Yksivuotias päiväkotiin vai perhepäivähoitoon?

..............

Olen tekemässä hoitohakemusta esikoistyttärellemme. Tytön olisi tarkoitus aloittaa hoidossa tammikuussa, ollessaan 1vuotta ja 1kk. Ensi vuonna tyttö olisi hoidossa keväällä noin 4kk ja syksyllä 4kk, tässä välissä touko-elokuun siis kotona. Tuosta yhteensä kahdeksasta kuukaudesta ensi vuonna, olisi tyttö täysipäiväisenä joitain viikkoja ja lopun ajasta 2-7h/ päivä. Hoitopäiviä tulee viikoittain olemaan 1-5. Voi olla, että tulee joku tiukka viikko, mutta keskimäärin olisi hoidossa ehkä 3 päivää viikossa 4-5h kerrallaan.

Tyttö on mielestäni reipas ja hymyileväinen, mutta aika rauhallinen. Ei ujostele sen kummemmin, mutta ei ole mikään supeaktiivinenkaan. Jos näin pienestä voi mitään sanoa.

Mitä mieltä olette, kannattaisiko hakea päiväkotiin vai perhepäivähoitoon? Onko tuo hoidontarpeen epäsäännöllisyys ongelma perhepäivähoitajalle? En pysty kauhean paljon aiemmin ilmoittamaan hoidon tarpeesta, koska olen opiskelija ja tilanne elää mm. koulun ryhmätöiden mukaan.

Itse haluaisin ehkä viedä tytön päiväkotiin, mutta onko se noin pienelle liian hälyinen ja suuri? Jotenkin arveluttaa viedä yhdelle ihmiselle hoidettavaksi, jota ei tunne.

68

3751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retxcvbxc

      Mielestäni alle 3-vuotiaalle ehdottomasti paras paikka on pphoito, ei päiväkoti. Tutkitusti lapsi hyötyy varsinaisesti päiväkodista vasta 4-5-vuotiaana, mutta 3-vuotiaana voi laittaa (ei haittaa), tätä nuoremmalle päiväkodista on haittaa ja tämä on ihan tutkittua tietoa (mm. psykologi Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut tästä).

      Omat lapseni menivät 1v9kk ja 3-vuotiaina pphoitoon osa-aikaisesti ja oli hyvä ratkaisu. Hoitopaikka oli kodin lähellä, tiesin hoitajan ennestään, hoito oli kodinomaista, mutta lapset näkivät muita lapsia päivittäin puistoissa ja pulkkämäessä ja hoitaja askarteli yms. lasten kanssa. Koko ekan vuoden aikana molemmilla oli vain yksi flunssa yhden päivän mahatauti, kun taas tuttavieni lapset päiväkodissa sairastelivat KOKO VUODEN JATKUVASTI.
      Ihmetyttää kommentti: "Jotenkin arveluttaa viedä yhdelle ihmiselle hoidettavaksi, jota ei tunne", asia on aivan sama myös päiväkodissa, ethän sielläkään tunne hoitajaa aluksi hyvin! Jos saat kunnalliseen pphoitoon, niin ei varmaan haittaa vaikka päivät on epäsäännöllisiä, yksityisellä ehkä eri juttu.

      • Nakke12

        "Jos saat kunnalliseen pphoitoon, niin ei varmaan haittaa vaikka päivät on epäsäännöllisiä, yksityisellä ehkä eri juttu."

        Nimenomaan päinvastoin! Kunnallisen pphoidon hoitajat ovat nykyään tiukasti sidottuja työaikalakeihin ja -asetuksiin, joten hoitopäivien vaihtelu ei ole ihan yksinkertainen juttu, kun pitää aina olla yhteydessä toimistoon. Ja jos paperissa lukee että vienti klo 8:00 ja haku klo 16:00, niin sitten se on niin. Minuutinkin ylityksestä tulee takuuvarmasti moitteita.

        Yksityisellä enemmän joustovaraa, varsinkin jos hoito tuntiveloitteista.


      • iuyrhgtfedws

        Samaa mieltä ja erimieltä... Alle 3-vuotiaalle ehdottomasti paras paikka on pphhoito, JOS hoitaja on hyvä! Toisin kuin perhepäivähoidossa, päiväkodissa on AINA muitakin hoitajia kuin vain se yksi... Että joo. Oma kokemus on HUONOSTA perhepäivähoitajasta, enkä kyllä tohdi suositella kenellekkään. Tosin kaverin lapselle sattui tosi hyvä hoitaja, mutta aika riskipeliä... Kun tekee töitä yksin, kukaan muu ei valvo työn laatua.

        Olen itse ammatiltani lastenhoitaja.

        Yksi vaihtoehto on myös ryhmis..olen ollut töissä ja lapseni on ollut hoidossa, tykkäsin! Kodinomaista, mutta silti useampi silmäpari vahtimassa...


      • Äiti 36v

        Meillä lapset ovat olleet päiväkodissa, eikä mitään huonoa sanottavaa :) Tosin pk:mme on varsin pieni, yhteensä alle 40 lasta, ja koko henkilökunta on ollut tämän 4v tosi ihanaa. Nuorempi aloitti siellä alle 2v, vanhempi oli 4v.
        Lapset ovat tykänneet alusta asti (pari ekaa pvää meni tippa silmässä, mutta 3.päivänä jo molemmat tohottivat ovelta menemään kuin vanhat tekijät) ja hyvillä mielin olemme voineet heidät hoitoon jättää. Ekana vuonna tuli sairasteltua aiempaa enemmän, mutta toisena vuonna jo paljon vähempi.


      • edesvastuutonta
        iuyrhgtfedws kirjoitti:

        Samaa mieltä ja erimieltä... Alle 3-vuotiaalle ehdottomasti paras paikka on pphhoito, JOS hoitaja on hyvä! Toisin kuin perhepäivähoidossa, päiväkodissa on AINA muitakin hoitajia kuin vain se yksi... Että joo. Oma kokemus on HUONOSTA perhepäivähoitajasta, enkä kyllä tohdi suositella kenellekkään. Tosin kaverin lapselle sattui tosi hyvä hoitaja, mutta aika riskipeliä... Kun tekee töitä yksin, kukaan muu ei valvo työn laatua.

        Olen itse ammatiltani lastenhoitaja.

        Yksi vaihtoehto on myös ryhmis..olen ollut töissä ja lapseni on ollut hoidossa, tykkäsin! Kodinomaista, mutta silti useampi silmäpari vahtimassa...

        Tupakointi on nykyään kielletty lähes kaikissa työpaikoissa, ainakin lasten kanssa työskennellessä, mutta edelleen pphoitajista löytyy tupakoivia.Miten tämä on mahdollista? Eivätkö vanhemmat tiedä, että myös passiivinen tupakointi on vaarallista pienille ja suuremmillekin lapsille. Ihmettelen vanhempia, jotka altistavat lapsensa tupakan savulle. Pphoitajien valvonta on täysin retuperällä.


    • PäiväkotiHoitaja

      Mielestäni päiväkotiin. Päiväkodissa on enemmän virikkeitä, kavereita ja tekemistä noin pienelle.

      • dfghdgh

        Minun kokemukseni mukaan päiväkodissa on vähemmän virikkeitä ja tekemistä lapsille. Siellä aika menee jonottamiseen ja oman vuoron odottamiseen, kun taas pph:ssa asiat tehdään yhdessä kaikki saman aikaisesti. esim. askarrellaan kaikki saman pöydän ääressä, eikä lapsi tai pari kerrallaan. Kotiaskareihin osallistutaan yhdessä hoitajan kanssa jne.


      • ..,,,...,,
        dfghdgh kirjoitti:

        Minun kokemukseni mukaan päiväkodissa on vähemmän virikkeitä ja tekemistä lapsille. Siellä aika menee jonottamiseen ja oman vuoron odottamiseen, kun taas pph:ssa asiat tehdään yhdessä kaikki saman aikaisesti. esim. askarrellaan kaikki saman pöydän ääressä, eikä lapsi tai pari kerrallaan. Kotiaskareihin osallistutaan yhdessä hoitajan kanssa jne.

        nimimerkki retxcvbxc: Siis ei se ole niin, että tutkitusti lapsi hyötyy varsinaisesti päiväkodista vasta 4-5-vuotiaana, mutta 3-vuotiaana voi laittaa, vaan joidenkin tutkimusten mukaan. Tästä asiasta on on monenlaista tutkimustietoa.


      • edellinen kirj.

        voi luoja, ei 1-vuotias tarvitse vielä virikkeitä, kavereita tuon ikäisenä, vaan tärkeämpää on tuttu ja turvallinen, pysyvä hoitaja, vähän lapsia ja kodinomaisessa ympäristössä. Puhumattakaan siitä, että päiväkodissa olevat lapset sairastelevat paljon, paljon enemmän kuin pphoidossa.


      • retxcvbxc
        ..,,,...,, kirjoitti:

        nimimerkki retxcvbxc: Siis ei se ole niin, että tutkitusti lapsi hyötyy varsinaisesti päiväkodista vasta 4-5-vuotiaana, mutta 3-vuotiaana voi laittaa, vaan joidenkin tutkimusten mukaan. Tästä asiasta on on monenlaista tutkimustietoa.

        Olen lukenut hyvin paljon asiasta. Jos luet Liisa Keltikankaan kirjan, niin siinä käydään läpi useita erilaisia tutkimuksia, joissa tutkimustulos on sama: alle 3-vuotiaalle lapselle kotihoito tai pphoito on parempi kuin päiväkotihoito. Kaikki psykologian alan tutkimukset tukevat tätä kantaa, siis ne tutkimukset, jotka keskittyvät lapsen kehitykseen. Sen sijaan muiden tieteen alojen tutkimuksissa saattaa korostua myös muut asiat, kuten äidin syrjäytyminen työelämästä yms. ja nämä ovat yleensä sosiaalipoliittisia tutkimuksia, joissa lapsen etu ei usein ole etusijalla, vaan muut intressit. Alle 3-vuotias voi (lapsesta riippuen) sopeutua ok päiväkotiin, mutta kyse on siis siitä, MIKÄ ON PARASTA LAPSELLE. Jos lapsen kotiolot ovat äärimmäisen huonot, niin sitten tosin päiväkoti parempi mutta ei muuten.


      • ..,,,...,.-..,
        retxcvbxc kirjoitti:

        Olen lukenut hyvin paljon asiasta. Jos luet Liisa Keltikankaan kirjan, niin siinä käydään läpi useita erilaisia tutkimuksia, joissa tutkimustulos on sama: alle 3-vuotiaalle lapselle kotihoito tai pphoito on parempi kuin päiväkotihoito. Kaikki psykologian alan tutkimukset tukevat tätä kantaa, siis ne tutkimukset, jotka keskittyvät lapsen kehitykseen. Sen sijaan muiden tieteen alojen tutkimuksissa saattaa korostua myös muut asiat, kuten äidin syrjäytyminen työelämästä yms. ja nämä ovat yleensä sosiaalipoliittisia tutkimuksia, joissa lapsen etu ei usein ole etusijalla, vaan muut intressit. Alle 3-vuotias voi (lapsesta riippuen) sopeutua ok päiväkotiin, mutta kyse on siis siitä, MIKÄ ON PARASTA LAPSELLE. Jos lapsen kotiolot ovat äärimmäisen huonot, niin sitten tosin päiväkoti parempi mutta ei muuten.

        Minä taas suosittelen sinua tutustumaan Liisa Keltikangas-Järvisen ja hänen koulukuntansa ulkopuolella tehtyjä tutkimuksia. On kiinnostavaa, että professorisihmisenä Keltikangas-Järvinen ei mainitse niitä ollenkaan, vaan on niistä hipihiljaa, koska ne eivät tue hänen käsityksiään. Maailmalla ja jopa Suomessa on tehty viimeaikoina tieteellisesti korkea tasoisia tutkimuksia, jotka kyseenalaistavat näitä Keltikankaan päätelmiä. Lisäksi esim. Helsingin yliopiston psykologian laitoksella tuskin on viimeisen 20 vuoden aikana tutkimuksia, jotka tutkivat kriittisesti Keltikangas-Järvisen tutkimustuloksia hänen ollessaan proffana.
        Uskaltaudu siis rohkeasti tutustumaan muuhunkin alan tutkimukseen, kuin vain siihen mitkä kyseinen proffa mainitseen, niin tulet huomaamaan, että asia ei ole niin yksioikoinen kuin Keltikangas-Järvinen ilmoittaa. Kuten jo kirjoitin, niin on monenlaisia tutkimustuloksia ja nuo mainitsemasi ovat vain osan tutkimusten tuloksia ei kaikkien tutkimusten tuloksia.


      • ...
        ..,,,...,.-.., kirjoitti:

        Minä taas suosittelen sinua tutustumaan Liisa Keltikangas-Järvisen ja hänen koulukuntansa ulkopuolella tehtyjä tutkimuksia. On kiinnostavaa, että professorisihmisenä Keltikangas-Järvinen ei mainitse niitä ollenkaan, vaan on niistä hipihiljaa, koska ne eivät tue hänen käsityksiään. Maailmalla ja jopa Suomessa on tehty viimeaikoina tieteellisesti korkea tasoisia tutkimuksia, jotka kyseenalaistavat näitä Keltikankaan päätelmiä. Lisäksi esim. Helsingin yliopiston psykologian laitoksella tuskin on viimeisen 20 vuoden aikana tutkimuksia, jotka tutkivat kriittisesti Keltikangas-Järvisen tutkimustuloksia hänen ollessaan proffana.
        Uskaltaudu siis rohkeasti tutustumaan muuhunkin alan tutkimukseen, kuin vain siihen mitkä kyseinen proffa mainitseen, niin tulet huomaamaan, että asia ei ole niin yksioikoinen kuin Keltikangas-Järvinen ilmoittaa. Kuten jo kirjoitin, niin on monenlaisia tutkimustuloksia ja nuo mainitsemasi ovat vain osan tutkimusten tuloksia ei kaikkien tutkimusten tuloksia.

        Kyllä tässä nyt aika paljon hölynpölyä kerrakseen. Ensinnäkin KK-J ei ole muuta tehnyt kun pyrkinyt valistamaan Suomen kansaa runsaasta märästä tutkmuksia pienen lapsen kehitystarpeista ja ryhmähitoon liittyvistä riskitekijöistä pienten kohdalla. KK-J omat tutkimukset ovat varsin mitättömiä verrattuina laajoihin kansainvälisiin varsin luotettaviin tutkimuksiin. Totta on että löytyy kaiken karvaista tutkimusta jonka anti ja merkitys vaihtelee ja nähin kuuluu monet varhaisen ryhmähidon puolesta toitottavat.


      • Utelias siiri

        Kerroppa ne päiväkodin "enemmät" virikkeet noin pienelle lapselle?


      • miia4

        MInä teen töitä molemmissa hoitomuodoissa.Arkena yksityisenä perhepäivähoitajana ja joskus viikonloppuina päiväkodissa.Omani veisin perhepäivähoitoon ja veinkin ennen perhepäivähoitajaksi ryhtymistäni.Hoitaja kotona tuntee lapset henkilökohtaisemmin, ympäristö on rauhallisempi ja viihtyisämpi.Kunnallisia en lyttää, mutta varahoitojärjestelmän ymmärrän hoitajana hyvin äitinä en sietäisi sitä.Hoitajat varmasti yhtä paneutuneita työhönsä.


      • miia4
        miia4 kirjoitti:

        MInä teen töitä molemmissa hoitomuodoissa.Arkena yksityisenä perhepäivähoitajana ja joskus viikonloppuina päiväkodissa.Omani veisin perhepäivähoitoon ja veinkin ennen perhepäivähoitajaksi ryhtymistäni.Hoitaja kotona tuntee lapset henkilökohtaisemmin, ympäristö on rauhallisempi ja viihtyisämpi.Kunnallisia en lyttää, mutta varahoitojärjestelmän ymmärrän hoitajana hyvin äitinä en sietäisi sitä.Hoitajat varmasti yhtä paneutuneita työhönsä.

        Niin ja päiväkodin virikkeet on paperilla ehkä hienommat.Oikea arki on odottamista ulos,sisään,pesulle,syömään.Liikunnallisena ihmisenä lastenliikunnan koulutuksessa pohdittiin juuri ihan liikkumisenkin kannalta odottelua.Se vie esim.pelkästä liikunta hetkestä vaikkapa 45min:sta ainakin 15min. vähintään.Mitä se tekee päivän aikana sitten on iso määrä ei niin virikkeellistä aikaa.Toinen kysymys on että mitä virikkeitä alle esikouluikäinen lapsi tarvitsee??????????Minun n.12v. jatkuneella hoitajan uralla jokainen lapsi on osannut vaikka itse kaksiä virikkeitä.Useasti päivittäiset askartelu ja satuhetket,aamunaloitus ym.halutaan suorittaa vaan pois jotta päästään leikkimään.


      • Psykologiopiskelija
        edellinen kirj. kirjoitti:

        voi luoja, ei 1-vuotias tarvitse vielä virikkeitä, kavereita tuon ikäisenä, vaan tärkeämpää on tuttu ja turvallinen, pysyvä hoitaja, vähän lapsia ja kodinomaisessa ympäristössä. Puhumattakaan siitä, että päiväkodissa olevat lapset sairastelevat paljon, paljon enemmän kuin pphoidossa.

        Yksivuotiaana lapsen oppiessa yhä paremmin liikkumaan itsenäisesti ja sitä kautta tutkimaan ympäristöä hänen kognitiivinen kehityksensä ottaa aimo harppauksen. Juuri tällöin lapsi tarvitsee nimenomaan virikkeellisen ympäristön. Näin lapsen aivojen hermoverkosto pääsee kehittymään monipuolisesti luoden tukevan pohjan myöhemmälle oppimiselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Tästä asiasta tutkijat ovat lähestulkoon yhtä mieltä, ainoastaan pieni osa teorioi toisin - kuten muidenkin psykologisten kysymysten kohdalla. Toki turvallinen kiintymyssuhde on myös äärimmäisen tärkeä, siinä olet täysin oikea. Ja samaa mieltä olen myös siitä, että pp-hoito on yksivuotiaalle päiväkotia parempi.


      • aikuinen6

        1v ei tarvitse vielä virikkeitä ja kavereita... tärkeintä tämän ikäiselle lapselle on hyvä perushoito,turvallinen tuttu aikuinen, pienissä määrin leikkikavereita ja muuta touhua :)


      • Virikkeitä vai ei?
        Utelias siiri kirjoitti:

        Kerroppa ne päiväkodin "enemmät" virikkeet noin pienelle lapselle?

        Toiset valittaa, että päiväkodissa ei ole tarpeeksi virikkeitä tai ei ainkaan ehditä askartelemaan (1-2 v ei kauheasti vielä askartele?) kuin 1-2 lapsen kanssa kerrallaan? Pph ehtii askartelemaan kuitenkin neljän lapsen kanssa? Ja toiset taas sanoo, että ei pienet lapset tarvitse virikkeitä? Miten se nyt meneekään.


    • pphoitajana 28v

      Muuten olisi varmaan tuo pphoito kohdallaan ja parempi vaihtoehto, mutta koska lapsi on melko epäsäännöllisesti hoidossa on pphoitajan kannalta huono asia.
      Lapsi vie yhden lapsen paikan ja todellisuudessa voi olla ettei hänestä tule edes puolikasta palkkaa jos tunnit ei riitä.
      On tietysti mahdollista että hänet laitetaan sellaiseen ryhmään jossa vuorottelee jonkun toisen lapsen kannassa.
      Itselläni oli juuri viime talvena tämmöinen tapaus.
      Täytyy kyllä sanoa että oli aika sekava paketti kun liki päivittäin vaihtu lapset.
      Sinänsä jos lapsesta maksetaan yhden lapsen palkka niin eihän siinä mitään valittamista, vaikka pphoito kutsumus ammatti, niin teemme silti rahan takia sitä.

    • pph.

      Vie rääkyvä kakaras ihan minne lystää

    • rpph2010

      Itse olen myös perhepäivähoidon kannalla, mutta tosiaan kuten pphoitajana 28v. jo kirjoittikin on hoidon epäsäännöllisyys huonompi asia. Ja välttämättä silloin kun sinun lapsesi on vapailla niin muut lapset saattavat joutua menemään hoitajan kanssa esim. päiväkotiin, jos on muitakin lapsia poissa.

    • ..............

      Miten olisi ryhmäperhepäivähoito?

      • martsu8

        Jos mahdollista hae lapsellesi paikkaa ryhmiksestä. Olen työskennellyt lastenhoitajana useita vuosia ja uskonkin, että paras paikka lapsellesi olisikin ryhmis.Siellä on vähemmän lapsia ja aikuisilla enemmän aikaa lapselle.Tällä hetkellä työskentelen keskisuuressa päiväkodissa, enkä todellakaan suosittele noin pienelle lapselle vielä päiväkodissa aloittamista.


    • Isä maalta

      Aivan turhaan pelkäät päiväkotia - ei perhepäiväkodin resurssit ole yhtään sen paremmat - joskus jopa huonommat. Yleensä päiväkodeissa on paremman resurssit järjestää toimintaa lapsille ja valitettavasti yleensä myös pätevämpi henkilökunta - toki tämä vaihtelee. Itsellä on kokemusta molemmista - toimivat mutta päiväkoti oli parempi meidän lapsille. Yleensä jos jollekin tulee ongelmia se on aikuinen - ei lapsi. Luultavasti saat homman toimimaan paremmin päiväkodissa, perhepäivähoidossa hoidon pätkiminen ei välttämättä onnistu yhtä hyvin.

      Molemmat sopivat - päiväkoti on ja oli oma valintani. Perhepäiväkotia kokeiltiin - valitettavasti ryhmä tai vetäjät eivät toimineet - ja onneksi siirto päiväkotiin hoitui helposti. Tämä oli kunnan vetämä perhepäiväkoti.

      • ikujyhtgrfedws

        Mikä perhepäiväkoti? Tarkoitatko ryhmäperhepäiväkotia, ryhmistä?

        Jos tarkoitat, niin allekirjoitan tämän. Olen ollut töissä hyvässä ryhmiksessä, sekä huonossa.......niitä vain on moneen junaan. Mutta niin on kyllä päiväkotejakin...varsinkin pieniä.

        Noista järjestetyn toiminnan resursseista.. sen verran spekuloin, että riippuu ihan täysin lapsiryhmästä! Päiväkohdissa ryhmät on jaettu niin, että pienet ja isommat on erikseen. Silloin on tietenkin helppo järjestää ikätasolle sopivaa toimintaa. Ryhmiksessä on usein hyvin eri-ikäisiä lapsia. Toki riippuu myös hoitajista. Se hyvää ryhmis, jossa olin töissä, olikin sitten tosi ihana! Siellä sattui olemaan isoja lapsia, vain yksi pienempi. Toimintaa oli helppo pitää ja tehtiin paljon retkiä läheiseen metsään jne. Kun taas se huonompi...huh! Sinne en soisi edes pahimman vihamieheni lapsia hoitoon! Oli ikävä paikka niin aikuisille kuin lapsille!


    • kossi2

      PPH on rauhallisempi ympäristönä kuin tarha. Se sopii rauhalliselle luonteelle paremmin. Pienelle lapselle tärkeää on läsnäolo, jakamaton huomio, virikkeet (lukeminen, piirtäminen...), mutta ei liika vauhti, ihmismassat, koulu-/armeijatyylinen ohjautuvuus ja kaoottisuus. Rentoa puuhastelua omassa tahdissa, säännöllistä lähinnä syöminen. Toki PPH:ssa on syytä olla myös käytöstapojen opiskelua ja sääntöjen opettelua, ei pelkkää "vapautta" ja riehumista.

      Olin itse isoäitini PPH:ssa muutaman muun lapsen kanssa ja se oli erinomainen kokemus.

    • äiti itsekin

      Noilla hoitotunneilla lienee turha yrittääkään perhepäivähoitoon, varsinkin kun viikot vielä vaihtelevat. Mistä löydät perheen, jolla on teidän kanssa täysin käänteisesti yhteensopivat hoitoajat?

      Perhepäivähoitoryhmän toimivuuteen vaikuttaa myös ryhmän ikäjakauma. Neljä yksivuotiasta - tai jopa alle - on kova homma kenelle tahansa koulutuksesta riippumatta. Toisaalta sekään ei ole välttämättä hyvä, jos on hyvin eri-ikäisiä lapsia erilaisine tarpeineen.

      Päiväkodit taas ovat joka tapauksessa laitoksia kotihoitoon verrattuna. Osa parempia, osa huonompia hengeltään ja toimintatavoiltaan.

    • Kiikkuspo

      Itse lastenhoitajana ehdottaisin yksityisen lastenhoitajan palkkaamista, jos sellaiseen on kiinnostusta. Mukaan voi tulla muitakin lapsia kuluja jakamaan ja hoitoajat voi sopia yksilökohtaisesti hoitajan kanssa. Liikkeellä on paljon myös hyviä hoitajia, joilla ei ole koulutusta.

      1-vuotias lapsi ei mielestäni kuulu isoon ryhmään, vaikka varmasti sopeutuukin. Etenkin jos on rauhallinen tapaus, saattaa helposti jäädä villimpien jalkoihin. Pienemmässä porukassa on hoitajan helpompi luoda tiivis suhde lapseen ja mukauttaa hoitometodinsa lapsen persoonan mukaan.

    • Hoitaisitko itse?

      Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että jäät kotiin hoitamaan lastasi ITSE?! Opiskelupaikkasi pysyy kyllä, mutta lapsesi on vain kerran pieni. Miksi ottaa moisia stressejä hoidosta, kun se ei ole mitenkään välttämätöntä. Opiskella voit myöhemminkin, mutta lapsi kasvaa. Noin epämääräinen hoitoon vieminen häiritsee lasta, sillä pienet lapset ovat riippuvaisia rutiineista. Toistuvat rutiinit antavat lapselle turvallisuuden tunteen. Hoitopaikalle on myös hankalaa, jos lapsi tuodaan milloin sattuu, sillä siellä on omat aikataulunsa toiminnoille, muuten ei hommasta tulisi mitään. Kokemuksesta tiedän, kun olen päiväkodissa vuosia työskennellyt. Kyllä siellä ihan pienetkin pärjää, eipä silti, ja rakkautta sekä syliä annetaan niin paljon kuin se ryhmässä on mahdollista. 1-3 v. ryhmässä voi olla 16 lasta ja 3 hoitajaa (aamuisin ja iltapäivisin 1-2) siis jos joku hoitajista ei ole sairaana. Silloin sitten pärjäillään kahden hengen voimin, jos ei saada sijaista. Jokaisen pitää itse sitten kuitenkin päättää se, mikä on juuri hänen perheelleen ja lapselleen se paras vaihtoehto. Niitä kun aina joka tapauksessa on.

      • _A_

        Aika pitkään piti tätä ketjua lukea, ennen kuin tuli esiin se, minkä puuttumista kysymyksenasettelusta minäkin ihmettelin.

        >> Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että jäät kotiin hoitamaan lastasi ITSE?! Opiskelupaikkasi pysyy kyllä, mutta lapsesi on vain kerran pieni. Miksi ottaa moisia stressejä hoidosta, kun se ei ole mitenkään välttämätöntä. Opiskella voit myöhemminkin, mutta lapsi kasvaa.

        Lavennetaan nyt kuitenkin sen verran, että mikäli elät pari- tai muussa suhteessa, niin velvoita nyt kumppanisikin jakamaan kasvatusvastuu itsesi lisäksi. Älä sinä yksin kotiin lapsen kanssa jää, jos toinenkin sen voi tehdä.


    • Perhepäivähoitajana suosittelisin pienelle ehdottomasti perhepäivähoitoa, mutta pitkät vapaat ja epäsäännölliset viikot on valitettavasti erittäin hankalia toteuttaaa...
      Itselläni ollut vuosia useamman lapsen epäsäännöllinen ryhmä, mutta se vaatii muiltaperheiltä myös joustomahdollisuutta jotta lapsiryhmän koko ei tilapäisestikään ylity.
      Vaikka olisi hienoa ettei pienen lapsen tarvitse olla hoidossa "ylimääräistä" niin kokemuksesta voin sanoa että helpoiten lapsi sopeutuu säännöllisen hoitorytmiin...eli kannattaa kyllä harkita säännöllistä esim 3 pv työviikkoa, siten että hoitopäivät on peräkkäin.
      Ongelma sopeutumisen kanssa tulee myös päiväkotihoidossa, mikäli hoitoajat vaihtelevat hirveästi.

    • 19+1

      AP:lle: Suosittelen perhepäivähoitajaa. Meillä on ollut lapset hoidossa kahden aivan ihanan perhepäivähoitajan tykönä (lapset jo koululaisia). Saatiin aina hienosti sovittua kaikki hoitoajat, vaikka olinkin opiskelija ja välillä paljonkin kotona.

      Sinulle Nim Hoitaisitko itse: Lapset kannattaa nimenomaan hankkia juuri opiskeluaikana. Opiskelijalla on enemmän aikaa olla pienten lasten kanssa kuin työssäkäyvällä vanhemmalla. Opiskelupäivät on yleensä lyhyempiä ja epäsäännöllisempiä kuin työpäivät ja ainakin minulle opettajat olivat todella armollisia kun lapset olivat kipeänä yms. Pystyin aina neuvottelemaan tehtävien ja kokeiden aikatauluista, jos oli pakko olla kipeän lapsen kanssa kotona eikä tarvinnut ikinä viedä puolikuntoista lasta hoitoon, kuten monet työssäkäyvät joutuvat tekemään.

    • Vähän nolottaa

      Paltapuuppugeneraattorit suoltaa taas sitä samaa mitä ennekin.

      Lapsi tarvitsee äitinsä millään muulla ei ole tuossa iässä merkitystä.Ahneet ja muuten sairaat eivät tätä oikein sisäistä.

    • päiväkotielämää

      Oma äitini on ollut perhepäivähoitajana ja lastenhoitajana lähes koko työuransa, joten olen itse nähnyt aika tarkkaan tyttären roolissa sen, että millaista se hoitolasten elämä on siellä perhepäivähoidossa. PPH on erittäin paljon riippuvainen hoitajasta. Jos hoitaja pitää aidosti lapsista ja on aktiivinen (tykkää laulaa, askarrella jne) ja tykkää olla kotona (tehdä ruokaa jne), niin perhepäivähoito on alle 3-v ikäiselle paras paikka, koska se on lähinnä kodinomainen ympäristö.

      On kuitenkin mahdollista, että PPH tekee työtä vain siksi, että hän saa olla kotona omien lastensa kanssa, jolloin hoitolapsi on vain rahanansaintakeino. On myös mahdollista, että hoitaja sairastelee paljon, jolloin lapselle on stressaavaa joutua varahoitoon. Pahimmassa tapauksessa lapsi ei viihdy PPH:ssa ollenkaan.

      Itse vein 1-v ikäisen esikoiseni päiväkotiin juuri yllämainituista syistä, koska tarjolla olleet PPH:t eivät mielestäni olleet sitä, millaisen hoitopaikan lapselleni halusin. Huom! Päivähoito päiväkodissa ei ole kuitenkaan paras vaihtoehto, vaan huonot puolet ovat:
      - ryhmät isoja
      - sairaudet leviävät nopeasti (oma lapseni oli ensimmäisen 5 kk:n ajan KOKO AJAN flunssassa, myös täi-, kihomato-, vatsatauti- ja silmätulehdusepidemioita)
      - hoitajat voivat vaihtua ryhmässäkin esim. lapsi kiintyy tiettyyn hoitajaan, joka on poissa paljon tai vaihtuu
      - meteli. Lapsi oppii, että on pakko korottaa ääntään, jotta tulee kuulluksi
      - muiden lasten töniminen, pureminen jne
      - eivät todellakaan leiki, laula, askartele, tee retkiä enempää kuin PPH:ssa. Hyvä perhepäivähoitaja järjestää lapsille pitkin päivää aktiviteettejä (toki edellyttää, että hoitolasten dynamiikka toimii. Esim. yksi riehuja pilaa minkä tahansa toiminnan)
      - päiväkoti saatetaan sulkea esim. kesäkuukausien ajaksi
      - joissakin kunnissa homepäiväkoteja
      - päiväkodissa saattaa olla huono henki
      - pienten lasten ryhmässä ei ole vielä lastentarhanopettajaa, vaan ainoastaan lastenhoitajat
      - ryhmäkoot saatetaan (tilapäisesti) ylittää. Lisäksi jos lastenhoitajajia on esim. vatsataudin tai flunssa-aallon kourissa, niin lapsimäärä per hoitaja voi olla tosi haastava
      - ruoka on teollista halvalla tuotettua "kouluruokaa"

      Päiväkodissa hyvää:
      - tuttu ympäristö
      - parhaimmillaan kaverit seuraavat koko päivähoito"uran" ajan kouluun saakka
      - parhaimmillaan saa kavereita myös viikonloppu- ja loma-ajoiksi
      - todennäköisesti työntekijöiden kontrolli toimii johtajaopettajan alaisuudessa
      - yleensä turvallinen, koska rakennus tehty päiväkotitarkoitukseen ja kiinteät pihalelut turvalliset, piha yleensä aidattu jne

      Itse siis vein esikoisen jo 1-v vanhana päiväkotiin, vaikka olin tietoinen ongelmista. Lapsi sairasteli aluksi koko ajan ja ennen kuin täytti 3-v sairaspoissaoloja oli katastrofaalinen määrä. Onneksi oli mummi käytettävissä (oli juuri jäänyt eläkkeelle), joten hän haki tarvittaessa lasta päiväkodista kotiin ja piti lasta kotona, jotta minä ja mieheni pystyimme hoitamaan työmme.

      Toisen lapsen synnyttyä lapset menivät takaisin tuttuun päiväkotiin. Esikoinen ei enää sairastellut tuolloin, kun oli jo iso (6-v), mutta nuorempi (2-v) sairasteli aika lailla.

      • minä myös

        olen pph, sairaslomalla olen ollut vuosittain 2-3pv.ää useamman vuoden ajan. Se ei mielestäni ole paljoa. Omat lapset ovat aikuisia, joten heidänkään vuoksi en tee tätä työtä.
        Monet lapset ovat jääneet pois mennessään eskariin, oltuaan hoidossani 3-4 vuotta.
        Meillä ei ole ollu kihomatoja eikä täitä. Flunssan takia ei lapsetkaan ole olleet viikkoakaan pois hoidosta vuosittain.
        Olen siis pph:n kannattaja. Tietysti hyvä ,jos joku vois tuttua hoitajaa suositella..


      • upoe osi
        minä myös kirjoitti:

        olen pph, sairaslomalla olen ollut vuosittain 2-3pv.ää useamman vuoden ajan. Se ei mielestäni ole paljoa. Omat lapset ovat aikuisia, joten heidänkään vuoksi en tee tätä työtä.
        Monet lapset ovat jääneet pois mennessään eskariin, oltuaan hoidossani 3-4 vuotta.
        Meillä ei ole ollu kihomatoja eikä täitä. Flunssan takia ei lapsetkaan ole olleet viikkoakaan pois hoidosta vuosittain.
        Olen siis pph:n kannattaja. Tietysti hyvä ,jos joku vois tuttua hoitajaa suositella..

        PPH:lla nykyisin myös erittäin pitkät kesälomat uuden ylityövapaasysteemin takia. Perhepäivähoitajan hoitolasten käytännössä vietävä sijaishoitoon lapsi tai pidettävä mummien ja kummien avulla lapsi koko kesän pois päivähoidosta


    • dadiidaa

      Jos jhaluat että lapsesi huomataan ,niin valitse hyvä perhepäivähoitaja. Jos sulle taas riittää päiväkotikasvatus, jossa valitettavasti, hoito on "laumahoitoa", niin laita päiväkotiin.

      • onkokiire?

        ..totta tuo "kaoottisuus" päiväkodeissa töissä olleena sitä todella siellä riittää, ryhmäkoot liian isoja. Hoito kuin laumaeläimillä, ei siellä joudeta katsoa miten sen ville-petteri-einarin päivä menee. Niitä "kullannuppuja" kun on talo täynnä. Hoito on laumahoitoa enemmän. Eikä hoitajiakaan voi syyttää, ryhmäkoko liian iso. Ja se lastentarhanopettaja ei ole takuu laadusta, lapsen osaa hoitaa muutkin siellä töitä tekevät.

        Lapsesi saa hoitoa , mutta mielummin veisin perhepäivähoitajalle, kodinomaisempi, rauhallisempi ympäristö. Tai jos hoitoon et ole tyytyväinen, niin parhaimman hoidon saat hoitamalla lapsesi itse.


    • sck1

      sairasta pistää niin pientä hoitoo kun paras hoiti tulee kotona äidiltä.

    • kallen tyttö

      Riippuu päiväkodista! Jos lähelläsi on pieni/ pienehkö kunnallinen päiväkoti se on virikkeellisempi. Niin sisä kuin ulkolelut ovat monipuolisia. . Vaikka olenkin itse ollut ikäni yksityisyrittäjä on ikävä sanoa että yksityisissä päiväkodeissa saattaa olla sama rahastumenetelmä kuin vanhusten ja vammaistenkin hoitlatoksissakin Mulle, mulle nopeassa tahdissa isot tuotot. Perhepäivä hoitajia on ihania joita vielä aikuisiälläkin käydään katsomassa ja kutsutaan niin rippi kuin muihinkin valmistujaisjuhliin. On kuitenkin huonon ruuan tarjoajia ja henkilöitä jotka tekevät kakki omat työnsä lasten hoitoaikana "voidakseen olla miehensä knssa illat". Takavuosina mietin erästä tuttavaani että millä ilveellä hän sai olla perhepäivähoitaja. Niin siivoton, lohduttoman näköinen ja vähäleluinen piha oli. Ja kolme omaa lasta oli mukana hoidossa.
      Vaikea kenekään täällä antaa viisasten kiveä kun ei tiedä paikkakunnan kokoa ja hoitotarjontaa. Kannattaa käydä tutustumassa erilaisin paikkoihin ja tehdä huomiot avoimin silmin. Ja astettaa anomuksessa vahtoehto toiveet numero järjestykseen.

      • kaikkialla "osataan"

        puppua tuo "miehensä kanssa illat"... perhepäivähoitajat hoitaa kyllä lapsensa, eityöt muuten hoidu. Mennenssäni omaa lasta hakemaan päiväkodista, juorupiiri oli istumassa ovella (yksi, kaksi,kolme, nelj, viis) .. naista. istuivat ja tollottivat....kukaan tuskin tervehti ja tuli ole että anteeksi etten vaan häiritse..mutta hakisin lapseni.


    • 13+6

      Itse en veisi alle 2-vuotiasta lasta tarhaan jos saisi valita. Valitettava tosiasia sitten vain on se, että eipä siinä suurimmalla osalla ole valinnanvaraa. Varsinkin yh:t ja vuorotyötä tekevät jne. Jos vain mahdollista, niin ehdottomasti suosittelisin ihan kelle tahansa joko perhepäivähoitoa, tai sitten lastenhoitajan palkkaamista.

      Ja mitä tulee näihin virikkeisiin ja kavereihin yms. perusteluihin päiväkodin puolesta. Joo, kyllähän se on ihan totta, mutta... Ajatelkaa itsenne tilanteeseen jossa hädintuskin osaatte edes kävellä, ette osaa puhua, tapanne kommunikoida on joko itku tai kiinni takertuminen jne. Sitten teidät isketään ryhmään jossa on 5-8 muuta samanikäistä ihmisenalkua, ja 2-3 hoitajaa. 6-10tuntia päivässä, 5 päivänä viikossa. Ympärillä vilisee kymmeniä muita lapsia ja aikuisia (muista ryhmistä), ja varsinkin jos olet ujo ja syrjäänvetäytyvä tai muutenvain hiljainen ja kiltti, niin kaiken huomion vie ne "villimmät" tapaukset.

      Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kyllä tuota lapsi ehtii siihen "aikuisten" maailmaan hieman myöhemminkin. Kyllä lapsi ehtii opetella ne sosiaaliset taitonsa ja kehittyä ihmistaimena siinä päiväkotimaailmassa sitten kun on sen aika. Minusta on surullista se, että pieniä lapsia pakotetaan siihen "isojen" maailmaan aina vain nuorempina ja nuorempina.

      Surullisinta on kuitenkin se, että suurimmalle osalle ei edes ole mitään muuta vaihtoehtoa. Itse jos saisi päättää, niin lakipykäliin tulisi erillinen kohta jossa alle 2-vuotiaiden päiväkotihoito olisi kiellettyä nykyisessä muodossaan, ja pienten päivähoito keskittyisi vain ja ainoastaan juuri kodinomaiseen hoitoon. Ainahan sitä saa haaveilla.

    • Joko tai

      Tyttäreni poika oli 9 kk, kun meni päiväkotiin, koska äidin piti mennä siinä vaiheessa töihin ja se oli todella oikea ratkaisu. Poika on vilkas, aktiivinen ja sopeutui heti erittäin hyvin päiväkotiin. Siellä oli vain 12 lasta ja kolme hoitajaa. Poika sai aivan ihanan äidillisen ja lämpimän hoitajan. Poika on hyvin itsenäinen, mutta myös sosiaalinen ja on oppinut toimimaan hyvin ryhmässä. On tyytyväinen, tasapainoinen ja onnellinen lapsi. Nyt on vajaat kolme vuotta ja tarha vaihtui, ryhmässä on häntä isompia lapsia, mutta hyvin menee sielläkin.

      Jokainen lapsi on yksilö. Yhdelle sopii tarha ja toiselle pp-hoito. PP-hoitajan pitäisi olla sellainen, joka tarjoaa lapselle virikkeitäkin. Oma lapseni oli aikoinaan hoitajalla, joka oli ihana ja lämmin, mutta siivosi joka päivä ja leluja oli vuodevaatelaatikossa. Hän ei koskaan askarrellut tms. ja kolmevuotiaana lapseni turhautui tekemisen puutteeseen ja meni päiväkotiin.

      On hyviä tarhoja ja hyviä pp-hoitajia, mutta molemmissa myös huonoja. Asia selviää vain kokeilemalla tai tutuilta kyselemällä heidän kokemuksista ko. paikoista.

      Päiväkodissa on se huono puoli, että pienillä vuotaa nenä syyskuusta toukokuuhun, kun pöpöt pyörivät siellä koko ajan. Korvatulehduksia ja flunssia voi olla tiheästi. Toisaalta vastustuskyky vahvistuu myös.

      Päiväkotipaikasta joutuu maksamaan riippumatta siitä, käykö lapsi joka päivä vai ei, pp-hoidosta en tiedä. Kannattaa kysyä molemmista.

    • miettimisen aihetta

      Muiden vastauksia lukematta kerron yhden faktan, mikä saattaa helpottaa päätöksentekoasi. Työskentelen itse päiväkodissa, enkä missään nimessä veisi alle 3-vuotiasta hoitoon pkotiin. Tuon ikäisiä lapsia kuin sulla on saa olla yhtä hoitajaa kohden 4. Jos ryhmässä on 3 hoitajaa, pieniä vipeltäjiä siis on 12. Ja kun hoitajilla on jokaisella väh. 1 kerran viikossa työajanlyhennys on yksi hoitaja iltapäivän poissa paikalta eli 12 lasta ja 2 hoitajaa. Eli vähintään kolmena päivänä viikossa iltapäivisin hoitajia on vain 2. Mitä itse pystyisit tekemään noin monen lapsen kanssa? Tarjoamaan virikkeitä ja pitämään joka itkuista lasta sylissä ja lyöjää/purijaa kurissa vai pitämään "vain hengissä" ja vaihtamaan vaippoja?

      • Vastuu myös vanhemmi

        Hoida noin pieni lapsi itse omassa kotonasi. Mikä ihmeen kiire on viedä vieraan hoitoon omaa lastaan...vaihtoehtoja on paljon maailmassa, rahasta ei voi olla kiinni. Voi hyvänen aika, pitäisi ilmeisesti leikkiä ensin nukeilla ja sitten käyttää ehkäisyä ennen kuin "hankit" lapsen toisten kasvatettavaksi jo alle 3-vuotiaana..onnea ja menestystä, jos valitset PPH tai Pk..


      • Lasten määristä

        Toisaalta meillä ainakin esim. aamusta tai iltapäivästä ei ole kaikki lapset paikalla. Jotkut lapset tuodaan aiemmin päiväkotiin ja haetaan aiemmin kuin toiset. Tai toisilla on pidempi päivä kuin toisilla. Lisäksi lapsia on poissa. Jotkut on vain osan viikkoa hoidossa, osa kipeinä jne.

        On myös perhepäivähoitajia, jotka ei viitsi raahata kaikkia lapsia sisälle, jos jollain tulee kakka vaippaan tai pissat/kakka housuihin, joten lapsi saa olla pissat housuissa. Päiväkodissa hoitaja pääsee helpommin lähtemään sisälle vaippaa vaihtamaan. Vaikka on sielläkin usein lapsella kakka vaipassa, kun ei hoitajat haista ulkona siellä täällä viilettävien tuotoksia. Ja aina lapsi ei osaa tulla sanomaan asiasta.


    • angis1

      Mun tyttö aloitti hoidon perhepäivähoitajalla ollessaan 10kk, kun mulla alkoi työt. Siellä hoidon aloitus sujui oikein hyvin, nyt kesällä oli isossa päiväkodissa 5 viikkoa kun hoitaja lomalla. Nyt hän on vuosi ja 3kk ja vieläkin tuo iso päiväkoti oli huonompi hänelle, viihtyi kyllä mutta niillä ei ole samanlailla aikaa ja oli monesti nälkäinen kotiin tullesssaan.

      Ryhmiksessä on ollut myös varahoidossa ja siellä mun mielestä ollut kaikkein parasta, mutta täällä meillä se toimii vain varahoitopaikkana, ei vakituisena.

      Suosittelen kumminkin noin pienelle perhepäivähoitoa ja sitten kun puhuu ja kävelee niin pärjää isossa päiväkodissakin.

      • Yli oppineet?

        Niin kohtelet lastasi kuin koiraa, että sinne tänne, kenelle kelpaa. Et ymmärrä et. Surullista. Tyhmyydestäsi tulet kärsimään, mutta sittenkään et tajua et. Näin on suomalaistasa-arvohömppä-äidit tyhmistetty onnistuneesti.

        Nykyisin koirien kasvattajat ovat niin valveutuneita, että tuolla tavalla eivät jätä koiraansa kuin hetkeksi pakon edessä ja voi miten valikoidusti senkin tekevät. Koira saa aina asua kodissaan ja sen pihapiirissä. Sillä estetään sielulliset vauriot koiran psyykessä. Koiralle ei saa aiheuttaa stressiä. Koira ymmärtää erityisesti isäntäväen jatkuvan rakkaudellisen läheisyyden.

        Mutta voi suomalaislapsia, kun teidän ohjeitanne toinen toisillenne lukee ja varsinkin järkkyjä kysymyksiänne. Katosiko ymmärrys/viisaus täydellisesti ylioppineisuuden mukana ?


    • 6xäiti

      Hei! Ehdottomasti perhepäivähoitoon. Siellä epäsäännöllisyys ei haittaa niin kovin kuin tarhassa. Lapsi tarvitsee paljon syliä ja tutun, turvallisen ihmisen.

      • Pelleily loputtava

        Ainoa sellainen on "ikävä kyllä" vain ja ainoastaan lapsen oma äiti.

        Lopettakaa hyvät ihmiset vihdoin tuo äitien vaihtelemispelleily!

        Jos on lapsi, niin on äiti ja isä olemassa myös ja vieras ihminen aloittaa lapsen kasvattamisen vasta 6-7 vuotiaana.

        Siirtäkää jokaikinen työttömyyskassa äidille palkaksi lastensa hoitoon ja pakoittakaa joka ikinen työtön heidän tilalleen töihin. Äidille on lastensa hoito tasavarmasti samaan työtä kuin se olisi naapurin pphoitajalle. Megaerotuksena se, että äiti on kiinni 24 h/vrk ja pphoitaja vain 9 h/vrk !


      • Voivoivoikamalaa
        Pelleily loputtava kirjoitti:

        Ainoa sellainen on "ikävä kyllä" vain ja ainoastaan lapsen oma äiti.

        Lopettakaa hyvät ihmiset vihdoin tuo äitien vaihtelemispelleily!

        Jos on lapsi, niin on äiti ja isä olemassa myös ja vieras ihminen aloittaa lapsen kasvattamisen vasta 6-7 vuotiaana.

        Siirtäkää jokaikinen työttömyyskassa äidille palkaksi lastensa hoitoon ja pakoittakaa joka ikinen työtön heidän tilalleen töihin. Äidille on lastensa hoito tasavarmasti samaan työtä kuin se olisi naapurin pphoitajalle. Megaerotuksena se, että äiti on kiinni 24 h/vrk ja pphoitaja vain 9 h/vrk !

        "Ainoa sellainen on "ikävä kyllä" vain ja ainoastaan lapsen oma äiti. "

        Eikö isä käy? On se kumma, kun äitejä syyllistetään, jos menevät töihin, mutta isät saa ihan rauhassa mennä töihin. Usein mies tienaa enemmän, mutta ei aina. Isä ei voi imettää, mutta harva äiti imettää kolmea vuotta? Meillä miehellä on vaihteleva palkka ja olisimme pärjänneet taloudellisesti paremmin, jos mies olisi ollut kotona. Ja joku kehoitti säästämään. Mulla oli säästöjä ja ne hupeni aikalailla jo alle vuodessa.

        Jos lasta ei voi laittaa alle 3-v hoitoon, miksi niitä ylipäätänsä otetaan esim. päiväkotiin? Suurin osa vie lapsensa alle 3 v hoitoon tilastojen mukaan. Alle 1 v pieni osa.

        Esim. ystävänikin kyllä taivasteli äitejä, jotka vie lapset hoitoon vaikka helppoahan hänellä oli, kun mies tienasi 6 tonnia kuussa. Nyt kun lapset ovat yli 3 v ja lapset päiväkodissa niin äitiä ei sitten paljon kotona enää näy, kun pyörittää bisneksiään.

        Ehkä kaikki päiväkodit ei ole niin hyviä, mutta onko kaikki äiditkään hoitajana?


    • voi herranjesta

      Ei tuon ikäistä pientä voi hoitoon vielä laittaa hyvät ihmiset. Pikkuisen paikka on kotona kolmivuotiaaksi asti äitin hyvässä hoidossa. Niin minäkin olen kasvattanut ihanat lapsemme päiväkoti-ikäiseksi (3v) asti.

    • kiukkuinenakka

      Voin kokemuksesta kertoa että päiväkoti on useimmiten paras paikka.perhepäivähoidossa on vain yksi henkilö hoitamassa,ja yleensä vähän koulutettu tehtävään.Päiväkodissa on monta hoitajaa,niin ei voi yksi kohdella lasta mielivaltaisesti.
      Yksinhuoltajana vein lapsen perhepäivähoitajalle jo hänen katsekin oli syvää halveksuntaa täynnä.Eihän minulla voinut olla "normaalia lasta".Poika itki joka aamu kun vein hoitoon.Kun tulin töistä voi sitä haukkumisen ryöppyä mikä tuli,että minkälainen poika sinulla on!Hänen mielestään piti mennä kasvatusneuvolaan kun en osanut kasvattaa! No sieltä kehoitettiin vaihtamaan hoitopaikkaa.Sen lausunnon perusteella sain vaihdettua hoitopaikan ja siihen loppuivat ongelmat.
      En enää koskaan veisi lasta perhepäivähoitoon.Kuka tietää mitä siellä tapahtuu?
      Nyt poika on kouluttautunut hyvään ammattiin ja pärjää elämässä.mitä ei oikein tainut tamän hoitajan lasten kohdalla käydä.

      • Päiväkotikarsinat

        "Päiväkodissa on monta hoitajaa,niin ei voi yksi kohdella lasta mielivaltaisesti".

        Lapsi päiväkodissa, jossa vuoden sisällä kaikki hoitajat vaihtuivat.
        Että monta on hoitajaa todellakin 1-6 ikävuoden aikana siellä. Ei ainakaan ole kiintymiseen pelkoa, etteikö iltaisin sitten edes äidin tunnistaisi. Kaiketi hänenkin vaihtuvuuttaan on lisäksi joidenkin lasten kestettävä? ? ?


    • hirveepaikka

      sinulle "kiukkuinen akka", ei kannata yleistää. Jos kauhukokemuksia haluat niin itse opiskelijana olen joutunut tilanteeseen jossa lastentarhanopettaja on käskenyt pitämään kiinni lasta kun hän syötti väkisin lasta. Opiskelijana siinä oli hieman monttu auki, mutta tein työn käskettyä...Että se siitä ettei mielivaltaista kohtelua päiväkodissakin tapahtuisi.

      En pitänyt tarhan toiminnasta. Tarhan johtajan "suojeluksessa" oli muutama hoitaja joilla keinot kyseenalaiset. Lapsia myös unohdettiin matkasta joskus.

      Nousepa auktoritetteja vastaan opiskelijana, arvaa sainko paikasta hyvät paperit? En. Mutta tiedän sen kuka oli oikeassa.

      • rakkaudenkerjäläisiä

        Hylätyt lapset siellä kaikki.


    • Kaikki perhepäivähoitajat ovat kunnan taholta valvottuja eli siis perhepäivähoidonohjaajalle kun soitat saat infoa alueesi pph:sta.
      Kun viet yksityiselle kela maksaa osan hoidosta.. kai tiesit ???
      Olen itse yksityinen pph työvuosia takana 31 v. minulla on ollut hoidossa paljon vauvoja nuorimmat 8 kk. lisäksi 3 muuta hoidossa ja pitkiä päiviä.
      Meillähän ei ole työaikaa eli päivät voivat olla yli 9 h, ilman ruoka ja kahvitaukoja.
      Voin sanoa että ei tässä työssä omia hommia jouda tehdä.... illalla vielä usein valmistelen seuraavan päivän ruokia, ja käyn kaupassa ym.ja suurimmalla osalla hoitajia on myöskin oma perhe,eli kyllä hekin tavallaan ovat sitoutuneet tähän
      Itse en ottaisi lastasi hoitoon koska ei ole säännölisesti hoidossa.Mielummin kokopäiväinen hoidokki,että tulee ehjä tilipussi.Ja olen kyllä vuosien kokemuksella huomannut että 1 v. tarvitsee sylihoitoa,minulla kyllä isommatkin haluavat olla sylissä ja myös saavat olla.Hyvä ruoka,runsas ulkoilu,kunnon lepohetki,yksilöllinen huomioiminen ja kasvatuskumppanuus...siinä tärkeimpiä asioita mitä ainakin minun hoitolasteni vanhemmat arvostavat.toivon että löydät hyvän ratkaisun lapsellesi.

    • Kaikki perhepäivähoitajat ovat kunnan taholta valvottuja eli siis perhepäivähoidonohjaajalle kun soitat saat infoa alueesi pph:sta.
      Kun viet yksityiselle kela maksaa osan hoidosta.. kai tiesit ???
      Olen itse yksityinen pph työvuosia takana 31 v. minulla on ollut hoidossa paljon vauvoja nuorimmat 8 kk. lisäksi 3 muuta hoidossa ja pitkiä päiviä.
      Meillähän ei ole työaikaa eli päivät voivat olla yli 9 h, ilman ruoka ja kahvitaukoja.
      Voin sanoa että ei tässä työssä omia hommia jouda tehdä.... illalla vielä usein valmistelen seuraavan päivän ruokia, ja käyn kaupassa ym.ja suurimmalla osalla hoitajia on myöskin oma perhe,eli kyllä hekin tavallaan ovat sitoutuneet tähän
      Itse en ottaisi lastasi hoitoon koska ei ole säännölisesti hoidossa.Mielummin kokopäiväinen hoidokki,että tulee ehjä tilipussi.Ja olen kyllä vuosien kokemuksella huomannut että 1 v. tarvitsee sylihoitoa,minulla kyllä isommatkin haluavat olla sylissä ja myös saavat olla.Hyvä ruoka,runsas ulkoilu,kunnon lepohetki,yksilöllinen huomioiminen ja kasvatuskumppanuus...siinä tärkeimpiä asioita mitä ainakin minun hoitolasteni vanhemmat arvostavat.toivon että löydät hyvän ratkaisun lapsellesi.

    • näin helppoo

      Silloin kun tarviset lapselle hoitoa, vie se lapsi lapsen isälle, taikka mahdollisesti pyydä vanhempiasi katsomaan lastasi nuo muutamat tunnit.

      • On vai?

        Kaikilla ei vanhemmat asu samalla paikkakunnalla, ole hengissä tai siinä kunnossa, että pystyvät lasta hoitamaan. Tai eivät halua hoitaa.


    • jööteri

      kikkelis kokkelis mitäs teit lapsia

    • ei pphoitoon

      En käsitä vanhempia, jotka vievät lapsensa pphoitoon täysin VALVOMATTOMIIN oloihin. Yksi aikuinen hoitaa kodissaan yleensä omien lastensa jatkona muiden kakaroita. Kuinka valvotaan ettei hoitaja-äiti suosi omia lapsiaan? Mikä on pphoitajien koulutus ja ammattitaito? Yksittäisen ihmisen koti ei voi toimia kelvollisena hoitopaikkana kasvaville lapsille eikä taloyhtiö ole velvollinen kustantamaan viimeisen päälle leikkipaikkoja yhden pphoitsun työn takia.Aivan järjetöntä touhua.

      • Lahjamme

        Järjettömyys kylläkin kilpistyy siihen, että suomalaiset naiset on täydellisesti onnistuttu harhauttamaan pois elävän elämän onnesta. Lapsi on Jumalan lahja ensisijaisesti omille vanhemmilleen.

        Jos saisin lahjaksi upouuden auton ja työpaikkani olisi kotini vierellä, niin antaisinko naapurini ajella päivisin hienolla aarteellani ja vaikkapa kolhia sitä. En varmasti.

        Lapseni annoin naapuriin, aarteeni, lahjoista kalleimman - kolhittavaksi. Minä lisäksi maksoin, että naapuri sai leikkiä aarteeni kustannuksella aivan miten halusi pitkät päivät. Kolhimiset ei heti näkynyt , vaan aikojen kuluttua. Niitä ei korvaa itse kolhija. Häntä eivät kolhut myöskään mitenkään häiritse.

        Lapsi on tarkoitettu iloksi vanhemmilleen ja siis ILOKSI ja jos ei molemmat ehdi yhtaikaa iloita, niin illalla ilo on koko perheessä ja rauha, kun jompikumpi vanhemmista kasvattaa, vahvistaa ja hoitaa lapsensa itse.

        Kannattaisi viimeinkin ylikoulutetun nuoren kansamme ottaa selville, että mihin oikeasti ovat matkalla ja mikä oikeasti heitä estää elämästä elämää niinkuin se on alunperin iloksemme tarkoitettu.

        Mikä kumma Suomen kansaa riepoo, että herkimmässä imetysvaiheessa olevat äidit ahdistetaan nurkkaan ja uskotellaan leivän loppuvan, jos aikoo antaa kaikkensa ensisijaisesti lapselleen. Pienelle lapselleen, joka on äidin kanssa herkässä symbioosissa 3-4 vuoteen saakka. Vasta 4 vuotias on riittävän ikäinen ja utelias sosiaalisiin suhteisiin ulkopuolisten kanssa (mm. Tuliharju).


    • höh:(

      Onhan se helppo sanoa, että jää kotiin. Entäs sitten, kun puoliso tienaa vaikkapa 1500e/kk ja kotiäitinä saa tukea tyyliin 500e/kk? Siinäpähän sitten asutaan kerrostalokaksiossa ja lasketaan rahan riittävyyttä. Eli jos miehesi ei tienaa tarpeeksi, elätte joko tiukalla budjetilla vuosia (ihan kuin opiskelijaelämän rahahuolet eivät olisi jo riittäneet), ette hanki lapsia tai pistät sen lapsen sinne hoitoon :) Tulipa melkein paha mieli siitä, että itse lapsia haluavana saa sitten vihat niskaan, kun ei ole varaa jäädä kotiin. "Ei voi olla rahasta kiinni", eipä vissiin ei.

    • ehkäpä niitä

      lapsia kannattaa tehdäkkin vasta kun tietää että on edes hetki lisää olla kotona.Säästää ensin rahaa kun vielä tienaa! Aika varmasti monellakin olisi varaa mutta ei haluja.Sitä en ymmärrä millään ettei edes hyödynnetä osittaista hoitovapaata(vai miksi sitä nyt nimitetäänkin).

      • Lapsissa turva

        Asetetaan todellakin ihminen ihmeelliseen asemaan - lapsia kannattaa tehdäkkin vasta......
        Ja.... puoliso tienaa 1500 e /kk ?

        Niinpä ja lapsen hoito vie verorahojamme 1000 e/kk/lapsi. TyöVOIMA toimisto käskee töihin (1500e) vaikkapa työllistetyksi päiväkotiin ja päivähoitoon viedään perheen 3 lasta (3000 e/kk). Yhteiskunnalta valuu yhteensä 4500 e/kk verorahojamme - tyhjyyteen???
        Jos aikoo itse heidät hoitaa, niin ei saa 3000 e, eikä edes 1500 e, vaan n. 400 e/kk?

        Miten on mahdollista tuollainen yhteiskunnan verojen tuhlaus? Lisäksi kokonaan lapsista vapaita työttömiä on maassamme järkyttävän suuri määrä.
        He nostavat ilmaista yhteiskunnan tukirahaa ja valittavat, ettei se riitä kuntosalilla vietettävään päivään.

        Kuinka tämän päivän eläkeläisviidakkomaassa enää yksikään voi ladella milloin lapsia kenenkin KANNATTAA TEHDÄ?

        Kun oikeasti ollaan NYT siinä tilanteessa, että juuri monilapsisille perheenäideille pitäisi alkaa heti kerätä kaikkien hullunkalliiden eläkeläisten ylieläkkeet. Vain lapsissa on tämän päivän nuorten vanhempien oma turva vanhuudessaan, turva tulevaisuudessa kuin on ollut kautta maailman aikojen.
        Ja sitä suurempi turva, mitä paremmin nimenomaan ITSE lapsensa hoitavat!


      • Konstit on monet?

        Mieluummin menen töihin kuitenkin kun huijaan sosiaalitukia... Tiedän tapauksen missä mies tienasi hyvin, mutta oli virallisesti kirjoilla vanhemmillaan. Joten lapsen äiti sai kaikki tuet vaikka oikeasti asui miehen kanssa samankaton alla ja mies maksoi kulut. Reissasivat ulkomaillakin jne.


    • Riippuu

      Itse ajattelin ensiksi, että perhepäivähoito olisi parempi, mutta paikkoja ei ollut vapaana kuin yksi, ja emme ensitapaamisella saaneet hyvää kuvaa hoitajasta.
      Ja olen kuullut joiltakin huonoja kokemuksia, joita mitenkään 100% varmaa ei ole, että perhepäivähoito on aina parempi. Joukkoon mahtuu monen moisia.

      Mutta päiväkodeissa tietysti on isot ryhmät. Toisaalta muut vahtii toisten hoitajien tekemisiä, yksin työskentelevästä ei niin tiedä mitä tekee...

      Mielestäni lapsen olisi hyvä osata kävellä, ettei mm. tarvitse hytistä rattaissa talvella ulkon tai lumihangessa konttailla. Mutta muutoin meillä ei ainakaan ole ongelmia ollut. Lapsi on saanut hyviä kavereita ja onneksemme hoitajat ovat olleet mukavia. Lapset ovat yksilöllisiä, toiset soputuu paremmin. Meillä lapsi ei itkeskellyt, mutta jotkut muut pienemmät ja isommat lapset on alkuun itkeskellut aamuisin pitkäänkin. Yksi itki varmaan kuukauden joka aamu.

      Ja kyllä meillä päiväkodissa pöydän ääressä askarteli alle 3 v lapsia neljä tai enemmänkin? Eikä vain yksi tai pari?

      Aina vaan mainitaan Liisa Keltikangas-Järvinen, eikö muita asiantuntijoita ole?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe