Rintojen pienennys

....................

Joku, jolla on suunnilleen samanlaiset lähtökohdat, voisi vastata. Eli ongelmani on suuret rinnat (65 G), joita on koittanut "pienentää" luonnollisesti laihtumalla. Ei auta ja nyt aikuisiällä kyllästyttää koko laihdutustouhua. Luulen olevani noin 178 cm ja paino noin 58 kiloa eli olen oikeasti todella hoikka.

Nyt 25-vuotiaana rinnat ovat alkaneet painamaan ja olen tosissani harkinnut rintojen pienennystä. Kävin joskus 18-vuotiaana plastiikkakirurgin vastaanotolla. Muistaakseni sanottiin, että ensin imetys ja sitten mahdollisesti pienennys. Olin ymmärtäväni, että eivät tee mielellään näin nuorelle.

Olen valintojen keskellä. Haaveilen sellaisista c-kupin rinnoista (65 C) ihan vain sen takia, että saan normi kaupasta liivit ja rinnat eivät olisi jatkuvasti tiellä esimerkiksi juostessa. Toisaalta arvet ja mahdolliset komplikaatiot pelottavat. Onhan kyseessä melko suuri leikkaus.

Kommentteja tilanteesta. Viestit, joissa sanotaan, että olisit onnellinen isoista rinnoista, voi jättää kirjoittamatta, koska olen käytännönläheinen ihminen enkä osaa laittaa arvoa näyttävälle etumukselle.

52

16326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienemmärparemmat

Mulla koko oli 65 I ja nyt noin 65 C. Leikkaus ja toipuminen meni hienosti, nyt on kauniit ja varsinkin pienet rinnat. Olin lähes 40 kun leikkaus tehtiin, ei lapsia eikä ole edes suunnitelmissa, eli voi kun olisin mennyt aiemmin leikkaukseen! Mutta, jos rinnat pienentää ennen lapsia niin se leikkaustulos on sitten todennäköisesti menetetty ja tuskin sen takia saa uusintaleikausta julkiselta. Ja imetys ei välttämättä onnistu. Arpia jää aina! Turha kuvitellakaan ettei jäisi, eikä niistä rinnoista tule "virheettömät". Mutta varmasti 100 krt ihanammat kuin aiemmat ellei käy tosi huono mäihä. Joillakin toipuminen on vaikeaa ja kestää pitkään. Eli jos pienennykseen menee niin ei kannata toivoa liikoja ja kannattaa valmistautua pitkään toipumiseen. Toisaalta kaikki voi mennä hyvinkin helposti ja kun rinnat eivät ole enää isot, niin se palkitsee kaiken vaivan! Voin vain suositella :)

• Aloittaja.

Kiitos vastauksesta! Jos jaksat vielä vastata, niin millaiset leikkausarvet sinulle jäi ja kuinka kauan kesti toipuminen? Toki ymmärrän, että nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita, mutta haluan saada jotain koskestuspintaa edellä mainituista.

• pienemmätparemmat
        Aloittaja. kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Jos jaksat vielä vastata, niin millaiset leikkausarvet sinulle jäi ja kuinka kauan kesti toipuminen? Toki ymmärrän, että nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita, mutta haluan saada jotain koskestuspintaa edellä mainituista.

Mulla arvet paranevat muutenkin helposti joten hyvin haalean vaaleat jäi. Työkuntoon (kevyt työ) toivuin 5 viikossa. Mutta rinnat tuli täysin parantuneiksi vuoden aikana. Sanoisin et ekat 3 kk täytyy ottaa kevyesti vaikka mitään takapakkia toipumisessa ei tuliksikaan.

Minustakin on hyvä mennä jo nuorena leikkaukseen, silloin vain itse kuvittelin että haluan lapsia ja sitten ne leikatut rinnat on menetetty raskauksien jälkeen. En niinkään ajatellut että imetyskyky menee (lapset selviää ilmankin) vaan et ne raskauden aikana taas kasvaa ja venyy, sitten ei ole enää kauniit ja pienet. Ja olisi sitten tarvinnut varmastikin mennä ykistyiselle uusintaleikkaukseen.

• 75H

Itse olin 23-vuotias mennessäni leikkaukseen, kilo lähti ja reilusti nahkaa, ja nyt minulla on pienet sievät C-kupin rinnat. MInuuttiakaan en ole katunut, vaikka leikkaus toki on iso ja toipuminen kestää. Toipuminen kuitenkin suurimmaksi osaksi tarkoittaa lepoa, ja sehän sopi mulle ;)
      Nyt leikkauksesta on kaksi vuotta, ja kyllähän tuossa nyt vielä arvet näkee vaikka vaalenneet ovatkin. Eniten häiritsee nuo nännin ympärille olevat arvet, sillä ovat nyt vaaleat ja nännit punaiset eli sillä tavalla helpoiten huomattavissa. Mutta - minuuttiakaan en ole katunut.

Itse menin leikkaukseen ennen lapsia. Haluan niitä kyllä ehdottomasti, mutta miksi ihmeessä olisin kärsinyt ylisuurista rinnoista vielä monta vuotta vain imettämisen takia? On niin paljon äitejä ilman tätä leikkausta, joilta ei vain tule maitoa, ja heidän lapsensa ovat ihan yhtä terveitä kuin imettävienkin äitien.

• PieniC

Pari vuotta sitten kävin pienennys leikkauksessa, ikää sillon oli 20 vuotta. Tällä hetkellä nautin ihanista c koon rinnoista. Hetkeekään en oo katunut, ihanaa kun ei tarvitse kokoajan miettiä rintojaan ja mahtuu kaikkiin paitoihin taas.

Ei tullut ongelmia ja kipujakaan ei ollut ollenkaan. Menin yksityisen kautta julkiselle puolelle ja pääsin puolessa vuodessa leikkaukseen. Arvetkaan ei haittaa, kun oli ne ylisuuret roikkuvat rinnatkin rumat.

• Pienentäjien inhoaja

Rintojen pienennys on typerintä, mitä nainen voi tehdä. En miehenä voisi seurustella naisen kanssa, joka olisi pienennyttänyt rintansa, ja jos seurustelukumppani pienennyttäisi omansa, hän olisi ex-seurustelukumppani alta aikayksikön. Se olisi sama tilanne kuin jos leikkauttaisin kivekseni pois ihan huvikseni ja vaatisin naisia suhtautumaan minuun samoin kuin ennenkin.

• petos2

Samaa mieltä

• Inhoaja hyvä,

Kivestesi leikkaaminen olisi sama asia jos:

- Erikoiskaupasta ostettavat rintaliivisi maksaisivat 100 euroa tai enemmän, saati jos kokoja edes löytyisi.

- Kätesi puutuisivat koko ajan, koska rintasi ovat niin painavat, että ne estävät täyden verenkierron käsiisi

- Sinulla olisi kroonisia päänsärkyjä ja hartiakipuja (rintojen aiheuttamana)

- Koita huviksesi (ihan omilla entisillä mitoilla mennään): Kaksi kilon pussia vaikka vyöllä kiinni rinnuksiin. Lähdepä lenkille! Etsipäs istuvia vaatteita! Koita seistä ryhdikkäästi vuosikausia!

- Olisit saanut kuulla siveettömiä kommentteja ja törkeitä katseita koko elämäsi, aina 12-vuotiaasta asti. Rakenna siinä tervettä itsevarmuutta.

En toki väheksy että kivestenkin kanssa on varmasti ongelmansa. Mutta. Mieti hieman ennen kuin kommentoit. Makunsa kullakin, ei siinä mitään.

Terveisin, Entinen 70J, Nykyinen 70DD

• asnjfea

no voi hellan lettas!

• nrtntr
        asnjfea kirjoitti:

no voi hellan lettas!

ylläoleva oli siis tarkoitettu Pienentäjien inhoajalle!

• Terveydenhoitajalla

Kyllä tuo on ihan ok, että isoista rinnoista on haittaa. Ne painavat ja punoittavat alta ja ovat todella kurjat kesällä, kun rintojen alla hikoilee paljon. Sitten nuo vaatteiden sopivuus. Muuten menee kokosi mukainen pusero, mutta rintojen kohdalla stop ja samoin talvitakkien jne..... Selkää ja niskoja särkee ja koko ajan on raskas olo rintakehällä. Jos nainen menee pienennysleikkaukseen, niin siihen on todella lääketieteellinen ei kostmeettinen syy.

• mietitäänpäs taas

On sitä muillakin niska ja hartiasärkyjä. Ja huonoa ryhtiä ja hikoilua

• ei kannata väheksyä

Itse menin rintojen pienennykseen koska en ollut enää työkuntoinen.Niska oli jumissa koko ajan ja hartioita ja selkää särki.Jouduin syömään särky ja lihaksiarentouttavia lääkkeitä.Sit lääkäri sanoi että nyt on pakko mennä leikkauttamaan rinnat koska ei ole hyväksi syödä niin paljon lääkkeitä,Rinnat pienennettiin ja kivut jäi,Olen taas työkykyinen-mitä nyt kulumia niskassa.......

• rinnat pienemmiksi

Minulla pienennettiin rintoja joulukuussa 2013. On vielä kipeät ja särkeekin välillä vielä aika kovaa. Iso leikkkaus . Harmittaa , kun edellinen tehtiin 2005, joka epäonnistui ja nyt sitten yritettiin uudelleen. Painoa lähti n. 700g per rinta. Olisin halunnut mahdollisimman pienet ja lääkäri sanoi , ettei voinut ottaa enempää verisuoniston ja hermoston takia?? Rinnat olivat D-kupit todella isot deet ja roikkuvat. Auttoi selvästi niska ja hartiakipuihin ja niskankuluma kipuihinkin. Suosittelen kellä vaivaa isoista rinnoista menemään leikkaukseen.

• 70G->?

Siis pienennettiinkö ensin D:ksi vai onko tuo iso D nykyinen kokosi? Mikä oli lähtökoko?
      Itsellähi 70G ja toivoisin kovasti B:tä, C:kin ok mutta jos D:ksi jää niin kyllä se vähän harmittaisi.
      Jonossa odottelen.

• liian isot rinnat jä

Sori, kun kesti. Mulla oli isot D-kupit ja nyt varmaan C-kupit. Toivoin mandariinin kokoisia rintoja , mutta kun ei, niin ei tule.....jos menet leikkaukseen kannattaa ottaa selvää etukäteen kirurgilta millaiset arvelee voivansa tehdä??? Kirjoitin paperille toiveeni , pienet B-kupit ja kirurgi lupasi mahdollisimman pienet, koska mulla niskat kulunut ja kovat kivut. Harmittaa tosi paljon. Ja vielä mene yksityiselle , jos vaan on rahaa, mulla leikattiin kysissä ja aina liian isot on lopputulos :( kolmatta kertaa en enää kestä , on meinaan aika iso operaatio ja kipeä pitkän aikaa, haavahoidot joka päivä jne..... Onnea leikkaukseen sinulle 70-G

• nännitön

Minulle tehtiin v 2008. Nyt olen nippa nappa toipunut kaikesta mitä siihen liittyi. Olen siis normaalipainoinen/hoikka ja liivit olivat ensin 75E ja eivät roikkuneet pahasti, ihan sievät rinnat oli mutta luulin kaikkien niskavaivojeni johtuvan niistä.
      No ensin toiseen rintaa siihen pystyhaavaan tuli märkivä tulehdus, jota hoideltiin vuoden verran. Sitten toisen rinnan arpiin alkoi kasvaa ylimääräistä kudosta ja niitä hoideltiin ensin lääkkeilä, yritettiin laserilla ja lopuksi leikattiin, ja kun nänni oli jo mennyttä niin se poistettiin kokonaan kun siinä meni verenkierto pilalle kaikkien toimenpiteiden takia. Minulle tehtiin uusi nänni ja se on tatuoitu nyt.

So, en voi koskaan imettää, koska toisesta rinnasta puuttuu nänni ja tiedättehän miten siinä käy- rauhaset täynnä maitoa ja mistään ei tule ulos, ja kirurgi sanoi että todennäköisesti toisenkin tiehyet ovat arpeutuneet. Teen kyllä lapsia, mutta maidonnousuestolääkitys pitää ottaa heti synnytyksen jälkeen. Tänä vuonna olis tarkoitus yrittää saada lapsi alulle.

Niskakipujen syyksi löytyikin sitten magneetissa muu syy, kun jouduin tarkempiin tutkimuksiin kun kivut eivät hellittäneet. Kadun nyt koko ikäni pienennysleikkausta...Miettikää onko muita ratkaisuja, auttaisko fysioterapia, kuntosali- mikä tahansa. Silti toivon että kaikilla muilla menis hyvin eikä kävis näin.

• Marelia

Minulla nyt leikkauksesta yli viikko. Alkuun ei mitään probleemaa, mutta nyt on alkanut nipistykset, vihlonnat, kylmänväristykset, huimaukset ja kipeät patit rinnoissa... Ja siis yhä syön säännöllisesti kipulääkkeet eli 1g parasetamolia ja 600mg ibuprofeiinia 3 krt pvä. Soitin sairaalaan ja sanoi ettei hätää, kuuluu normi toipumiseen. sitten vasta lääkäriin jos nousee kuumetta, rinnat ovat selkeästi kuumemmat kuin muu kroppa tai haavaerite haisee.

• selkä sökönä

Haluaisin kuulla muittenkin kertomuksia miten onnistui. Itsellä 80H - 85G, roikuvat tosi painavat rinnat. Kun olen lyhyt ja vielä lyhyt selkä niin rinnat roikkuu vyötärölle asti. Sellaset isot munakoisot :( Ikää jo yli 50 ja rinnat on suurentuneet nyt parin-kolmen viime vuoden aikana vaikka painoa ei ole paljonkaan lisää tullut. Selkä ja niska on kipeina, olkapäällä isot vaot vaikka liiveissä on leveät hihnat. Nelikymppisenä käytin vielä D-kuppia eikä pursunut yli.
      Se mikä eniten mietityttää että miten leikkauksen jälkeen pystyisi nukkumaan vatsallaan. Nyt pystyn niin että rinnat on sivuilla

• leikkaukseen mars

Minulta leikattiin noin 5vuotta sitten.Otettiin yli kilo yhteensä.Ennen leikkausta oli e kuppi ja nyt c.Ensin oli b mutta ovat jo kasvaneet.Eli jotka leikkuutatte niin ottakaa reilusti.Ensin voi rinnat tuntua pieniltä mutta rintojen kasvu on sairaus joka jatkuu leikkauksen jälkeen.Mies sanoi yks päivä että rinnat on jo melkein yhtä isot kun ennen leikkausta mutta vähän ylempänä.Eli antakaa leikata mahdollisimman paljon-parin vuoden päästä jo kasvaneet.En ole päivääkään katunut.Heti leikkauksen jälkeen tuntui että nyt meni naiseus mutta se meni ohi.

• Marelia

Minä olen todella tyytyväinen rintojen kokoon ja timmiyteen, mutta haavan kanssa onglemia :(. Toisen rinnan alla on reikä joka mätii ja vaatii nyt jatkuvaa haavahoitoa. Tämä kuulema hyvin yleistä näissä leikkauksissa. Joka toisella tulee ongelmia haavojen parantumisen kanssa kertoi lääkäri. Nyt vaan kärvistellään ällöttävän reijän kanssa...

• Möpse

Te, jotka olette olleet julkisella puolella pienennysleikkauksessa, niin saitteko todella itse toivoa kuinka paljon tavaraa lähtee? Jostain luin, että pienentäminen olisi mahdollista "vain" 2-3 kuppikokoa? Mittani ovat tällä hetkellä 70F/G ja toivon, että pääsisin julkiselle puolelle ja jos ja kun leikkaukseen asti pääsen, ottaisivat kunnolla pois. Unelma olisi B, korkeintaan C. Ihan sama minkälaiset arvet jäävät, kunhan tämä painolasti lähtisi. Ikää jo on ja lapset on tehty.

• pienennettyäffä

Mulle sanottiin, että puolet ulottuvuudesta leikataan. Ennen leikkausta koko oli 75F ja leikkauksen jälkeen 75B-C. Leikkauksesta on vasta 3 kuukautta aikaa, joten voivat ehkä myöhemmin olla B.

• Möpse
        pienennettyäffä kirjoitti:

Mulle sanottiin, että puolet ulottuvuudesta leikataan. Ennen leikkausta koko oli 75F ja leikkauksen jälkeen 75B-C. Leikkauksesta on vasta 3 kuukautta aikaa, joten voivat ehkä myöhemmin olla B.

Voi, hyvältä kuulostaa Pienennettyäffä. Onneksi olkoon leikkauksesta ja toivotan sinulle sujuvaa toipumista. Itse olen vasta menossa gynen pakeille ensi viikolla ja otan asian puheeksi. Hartia/niska/selkäkivut masentavat ja itkettää ajatus, että joutuisin niistä lopun ikääni kärsimään. Jännittää vaan, että saanko lähetettä eteenpäin, vaikka kriteerit tuntuisin täyttävänkin, ainakin itse mitattuna. Minua kiinnostaisi vielä kuulla muilta, kuinka halukkaasti lääkärit noita lähetteitä eteenpäin antavat. Olen tästä jo kerran aikaisemmin tk-lekurille avautunut synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä ja kommentit olivat mielestäni masentavia tyyliin, että paremmat rintsikat ja geelityynyä olkainten väliin. Siis täh? Ja mitat on kuitenkin 70F/G, painoindeksi 25pilkkujotain (eli pari kiloa liikaa, joo) ja mittaa tällä varrella on alle 160 cm. Niin, ja se kaulakuoppamitta näyttää olevan 28... Siksi pelottaa ottaa asia taas esille, jos minua ei oteta tosissaan ja vaivojani vähätellään.

• 1+6
        Möpse kirjoitti:

Voi, hyvältä kuulostaa Pienennettyäffä. Onneksi olkoon leikkauksesta ja toivotan sinulle sujuvaa toipumista. Itse olen vasta menossa gynen pakeille ensi viikolla ja otan asian puheeksi. Hartia/niska/selkäkivut masentavat ja itkettää ajatus, että joutuisin niistä lopun ikääni kärsimään. Jännittää vaan, että saanko lähetettä eteenpäin, vaikka kriteerit tuntuisin täyttävänkin, ainakin itse mitattuna. Minua kiinnostaisi vielä kuulla muilta, kuinka halukkaasti lääkärit noita lähetteitä eteenpäin antavat. Olen tästä jo kerran aikaisemmin tk-lekurille avautunut synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä ja kommentit olivat mielestäni masentavia tyyliin, että paremmat rintsikat ja geelityynyä olkainten väliin. Siis täh? Ja mitat on kuitenkin 70F/G, painoindeksi 25pilkkujotain (eli pari kiloa liikaa, joo) ja mittaa tällä varrella on alle 160 cm. Niin, ja se kaulakuoppamitta näyttää olevan 28... Siksi pelottaa ottaa asia taas esille, jos minua ei oteta tosissaan ja vaivojani vähätellään.

Tk-lääkärit suhtautuvat tähän asiaan yleensä nuivemmin kuin työpaikkalääkärit tai yksityiset gynekologit. Ainakin itse sain tosi helposti lähetteen työpaikkalääkäriltä, vaikka rintani eivät olleet kovin suuret (75E). Niska- ja hartiasäryistä olisi hyvä olla dokumenttia eli reseptejä tai käyntejä fysioterapiassa, jotta käy ilmi ettei pienennysleikkausta olla hakemassa esteettisistä syistä (vaikka toki leikkauksen jälkeen rinnat yleensä ovat kauniimmat).

• pienennettyäffä
        1+6 kirjoitti:

Tk-lääkärit suhtautuvat tähän asiaan yleensä nuivemmin kuin työpaikkalääkärit tai yksityiset gynekologit. Ainakin itse sain tosi helposti lähetteen työpaikkalääkäriltä, vaikka rintani eivät olleet kovin suuret (75E). Niska- ja hartiasäryistä olisi hyvä olla dokumenttia eli reseptejä tai käyntejä fysioterapiassa, jotta käy ilmi ettei pienennysleikkausta olla hakemassa esteettisistä syistä (vaikka toki leikkauksen jälkeen rinnat yleensä ovat kauniimmat).

Minä sain lähetteen työpaikkalääkäriltä. Plastiikkakirurgi lopullisen päätöksen tekee. Ei mun tarvinnut mitään dokumenttejä esitellä. Valittelin vaivoja, esittelin huonoa ryhtiä ja liivien olkaimista jääneitä koloja olkapäissä. Kerroin toki käyneeni kiropraktikolla sekä hieroojalla. Sanoin isojen rintojen rajoittavan liikuntaharrastusta. En ole mikään superliikkuja, mutta vähän alle 4-kymppisenä aloin terveydekseni liikkua. Olin varautunut vakuuttamaan kirurgin, joten olin hieman hölmistynyt miten helposti asia hoitu. Mun mitat olivat 161cm 63kg (leikkausaamuna)Kuppikoko 75F (JM mitat 28cm/29cm). Mun toinen rintani oli isompi ja eivät nämä nykyiset ole täysin symmetriset, mutta huomattavasti paremmat ulkonäöllisestikin kuin ennen. Mua ei leikkausarvet häiritse pätkääkään. Enemmän rinnan muoto kiinnostaa ja tuo toinen rinta ei ole vielä laskeutunut samalla tavalla kuin toinen.....joten siinä mielessä jännityksellä odotan ja toivon muutosta.
        Jännä juttu, miten nopeasti rintojen uuteen kokoon tottuu. Ovat ruvenneet näyttämään jopa isoilta :-) Olisi mulle pienemmätkin kelvannut.

• Möpse

Kiitos asiallisista vastauksista. Dokumentteja säryistä ja kivuista ei ole. En kuitenkaan edes muista aikaa, jolloin niska tai hartiat eivät olisi olleet kipeät tai jumissa. Ja huono ryhti aiheuttaa jatkuvaa selkäsärkyä. Näin "aikuisena" (nelikymppisenä) painavista rinnoista on saanut kärsiä jo parikymmentä vuotta. Että silleen.

• piennettyäffä

Ei niitä dokumentteja tarvita. Painavat rinnat näkyy ja tuntuu, myös lääkärin silmiin ja käsiin . Mene luottavaisin mielin ja kerrot rehellisesti kaikista vaivoistasi ja rajoituksista elämässäsi, mitä isot rinnat saavat aikaan.
        Kaikkea hyvää sulle!

• njyejyjj

itse olen vielä kahden vaiheilla. Laihdutin just ylipainon pois, koska ajattelin tehdä sen siltä varalta jospa rinnatkin pienenisi. Eivät pienetyneet grammaakaan, mutta ehkä paremmin laskeutuuvat, kun maha ei ole pullottamassa heti siinä alla. niillä on enemmän nyt tilaa laskeutua alemmas.eikä ole kuin tarjottimella koko ajan.
      koskaan ei ole ollut särkyjä. olen nnukkunut viimeiset 15 vuotta rintaliivien kanssa, eli siis 24/7. AINA urheiluliivvit päällä. ei tulisi mieleenikää käyttää muita.
      Eniten häiritsee hengitysvaikeudet, jotka VOI Ijohtua rinnoista kun keuhkojen kapasiteetti pienenee kuulemma. Ja ulkonäkö tietty pahin. on tosiaan kuin utareet.
      Olen lyhyt eli vyötärä alkaa heti rintojen alla, eikä ole mahaa niinkuin muilla pitemmillä kapeana.
      Mennä vai ei. Pahat venymisurat rinnoissa, yläpuolella. Mutta eihän ne poistu pienennysleikkauksessa, vaan rintahan rakennetaan vaan ylempänä olevasta nahasta, eikö niin? Nahkaa poistuu alarinnasta.

• pienennettyäffä

Nahka poistuu alarinnasta, totta. Mullakin oli kaiken maailman uria rinnoissa, kun niin nopeasti nuorena kasvoivat, mutta kyllä nää leikatut ovat esteettisesti huomattavasti kauniimmat, jopa arpineen. Mä olen myös lyhyt ja ennen leikkausta vyötärön kapeinta kohtaa ei näkynyt (ilman liivejä), koska rinnat peittivät näkyvyyden (hui, kauheeta). Nyt kun rinnat on nostettu oikeille paikoilleen pienempinä versioina, vartalokin näyttää sopusuhtaisemmalta.

• Möpse

Teidän tekstit ovat kuin suoraan omilta näppiksiltäni! :) Olen myös lyhyt, ja tuntuu, että olen vain rintaa täynnä. Näytän varmasti pyöreämmältä kuin olenkaan, johtuen juuri tuosta efektistä, ettei vyötäröä ryntäiden alta näy. Otan kiitollisena vaikka sitten ne arvet! Mulla on nyt pyörät nytkähtäneet käyntiin, eli sain eilen lähetteen kirurgin arvioitavaksi. Minulle kerrottiin, että hän sitten tekee sen päätöksen loppupeleissä, että leikataanko vai ei. Ihmettelen suuresti, jos ei läpi mene. Meinasin parahtaa, kun gyne mittasi kaulakuoppa-nänni -mitaksi 30!!! Gyne oli ihana ja asiallinen. Kyseli lähinnä kivuista ja niitähän on. Ei tarvinnut edes puhua urheilun mahdottomuudesta, kyllähän hän näki jo katseella, että isot ovat. Nyt vaan toivotaan pikaista kutsua arvioon ja toivottavasti sen myötä leikkausjonoon. Olen henkisesti niin huojentunut, kun nyt on asian eteen tehty jotain ja minut myös otettiin vakavasti. Jossain kyti pelko, että vaivojani vähätellään ja mitätöidään. Kuinka kauan muilla on mennyt arvioon pääsyyn siitä, kun ensin sen lähetteen kirurgille on saanut?

• Pikkukaksonen

Lähes tismalleen samoista lähtökuopista on lähdetty. Olen siis 179 pitkä, paino ennen leikkausta oli 62, kuppikoko 65H, ikää 28. Välissä oli 65G silloin, kun olin paremmassa lihaskunnossa, mutta kun se vähän rapistui, niin kuppikokokin kasvoi. On olleet paljon suuremmatkin, mutta tosiaan laihtuminen ei minunkaan kohdallani niitä erityisen paljon pienentänyt.

Ensimmäisessä kirurgin konsultaatiossa kirurgi oli sitä mieltä, että B-kuppia lähdetään tavoittelemaan. Tämä tietenkin säikäytti, koska onhan matka H-kupista B-kuppiin iso. Ja etenkin, jos kyse olisi 65B, rinnakkaiskoko olisi 70A. Mutta hetken vatvottuani puhuin kirurgille tästä murheestani. Hän sanoi, että kropan mallini on sellainen, että siihen sopisivat hyvin pienet rinnat, mutta tarkoitus ei ole saada aikaan omakuvakriisiä. Pientä määrää ei kannata poistaa, koska leikkauksesta ei tällöin olisi pitkäaikaista hyötyä, mutta tietenkin kuunnellaan myös asiakasta toivekoon suhteen.

Nyt leikkauksesta on päivää vaille 5 viikkoa täynnä, enkä ole katunut. Kipuja on vielä, vasemman rinnan sisäsyrjä jomottaa välillä urakalla ja on kerännyt nestettä, mutta ei kuulemma mitään huolestuttavaa eikä punkoitavaa. Jotta tässä nyt sitten vain eletään ja odotetaan. Onneksi olen opiskelija, joten töihin menosta ei tarvitse murehtia. Kesä kuluu gradua tehdessä. Komplikaatiotta ei kyllä minullakaan tämä paranemisaika sujunut. Haavojen kanssa ei ole ollut ongelmaa, mutta sairaalasta kotiuduttuani illalla repesi sisällä ommel, jonka seurauksena rinta vuosi ½ litraa verta sisäisesti. Se jouduttiin siis leikkaamaan uudelleen. Sen jälkeen olin vainoharhainen kaikesta tekemisestä ja vain makasin paikallani ensimmäisen viikon kaksi...

Tällä hetkellä liivikoko on 70D, joten uskoisin sen asettuvan johonkin 70C:n tienoille. Hyvin tyytyväinen tähän lopputulokseen! Jos blogi kiinnostaa, niin pidän sitä osoitteessa http://pikkukaksonen.blogspot.fi/

• Möpse

Pikkukaksonen, kävin lukemassa blogiasi. Oli kiva lukea noinkin tuoretta kuvausta pienennysleikkauksesta (meni muuten ohi, oletko HUS-alueelta?). Itse olen myös miettinyt sitä leikkauksen henkistä puolta, ja sitä, mitä pitäisi (vai pitäisikö ylipäätään mitään) kertoa lähipiirille. Ihanaa, kun olet päässyt jo liivi- ja vaateostoksille. Etenkin näin lämpimillä kesäkeleillä nämä utareet suorastaan inhottavat. Vetelen vauvantalkkia rintojen alle ettei iho ärtyisi. Vaatteet eivät istu, vaan rinnat suorastaan ryöpsähtävät silmille. Yksiäkään kunnolla istuvia liivejä en tällä hetkellä edes omista, vaan kaikissa tuntuu olevan jotain vikaa. Eivät tue tai ovat liian ahtaat. Ääh. Ainoa lohtu tilanteessa on se, että tilanne voi olla hyvässä lykyssä vallan toinen ensi kesänä.

• Pikkukaksonen

Kiva, että blogista on hyötyä. Itse tietoa etsiessäni törmäsin koko ajan blogeissa siihen, että olivat monesti vanhempia, lähtökohdat eivät olleet lähellekään samat ja ne keskittyivät aina fyysisiin puoliin. Henkistä puolta siis jäin paljon miettimään itsekin sen osalta, siitä ei kokemuksia löytynyt. Mä oon ennen leikkausta kertonut muutamalle hyvälle ystävälle, perheelle ja miehelle. Kertonut, että tällaiseen olen menossa ja sitten vastaillut kysymyksiin aika lailla auliisti. En oo vielä törmännyt tilanteeseen, että joku olis itse huomannut muutoksen ja tullut kysymään, koska en oo paljoa vielä ihmisten ilmoilla käynyt. Pitänee kehitellä joku vakivastaus kysyjille :D. Jos sellaisia edes tulee. Onkohan ihmiset sellaisia, että kiinnittävät huomiota ja kyselevät...

En oo HUS:in alueella vaan Vaasan sairaanhoitopiirin alueella. Tuo liivien istumattomuus on niin tuttua kauraa. Tilasin omat liivini aina Briteistä, tasan yhden liivimallin onnistuin löytämään, joka istui kohtuullisen hyvin. En tietenkään viitsinyt tilata isoa läjää liivejä, koska niiden palautuskin maksaa, ja mun kokoja ei meinannut löytyä erikoisliikkeistäkään. Huh, onneksi se murhe on takana!

• pienennettyäffä

Kommentoin hieman osaltani tuohon henkiseen puoleen: Olen 45-vuotias ja kärsinyt isoista rinnoista 13-14-vuotiaasta asti...juurikin henkisesti. Vaatetus on aina ollut sellainen rintoja peittävä :syynä kommentit (mm. onpas sulla hyvin kehittyneet keuhkot)ja rinnoille puhuminen tai muuten vain julkea tuijottelu. Ongelma aina ei ollut liivien hankinta, vaan iänikuinen paitaongelma; mitä laittaa päälle, ettei näytä pelkältä tissiltä tai painijalta.
      Olin ikionnellinen myönteisestä leikkauspäätöksestä ja toinkin sen ääneen julki plastiikkakirurgin vastaanotolla.
      Päivää ennen leikkausta katselin rintojani ja koin lievää haikeutta, että miten opin elämään uusien muotojeni kanssa. Leikkausta itsessään en kyllä pelännyt/jännittänyt.
      Leikkauksen jälkeen paidan sisään katsottuani, olin niin iloinen-> pienet ja ryhdikkäät. Muutaman päivän kuluttua koin sellaisen alavireisen pari kolme päivää kestävän jakson. Olin alakuloinen, melkein itkuinen, mutta se tosiaan meni ohi nopeasti. Tuo alakulo ei mitenkään liittynyt rintoihin tai mihinkään kipuihin. Mulla ei ollut kuin selkä kipeä. Olin edelleen täysin tyytyväinen uusiin muotoihini. 3 kuukautta on nyt leikkauksesta ja voin sanoa, että elämä on muuttunut tässä suhteessa vain hyvään suuntaan. Olen soputuhtainen en rintava :-)
      Vielä tuosta leikkauksen jälkeisesstä alakulosta: Noin 4 vuotta sitten olin elämäni ensimmäisessä leikkauksessa (munuaisen luovutus). En pelännyt sinne menoa ja olin täysin tyytyväinen ja sinut päätökseni kanssa. Tästä huolimatta muutama päivä leikkauksen jälkeen oli alakuloinen ja mietin mennyttä elämääni. Se oli sellainen muutaman päivän kriisi, joka meni itsellään ohi. Olen tullut siihen tulokseen, että em. alakulo johtuu nukutuksesta, tai matalasta verenpaineesta tai jostain muusta mystisestä jutusta....niin tai sitten kipulääkkeistä.
      JA tähän lopuksi....eivät nämä rinnat enää tunnu pieniltä....itseasiassa tykkäisin vähän vielä pienemmistä.

• pienennettyäffä

Jäi mainitsematta, että leikkauksesta kerroin harvoille ja siksi alkuun pukeutuminen tuotti hankaluuksia. Tukiliivit "hävittää rinnat olemattomiin", joten aluksi julkisissa tilateissa käytin jotain huivia kaulassa ja villatakkia. En ollut valmis kaikille kuuluttamaan asiasta. En toisaalta enää muutenkaan halua mitään ylimääräistä huomiota rintavarustukselleni (oli sitten isot tai pienet).Toisaalta itse olin sinut asian kanssa, mutta joillekin
        rintojen pienennys oli ristiriitaisia tunteita herättävä juttu. "Oletko laihtunut"-kysymys oli yleisin leikkauksesta tietämättömiltä. Nykyisin jo käytän tavallisia vaatteita rinnat unohtaen nauttien keventyneestä olotilasta.
        Kesä on tulossa...ihanaa...:-)

• Pikkukaksonen

Minäkin vihasin rintojani siitä hetkestä lähtien kun alkoivat kasvaa13-14-vuotiaana. Olisin vielä sietänyt ne, jos olisivat jääneet jonnekin C-D kupin tienoille, mutta ei. Lempivaatteeni oli iso collegepaita ja lukiossa kun tyyli muuttui edes hitusen vähemmän väljäksi, ryhdyin pitämään päivittäin sporttiliivejä, joskus kaksiakin päällekkäin. Olivat vielä liian pienetkin, ne rutistivat rintani lattanoiksi. Taisin lopettaa sen vasta lukiosta päästyäni.

Vaihdoin normaaleihin liiveihin, mutta ikinä en ole rintojeni kanssa sinut ollut. Joo, joskus oli kiva olla isorintainen, mutta 95% ajasta vihasin sitä. Olen aina kävellyt vähän kumarassa, koska jos olisin seissyt tikkusuorana, olisivat rinnat olleet aivan valtavat. Kumarassa ne näyttivät edes vähän pienemmiltä plus mahtuivat paremmin paitoihin ja takkeihin. Istuvaa takkia oli mahdoton löytää, istuvaa paitaa melkein mahdoton. Mekoista nyt puhumattakaan. Ja urheilu meni kaksia liivejä päällekkäin pitäen, kunnes löysin Shock Absorberit. Liikkumisen pelastus!

Mutta päivääkään ei ole ollut ikävä isoja rintoja. Leikkauksen jälkeen olen vain ollut onnellinen, että pääsin vihdoin niistä eroon.

• Möpse

Minäkään en ole ikinä ollut sinut rintojeni kanssa. Olen aina vihannut niitä, siitä alkaen, kun jatkoivat vaan kasvamistaan... Olen myös aina piilotellut niitä, sillä seurauksella, että näytän muodottomalta pallolta ja ryhti on kamalaa katsottavaa. Olen suorastaan jopa hävennyt niitä. Hassua sinänsä, miten sitä näitä häpeääkään, sillä minkäs sitä itse sille voi, että rintarauhaset ovat näinkin "kehittyneet"? En minä näitä pyytänyt. En minä näitä halunnut. Pitkään en myöskään ajatellut koko rintoja, vaikka ne aina ovatkin kiusallisen läsnä. Yritin kai "taikoa" ne pois. Jos en ajatellut niitä, niitä ei ollut olemassa. Mutta joo, vaatteiden etsiminen on yhtä helvettiä. Kyllä te isorintaiset tiedätte... Voi kuinka odotankaan sitä kirurgin tapaamista!

• muaärsyttääpenis

Poistattakaa ne rintanne kokonaan älkääkä puoliksi. Helpompi juosta ja hyppiäki kun ei ole mitään leuan alla häiritsemässä. Kohta kaikki naiset on huippu-urheilijoita ku ne vaan juoksee ja hyppii ilman ärsyttäviä ja rumia rintoja. Tutkimustenhan mukaanhan miehethän on tyhmiä jos tykkäävät isoista rinnoista.

• Lohjalle

Onko Lohjan sairaalasta kokemusta rintojen pienennysleikkaus-paikkana? Kaikki mahdollinen kiinnostaa.

• Pienemmäx

En tiiä onko siellä omaa kirurgia ku sain ite setelin jolla kävin yksityisellä. Kannattaa kysyä! Ite maksoin noin satasen...😀😀😀😀😀!!

• Lohjalle

Kiva kun kirjoitit :)
        Milloin olit leikkauksessa ja kauan olit jonossa kun setelin sait? Missä sitten leikattiin? Olisi kiva kuulla miten sulla mennyt toipuminen tms. :)

• Pienemmäx

Ekan käynnin jälkeen jonos 5 kk kunnes soitti ja tarjos sitä setelimahdollisuutta. Otin sen 😄. Kävin Sairaala KLssä...., kaikki meni huipusti!! Ei mitään ongelmaa. 😀😀😀😀😀😀! Suosittelen!

• Lisätietoo

Helsinki Clinic käy myös toi seteli...😬! Kannattaa kysyä....

• kjfgvjhvcjhvj
        Lisätietoo kirjoitti:

Helsinki Clinic käy myös toi seteli...😬! Kannattaa kysyä....

Taitaa KL olla laadullisesti parempi vaihtoehto.

• Expl

Rintojen pienennysleikkaus on terveydenhoitoa, jos koko täyttää Kelan vaatimat kriteerit. Leikkauksia tehdään paljon, ja kaikki plastiikkakirurgit on koulutettu niitä tekemään. Kannattaa kuitenkin valita leikkaaja, joka voi tarkasti kertoa mikä on lopputulos ja minkä suuruiset arvet ovat odotettavissa. Jos suunnittelussa käytetään kolmiulotteista kuvausta, se tuo lisää varmuutta. Mikään leikkaus ei ole riskitön. Niistä on myös saatava hoitavan lääkärin arvio. Yleisesti ottaen pienennysleikkauksen pitkäaikaistulokset potilastyytyväisyyden kannalta ovat parhaat muihin rintaleikkauksiin verrattuna. Tulos on fyysisesti tunnettavissa.

• Pienennystäodottava

Nosto, lisää kokemuksia kaivattaisiin.

• Expl

Rintojen pienennysleikkauksia tehdään kaikenikäisille naisile. Leikkaus voidaan tehdä niin, että se ei myöskään haittaa myöhempää imetystä. Ylisuurien rintojen maidoneritys on kyllä muutenkin huonontunut. Kannattaa neuvotella plastiikkakirurgian erikoislääkärin kanssa. Hän voi suunnitella leikkauksen juuri sinun tapaukseesi sopivalla menetelmällä ja näyttää odotettavissa olevan tuloksen 3D kuvankorjausohjelmalla sekä kertoa hoidon ja toipumisen vaheista tarkasti juuri sinun kohdallasi.
      Kaikille rintaleikkausiin tuleville tehdää mammografiatutkimus ennen leikkausta kasvainten poissulkemiseksi.
      Rintaleikkauspotilaista juuri rintojen pienennyksessä olleet ovat hoitoon tyytyväisimpiä, koska tulos ei ole ainoastaan ulkonäköä korjaava, vaan tuntuu fyysisesti, kun vuosia mukana kulkenut painava reppu rintakehän etupuolelta poistetaan. Jälkitarkastuksessa nähdään aina ryhdin korjautuminen, kun vartalon tasapaino muuttuu. Vähäinenkin rintojen pienennys tuo rinnan painopisteen lähemmäksi vartaloa ja aiheuttaa tuon fyysisen ryhdin muutoksen ja hyvänolon tunteen.
      Rintojen pienennykseen ei liity mitään erityistä lisääntynyttä komplikaatioriskiä. Riskeistä plastiikkakirurgisi kertoo sinulle tarkasti. Kaikki Suomessa koulutetut plastiikkakirurgit hallitsevat rintojen pienennysmenetelmät.
      Rintojen pienennysleikkauksia tehdään kaikissa plastiikakirurgisissa yksiköissä. Jos leikkaustuloksen ulkonäkö on sinulle tärkeintä, valitse Suomen esteettisen plastiikkakirurgian yhdistykseen hyväksytty lääkäri. Hänet löydät suomalaisesta yksityissairaalasta.

• Riipparintako

Tehdäänkö julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen yhteydessä tarvittaessa rasvaimua (vai onko se aina automaattisesti yksi toimenpide mikä kuuluu leikkaukseen)? Entä onko vaaraa, että kunnallisella lääkäri jättää "tyhjän" rinnan roikkumaan eikä kohota sitä kauniimmaksi?

Vastauksista kiitollinen!

• Isotissivielä

Miten teillä jotka olette laihtuneet rintojen pienennysleikkauksen jälkeen, onko vaikuttanut rintoihinkin, jos niin miten?

Edelleen kaikkia mahdollisia kokemuksia pienennyksen tiimoilta kaivattaisiin :)

• Pienennystäodottava1

Leikkauksen jälkeen kun pitää käyttää tukevia urheiluliivejä, niin millä ihmeellä saatte ne päällenne? Kävin nyt juuri ennen leikkausta vähän katsomassa ja kokeilemassa niitä ja hyvä kun sain niitä nytkään kiinni ja aseteltua päälle, niin miten ihmeessä saan ne päälle kun on leikkaus tehty ja pitää vielä varoa haavojakin? Onko tukevia urheiluliivejä niissä liiveissä jotka aukeavat edestä, ne varmaankin huomattavasti helpommat pukea?

• Hitsi kun ei missään ole ajankohtaista palstaa tms missä olisi kohtalotovereita.... mun leikkausaikaa jouduttiin siirtämään ja itkuhan siinä pääsi :( olis niin ihanaa kun olis ihmisiä samassa tilanteessa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe