Anteeksipyytämisestä

kuunteleva_kirkko

Anteeksipyytäminen on aina ajankohtaista.Esimerkiksi tänään lööpeissä sitä on ollut vailla Mika Salo.

Mitäs mieltä olet onko helppoa pyytää anteeksi? Pyydätkö itse usein ja pystytkö antamaan helposti anteeksi?

Mono Kuoppala
vs. ytheisökoordinaattori

23

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • särkyneet siivet

      Ainakin omasta mielestäni osaan pyytää anteeksi. Yritän tietysti käyttäytyä niin, ettei anteeksipyyntöihin olisi tarvetta.

      Jos minua satuttanut ihminen on aidosti pahoillaan, anteeksi antaminen on helppoa. Kokonaan toinen juttu on sellainen, jossa toinen ei koe satuttaneensa minua, eikä kadu tekoaan. Silloinkin pyrin antamaan anteeksi, mutta se merkitsee vähän eri asiaa kuin silloin, kun toinen katuu ja tekee sen tiettäväksi. Jos minua on satutettu pahoin, eikä toinen kadu tekoaan, en tietenkään enää ole tekemisissä hänen kanssaan, en unohda hänen tekoaan ja siitä voi jäädä pysyvät haavat. Sellaisessa tilanteessa anteeksianto minulle tarkoittaa sitä, että asian käsiteltyäni pyrin luopumaan katkeruudesta ja vihasta, jotka pitkään vaalittuna satuttaisivat minua itseäni. Viha pitää ensin sallia itselleen ja käsitellä, jotta siihen ei takertuisi.

      Olen miettinyt asiaa paljon, koska olen tullut loukatuksi pahoin usean ihmisen taholta. Minua on käytetty seksuaalisesti hyväksi, raiskattu, pahoinpidelty, uhattu tappaa, kasvoilleni on syljetty, minua on huoriteltu, alistettu, eristetty läheisistäni, mustamaalattu, käytetty taloudellisesti hyväksi, minulta on varastettu, kotiini on murtauduttu, lemmikkini henkeä on uhattu, minusta on levitetty valheellisia ja herjaavia juoruja jne. Näitä asioita on pitänyt käsitellä paitsi terapiassa, myös oikeudessa.

      Anteeksianto ei siis minulle myöskään tarkoita sitä, että katumaton, minua tarkoituksellisesti satuttava ihminen pääsisi teoistaan seuraamuksitta. Se tarkoittaa sitä, etten anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäni ja ajatuksissani, että ikään kuin päästän irti.

      • särkyneet siivet

        Olen pahoillani siitä, että olet joutunut kohtaamaan noin paljon pahaa ja epäinhimillistä. Kuitenkin on hyvä, että pystyt siitä kertomaan. Olet päässyt pitkälle asioiden kohtaamisessa ja käsittelemisessä kun voit sanoa: ” etten anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäni ja ajatuksissani, että ikään kuin päästän irti”.

        Voimia sinulle edelleenkin, niitä on sinulta vaadittu jo harvinaisen paljon.

        Jäin pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Koska joku pyytää aidosti ja katuen anteeksi? Mistä voin olla varma onko hän aito ja tarvitseeko minun sitä lopulta tietääkään?

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori


      • särkyneet siivet
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        särkyneet siivet

        Olen pahoillani siitä, että olet joutunut kohtaamaan noin paljon pahaa ja epäinhimillistä. Kuitenkin on hyvä, että pystyt siitä kertomaan. Olet päässyt pitkälle asioiden kohtaamisessa ja käsittelemisessä kun voit sanoa: ” etten anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäni ja ajatuksissani, että ikään kuin päästän irti”.

        Voimia sinulle edelleenkin, niitä on sinulta vaadittu jo harvinaisen paljon.

        Jäin pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Koska joku pyytää aidosti ja katuen anteeksi? Mistä voin olla varma onko hän aito ja tarvitseeko minun sitä lopulta tietääkään?

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori

        Kiitos sinulle.

        Niin, ei kai toisen anteeksipyynnön vilpittömyydestä voi aina olla täysin varma, eikä sillä suuremmassa mittakaavassa ehkä ole väliä. Anteeksiantohan on joka tapauksessa hyväksi loukatun omalle psyykelle, sitten kun hän on siihen valmis.

        Anteeksiantaminen on kuitenkin vaikeampaa ja haastavampaa silloin, kun toinen ei tekoaan kadu ja on loukannut tahallisesti. Asian käsittelyä helpottaa kun ajattelee, että hänellä on omat haasteensa ja rajoitteensa. Olen taipuvainen uskomaan, että ihmisen sisin olemus, josta voitaisiin käyttää vaikkapa nimitystä sielu, on jotakin hyvää ja puhdasta, ikään kuin heijastus Jumalasta. Mutta se, mitä ihminen yleensä kutsuu minäksi - ego, persoona - on usein eri tavoin vaurioitunut ja "kieroon kasvanut". Monilla ihmisillä ei ole resursseja toimia muuten kun harhautuneesta egostaan käsin. Tällöin heitä on laajemmassa henkisessä mielessä turha syyllistää heidän loukkaavasta toiminnastaan (vaikka he edelleen ovat mm. juridisesti vastuullisia teoistaan).

        Jotkut anteeksipyynnöt tulevat selkeästi vääristä lähtökohdista: ihminen voi pyytää anteeksi sarkastisesti, tarkoittamatta sitä, tai ylimielisesti ja ylpeästi, tai julkisesti, antaakseen muille itsestään hyveellisen vaikutelman, kiillottakseen sädekehäänsä ja lepytelläkseen ehkä omatuntoaan. Tällöin, jos loukkaus on ollut suuri, voi se johtaa siihen, että vaikka itse pystyisikin antamaan anteeksi, ei enää halua kyseisen ihmisen kanssa olla tekemisissä. Joskus välien katkaiseminen on tarpeen ihan itsesuojelun kannalta. Silloin taas, jos ihminen on oikeasti pahoillaan ja on loukannut ymmärtämättä ja tarkoituksetta, anteeksipyyntö parantaa välit niin, että ystävyys jatkuu ilman säröjä.


      • taakse jätetyt

        Sanot anteeksiantamiseksi sitä, ettet anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäsi ja ajatuksissasi, että ikään kuin päästät irti. Näinhän anteeksiantoa usein opetetaan. Minä en kuitenkaan nimitä tutoa anteeksiantamiseksi, vaan kutsun sitä etäisyyden ottamiseksi.

        Minulle anteeksiantamisen perusta on Isä meidän -rukouksessa. Anna meille meidän syntimme anteeksi, NIIN KUIN mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Kun pyydän Jumalalta anteeksi, toivon pääseväni hänen yhteyteen, hänen lähelleen, hänen rakkautensa piiriin.

        Minä en tunne vihaa, enkä toivo pahaa niille, jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Eheämpään elämään toivoisin heidän kulkevan, ja paikan yhdessä taivasten valtakunnan lukuisista huoneista heille myös soisin. Silti en voi tuntea läheisyyttä häntä kohtaan, joka yritti raiskata minut lapsena enkä häntä kohtaan, joka tappoi lähiomaiseni ryöstöyrityksen yhteydessä. Henkirikoksen tekijän (ja moninkertaisen uusijan) äidin surua ja tuskaa voin kuitenkin aidosti myötäelää. Tekijöitä en jaksaisi kuitenkaan kohdata.

        Minulla on siis vielä pitkä matka anteeksiantamiseen, ja itsesuojeluvaistoni pitää varmasti huolen siitäkin, ettei se voi edes tapahtua tämänpuoleisessa. Jätän koko anteeksiantamisen Herran haltuun, myös itselleni anteeksi antamisen siitä, etten jaksa antaa anteeksi. Jaksan vain tyynnyttää vihani ja katkeruuden, ja myös sydämessäni sallia Jumalan antavan heille anteeksi.

        En vain jaksa katsoa enää taakse päin. Siksi elän elämääni eteenpäin. Ja niin on hyvä.


      • särkyneet siivet
        särkyneet siivet kirjoitti:

        Kiitos sinulle.

        Niin, ei kai toisen anteeksipyynnön vilpittömyydestä voi aina olla täysin varma, eikä sillä suuremmassa mittakaavassa ehkä ole väliä. Anteeksiantohan on joka tapauksessa hyväksi loukatun omalle psyykelle, sitten kun hän on siihen valmis.

        Anteeksiantaminen on kuitenkin vaikeampaa ja haastavampaa silloin, kun toinen ei tekoaan kadu ja on loukannut tahallisesti. Asian käsittelyä helpottaa kun ajattelee, että hänellä on omat haasteensa ja rajoitteensa. Olen taipuvainen uskomaan, että ihmisen sisin olemus, josta voitaisiin käyttää vaikkapa nimitystä sielu, on jotakin hyvää ja puhdasta, ikään kuin heijastus Jumalasta. Mutta se, mitä ihminen yleensä kutsuu minäksi - ego, persoona - on usein eri tavoin vaurioitunut ja "kieroon kasvanut". Monilla ihmisillä ei ole resursseja toimia muuten kun harhautuneesta egostaan käsin. Tällöin heitä on laajemmassa henkisessä mielessä turha syyllistää heidän loukkaavasta toiminnastaan (vaikka he edelleen ovat mm. juridisesti vastuullisia teoistaan).

        Jotkut anteeksipyynnöt tulevat selkeästi vääristä lähtökohdista: ihminen voi pyytää anteeksi sarkastisesti, tarkoittamatta sitä, tai ylimielisesti ja ylpeästi, tai julkisesti, antaakseen muille itsestään hyveellisen vaikutelman, kiillottakseen sädekehäänsä ja lepytelläkseen ehkä omatuntoaan. Tällöin, jos loukkaus on ollut suuri, voi se johtaa siihen, että vaikka itse pystyisikin antamaan anteeksi, ei enää halua kyseisen ihmisen kanssa olla tekemisissä. Joskus välien katkaiseminen on tarpeen ihan itsesuojelun kannalta. Silloin taas, jos ihminen on oikeasti pahoillaan ja on loukannut ymmärtämättä ja tarkoituksetta, anteeksipyyntö parantaa välit niin, että ystävyys jatkuu ilman säröjä.

        Ilmaisin ajatukseni kömpelösti: "Tällöin heitä on laajemmassa henkisessä mielessä turha syyllistää---"

        En osaa oikein muotoilla ajatustani. Uskon toki, että ihminen on myös ja varsinkin siinä suuremmassa mielessä vastuullinen teoistaan. Uskon, että ihminen lopulta niittää sitä, mitä kylvää. Mutta minun itseni on turha kuvaamani kaltaiselta henkilöltä aitoa katumusta ja sisäistä muutosta odottaa.


      • särkyneet siivet
        taakse jätetyt kirjoitti:

        Sanot anteeksiantamiseksi sitä, ettet anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäsi ja ajatuksissasi, että ikään kuin päästät irti. Näinhän anteeksiantoa usein opetetaan. Minä en kuitenkaan nimitä tutoa anteeksiantamiseksi, vaan kutsun sitä etäisyyden ottamiseksi.

        Minulle anteeksiantamisen perusta on Isä meidän -rukouksessa. Anna meille meidän syntimme anteeksi, NIIN KUIN mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Kun pyydän Jumalalta anteeksi, toivon pääseväni hänen yhteyteen, hänen lähelleen, hänen rakkautensa piiriin.

        Minä en tunne vihaa, enkä toivo pahaa niille, jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Eheämpään elämään toivoisin heidän kulkevan, ja paikan yhdessä taivasten valtakunnan lukuisista huoneista heille myös soisin. Silti en voi tuntea läheisyyttä häntä kohtaan, joka yritti raiskata minut lapsena enkä häntä kohtaan, joka tappoi lähiomaiseni ryöstöyrityksen yhteydessä. Henkirikoksen tekijän (ja moninkertaisen uusijan) äidin surua ja tuskaa voin kuitenkin aidosti myötäelää. Tekijöitä en jaksaisi kuitenkaan kohdata.

        Minulla on siis vielä pitkä matka anteeksiantamiseen, ja itsesuojeluvaistoni pitää varmasti huolen siitäkin, ettei se voi edes tapahtua tämänpuoleisessa. Jätän koko anteeksiantamisen Herran haltuun, myös itselleni anteeksi antamisen siitä, etten jaksa antaa anteeksi. Jaksan vain tyynnyttää vihani ja katkeruuden, ja myös sydämessäni sallia Jumalan antavan heille anteeksi.

        En vain jaksa katsoa enää taakse päin. Siksi elän elämääni eteenpäin. Ja niin on hyvä.

        Olen pahoillani, että olet joutunut kohtaamaan noin rankkoja asioita.

        Anteeksianto on aika laaja ja vaikea asia. Se on itselleni erilaista suurissa ja tarkoituksellisissa loukkauksissa kuin ystävän ajattelemattomissa teoissa. Ei mielestäni ole realistista, tarpeellista eikä usein edes turvallista pyrkiä samanlaiseen anteeksiantoon tapauksissa, joiden julmuus on sellaista, jota olemme kokeneet. Raiskatun ei tarvitse kaveerata raiskaajansa kanssa. Ei ole mitään väärää tai kovasydämistä siinä, että katkaisee välit ja ottaa etäisyyttä.

        On myös inhimillistä ja ymmärrettävää, että anteeksianto on prosessi ja ne vihan ja katkeruuden tunteet pääsevät välillä pulpahtamaan pinnalle.

        Minulle anteeksianto on noissa kipeimmissä tapauksissa ollut sitä, että yritän nähdä minua loukanneet ikään kuin Jumalan silmin. Näen, miten he ovat eksyneet siitä, millaisiksi heidät on luotu ja tarkoitettu. Olen rukoillut heidän puolestaan. En toivo heille helvettiä, enkä tarpeetonta maanpäällistä kärsimystä. Toki toivoisin, että jotkut heistä joutuisivat vankilaan, koska tiedän, että eräskin heistä on edelleen vaaraksi ympäristölleen.

        Mutta noita loukkauksia ei voi lakaista maton alle. Ei ole mahdollista olla, kuin mitään ei olisi tapahtunut.


      • särkyneet siivet kirjoitti:

        Kiitos sinulle.

        Niin, ei kai toisen anteeksipyynnön vilpittömyydestä voi aina olla täysin varma, eikä sillä suuremmassa mittakaavassa ehkä ole väliä. Anteeksiantohan on joka tapauksessa hyväksi loukatun omalle psyykelle, sitten kun hän on siihen valmis.

        Anteeksiantaminen on kuitenkin vaikeampaa ja haastavampaa silloin, kun toinen ei tekoaan kadu ja on loukannut tahallisesti. Asian käsittelyä helpottaa kun ajattelee, että hänellä on omat haasteensa ja rajoitteensa. Olen taipuvainen uskomaan, että ihmisen sisin olemus, josta voitaisiin käyttää vaikkapa nimitystä sielu, on jotakin hyvää ja puhdasta, ikään kuin heijastus Jumalasta. Mutta se, mitä ihminen yleensä kutsuu minäksi - ego, persoona - on usein eri tavoin vaurioitunut ja "kieroon kasvanut". Monilla ihmisillä ei ole resursseja toimia muuten kun harhautuneesta egostaan käsin. Tällöin heitä on laajemmassa henkisessä mielessä turha syyllistää heidän loukkaavasta toiminnastaan (vaikka he edelleen ovat mm. juridisesti vastuullisia teoistaan).

        Jotkut anteeksipyynnöt tulevat selkeästi vääristä lähtökohdista: ihminen voi pyytää anteeksi sarkastisesti, tarkoittamatta sitä, tai ylimielisesti ja ylpeästi, tai julkisesti, antaakseen muille itsestään hyveellisen vaikutelman, kiillottakseen sädekehäänsä ja lepytelläkseen ehkä omatuntoaan. Tällöin, jos loukkaus on ollut suuri, voi se johtaa siihen, että vaikka itse pystyisikin antamaan anteeksi, ei enää halua kyseisen ihmisen kanssa olla tekemisissä. Joskus välien katkaiseminen on tarpeen ihan itsesuojelun kannalta. Silloin taas, jos ihminen on oikeasti pahoillaan ja on loukannut ymmärtämättä ja tarkoituksetta, anteeksipyyntö parantaa välit niin, että ystävyys jatkuu ilman säröjä.

        särkyneet siivet

        Olen samaa mieltä siinä, että anteeksi antaminen on paljon vaikeampaa silloin, kun toinen ei kadu tekoaan ja on loukannut tahallisesti.

        Oletan, että kaikilla jossakin vaiheessa omatunto muistuttaa tehdyistä vääryyksistä. Kaikki eivät nimitä sitä omaksitunnoksi, mutta epämääräisen pahanolon ja ”kaihertamisen” jokainen voi tunnistaa. Väärintekijän taakka vaivaa hän itseään. Eikä tilannetta helpota se, että sitä yrittää paeta.

        Itsensä kanssa on elettävä ja joskus se vaatii suojautumista itseä satuttavista asioista. Jos anteeksiantamisesta huolimatta ei voi toiseen luottaa (ettei tilanne uusiudu) on mielestäni parempi ottaa etäisyyttä.

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori


      • taakse jätetyt kirjoitti:

        Sanot anteeksiantamiseksi sitä, ettet anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäsi ja ajatuksissasi, että ikään kuin päästät irti. Näinhän anteeksiantoa usein opetetaan. Minä en kuitenkaan nimitä tutoa anteeksiantamiseksi, vaan kutsun sitä etäisyyden ottamiseksi.

        Minulle anteeksiantamisen perusta on Isä meidän -rukouksessa. Anna meille meidän syntimme anteeksi, NIIN KUIN mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Kun pyydän Jumalalta anteeksi, toivon pääseväni hänen yhteyteen, hänen lähelleen, hänen rakkautensa piiriin.

        Minä en tunne vihaa, enkä toivo pahaa niille, jotka ovat minua vastaan rikkoneet. Eheämpään elämään toivoisin heidän kulkevan, ja paikan yhdessä taivasten valtakunnan lukuisista huoneista heille myös soisin. Silti en voi tuntea läheisyyttä häntä kohtaan, joka yritti raiskata minut lapsena enkä häntä kohtaan, joka tappoi lähiomaiseni ryöstöyrityksen yhteydessä. Henkirikoksen tekijän (ja moninkertaisen uusijan) äidin surua ja tuskaa voin kuitenkin aidosti myötäelää. Tekijöitä en jaksaisi kuitenkaan kohdata.

        Minulla on siis vielä pitkä matka anteeksiantamiseen, ja itsesuojeluvaistoni pitää varmasti huolen siitäkin, ettei se voi edes tapahtua tämänpuoleisessa. Jätän koko anteeksiantamisen Herran haltuun, myös itselleni anteeksi antamisen siitä, etten jaksa antaa anteeksi. Jaksan vain tyynnyttää vihani ja katkeruuden, ja myös sydämessäni sallia Jumalan antavan heille anteeksi.

        En vain jaksa katsoa enää taakse päin. Siksi elän elämääni eteenpäin. Ja niin on hyvä.

        taakse jätetyt

        Kirjoitat, ettet ehkä voi antaa anteeksi tämänpuoleisessa. Anteeksi antamista ei voi kiirehtää, eikä kukaan voi määrä sinua antamaan anteeksi, ennen kuin olet siihen valmis. Olet päässyt yli/ohi vihan tunteista niitä kohtaa jotka ovat toimineet väärin sinua ja läheisiäsi kohtaan. Se on mielestäni jo todella iso askel kohti anteeksi antamista.

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori


      • särkyneet siivet
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        särkyneet siivet

        Olen samaa mieltä siinä, että anteeksi antaminen on paljon vaikeampaa silloin, kun toinen ei kadu tekoaan ja on loukannut tahallisesti.

        Oletan, että kaikilla jossakin vaiheessa omatunto muistuttaa tehdyistä vääryyksistä. Kaikki eivät nimitä sitä omaksitunnoksi, mutta epämääräisen pahanolon ja ”kaihertamisen” jokainen voi tunnistaa. Väärintekijän taakka vaivaa hän itseään. Eikä tilannetta helpota se, että sitä yrittää paeta.

        Itsensä kanssa on elettävä ja joskus se vaatii suojautumista itseä satuttavista asioista. Jos anteeksiantamisesta huolimatta ei voi toiseen luottaa (ettei tilanne uusiudu) on mielestäni parempi ottaa etäisyyttä.

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori

        Uskon, että useimmilla se omatunto on olemassa, mutta nykypsykologian valossa narsistit ja psykopaatit eivät kykene tuntemaan katumusta, syyllisyyttä tai häpeää. Heidän moraalinen kompassinsa on puutteellisesti kehittynyt. He ovat kärkkäitä huomaamaan, kun heitä itseään satutetaan tai kohdellaan epäoikeudenmukaisesti (eivätkä kykene antamaan anteeksi), mutta he osaavat selittää oman toimintansa niin, etteivät näe siinä virhettä. He kokevat itse olevansa uhreja.

        Olen valitettavasti näihin narsisti-psykopaatteihin itse joutunut tutustumaan. Tutkijoiden mukaan heillä on aivoissa poikkeama alueella, joka on tärkeä empatian kannalta.


      • taakse jätetyt
        särkyneet siivet kirjoitti:

        Uskon, että useimmilla se omatunto on olemassa, mutta nykypsykologian valossa narsistit ja psykopaatit eivät kykene tuntemaan katumusta, syyllisyyttä tai häpeää. Heidän moraalinen kompassinsa on puutteellisesti kehittynyt. He ovat kärkkäitä huomaamaan, kun heitä itseään satutetaan tai kohdellaan epäoikeudenmukaisesti (eivätkä kykene antamaan anteeksi), mutta he osaavat selittää oman toimintansa niin, etteivät näe siinä virhettä. He kokevat itse olevansa uhreja.

        Olen valitettavasti näihin narsisti-psykopaatteihin itse joutunut tutustumaan. Tutkijoiden mukaan heillä on aivoissa poikkeama alueella, joka on tärkeä empatian kannalta.

        "Nykypsykologian valossa narsistit ja psykopaatit eivät kykene tuntemaan katumusta, syyllisyyttä tai häpeää."

        Tähän tosiasiaan olen joutunut törmäämään. Väkivaltarikollisten kohdalla sellainen on jopa kohtuullisen yleistä. Nykypsykologian korvaisin vain sanoilla "nykyisen aivotutkimuksen". Kyse siis on mitä todennäköisimmin synnynnäisestä neurologisesta poikkeavuudesta, yhdenlaisesta vammaisuudesta.

        Kasvatuksella ja terapialla voidaan vaikuttaa lapsiin, joiden aivot toimivat normaalisti, mutta kun poikkeamat ovat liian suuria, vanhemmat, opettajat ja terveydenhuollon asiantuntijatkin ovat liki mahdottoman edessä. Jumala ikään kuin luo meistä osan rikollisiksi.

        Juo äärimmäisiä rikoksia ei kykene ymmärtämään vammaisuutena, on vaikea päästä katkeruudestakin eroon. Siksi vihan lietsomisen ja rangaistusten koventamisvaatimusten sijaan toivoisin, että yhteiskunta kykenisi keskustelemaan paljon enemmän ihmisen biologiasta. Ajan mittaan lääketeiteestä voisi myös löytyä niitä oikeita avaimia pahuuden parantamiseen. Kyse on vain siitä, haluammeko vihata ja kostaa, vai haluammeko, ettei ihmisten tarvitsisi kohdata pahaa alun alkaenkaan.


      • tarkennusta toivon
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        taakse jätetyt

        Kirjoitat, ettet ehkä voi antaa anteeksi tämänpuoleisessa. Anteeksi antamista ei voi kiirehtää, eikä kukaan voi määrä sinua antamaan anteeksi, ennen kuin olet siihen valmis. Olet päässyt yli/ohi vihan tunteista niitä kohtaa jotka ovat toimineet väärin sinua ja läheisiäsi kohtaan. Se on mielestäni jo todella iso askel kohti anteeksi antamista.

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori

        Kuten tämän ketjun muutamissa viesteissä todetaan (myös viestissä, johon vastaat) se, mitä anteeksiantamiseksi yleisesti sanotaan, ei todellisuudessa ole anteeksiantamista, vaan sovintoa menneisyyden kanssa tai etäisyyden ottamista tai menneisyyden hyväksymistä osaksi elämää ja eteenpäin katsomista.

        Kun ihminen antaa oikeasti anteeksi kiduttajalleen, anteeksiantajan tilaa nimitetään Tukholma-syndroomaksi. Tukholma-syndroomaa tavataan joskus panttivangeilla, keskitysleirien vangeilla, sotavangeilla, prostituoiduilla, insestin uhreilla, pahoinpidellyillä lapsilla ja pahoinpidellyillä vaimoilla.

        Vastauksestasi voisi päätellä, että Tukholma-syndrooma olisi mielestäsi hyvä tavoite. Ymmärsinkö sinua oikein?


      • tarkennusta toivon kirjoitti:

        Kuten tämän ketjun muutamissa viesteissä todetaan (myös viestissä, johon vastaat) se, mitä anteeksiantamiseksi yleisesti sanotaan, ei todellisuudessa ole anteeksiantamista, vaan sovintoa menneisyyden kanssa tai etäisyyden ottamista tai menneisyyden hyväksymistä osaksi elämää ja eteenpäin katsomista.

        Kun ihminen antaa oikeasti anteeksi kiduttajalleen, anteeksiantajan tilaa nimitetään Tukholma-syndroomaksi. Tukholma-syndroomaa tavataan joskus panttivangeilla, keskitysleirien vangeilla, sotavangeilla, prostituoiduilla, insestin uhreilla, pahoinpidellyillä lapsilla ja pahoinpidellyillä vaimoilla.

        Vastauksestasi voisi päätellä, että Tukholma-syndrooma olisi mielestäsi hyvä tavoite. Ymmärsinkö sinua oikein?

        Pahoittelen jos kirjoitin epätarkasti. En tarkoita, että Tukholman-syndrooma olisi hyvä tavoite. Siihenhän kuuluu (ainakin jonkin määritelmän mukaan) jopa väärintekijän auttaminen ja siitähän ei anteeksiantamisessa ole kyse.

        mono kuoppala
        vs. yhteisökoordinaattori


    • Anteeksiantaminen ja varsinkin itselle. Ilman mitään verukkeita itsekkyydestä tai voitontavoittelusta tai syyllisyydestä.

      Tässä kuten mussakin elämässä vain sitä voi antaa minkä itse omistaa. Siksi tieto että voi ja pystyy antamaan itselleen sisältää myös sen että voi antaa myös toiselle.

      että ikään kuin päästän irti. Juuri näin hyvä -särkyneet siivet-
      Jostain meille vielä käsittämättömästä syystä sinulle piti tapahtua noin kuten kerroit.

      Jumalahan antaa kaikille kaikkea tasapuolisesti yhtä paljon. Ne ymmärtävät jotka hyväksyvä hengen tason.

    • Minä pidän usein enemmän sanasta sovinto kuin anteeksianto. Varsinkin silloin, kun on kyse juuri tuosta, mitä särkyneet siivet kuvaa: "Se tarkoittaa sitä, etten anna hänelle tarpeettoman paljon valtaa tunne-elämässäni ja ajatuksissani, että ikään kuin päästän irti."

      Itselläni anteeksiantoon sisältyy niin vahvasti mielikuva unohtamisen vaatimuksesta ja siitä tulee vähän sellainen olo että ikään kuin pitäisi ajatella tehty tekemättömäksi - mitä sen siis ei tarvitse olla, tämä on oman pääni sisäinen juttu. Mutta kun ajattelen, että haluan olla sovinnossa sen kanssa, mitä minulle on tapahtunut, silloin sen asian kanssa on helpompi elää eikä sille anna liian isoa valtaa. Sovinnossa on minulle terminä myös jotain, johon kuuluu sen myöntäminen, että itsekin olen erehtyväinen.

      Aija-pappi

      • tarkentaja

        Tämä oli hyvä vastaus. Sovintoon on hyvä pyrkiä.

        Anteeksiantamiseen väistämättä liittyy rakkaus ja myötämielisyys tekijää kohtaan, ja siksi sitä helposti käytetään alistamiseen. Valtasuhteessa hyväksikäytettyyn oleva ihminen vaatii unohtamista, myötämielisyyttä, kunnioitusta ja loputonta ihailua sekä rakkautta. Sellaista sanotaan myös narsismiksi ja sellaiseen alistumista Tukholma-syndroomaksi. Molemmat ovat epäterveitä piirteitä ihmisessä.

        Valtahierarkia mutkistaa käsitettä anteeksiantaminen. On ihan eri asia antaa pikkulapselle anteeksi kömmähdys tai tahallinenkin teko, jonka seurauksena jotakin arvokasta menee rikki, kuin antaa valtaa käyttävälle ihmiselle anteeksi se, että hän tarkoituksellisesti osoittaa valtaansa rikkomalla jotakin tärkeää sinulta.

        Valtahierarkian huipulla anteeksiantamiseen ei paljoa vaadita, mutta anteeksiantaminen valtahierarkian pohjamudista lähentelee helposti nöyristelyä.


    • Kiitän tästä keskustelusta, jota olette käyneet paljon puhutun, mutta silti vaikean aiheen äärellä. Särkyneet siivet ja Taakse jätetyt olette kohdanneet isoja ja raskaita asioita, jos niitä kykenee antamaan anteeksi, niin se on ihme. Tärkeää on selvitä ja pyytää ja saada apua.

      Etäisyyden ottaminen ja anteeksi antaminen eivät ehkä ole synonyymeja keskenään, mutta molempia tarvitaan tässä elämässä. Isojen vääryyksien kohdalla on vaikea antaa anteeksi. Unohtamisen vaatimus tuntuu isolta ja mahdottomaltakin. Puhun mielummin siitä, että oppii elämään vaikeiden kokemusten kanssa, jäsentämään ajan oloon asiat osaksi elämää, vaikka nitä ei voisi hyväksyäkkään.

      Pohdin, että onko, jotenkin näin, että vilpittömän anteeksi pyynnön voi aistia? Ainakin toisinaan, jos "pakotetaan" pyytämään anteeksi, se ei ole selvästikkään aitoa.

      Jäin miettimään, että antaako Jumala sittenkään kaikkea kaikille tasapuolisesti? Hellin 63 kirjoitit tästä.

      Tuula -pappi

      • aikuinen nainen

        "Jäin miettimään, että antaako Jumala sittenkään kaikkea kaikille tasapuolisesti."

        Tää palsta on siitä hyvä että täällä paljastuu papeistakin millaisia he oikeasti ovat.

        Siis ei ole uskonelämä heillekään helppoa.

        Jumalanpalveluksissa se seikka ei käy esiin. Jos se tulisi esiin niin jumalanpalveluksen sanoma muuttuisi..valheelliseksi.

        Mukamas palvellaan jumalaa vaikka sydän on täynnä kapinaa, siis valheellistahan se on.

        Minun täytyy antaa papeille anteeksi heidän valheellisuutensa jumalanpalveluksissa. Tämän palstan takia.


      • taakse jätetyt
        aikuinen nainen kirjoitti:

        "Jäin miettimään, että antaako Jumala sittenkään kaikkea kaikille tasapuolisesti."

        Tää palsta on siitä hyvä että täällä paljastuu papeistakin millaisia he oikeasti ovat.

        Siis ei ole uskonelämä heillekään helppoa.

        Jumalanpalveluksissa se seikka ei käy esiin. Jos se tulisi esiin niin jumalanpalveluksen sanoma muuttuisi..valheelliseksi.

        Mukamas palvellaan jumalaa vaikka sydän on täynnä kapinaa, siis valheellistahan se on.

        Minun täytyy antaa papeille anteeksi heidän valheellisuutensa jumalanpalveluksissa. Tämän palstan takia.

        Jeesus:

        "Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla.

        Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan."

        Eiköhän se ole niin, että joille on paljon empatiaa annettu, heiltä paljon empatiaa vaaditaan. Joille on vähän empatiaa annettu, heiltä vähän empatiaa vaaditaan. Jolle on paljon itsehallintaa ja -hillintää annettu, heiltä sitä myös paljon vaaditaan. Jolle noita on kovin vähän syntymälahjana annettu, heitä elämänhallinnan puutteesta syytetä enää Jumalan edessä.

        Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa. Se koskee jokaista syntymälahjaamme. Lahjamme eivät ole meitä itseämme varten, vaan lähimmäisiämme varten.


    • jäi epäselväx

      Kyllä Jumala armoa antaa kaikille tasapuolisesti - ei noita vaikeita asioita, sitäkö Tuula tarkotit?

    • Hyvä kysymys. Armoa riittää kaikille, jotka tahtovat armon vastaanottaa. Se on totta, vaikka se ei näy tässä maanpäällisessä elämässä hyvytenä ja helppoutena, niin Jeesuksen sovitus ja armo kuuluvat kaikille ja iankaikkinen elämä.

      Jos kaikki saisivat saman verran tai edes suhteessa, niin ei kai köyhyyttä olisi? Tai kaikilla olisi ainakin ruokaa eikä elämä olisi vaikeaa.

      aikuinen nainen Miksi Jumalanpalveluksen sanoma muuttuisi valheelliseksi?
      Niin, emme kai me papit ole täydellisiä, koska olemme vain ja ainoastaan ihmisiä. Kiitos ymmärryksestä.

      Tosin en kyllä muista henkikökohtaisesti saarnapöntöstäkään koskaan saarnaanneeni, että kaikkea hyvää tulee tasapuolisesti kaikille tässä elämässä.

      taakse jätetyt, kiitos hyvästä kommentistasi. Puhut tärkeää asiaa.

      Tuula -pappi

    • anteeksipyyntöön

      Täällä puhutaan anteeksiantamisesta, vaikka otsikkona on anteeksipyytäminen.
      On todettu, että aito anteeksipyyntö helpottaa anteeksiantamista, mutta millainen on aito anteeksipyyntö?

      Anteeksipyynnön ensimmäinen edellytys on tietenkin katumus ja suru siitä, mitä toinen ihminen on joutunut kokemaan minun vuokseni. Sen lisäksi anteeksipyytäjän pitäisi olla halukas oppimaan virheistään. Oppiminen taas edellyttää ymmärtämistä ja muistamista, minkä vuoksi hänen pitäisi olla myös halukas ottamaan selvää tekojensa seurauksista ja muistamaan sen, mitä oppi ja mistä oppi. Jos ihminen haluaa pyytää anteeksi vain haudatakseen hankalan asian, pelastaakseen omat kasvonsa tai saadakseen elämän taas sujumaan helpommin hankaluuksien jälkeen, ei anteeksipyyntö tietenkään ole aito.

      • Isin tyttö

        Anteeksiantamista auttaa, kun lukee Jeesuksen opetusta Isä meidän -rukouksesta: "Anna meille meidän velkamme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä.vastaan rikkoneet" Ja erityisesti se jatko: sillä jos te ette anna anteeksi teidän lähimmäisillenne heidän rikkomuksiaan, ei teidän taivaallinen Isännekään anna teille anteeksi. Sydämestä pitää antaa anteeksi. Myös, vaikka toinen ei pyytäisi, koska anteeksianto vapauttaa katkeroitumasta, mikä on ihmismielelle myrkky, josta Jumala meidät rakkaudessaan tahtoo anteeksiantamisella pitää puhtaina. Pahantekijä/-sanoja on itse vastuussa siitä, mitä tekee ja sanoo, joten se tieto myös keventää anteeksiantamista. Kun on antanut anteeksi, on helppo ottaa avosylin vastaan hänet, joka on rikkonut, silloin, kun hän itse tajuaa oman osuutensa ja ymmärtää tulla pyytämään anteeksi, jos koskaan tajuaa. Hän ainakin näkee ja tuntee, että se, jota kohtaan hän oli paha, ei olekaan häntä vastaan paha, ja se voi auttaa taas häntä nöyrtymään myöntämään pahuutensa. Emme kukaan ole täydellisiä, kaikki tarvitsemme anteeksiantoa ja pyytää anteeksi. Sekin helpottaa käsittelemään kohtaamaamme pahaa, myös omassa itsessämme.
        Tuo Tukholma-syndrooma oli minulle täysin uusi termi ja tunnistin siitä osin itseni. Olen väkivaltaa kokenut vaimo, ajoittain raivoamalla alistettu. Tunnen kuitenkin Kristuksen ja Hän antaa minulle täyden ihmisarvon, vaikka joku lähimmäinen polkisi ihmisarvoni lokaan ja mitätöisi minua. Tuota Jeesuksen opetusta mietittyäni omassa elämässäni, olen osittain toiminut ilmeisesti Tukholman syndroomalle ominaisella tavalla puolustaen häntä, joka muutoin olisi joutunut rangaistavaksi, koska minua kohtaan hän on rikkonut. Myös sellaiseksi voi lukea ne anteeksipyynnöt, joiden tarkoitus on enemmänkin rauhoittaa tilanne kuin että olisi jotain, mitä oikeasti pitäisi pyytää anteeksi. Aina sen verran on vikaa itsessä! Se, joka kokee pääosin täysin aiheetonta väärinkohtelua, on vaarassa langeta ylpeyteen ja omahyväisyyteen, joten oman syntisyyden tunteminen auttaa pitämään asiat oikeissa mittasuhteissa.


      • lukija
        Isin tyttö kirjoitti:

        Anteeksiantamista auttaa, kun lukee Jeesuksen opetusta Isä meidän -rukouksesta: "Anna meille meidän velkamme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä.vastaan rikkoneet" Ja erityisesti se jatko: sillä jos te ette anna anteeksi teidän lähimmäisillenne heidän rikkomuksiaan, ei teidän taivaallinen Isännekään anna teille anteeksi. Sydämestä pitää antaa anteeksi. Myös, vaikka toinen ei pyytäisi, koska anteeksianto vapauttaa katkeroitumasta, mikä on ihmismielelle myrkky, josta Jumala meidät rakkaudessaan tahtoo anteeksiantamisella pitää puhtaina. Pahantekijä/-sanoja on itse vastuussa siitä, mitä tekee ja sanoo, joten se tieto myös keventää anteeksiantamista. Kun on antanut anteeksi, on helppo ottaa avosylin vastaan hänet, joka on rikkonut, silloin, kun hän itse tajuaa oman osuutensa ja ymmärtää tulla pyytämään anteeksi, jos koskaan tajuaa. Hän ainakin näkee ja tuntee, että se, jota kohtaan hän oli paha, ei olekaan häntä vastaan paha, ja se voi auttaa taas häntä nöyrtymään myöntämään pahuutensa. Emme kukaan ole täydellisiä, kaikki tarvitsemme anteeksiantoa ja pyytää anteeksi. Sekin helpottaa käsittelemään kohtaamaamme pahaa, myös omassa itsessämme.
        Tuo Tukholma-syndrooma oli minulle täysin uusi termi ja tunnistin siitä osin itseni. Olen väkivaltaa kokenut vaimo, ajoittain raivoamalla alistettu. Tunnen kuitenkin Kristuksen ja Hän antaa minulle täyden ihmisarvon, vaikka joku lähimmäinen polkisi ihmisarvoni lokaan ja mitätöisi minua. Tuota Jeesuksen opetusta mietittyäni omassa elämässäni, olen osittain toiminut ilmeisesti Tukholman syndroomalle ominaisella tavalla puolustaen häntä, joka muutoin olisi joutunut rangaistavaksi, koska minua kohtaan hän on rikkonut. Myös sellaiseksi voi lukea ne anteeksipyynnöt, joiden tarkoitus on enemmänkin rauhoittaa tilanne kuin että olisi jotain, mitä oikeasti pitäisi pyytää anteeksi. Aina sen verran on vikaa itsessä! Se, joka kokee pääosin täysin aiheetonta väärinkohtelua, on vaarassa langeta ylpeyteen ja omahyväisyyteen, joten oman syntisyyden tunteminen auttaa pitämään asiat oikeissa mittasuhteissa.

        Se on hieno piirre ihmisessä, että jaksaa lukea avauksen lisäksi ketjun muunkin keskustelun, ennen kuin vastaa itse. Kiitos siitä. Sinä taidat tietää muutenkin, mistä kirjoitat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      256
      2597
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1705
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      77
      1529
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1343
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1252
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1192
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1096
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      107
      975
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    Aihe