Yksivuotias päiväkotiin vai perhepäivähoitoon?

..............

Olen tekemässä hoitohakemusta esikoistyttärellemme. Tytön olisi tarkoitus aloittaa hoidossa tammikuussa, ollessaan 1vuotta ja 1kk. Ensi vuonna tyttö olisi hoidossa keväällä noin 4kk ja syksyllä 4kk, tässä välissä touko-elokuun siis kotona. Tuosta yhteensä kahdeksasta kuukaudesta ensi vuonna, olisi tyttö täysipäiväisenä joitain viikkoja ja lopun ajasta 2-7h/ päivä. Hoitopäiviä tulee viikoittain olemaan 1-5. Voi olla, että tulee joku tiukka viikko, mutta keskimäärin olisi hoidossa ehkä 3 päivää viikossa 4-5h kerrallaan.

Tyttö on mielestäni reipas ja hymyileväinen, mutta aika rauhallinen. Ei ujostele sen kummemmin, mutta ei ole mikään supeaktiivinenkaan. Jos näin pienestä voi mitään sanoa.

Mitä mieltä olette, kannattaisiko hakea päiväkotiin vai perhepäivähoitoon? Onko tuo hoidontarpeen epäsäännöllisyys ongelma perhepäivähoitajalle? En pysty kauhean paljon aiemmin ilmoittamaan hoidon tarpeesta, koska olen opiskelija ja tilanne elää mm. koulun ryhmätöiden mukaan.

Itse haluaisin ehkä viedä tytön päiväkotiin, mutta onko se noin pienelle liian hälyinen ja suuri? Jotenkin arveluttaa viedä yhdelle ihmiselle hoidettavaksi, jota ei tunne.

68

3751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retxcvbxc

      Mielestäni alle 3-vuotiaalle ehdottomasti paras paikka on pphoito, ei päiväkoti. Tutkitusti lapsi hyötyy varsinaisesti päiväkodista vasta 4-5-vuotiaana, mutta 3-vuotiaana voi laittaa (ei haittaa), tätä nuoremmalle päiväkodista on haittaa ja tämä on ihan tutkittua tietoa (mm. psykologi Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut tästä).