono äiti. Jos olisin sitä mieltä, että vanhempani ovat toimineet väärin, niin enköhän sen tähän ikään mennessä olisi tiedostanut (25).

      Sinäkö itse tekisit abortin vain sen takia että et ole varma, pystytkö olemaan lapsesi kanssa kotona pari vuotta? Suosittelen tietenkin aborttia, koskaan ei tiedä mitä parin vuoden aikana tapahtuu.

      Ärsyttää yksinkertaisesti, kun on joku tarve kyseenalaistaa muiden ihmisten valintoja.

    • 2+2+2

      Eikö kannattaisi palkata hoitaja kotiin, jos on useampia pieniä lapsia? Joku alan opiskelija esim.

    • Opiskelija.

      Missäs päin asutte? Jos Vantaa- Helsinki alueelta niin kyllä täältä hoitaja löytyisi. Eikä todellakaan mikään kallis. Laita viestiä, kiitos.

    • pahalta kuulostaa

      Oma tilanteeni lyhyesti. Jäin yllättäen yh:ksi kun lapsi täytti vuoden. Ja alku oli todella vaikeaa. Tulot ihan minimissä (kodinhoitotuki, asumistuki, lapsilisä, elarit ja hieman lisäksi toimeentulotukea) ja menoja olisi ollut paljon, koska sain erossa vaan puolet tavallisesta asumisirtaimistosta. Eli minun olisi pitänyt hommata ihan perusjuttuja, kuten huonekaluja, mattoja jne. Eipä silti tullut mieleenkään, että menenpä heti töihin, että nostan elintasoa. Oli itsestään selvää, että lapsi on liian pieni menemään hoitoon.
      Ja mitä tuohon kokemukseeni nuorten akuuttipsyk.osastosta tulee niin siellä vaan näkyi lapsissa/ nuorissa sellanen pitkään jatkunut vaille jääminen. Kukaan ei nähnyt/ kuullut/ ollut kiinnostanut/ valittänyt. Ei mitään vakavia laiminlyöntejä, päihdeongelmia, väkivaltaa tms. kovinkaan monen kohdalla. Mutta vanhempien pitkiä työpäiviä sitäkin useammalla.. Ja sitä, että paljon on oltu muualla hoidossa alle 3-vuotiaana. Kehitykselle on todelllakin suuri riski, jos aloittaa päivähoidon liian varhain. Mikä siinä faktassa nyt on niin vaikeaa joillekin hyväksyä? Alle 3-vuotiaat kehittyvät hoidossa usein agressiivisiksi. Tällaisilla pojilla on erityisesti käytöshäiriöitä ja tytöillä masennusta/ itsetuhoisuutta/ viiltelyä.

      • Pitäisikö huolestua?

        Tiedän paljon alle 3 v päivähoitoon menneitä mm. siskoni lapset, joista vanhin jo 18 v. Ja Siskoni on ihan normaali huolehtiva äiti. Hänellä on normaalit työpäivät, isällä pidemmät. Vanhin lapsi on lukiossa, ei käytä alkoholia, on hyväkäytöksinen ja rauhallinen, on aina ollut. Nuoremmatkin ihan normaaleja lapsia. Lapsia viedään harrastuksiin, heidän kanssaan vietetään aikaa jne. Eivät ole olleet mielestäni koskaan laiminlyötyjä. Paitsi jos nyt sen hoitoon viemisen ajattelee laiminlyömikseksi. Mutta en usko, että kovinkaan monella pelkästään se aiheuttaa myöhemmin vakavia käytöshäiriöitä. Muutoin elämä lapsilla voi olla ihan samanlaista kun kotihoidossa olevilla lapsilla. Ovat vain osan päivää "hylättynä" päiväkotiin.

        Jos sun väittämäsi on faktaa niin heitä nyt niitä tilastoja kehiin. Tai jos ei tilastoja löydy mikä sun mielestä on se "todellakin suuri riski"? 50/50 vai 90% todennäköisyydellä vai mitä? Ehkä sitten hyväksyn väittämäsi paremmin, jos sulla on esittää sitä faktaa, että suurella osalla lapsista on vakavia ongelmia .

        Kuvaile tarkemmin mitä on "sellanen pitkään jatkunut vaille jääminen."
        Tarkoittaako tämä ainoastaan sitä, että lapset ovat tietyn aikaa päivästä päivähoidossa vai jotain muutakin? Ja mitä?

        Tekstistäsi saa jopa kuvan, että jos perheessä on päihdeongelmia, väkivaltaa, hyväksikäyttöä ym. niin lapset päätyy epätodennäköisemmin akuuttipsyk.osastolle ja saa vakavia käytöshäiriöitä, masennusta, itsetuhoisuutta, villtelyä kuin ne lapset jotka ovat joutuneet päivähoitoon alle 3 v? Ja joiden vanhemmilla on pitkät työpäivät.
        Eikö siis ole niin paha juttu, jos vanhemmat juopottelee, mätkii toisiaan tai lapsiaan, kunhan hoitavat lapset kotona.

        "Ei mitään vakavia laiminlyöntejä", mutta kuitenkin toisaalta väität, että päivähoitoon vieminen on vakava laiminlyönti?

        Itselläsi taitaa olla vaikeuksia hyväksyä se tosiasia, että suurin osa alle 3 -vuotiaina päivähoitoon viedyistä ei päädy itseään viiltelemään ja nuorten akuuttipsyk.osastolle.
        Riski käytöshäiriöihin varmaan jonkin verran kasvaa, mutta yleistät kyllä aika lailla. Ja, että kaikki vanhemmat, jotka ei hoida lastaan kolme vuotiaaksi saakka kotona ovat välinpitämättömiä lapsistaan kiinnostumattomia huonoja vanhempia.


      • Pitäisikö huolestia?
        Pitäisikö huolestua? kirjoitti:

        Tiedän paljon alle 3 v päivähoitoon menneitä mm. siskoni lapset, joista vanhin jo 18 v. Ja Siskoni on ihan normaali huolehtiva äiti. Hänellä on normaalit työpäivät, isällä pidemmät. Vanhin lapsi on lukiossa, ei käytä alkoholia, on hyväkäytöksinen ja rauhallinen, on aina ollut. Nuoremmatkin ihan normaaleja lapsia. Lapsia viedään harrastuksiin, heidän kanssaan vietetään aikaa jne. Eivät ole olleet mielestäni koskaan laiminlyötyjä. Paitsi jos nyt sen hoitoon viemisen ajattelee laiminlyömikseksi. Mutta en usko, että kovinkaan monella pelkästään se aiheuttaa myöhemmin vakavia käytöshäiriöitä. Muutoin elämä lapsilla voi olla ihan samanlaista kun kotihoidossa olevilla lapsilla. Ovat vain osan päivää "hylättynä" päiväkotiin.

        Jos sun väittämäsi on faktaa niin heitä nyt niitä tilastoja kehiin. Tai jos ei tilastoja löydy mikä sun mielestä on se "todellakin suuri riski"? 50/50 vai 90% todennäköisyydellä vai mitä? Ehkä sitten hyväksyn väittämäsi paremmin, jos sulla on esittää sitä faktaa, että suurella osalla lapsista on vakavia ongelmia .

        Kuvaile tarkemmin mitä on "sellanen pitkään jatkunut vaille jääminen."
        Tarkoittaako tämä ainoastaan sitä, että lapset ovat tietyn aikaa päivästä päivähoidossa vai jotain muutakin? Ja mitä?

        Tekstistäsi saa jopa kuvan, että jos perheessä on päihdeongelmia, väkivaltaa, hyväksikäyttöä ym. niin lapset päätyy epätodennäköisemmin akuuttipsyk.osastolle ja saa vakavia käytöshäiriöitä, masennusta, itsetuhoisuutta, villtelyä kuin ne lapset jotka ovat joutuneet päivähoitoon alle 3 v? Ja joiden vanhemmilla on pitkät työpäivät.
        Eikö siis ole niin paha juttu, jos vanhemmat juopottelee, mätkii toisiaan tai lapsiaan, kunhan hoitavat lapset kotona.

        "Ei mitään vakavia laiminlyöntejä", mutta kuitenkin toisaalta väität, että päivähoitoon vieminen on vakava laiminlyönti?

        Itselläsi taitaa olla vaikeuksia hyväksyä se tosiasia, että suurin osa alle 3 -vuotiaina päivähoitoon viedyistä ei päädy itseään viiltelemään ja nuorten akuuttipsyk.osastolle.
        Riski käytöshäiriöihin varmaan jonkin verran kasvaa, mutta yleistät kyllä aika lailla. Ja, että kaikki vanhemmat, jotka ei hoida lastaan kolme vuotiaaksi saakka kotona ovat välinpitämättömiä lapsistaan kiinnostumattomia huonoja vanhempia.

        Ja Suomessa lapset ovat aika pitkään kotona verrattuna moneen muuhun maahan? Muissa maissa vasta niitä ongelma lapsia onkin?


      • Pitäisikö huolestua?
        Pitäisikö huolestua? kirjoitti:

        Tiedän paljon alle 3 v päivähoitoon menneitä mm. siskoni lapset, joista vanhin jo 18 v. Ja Siskoni on ihan normaali huolehtiva äiti. Hänellä on normaalit työpäivät, isällä pidemmät. Vanhin lapsi on lukiossa, ei käytä alkoholia, on hyväkäytöksinen ja rauhallinen, on aina ollut. Nuoremmatkin ihan normaaleja lapsia. Lapsia viedään harrastuksiin, heidän kanssaan vietetään aikaa jne. Eivät ole olleet mielestäni koskaan laiminlyötyjä. Paitsi jos nyt sen hoitoon viemisen ajattelee laiminlyömikseksi. Mutta en usko, että kovinkaan monella pelkästään se aiheuttaa myöhemmin vakavia käytöshäiriöitä. Muutoin elämä lapsilla voi olla ihan samanlaista kun kotihoidossa olevilla lapsilla. Ovat vain osan päivää "hylättynä" päiväkotiin.

        Jos sun väittämäsi on faktaa niin heitä nyt niitä tilastoja kehiin. Tai jos ei tilastoja löydy mikä sun mielestä on se "todellakin suuri riski"? 50/50 vai 90% todennäköisyydellä vai mitä? Ehkä sitten hyväksyn väittämäsi paremmin, jos sulla on esittää sitä faktaa, että suurella osalla lapsista on vakavia ongelmia .

        Kuvaile tarkemmin mitä on "sellanen pitkään jatkunut vaille jääminen."
        Tarkoittaako tämä ainoastaan sitä, että lapset ovat tietyn aikaa päivästä päivähoidossa vai jotain muutakin? Ja mitä?

        Tekstistäsi saa jopa kuvan, että jos perheessä on päihdeongelmia, väkivaltaa, hyväksikäyttöä ym. niin lapset päätyy epätodennäköisemmin akuuttipsyk.osastolle ja saa vakavia käytöshäiriöitä, masennusta, itsetuhoisuutta, villtelyä kuin ne lapset jotka ovat joutuneet päivähoitoon alle 3 v? Ja joiden vanhemmilla on pitkät työpäivät.
        Eikö siis ole niin paha juttu, jos vanhemmat juopottelee, mätkii toisiaan tai lapsiaan, kunhan hoitavat lapset kotona.

        "Ei mitään vakavia laiminlyöntejä", mutta kuitenkin toisaalta väität, että päivähoitoon vieminen on vakava laiminlyönti?

        Itselläsi taitaa olla vaikeuksia hyväksyä se tosiasia, että suurin osa alle 3 -vuotiaina päivähoitoon viedyistä ei päädy itseään viiltelemään ja nuorten akuuttipsyk.osastolle.
        Riski käytöshäiriöihin varmaan jonkin verran kasvaa, mutta yleistät kyllä aika lailla. Ja, että kaikki vanhemmat, jotka ei hoida lastaan kolme vuotiaaksi saakka kotona ovat välinpitämättömiä lapsistaan kiinnostumattomia huonoja vanhempia.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00383
        Lasten ja nuorten masennus ja mielialahäiriöt ovat yleisempiä kuin yleensä luullaan. Alle kouluikäisistä lapsista 0,5–1 % ja alakouluikäisistä noin 2 % kärsii masennustiloista. Kymmenen vuoden iän jälkeen ja murrosiässä masennustilat yleistyvät. Vuoden kuluessa noin 5 % murrosikäisistä lapsista sairastuu masennukseen ja aikuisikään mennessä noin joka kuudes on käynyt läpi masennusvaiheen. Noin joka kymmenes lapsilla ja nuorilla ilmenevistä masennustiloista on luonteeltaan pitkäaikaista kestäen vuosikausia. Masennus on jonkin verran yleisempää tytöillä kuin pojilla


        http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr46_11.pdf
        Vuonna 2010 oli 586 alle 1-vuotiasta lasta päivähoidossa. Tämä on prosentti vastaavan ikäisestä väestöstä. Yksivuotiaita lapsia oli hoidossa
        18 062, joka on 30 prosenttia vastaavan ikäisestä väestöstä. Kaksivuotiaista lapsista oli päivähoidossa jo 51 prosenttia

        Tuosta voi kukin tehdä omat tulkintansa onko riski suuri vai ei. Tosin tästäkään ei selviä suoraan minkä ikäisenä masennuksesta kärsivät lapset ovat menneet päivähoitoon.


      • Lapsensa kiduttaja

        Mun kaverin miehellä on 6 tonnin tulot kuussa ja yhteiset rahat. Helppoahan siinä on lapset kotona hoitaa ja "jeesustella". Mun pitäs pelkällä kodinhoitotuella ja lapsilisällä
        maksaa puolet asuntolainasta, sähköstä, ruoasta ym.? Käytin jo säästönikin hoitovapaalla ollessani. Lapsi laitettiin päiväkotiin 11 kk iässä, joten ei nyt ihan niin aikaisin kun ap. on viemässä, mutta monen mielestä liian aikaisin kuitenkin. Ehkä näin jälkiviisaana olisin voinut kuukauden odottaa, jotta lapsi olisi täyttänyt vuoden (jolloin oppi kävelemäänkin). Lapsi oli alkuun kyllä vain 3 pv/vko päiväkodissa. Jos toinen ei ole valmis tinkimään elintasosta niin minkäs teet? Varmaan mun ois pitänyt erota, niin olisin kanssa saanut elarit, asumistuen, toimeentulotuen ja olisin voinut hoitaa lapsen kotona?

        Mä oon kyllä kotoa muuttaessani parikymppisenä kokenut sen mitä on kun ei ole perusjuttuja kuten pölynimuria, puhelinta, haarukoita, veitsiä, lautasia, laseja... Lasta mulla ei kyllä silloin ollut onneksi. Korkea elintaso ei todellakaan ole mulle elämän ykkösasia.

        En kyllä tiedä mitä mä välitän muiden mielipiteistä ja pahoitan mieleni näistä kirjoituksista ja muiden sanoista. Ja mitä ees luen näitä? Jos joku säälii lastani ja jonkun mielestä oon julma ja vienyt lapseni hoitoon kidutuslaitokseen, kun en viitsi ottaa kasvatusvastuuta, olen laiska, haluan elää aikuisten elämää ym. niin mitäs sitten? Ei se mitään muuta mun elämässäni tai lapsen elämässä. Mulle riittää mm. kun rakas lapseni ei pidä minua julmana äitini vaan halaa mua ja sanoo äitikullaksi.

        Ja kiitos ihanille päiväkodin hoitajille! Joiden joukosta löytyy jopa lämpöisiä, positiivisia, empaattisia, lasten kanssa hyvin toimeen tulevia ja heistä välittäviä ihmisiä!


      • Pysykää yhdessä
        Lapsensa kiduttaja kirjoitti:

        Mun kaverin miehellä on 6 tonnin tulot kuussa ja yhteiset rahat. Helppoahan siinä on lapset kotona hoitaa ja "jeesustella". Mun pitäs pelkällä kodinhoitotuella ja lapsilisällä
        maksaa puolet asuntolainasta, sähköstä, ruoasta ym.? Käytin jo säästönikin hoitovapaalla ollessani. Lapsi laitettiin päiväkotiin 11 kk iässä, joten ei nyt ihan niin aikaisin kun ap. on viemässä, mutta monen mielestä liian aikaisin kuitenkin. Ehkä näin jälkiviisaana olisin voinut kuukauden odottaa, jotta lapsi olisi täyttänyt vuoden (jolloin oppi kävelemäänkin). Lapsi oli alkuun kyllä vain 3 pv/vko päiväkodissa. Jos toinen ei ole valmis tinkimään elintasosta niin minkäs teet? Varmaan mun ois pitänyt erota, niin olisin kanssa saanut elarit, asumistuen, toimeentulotuen ja olisin voinut hoitaa lapsen kotona?

        Mä oon kyllä kotoa muuttaessani parikymppisenä kokenut sen mitä on kun ei ole perusjuttuja kuten pölynimuria, puhelinta, haarukoita, veitsiä, lautasia, laseja... Lasta mulla ei kyllä silloin ollut onneksi. Korkea elintaso ei todellakaan ole mulle elämän ykkösasia.

        En kyllä tiedä mitä mä välitän muiden mielipiteistä ja pahoitan mieleni näistä kirjoituksista ja muiden sanoista. Ja mitä ees luen näitä? Jos joku säälii lastani ja jonkun mielestä oon julma ja vienyt lapseni hoitoon kidutuslaitokseen, kun en viitsi ottaa kasvatusvastuuta, olen laiska, haluan elää aikuisten elämää ym. niin mitäs sitten? Ei se mitään muuta mun elämässäni tai lapsen elämässä. Mulle riittää mm. kun rakas lapseni ei pidä minua julmana äitini vaan halaa mua ja sanoo äitikullaksi.

        Ja kiitos ihanille päiväkodin hoitajille! Joiden joukosta löytyy jopa lämpöisiä, positiivisia, empaattisia, lasten kanssa hyvin toimeen tulevia ja heistä välittäviä ihmisiä!

        Eroaminenkaan ei ole hyvä ratkaisun, koska iso osa ongelma nuorista ymmärtääkseni on rikkonaista perheistä?


      • voihan vitalis
        Pysykää yhdessä kirjoitti:

        Eroaminenkaan ei ole hyvä ratkaisun, koska iso osa ongelma nuorista ymmärtääkseni on rikkonaista perheistä?

        Eroaminen on joskus ainoa ja paras mahdollinen ratkaisu.
        Itse erosin väkivaltaisesta alkoholistimiehestäni ja olen huolehtinut yksin lapsistani.
        En uskalla edes kuvitella miten paljon lapset olisivat kärsineet ja oireilleet jos olisin jatkanut hampaat irvessä avioiliittoani mukamas lasten takia.

        Lapsista ei tule automaattisesti ongelmanuoria vanhempien eron vuoksi. Eikä sen takia, että ovat olleet pienenä päivähoidossa. Asiat eivät ole koskaan niin mustavalkoisia ja yksiselitteisiä kuin täällä jotkut väittävät.
        Antakaa ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä!


      • pööpöti
        voihan vitalis kirjoitti:

        Eroaminen on joskus ainoa ja paras mahdollinen ratkaisu.
        Itse erosin väkivaltaisesta alkoholistimiehestäni ja olen huolehtinut yksin lapsistani.
        En uskalla edes kuvitella miten paljon lapset olisivat kärsineet ja oireilleet jos olisin jatkanut hampaat irvessä avioiliittoani mukamas lasten takia.

        Lapsista ei tule automaattisesti ongelmanuoria vanhempien eron vuoksi. Eikä sen takia, että ovat olleet pienenä päivähoidossa. Asiat eivät ole koskaan niin mustavalkoisia ja yksiselitteisiä kuin täällä jotkut väittävät.
        Antakaa ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä!

        On ihan eri asia erota väkivaltaisesta suhteesta, kuin ylempänä olevan kirjoittajan tapauksessa sosiaalietuuksien saamiseksi. Lapselle on tärkeämpää ehjä perhe kuin ehjät vaatteet. Noin karrikoidusti sanottuna.


      • voihan vitalis
        pööpöti kirjoitti:

        On ihan eri asia erota väkivaltaisesta suhteesta, kuin ylempänä olevan kirjoittajan tapauksessa sosiaalietuuksien saamiseksi. Lapselle on tärkeämpää ehjä perhe kuin ehjät vaatteet. Noin karrikoidusti sanottuna.

        Jokaiseen eroon on syynsä ja harva niitä syitä huutelee pitkin kyliä.
        Arvostelijoita ja kaiken toisen elämästä paremmin tietäviä löytyy aina.

        Perhe ei aina ole ehjä vaikka siellä ei suoranaista väkivaltaa olisikaan.


    • Bad mom

      Luulisi, että päiväkoteihin ja perhepäivähoitoon ei otettaisi lainkaan alle kolmivuotiaita, jos se olisi niin suuri riski, että lapset saa psyykkisiä sairauksia? Ja jos yhteiskunta pitäisi sitä lasten laiminlyöntinä?

      Taitaa vaan olla enimmäkseen kotiäitien sädekehän kiillottamista nämä ainaiset väittelyt älkää viekö alle 1 v, alle 2 v, alle 3 v lapsia päiväkotiin! Naapurissani asuu oikein superäiti, hän on ollut kotona niin kauan, että kaikki neljä lasta ovat menneet kouluun. Tästäkin taas voi toiset väitellä, että pitäskö lapsen tietyssä iässä mennä jo päivähoitoon... ja kärsiikö lapsi, jos ei mene.

      Bussissa kuuntelin yks päivä kahden päiväjuopottelijan keskustelua. "Mari ja Pertsa laitto lapsensa päiväkotiin. Täh? Eihän alle yksh vuotiaita laiteta Suomesha päiväkotiin? Miks ne laitto? No kun ei ne viitti ite hoitaa! Mä en kyllä hik, ikinä laittas hik lasthani alle yksi vuotiaana päiväkotiin. Sith kun meillä on lapsi niin mä kyllä hoidan shen kotona." Kyllä oli niin huono omatunto ja nolotti, kun olin siinä bussissa menossa töistä päiväkotiin hakemaan lastani. Onneks se pariskunta ei tiennyt. Vai näkiköhän ne mun naamasta jo, että siinä on yks huono äiti, joka ei viitsi hoitaa itse lastaan?

    • äiti ulkomailla

      Itse asun maassa, jossa palkaton vanhempain vapaa on yleensä 3 kuukautta. Tämän jälkeen on sitten irtisanouduttava tai palattava töihin. Moni lapsi saa kotiin hoitajan tai menee päiväkotiin pikkuvauva osastolle. Tämä varmasti realiteetti monessa paikassa maailmassa (kun naiset ovat myös työelämässä mukana). Toivottavasti löydät hyvänhoitajan. Kannattaa yrittää etsiä sellainen joka ehtii keskittymään lapseen (ja jaksaa kannella yms.) Itsellä on kaksi alle kolmivuotiasta, joista toinen aloittaa esikoulussa (täällä se aloitetaan 3-vuotiaana) syksyllä tai viimeistään tammikuussa (täyttää vasta loppuvuodesta). Täällä se on puolipäiväinen, joten saa nähdä mitä keksin iltapäiviksi. Oma vinkkini: En siis ottaisi liikaa hernettä nenään sellaisien kommenteista, joiden on helppo jäädä pois työelämästä. Kummasti ääni olisi erilainen, jos yhteiskunnan säännöt olisivat toisenlaiset. Ja niille joilla on ollut mahdollisuus hoitaa lapsia kotona, olkaa iloisia, että te pystyitte. Onhan suomi valittu ihan oikeutetusti maailman parhaaksi maaksi olla äiti. Onneksi olen itsekin voinut olla paljon poissa työelämästä lapsien vuoksi. Täytyy toivoa, että paluu onnistuu, sillä hyvät koulut maksaa ja niin kaikki muukin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe