auttakaa

mariakathrina

Muutin sijaisperheeseen 09 ollessani 11, minä ja veljeni menetimme yksinhuoltaja äitimme haimasyövälle. Mummi ja eno tulivat mukaan katsomaan tätä sijaisperhettä missä asumme. Olen aina ollut hyvä näkemään ihmisten läpi, milloin esittävät ja milloin oikeasti välittävät. Ilmaisin tutustumisella jo, etten voi jäädä tänne, minua ei kuunneltu. Nyt on 4,5 vuotta asuttu täällä ja henkisen väkivallan seurauksena vaikea laatuinen masennus.Meillä on joka vuosi vuosikokous mihin tulevat niin sijaisvanhemmat, minä ja veljeni sekä mummi ja eno (jotka ovat edelleen meidän huoltajia, mutta eivät kyenneet ottamaan meitä luokseen). Tiedän että olen tehnyt väärin, on tullut örvellettyä alkoholin kanssa pahemmin. On tullut valehdeltua ja menetetty luottamus kokonaan. On myös tultu opittua virheistä. Mutta asia joka on vaivaa edelleen on se, että kun yritän puhua asioista suoraan, rehellisesti ja avoimesti - Minua ei kuunnella. Sijaisvanhempani ovat aina olleet hyviä puhumaan itsensä yläpuolelle, heidän ajatusmaailmansa on siinä mallissa etteivät koskaan tee virheitä. Aina puhuvat siitä miten heille voi puhua suoraan, mutta kun olen yrittänyt puhua, heitä ei kiinnosta. Esimerkkinä, yritin puhua sijaisäitilleni johon vastaus tuli "onkohan pyykit jo kuivat.." ja lähti menemään. Oloni on kauan ollut jo huono, arvoton. Nämä vuodet ovat menneet nopeasti ja "enään" kaksi vuotta niin olen 18. Mutta usein tuntuu että päiväkin on jo liikaa, olen väsynyt tähän paskaan elämään täällä. En pelkää kuolemaa, vaan sitä etten kuolekkaan.. kysymys onkin, mitä on tehtävä kun en enää jaksa?

6

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.laitosnuor'

      Etkö sä voi sanoa sossulle, että haluat pois sieltä?

      Toinen vaihtoehtohan on karkailla jatkuvasti, ni joudut/pääset laitokseen, mut oiskohan laitoskaan yhtään parempi?

      • mariakathrina

        Laitos olisi varmasti pahempi paikka..


    • Avaa suusi

      Sano siitä seuraavan kerran kun sossun tyypit tulee käymään. Tai soita sossuun tai mummollesi ja enollesi.

    • Sijaisäiti minäkin

      Sanotaan, että sijaisvanhempien pitää sijoitusvaiheessa "ihastua" lapseen, pitää olla tunne, että tätä lasta haluamme hoitaa. Kun sijoitetaan isompaa lasta, pitäisi yhtä lailla kuulla lapsen tunteita, ihastuuko hän uusiin vanhempiin, kokeeko, että tähän perheeseen minä haluan. Sinun kokemuksesi on pahasti ohitettu jo sijoitusvaiheessa. Se voi johtua siitä, että 11-vuotiaalle ei ole ihan helppoa löytää sijaisperhettä.

      Kirjoituksesi herätti paljon ajatuksia, koska meille sijoitettiin myös lapsi samassa iässä kuin sinut on sijoitettu. Mietimme kovasti, että olemmeko valmiita ottamaan jo tämän ikäisen lapsen, kokemuksineen, suruineen. Päätimme uskaltaa, ihastuimme lapseen heti ja hän meihin. Yhteenottoja ei ole voitu välttää, kuten ei omienkaan kanssa, mutta emme ole katuneet. Lapsi on iloinen ja tyytyväinen, vaikka joutui huostaanotossa aivan uuteen maailmaan.

      Silti usein mietin, pystynkö riittävästi eläytymään lapsen tilanteeseen. Enhän itse ole kokenut samaa. Tulen ehjästä ja suht ongelmattomasta perheestä. Lapsi on kokenut pahoja asioita, osaanko tukea häntä oikein.

      Sinun sijaisvanhempasi varmasti välittävät sinusta ja haluavat sinulle parasta. Tuo kohtaamattomuus on ilmeisesti kyvyttömyyttä. On helppoa mennä pyykkien taa piiloon, kun ei osaa kohdata toisen surua tai omaa avuttomuutta sen edessä. Ei se ole pahaa tahtoa. Sijaisäitisi voi kokea riittämättömyyttä ja se vain pahentaa kohtaamattomuutta ja sinulla on entistä pahempi olo, kun hän ei kuuntele.

      Kannattaisiko sopia sosiaalityöntekijän kanssa palaveri, johon tule sossu, sijaisvanhempasi ja sinä? Kerro, että haluat puhua siinä tilanteessa pahasta olostasi ja kokemuksestasi, että sinua ei kuunnella. Sossun pöydän ääressä sijaisäitisi ei pääse pyykkien taa piiloon. Kerro, miltä sinusta tuntuu, älä syyttele, vaan kerro oma kokemuksesi ja näkökulmasi. Kerro, mistä asioista haluaisit keskustella sijaisäidin kanssa. Jos hän ei kykene näistä asioista puhumaan, sinun pitäisi saada keskustella jonkun muun kanssa. Oletko lainkaan voinut sijaisvanhempien kanssa käsitellä suruasi äidin kuolemasta?

      Se vuosikokous on nimeltään asiakassuunnitelmapalaveri ja se voidaan pitää useamminkin kuin kerran vuodessa, pyydä sossua pitämään sellainen nyt heti ja pyydä, että palaverit olisivat useammin. Voit pyytää sossua myös kotikäynnille keskustelemaan asioista. Meille tuli kerran sijoitetun lapsen kanssa konfliktitilanne, jossa lapsi koki itsensä loukatuksi ja minä neuvottomaksi. Asiaa käytiin yhdessä läpi sossun kanssa kotikäynnillä ja se saatiin selvitettyä.

      Jos koet henkistä väkivaltaa, kerro siitä sosiaalityöntekijälle ja läheisillesi. Kaikki erimielisyys, kurinpito, aikuisen kiukku tai väsymys ei ole henkistä väkivaltaa, vaikka murkkuna sen kokisit loukkaavaksi, mutta on olemassa myös sellaista käytöstä, johon aikuisella ei ole lupaa. Esim. nimittely, vähättely tai ivailu on henkistä väkivaltaa. Kerro, miten itse olet kokenut erilaiset tilanteet.

      Nyt olisi tärkeää, että pääsisitte ulos tuosta tilanteesta, jossa ette kohtaa toisianne. Sijaisäitisi on sijaisäitisi kuolemaansa asti ihan kuin äitisi oli äitisi kuolemaansa asti. Vaikeaa suhdetta olisi tärkeää päästä avaamaan ja korjaamaan, että voisit joskus ilman katkeruutta ajatella nuoruuttasi sijaisperheessä, sen hyviä ja huonoja puolia ja keskustella niistä sijaisäitisi aknssa.

      • todellisuus tätä

        Joskus on ihan turha kertoa läheisille mitään, ainakaan siinä uskossa, että saa apua. Läheisiä ei näet kuuntele kukaan. Jos sijaisvanhempi sanoo toista, menee hänen sanomansa aina läheisten yli.

        Läheisenä sanon, että raskaita vuosia on takanapäin juuri tämän asian takia. Kukaan ei usko, että lapsella on paha olla ja lähsillä on paha olla - kun joutuu katselemaan vääryyttä.

        Jos löytää sellaisen sosiaalityöntekijän, joka jaksaa kuunnella, voi saada apua. Onneksi sellainen meidänkin tapauksessa löytyi vuosien, vuosien kärsimuksen jälkeen. Ja se on hyvä kokemus.


      • mariakathrina

        Kiitos vastaamisesta, herätti paljon tunteita ja kysymyksiä. Vuospalavereissa olen monesti kertonut että ei ole hyvä olla, mutta tuntuu että sossumme tekee vain työnsä mutta ei niin sanotusti ole henkisesti mukana. Mutta viestisi luettua, sain paljon rohkeutta ottaa asioita esille, kiitos! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe