Beatlesin parhaat melodiat

Dhommi´´

1. When Im 64
2. Let It Be
3. Yesterday säe
4. All My Loving säe
5. Long and Winding Road

48

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUPOne

      Mitä jumalan sanaa tämä nyt on???

    • Dhommi´´

      Ei mikään. Tämä on se makuasia, tottakai valikoimaan kuuluu vain tietty määrä ehdokkaita kuitenkin. Mikään esim. Lennonin kakkamelodia ei yllä sinne, mutta on muitakin mistä valita.

      Itse pitäisin näitä Beatlesin parhaina melodioina. Mitä mieltä muut ovat?

      • vastustamatonbeatle

        dhommin omaan tekstiin viitaten en voi keskustella MAKUasioista.

        Odotan dhommilta faktoihin perustuvaa beatlesavausta.

        Aiemmin on annettu lähteeksi analyyseja beatleskappaleista, melodioista, harmonioista... Niistä luulisi koulutetun, vailla elämää olevan ajankanssa tekevän perustellun analyysin eikä heittää makuasioita. Makuahan d halveksii .
        Sanoisin ettei dhommilla tämän palstan perusteella ole elämän lisäksi makuakaan.

        64 on osoitus siitä


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        dhommin omaan tekstiin viitaten en voi keskustella MAKUasioista.

        Odotan dhommilta faktoihin perustuvaa beatlesavausta.

        Aiemmin on annettu lähteeksi analyyseja beatleskappaleista, melodioista, harmonioista... Niistä luulisi koulutetun, vailla elämää olevan ajankanssa tekevän perustellun analyysin eikä heittää makuasioita. Makuahan d halveksii .
        Sanoisin ettei dhommilla tämän palstan perusteella ole elämän lisäksi makuakaan.

        64 on osoitus siitä

        "Aiemmin on annettu lähteeksi analyyseja beatleskappaleista, melodioista, harmonioista... "

        Olet tainnut käsittää erilaiset linkit hieman väärin. Populaarimusiikista ei tehdä analyyseja, vai näitkö niissä sivuilla jotakin sointunumerointeja, muunnelman käsittelyä, keskustelua pääteemasta, sivuteemasta tai muuta? Kyllä ne ovat makuasioita muturokkareilta ne sun linkkisi, etkä sinä Beatlesista suurta tee kovalla huutelullasikaan.

        "Sanoisin ettei dhommilla tämän palstan perusteella ole elämän lisäksi makuakaan. 64 on osoitus siitä"

        Kuinka niin? When Im 64 on erinomainen melodia, Beatlesin ja rockin mittapuulla erittäin pitkälinjainen. Se on yksiselitteisesti paras Macca-melodia, vaikka monta hyvää löytyy. Samoin löytyy merkittävästi parempaa, esimerkiksi sadoilta klassisen musiikin nimiltä.


      • vastustamatonbeatle
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Aiemmin on annettu lähteeksi analyyseja beatleskappaleista, melodioista, harmonioista... "

        Olet tainnut käsittää erilaiset linkit hieman väärin. Populaarimusiikista ei tehdä analyyseja, vai näitkö niissä sivuilla jotakin sointunumerointeja, muunnelman käsittelyä, keskustelua pääteemasta, sivuteemasta tai muuta? Kyllä ne ovat makuasioita muturokkareilta ne sun linkkisi, etkä sinä Beatlesista suurta tee kovalla huutelullasikaan.

        "Sanoisin ettei dhommilla tämän palstan perusteella ole elämän lisäksi makuakaan. 64 on osoitus siitä"

        Kuinka niin? When Im 64 on erinomainen melodia, Beatlesin ja rockin mittapuulla erittäin pitkälinjainen. Se on yksiselitteisesti paras Macca-melodia, vaikka monta hyvää löytyy. Samoin löytyy merkittävästi parempaa, esimerkiksi sadoilta klassisen musiikin nimiltä.

        höpö höpö taas. 64 ei ole rokkia.

        Ja linkit sisältävät tunnettuja klassisen musiikin tuntijoita


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        höpö höpö taas. 64 ei ole rokkia.

        Ja linkit sisältävät tunnettuja klassisen musiikin tuntijoita

        Yksikään linkki ei ole sisältänyt analyysia.

        Toisekseen, When Im 64 ei ehkä ole rockia, mutta kevyttä musiikkia se joka tapauksessa on. Laatumusiikin ystävälle eli klasarille aivan kaikki populaarimusiikki on samalla viivalla, sillä tiedetään hieman värikkäämmistä kuvioista, eikä kaikki rajoitu kiistelyyn siitä onko joku iskelmää vai poppia, rockia vai poppia tms.


    • juntti asialla

      Kaikki ne ovat huonoja, jokainen sen tietää. When I'm sixty four on yhtä paska kuin Long and winding road, tiedät sinäkin sen, senkin ammattikoululainen!

      • Dhommi´´

        En ole ammattikoululainen, ja Beatlesin melodiat ovat popissa erittäin lumoavia. Melodioilla ei kuitenkaan päästä pitkälle - ei nainenkaan ole kaunein pelkällä hyvällä perseellä. :)


      • Puuppari
        Dhommi´´ kirjoitti:

        En ole ammattikoululainen, ja Beatlesin melodiat ovat popissa erittäin lumoavia. Melodioilla ei kuitenkaan päästä pitkälle - ei nainenkaan ole kaunein pelkällä hyvällä perseellä. :)

        Kumma miten Dhommin ajatus kulkeutuu aina takapuoliin.


    • olkndht

      Mistä tämä Dhrontin äkillinen taipumus perseennuolentaan kertoo..?

      • Dhommi´´

        Perseennuolentaan? Totesin vain että Beatlesin melodioiden kärki on minusta mainittu viisikko.

        Syitä voimme käsitellä, jos te pystytte edes Beatles-musiikista keskustelemaan argumentteihin keskittyen.


    • juntti asialla

      Kaikki ne ovat huonoja, jokainen sen tietää. When I'm sixty four on yhtä ***** kuin Long and winding road, tiedät sinäkin sen, senkin ammattikoululainen!

      • vastustamatonbeatle

        juntti asialla tosiaan. Kerrankin rehellinen, sanomaa kuvaava nikki Dhommilta.

        Minäkään en sibbeakatemiaa ammattikouluksi kutsuisi, vaikka se sitä on


    • Eläköön riitasoinnut

      "1. When Im 64
      2. Let It Be
      3. Yesterday säe
      4. All My Loving säe
      5. Long and Winding Road"

      Eipä kai ole sattumaa, että nuo ovat Beatlesin unettavimpia ja tylsimpiä kappaleita (kaikki McCartneyn, ei sattuma sekään). Sen sijaan Tomorrow Never Knows, jossa ei ole kuin yksi ainoa sointu eikä melodiaa oikein nimeksikään, on aivan muista syistä loistava biisi. Harmi ettei Beatles tehnyt enemmän Tomorrow Never Knowskin kaltaista musiikkia. Se tietysti johtuu siitä, että Beatles pyrki aina luomaan radiossa soitettavia hittejä, jopa albumikappaleista eikä vain singlebiiseistä. Siksi ne ovat niin kestoltaan niin lyhyitä ja pop-laulun kaavoihin tavalla tai toisella perustuvia. Kaikenlainen "kokeellinen" aines on vain antamassa pikanttia makua kaupalliselle tuotteelle.

      Kun kuuntelee Beatlesia ja sen ajan kiinnostavampia artisteja rinta rinnan, tuntuu aivan kuin Beatles olisi tyytyväisenä, mutta myös varovaisena polskinut omassa pikku lammikossaan samaan aikaan kun saman sukupolven muut muusikot lähtivät pelottomasti rannattomalle valtamerelle tietämättä mitä tuleman pitää.

      • vastustamatonbeatle

        Melkoinen understatement, ajattele pepperiä.

        Niitä superkokeilijoita on aina, mutta beatles osaltaan antoi tilaa heille menestyksellään. Muuten kokeilijat olisivat ehkä tuntemattomia.

        D kehui beatlesbiisejä keskinkertaisiksi....


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        Melkoinen understatement, ajattele pepperiä.

        Niitä superkokeilijoita on aina, mutta beatles osaltaan antoi tilaa heille menestyksellään. Muuten kokeilijat olisivat ehkä tuntemattomia.

        D kehui beatlesbiisejä keskinkertaisiksi....

        Ajattele Pepperiä ei ole kovin vaativa kehotus. Sgt. Pepper on äärimmäisen yksinkertainen luomus, aika lailla yhtä yksinkertainen kuin Please Please Me. Se siitä suuresta kehityskaaresta: sointukierrot pysyttelevät hyvin simppeleinä pitkin koko Beatlesin uran. Mitään kehityskaarta ei laadun parissa tapahtunut, ja kompleksisuus kasvoi äärimmäisen vähän. Musiikki on joka levyllä kuitenkin selvästi toistaitoista.

        Kun joku nimittää vaikkapa Pet Soundsia aiempia Beach Boysin levyjä "vaativammaksi", on sekin väärin. Kyllähän Beatlesin tai Beach Boysin tuotannon sisällä esiintyvä laatuvaihtelu liittyy nimenomaan LUOVUUTEEN, joka joissakin melodisissa ratkaisuissa on suurempaa kuin toisissa. Beatlesin "kehittyminen" tarkoitti sitä, että lapsille sopivaa haastetta antavan sapluunan sisällä kehityttiin kauniimman melodiankirjoittamisen suuntaan. Siitä Revolverin paremmuudessa suhteessa With the Beatles -levyyn on nähdäkseni kyse.

        Kaikki populaarimusiikki on ehdottomasti yksinkertaista. Kaikki proge ja muu. Täytyy kuunnella oikeasti vaikeita fuugia ja sonaattimuotoisia romantiikan ajan sinfonioita esimerkiksi kuullakseen oikeasti kokeilevaa, nerokasta ja luovaa musiikkia.


      • vastustamatonbeatle
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Ajattele Pepperiä ei ole kovin vaativa kehotus. Sgt. Pepper on äärimmäisen yksinkertainen luomus, aika lailla yhtä yksinkertainen kuin Please Please Me. Se siitä suuresta kehityskaaresta: sointukierrot pysyttelevät hyvin simppeleinä pitkin koko Beatlesin uran. Mitään kehityskaarta ei laadun parissa tapahtunut, ja kompleksisuus kasvoi äärimmäisen vähän. Musiikki on joka levyllä kuitenkin selvästi toistaitoista.

        Kun joku nimittää vaikkapa Pet Soundsia aiempia Beach Boysin levyjä "vaativammaksi", on sekin väärin. Kyllähän Beatlesin tai Beach Boysin tuotannon sisällä esiintyvä laatuvaihtelu liittyy nimenomaan LUOVUUTEEN, joka joissakin melodisissa ratkaisuissa on suurempaa kuin toisissa. Beatlesin "kehittyminen" tarkoitti sitä, että lapsille sopivaa haastetta antavan sapluunan sisällä kehityttiin kauniimman melodiankirjoittamisen suuntaan. Siitä Revolverin paremmuudessa suhteessa With the Beatles -levyyn on nähdäkseni kyse.

        Kaikki populaarimusiikki on ehdottomasti yksinkertaista. Kaikki proge ja muu. Täytyy kuunnella oikeasti vaikeita fuugia ja sonaattimuotoisia romantiikan ajan sinfonioita esimerkiksi kuullakseen oikeasti kokeilevaa, nerokasta ja luovaa musiikkia.

        Joku itävaltalainen tuntematon suuruus toisti Pepperin täydellisesti. Ihmetteli mitä erikoista siinä on.

        Hän oli yhtä ymmärtämätön kuin Dhommi.

        Pepper räjäytti tajunnan 67 ja muutti mujsiikin suuntaaa.

        Lukeminen kannattaa aina dhommi hömelä


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        Joku itävaltalainen tuntematon suuruus toisti Pepperin täydellisesti. Ihmetteli mitä erikoista siinä on.

        Hän oli yhtä ymmärtämätön kuin Dhommi.

        Pepper räjäytti tajunnan 67 ja muutti mujsiikin suuntaaa.

        Lukeminen kannattaa aina dhommi hömelä

        Sgt. Pepper ei todellakaan muuttanut musiikin suuntaa. Musiikin suunta oli siihen aikaan modernistien käsissä, olivat tulokset kansan syviä rivejä miellyttäviä tai eivät. Suurin osa modernismin aikaansaannoksista ei tavoita nuorta ja trendikästä saati vanhaa ja vakiintunutta populaariviihteen kuluttajayleisöä, mutta on siitäkin huolimatta erittäin ennenkuulumatonta ja myös hyvin musikaalisuutta edellyttävää musiikkia. Se mihin suuntaan klassinen musiikki on kulkenut on minusta arvokasta, se etääntyy rohkeasti kasvualustastaan kuten kaikki oikea taide. Kuvataiteessa tänä päivänä erittäin merkittäviksi katsotut työt ovat hyvin usein olleet oman aikansa radikaalia, musiikin kohdalla pätee sama. Beethovenin sävellykset eivät olleet edes sen ajan ammattimuusikoille helppoa kauraa, nykyisin ne ovat "peruskamaa", vaikkakin vanhentumista ei ole tapahtunut, koska materiaalia on niin ällistyttävää.

        Sgt. Pepper painii toki kevyemmässä sarjassa ja hyvin painii, vaikka Revolver on minusta parempi levy. Se ei millään muotoa koskenut eurooppalaisen musiikin innovaatio-taajuksia, joita saman ajan (siis 60-luvun) klassinen musiikki ankarasti hakkasi. Sgt. Pepper ei myöskään pelastanut tonaalista musiikkia, eikä haastanut aiempaa tonaalista musiikkia vähäisimmässäkään määrin.

        Rockin arvosteluasteikot ovat erittäin vähäpätöiseen historian tuntemukseen perustuvat, ja niitä on ollut laatimassa suuri määrä amatöörejä. Totuus on se, että jo 1600-luvulla tehtiin kaikki se musiikin keinovalikoima, mitä populaarimusiikissa käytetään - jo moneen kertaankin, ja vieläpä PALJON kaikkea muuta. Puhumattakaan kahdesta seuraavasta vuosisadasta, jolloin syntyi sellainen määrä ikuisia hittejä ja ylivertaisia nerouden saavutuksia että taiteen todellinen kultakausi oli todellakin tuota aikaa - monella muullakin alalla.

        1960-luku on yksittäinen vuosikymmen musiikin historiassa, ja kuten ei aiemmiltakaan vuosikymmeniltä tai seuraavilta, ei siltäkään mikään kouluttamattoman väen musiikki ole innovatiivista tai edes erityisen hyvin tehtyä.


      • vastustamatonbeatle
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Sgt. Pepper ei todellakaan muuttanut musiikin suuntaa. Musiikin suunta oli siihen aikaan modernistien käsissä, olivat tulokset kansan syviä rivejä miellyttäviä tai eivät. Suurin osa modernismin aikaansaannoksista ei tavoita nuorta ja trendikästä saati vanhaa ja vakiintunutta populaariviihteen kuluttajayleisöä, mutta on siitäkin huolimatta erittäin ennenkuulumatonta ja myös hyvin musikaalisuutta edellyttävää musiikkia. Se mihin suuntaan klassinen musiikki on kulkenut on minusta arvokasta, se etääntyy rohkeasti kasvualustastaan kuten kaikki oikea taide. Kuvataiteessa tänä päivänä erittäin merkittäviksi katsotut työt ovat hyvin usein olleet oman aikansa radikaalia, musiikin kohdalla pätee sama. Beethovenin sävellykset eivät olleet edes sen ajan ammattimuusikoille helppoa kauraa, nykyisin ne ovat "peruskamaa", vaikkakin vanhentumista ei ole tapahtunut, koska materiaalia on niin ällistyttävää.

        Sgt. Pepper painii toki kevyemmässä sarjassa ja hyvin painii, vaikka Revolver on minusta parempi levy. Se ei millään muotoa koskenut eurooppalaisen musiikin innovaatio-taajuksia, joita saman ajan (siis 60-luvun) klassinen musiikki ankarasti hakkasi. Sgt. Pepper ei myöskään pelastanut tonaalista musiikkia, eikä haastanut aiempaa tonaalista musiikkia vähäisimmässäkään määrin.

        Rockin arvosteluasteikot ovat erittäin vähäpätöiseen historian tuntemukseen perustuvat, ja niitä on ollut laatimassa suuri määrä amatöörejä. Totuus on se, että jo 1600-luvulla tehtiin kaikki se musiikin keinovalikoima, mitä populaarimusiikissa käytetään - jo moneen kertaankin, ja vieläpä PALJON kaikkea muuta. Puhumattakaan kahdesta seuraavasta vuosisadasta, jolloin syntyi sellainen määrä ikuisia hittejä ja ylivertaisia nerouden saavutuksia että taiteen todellinen kultakausi oli todellakin tuota aikaa - monella muullakin alalla.

        1960-luku on yksittäinen vuosikymmen musiikin historiassa, ja kuten ei aiemmiltakaan vuosikymmeniltä tai seuraavilta, ei siltäkään mikään kouluttamattoman väen musiikki ole innovatiivista tai edes erityisen hyvin tehtyä.

        moderni klassinen ei näy eikä tunnu missään

        pepper maisytuu yhä. Se on tosiasia


      • Dhommi´´
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        moderni klassinen ei näy eikä tunnu missään

        pepper maisytuu yhä. Se on tosiasia

        Edelleen olen sitä mieltä, että moderniin sisään pääseminen edellyttää musikaalisuutta. Moni pitää tietysti nykytaiteestakin, eikä pelkästään vanhasta klassisesta - saati iskelmistä.´"Pepper maistuu yhä", kirjoitit, mutta kyllä se parhaille korville on aika tylsä levy. Ei pahemmin helmiä ole sille rittänyt, mutta Revolver onkin selkeästi parempi, Pet Soundsin kaltainen tuotos.


    • meikä manne

      "Kun kuuntelee Beatlesia ja sen ajan kiinnostavampia artisteja rinta rinnan, tuntuu aivan kuin Beatles olisi tyytyväisenä, mutta myös varovaisena polskinut omassa pikku lammikossaan samaan aikaan kun saman sukupolven muut muusikot lähtivät pelottomasti rannattomalle valtamerelle tietämättä mitä tuleman pitää."

      Aha?, no kuunnellaanpa sitten jotain vuodelta 1964 ja biisinä ehkä vähiten arvostettu B:n coverbiiseistä:

      http://www.youtube.com/watch?v=6STQwYCY2MA
      -Beatles

      http://www.youtube.com/watch?v=7eevUklfvIU
      -Hollies

      Holliesia pidettiin siihen aikaan jopa paremmin laulavana bändinä kuin B, mutta oliko se tosiaan?

      Mitä avomerille uskaltautumiseen tulee niin soitintekniikassa tapahtui paljon 1960-luvun loppupuolella. Tuli moog, tuli mellotron, tuli yhtä sun toista kitaran ja vahvistimen väliin, ja kaikkien niiden myötä rockmusiikissa alkoi tapahtua saudillisesti yhä mielenkiintoisempaa.

      Beatles oli miten hyvänsä mitaten kehityksen kärki ainakin loppuvuoteen -67. Sen jälkeen yhtä hyviä tai hetkittäin jopa parempia bändejä ja artisteja alkoi nousta muitakin.

      Mutta biisien laadun keskiarvolla mitaten Beatles oli silti numero 1 hajoamiseensa asti.

      • Dhommi´´

        Kuitenkin, jos mennään poppareiden maailmasta oikeaan maailmaan, niin Beatlesilla ei edes ole sävellyksiä - hyviä sellaisia. Kaikki heidän tekemänsä on onnettoman huonoa verrattuna Beethoveniin. Kelaa sitä! Beethoven on myös rokimpaa, paljon rokimpaa kuin kaikki maailman rock.


      • kuitenkin jos
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Kuitenkin, jos mennään poppareiden maailmasta oikeaan maailmaan, niin Beatlesilla ei edes ole sävellyksiä - hyviä sellaisia. Kaikki heidän tekemänsä on onnettoman huonoa verrattuna Beethoveniin. Kelaa sitä! Beethoven on myös rokimpaa, paljon rokimpaa kuin kaikki maailman rock.

        "Kuitenkin, jos mennään poppareiden maailmasta oikeaan maailmaan, niin Beatlesilla ei edes ole sävellyksiä - hyviä sellaisia. " :kirjoitti dhönnin kädellä dhönnin pakkomielle.

        Niinkö?. Hyvä laulu kaikessa yksinkertaisuudessaan on hyvin vaikea asia. Siinä ei voi halutessaan bluffata kuten sinfonioissa tai konsertoissa, laulu joko on hyvä tai ei ole hyvä, ja sen hyvyyden olemassaolon tai sen puutteen kuka tahansa voi tarkistaa omilla korvillaan.
        Hyvin hyvin harva osaa hyviä lauluja tehdä.

        Esim Beethovenilta ei tiedetä ainoatakaan hyvää laulua. Beethoven siis sävelsi urallaan 0 hyvää laulua.
        Sibelius teki ehkä 4-5 hyvää laulua. Tchaikovsky muutaman hyvän laulun. Brahms 0 hyvää laulua. E.J.Rautavaara 0 hyvää laulua.

        Mozartin lisäksi ehkä J.S.Bach ja ehkä muutama italialaisista uupperan tekijöistä ovat ainoat poikkeukset, mutta tosiasia on että klasaripuolelta ei löydy ketään Mozartin ja Bachin lisäksi oikeastaan ketään joka olisi kirjoittanut urallaan edes 10 hyvää laulua.

        Mozart klasaripuolen parhaana laulukirjoittajana kirjoitti urallaan noin 15 hyvää laulua. Ehkä hän olisi kirjoittanut niitä enemmänkin mutta valitettavasti haaskasi lahjakkuuttaan joutavuuksiin kuten konsertot ja sinfoniat. Yhtä tai kahta lukuunottamatta ne Mozartin hyvät laulut löytyvät Taikahuilu uupperasta joka musikiltaan oli sellaista että Mozarttia voitaisiin aivan syystä pitää 1700-luvun Abbana.

        Beatles albumeissa kuten tiedämme oli useimmiten noin 14 laulua, ja niitä albumeja ilmestyi yli 10 kpl:tta.
        Koska Beatles albumeilla tai singleillä ei ilmestynyt ainoatakaan oikein huonoa laulua ja vain muutama keskinkertainen sellainen, niin voidaan syystä väittää että yli 150 hyvän laulun tekijänä Beatles oli laulunkirjoittamisessa noin 10 kertaa parempi kuin Mozart. Ja laulunkirjoittamisessa Beatles oli äärettömästi parempi kuin Beethoven 0:lla hyvällä laulullaan.


    • Dhommi´´

      Suosittelen perehtymään vaikka Schubertin yli 600 laulusävellykseen. Ne ovat oikein paljon parempia kuin nämä Beatlesin yritelmät, She loves you, Hey Jude ja Yesterday.

      Kevyt musiikkihan ei ole kestänyt koskaan aikaa, sen sijaan Schubert on, ja Schubert onkin ansaitusti kaikkien aikojen paras laulusäveltäjä.

      Koska et tunne klassista ja olet pelkkä apina, ala nyt skarppaamaan.

    • TIIÄ SE

      Parhaat :

      1.Thank you girl, varhainen helmi
      2.I'll get you, kuin myös
      3.Tell me what you see, jo uutta, kehittyneempää säveltämistä enteilevä klassikko
      4.The inner light, loistavan innovatiivista intialaista otetta
      5.Two of us, aliarvostetun albumin yksi monista loistopaloista

      Kyllä näille klasaripiisit jää, ainakin noin musiikillisella mittarilla arvioituina.

      • Dhommi´´

        Kiitos mielipiteestäsi, ellei tuo ollut vitsi! Nimittäin nuo biisit ovat minusta huonoimmasta päästä Beatlesilla.

        Lukisin mieluusti apinoiden kommentteja Beatles-melodioiden kärkeen. Hyviähän riittämiin kyllä on heillä, Macca teki tosin kaikki ne hyvät jotakuinkin.

        Mietin että miksi apinalauma ei uskalla kertoa näkemyksiään Beatles-melodiikan parhaasta sadosta. Kehottaisin uskaltautumaan!

        When Im 64 on minusta paras.


      • vastustamatonbeatle
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestäsi, ellei tuo ollut vitsi! Nimittäin nuo biisit ovat minusta huonoimmasta päästä Beatlesilla.

        Lukisin mieluusti apinoiden kommentteja Beatles-melodioiden kärkeen. Hyviähän riittämiin kyllä on heillä, Macca teki tosin kaikki ne hyvät jotakuinkin.

        Mietin että miksi apinalauma ei uskalla kertoa näkemyksiään Beatles-melodiikan parhaasta sadosta. Kehottaisin uskaltautumaan!

        When Im 64 on minusta paras.

        Here comes the sun, In my life, Good day sunshine


    • Ernie Schubert

      Suosittelen perehtymään vaikka Schubertin yli 600 laulusävellykseen." :kirjoitti dhönnin kättä käyttäen dhönnin sairaus.

      No ok:
      http://www.youtube.com/watch?v=KKNNdOIttsQ
      -Franz Schubert - Lieder
      1.Am Fester, D.878
      2.An der Donau, D.553
      3. Liebeslauchen, D.698
      4. Auf der Bruck, D.853
      5. Fischerweise, D.881b
      6. Der Wanderer, D.649
      7. Die Sterne, D.939
      8. Im Frühling, D.882

      - yhteensä 8 kpl:tta melodiattomia jollotuksia.

      Jos Schubertin aikana olisi ollut äänilevyjä niin noista ei singlehittiä olisi löytynyt.

      Ihan vertailun vuoksi:
      1. http://www.youtube.com/watch?v=T0YifXhm-Zc
      Beatles - She loves you

      2. http://www.youtube.com/watch?v=3_I8RCUpe-c
      Beatles - Twist and Shout

      3.http://www.youtube.com/watch?v=MKHFUKZ-IXE&feature=endscreen&NR=1
      Beatles - I want to hold your hand

      -jokaisessa biisissä hyvät melodiat ja rokkaavat kuin hirvi.

    • JeeJeeJeeJeeJee

      Twist and Shout ei ole edes Beatles-biisi senkin oranki.

      • Dhommi´´

        Ei ole ei, mutta kamalinta apinan viestissä oli se että hän kutsui Schuberin kappaleita jollotuksiksi.

        Schubertin laulut ovat nimittäin parasta melodiamusiikkia mitä laulujen parista löytyy. Beatles on täysi aloittelija Schubertiin nähden.


      • Ernie Schubert

        "Twist and Shout ei ole edes Beatles-biisi senkin oranki."

        Ai? No kukas sen biisin siinä linkin takana olleella vilmillä sitten esittää? Helga Hynninenkö?
        Mutta ihan totta sinänsä, se Twisti ja huuto on Beatlesin esittämä cover-biisi.

        Mutta mitä Schuberttiin tulee, niin rassu sävelteli tököstyksiään ainakin osin suurten runoilijoiden teksteihin, ja tuloksena enimmäkseen säälittävän epämelodisia jollotuksia.

        Mutta niinhän ei olisi ollut pakko olla, kuten vaikkapa Loirin Leino-levyt osoittavat.
        Jos säveltäjä on riittävän lahjakas kuten Hietanen Perttu Pekka Juhani ja Wesslin Taisto Aatos olivat, niin jopa alunperin runoiksi tehdyistä sanoituksista voi saada aikaan erittäin hyviä melodisia lauluja.


      • Dhommi´´
        Ernie Schubert kirjoitti:

        "Twist and Shout ei ole edes Beatles-biisi senkin oranki."

        Ai? No kukas sen biisin siinä linkin takana olleella vilmillä sitten esittää? Helga Hynninenkö?
        Mutta ihan totta sinänsä, se Twisti ja huuto on Beatlesin esittämä cover-biisi.

        Mutta mitä Schuberttiin tulee, niin rassu sävelteli tököstyksiään ainakin osin suurten runoilijoiden teksteihin, ja tuloksena enimmäkseen säälittävän epämelodisia jollotuksia.

        Mutta niinhän ei olisi ollut pakko olla, kuten vaikkapa Loirin Leino-levyt osoittavat.
        Jos säveltäjä on riittävän lahjakas kuten Hietanen Perttu Pekka Juhani ja Wesslin Taisto Aatos olivat, niin jopa alunperin runoiksi tehdyistä sanoituksista voi saada aikaan erittäin hyviä melodisia lauluja.

        "Mutta mitä Schuberttiin tulee, niin rassu sävelteli tököstyksiään ainakin osin suurten runoilijoiden teksteihin, ja tuloksena enimmäkseen säälittävän epämelodisia jollotuksia. "

        Käytät aivan omia termejäsi, sillä Schubertin nerokkaiden laulujen melodisuus on fakta. Ne ovat myös FAKTISESTI paljon melodisempia kuin Beatlesin pelleilyt. Schubertin lauluissa on maailman kaikkien aikojen paras laulumelodiikka.

        Schubert on myös historiallisesti tunnustettu tekstien musiikiksi kääntäjä, aiheesta on kirjoitettu hyllymetreittäin kirjallisuutta.

        En puhuisi popista samassa yhteydessä edes vihamielisen tyhmyyden nimissä.


    • PMHJEK

      Onko sinusta Dhommi Lennonilla ja Harrisonilla yhtään hyvää melodiaa?

      • Harrison Kahlosson

        Harrison Lennon on säveltänyt kappaleen Cry for a shadow. Sekin on epävirallinen, Tony Sheridan-sessioissa levytetty rautalankakappale. Se on helevetin hyvä. Dhommison on verrannut sitä Bachin H-molli-messuun. Cry for a shadow on varjon verran parempi.


      • Dhommi´´

        On, Lennonnilla on kaikesta huolimatta useita hyviä melodioita, Harrisonilla taas ei. Minusta Harrisonin Somethingkin on äärimmäisen tylsä melodia, biisistä "helmen" tekee ilmava bassolinja.

        Norwegian Woodin säkeistö on erinomainen.


    • soulbrother.

      Cry for a shadow on kyllä ihan hyvä, mutta kyllähän Beatlesia paljon parempaa musaa - myös raatalankaa, surffista puhumattakaan - löytyy noilta ajoilta pilvin pimein, tosin vähemmän sitä eurooppalaista, jota Beatleporukat tapaa kuulostella.

    • äodfg

      Dhrontin mielestä Beatlesin paras levy on -``LET IT BE``. Se sisältää kaksi parasta melodiaa.

    • karski1

      Paraat piisit levyllä: two of us & i've gotta feelin'. For you bluekin unohdettu mestariluomus, vaikka kyllähän koko levy on terästä. No, ehkä pientä miinusta get backin ja let it ben tunkemisesta sinne, nehän oli jo julkaistu singleinä aiemmin (eri versioina, mutta se ei muuta tuota asiaa).

      Kaveri on oikeessa: albumi on kova!

    • Tittenhurst

      "Kaveri on oikeessa: albumi on kova!"...lisäisin vielä,että KAIKKI Beatles-albumit ovat kovia...verrata voi ihan vapaasti mihin vain... :)

      • Dhommi´´

        Verrata ei voi mihinkään laatumusiikkiin, kuilu on aivan liian syvä. Laatuero Beethovenin ja Beatlesin välillä on suurin olemassa oleva: Beethoven on parasta ja Beatles tusinatavaraa.


    • vastustamatonbeatle

      Here comes the sun, In my life, Good day sunshine, For no one

      All you need is love kertosäe, Lucy in the Sky säe, I am only sleeping, You gotto hide your love away, Girl, She said, Tomorrow never (kyllä, sekin on melodia).

      • Dhommi´´

        Miksi valitset näitä heikoimpia melodioita, jotka liikkuvat äärettömän ahtaalla? Beatles-minimalismista puhuminen ei liene perusteltua, joten kyse on yksinkertaisesti säveltäjien huonoudesta.

        Beatlesilla on selkeesti parempaa tavaraa kuin nuo rallit.


      • sanonpahanvaan
        Dhommi´´ kirjoitti:

        Miksi valitset näitä heikoimpia melodioita, jotka liikkuvat äärettömän ahtaalla? Beatles-minimalismista puhuminen ei liene perusteltua, joten kyse on yksinkertaisesti säveltäjien huonoudesta.

        Beatlesilla on selkeesti parempaa tavaraa kuin nuo rallit.

        Ei hyvän melodian määrittelyyn kuulu, miten montaa nuottia siinä on käytetty.

        Klassisminturma onkin usein pelkkä erilaisilla elementeillä prameilu.


      • Dhommi´´
        sanonpahanvaan kirjoitti:

        Ei hyvän melodian määrittelyyn kuulu, miten montaa nuottia siinä on käytetty.

        Klassisminturma onkin usein pelkkä erilaisilla elementeillä prameilu.

        "Ei hyvän melodian määrittelyyn kuulu, miten montaa nuottia siinä on käytetty."

        Kyllä se välikäden kautta kuuluu: liian yksioikoinen melodia ei voi olla hyvä. Melodia on juuri elävä, laulava elementti musiikissa, siinä pitää perinteisesti (myös Beatlesin melodiat ovat varsin perinteisiä, usko pois) olla liikkuvuutta. Toki aivan kaikki Beatlesin melodiat eivät ole huonoja, mutta aika monet (erityisesti Lennonin) ovat. Laulapa niitä vaikka pelkällä yhdellä tavulla (lal-lal-lal-lal), niin että lyriikka ei hämää ja vie huomiota. Huomaat että melkein joka melodia on todella jumputtava.

        "Klassisminturma onkin usein pelkkä erilaisilla elementeillä prameilu"

        Voitko mainita vaikka kaksi esimerkkiä?


      • dhommi*
        Dhommi´´ kirjoitti:

        "Ei hyvän melodian määrittelyyn kuulu, miten montaa nuottia siinä on käytetty."

        Kyllä se välikäden kautta kuuluu: liian yksioikoinen melodia ei voi olla hyvä. Melodia on juuri elävä, laulava elementti musiikissa, siinä pitää perinteisesti (myös Beatlesin melodiat ovat varsin perinteisiä, usko pois) olla liikkuvuutta. Toki aivan kaikki Beatlesin melodiat eivät ole huonoja, mutta aika monet (erityisesti Lennonin) ovat. Laulapa niitä vaikka pelkällä yhdellä tavulla (lal-lal-lal-lal), niin että lyriikka ei hämää ja vie huomiota. Huomaat että melkein joka melodia on todella jumputtava.

        "Klassisminturma onkin usein pelkkä erilaisilla elementeillä prameilu"

        Voitko mainita vaikka kaksi esimerkkiä?

        liian yksioikoinen on huono, totta toki usein, vaan taika onkin siinä, että yksinkertaisen saa toimimaan.

        Klassisenkin puolella on säveltäjää moitittu liioista nuoteista...ainakin populaarihistorian mukaan. No, sieltähän niitö nuotteja voi poimia.

        Taas pitäisi esimerkkejä mainita: klassinen on täynnä melodiatonta musiikkia, jopa silloin, kun melodia pitäisi olla.


      • Dhommi´´
        dhommi* kirjoitti:

        liian yksioikoinen on huono, totta toki usein, vaan taika onkin siinä, että yksinkertaisen saa toimimaan.

        Klassisenkin puolella on säveltäjää moitittu liioista nuoteista...ainakin populaarihistorian mukaan. No, sieltähän niitö nuotteja voi poimia.

        Taas pitäisi esimerkkejä mainita: klassinen on täynnä melodiatonta musiikkia, jopa silloin, kun melodia pitäisi olla.

        Ole jo hiljaa, senkin idioottien pässi!

        "liian yksioikoinen on huono, totta toki usein, vaan taika onkin siinä, että yksinkertaisen saa toimimaan."

        Täyttä apinan mutupuhetta, yksinkertainen ei ole lähtökohtaisesti mitenkään hienoa, ja tuollainen lässytys toimivuudesta kertoo vain sen, että olet rajoittunut helppojen kansanlaulumelodioiden tasolle.

        "Klassisenkin puolella on säveltäjää moitittu liioista nuoteista...ainakin populaarihistorian mukaan."

        Ei ole moitittu, eikä tulla moittimaan.

        "Taas pitäisi esimerkkejä mainita: klassinen on täynnä melodiatonta musiikkia, jopa silloin, kun melodia pitäisi olla. "

        Ei ole yhtäkään melodiatonta biisiä.


    • Lennonkusee

      Voisit Dhommi jatkaa tuota listaasi vaikka viiden seuraavan hienon melodian verran. Mitä muita hienoja Lennonilla on kuin Norwegian Wood? Mitä olet mieltä muiden poppareiden melodioista, esim. Waterloo Sunset tai Bridge Over Troubled Water?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1898
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      919
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe