Omatunto se ei ole, mikä se on?
Mikä on yliminä?
16
4928
Vastaukset
- goooooooooooogle
Superego eli yliminä (saks. Über-Ich) on psykoanalyyttisen teorian mukaan yksi ihmisen psyyken kolmesta kerroksesta.
Metapsykologiassaan Sigmund Freud jakoi psyyken kolmeen osaan tai asteeseen: ego, id ja superego.
Persoonallisuuden kolmas rakenne superego (yliminä) muotoutuu lapsen oppiessa kasvattajiltaan, millainen toiminta on hyväksyttävää. Lapsi siis sisäistää lähiympäristön normit, ja se vastaa osin omaatuntoa. Superegon muodostumiseen ja lujittumiseen vaikuttavat lapsen myöhemmätkin kokemukset, vaikkapa kouluajan samastumiset auktoriteetteihin.
Superegoa voidaan luonnehtia oidipuskompleksin perilliseksi. Kun lapsi havaitsi, että isä on esteenä oidipaalisten toiveiden täyttymiselle, ego muodosti saman esteen itseensä ja jäljittelemällä pääsi osalliseksi isän voimasta. Superego ei kuitenkaan ole vain varhaisimpien eroottisten kohteenvalintojen jäänne, vaan sen perustana on myös reaktionmuodostusta: paitsi että lapsen pitää olla sellainen kuin isä, hän ei toisaalta saa tehdä kaikkea, mitä isä tekee. Egon heikkous superegon vaatimusten ja syytösten edessä johtuukin juuri siitä, että superegon muodostuessa ego oli vielä heikko ja riippuvainen, ja tämä suhde on jäänyt vallitsevaksi. Superego on etäämpänä tietoisuudesta kuin ego, ja se yltää syvälle idiin (Freud 1993: 156–168). Superego on lapsen kuvitelmien ja viettipyrkimysten värittämä, ei vanhempien realistinen jäljennös. Superego on paitsi rankaiseva myös suojeleva: se ennakoi ympäristön reaktioita lapsen toimintaan.
Superego sisältää yksilön ja yhteisön arvomaailman — tai sen, mitä yksilö luulee tuon arvomaailman olevan. Superegon arvot periytyvät menneisyydestä ja ne voivat siksi olla ristiriidassa yksilön nykyisten arvojen kanssa. Superegon tehtäviin kuuluvat paitsi itsetarkkailu myös egoihanteen ylläpito ja moraaliarvojen vakiinnuttaminen sekä omantunnon tehtävät (Merkur 2001). Velvollisuudentunto kuuluu superegoon, eikä siihen liity moraalista harkintaa: sama superego vaatii sodan ja rauhan velvollisuuksia noudatettavan.
Uusimmissa psykoanalyysin suuntauksissa on pyritty luopumaan rakennemallista ja korostamaan psyykkisen kehityksen prosessiluonteisuutta ja vuorovaikutusta (esim. Tähkä 1997).- antakaa tietoa
Voisiko sanoa, pakkoneuroottisella on liian ankara yliminä, kun taas luonnehäiriöisellä se puuttuu tai on heikko?
- kuka voi auttaa
Ohiksena kyselen, että missä on vika kun omatunto vaatii itseään rangaistavan vuodesta toiseen? Minä olen aikoinaan syyllistynyt pieneen rikkeeseen ja tuosta saakka olen asiasta kantanut valtavan huonoa omaatuntoa.
Syyllisyydentunne on kasvanut valtaviin mittasuhteisiin, olen kieltänyt itseltäni työnteon, ihmissuhteet ja elämästä nauttimisen.
Olen yli kahden vuoden ajan vaatinut itseltäni tätä kidutusta, eikä mieleni anna minulle anteeksi. Koen että rikkeeni tulee hyvitettyä vasta itsemurhan kautta.
Asia on mielessäni edelleen ja sen suuruus kasvaa mielessäni päivä päivältä. Olen jo kerran ajautunut syyllisyystuskassani psykoosiin.
Tämä on absurdi tilanne, olen itse rakentanut tämän vankilan itselleni enkä pääse siitä enää ulos. Olen saanut lääkitystä, terapiaa jne Mikään ei vain enää auta.
Miten kauan vaadin itseltäni rangaistusta? Kärsin tilanteesta suunnattomasti. Tämä on jo kolmas kevät joka jää kokematta, koska istun vain sisätiloissa tekemättä mitään.
Rikkeeni oli aikuisiällä tehty näpistys josta jäin kiinni. Eihän tässä ole mitään tolkkua?- ei tolkkua
Länsimaissa lääkkeillä hoidetaan oireita, ei itse syytä. Ei siis ihme, etteivät lääkkeet ole auttaneet.
Noin valtavan ahdistuneeseen oloon ja syyllisyyden tunteeseen löytynee selvitys eletystä elämästä. Joku lapsuuden/ nuoruuden epämiellyttävä kokemus tekee sinulle todennäköisesti tuon tukalan olon. Sinun pitäisi ensin siis selvittää, mistä tuo tunteesi on aiheutunut.
Itse aloitin oman itseni rakastamisen ja anteeksiantamisen pari vuotta sitten lukiessani Louise L. Hayn kirjan "Muuta ajatuksesi, muuta elämäsi". Samalla tiellä olen vieläkin ja elämää on nyt huomattavasti helpompi elää.
Mene kirjastoon ja lainaa jokin teos, mikä käsittelee esim. syyllisyyttä. Näitä henkisen kasvun kirjailijoita löytyy todella paljon. Itse olen lukenut mm. Sirkka Santapukin, Sonia Choquetten, Paul Coelhon ja Deepak Chopran teoksia.
Älä pilaa loppuelämääsi mitättömän rikkeen takia. Tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä ja voiman hetki on aina juuri nyt.
- omantunnon tuska
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrupulosity
Tuossa on artikkeli liiallisista moraalisista ja omatunnollisista tuskista. Tuo liittyy pakko-oireeseen häiriöön, kuten allekirjoittaneella. - yliminä
Onko yliminä tarpeellinen? Olen tätä miettinyt. Jossain kirjassa luki että ihmisen pitää osata neutralisoida yliminä. Eli eikö se silloin tarkoita että tavallaan poistaa se? Minulle se liian ankara yliminä aiheuttaa sitä etten anna itseni nauttia mistään. Koko ajan se on arvostelemassa ja vaatimassa kaikkea minulta ja nyt viimeisimpänä käänteenä on se, että kun olen ajatellut sitä yliminää, että se on liian ankara ja se pitäisi neutralisoida niin nyt yliminä sitten kääntääkin asian niin että ei sen poistaminen ole oikein että on "pakko" olla joku kontrolli. Tuskinpa se yliminä on kuitenkaan ihan tarpeellinen. Eiköhän ihmisellä ole omatunto ja järki ilman sitäkin?! Ei ihmiset ole mitään eläimiä ja jos ihmisellä on normaali empatiakyky ja oikeudenmukaisuuden taju ei se koe tarvetta tehdä mitään väärää!!
- senja sonja
Omatunto ja superego ovat todellakin kaksi eri asiaa.
Superego on (kasvu-) ympäristön, kt. perhe ja yhteiskunta, ylläpitämä moraali sisäistettynä. Superegon lähde yksilön mielessä on siis muut ihmiset. Omatunto taas on Jumalan ihmisen "sydämeen", sisimpään, asettama laki eli käsitys hyvästä ja pahasta, oikeasta väärästä. Omantunnon lähde on alun perin siis Jumala.
Kumpaankaan ihminen ei voi luottaa moraalisena oppaana, koska ihmiset kasvuympäristössä ja yhteiskunnassa ovat syntisiä; superegon lähde on siis moraalisesti vääristynyt.
Mutta omatuntokaan ei ole luotettava moraalinen opas, koska syntiinlankeemuksessa (kaikki ihmiset ovat langenneita) ihmisen ymmärrys ja kyky kuulla omantuntonsa viestejä, pimentyi ja vääristyi. Joskus omatunto osuu oikeaan, joskus ei.
Ainoa luotettava moraalinen opas on Jumalan sana Raamattu, mutta sitäkään ei ymmärrä, jos ei Jumalan henki avaa tekstiä lukijalle.
Omallatunnolla kuitenkin on yksi tärkeä tehtävä. Omallatunnolla on ulottuvuus, jota voisi kutsua 'vilpittömyyden ilmaisijaksi'. Omatunto kertoo kantajalleen, jos ei nyt 100% luotettavuudella, niin ainakin 99% luotettavuudella, onko hän vilpitön vai valheellinen suhtautumisessaan johonkin asiaan tai tilanteeseen.
Superegon positiiviseksi puoleksi taas voisi mainita tapakulttuurin ja käyttäytymiskoodien sisäistämisen. Superego kertoo originelleimmillekin persoonille, ettei isoäidin 80-vuotispäivillä syödä voileipäkakkua sormin tai viuhahdella bikineissä. Tämä on hyödyllistä tietoutta; tämän tietouden kulttuuri- ja tilannesidonnaisuus osoittaa, että se on peräisin nimenomaan superegosta eikä omastatunnosta tai Jumalan sanasta. Moraaliseksi oppaaksi ja vilpittömyyden ilmaisijaksi superegosta ei kuitenkaan ole.- yliminä
Kiitos selvennyksestä. Mielestäni ihmisen pitäisi selvittää, että mitä hän itse haluaa, eli kuten kirjoitin neutralisoida superego eli yliminä. Tottakai pitää noudattaa jonkinlaisia käyttäytymissääntöjä, niin kuin suurin osa ihmisistä niin tekeekin. Että tietysti sitä ei voi kokonaan poistaa ja ei kai tarvikaan, mutta voi lopettaa sen YLIVALTA silloin kun se ohjailee ja mittailee ja vaatii ihan ylettömissä määrin, niin ettei ihmiselle jää minkäänlaista hengähdystaukoa, ei elintilaa vaan kaikki pitää olla koko ajan järjestyksessä, kontrollissa ja täydellisesti. Ihminen on melkein kuin kone. Jatkuva kontrolli päällä. Ei sellainen ihminen pysty voimaan hyvin tai olemaan onnellinen. Monet sitten vaativat myös muiltakin liikaa tämän seurauksena. Näinhän niitä ankaria yliminiä syntyy ihmisille kun kasvuympäristössä vaadittiin liikaa vanhempien ja ympäristön omien ankarien yliminien vuoksi. On mm. perheitä joissa työntekoa arvostetaan ylenpalttisesti. Tämä siirtyy aina eteenpäin ja voi näkyä mm. työnarkomaniana ja vaikkapa työttömien tai työkyvyttömien ihmisten halveksuntana ja arvosteluna. Tämäpä selvittikin asiaa jonkin verran. Eli yliminää ei tarvitse, eikä voi kokonaan poistaa vaan sen ylivalta pitää lopettaa. Tässä lukee, että ego tasapainottaa idin (viettipohjan) ja superegon (yliminän) välistä ristiriitaa. Eli ilmeisesti tärkeintä olisi saada aikaan tasapaino näiden kahden välissä. Tasapaino elämässä on muutenkin tärkeää.. Kai se sitten lähtee mielestä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Minä_(Ego)
- senja sonja
"On mm. perheitä joissa työntekoa arvostetaan ylenpalttisesti. Tämä siirtyy aina eteenpäin ja voi näkyä mm. työnarkomaniana ja vaikkapa työttömien tai työkyvyttömien ihmisten halveksuntana ja arvosteluna. Tämäpä selvittikin asiaa jonkin verran."
Minäkin näen tämän logiikan monien sosiaalisten ja moraalisten ongelmien taustalla. Liian voimakas itsekontrolli usein arvomaailman kautta laajenee liian suuriksi vaatimuksiksi ja joustamattomuudeksi myös muita ihmisiä kohtaan. Superego voi saada ylivallan.
Koska superegon sisällöt ja arvostelmat ovat lähtöisin ihmisyhteisöistä ja viime kädessä yhteiskunnasta, on ilmeistä, että ne sisältävät moraalisia vääristymiä, jopa julmia käsityksiä esim. ihmisyydestä ("ihminen ei ole arvokas ellei hän ole kansantaloudellisesti hyödyllinen yhteiskunnalle" tms.; suunnilleen tällaistahan länsimainen kulttuurimme viestittää, puhumattakaan monista perheistä, joissa lapset kasvavat).
Useinhan ihminen ei ole kovin tietoinen yhteisöltä sisäistämistään arvostelmista, vaan liian suuren vallan saanut superego ilmenee yleisenä persoonan jähmeytenä, joustamattomuutena ja neuroottisuutena. - Anonyymi
Se on meidän' sinun ja minun' oma korkein minä. Itse olen kuullut sen' tämän korkeamman minän sanovan mulle' tosin ääni oli miehen' mut varoitus oli todella tarpeellinen...
- Anonyymi
Hölynpölyä. Levoton ja itsekeskeinen mieli askartelee turhanpäiväisten asioiden parissa.
- Anonyymi
Jumalan kämmenselkä, jolla maailma makaa.
- Anonyymi
Orgasmin siinä euforisimmassa kohdassa uskon olevani tekemisissä yliminäni kanssa.
- Anonyymi
Toimintaasi ohjaavat vietit ja halut eikä mikään ylitonttu!
- Anonyymi
Pyhä Henkäys käy vähän tuottamassa mielihyvää. :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhä Henkäys käy vähän tuottamassa mielihyvää. :D
Ne ovat aivosi jotka käskevät näppiesi ja peniksesi muodostaa yhteyden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809