Sosiaalityö 2014

Matoja etsimässä

Aikainen lintu madon jne... Aikooko kukaan pyrkiä sosiaalityötä opiskelemaan?

Itse hain tänä keväänä Helsinkiin, mutten päässyt sisään. Ehkä tulevana keväänä sitten :)

Nyt jännittämään pysyykö pääsykoekirja samana.

395

5807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madonsyoma

      Ei pysy. Taitaa kirjat poistua kokonaan...

    • munchie

      Heititkö vaan vai oletko tosissasi sen suhteen että kirja vaihtuu? Olisiko kellään myydä itseopiskelumateriaaleja sosiaalityön koulutusohjelmaan hakevalle?

    • Tuleva sossu

      Ihan vinkkina, että hae muualle kuin Helsinkin, jos on mitenkään mahollista.

    • Matoja etsimässä

      Ei valitettavasti ole... Olisin tänä keväänäkin päässyt moneen muuhun yliopistoon, mutta parisuhde hajoasi muuttoon.

      Miksi Hesa ei ole hyvä, koska vaikea päästä vai onko jotain muuta? Tiedän että siellä painotetaan tutkimusta enemmän kuin muissa kouluissa.

    • dhaamn

      "Painotetaan tutkimusta". Mistähän tämäkin mainoslause on peräisin...ihan voi vapaasti ynnätä eri lafkojen tutkimustoiminnan ja nähdä että ei se Hki siinä erotu. Lappi on silläkin saralla ykkönen. Ihan hyvä opinahjo se Hesakin on, kovin pieni vaan henkilökunnan määrältään sosiaalityössä.

    • Matoja etsimässä

      Okei... Ei tuota nyt henkilökohtaisesti tarvitse ottaa. Itse kokisin tutkimuspainotteen jopa negatiivisena asiana, jos se tarkoittaa käytännön aspektien ja esim työntekijän sisäisen pohdinnan jäämistä taka-alalle. Enkä tarkoita että siellä tehtäisiin enemmän tutkimusta, johan sen näkee resursseissa että määrässä varmasti Lappi tekeekin enemmän, mutta että kai kyse on enemmän teoriapainotteisuudesta, ei niinkään käytäntöön keskittymisestä. Tosin en tiedä, kun en siellä opiskele, nämä ovat vain mutu-juttuja.

      Minulla ei todella ole mitään Lapin yliopistoa vastaan, jos tilanne sallisi opiskelisin siellä mielelläni.

    • Tuleva sossu

      Miten parisuhde päättyisi siihen, että hakisi esim. Turkuun tai Tampereelle? Jos on vahva suhde, niin kyllä se sen kestää. Itsekin olen kulkenut pari vuotta opiskelupaikkakunnan ja kotipaikkakunnan väliä, etäisyys yli 120 km... Eli yrittämään vaan:)

    • Matoja jne.

      Niin rupesin tuota miettimään...

      Ehkä Tampereelle haku olisi nippa nappa mahdollinen, mutta varmaan ainakin ensimmäiselle vuodelle pitäisi hommata asunto Tampereelta, monta kertaa eessun taassun reissaaminen väliä Hesa-Tampere viikossa (2-3 h / suunta) ei oikein ole realistista jo taloudellisestikin ajateltuna. En tiedä millainen asuntotilanne Tampereella on. Ja mulla ei ole ajokorttia. Ja tuo sosiaalitieteiden kokonaisuuskin on siellä tosi kiinnostavan kuuloinen... Ehkä tuota pitää vielä miettiä, vaikka kyllä se säätämiseksi menisi.

    • syyslehtikäinen

      Mä olen myös hakemassa. Tänä keväänä jäin pari hassua pistettä. Niin lähellä, mutta silti niin kaukana!!! Mutta ehkä ensi keväänä sitten.

      • Valoa tunnelin päässä

        Minä olisin ensimmäistä kertaa hakemassa nyt keväänä. Täällä kans Helsinki ainut vaihtoehto, mulla kun on perhe täällä. Kaikki vinkit pääsykokeisiin valmistautumisesta otetaan vastaan! Aikaisemmin hakeneet, paljon luitte ja tuntuiko koe vaikealta? Onko totta, että ovat lisäämässä paikkoja ensi keväälle?


    • Toiveikas

      Minä myös olen hakemassa Helsinkiin ainoastaan. Syynä kanssa perhe. Mies sai juuri opiskelupaikan, niin ei olisi mitään järkeä minun takia sieltä irtisanoutua.

      Haen vain pääsykokeen perusteella. Aika vaikeaa tulee varmasti olemaan pääsy.
      Yritän kuitenkin, jos vaikka tärppäisikin.
      Lukemista ajattelin aloittaa heti kun kirja selviää. Toivottavasti ehdin joka päivä lukemaan edes vähän.

      • sosiaalityötäOpiskellaan

        Itse opiskelen nyt ensimmäistä vuotta ja syksyä sosiaalityötä ja tsemppiä nyt hakeville :) Helsinkiin ovat lisäämässä maisterialoituspaikkoja, mutta muuten aloituspaikat pysyvät valitettavasti samana eli todella vähäisenä :( Mistäs sen tietää vaikka tilanne muuttuisikin tässä, joten toivo elää. Vinkkinä kaikille annan laadukkaat muistiinpanot! Kirjoita, kirjoita ja kirjoita!!!! Nippelitiedot muistakaa ja ymmärtäkää ettette kompastu monivalinnoissa. Aineistoon jättäkää reilusti aikaa ja vastatkaa vain olennaiseen. Vaikka aineisto olisi kuinka pitkä tahaansa, varsinainen asia voi löytyä ihan lopusta. Harjoitelkaa lukemisen ohessa sitä aineistoa ja paljon! Sosiaalityö on ihan supermielenkiintoista vaikka lukemista onkin ihan pirusti ja paljon. Nyt tenttiin lukiessa jopa haikailen pääsykoetta, sillä nyt on se 1000 sivua luettavana yhteen tenttiin :/ auts!


    • Matoja etsimässä

      Ai että olisinpa päässyt opiskelemaan... Mitä enemmän alaa seuraan sen kiinnostavammalta se kuulostaa.

      Kiitos tiedoista paikkojen suhteen. Onko teillä ollut keskustelua mm. opettajien kanssa paikkojen vähyydestä? Tuo 20-25 uuden ottaminen on ihan alytöntä, nykyään peruskoululuokillakin on se 30 opiskelijaa, eihän tuosta saa edes kunnon ryhmää aikaiseksi. Mikä järki tässä on kun sosiaalityöntekijöistä on muka niin kamala pula?

      Kai se on pakko hakea myös Tampereelle vaikka taloudellisesti se on lähes mahdottomuus. Pitää vaan sitten opiskella hitaasti ja toivoa että junamatkoilla on rauhallista, jotta voi lukea. Paperit myös Metropoliaan vaikka sen leikkikouluksi tiedänkin.

      Toivottavasti pääsykoekirja kerrotaan pian.

    • hakemaanVAAN

      Niin kyllä se varmasti on raha mikä ratkaisee ja se, että sosiaalityön laadullinen oppimiskeskus on Lapin yliopisto. Tosin työt ovat pääsääntöisesti etelässä, mikä on aika ristiriitaista :/.

      Kannattaa kyllä hakea vaikka Tampereelle ja Turkuunkin, ne ovat lähellä Helsinkiä ja opiskelija-alennuksella pääsee näpsäkästi junalla tai bussilla :)

      Metropoliaan kannattaa hakea myös, sillä sosionomin tutkinnolla voit jatkossa päästä helpommin Helsingin yliopistoon lukemaan sosiaalityöntekijäksi omaa väylää, sillä sinne aloituspaikkoja ollaan lisäämässä! Ei se mikään lekkikoulu ole ja pääset kyllä silläkin paperilla sosiaalialalle, tosin pienemmällä palkalla ja ei varmaan virkaa ihan heti ole tulossa. Mutta aina kannattaa hakea ja luoda polkua urallensa.

    • Matoja etsimässä

      Tunnen useampia ihmisiä jotka opiskelevat Metropoliassa ja kyllä se aika leikkikoululta vaikuttaa. Sairaanhoitaja valmistui ilman että oli koskaan laittanut tippaa kenellekään, yhden linjalla ei ole opintosuunnitelmaa, kaikilla ensimmäisen vuoden jälkeen ei juuri läsnäopetusta, toisaalta ei myöskään lueta kirjoja ja kursseilla käsitellyt asiat on opiskeltu jo lukiossa...

      Mutta juu kyllä sieltä varmaan töihin pääsee ja sehän tässä on tähtäimessä :) Omalla vastuulla myös vähän millaiseksi opiskelu kehittyy, avaako suunsa, kysyykö, opiskeleeko esim. avoimessa vapaaehtoiset opinnot. Sinänsä ei toivoton ratkaisu.

      Jos Lappi ei olisi niin kaukana sinne olisi kiva päästä opiskelemaan :)

    • Sozzu2

      Aika useinhan sosionomit tekee myös sosiaalityöntekijän nimikkeellä töitä. Just vierailtiin yhdellä sosiaaliasemalla ja siellä neljästä sosiaalityöntekijästä kahdella oli pelkkä sosionomikoulutus. Samaten saa hyväksiluettua jonkun verran sosiaalityön opinnoista sen sosionomitutkinnon avulla, että ei sinänsä mikään ihan turha koulutus jos aikoo sosiaalityötä lukemaan.

      Itse opiskelen myös ensimmäistä vuotta nyt Helsingin yliopistossa ja kerron ihan mielelläni vinkkejä teille opiskelemaan haluaville. Vaikeahan tänne on päästä, tänä vuonna oli yksi aloituspaikka per 30-40 hakijaa. Omasta mielestä avainsana on nimenomaan siinä aineistossa että miten hyvin osaa yhdistää sen ja sitten kirjan asiat. Kirjaosiohan on ihan suht helppo sinänsä.

      Ja sitten niitä vinkkejä:

      - Opettele nippelitiedot. Se lukioaikainen asioiden kokonaisuusopettelu ei toimi enää yksinään. Paina mieleen luvut, nimet, teoriat, luettelot, käsitteet, vuosiluvut ja kaikki muu sälä. Viime vuonna kysyttiin esim. hoivateorian neljää eri vaihetta ja jos ei näitä ollut opetellut niin sinne meni heti neljä pistettä.

      - Opettele muutenkin kuin vain lukemalla. Tee ajatuskarttoja, listoja, pyydä jotain tuttua kyselemään sulta niitä kirjan asioita, tee vaikka laulu jostain listamaisesta asiasta, opiskele jonkun toisen sosiaalityöhön hakevan kanssa, keskustele täällä, tee esseitä asioista, kattele vanhoja valintakoekysymyksiä ja kato osaisitko vastata, alleviivaa kirjasta asioita. Älypää.comissa on myös se yksi tietovisa sosiaalityöstä jota voi pelailla, se on ihan hyvä nippelitiedon harjoitteluun. Se on tosin Juhilan kirjasta, että jos kirja vaihtuu niin ei ole ehkä ihan niin toimiva.

      - Opettele KAIKKI. Viime kokeessa kysyttiin esim. metodikiistan määritelmää ja kokeen jälkeen kuulin, kun jotkut puhuivat miten ei ollut mitään hajua siitä mikä se on. Vähän ihmetytti toi, koska se oli kuitenkin aika keskeinen osa sitä historiaosuutta, että jos on tosissaan hakemassa niin se olisi kyllä pitänyt tietää ihan tosta noin vaan. Jokaikinen käsite ja sen määritelmä pitää tietää, jokaikinen teoria, nimet on hyvä osata yhdistää oikeaan teoriaan/käsitteeseen ja niin edelleen.

      - Tutustu etukäteen aineiston kanssa samankaltaisiin teksteihin. Useinhan ne aineiston tekstit on mun käsityksen mukaan Januksesta, että kannattaa joko vilkaista sitä lehteä tai sitten vanhoista valintakokeista katella vähän millainen se aineisto on. Ja kokeessa suosittelen lukemaan ihan ajatuksella sen aineiston, alleviivaamaan sieltä asioita ja tekemään erilliselle paperille jonkinkaltasta listaa/ajatuskarttaa olennaisista kohdista mitä haluaa siihen aineistoesseeseen laittaa.

      - Kokeessa jos ei oo ihan varma jostain kirjaosion kysymyksestä, niin kannattaa yleensä jättää vastaamatta. Jos menee väärin, niin se on se -1 pistettä. Itse tosin taisin siellä muutaman riskin ottaa ja ihan vaan veikkaamalla laittaa, mutta nyt ihan järkevästi ajatellen en tiedä onko se ihan kannattavaa :D Tuntuu että jos veikkaamalla pistää niin se on 80% mahdollisuudella väärin, haha.

      - Aloita ajoissa lukemaan. Itse alottelin vasta tossa huhtikuun lopussa ihan kunnolla ja tuli siinä vähän kiirus.

      Jooh. En mä osaa oikein muuta enää kertoa. Saa kysyä ja kommentoida, näähän on ihan vaan mun omia ohjeita mitä koen että olisi auttanut ainakin mua! Tsemii kaikille luku-urakkaan ja kokeeseen sitten keväällä, sosiaalityö on kiva aine! :)

    • Matoja etsimässä

      Kiitos näistä tiedoista Sozzu2. Näistä on apua (etenkin tuosta Janus-tipistä!), tuo aineisto-osio meni minulla pieleen tänä keväänä. En nähnyt koepaikan kelloa, ja luulin että aika oli jo lopussa, ja kun hädissäni palautin kokeen, aikaa olisikin ollut vielä tunti. No, aineisto jäi kesken. Täytyy ottaa rannekello mukaan ensi kerralla.

      Tiedän että sosionomit tekevät sosiaalityöntekijöiden töitä, mutta eivätkö he ole nimenomaan niitä MUODOLLISESTI epäpäteviä tyyppejä? Uskon että he ovat oikeasti ihan yhtä hyviä ja osaavia, mutta minusta on kyseenalaista tehdä töitä ns. epäpätevänä. Ongelma eivät ole työntekijät vaan typerä systeemi, mutta se syö alhaisia palkkoja entisestään ja korruptoi järjestelmää, sosiaalityöntekijän nimikkeellä on vaikeampi tehdän töitä ja mm. opiskelupaikkoja ei tarvitse lisätä koska onhan meillä sosiaalityöntekijöitä.

      Tietysti jos edes lopputulos olisi asiakkaan kannalta hyvä, niin mikäs siinä, mutta silläkin reunalla tilanne vain pahenee. "Palvelut täytyy yksityistää, koska kunnallisesti näitä ei selvästi kyetä laadullisesti tuottamaan. Eiväthän he pysty edes palkkaamaan pätevää työväkeä." Munia vai kanoja...

    • w3yda

      KIRJA PYSYY SAMANA, KUN EDELLISVUONNA!!!!!
      olen itse myös hakemassa lukemaan sosiaalityötä. Laitoin kirjan just tilaukseen tulee ensi viikolla ja heti ajattelin alkaa lukemaan. Ensimmäinen kerta kun haen ja olen "huono häviämään". Aion päästä ensiyrittämällä!!! Järjestyksestä en ole ihan varma, mutta ajattelin:

      1. Helsinki
      2. Tampere
      3. Kuopio

      Asun itse Helsingissä :)

    • Hihei

      Ou jee :) Sehän on hyvä juttu. Mistäs kuulit?

    • superia

      Vau jes, kiitos kaunis!!

      • myynYliopistovalmennusMa

        No mulla olis myynnissä yliopiston valmennuskurssin materiaalia, jos joku haluaa ostaa. Itse ostin ja pääsin sisään syksyllä :) ja teinpä juuri tentinkin, missä yhtenä tenttikirjoista oli juuri tuo pääsykoekirja. Tenttiin luin ainoastaan sitä yliopistovalmennus materiaalia, eli tuplahyöty oli.


      • Opiskelemaan
        myynYliopistovalmennusMa kirjoitti:

        No mulla olis myynnissä yliopiston valmennuskurssin materiaalia, jos joku haluaa ostaa. Itse ostin ja pääsin sisään syksyllä :) ja teinpä juuri tentinkin, missä yhtenä tenttikirjoista oli juuri tuo pääsykoekirja. Tenttiin luin ainoastaan sitä yliopistovalmennus materiaalia, eli tuplahyöty oli.

        Hei, onkohan tämä vielä tarjolla? Voisin olla kiinnostunut paketista.


      • Krisu
        myynYliopistovalmennusMa kirjoitti:

        No mulla olis myynnissä yliopiston valmennuskurssin materiaalia, jos joku haluaa ostaa. Itse ostin ja pääsin sisään syksyllä :) ja teinpä juuri tentinkin, missä yhtenä tenttikirjoista oli juuri tuo pääsykoekirja. Tenttiin luin ainoastaan sitä yliopistovalmennus materiaalia, eli tuplahyöty oli.

        Olisin myös kiinostunut valmennus materiaalista.


    • Tähti

      Kyselisin teiltä, jotka olette aloittaneet opinnot, että millaisia päiviä teillä on? Onko paljon luentoja ja mihin aikaan päivästä? Paljon lukemista? Mietin täällä, että pystyykö hektistä perhe-elämää yhdistämään opintoihin:)

      Onko paikalla ketään, jotka opiskelette Lapin Yliopistolla? Oletteko tykänneet? Onko sieltä helppo löytää asuntoja (katselin, että siellä on yllättävän korkea hintataso, vaikka on pohjoisessa).

      • Tyrgen

        Mun viikko näyttää tällä hetkellä tältä:

        Ma: Vapaaehtoinen tilastotieteen työpaja
        Ti: Vapaa
        Keskiviikko: Tilastotiede klo 8-10, Sosiaalityön luento klo 16-18
        Torstai: Tilastotiede klo 8-10
        Perjantai: Vapaa
        Lauantai: Vapaa
        Sunnuntai: Vapaa

        Toki riippuu vähän kursseista ym. Viime jaksossa näytti aika samalta ja koulua oli vaan ti-to. Tietysti pitää vapaa-ajalla myös lukea ja panostaa aika paljon! Esim. nytkin meillä on vaan pari tapaamista noita sosiaalityön luentoja, mutta vapaa-ajalla luettavaa onkin sitten seitsemän kirjaa, kaksi 4-6 sivun esseetä pitää tehdä suullisia esityksiä valmistella. Töitä siis riittää ja toi tilastotiedekin on suht haastavaa (ainakin näin matemaattisesti ja tilastotieteellisesti lahjattomalle), niin en itse ainakaan yhtään enempää kursseja tähän jaksoon pystyisi/haluaisi ottaa.

        Meillä on muutamia perheellisiä opiskelijoita ja ihan hyvin he tuntuu pärjäävän. Luennoilla ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole läsnäolopakkoa ja materiaalit voi hyvin lukea kotona. Ainoa on vaan harjoittelut, joita Helsingissä on jo ekan lukuvuoden syksyllä pari viikkoa, kakkosen syksyllä vähän pidempi ja muistaakseni kakkosen keväällä se kaikkein pisin. Ne onkin sitten pakollisia, mutta käsittääkseni niitä tunteja ja ajankohtia voi jotenkin sopia sen harjoittelupaikan kanssa.


    • Yliopistovalmennus

      Moikka,
      on vielä myynnissä. Eli siihen kuuluu kirjasta tehty tiivistelmä ja oikeat vastaukset harjoitustehtäviin. Tiivistepaketissa on myös ohjeet aineistokokeen kirjoittamiseen. Tiivistepaketissa on allekirjoitettu tekstiä ja muutamia merkintöjä (omia muistiinpanoja) sivun reunalla, lyijykynällä kirjoitettuna. Ei häiritse itse lukua. Jos olette kiinnostuneita, niin laittakaa vaikka tänne sähköpostiosoitteenne, niin kirjoitan suoraan sähköpostiinne (ei tarvitse täällä julkisesti osoitetietoja ym. laittaa) Ostin itse tämän paketin käytettynä, mutta tiedot ovat samat, koska kirjakin on sama ja tosiaan siitä oli suuri hyöty! Oltiin osattu hyvin selittää vaikeammatkin asiat ja näin jäi itselleni paremmin kokonaisuudetkin mieleen. Jokainen suhde on eritelty hyvin omalla luvullaan ja kappaleillaan. Uutena paketti maksaa 100e, itse maksoin paketista 50e ja voisin eteenpäin myydä tämän 30eurolla. Eli jos olet kiinnostunut, niin laita sähköpostiosoitteesi, niin laitan sinulle viestiä :)

    • Yliopistovalmennus

      Niin ja ekalle lähtee :) Kuka ehtii ensin laittaa sähköpostiosoitteensa ja on vielä kiinnostunut ostamaan, niin sille myyn. Ja toki laitan infoa tänne heti kun paketti on myyty.

      • Opiskelemaan

        Eka! :)

        Eli olen viel' kiinnostunut, sp medianomi2006 @yahoo.com

        Pistäpä postia niin vaihdetaan tiedot. Kiitos tarjouksesta!


    • Yliopistovalmennus

      Hyvä, postia laitettu :)

    • Minä

      Onko jollakin vielä yliopistovalmennuksen tiivistepakettia myynnissä? Olen kiinnostunut!

    • Yliopistovalmennus

      Valmennuspaketti on myyty.

    • Opiskelumäärät

      Yliopistojen aloituspaikkamäärät on julkaistu eikä mainittavaa lisäystä viime kevääseen mielestäni ole tapahtunut (en kyllä välttämättä muista mitä ne määrät oli mutta ei tässä mikään hyppää silmään suurella muutoksella.)

      Helsingin yliopisto 20
      Itä-Suomen yliopisto, Kuopio 55
      Jyväskylän yliopisto 30
      Lapin yliopisto 58
      Tampereen yliopisto 30
      Turun yliopisto 32

      Lähde
      http://www.yhteiskuntatieteet-yhteisvalinnat.fi/sosiaalityo/valintaperusteet.html

      Harmi ettei määriä ole lisätty, toisaalta kun kunnilta leikataan varoja ja on yt-neuvotteluja, niin liekö niitä töitäkään todellisuudessa enään on.

      Kommentteja?

    • gubf

      Joo, SOTE-uudistus tekee yllättäviä asioita tälle nk. sosiaalityöntekijäpulalle.

    • PaikkojenMäärät

      Lapin yliopistoon on lisätty paikkoja, viimeksi oli 53 paikkaa. Kuopioon oli eniten aloituspaikkoja 55, mutta nyt näköjään Lapissa eniten. Miksi paikkoja lisäämäänkään, koska tärkeintä on, että kaikille valmistuneille sosiaalityöntekijöille riittää töitä. Tosin Helsinkiin olisi saatu pistää muutama paikka lisää ja vähentää esim. Kuopiosta.

    • gubf

      Aloituspaikkojen määrät suhteutuu opetushenkilökunnan määrään, joita on Rovaniemellä ja Kuopiossa eniten. Sitä en tiedä miksi Helsingissä ei pyritä kasvattamaan sosiaalityön opetuksen resursseja, eli hankkimaan lisää professoreita tai lehtoreita. Se on jokin sen tiedekunnan sisäinen linjaus kai.

    • oho1

      Siis muistanko väärin, että Tampereelle valittiin viime vuonna 35? Ja nyt vain 30? Se siitä paikkojen lisääntymisestä... :(

    • gubf

      Sisäänottojen määriä on lisätty erillisvalintoihin ja vähennetty pääsykoevalinnan määrää. Erillisvalinnasta valmistuu nopeammin maistereita työmarkkinoille ja tuovat myös varmemmin tulospisteitä yliopistolle.Näin se menee.

    • Kolmas hakukerta

      Mä oon hakenut jo kolme kertaa enkä ole päässyt :(( Kaikki tutut ja kaverit joiden kanssa olen puhunut ovat kannustaneet että kyllä mun pitäis vielä hakea kun mä kerran todella haluan päästä opiskelemaan, tosin pelkään että joudun taas pettymään. Mutta olen päättänyt että vielä kerran yritän, ja sitten jos ei vieläkään onnistu niin mietin joitain muita vaihtoehtoja. Eli taas on luku-urakka edessä... Jännittää jo nyt aika paljon, täytyy myöntää!

    • Last chance

      Tsemppiä, ehkä tällä kertaa pääset. Mulla kans on nyt sitten vika kerta. Haen 2 yliopistoon, amkiin ja jos ei mikään noista niin sit jonnekin lähihoitajakouluun. Mut jos ei noista joku ni sit se oli siinä. En tiedä mitä sitten teen.

    • Avuliasaatu

      Heips! Ihan vinkkinä kaikille kokeeseen osallistujille, ehdottomasti välttäkää kaikenlaista toistoa siinä esseessä! Pari päivää sitten jutskattiin vähän pääsykokeesta proffan kanssa ja se sanoi, että usein niillä ei-sisäänpäässeillä on yhteistä se että on ihan hitosti toistettuja asioita siinä esseessä. Toistamisesta tulee automaattisesti punakynää, eli siis muistakaa välttää :)

    • Lintunen

      Itseäni pännii jo etukäteen. Myöskin kolmas kerta hakusessa. Lapin yliopistoon olisin päässyt, mutta ei ollut mahdollisuutta lähteä. Tuo pistetytys pääsykokeessa on kuitenkin älyttömän hölmö. Pääsykoekirja on helppo, ja suuri osa kaikista vastaajista saa periaatteessa lähes kaikki kohdat oikein tentissä. Tämä ei pisteytyksen valossa kuitenkaan toimi, koska hakijat on erotettava toisistansa. Näin saadaan todella, todella keinotekoisesti pisteytettyjä arvosteluja ja "virheitä" haetaan täikammalla vastauksista.

      Viime vuoden kokeessa sai jopa pisteitä englanninkielisistä termennyksistä. Tosin vain sattumanvaraisesti yhdessä tehtävässä. Ja ne termit eivät olleet todellakaan mitään "erityisen tärkeitä", jotta olisi voinut päätellä niitä vaadittavan vastauksessa. Täysin irrallinen pisteytysperuste.

      Kun hakijoita on noin paljon, niin miksi koealuetta ei laajenneta? Avoimessa yliopistossa jokaiseen tavalliseen sosiaalityön tenttiin on kolme kirjaa luettavana. Mikäli koealue olisi näin laaja pääsykokeessakin, niin olisi huomattavasti todennäköisempää että suurin osa vastaajista ei saisi "lähes kaikkia" vastauksia oikein, ja arvostelu olisi helpompaa ja mielekkäämpää ilman keinotekoista ja väkinäistä virheiden etsimistä sinällään oikeista vastauksista.

    • Epäreilupisteytys

      Olen täysin samaa mieltä!! Ihan epäoikeudenmukaista, sillä tuntuu, ettei pelkkä kirjan ulkoalukukaan auta sisäänpääsyyn. Ruvetaan saivertelemaan tosiaan ihan vääristä asioista, eikä katsota sitä, kuka oikeasti osaa asiat! Pitäisi olla useampi kirja ja sitten ei tarvitse ruveta saivertelemaan englanninkielisistä nimistä. Itse kyllä muistin ne, mutta en kirjoittanut, koska luulin sen olevan merkityksetön ja enemmänkin vähentävän pisteitä!! Pääsin itse yliopistoon, mutta pienestä se olikin kiinni. Kaksi kysymystä jos olisi mennyt väärin, en olisi sisään päässytkään.

    • w3yda

      Onko kellään mitään vinkkejä tai arvauksia, mitkä aihealueet voisivat tulla tämän vuoden pääsykokeeseen? Nyt, kun kirjakin pysyy samana.
      Ostin tosiaan kirjan n. kuukausi sitten, ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut lukemaan. On tässä kyllä aikaakin hyvin tuohon ens kevääseen. Kuinka moni hakee Helsinkiin? ja aiotteko mennä valmennuskursseille? :)

    • Sosiaalityo

      Tsemppia kaikille luku-urakkaan! Itse jain viime vuonna ulos ensimmaiselta varasijalta Turkuun (en hakenut muualle). Silloin tosiaan otti paahan ja lujaa, voitte uskoa, mutta tosiaan kaikella on tarkoituksensa :). Nyt opiskelen sosionomiksi, enka vaihtaisi styohon mistaan hinnasta (avoimessa suoritin styon perusopinnot joihin tilannetta vertaan)! Tosin minulla on jo yksi maisteritutkinto suoritettu joka tukee sosionomin ammattia.

      Vinkkina!!! Lukekaa kirjan kaikki osa-alueet ja ennen kaikkea, jattakaa vastaamatta jollette tieda! Nimimerkilla 0,5 pistetta sisaanpaasysta :)

    • Eilah

      Hahaa lol, pääsin ekalla kerralla sisään. Kirja on sama ku viime keväänä, eli se sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Pääsin .Jyväskylää (eka vaihtoehto). Oisin myös päässy ihan kepeesti Kuopioo ja Lappii.

      Helsinki, Tampere, Turku onki sitten hiaman hankalammat. Jyväskylässä oon tykänny kyllä kauheesti, tosi hyvin ainakin on järjestetty kaikki asiat täällä =)

      Mutta joo, kirja on mielestäni helppo ja ennenkaikkea lyhyt! Alle 300 sivua. Koe oli monivalintaa ja esseet. Monivalinnat tosi helpot, mutta esseet oli jotenki typerät ku ne piti peruustuu aineistoon jotka jaettiin koetilaisuudessa. Kyl siinä piti tota kirjaaki käyttää apuna.

      Ei ole vaikea päästä sisään, jos on suht hyvät paperit lukiosta ja jaksaa lukea tuon kirjan pari kertaa ajatuksella läpi.

    • hakija

      Hei, onko teillä kaikilla sisäänpäässeillä hyvä yo-todistus? Itsellä on b:n paperit ja mietin, et kannattaako edes yrittää sisään, kun oma paperi huomioidaan vaan toisessa kiintiössä? Tuntuu vähän väärältä tuo yo-tokarista saatu lisäarvo, se eriarvoistaa hakijat jo lähtökohtaisesti.

      • eilah1

        Öööö miten yo-todistuksesta saatu lisäarvo on väärä? Jotkut ovat tehneet lukiossa enemmän työtä ja näin ollen ansainneet paremmat paperit. Ei siinä mun mielestä mtn väärää ole.

        Itselläni on E:n paperit ja pääsin kokeen ja papereiden perusteella sisään, olisin myös päässy pelkällä kokeella. Ihan mahollista on päästä myös huonoimmillakin papereilla, mutta sitten tosiaan tuon pelkän kokeen avulla =)

        Vinkkejä voisin antaa vain sen verran, että lue sitä kirjaa. Mä luin kirjan varmaa 3-4 kertaa läpi ja tein muistiinpanoja. Kirja EI ole vaikea. Luultavasti taas niin, että kysytään ehkä vain muutaman kysymys historiasta ja painotus on näissä asiakas-työntekijä suhteissa.

        Minne päin Suomea olette hakemassa?
        Tsemppiä kaikille!


    • pimu6

      Mulla on b:n paperit myös.. ja hain viime keväänä, ja aion hakea ensi keväänä. :) Viimeksi jäin alkupään varasijoille Turkuun. Eli eiku hakemaan vain.

    • AH2012

      Mulla olisi kanssa myynnissä Valmennuskeskuksen materiaalia. Tiivistelmä pääsykoekirjasta, asioita selitetty selkeästi ja vaikeita käsitteitä eri sanoin. Sieltä löytyy myös aikaisempia pääsykokeita ja muita tehtäviä. Onko joku halukas ostamaan?

      • Americano

        Hitsit, mulla jäi keväällä muutamasta pisteestä kiinni sisäänpääsy Tampereelle.
        Aion vielä kerran kokeilla onneani. Homma tyssäsi viimeksi aineistokokeeseen. Onko kellään mitään vinkkejä, miten sitä varten voisi treenata?
        Yo-todistuksessa M:n paperit eli sisäänpääsy on kiinni täysin valintakokeesta.


      • ssa1

      • ssa1

      • minä

        Hei, oon kans kiinnostunut! Onko vielä myynnissä?


      • Minä
        minä kirjoitti:

        Hei, oon kans kiinnostunut! Onko vielä myynnissä?

        Arghhh. Pisteen päähän jäi Rovaniemeltä (sieltä olis todnäk vapautunut peruutuspaikka), mutta kun en sinne hakenut, niin en päässyt. Muihin sitten varasija 30. tms..
        Mulla kans yo-todistuksessa E:n paperit. Kirjaan perustuva osuus meni hyvin, mutta se aineisto-osuus ja esseen kirjoittaminen huonosti. Onko jollakin harjaantuneemmalla/sisäänpäässeellä vinkkejä esseen kirjoittamiseen? Toistoa ja omia mielipiteitä mulla oli ainakin liikaa.
        Niin ja joko on ihmisillä luku-urakka alkanut?

        Ps. Lukeeko tätä ketjua sosinomiksi valmistuneet tai sosionomiopiskelijat? Olisin kiinnostunut myös tästä vaihtoehdosta. Täällä päin Suomea kuitenkin lähes kaikki tuttuni (jotka ovat valmistuneet sosionomiksi tai opiskelevat viimeistä vuotta) tekevät lähihoitohommia pienemmällä palkalla, kuin lähihoitajat. Eihän se niin voi mennä! Älytöntä, kun korkeakouluopiskelua on takana 3,5v.. Onko kenelläkään muita kokemuksia?
        Itse opiskelen nyt sairaanhoitajaksi, vaikkei oma ala ole lainkaan.. Mietin vaan, että onko se sittenkään huono vaihtoehto..


    • Leira

      Ei se munkaan mielestä ole epäoikeudenmukaista, että yo-todistus vaikuttaa sisäänpääsyyn. Jos lukiossa on tehnyt töitä niin totta kai siitä voidaan palkita! No, itellä aika keskinkertaiset paperit kuitenkin, lähinnä M:iä. Nyt haen kolmatta kertaa ja ensimmäinen vaihtoehto Tampere. Aineistokokeesta on mullakin jäänyt kiinni aiemmilla kerroilla. Hyvä sentään, ettei kirja ole vaihtunut.

    • afr47
    • Hyvä blogi!

      Tuohan oli hyvä blogi! Kas kun en ole aiemmin törmännyt, kiitos linkistä!

    • Oikeasti_vaikea-ala_

      Täällähän näyttää olevan suht vilkasta keskustelua jo ennen kuin vuosikaan on vielä vaihtunut.

      Itse olen kolmannen vuoden sosiaalityön opiskelija. Opinnot ovat tähän mennessä olleet valtavan yleissivistäviä, ja voin jo tässä vaiheessa opintoja sanoa ymmärtäväni tätä yhteiskuntaa ja sen toimintamekanismeja todella paljon paremmin, kuin esim. vielä puolitoista vuotta sitten (mikä nyt ei sinänsä ole kovin suuri ihme).

      Olen kuitenkin tullut viime kuukausien aikana hieman katumapäälle oman alavalintani suhteen. Edelleen motivoidun kyllä suuresti ihmisten auttamisesta, se taisikin olla suurin syy sille, miksi käytännönläheinen sosiaalityö yliopistoalana minua alunperin alkoi kiinnostamaan. Työn vaativat reunaehdot ovat kuitenkin opintojen edetessä myös realisoituneet. On erittäin hankalaa tehdä näin ihmisläheistä ja arvopohjaista työtä nykyisissä kuntien organisaatioissa. Teistä jokainen on varmasti kuullut kuntatalouksiemme kestävyysvajeesta ja säästöpaineista. Ottakaa nämä uutiset oikeasti vakavasti, koska käytännössä nämä säästötoimet koskevat luonnollisesti myös sosiaalityötä. Vilpittöminkään auttamisenhalu ei kovin pitkälle kanna, jos työssä on jatkuva kiire, stressi ja liian vähän muita työntekijöitä purkamassa työtaakkaa. Näitä juttuja olen ihan oikeasti kuullut alan ihmisiltä opintojen ohessa.

      Tällä hetkellä eduskunnassa kaavaillaan jopa uudistusta, jonka mukaan sosiaalityöntekijän pätevyyden voisi saada myös amkista valmistuvat sosiaalityöntekijät juurikin alalla vallitsevan työvoimapulan takia. Motivoiko esimerkiksi tämä teitä yliopisto-opintoihin pyrkiviä? Mikäli uudistus toteutuisi, niin voitte olla varmoja siitä, ettei se ainakaan nosta sosiaalityön arvostusta yliopistopohjaisena valtio/yhteiskuntatieteellisenä alana. Miksi kouluttautua vähintään kuusi vuotta maisteriksi yliopistossa, kun samoja hommia katsotaan voivan hoitaa myös muutaman vuoden amk-opiskeluiden perusteella? Jo pelkästään se, että tällaisista uudistuksista käydään keskustelua kielii siitä, että sosiaalityö ei vieläkään ole saavuttanut tietyissä piireissä riittävää uskottavuutta ja professiota yliopistoalana.


      Tämä oli vain yksi näkökulma koulutusasioihin. Hyvää joulun jatkoa ja uutta vuotta. Valitkaa viisaasti.

    • w3yda

      Hei! Tosiaan ostin pääsykoekirjan jo marraskuussa, mutta en ole ehtinyt lukemaan kunnolla. Olen laiskotellut ja nyt pitäisi alkaa lukemaan kunnolla. Minulla on jo tuntuma siitä, että koe tulee olemaan aika haastava tänä vuonna

      Löytyiskö täältä ketään toista, jolla on kans sama luku-urakka edessä? Voisimme tsempata toisiamme.

      [email protected] Tuossa on s-postini :)

    • kgjaägj

      Erinomainen kirjoitus "oikeasti-vaikea-ala".Uskoakseni moni kuitenkin on osakseen myös toteuttamassa akateemista ambitiotaan, jota amk-tutkinto ei tyydytä. Tietysti, jos puhtaasti taktio ja miettii miten helppoimmalla pääsee, niin ehdottomasti sosionomiksi! Sosionomeille kaavaillaan sostt. pätevyyden lisäksi esiopetuksen pätevyyttä. Tällä hetkelläkin sosionomit voivat suorittaa LTO-pätevyyden osana koulutustaan, mikä on mielestäni aivan käsittämätön tilanne!

      En oikein ymmärrä mitä roolia stt tulevaisuudessa kaavaillaan? Tutkijoiksi, hallinnon asiantuntijoiksi, minne? Sosionomien pätevyyttä sen sijaan laajennetaan ja laajennetaan. Yliopistotutkinnot ovat täysin joustamattomia tämän suhteen ja kaventavat maistereiden arvostusta/sijoittumista.

      • Sosionomista (AMK) sosia

        Pitää paikkaansa, että varhaiskasvatuksen opintokokonaisuuden (60op) opiskelleet sosionomit saavat LTO-pätevyyden, mutta päätevyyttä esiopetukseen
        he eivät saa. Olen koulutukseltani sosionomi ja haluaisin vielä opiskella sosiaalityöntekijäksi. Kiinnostus sosiaalityön yliopisto-opintoihin heräsi
        opiskellessani sosiaalialaa AMK:ssa. Minusta sosionomien ei tulisi tehdä sos.työntekijöiden töitä vaan molempien ammattien (sosionomi ja sos.työntekijä)
        omat professiot tulisi muidenkin kuin sosiaalialan työntekijöiden tunnistaa ja tunnustaa. Mikäli haluaa sos. työntekijäksi tulee opiskella maisteriksi
        yliopistossa ja mikäli kiinnostaa VAIN työ LTO:na suosittelen varhaiskasvatuksen kandin opintoja. Mikäli haluaa työskennellä esim. ohjaajana
        lastensuojelussa ja LTO:na päiväkodissa suosittelen sosiaalialan AMK-opintoja.


    • ynf9

      STT taitaa tulla tämmöinen akateeminen väliinputoaja-ala.Ylihinnoiteltu SOTE uudistuksen palkandumppaustalkoissa. Sitten kun julkinen sektori pyörii yhä enemmän markkinalogiikan mukaisesti, palkataan näihin organisaatioiden asiantuntijatehtäviin esim. kauppatieteilijöitä, joita rankasti ylikoulutetaan tällä hetkellä.

    • lost1

      Onko kellään tietoa siitä että jos vaikka esimerkiksi pääsisi Turkuun opiskelemaan niin olisiko sieltä missään vaiheessa mahdollisuutta siirtyä Helsinkiin? Ja jos haluaisin jatkaa opiskelujen jälkeen lastenkotiin tai laitoksiin niin onko sosiaalityöntekijän titteli hyvä vai olisiko sosionomi parempi vaihtoehto?

    • joopajoo14

      Jos opiskelet Turussa, voit hakea Helsinkiin pelkästään pääsykokeen kautta. Toinen vaihtoehto on hakea maisterihaussa kandin jälkeen. Lastenkodista en osaa tarkalleen sanoa, mutta luultavasti sosionomin hommia enemmän, ainakin jos ohjaajaksi haluat.

    • vasenjalka

      Hei te jotka ootte jo sisällä, onko vinkkejä hakujärjestykseen? Onko liian pinnallista laittaa Tre ekaksi vaan koska tykkää kaupungista? Pähkäilen Tampereen ja Kuopion välillä, ja sitä vaihtoehtoa en suostu edes ajattelemaan, etten pääsisi sisään. Kannattaako siis ottaa varman päälle ja laittaa Kuopio ekaksi toiveeksi?

      • Ssssee

        Siis... Jos haluat päästä sisään, niin eihän sillä hakutoivejärjestyksellä ole väliä, kun ei siitä saa mitään lisäpisteitä paikkajärkän perusteella. Jos laitat vaikka

        1. Tampere, sisään pääsee 49/60p
        2. Kuopio, sisään pääsee 42/60p
        3. Rovaniemi, sisään pääsee 35/60p

        Ja saat kokeesta 38p. Ensin ne katsoo riittääkö sun pisteet ekaan hakutoiveeseen, ei riitä. Sen jälkeen toka, ei sinnekään riitä. Kolmanteen sun pisteet riittää, eli pääset sinne.

        Ainoastaan järjestystä kannattaa miettiä jos haluaa nimenomaan jonnekin tiettyyn paikkaan. Jos siis haluat Tampereelle mieluummin kuin Kuopioon, niin pistät Tampereen ennen Kuopiota.


    • pouhpiu

      Itse laittaisin ekaksi sen, minne haluaa eniten.

    • Hakija

      Täälläkin yksi hakija! Mitä mieltä olette, pitääkö myös vuosiluku (esim "korhosen mukaan.. (2001, 12-15) opetella? Noita sivuja ei varmaan tarvitse osata.. Entäs keskustelu katkelmat?

      Onko täällä muuten sellaisia jotka olisivat vähän huonommilla papereilla b-m päässeet sisään ja minne?

      • tykssi

        Noi suluissa olevat on lähdeviitteitä, ei niitä tartte osata. Vuosiluvut ainoastaan jos ne ei oo osa lähdeviitettä niin kannattaa opetella, esim. ekassa luvussa (historiaosuus) on aika paljon vuosilukuja jotka kannattaa handlata.

        Keskustelukatkelmiakaan ei tarvitse opetella, ne on lähinnä siellä vain valaisemassa aihetta ja sitä suurempaa kokonaisuutta.


    • Hakija

      Okei! Hei jos jollakin olisi myynnissä edellisvuosien itseopiskelumateiaaleja, olisin kiinnostunut ostamaan!

      • Kemppa

        Moi! Jos olet vielä kiinnostunut itseopiskelumateriaalista, minulta löytyisi viime vuoden Yliopistovalmennuksen valmennusmateriaali! Vihkonen sisältää hyvän tiivistelmän Juhilan kirjasta sekä tehtäväpaketin.


      • w3yda
        Kemppa kirjoitti:

        Moi! Jos olet vielä kiinnostunut itseopiskelumateriaalista, minulta löytyisi viime vuoden Yliopistovalmennuksen valmennusmateriaali! Vihkonen sisältää hyvän tiivistelmän Juhilan kirjasta sekä tehtäväpaketin.

        Hei! Minä olisin hyvin kiinnostunut [email protected] Tuo on s-postini :)


    • Tinttit

      Pääsin Kuopioon yo-kiintiössä, pääsykokeesta sain 42 pistettä.

      • Tinttit

        M-papereilla.


    • Työtön hakijatar

      Päätin lopullisesti tänään, että en hae enää sosiaalityöhön. Hain viime vuonna, opiskelupaikka jäi kauas ja mietin pitkään tänäkin vuonna hakemista. Kyllähän minua on ainakin aikaisemmin kiinnostanut työskentely sosiaalityöntekijänä, mutta tajusin viimein hakeneeni viime vuonna hieman vääristä syistä, lähinnä omista huonoista sosiaalitoimistokokemuksistani johtuen. Olisinko sitten ollut hyvä sosiaalityöntekijä ? EDn tiedä, mutta ainakin olisin osannut asettua asiakkaan asemaan.

      Lisäksi tuö pääsykoe on aika moista pilkunviilaamista, ominaisuutta, jota sosiaalityöntekijöiltä ei todellakaan kaivata. Kyllähän tämäkin keskustelu osoittaa, että hakijoiden keskuudessa on taas noita pilkunviilaajia, pääsykoekirjan liittämis- kontrollisuhteen kannattajia, vaikka tuota käytännön sosiaalityö ei todellakaan tarvitse yhtään enempää. Käytännön sosiaalityössä tärkeää sen sijaa olisi asiakaslähtöisyys.

      Toivotan onnea hakijoille luku-urakassa. Kehotan hakijoita kuitenkin tutustumaan alaan käytännössä osana pääsykokeeseen valmistautumista varaamalla esim. ajan oman alueen sosiaaltomistoon sosiaalityöntekijän kanssa käytävää keskustelua varten sekä lukemalla tämän keskustelupalstan köyhyys ja yhteiskunnan tuet- osioiden keskusteluja. Hyvät hakijat, älkää olko elitistisiä ja toivottavasti teillä on työssä auttavaa elämänkokemusta, sillä suojattua elämää viettäneitä todellisesta elämästä mitään tietämättömiä neuroottisia pilkunviilaja kympin oppilaita alalla ei todellakaan tarvita. Siis myös kaikenlainen kokemus asiakaspalvelutyöstä on tällä alalla hyödyksi

    • Hakija

      Ikävää ettet päässyt viime vuonna "työtön hakijatar"! Minne kaupunkeihin oikein hait?

      Olet oikeassa, että koe on aikamoista viilausta, toisaalta en tiedä miten erilailla suurista hakijamassoista parhaat valittaisiin.. Ainakin koe mittaa todella motivaatiota, kuka on lukenut ja kuka ei! Hutaisten tehty suoritus ei kyllä riitä. Toisaalta, tälläkään alalla, vaikka kuinka hyvin olisi valmistunut - ei se silti aina riitä. Kamalaa miten monella alalla on kilpailua opiskelupaikoista nykyään!

    • minä olen hakemassa sosiaalityöhön! Kaupunkia en ole vielä miettinyt, mutta sinällään sillä ei väliä olekaan. Asun nyt aivan etelässä, mutta tarpeen vaatiessa Rovaniemi voisi olla vakavasti otettava vaihtoehto. Sinne kuitenkin selvästi helpoin päästä :-) voisihan sitä sitten maisterin paikkaa hakea jostakin etelän suunnilta, sikäli mikäli niin hyvin ikinä käy!

      • gipsy

        Kaikki te joilla vaan on mahdollista lähtö pohjoiseen, suosittelen! Sinne pääsee helpolla sisään ja kandin jälkeen voi hakea etelään maisteriopintoihin, joihin koko ajan lisätään aloituspaikkoja! Helpoin tie! :)


    • eltsu2

      Täällä myös yksi tämän kevään hakija! Olen lukenut kirjan nyt kertaalleen ajatuksella läpi, paljon on vielä epäselvyyksiä kuitenkin. Opeteltavaa riittää.. Olisi kiva jaksaa näitä valintakokeeseen valmistautumisen tuntemuksia kohtalotovereiden kanssa.! Mulle saa laittaa meiliä osoitteeseen [email protected] :) Tsemppiä kaikille!

    • Kemppa

      Hei! Jos joku on kiinnostunut sosiaalityön itseopiskelumateriaalista, niin minulta löytyy viime vuoden Yliopistovalmennuksen valmennusmateriaali, jonka voin myydä hintaan 65e (sis. toimitus). Se sisältää mm. laajan ja hyödyllisen tiivistelmän Juhilan kirjasta, tehtäväpaketin ja ohjeita esseen kirjoittamiseen. Osallistuin viime keväänä Yliopisovalmennuksen intensiivikurssille, jossa parasta oli juuri tämä kurssimateriaali! Materiaalipaketin lisäksi minulta löytyy myös kurssilta saatua extramateriaalia, jotka voin myös laittaa mukaan.

    • kokeita kohti

      eltsu2, en laita sähköpostia kun olisi kiva keskustella täällä keskustelupalstalla. Jos viitsit niin kerrotko mitkä asiat ovat epäselviä, niistä olisi kiva keskustella. Minusta kirja on aika selvä, mutta mietin olisiko mahdollista erottaa muitakin näkökulmia kuin kirjan 4 esilletuotua. Mitä mieltä olette?

      Asiasta toiseen, taas on kodittomien majat ylitsevuotavia kun on kovat pakkaset. Haluaisin itse tehdä töitä jossain majojen kaltaisessa paikassa, mutta tuppaavat kai olemaan palkattomia töitä, vapaaehtoisvoimin pyörii.

    • Hakija
    • allu2

      En tiedä muista, mutta minua sekoittavat kirjassa esiintyvät lähdeviitteet vieläkin! Jospa niihin tottuisi kun luen enemmän ja enemmän. Pitäiskö kokeen esseessa sitten viitata "pääsykoekirjan mukaan..." vai opetella lähdeviitteiden nimet.. Ei kait sitä voi laittaa että "Juhilan mukaan"? Myös joidenkin tutkijoiden
      poimitut kommentit ovat hankalia, pitäisikö nekin sitten opetella ulkoa? Juhilan näkemys sosiaalityöntekijöistä tuntuu myös varsin kielteiseltä.

    • yeahhh

      Jos joku Jyväskylässä asuva haluaa kirjan lainaksi (on alleviivauksia) ja vaikka mun muistiinpanot niin laittakoon sähköpostiosotteen ni otan yhteyttä. Hain ekaa kertaa viime keväällä ja pääsin sisään. Voin yrittää toki antaa myös vinkkejä lukemiseen.

      • jepsukka

        Moikka! Kirja onkin jo mutta muistiinpanot kyllä kiinnostaisi.. Omatkin aion tehdä kunhan kirja on luettu pari kertaa. Pystyisitköhän skannaamaan ne ja laittamaan sähköpostiini? :) Kuopiossa kun asun.. Kuinka monta kertaa itse luit kirjan? Entä treenasitko esseen kirjoitusta miten/kään?


    • yeahhh

      sori mulla ei oo skanneria ja tota materiaalia on niin paljon et ois aika iso vaiva skannata :)

      En treenannu esseen kirjoitusta mitenkää, ihan tarpeeks hyvin muistissa lukiosta noi esseenkirjotustaidot. Luin kirjan varmaa kolmisen kertaa läpi ja tein sit kunnon muistiinpanot ja lueskelin sitten niitä.

      Suosittelen tekeemään muistiinpanot ajatuskarttoja, vaikka jokaisesta kappaleesta oma. Huolenpitosuhde, kumppanuussuhde jne.

      Alotin lukemisen pikkuhiljaa helmikuussa ja luin siinä sivussa myös toisiin pääsykokeisiin, ja ei tullu kiire =)
      Tsemppiä kaikille!

    • Onkos joku teistä käynyt tai menossa valmennuskurssille? Isovanhempani tarjoutuivat kustantamaan mikäli olen kiinnostunut. Onkohan hyödyllinen ja auttaako oikeasti :) Mitenkäs teillä lukeminen muuten sujuu? Itse lukenut kirjaa sieltä täältä, ja nyt luen kokonaan ensimmäistä kertaa läpi. Ylioppilaskirjoitukset painavat päälle samaa aikaa, mikä hieman hankaloittaa lukemista. Olin vaihto-oppilaana ja tästä syystä vielä lukiossa!

    • lukija002

      Itse olen ilmottautunut etävalmennuskurssille Yliopistovalmennukseen, nyt kirja luettu kolmeen kertaan ja muistiinpanot sekä mind mapit tehtynä, joten odotan kurssilta aika paljon. Pakko päästä sisään.

      • w3yda

        lukija002 myytkö minulle muistiinpanosi ja mindmappisi? maksan sinulle niistä :) [email protected]


    • Mihin sä lukija002 oot hakemassa? :) Siis mihin kaupunkiin.

      • Mä nyt ilmottauduin valmennuskurssille.. =) Helsingissä toi eximian kurssi kyseessä!


    • KirppuK

      Moikka,
      minuakin kiinnostaa mihin suuntaan aiotte hakea? Itse pyrin ainoastaan Tampereelle, ei ole muita vaihtoehtoja.

    • Itselläni ei ole väliä mihin pääsen, tai siis olen valmis lähtemään oikeastaan mihin tahansa. :) Varmaan Kuopion laitan ensisijaiseksi, sisko kun asuu siellä suunnilla niin olisi hieman yhteyksiä. Tällä hetkellä siis aivan etelässä asustelen. Helsinkiin en edes hae, niin vaikeaa päästä.

    • OutiA

      Pääsykoekirja kaupan (Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina) hintaan 20,00 € (sis.postikulut). Uusi! Ei käytön jälkiä.

      outi_ahtiainen@ hotmail.com

    • kynsilakka1

      Mietin että onko mitään järkeä laittaa hakujärjestykseksi esim
      1. Tampere
      2. Jyväskylä
      3. Helsinki

      Jos ei pääse Tampereelle niin eihän Jyväskylään ja Helsinkiinkään ole silloin mahdollisuuksia kun niissä on suuremmat pisterajat?

      Eikö melkein silloin kannattaisi laittaa kakkoseksi ja kolmoseksi Kuopio ja Rovaniemi?

      Itse haluisin ehdottomasti Tampereelle, sitten Turkuun tai Helsinkiin (mutta ei mielellään). Itä-Suomi ja Lappi ei houkuta ollenkaan..

    • mmmmkkkum

      Täällä olisi myös yliopistovalmennuskeskuksen paketti myynnissä. Voin laittaa kuvaa ja muuta infoa illemmalla kunhan kotiudun. Viime vuonna pääsin itse sisälle. Auttoi itseä kun lukemisen jälkeen testasin tuon paketin tehtävillä oppimista. Hp 50€ postikuluineen. Kiinnostuneet laittakaa mailia: makumpu(a)gmail.com

    • giraffi1

      Morjens! Onko täältä Pohjois-Karjalan alueelta, miten moni pyrkimässä sosiaalityöhön tänä keväänä 2014 yliopistotutkintoopiskelijaksi? Jos meitä useampi, voisimme yhdessä prepata ja kerrata valintakokeisiin. Itse asun Joensuussa, joten jos täältä edes joku löytyisi, olisi syytä hyöytyä. Lisäksi vois ehkä tilata niitä valmennuskurssien etäopetusmateriaaleja ja lainata toisillemme.

      Itse aion pyrkiä, joten laita minulle oheiseen sähköpostiosoitteeseesi viestiä tai yhteystietosi, mikäli olet kiinnostunut.

      [email protected]

    • Manse_bound
      • Tinttit

        Ei todellakaan hyvä juttu, jos Tampereelle haluaa. Vrt Turku,; pisteraja taisi viime vuonna nousta jopa kuudella edellisvuodesta, kun jengi rynni Turkuun nostetun sisäänottomäärän takia.


      • Alaavaihtanut
        Tinttit kirjoitti:

        Ei todellakaan hyvä juttu, jos Tampereelle haluaa. Vrt Turku,; pisteraja taisi viime vuonna nousta jopa kuudella edellisvuodesta, kun jengi rynni Turkuun nostetun sisäänottomäärän takia.

        Sisäänottoja on nostettu joka yliopistossa, koska ministeriö on osoittanut lisää rahaa tähän. Työntekijöistä on niin kova pula - mikä nyt ei johdu kylläkään koulutusvajeesta, vaan poistumasta alalta mm. palkkauksen ja työolosuhteiden vuoksi.


    • KirppuK

      ^ mä en kyllä varsinaisesti hihku tuota asiaa.. koska se lisää taas hakijoita Tampereelle entisestään. Sisäänpääsy ei siis varsinaisesti helpotu päinvastoin, koska laitetaan se Tampere ykköseksi kun sinne on enemmän paikkojakin....

    • opiskelemaan_hakeva

      Helsingissä tai Tampereella sosiaalityötä opiskelevat: osaatteko sanoa milloin suunnilleen koulu alkaisi syksyllä 2014? Lukuvuosi alkaa kaikkialla ilmeisesti elokuun alusta, mutta ilmeisesti eri oppiaineissa luennot/koulunkäynti alkaa eri aikaan? Eli olisiko se elokuussa jo, vai vasta kenties syyskuun puolella?

      • :'')

        Mä opiskelen sos.työtä Tampereella ja meillä alko koulu ihan syyskuun alussa ainakin viime vuonna. Tais olla 2.9. ja luulisin et samoihin aikoihin tänäkin vuonna.


    • Socius+
    • sav1

      Olisiko vielä jollain itseopiskelumateriaalia myynnissä tai antaa lainaan Rovaniemen alueella? :) Saisi lisäpuhtia tähän lukemiseen!

      [email protected]

    • jaanamarjaana157
    • Satulat

      Kuopioon kannattaa hakea ykkösenä. Pisteraja on melko alhainen ja peruutuspaikkoja tulee useita. Kaupunki on kaunis ja opiskelijaelämään voi halutessaan osallistua mielin määrin.

    • riik2

      Minne paikkakunnille olette hakeneet? :) Oletteko lukeneet jo paljon? Minkälaisilla yo papereilla olette hakemassa. Itsellä on about C paperit, joten yo kiintiöön eivät pisteeni missään taida riittää.. huoh.

    • Minä

      Itse hain 1) Tampere 2) Kuopio 3) Jyväskylä. En oo kerinny sen ihmeempiä vielä lukemaan, mutta luottavaisin mielin.. Ainakin vielä. Itellä M:n paperit..

    • riik2

      Itse hain 1 Jyväskylä 2 Kuopio 3 Rovaniemi, mutta Jyväskylä olisi kyllä se unelmapaikka.. Vähän hirvittää kyllä, en ole koskaan ollut hyvä esseiden kirjoittaja, ja varsinkin pääsykokeessa oleva aineistoessee huolettaa jo nyt. :D

    • npm

      Heippa! Onko kellään enää myynnissä viime vuoden materiaalia? :) Laittakaa sähköpostia [email protected]

      • syksytär

    • tyttöliini

      Täällä ilmoittautuu myös yksi sosiaalityöstä kiinnostunut! Kirjoitukset alkaa oleen ohi ja sitten alkaakin pääsykokeisiin luku-urakka. Hain itse 1. Tampere 2. Kuopio 3. Rovaniemi. Luottavaisin mielin mennään, sillä kiinnostus alaa kohtaan on suuri, mikä tietysti motivoi lukemaan. Yo papereilla tuskin sisään mennään, vaan pelkkään pääsykoe kiintiöön uskon kuuluvani.

      Mitenkäs muiden lukemiset sujuvat?

      • npm

        Hyvin sujuu lukemiset, vähän tuli seinä vastaan tässä mihin kaipailisin kanssa vinkkejä.. Viime keväänä luin kirjan joku viitisen kertaa ja tänä keväänä jo kerran enkä enää usko että minun kannattaa lukea kirjaa enää läpi. Keskitynkö nippelitietoon? Vinkkejä nimien ja muun opetteluun?


      • KirppuK
        npm kirjoitti:

        Hyvin sujuu lukemiset, vähän tuli seinä vastaan tässä mihin kaipailisin kanssa vinkkejä.. Viime keväänä luin kirjan joku viitisen kertaa ja tänä keväänä jo kerran enkä enää usko että minun kannattaa lukea kirjaa enää läpi. Keskitynkö nippelitietoon? Vinkkejä nimien ja muun opetteluun?

        Täällä hieman sama juttu, viime keväänä lukukertoja kuusi plus kertailuja. Nyt takana kaksi, alkaa tökkiä tuo lukuhomma :D

        Mutta siltikään en mielestäni hallitse kirjaa 100%, vaan sieltä pystyy tekemään edelleen kysymyksiä joihin en osaa vastata tai kohtia joita en vain yksinkertaisesti ymmärrä. Esimerkiksi diskurssianalyysi ei minulle aukea..


      • npm
        KirppuK kirjoitti:

        Täällä hieman sama juttu, viime keväänä lukukertoja kuusi plus kertailuja. Nyt takana kaksi, alkaa tökkiä tuo lukuhomma :D

        Mutta siltikään en mielestäni hallitse kirjaa 100%, vaan sieltä pystyy tekemään edelleen kysymyksiä joihin en osaa vastata tai kohtia joita en vain yksinkertaisesti ymmärrä. Esimerkiksi diskurssianalyysi ei minulle aukea..

        Joo sama homma, selvästi vielä tekemistä.. Kaikki luettelot on helppo löytää selailemalla mut jotenkin mun on vaikea erottaa tärkeimmät käsitteet ym. Nimiä en osaa ollenkaan lähteä hakemaan kun niitä on niin paljoooon. Huoh.


      • tyttöliini
        npm kirjoitti:

        Joo sama homma, selvästi vielä tekemistä.. Kaikki luettelot on helppo löytää selailemalla mut jotenkin mun on vaikea erottaa tärkeimmät käsitteet ym. Nimiä en osaa ollenkaan lähteä hakemaan kun niitä on niin paljoooon. Huoh.

        Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä, jotka olette aiemmin jo lukeneet, että kuinka nippelitietoa kokeessa oikeasti kysytään? Lukualuehan on todella pieni esimerkiksi verrattuna kauppatieteiden pääsykokeeseen, joten luulisi, että yksityiskohtiakin pitäisi osata paremmin. Pitääkö paikkaansa?


      • tyttöliini
        tyttöliini kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä, jotka olette aiemmin jo lukeneet, että kuinka nippelitietoa kokeessa oikeasti kysytään? Lukualuehan on todella pieni esimerkiksi verrattuna kauppatieteiden pääsykokeeseen, joten luulisi, että yksityiskohtiakin pitäisi osata paremmin. Pitääkö paikkaansa?

        Lisäystä vielä... Mikä teillä osoittautui pääsykokeissa vaikeimmaksi asiaksi? Mistä sisäänpääsy jäi kiinni? Itse uskoisin vaikeuteni olevan juuri nuo yksityiskohdat. Osaan hahmottaa tekstistä kokonaisuudet hyvin, mutta nippelitieto on vaikeaa.


      • npm
        tyttöliini kirjoitti:

        Lisäystä vielä... Mikä teillä osoittautui pääsykokeissa vaikeimmaksi asiaksi? Mistä sisäänpääsy jäi kiinni? Itse uskoisin vaikeuteni olevan juuri nuo yksityiskohdat. Osaan hahmottaa tekstistä kokonaisuudet hyvin, mutta nippelitieto on vaikeaa.

        Vaikeaa oli nippelitieto, jota en osannut soveltaa esseekysymykseen ollenkaan. Järkeni sanoo että nimien sekä niihin liittyvien teorioiden ujuttaminen esseeseen olisi pisteiden arvoista eli siihen aion keskittyä.. Myös historiakappale jäi aika huonoon lukemiseen viimeksi eli siihen varmasti pauneudun nyt enemmän kuin viime vuonna :)


      • KirppuK
        tyttöliini kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä, jotka olette aiemmin jo lukeneet, että kuinka nippelitietoa kokeessa oikeasti kysytään? Lukualuehan on todella pieni esimerkiksi verrattuna kauppatieteiden pääsykokeeseen, joten luulisi, että yksityiskohtiakin pitäisi osata paremmin. Pitääkö paikkaansa?

        Sä pystyt itse katsomaan netistä vanhat pääsykoekysymykset ja tehdä asiasta oman arviosi..


    • Hjklö2

      Viime vuonna aineistokoe osuus meni melko hyvin: 25/30,mutta kirjaan perustuva huonosti. Uskon tehneeni virheitä väitelauseissa joista tuli miinuspisteitä. Kun katsoin viime vuoden koetta,niin minusta ne väitelauseet olivat edelleen kierosti esitettyjä. Jos sellaisia on tämän kevään kokeessa on ne edelleen vaikeita.

      • syksytär

    • Nauticus

      Jes, Kuopioonkin lisää aloituspaikkoja sosiaaliyöhön
      https://www.facebook.com/ItaSuomenYliopistoYhteiskuntatieteidenLaitos

    • valmennusmateriaali

      Moikka! Myyn sosiaalityön itseopiskelumateriaalin! Kyseessä on kevään 2013 Yliopistovalmennuksen valmennusmateriaali. Myyn materiaalin 65 eurolla, joka sisältää myös toimituskulut (alkuperäinen hinta oli 110 euroa). Materiaali sisältää tiivistelmän, tehtäväpaketin ja ohjeita esseen kirjoittamiseen. Materiaalissa ei ole merkintöjä. Myyn ensimmäiselle kiinnostuneelle.

      • mmaaria

      • npm

      • mmaaria

    • npm

      Eikö kellään ole valmennuskurssimateriaalia?? :) [email protected], olkaa kiltti ja laittakaa sähköpostia!

    • mtkk
    • npm

      Osaatteko kertoa, saako esseevastauksessa lisäpisteitä nimien yms muistamisesta?

    • IlmanValmennusta

      Tehkää itse hyvät selkeät muistiinpanot joka luvusta. Ei liian pitkiä muistiinpanoja!! Vaikeat asiat avatkaa hyvin itsellenne, jotta muistaisitte ne tarvittaessa kokeessa. Monivalintatehtävissä testataan sitä, kuinka hyvin oikeasti ymmärtää vaikeitakin asioita kuten vaikka Diskurssianalyysi jne. Jos osaa sinnepäin, menee varmasti lankaan niissä.

      Esseessä en jaksa uskoa, että nimien muistamisesta lisäpisteitä tulisi, toki jos kilpailu on muuten todella kovaa, niin joku nimi voisi ehkä pelastaa? En kyllä jaksa uskoa siihen, mutta nimien sijasta opetelkaa mieluummin kirjoittamaan selkeää, ymmärrettävää kieltä, missä vakuutatte kaikki teidän kyvyllä ymmärtää luettua ja myös kirjan teoriaa! Itse ensimmäistä vuotta sosiaalityötä opiskelevana voin kertoa, että tekstin ymmärrys ja analysointi on se tärkein asia! Tsemppiä!

      Ja kyllä te pärjäätte ilman valmennuspakettiakin, jos jaksatte panostaa muistiinpanoihin ja kertaatte ihan yliopiston omilta sivuilta hyvän esseen mallivastauksia.
      Tsemppiä! :)

      • npm

        Kiitos vastauksesta! Hyvillä mielin lukeminen jatkuu :) Osaako kukaan sanoa, millä pistemäärällä pääsi viime vuonna pelkällä kokeella sisään?


      • npm
        npm kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Hyvillä mielin lukeminen jatkuu :) Osaako kukaan sanoa, millä pistemäärällä pääsi viime vuonna pelkällä kokeella sisään?

        Haha kyselen ihan paniikissa kaikkea mutta viime vuonna jäi niin pienestä kiinni että pakko käyttää kaikki keinot :D


      • npm
        npm kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Hyvillä mielin lukeminen jatkuu :) Osaako kukaan sanoa, millä pistemäärällä pääsi viime vuonna pelkällä kokeella sisään?

        Siis Turun yliopistoon!


      • juulia3
        npm kirjoitti:

        Siis Turun yliopistoon!

        Turkuun taisi olla 46p pelkän valintakokeen perusteella.


    • pomelo

      Heips!
      Olen hakemassa sosiaalityötä opiskelemaan Tampereelle ja olisin kiinnostunut, onko esimerkiksi facebookissa (en löytänyt) tai muualla keskusteluryhmiä, joissa paneuduttaisiin jakamaan tietoutta/ kyseltäisiin, vastattaisiin vaikeuksia tuottaviin juttuihin?
      Olisiko kiinnostuneita, jos sellaisen perustaisi?

      Itse olen lukenut kirjan pariin kertaan ja värkännyt muistiinpanoja, ja jonkinlainen kokonaisuus on hallinnassa, mutta useita vaikeita asioita on vielä päähän painamatta, esim diskurssianalyysi, reflektiivisyys käsitteenä (useita mainintoja, en osaa hahmottaa niiden yhteyttä tai yksittäistä merkitystä)...

      Suomi24 on ihan ok foorumi, mutta tänne mahtuu törkyilijöitä ja muutenkin rasittava kelata alaspäin joka kerta..
      Ilomoitelkaa jos on kiinnostuneita, perustetaan ryhmä!

      • npm

        Olisin kiinnostunut, tarvitsen ehdottomasti vertaistukea! :)


      • kynsilakka1
        npm kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut, tarvitsen ehdottomasti vertaistukea! :)

        Täällä toinen kiinnostunut!:)


      • mmaaria

        Lähtisin myös mukaan.


      • tyttöliini

        Olisin myös ehdottomasti mukana! :)


    • Iiiiinka

      Juu, minäkin!

      • npm

        Teen ryhmän nimellä Sosiaalityö 2014, liittykää! :)


      • npm
        npm kirjoitti:

        Teen ryhmän nimellä Sosiaalityö 2014, liittykää! :)

        Siis Facebookkiin, mutta enpäs tehnytkään kun pitää lisätä heti ihmisiä. Jollain ideoita, miten toteutetaan? :)


      • pomelo
        npm kirjoitti:

        Siis Facebookkiin, mutta enpäs tehnytkään kun pitää lisätä heti ihmisiä. Jollain ideoita, miten toteutetaan? :)

        Hei laita mut vaik eka siihen, (niinku kahden hengen ryhmä) ja sit muut voi tulla, kun tekee avoimen ryhmän..? aada timlin on nimi:)


      • npm
        pomelo kirjoitti:

        Hei laita mut vaik eka siihen, (niinku kahden hengen ryhmä) ja sit muut voi tulla, kun tekee avoimen ryhmän..? aada timlin on nimi:)

        Okei! Täytyy laittaa kaveripyyntö ensin, Joannan nimellä pitäis tulla :) Saan sit lisättyä! Eli laitan sen nimellä Sosiaalityö 2014.


      • npm

        HEI KAIKKI! Facebookissa on nyt ryhmä Sosiaalityö 2014, koittakaa löydättekö ja liittykää! Siellä siis asianmukaista keskustelua. Asetusten kanssa on vähän vielä hakemista mut koitetaan näillä :)

        Kaikki siis Sosiaalityö 2014 ryhmään!!


      • pomelo
        npm kirjoitti:

        Okei! Täytyy laittaa kaveripyyntö ensin, Joannan nimellä pitäis tulla :) Saan sit lisättyä! Eli laitan sen nimellä Sosiaalityö 2014.

        Hei kaikki nyt facebookin puolelle Sosiaalityö 2014- ryhmään, et saadaan hyvät keskustelut aikaan!


    • Iiiinnnnka

      Mä en ainakaan haulla löytänyt :/

      • npm

        Okei, laitoin ryhmän yhden asteen julkisemmaksi, koita näkyykö nyt?


    • npm
    • mmaaria

      En löydä hausta ja linkkikin ilmoittaa vain, että sisältöä ei saatavilla :(

      • pomelo

        hitsi, mä kyl pääsen.. pyydä mut kaveriksi ja sitä kautta lisätään sut:) nimi on tossa ylhäällä


    • mmaaria

      Laitoin, Susannan nimellä tulee pyyntö :)

    • Iiiiiiinka

      Nyt vissiin kun se ryhmä on salainen (joka toisaalta on hyvä) niin toi linkkikään ei toimi?

      • npm

        Aaaaha okei, täytyy julkistaa siis :)


      • npm
        npm kirjoitti:

        Aaaaha okei, täytyy julkistaa siis :)

        NYT TOIMIIIII! Eli pidetään julkisena niin että ihmiset löytää sinne (mikä olikin varmaan koko idea, hehhe) ja jossain vaiheessa yksityistetään :) Julkaisut ei pitäis näkyä ulkopuolisille niin muutetaan sit jossain vaiheessa.. Eli kaikki mukaan ja jos ei linkilläkään toimi, laittakaa Joanna Jones kaverihakuun ja pyyntöä niin lisäilen :)


      • Skcr
        npm kirjoitti:

        NYT TOIMIIIII! Eli pidetään julkisena niin että ihmiset löytää sinne (mikä olikin varmaan koko idea, hehhe) ja jossain vaiheessa yksityistetään :) Julkaisut ei pitäis näkyä ulkopuolisille niin muutetaan sit jossain vaiheessa.. Eli kaikki mukaan ja jos ei linkilläkään toimi, laittakaa Joanna Jones kaverihakuun ja pyyntöä niin lisäilen :)

        Moi! En löytänyt ryhmää facebookista, miten pääsisin liittymään siihen?:) sinun nimellä tulee monia vaihtoehtoja, joten en tiedä kuka niistä olet.


      • mmaaria
        Skcr kirjoitti:

        Moi! En löytänyt ryhmää facebookista, miten pääsisin liittymään siihen?:) sinun nimellä tulee monia vaihtoehtoja, joten en tiedä kuka niistä olet.

        Kokeilitko myös ylläolevaa linkkiä? :)


      • Skcr
        mmaaria kirjoitti:

        Kokeilitko myös ylläolevaa linkkiä? :)

        Joo kokeilin ja pääsin liittymään ryhmään:) mutta ikäänkuin en pääsis näkemään keskusteluja kuitenkaan :o


      • mmaaria
        Skcr kirjoitti:

        Joo kokeilin ja pääsin liittymään ryhmään:) mutta ikäänkuin en pääsis näkemään keskusteluja kuitenkaan :o

        Hmm, pitääköhän ylläpitäjän jotenkin "hyväksyä" sut ryhmään että ne näkyy? :)


      • Skcr
        mmaaria kirjoitti:

        Hmm, pitääköhän ylläpitäjän jotenkin "hyväksyä" sut ryhmään että ne näkyy? :)

        Nii en tiiä :D


    • kynsilakka1

      8)

    • keväinen14

      Mulla olisi myynnissä Valmennuskeskuksen sosiaalityön itseopiskelumateriaali. Materiaali on ihan uusi. Itselle tulikin muutoksia pääsykokeeseen osallistumiseen joten materiaali on minulle turha ainakin tällä erää. Sisältää tiivistelmän kirjasta, vanhoja valintakoetehtäviä, tehtäviä vastaushahmotelmineen, ohjeita opiskeluun ym. Hinnasta voidaan sopia. Voi joko noutaa Helsingistä tai voin postittaa.

      • syssy

      • Tuleva sossu

        Mulla olisi myynnissä eximian valmennuskurssimateriaali jos jotain kiinnostaa. Power pointit luennoilta ja omat muistiinpanot kaupan päälle. 50e. Saa jättää spostiosoitteen.


    • inkabella

      Hei!

      Jos jollakin on myynnissä vielä sosiaalityön itseopiskelumateriaali, niin olisin kiinnostunut sen hankkimaan. Laita postia [email protected], kiitos!

    • Höhlä

      Hei yo, yo, yo!!! :)

      Kuis lukeminen etenee?

      Herätän keskustelua/kysyn:

      Kumppanuussuhteessa puhutaan erojen vahvistamisesta ja niiden kunnioittamisesta. Miten ymmärrätte tuon erojen vahvistamisen? Onko esimerkkejä?

      Ymmärrän kohdan niin että kyseessä on nimenomaan marginaalisuutta aiheuttavista eroista, ei esim iihmelahjakkuutta matematiikassa. Mutta jos kyse on mm. syrjäytymisriskiä lisäävistä eroista, millaisia ja miten niitä vahvistetaan ja miten se auttaa asiakasta? Onko kyse esim. maahanmuuttajan äidinkielen opetuksen järjestämisestä? (Ei kylläkään sosiaalityöntekijän vastuualuetta.)

    • 3 kerran hakija

      Ei puhuta mistään erojen vahvistamisesta, vaan tunnistamisesta. Kumppanuussuhteessa erot tunnistetaan. Jos ei tunnisteta eroja eri asiakasryhmien välillä, sosiaalityö sotkeutuu ja perustelee toimintaansa esim. universaaleilla, kaikille kuuluville ihmisoikeuksilla.

    • Höhlä

      Sivu 110, lähde Batsleer & Humphries:

      "Ihmisten yhdenmukaistamiseen ja poikkeavuuksien kontrolliin perustuvan erojen hallinnan sijasta keskitytään pikemminkin erojen vahvistamiseen tai erojen ehdoilla tapahtuvaan työskentelyyn."

      Tämän jälkeen tulee osuus eettisestä kaksoisvaatimuksesta, joten ymmärrän erojen olevan niitä jälkimmäiseen kaksoisvaatimuksen osaan kuuluvasta.

    • 3 kerran hakija

      Ok, mutta pointti on siinä, että erot tunnistetaan. Erojen vahvistaminen liittynee osallistumiseen ja kenties valtautumiseen. Sitä ei mun mielestä pidä ymmärtää väärin ilman kontekstia,muuten menee metsään. Erojen vahvistamisenhan voi ymmärtää myös niin,että vahvistaa kuilua valtavirran ja marginaalin välillä. Mun mielestä tästä ei ole sosiaalityössä kysymys.

    • 3 kerran halpoja

      S.112,jos eroja ei huomata,voi seurauksena olla valtavirtakulttuurinen työote. Valtavirtakulttuurinen työote taas ei sovi yksiulotteisesti sosiaalityöhön, esimerkiksi hoiva ja huolenpitosuhdetta perustellaan eettisin argumentein: Ei voida ajatella, että sairas vanhus pitäisi "liittää" valtavirtakulttuuriin ilman vastiketta. Tai, jokin erityisryhmä,maahanmuuttajat ovat samanlaisessa asemassa työmarkkinoilla kuin kantaväestö. Esimerkkini olivat tosi kärjistettyjä. Kumppanuussuhteessa oleellista lie:erojen tunnistaminen ja kunnioittaminen,kansalaisyhteiskunta,valtautuminen, osallisuus,transkultturaation strategia ja horisontaalinen asiantuntijuus.

      • 3 kerran hakija

        Heh, ennakoiva päällä:)


    • FB-ryhmä

      Heip! Laitoin pyyntöä josko mut hyväksyttäis sinne Sosiaalityö 2014 ryhmään, et jospa joku vois hyväksyä? Nimellä Ilona

    • Ladua

      Jaa'a, ollut paljon puheita siitä että myös ylempi amk saattaisi tarjota jatkossa pätevyyden sosiaalityöntekijän toimiin. Jos olisi pieninkin varmuus, että näin oikeasti myös tulee tapahtumaan, niin järkevintähän olisi mennä vain suoraan amk:iin, sillä sosionomin koulutus on n. sata kertaa helpompi (ja mukavampi) kuin yliopiston sosiaalityöntekijän koulutus.

      Tuntuu äkkiseltään vähän "epäreilulta" ajatukselta, mutta toisaalta jos heidän osaaminen riittää niin ehkä ihan järkevä ajatus. Tosin siinä tapauksessa koko sosiaalityön koulutus voitaisiinkin samalla vaivalla lopettaa yliopistoista, koska mikä järki siinä enää edes olisi nykyisessä muodossaan, jos "samaan" lopputulokseen pääsee niin paljon helpommallakin.

      No, mennään nyt kuitenkin pääsykokeisiin kun luettukin ollaan. Onnea kaikille!

    • sostyöop.

      Opiskelen sosiaalityötä Turun yliopistossa ja olen erittäin tyytyväinen valintaani sekä alan että kaupungin puolesta!

      Jäin kuitenkin miettimään yhden aiemman sostyön opiskelijan kirjoituksen myötä, että tiedettekö te kaikki oikeasti mitä alaa olette lähdössä opiskelemaan? Kuten edellä mainittu, sosiaalityö on vaativa ala ja paineita tulee joka puolelta. Kiire erityisesti lastensuojelussa on jatkuvasti läsnä eikä kiitosta kuule. Töitä on vaikea tehdä oman ammattietiikkansa mukaisesti ja joskus tehdyt päätökset eivät valitettavasti ole sitä minkä itse kokisi parhaaksi. On myös muistettava, että yliopisto ei ole koulu vaan tutkimuslaitos. Koulutusohjelmaan kuuluu paljon kursseja myös liittyen esimerkiksi erilaisiin tutkimusmenetelmiin jne. Eli vaikka sosiaalityö onkin yliopiston mittapuulla käytännönläheistä, ei se kuitenkaan ole sitä samalla tavalla kuin esimerkiksi sosionomin koulutusohjelma. Sosiaalityöntekijä ei myöskään (tai ainakaan ole tarkoitus) tee samoja töitä kuin sosionomi (AMK). Esimerkiksi lastenkodeissa sosionomi toimii lasten/nuoren arjessa, kun taas sosiaalityöntekijälle kuuluu esimerkisi ns. toimistotyö.

      Kaikki niitä, jotka todella kuitenkin tietävät että niin sosiaalityön tekeminen käytännössä kuin yliopisto-opiskelu kiinnostaa, toivotan onnea loistavasta valinnasta ja onnea pääsykokeisiin! :) Vinkkinä sanoisin, että opetelkaa _kaikki_ listat ulkoa ja varatkaa mahdollisimman paljon aikaa aineisto-osuuteen. Ottakaa rannekellot mukaan, riittävästi evästä ja lämmintä päälle.

      • Vs. Sos.työntekijä

        Joo, samaa mieltä. Itse työskentelen tosin sosiaalitoimen aikuispuolella, mutta paineet ja kiireet sielläkin. Paineen- ja stressinsietokykyä pitää siis ehdottomasti olla. Ehkäpä pääsykoe testaa sitä? Muutoin kyllä siitä, tai opinnoista, ei ole juuri hyötyä ollut. Työn oppii vain tekemällä, mikä on sinänsä aika hullua, kun maisterintutkiton siihenuitenkin vaaditaan...


    • jokufe

      minkälaista evästä aiotte ottaa mukaan? Pitääkö kynätkin olla läpinäkyvässä pussissa? Mietin vaan että onko nämä yhtä tiukat säännöt kuin ylioppilaskirjoituksissa:D

    • 4ll1r

      Mäkin hain viime vuonna Tampereelle opiskelemaan sosiaalityötä, mutta pisteet ei sitten riittänyt... Olis riittäny tarkalleen Lappiin, mutta en sinne hakenut tai edes halunnut hakea.

      Tänä vuonna päätin hakea varavaihtoehtona, ku huomasin, että pääsykoekirja on sama kuin viime vuonna. Ensisijaisesti hain luokanopettajaksi, mutta kun viikko sitten tuo VAKAVA-koe ei hirveän hyvin mennyt, niin päätin, että kokeillaan nyt vielä sosiaalityötäkin :----D Eli kaksi viikkoa lukuaikaa! Nooh, aloin lukea ja viikonlopun aikana ihmeen helposti palautui mieleen kaikki, mitä on viime vuonna päntännyt ja oppinut. Ja muistin taas, miten mielenkiintoista sosiaalityö on! Nyt oon kirjan puoleen väliin asti tehnyt muistiinpanoja ja vielä ainakin kerran sen jälkeen olis suunnitelmissa lukea kirja kannesta kanteen.

      Pakko myöntää, että kirja on ihan tosi helppo. Ja hyvä! Juhila on kyllä tehnyt mielenkiintoisen ja selkeän kirjan, ja hienoa, että noinkin järkevä kirja on valittu pääsykoekirjaksi. Ainut vaan, että se on yhtä helppo kaikille. Eli aineistokoe on se joka erottelee jyvät akanoista.... Itse olen hyvä esseissä, mutta pääsykoetilanne saa mut aina sekoittamaan mun ajatukset, enkä pysty keskittymään lukemaan mitään aineistoa :s

    • KirppuK

      Mä itse tahtoisin nimenomaan tahtoisin sosionomiksi, mutta surkeilla yli kymmenen vuotta vanhoilla yopapereilla en pääse amk:ssa edes pääsykokeeseen asti joten yliopisto on ainoa väyläni, sinne kun pääsee edes yrittämään kaikki halukkaat.

    • Hjlö

      Mä laitoin:1.Helsinki 2. Tampere 3 Jyväskylä. Lappi on kaukana,sinne pääsee varmaan kaikki jotka hakee sosiaalityötä. Etelä-Suomeen on tunkua. Kirja on helppo ja vaikea. Tutkijoita ja teorioita vilisee. Myös suhdesidonnaisuus ja niiden väliset erot on hyvä olla sisäistettynä ettei mee asiat sekaisin.. Onnea kaikille.

    • hölmö183384792

      Siis paljonko ylioppilastodistuksesta on saatava pisteitä, että ne otetaan huomioon haussa?? En ole ymmärrätänyt tätä systeemiä! Onko tänä vuonna tullut jo voimaan se että ne joilla ei ole opiskelupaikkaa ovat ns. Etusijalla?

    • hölmö183384792

      Siis paljonko ylioppilastodistuksesta on saatava pisteitä, että ne otetaan huomioon haussa?? En ole ymmärrätänyt tätä systeemiä! Onko tänä vuonna tullut jo voimaan se että ne joilla ei ole opiskelupaikkaa ovat ns. Etusijalla?

    • Joopajoooo

      Kuinka pitkä aineisto on yleensä ollut (sivumäärällisesti)???!! Mulla menee sen lukemiseen ja sisäistämiseen varmaan jo yli puoli tuntia, saati sitten että siitä pitäis suunnitella ja kirjottaa essee. Ja kuinka pitkä sen esseen pitää/ saa olla? Tuleeko esseitä vain yksi??? Saako kokeessa käyttää suttupaperia ja saako aineistoon tehdä merkintöjä??

      • Vs.sos.työntekijä

        Kolme vuotta sitten oli ainakin 15 sivua. Essee oli itselläni yksi konseptipaperi, eli neljä sivua. Konsepteja saa niin monta kuin haluaa ei suttuilla saa, kai sitä aineistoonkin sai tehdä merkintöjä, eihän he niillä papereilla enää mitään tee. Mutta eiköhän ne ohjeet tule siellä kokeessa sitten vielä :)


      • fjjfjfjf
        Vs.sos.työntekijä kirjoitti:

        Kolme vuotta sitten oli ainakin 15 sivua. Essee oli itselläni yksi konseptipaperi, eli neljä sivua. Konsepteja saa niin monta kuin haluaa ei suttuilla saa, kai sitä aineistoonkin sai tehdä merkintöjä, eihän he niillä papereilla enää mitään tee. Mutta eiköhän ne ohjeet tule siellä kokeessa sitten vielä :)

        missä tuo helsingin koe järjestetään?


    • assqf

      pitääkö sen esseen olla neljä sivua pitkä? Kuinka pitkä ennen hakijoilla suunnilleen on ollut?

    • 3 kerran hakija

      Helsingin yliopiston koe: Yliopistonkatu 3. Esseessä pituus ei lie olennaista,vaikka aikaisempina vuosina tila on määritelty. Oleellista lie sisältö. Jos kirjoitat asian vierestä epäoleellisuuksia 5 sivua, en usko, että siitä saa hirveästi pisteitä. Tosissaan suhteet kannata olla hallussa. Kun kysytään asian tarkastelemista vaikka hoivasuhteen näkökulmasta, et kirjoita kontrolli-ja liittämissuhteen näkökulmasta juttua! Kiinnitä huomiota siihen mitä kysytään ja pysy aiheessa.

    • confused1

      onko jyväskylässä agora rakennuksella sukunimien mukaan jaoteltu ihmiset eli saleihin? esimerkisi tampereella näin on mutta jyväskylästä ei näyttäisi olevann mitään tietoa ainakaan netissä?

      • confused2w

        eikun oho olihan siellä! Nytkun vielä löytäisi itse agora rakennuksen. :-D

        Sosiaalityö torstaina 22.5.2014 klo 10-14 Mattilanniemessä
        Agora Auditorio 1 (Martti Ahtisaari-sali)

        A-L

        Agora Auditorio 2

        M-Ö


    • dffdfddfdf

      Tsemppiä kaikille! Itse luin kirjan viisi kertaa läpi ja tein muistiinpanot kaikista neljästä kokonaisuudeta. Historiaosion jätin vähemmälle.

      Rovaniemelle olisi tarkoitus päästä.

    • wlwlwl

      minäkin luin viisi kertaa, tein semmoiset parikymmentä sivua muistiinpanoja, ajatuskartat kaikista suhteista sekä semmoiset 6 sivua muistiinpanoina listoja. silti tuntuu etten osaa tarpeeksi. Huoh.

    • 1234567
    • ffewr

      oi ihanaa, tuollainen antaa toivoa sisälle pääsystä. :) Tsemppiä kaikille kokeeseen! Huomenna se pänttääminen vihdoin loppuu!

    • sddsdsdssd

      Nukkumaan.... huh

    • Hakija

      Miten meni? Mun mielestä hyvin. Kirjakokeen oli helppo,aineisto työläs, mutta ei vaikea. Käsi kramppaavat..

      • Sanni2

        Kirjakoe oli suhteellisen ok, ainoastaan pari kohtaa varmuudella väärin...Aineistosta vaikea sanoa, osasiko juuri ne määritelmät mitä haettiin..Tosin tuntuu että kun pari kuukautta vain luki ja vielä töissä käymisen lomassa, niin ihme on jos Turkuun pääsen. Toivon toki, että aineisto arvosteltaisiin suopeasti, kaikki tilakin tuli käytettyä. Kommentteja kokeesta?!


    • amv

      Munkin mielestä se kirjapuoli oli heeelppo, sit tuli essee ja näin miten mun opiskelupaikka lipui kauas pois.. :| Turku oli ainut mihin haluan, eli ei tuu toteutuu!

    • Huohhh

      Mitä käsittelitte esseessä? Mitä käsitteitä avasitte?

    • Sos

      Avasin yhteisösosiaalityötä, millaisia yhteisöjä on, sosiaalinen pääoma, yhteisön 2ominaisuutta, lavean ja kapean tuen kierre, valtautuminen, osallisuus jne, tais mennä ohi aiheesta jos piti vain yhteisösosiaalityötä käsitellä

      • Sossuksi

        Käsittelin samoja teemoja, lisäksi tungin tekstiin myös ekososiaalityön käsitteen. Hyvä tai huono, mene ja tiedä.. Vaikea essee..


    • Ohi on

      Joopati joo...Monivalinta- ja kyllä vai ei - kysymyksissä suurin osa meni varmuudella oikein, pari miinusta saattoi tulla.

      Aineistossa oli minulla sama ongelma kuin viime vuonnakin, eli en mielestäni saanut tungettua esseeseen kaikkia tarpeellisia käsitteitä. Mainitsin osallisuuden (vertaillen Nylundin ja Juhilan käsityksiä) sekä lisäksi (vain) toisen tiedon ja erot. Saattoi mennä vituralleen tai sitten ei.

      • Ohi on

        Ai niin, käsitteenmäärittelyssä postmoderni etiikka kusi, vastuurationaalisuus meni suht hyvin ja vastikkeettomuus melko lailla nappiin. Kirjaosio kaiken kaikkiaan oli helppo


      • Totallyfailure..
        Ohi on kirjoitti:

        Ai niin, käsitteenmäärittelyssä postmoderni etiikka kusi, vastuurationaalisuus meni suht hyvin ja vastikkeettomuus melko lailla nappiin. Kirjaosio kaiken kaikkiaan oli helppo

        Mun koe oli ihan täysi kaaos!tuli kauhea kiire, otsikon läiskäisin hätäisesti viime sekunneilla ja muutenkin essee oli kokonaisuudessaan kaottiinen, en ehtinyt tarkistamaan tai lukemaan sitä läpi yhtään, joten se sisältää varmaan paljon kirjotusvirheitä ja epäloogisuuksia.esseessä ei ole johdonmukaista etenemistä ja aloitus ja lopetus on typerä.se ei oo yhtään oivaltava tai pohdiskeleva vaan latelin sinne kaikki mahdolliset termit ja teoriat, joskin suurin osa epäolennaisia ja asian vierestä.edes muutamien englanninkielisten versioiden käytössä ei ollut järkeä, koska niitä olis voinu käyttää enemmänkin.tuntuu että mun päässä oli liikaa tietoa.kirjoitin 7 sivua,vaikka valitan ajan puutteesta.olis voinut käyttää sen ajan järkevämpään tekstiin.... Mitä sitten kirja-osioon tulee niin olin tyhmä kun lottosin osan vastauksista, vaikka olisin voinut vain jättää tyhjäksi.jotenkin ne kysymykset tuntui helpolta, mutta oon just sen takia varma että menin hämyyn monessä kompakysymyksessä. Ja voiko olettaa, että lyhytvastaus tehtävien vaadittavat vastaukset on lyhyempiä, kun niitä oli yhteensä kolme?kun aiemmin on ollut kaksi, joten pisteet ja asiasisältö (kuvittelisin) jakautuu eri tavalla??oliko siis teidän mielestä kirja osio OIKEESTI helppo vai tajusitteko harkinnan jälkeen kysymyksen asettelun kieroilut?mulla yksinkertasesti loppu aika kesken,en ehtinyt lainkaan tarkistelemaan.olis nyt ainakin voinut jättää tyhjäksi jotain ensimmäisen tehtävän kohtia....
        Niin ja kiinnostaa hirveesti, mitä asioita ja yksityiskohtia toitte esiin aineistoartikkelista (kansan ääni, osallistaminen,osallisuus,voimavaraistuminen,ostarisosiaalityö?)?ja muistitteko kokonaan juhilan yhteisösosiaalityö-kappaletta eli toitteko pelkästään siitä kaikki esille?hirvittää ajatella kuinka paljon mä olisin pystynyt käsitteleen enemmän olennaisia asioita esseessä..ja voitteko ihanat keskustelijat/vastaajatvielä mainita oman yo-todistuksen lähtöpistemäärän !:D
        Huhhuh tulipahan siitäkin avauduttua...


      • Ohi on
        Totallyfailure.. kirjoitti:

        Mun koe oli ihan täysi kaaos!tuli kauhea kiire, otsikon läiskäisin hätäisesti viime sekunneilla ja muutenkin essee oli kokonaisuudessaan kaottiinen, en ehtinyt tarkistamaan tai lukemaan sitä läpi yhtään, joten se sisältää varmaan paljon kirjotusvirheitä ja epäloogisuuksia.esseessä ei ole johdonmukaista etenemistä ja aloitus ja lopetus on typerä.se ei oo yhtään oivaltava tai pohdiskeleva vaan latelin sinne kaikki mahdolliset termit ja teoriat, joskin suurin osa epäolennaisia ja asian vierestä.edes muutamien englanninkielisten versioiden käytössä ei ollut järkeä, koska niitä olis voinu käyttää enemmänkin.tuntuu että mun päässä oli liikaa tietoa.kirjoitin 7 sivua,vaikka valitan ajan puutteesta.olis voinut käyttää sen ajan järkevämpään tekstiin.... Mitä sitten kirja-osioon tulee niin olin tyhmä kun lottosin osan vastauksista, vaikka olisin voinut vain jättää tyhjäksi.jotenkin ne kysymykset tuntui helpolta, mutta oon just sen takia varma että menin hämyyn monessä kompakysymyksessä. Ja voiko olettaa, että lyhytvastaus tehtävien vaadittavat vastaukset on lyhyempiä, kun niitä oli yhteensä kolme?kun aiemmin on ollut kaksi, joten pisteet ja asiasisältö (kuvittelisin) jakautuu eri tavalla??oliko siis teidän mielestä kirja osio OIKEESTI helppo vai tajusitteko harkinnan jälkeen kysymyksen asettelun kieroilut?mulla yksinkertasesti loppu aika kesken,en ehtinyt lainkaan tarkistelemaan.olis nyt ainakin voinut jättää tyhjäksi jotain ensimmäisen tehtävän kohtia....
        Niin ja kiinnostaa hirveesti, mitä asioita ja yksityiskohtia toitte esiin aineistoartikkelista (kansan ääni, osallistaminen,osallisuus,voimavaraistuminen,ostarisosiaalityö?)?ja muistitteko kokonaan juhilan yhteisösosiaalityö-kappaletta eli toitteko pelkästään siitä kaikki esille?hirvittää ajatella kuinka paljon mä olisin pystynyt käsitteleen enemmän olennaisia asioita esseessä..ja voitteko ihanat keskustelijat/vastaajatvielä mainita oman yo-todistuksen lähtöpistemäärän !:D
        Huhhuh tulipahan siitäkin avauduttua...

        "voiko olettaa, että lyhytvastaus tehtävien vaadittavat vastaukset on lyhyempiä, kun niitä oli yhteensä kolme?"

        Yleensäkään ai kannata tarinoida sen enempää kuin mitä asiallinen ja suht tyhjentävä vastaus edellyttää. Tämän kokeen kysymyksiinhän riitti yhden virkkeen vastaus. Toisin oli viime vuonna, kun kysyttiin niitä hoivaprosessin vaiheita ja (muistaakseni) jotakin metodikiistasta.


      • kysyjä
        Totallyfailure.. kirjoitti:

        Mun koe oli ihan täysi kaaos!tuli kauhea kiire, otsikon läiskäisin hätäisesti viime sekunneilla ja muutenkin essee oli kokonaisuudessaan kaottiinen, en ehtinyt tarkistamaan tai lukemaan sitä läpi yhtään, joten se sisältää varmaan paljon kirjotusvirheitä ja epäloogisuuksia.esseessä ei ole johdonmukaista etenemistä ja aloitus ja lopetus on typerä.se ei oo yhtään oivaltava tai pohdiskeleva vaan latelin sinne kaikki mahdolliset termit ja teoriat, joskin suurin osa epäolennaisia ja asian vierestä.edes muutamien englanninkielisten versioiden käytössä ei ollut järkeä, koska niitä olis voinu käyttää enemmänkin.tuntuu että mun päässä oli liikaa tietoa.kirjoitin 7 sivua,vaikka valitan ajan puutteesta.olis voinut käyttää sen ajan järkevämpään tekstiin.... Mitä sitten kirja-osioon tulee niin olin tyhmä kun lottosin osan vastauksista, vaikka olisin voinut vain jättää tyhjäksi.jotenkin ne kysymykset tuntui helpolta, mutta oon just sen takia varma että menin hämyyn monessä kompakysymyksessä. Ja voiko olettaa, että lyhytvastaus tehtävien vaadittavat vastaukset on lyhyempiä, kun niitä oli yhteensä kolme?kun aiemmin on ollut kaksi, joten pisteet ja asiasisältö (kuvittelisin) jakautuu eri tavalla??oliko siis teidän mielestä kirja osio OIKEESTI helppo vai tajusitteko harkinnan jälkeen kysymyksen asettelun kieroilut?mulla yksinkertasesti loppu aika kesken,en ehtinyt lainkaan tarkistelemaan.olis nyt ainakin voinut jättää tyhjäksi jotain ensimmäisen tehtävän kohtia....
        Niin ja kiinnostaa hirveesti, mitä asioita ja yksityiskohtia toitte esiin aineistoartikkelista (kansan ääni, osallistaminen,osallisuus,voimavaraistuminen,ostarisosiaalityö?)?ja muistitteko kokonaan juhilan yhteisösosiaalityö-kappaletta eli toitteko pelkästään siitä kaikki esille?hirvittää ajatella kuinka paljon mä olisin pystynyt käsitteleen enemmän olennaisia asioita esseessä..ja voitteko ihanat keskustelijat/vastaajatvielä mainita oman yo-todistuksen lähtöpistemäärän !:D
        Huhhuh tulipahan siitäkin avauduttua...

        Ny rupes jännittämään! Missä kysymuksissä esimerkiksi oli niitä kieroiluja?


      • Menimitenmäni
        Ohi on kirjoitti:

        Ai niin, käsitteenmäärittelyssä postmoderni etiikka kusi, vastuurationaalisuus meni suht hyvin ja vastikkeettomuus melko lailla nappiin. Kirjaosio kaiken kaikkiaan oli helppo

        Mitä vastasit
        1.Postmoderniin etiikkaan?
        2.Vastuurationaallisuuteen?

        Meniköhän pahastikin mönkään itsellä:

        1: Ei voida soveltaa universaalia eettistä koodistoa joka asiakkaan kohdalla, vaan kaikkien kohdalla tilanne määrittyy erikseen yms... "Ei ole olemassa kontekstitonta sosiaalityötä" -Satka(?) Ja tuota rataa, saatoin puhua väärästäkin asiasta.

        2. Esiintyy esim palkattomassa sosiaalityössä kun läheisestä huolehditaan moraalisista yms. syistä. Ei pelkästään lakiin ja velvoitteisiin nojaavaa välittämistä siis.


    • 88k

      Jyväskylässä: joku heitti koko ajan leijaa salissa!! Haittasi keskittymistä.

    • Talleroinen

      Huoh, mulla katosi täysin tieotus just tosta postmodernista etiikasta... kaivoin sitten monivalinnasta onneksi oikean määritteen ja satuilin sitten siitä aiheesta mutaman rivin. Meni syteen tai saveen. Esseessä kirjoitin myös osallisuudesta, valtaistamisen ja valtaistumisen eroista ja koitin vertailla Juhilan ja Nylundin käsityksiä mutta pakko sanoa, että taisi mennä vituralleen tuo esseepuoli, innostuin liikaa ja kynä sauhusi.
      Minkäs teet. Vuoden päästä paremmin. Helsinkiin pitäs päästä vaan eipä taida onnistua tän päivän perusteella.

    • puoliksityhjävaitäys

      En tosiaan osaa sanoa miten meni. Kokeen jälkeen tuntui, että aika hyvin, mutta mitä enemmän aikaa kuluu, sitä epävarmemmaksi muutun :) Lähinnä etenkin sen aineiston osalta epäusko vaan syvenee. Ensin ajattelin, että aikaa on hyvin, mutta lopulta sitten tuli kuin tulikin kiire. Tiedän osaavani kirjoittaa paljon paremmin kuin mitä kirjoittamani essee antaa ymmärtää. Jäsentelyssä olis todella voinut petrata. En käyttänyt myöskään läheskään koko tilaa.

      Ensimmäinen osio oli helpon olinen, mutta muutaman epävarman kohdan jätin tyhjäksi. Lisäksi juuri tuo postmoderni etiikka meni multakin ohi. Eli täysiä pisteitä ei varmuudella tule :) Itse pyrin välttämään niitä miinuspisteitä enkä viitsinyt lähteä arvailemaan, vaikka mulla pieni aavistus vaustauksesta olisi ollutkin.

      Katsotaan nyt, mihin rahkeet riitää. Mulla on yhtenä vaihtoehtona Kuopio, joten toivon todella, että edes sinne mulla olisi mahdollisuus. Kahteen ensimmäiseen vaihtoehtooni en kyllä uskalla toiveita elätellä. Kiva kuulla tavallaan, että hakupaikkoja on lisätty, vaikka toisaalta mietin, että kuinka hullu määrä hakijoita sitten onkaan ollut, jos tollaseen ratkaisuun on päädytty :)

      Nyt vaan sitten odotellaan! Toivotaan menestystä! Ihanaa kun nyt se on takana ja saa vain nauttia kesästä! :)

    • z31

      Ei niitä hakijoita oo välttämäti enempää, vaan kentällä on pulaa pätevistä työntekijöistä. Kovin moni ei ammattia jaksa montaa vuotta putkeen, vaan vaihtaa sairausloman kautta alaa.Siksi näitä opiskelupaikkoja lisätään, että tulisi työvoiman tarjontaa.

      • 0304i9ri9r

        Mutta kyllähän se on fakta, että hakijamäärät nousevat vuosittain. Työttömyys lisääntyy ja sosiaalityö on ollut paljon esillä viimeaikoina, joten ihmisiä houkuttaa hakea opiskelemaan alalle, jossa on hyvät työnäkymät. Ja tuo opiskelupaikkojen lisäämisen voisi nähdä yhtenä tyhjän kanssa, koska vaikka kuinka laudaturin akateemisia hikipinkoja koulutetaan, ei se tarkoita että ne kiinnostuisivat yhtään sen enempää. Ja käsittääkseni työvoimapula liittyy nimenomaan lastensuojelun suuntaan. Se on yleensä rankin ala ja sieltä ne uupuneet sossut lähtevätkin ensimmäisenä. Olen huomannut, että moni näistä akateemisista teoriahirmuista suuntautuvat enemmän aikuissosiaalityöhön yms "kevyempään", koska - anteeksi nyt vaan - heidänlaisensa ihmiset välttelevät käytännön asioita. Älkääkä nyt kukaan vetäkö hernettä nenään, tämä oli ronski yleistys, mutta kyllä moni voisi ihan suoraan myöntää, että hakee opiskelemaan sosiaalityötä, koska on YO-todistus on niin hyvä, ettei huikeaa pääsykoemenestystä tarvita kun voi vain ns kävellä sisään opistoon ja vasta sitten pähkäillä mikä se kutsumusammatti olisikaan.


      • Ohi on
        0304i9ri9r kirjoitti:

        Mutta kyllähän se on fakta, että hakijamäärät nousevat vuosittain. Työttömyys lisääntyy ja sosiaalityö on ollut paljon esillä viimeaikoina, joten ihmisiä houkuttaa hakea opiskelemaan alalle, jossa on hyvät työnäkymät. Ja tuo opiskelupaikkojen lisäämisen voisi nähdä yhtenä tyhjän kanssa, koska vaikka kuinka laudaturin akateemisia hikipinkoja koulutetaan, ei se tarkoita että ne kiinnostuisivat yhtään sen enempää. Ja käsittääkseni työvoimapula liittyy nimenomaan lastensuojelun suuntaan. Se on yleensä rankin ala ja sieltä ne uupuneet sossut lähtevätkin ensimmäisenä. Olen huomannut, että moni näistä akateemisista teoriahirmuista suuntautuvat enemmän aikuissosiaalityöhön yms "kevyempään", koska - anteeksi nyt vaan - heidänlaisensa ihmiset välttelevät käytännön asioita. Älkääkä nyt kukaan vetäkö hernettä nenään, tämä oli ronski yleistys, mutta kyllä moni voisi ihan suoraan myöntää, että hakee opiskelemaan sosiaalityötä, koska on YO-todistus on niin hyvä, ettei huikeaa pääsykoemenestystä tarvita kun voi vain ns kävellä sisään opistoon ja vasta sitten pähkäillä mikä se kutsumusammatti olisikaan.

        Väittäisin kyllä, että ne ällän ylioppilaat hakeutuvat pääsääntöisesti opiskelemaan jotain ihan muuta kuin sosiaalityötä. Poikkeuksena ovat ne, joilla on vahva kutsumus auttamistyöhön, mutta juuri näidenhän voisi kuvitella viihtyvän esim. juuri lastensuojelutyössä.


    • Natkka

      Jestas sentään että oli ärsyttävää porukan jatkuva vessassa ramppaaminen. Koetta oli käyty puolisen tuntia, ja porusta puolet halusi vessaan! Mitä ihmettä! Ja sama vartin päästä uudestaan! Ja uudestaan! Ja uudestaan! U-s-k-o-m-a-t-o-n-t-a.

      Itse koe meni ihan hyvin siitä huolimatta, sillä istuin hyvällä paikalla josta ei onneksi tarvinnut koko ajan nousta näiden takia.

    • talleroinen

      Mietin itse ihan samaa tosta vessassa ramppaamisesta. Ja se ei todellakaan sujunut mitenkään huomaamattomasti- vaikutti omaan keskittymiseen kyllä. En voi tajuta, ettei aikuiset ihmiset pysty pidättämään ton vertaa.

    • Sanni2

      Muistaako joku menikö molemmista miinuspisteitä, oikein/väärin osiosta ainakin, mutta myös monivalinnasta? Argh, ainakin 3-4 väärin nimittäin! Entä selitystehtävästä? Vaikea on itse arvioida pisteitä mutta mietityttää silti :)

      • Muistelisin...

        että meni miinuspisteitä monivalinnoissakin. Viime vuonna tein sen virheen, että heitin rastin ruutuun, vaikka en ollut satavarma... no siitä ropisikin sitten miinuksia pari
        :(Yritin tänä vuonna välttää riskinottoa, jos vähänkin tuntui epävarmalta.


    • bjjhb

      monivalinnastakin meni miinuspisteitä. Mitä laitoitte, onko kategorisointi tärkeää? tapaiseen oikein-vööein kysymykseen? itse laitoin että oikein mutta en ole nyt varma, riippuuhan se miten asiaa katsoo.

      • Sanni2

        Laitoin myös oikein.


      • ykshakijavaan :)

        on se oikein :) kirjassa sanotaan vuorovaikutussuhteessa, että kategorisointi on välttämätöntä (tai jotain sinne päin).


    • ellu2

      Mitä kirjoititte postmodernista etiikasta? Aineistokoe oli kyllä hankala, vaikka olen jo muutaman vuoden yliopistolla opiskellut.

    • sdlkföls

      jes meni se sit oikein huh! :D laitoin postmodernista että paikallisia keskusteluja asiakkaan ja sos.työntekijän välillä, keskusteluja hyvästä ja pahasta, suotavasta ja eisuotavasta. jotain erilaisista taustoista. En enää edes muista. Tuntuu että selitin ne selitystehtävät liian suurpiirteisesti, vaikka tiesin vastaukset ja nyt kaduttaa. tilaa oli niin vähän. :/ jäi kaikki etiikat ja kaikki mainitsematta esim vastiikkettomuudesta. huoh. Ja monivalinnoista meni se varhaispuuttumis vuosilukutehtävä väärin, laitoin 40 luvulla vaikka ois ollu 20 luku. stressaa. :D

      • fqefsa

        niin ja mitä suurinpiirtein laitoitte esseisiinne? kuin pitkät teidän esseistä tuli? Mun essee meni kyl ihan perseelleen. kirjottelin jotain osallistamisesta ja valtautimisesta.... just yhteisösos.työ oli se mitä en ollu kunnolla lukenu


      • 1+19
        fqefsa kirjoitti:

        niin ja mitä suurinpiirtein laitoitte esseisiinne? kuin pitkät teidän esseistä tuli? Mun essee meni kyl ihan perseelleen. kirjottelin jotain osallistamisesta ja valtautimisesta.... just yhteisösos.työ oli se mitä en ollu kunnolla lukenu

        Yhteisösosiaalityöstä olikin vain vajaa kolmen sivun mittainen kappale (eli en mäkään muistanut oikein mitään järkevää itse yhteisösos.työstä) ja siks mä kirjotin myös kaikkea yhteisöistä (pluralismi, sosiaalinen pääoma, lavean tuen kierre, tukahduttavat ja poissulkevat yhteisöt, siltojen rakentaminen..). Itse aineistosta olisin voinut poimia kaikkea mahdollista, mutta ajan kanssa teki tiukkaa ja jäinkin jaarittelemaan lähinnä vain noista Juhilan teoksen aiheista. Ainakin osallistAmisen ja osallisuuden/osallistumisen välillä ymmärsin olevan eroa (järjestetty toiminta ja omasta halusta lähtevä), ja voimavaraistumista/valtautumista kävin läpi. sitten poimin vain erinäisiä yksityiskohtia ja esimerkkejä (ostarisossu, kansan ääni=toinen tieto, nettiyhteisöt..). Olis pitänyt enemmän ja tarkemmin vaan selittää kuinka se osallistuminen tapahtuu ja mitä se on. Nyt tuli vain ympäripyöreästi todettua, että ihmiset osallistuu kansalaistoimintaan tunteakseen yhteenkuuluvuutta tai vaikuttaakseen asioihinsa, lähinnä paikallistasolla (esim. lähipalvelut koska yleensä kansalaistoiminnan jäsenet on työttömiä tai eläkeläisiä, jotka pyörii lähellä himaa).

        En oikeastaan edes ymmärrä miten ihmiset sen tekee, että tuossa ajassa saa kasattua hallitun, kaikenkattavan hyvän esseen, jossa on jotain OMAA POHDINTAA vaikka omia mielipiteitä tai yleistyksiä ei saa olla :D itse olen niin hidas ja hinkkaan tekstin ja lauserakenteet viimeisen päälle vaikka loppupeleissä itse asiasisältö on luokatonta. Noh, ehkä juuri siksi paikkani ei ole yliopistossa... Joskin turhaan tässä marttyyriksi heittäydyn kun tämä oli eka kerta kun yliopistoon haen ja koulunkäynnistä/esseistä on aikaa kolme vuotta :D Joten paikkani menee oikeutetusti itseäni paremmalle henkilölle! Onnea jo etukäteen kaikille, jotka pääsee sisään. Itsekin elättelen reppana vielä toivoa henäkuulle asti ja petyn uudestaan..


      • rgehhy
        1+19 kirjoitti:

        Yhteisösosiaalityöstä olikin vain vajaa kolmen sivun mittainen kappale (eli en mäkään muistanut oikein mitään järkevää itse yhteisösos.työstä) ja siks mä kirjotin myös kaikkea yhteisöistä (pluralismi, sosiaalinen pääoma, lavean tuen kierre, tukahduttavat ja poissulkevat yhteisöt, siltojen rakentaminen..). Itse aineistosta olisin voinut poimia kaikkea mahdollista, mutta ajan kanssa teki tiukkaa ja jäinkin jaarittelemaan lähinnä vain noista Juhilan teoksen aiheista. Ainakin osallistAmisen ja osallisuuden/osallistumisen välillä ymmärsin olevan eroa (järjestetty toiminta ja omasta halusta lähtevä), ja voimavaraistumista/valtautumista kävin läpi. sitten poimin vain erinäisiä yksityiskohtia ja esimerkkejä (ostarisossu, kansan ääni=toinen tieto, nettiyhteisöt..). Olis pitänyt enemmän ja tarkemmin vaan selittää kuinka se osallistuminen tapahtuu ja mitä se on. Nyt tuli vain ympäripyöreästi todettua, että ihmiset osallistuu kansalaistoimintaan tunteakseen yhteenkuuluvuutta tai vaikuttaakseen asioihinsa, lähinnä paikallistasolla (esim. lähipalvelut koska yleensä kansalaistoiminnan jäsenet on työttömiä tai eläkeläisiä, jotka pyörii lähellä himaa).

        En oikeastaan edes ymmärrä miten ihmiset sen tekee, että tuossa ajassa saa kasattua hallitun, kaikenkattavan hyvän esseen, jossa on jotain OMAA POHDINTAA vaikka omia mielipiteitä tai yleistyksiä ei saa olla :D itse olen niin hidas ja hinkkaan tekstin ja lauserakenteet viimeisen päälle vaikka loppupeleissä itse asiasisältö on luokatonta. Noh, ehkä juuri siksi paikkani ei ole yliopistossa... Joskin turhaan tässä marttyyriksi heittäydyn kun tämä oli eka kerta kun yliopistoon haen ja koulunkäynnistä/esseistä on aikaa kolme vuotta :D Joten paikkani menee oikeutetusti itseäni paremmalle henkilölle! Onnea jo etukäteen kaikille, jotka pääsee sisään. Itsekin elättelen reppana vielä toivoa henäkuulle asti ja petyn uudestaan..

        Mun mielestä yhteisäsosiaalityöhön kuuluu tuon kolmen sivun (yhteisösosiaalityön lähtökohtien) lisäksi myös yhteisöt, siltojen rakentaminen, vertaisyhteisöt jne.


      • puoliskityhjävaitäys
        1+19 kirjoitti:

        Yhteisösosiaalityöstä olikin vain vajaa kolmen sivun mittainen kappale (eli en mäkään muistanut oikein mitään järkevää itse yhteisösos.työstä) ja siks mä kirjotin myös kaikkea yhteisöistä (pluralismi, sosiaalinen pääoma, lavean tuen kierre, tukahduttavat ja poissulkevat yhteisöt, siltojen rakentaminen..). Itse aineistosta olisin voinut poimia kaikkea mahdollista, mutta ajan kanssa teki tiukkaa ja jäinkin jaarittelemaan lähinnä vain noista Juhilan teoksen aiheista. Ainakin osallistAmisen ja osallisuuden/osallistumisen välillä ymmärsin olevan eroa (järjestetty toiminta ja omasta halusta lähtevä), ja voimavaraistumista/valtautumista kävin läpi. sitten poimin vain erinäisiä yksityiskohtia ja esimerkkejä (ostarisossu, kansan ääni=toinen tieto, nettiyhteisöt..). Olis pitänyt enemmän ja tarkemmin vaan selittää kuinka se osallistuminen tapahtuu ja mitä se on. Nyt tuli vain ympäripyöreästi todettua, että ihmiset osallistuu kansalaistoimintaan tunteakseen yhteenkuuluvuutta tai vaikuttaakseen asioihinsa, lähinnä paikallistasolla (esim. lähipalvelut koska yleensä kansalaistoiminnan jäsenet on työttömiä tai eläkeläisiä, jotka pyörii lähellä himaa).

        En oikeastaan edes ymmärrä miten ihmiset sen tekee, että tuossa ajassa saa kasattua hallitun, kaikenkattavan hyvän esseen, jossa on jotain OMAA POHDINTAA vaikka omia mielipiteitä tai yleistyksiä ei saa olla :D itse olen niin hidas ja hinkkaan tekstin ja lauserakenteet viimeisen päälle vaikka loppupeleissä itse asiasisältö on luokatonta. Noh, ehkä juuri siksi paikkani ei ole yliopistossa... Joskin turhaan tässä marttyyriksi heittäydyn kun tämä oli eka kerta kun yliopistoon haen ja koulunkäynnistä/esseistä on aikaa kolme vuotta :D Joten paikkani menee oikeutetusti itseäni paremmalle henkilölle! Onnea jo etukäteen kaikille, jotka pääsee sisään. Itsekin elättelen reppana vielä toivoa henäkuulle asti ja petyn uudestaan..

        Hei äläpäs nyt vähättele itseäsi suotta! Mun mielestä sun pointit kuulostavat ihan hyviltä.

        Ja VAIKKA ei nyt ekalla hakukerralla tärppäsikään, niin ei sekään tarkoita sitä, että olisit ollut luokattoman huono eikä paikkasi ole yliopistossa. Jos osaat lukea ja kirjoittaa, niin paikkasi voi olla yliopistossa siinä missä muidenkin. Ihan tavallisia ihmisiä, siellä yliopistossakin opiskelee. Moni joutuu hakemaan useammin kuin kerran.

        Itse opiskelen jo yliopistossa, mutta väärää alaa. Hinkuan tosi kovasti muualle, mutta en todellakaan pidä itsestään selvänä sitä, että nyt onnistuin. Aineiston suhteen mullakin on melkoisen epävarma olo ja tiedän että siitä ei tullut minun standardeillani (eikä varmaan millään yleisillä standardeilla) hyvä teksti. Mutta en silti ajattele, että paikkani ei olisi yliopistossa, vaikka en onnistuisikaan.

        Luulen, että suurin osa meistä kokeeseen osallistuvista on ihan hyviä keskinkertaisuuksia :) Sisäänpääsy voi olla tosi pienestä kiinni kenellä vaan. Ei pidä ottaa liian hekilökohtaisesti mahdollisia epäonnistumisiakaan, sillä faktahan on, että suurin osa hakijoista karsiutuu ulkopuolelle. Pitää vaan yrittää sitten uudestaan!!

        Mutta toivotaan parasta ! :)


    • fuhojp

      Laitoitteko oikein vai väärin sen, missä oli jotain että elämänhallinta on tärkeä tehtävä kun sos.työtä tarkastellaan syrjäytymis-ja liittämispuheen kehyksessä? Laitoin ensin että se olis oikein, mutta kun mietin tarkemmin niin musta se on väärin. Jos olis ollut liittämis-ja kontrollisuhteen kehyksessä, sitten se olis ollut oikein.

      • kkkj

        Se on nimenomaan oikein. Elämänhallinta liitetään syrjätymis ja liittämispuheeseen ja elämänpolitiikka kumppanuuteen :)


      • pääaine

        Kuinka moneen jätitte vastaamatta? Itse varmaan 4 jäi tyhjäksi, en halunnut ottaa riskiä.


      • Myös
        pääaine kirjoitti:

        Kuinka moneen jätitte vastaamatta? Itse varmaan 4 jäi tyhjäksi, en halunnut ottaa riskiä.

        Kolme tai neljä mullakin jäi. En ollut ihan sataprosenttisen varma, niin en halunnut tehdä viime vuoden mokaa ja saada tuplamiinuksia.


    • Koido

      Ei ollut sentään tänä vuonna yhtään niin dorkaa kysymystä, kuin viime vuonna, joka kuului näin:

      - "Sosiaalityössä on tärkeää seurata yhteiskunnan kehitystä ja
      mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Oikein vai väärin?"

      Ja oikea vastaus tuohon oli sitten väärin-vaihtoehto. Perusteluina se, että sos.työn ei pidä jäädä vain seuraamaan arvoihin ja hyvinvointivaltioon liittyviä suunnanmuutoksia, vaan osallistua myös itse keskusteluun diskursseista.

      Ikäänkuin tuo osallistuminen kumoaisi seuraamisen tärkeyden? Vieläkin harmittaa.

      T: Melkein sisäänpäässyt

      • 1+19

        Totta, katselin noita vanhoja kysymyksiä joskus ja totesin itse ihan samaa. Mikäs se näkökulma sitten on kun puhutaan postmodernista etiikasta ja refleksiivisyydestä ja reflektiivisyydestä ja nimenomaan painotetaan mukautumaan ja näkemään asioista laajemmasta näkökulmasta :D ja tuon sana "seurata" on monitulkintainen. On konkreettista perässä seuraamista ja noudattamista eli lähteekö sossu mukaan ilmiöihin. Tai sitten on sivusta seuraamista ja kehityksen tarkastelua - jonka siis itse voisin käsittää tässä asiayhteydessä."Mukautuminen" ei tarkoita välttämättä asioiden hyväksymistä ja suoranaista mukana tekemistä. Se voi olla vain sopeutumista ja metodien muuttamista, esim. juurikin NPM jne.
        Toivon hartaasti, ettei tänä vuonna ollut mitään samanlaista kompaa, koska itseäni jäi juuri vähän vaivaamaan kun tehtävät oli yllättävän helppoja..


      • yks hakija vaan

        tavallaan joo, mutta tuossa se kompa lienee siis kohdassa : "mukautua vallitseviin olosuhteisiin" Sillä Juhila kuitenkin korostaa, että sosiaalityön ei tulisi mukautua ekonomistiseen ajatteluun ja säästökuriin, vaan pitää vähäosaisten asiakkaidensa puolia! :)


    • 15+5

      äh heikosti meni. käsitteistä osa aivan hukassa, en saanut palautettua niitä mieleeni millään vaikka kuinka kauan mietin. sen muistin että kirjasta ne käsitteet olen lukenut, mutta minkäs sille voi kun ei tullut mieleen millään. ei tosin vielä tänäänkään ennen kuin kirjasta katsoin. ohi meni.

      toisaalta melko lyhyt koe, mutta samalla hemmetin vaativa.

    • saddd

      huoh nyt jo kaksi väärin oikein väärin valinnoissa.. eli miinus neljä pistettä? ja tuskin selityksistäkään täysiä pisteitä tulee. monivalinnoissakin virheitä voi olla, joten jos esim 20pistettä tulee niin esseestä olisi toiset 20 tultava että jyväskylään pääsisi... Eikä kyllä tule varmasti. Huoh :/ luin niin paljon... ja turhauttavaa jos esim rovaniemelle pääsee, sinnhän sitä on sitten mentävä, vaikka jyväskylään kovasti haluaisi..

      • dwewew

        oletteko varmoja että se on oikein syrjäytymis ja liittämisPUHEEN kehyksessä? itse laitoin että se on väärin, tosissaan liittämis ja kontrollisuhteessa se on tärkeää, mutta pelkän syrjäytymis ja liittämisestä puhumisessa pääpainona on mahdollisimman lyhyt asiakassuhde ja workfaret yms.. tai no. nytkun toisaalta ajattelen niin samaahan niillä on varmaan tarkoitettu. vittu.


      • feefwew
        dwewew kirjoitti:

        oletteko varmoja että se on oikein syrjäytymis ja liittämisPUHEEN kehyksessä? itse laitoin että se on väärin, tosissaan liittämis ja kontrollisuhteessa se on tärkeää, mutta pelkän syrjäytymis ja liittämisestä puhumisessa pääpainona on mahdollisimman lyhyt asiakassuhde ja workfaret yms.. tai no. nytkun toisaalta ajattelen niin samaahan niillä on varmaan tarkoitettu. vittu.

        miten moni oli hakemassa jyväskylään, miten meni?


      • gjegopo
        dwewew kirjoitti:

        oletteko varmoja että se on oikein syrjäytymis ja liittämisPUHEEN kehyksessä? itse laitoin että se on väärin, tosissaan liittämis ja kontrollisuhteessa se on tärkeää, mutta pelkän syrjäytymis ja liittämisestä puhumisessa pääpainona on mahdollisimman lyhyt asiakassuhde ja workfaret yms.. tai no. nytkun toisaalta ajattelen niin samaahan niillä on varmaan tarkoitettu. vittu.

        Joo, kun munkin mielestä väärin. Olin eka, että tietysti oikein, mutta kun mietin tarkemmin, tulin siihen lopputulokseen, että väärin. Ja ne puheet kai on niitä yhteiskunnallisia keskusteluja, eikä niihin sinällään mielestäni kuulu tuo elämänhallinta. Mutta olipa ovela kysymys!


      • dweweww
        gjegopo kirjoitti:

        Joo, kun munkin mielestä väärin. Olin eka, että tietysti oikein, mutta kun mietin tarkemmin, tulin siihen lopputulokseen, että väärin. Ja ne puheet kai on niitä yhteiskunnallisia keskusteluja, eikä niihin sinällään mielestäni kuulu tuo elämänhallinta. Mutta olipa ovela kysymys!

        juuri noin minäkin sen ajattelin, huh! Tiedäppä sitä sitten mitä ne arvostelijat sillä hakivat. :D


    • mummo79

      Minuilla on ongelma jonka kanssa en uskalla mennä lääkäriin joten ajattelin kysyä tästä suomi24 sta. Ongelmani on jo pitkään vaivanneet näpyt peräaukon ympärillä ja haiseva visva jota valuu alapäästäni. Help!!!! :(((( En uskalla mennä lääkäriin voiko joku auttaa!!

      • Buflya

        Eipä voi kukaan juurikaan auttaa. Olet liian idiootti. Synnynäiseen perustyhmyyteen ei ole juurikaan parannuskeinoja, vaikka ahkeralla opiskelulla ja yritteliäisyydellä voit vähän kompensoida tilannetta.

        Tosin jos nyt omasta mielestäsi kuitenkin olet kovin hauska, niin kiva juttu sinulle.


    • ellu2

      Kirjassa lukee että sisäinen elämänhallinta on sos. työn keskeinen tehtävä tässä kehyksessä, siis syrjäytymis- ja liittämiskappaleessa

    • effsdf

      joo niin lukee mutta syrjäytymis ja liittämis puheella tarkoitetaan eri asiaa mitä liittämis ja kontrollisuhteella. Mene ja tiedä. Puhe on yleensä yhteiskunnallisia keskusteluja aiheesta jolloin puhuttaisiin syrjäytymisen ja liittämisen edusta ja haitoista, tehokkuudesta etc, silloin elämänhalllinta ei ole pääosassa. näin sen käsitin.

      • Ohi on

        "Elämänhallinta on käsite, jolla usein kuvataan sitä lopullista tavoitetta, johon syrjäytyneiksi luonnehdittujen ihmisten ja ryhmien yhteiskuntaan liittämisellä pyritään" (Juhila, s. 61).

        Eli: jos kyseinen väite oli väärä, niin jo on perkele.


    • hrerhher

      Saakohan niistä käsitteen määrittelyistä plussia ja puolikkaita pisteitä. Kun ainakin viime vuonna sai siitä hoivan prosessista ja metodikiistasta. Ja mitenhän pisterajat.. Veikkauksia.

      • fnfkdodkk

        miten helposti esseestä sai pisteitä? ei taiennut minulle jyväskylän ovet aueta. :( tsemppasin niin paljon.. rovaniemi ei houkuttelis yhtään, jyväskylä ois se unelmapaikka..


    • ulpu5

      No ainakin viime vuonna mielestäni aika helposti. Kirjoitin itse nimittäin tosi huonon esseen, en läheskään kaikkia asioita muistanut kirjasta, ei ollu esim. yhteenvetoa, kirjan ja aineiston yhdistäminen surkeaa, asiat oli siellä täällä ei rakennetta jne... Ja silti sain 20/30:)

      • Tämmönevaa

        Koska ne oikeat vastaukset kysymyksineen julkaistaan ja missä??unohdin katsoa ilmoitustaululta kun lähdin kokeen jälkeen koululta.


      • muistelisin1
        Tämmönevaa kirjoitti:

        Koska ne oikeat vastaukset kysymyksineen julkaistaan ja missä??unohdin katsoa ilmoitustaululta kun lähdin kokeen jälkeen koululta.

        Muistelisin, että viime vuonna niihin meni pitkä aika ennen kuin päivittivät mallivastaukset. Olisko jopa mennyt reilusti yli sen, kun sai tietää pääsikö sisään vai ei. Muistelisin näin...


      • mallit

    • wdwdsdsd

      ne julkaistaan vissiin samoihin aikoihin kun tulokset päseekö sisään. :) Kauheaa kun ei pysty muutta ajattelemankaan ku sitä pääsykoetta.. :D

    • iadou

      Mun mielestä on outoa, että essee tuli taas samasta aihealueesta, kuin viime vuonna. Lisäksi kirjassa olisi ollut kaikkia vaikeita yksityiskohtia, mutta kokeessa kysytään vain niitä helpompia asioita. Kaikki käsitteet oli ainakin ihan olennaisia juttuja, jotka monet muistaa varmasti helposti. Mistä ne erot revitään?! Ainakin tarkistajilla on kovempi duuni.

      • puoliksityhjävaitäys

        Itseasiassa mun mielestä on ihan loogista, että essee saattaa tulla samasta aihealueesta kuin edellisenä vuonna. Se on yksi tapa karsia sellaiset, jotka ovat lukeneet pelkästään tärppejä koetta varten edellisten kokeiden pohjalta. Pointtihan on just se, että koskaan ei voi tietää mitä painotetaan :)

        Mä en ole uskaltanut lukea tota kirjaa enää sen kokeen jälkeen. En ole uskaltanut katsoa sitä, mitä kaikkea siitä yhteisösosiaalityöstä lukee :) Elättelen joka tapauksessa toiveita heinäkuulle saakka siitä riippumatta.

        Eniten jännittää se aineisto, sillä en käyttänyt ihan hirveästi käsitteitä, kun yritin karsia tekstiin mielestäni olennaisimmat. En tiedä oliko se virhe. En myöskään avannut käsitteitä kauheasti, nyt jälkeenpäin kun miettii. Sitten mua jännittää sekin, että oliko siinä ensimmäisessä osiossa sellasia tulkinnanvaraisia kysymyksiä, mistä ylläkin on puhuttu. Esimerkiksi toi liittämispuheen kehys ja elämänhallinta. Mä ainakin oletin kaikki kysymykset yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla enkä lähtenyt saivartelun tielle, koska se olisi ollut ihan päättymätön retki. Niinpä vastasin, että se on oikein, koska elämänhallinta on keskeinen tavoite tuon kontrollisuhteen näkökulmasta.


      • ???

        Itse olen kummastellut samaa. Koe oli niin helppo ja hakijoita paljon, että kaikilla 20 parhaalla on varmaan täydet 100 % kokeesta. Joten mistä ne erot löytyy? Ylioppilaskokeestako? Kirjoitustaidosta ja esseen muodostako?


      • Viime vuonna
        ??? kirjoitti:

        Itse olen kummastellut samaa. Koe oli niin helppo ja hakijoita paljon, että kaikilla 20 parhaalla on varmaan täydet 100 % kokeesta. Joten mistä ne erot löytyy? Ylioppilaskokeestako? Kirjoitustaidosta ja esseen muodostako?

        En tiedä olitko viime vuonna, mutta silloin erot tehtiin pienistä asioista. Ainakin piti esimerkiksi esittää englannin ja suomenkielinen termi aiheesta, jos molemmat löytyivät kirjasta. Itselläni meni todella hyvin ensimmäinen osio viime vuonna, mutta essee huonommin ja siinä se ero sitten tuli.


    • Hhhhwet

      Millaisia esseitä kirjoititte? Esseehän arvostellaan eri kokonaisuuksissa. Minulla selkeä johdanto, sen jälkeen 2 sivua 1.osion tarkastelua(erittelyä) 2Juhilan yhteisösosiaalityön lähtökohdat( ei ihan nappiin) 3. Aineiston ja Juhilan vertailua 4.kaupunkisosiaalityön,kansalaistoiminnan ja yhteisösosiaalityön vertailu 5. Loppuyhteenveto. Minäkään en avannut käsitteitä, mutta yritin vetää sitä laajaa syrjäytymisen vastaista linjaa koko esseessä. En tiedä riittääkö mihinkään.

      • Ei ihan täydellistä

        Kuulostaa täydelliseltä tuo sinun esseen rakenne. Olisinpa itsekin osannut noin hienosti jäsennellä. Nyt tuntuu, että olisi pitänyt rajoittaa sivumäärä mitä mistäkin aiheesta kirjoitin. Nyt ensimmäinen osio venyi liian pitkäksi...


    • ghuhii

      Hakijamääristä puheen ollen, tänä vuonna hakijoita ainakin Helsingin ja Tampereen yliopistoihin on ollut muutamia kymmeniä vähemmän kuin viime vuonna.

      • turku1

        Samoin huomasin Turkuun oli yli 90 vähemmän hakemuksen lähettäneitä (viime vuoden ryntäyksen jälkeen), en sitten tiedä kuinka moni osallistui oikeasti kokeeseen.


    • kuulostellen

      lapissakaan ei kauheasti tungosta ollut. ja kuulemma jyväskylänkään ykkösauditorio ei ollut kuin puoliksi täynnä, miten sitten 2 auditorio ollut. (?) Kuopiossa oli kuulemma kuitenkin porukkaa ollut vaikka muille jakaa.

      • 357890

        Ei se varmaan sitä esseen rakenteesta jos sisältö ei ole se mitä haetaan. Katellaan miten ne rokottaa.


      • 14+5
        357890 kirjoitti:

        Ei se varmaan sitä esseen rakenteesta jos sisältö ei ole se mitä haetaan. Katellaan miten ne rokottaa.

        Niin siis eikös niissä kokeissa essee-ohjeissa/jälkeen päin julkaistuissa pisteytysperusteluissa lue, että "Hyvin laadittu essee on voinut vaihdella sen suhteen, missä järjestyksessä sisällöllisiä asioita on tarkasteltu". Tottakai pisteitä saa myös siitä, että essee on kypsästi, johdonmukaisesti ja loogisesti kirjoitettu, mutta se missä järjestyksessä mitäkin asiaa käsittelee on vain kirjoittajasta ja esseen suunnittelusta kiinni(???) Eli miten haluaa asioissa ja käsitteissä edetä... Itse kirjoitin esseeni todella sekavasti ja vaihtelevasti - vuorottelin Nylandin ja Juhilan teksteihin perustuvia asioita ja käsitteitä. Toki se olisi järkevintä ja selkeintä vastata erikseen kysymysosioihin 1. ja 2. omissa kappaleissaan. Mutta itse en vain kyennyt siihen, asioita juolahteli koko ajan mieleen satuinnaisessa järjestyksessä eikä aikani riittänyt esseen rakenteen suunnitteluun. Oman esseeni aloitus/johdanto olikin lähinnä yhteisösosiaalityön alkujuurista ja yhteiskunnallisesta merkityksestä. Sitten parissa kappaleessa tosiaan vuodatin sekavassa järjestyksessä kaikkia mahdollisia käsitteitä, käsittelin Nylandin artikkelia ja osallisuutta, vertailin/yhdistelin artikkelin joitain asioita Juhilan teokseen ja yritin tällä sillisopalla vastata näihin kahteen kysymykseen (mitä Nyland tarkoittaa osallisuudella ja miten Juhila kuvailee yhteisösosiaalityötä). Varsinaista pohdiskelua tai yhteenvetoa mulla ei ollut. Yritin vain hädissäni lopettaa esseen jotenkin järkevän kuuloisesti, ettei se vain loppuisi seinään ja paljastaisi, että mulla jäi viimetippaan koko homma.


    • kkuujjj

      Itse hain Helsinki, Kuopio, Rovaniemi. Pääsykoepistekiintiöllä ainoastaan (huonot yo-pisteet ja aikaa jo yli 10vuotta)

      Tässä veikkaukseni tulevista pisterajoista, kokeen perusteella, joka nyt ei ollut niin vaativa, kun mitä odotin sen olevan.

      1. Helsinki alinpisteraja 51
      2.Kuopio alinpisteraja 39
      3. Rovaniemi alinpisteja 36

      HUOM! nuo ovat vaan veikkaukseni. Uskokaa pois tänä vuonna pisteet tulee nousemaan rajusti viime vuoteen verrattuna, ainakin Helsinkiin

      • jklssäollut

        Jyväskylän kakkosauditoriossakin oli tilaa vielä, olisiko suunnilleen puoliksi täynnä ollut.


    • trod

      Hei tietääkö kukaan mikään suurinpiirtein on ollut pisterajana Turkuun? Joku mainitsi, että hakijoita hieman vähemmän mutta liikutaanko silti vielä sellaisessa 700 hengessä?

      • puolikstyhjävaitäys

        Varmaan Turun yliopiston sivuilta näkyy kaikki ne tilastot, joista vielä voidaan tietää. Vaikea niitä pisterajoja oikeasti on ennustaa. Voi kunpa olisikin jokin toimiva menetelmä siihen :) Ehkä sen oletuksen vois tehdä, että yliopistojen suosio säilyy suunnilleen samassa järjestyksessä, vaikka eihän sekään varmaa ole.

        Itseäni huolestuttaa tuo Kuopion pisteraja, sillä Kuopio on ainoa toivoni!

        Tuskastuttaa odotella ja olla epävarmana miltei heinäkuun puoleenväliin saakka! Ääää! :P


      • Turkumyös

        http://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/hakijat/Sivut/home.aspx

        Tuolta löytyy tilastot. Ensimmäisenä vuonna, kun tämä pääsykoekirja oli, alin pisteraja 42, sitten 46. Voisi kuvitella, että tänä vuonna korkeampi, kun kirjakin jo kolmatta vuotta. Päättelisin näin aiempien tilastojen perusteella, mutta ikinähän ei voi olla varma, ennen kuin tulokset julkistetaan.

        Muistaakseni hakijoita oli noin 650, mutta sitä kuinka moni osallistui pääsykokeisiin, ei vielä tiedetä.

        Mäkin hain Turkuun toista kertaa. Viime vuonna essee epäonnistui "täysin" (18/30), vaikka ensimmäinen osio meni hyvin. Jännittävää tämä odottaminen on! Viime vuonna tulokset tulivat muistaakseni ma 7.7 nettiin, mutta olivat yliopistolla nähtävillä jo perjantaina.


    • jkt2

      Mietityttää, kun aineistokoe pääasiassa meni ihan hyvin, mutta siihen ensimmäiseen kysymykseen en löytänyt paljoa sanottavaa. Kirjoititteko te siitä paljon?

    • 3468!;

      Joo, tuli ruodittua 2-3 sivua, jal lopuksi ruodin kansalaistoiminnan ja kaupunkisosiaalityön suhdetta.. Piti kyl vähän miettiä noiden käsitteiden eroja..

    • dsdf

      Muistaako joku ihan tarkasti, miten se essee kysymys olikaan?

      • Tämävaaa

        Oisko se menny jotenki tälleen: Kerro, mitä tarkoitetaan osallisuudella kansalaistoiminnassa. Vertaile sitä Juhilan kirjassa esitettyyn yhteisösosiaalityöhön.


      • Ghkl
        Tämävaaa kirjoitti:

        Oisko se menny jotenki tälleen: Kerro, mitä tarkoitetaan osallisuudella kansalaistoiminnassa. Vertaile sitä Juhilan kirjassa esitettyyn yhteisösosiaalityöhön.

        Suurin piirtein noin..


    • jkt2

      No, itse sain siitä ensimmäisestä tehtävästä kirjoitettua vain n. sivun. Täytyy toivoa, että suurempi painoarvo olisi jälkimmäisellä kysymyksellä.

      • puoliksityhjävaitäys

        Mä en käsitellyt noita kahtena erillisenä kysymyksenä. Poimin myös tosi lyhyesti tuon Nylundin käsityksen osallisuudesta ja sitten keskityin siihen vertailuun.

        Toivoisin, että saisin esseestä edes 10-15 pistettä. Sitten voisin loput laskea lähtöpisteiden ja ensimmäisen osion varaan ja toivoa, ettei pisterajat nousisi hirveesti :)


      • Tuftguooubojboh
        puoliksityhjävaitäys kirjoitti:

        Mä en käsitellyt noita kahtena erillisenä kysymyksenä. Poimin myös tosi lyhyesti tuon Nylundin käsityksen osallisuudesta ja sitten keskityin siihen vertailuun.

        Toivoisin, että saisin esseestä edes 10-15 pistettä. Sitten voisin loput laskea lähtöpisteiden ja ensimmäisen osion varaan ja toivoa, ettei pisterajat nousisi hirveesti :)

        Käskettiinkö siinä nimenomaan vertailla??mä muistelin, että täytyi "vaan" kertoa, miten Juhila käsittelee yhteisösosiaalityötä. Pakollahan siinä tulee vertailtua ja yhdisteltyä kirjaa ja aineistoa, mutta oliko tehtävänanto nimenomaan vertailla?:/


    • Jkll

      Vertailu olikin se haasteelisin osuus! :)

      • jkt2

        Okei, eli joku muukin ajatellut samantyyppisesti tuon aineiston suhteen kuin minä. :)


      • 15+17
        jkt2 kirjoitti:

        Okei, eli joku muukin ajatellut samantyyppisesti tuon aineiston suhteen kuin minä. :)

        Kuinka moni teistä haki Rovaniemelle? Ja missä järjestyksessä? Aiotko loppujen lopuksi mennä sinne, vaikk tulisit hyväksytyksi? Mietityttää vaan kun olen lukenut viimevuosien keskusteluja ja moni on päivitellyt että olis pitänyt laittaa Lappi ekaks vaihtoehdoks, koska pisteet olis riittänyt sinne.. Niin onkohan tänä vuonna voinut olla enemmän hakijoita Rovaniemelle..? Ns.varman päälle- ottajia niin kuin minä :)


    • 13468

      Minä lähtisin heti Rovaniemelle,mutta perheellisenä Etelä-Suomi on ainoa vaihtoehto.

    • 9+3

      mullakin rovaniemi oli 3 vaihtoehto, mut jos muualle en pääse ja rolloon pääsisin ni kyl mä sinne menisin. :)

      • 9+3

        mutta varmasti monilla on kyllä vaan vaihtoehtona haussa rovaniemi, muttei käytännössä mahdollisuutta sinne sitten mennä perheen ja muitten asioiden vuoksi. Meillä nuorilla on helpompaa.


    • RolloIsNice!

      Itse asuin perheeni kanssa etelässä, oli työt, nätit asunnot jne..Mutta kun pääsin Rovaniemelle opiskelemaan Sosiaalityötä viime syksynä, otimme riskin ja tulimme tänne. Riski kannatti! Ihan huippua opiskella täällä, elämä on saatu rullaamaan täällä vaikka aluksi hirvitti jättää oma suku ja ystävät etelään. Hyvin ollaan viihdytty ja lapsi aloitti täällä päiväkodinkin :) Kaikki on lähellä ja ehtii opiskelemaankin kun elämä on huomattavasti halvempaa täällä...Ja kyllä, valmistunkin vielä ennätysvauhtia, sillä täällä ehtii ja pystyy opiskelemaan nopeammin (verrattuna esim. Helsinkiin, kun pitkät välimatkat ja tehtävä hulluna työtä, että on varaa asua). Ensimmäisen vuoden opiskelun jälkeen olen saanut jo 1/3 opinnoista suoritettua ja tällä vauhdilla valmistun 3-3,5 vuodessa! Tervetuloa tänne, ihan huippu opettajat, kiva yliopisto ja motivoituneita opiskelijoita :)

      • RolloIsNice

        Eli siis vielä lisättäköön: ei kaikki perheelliset jätä tilaisuuksia käyttämättä :) Vaikka olisi lapsia, kannattaa elää ja toteuttaa unelmia! En käsitä, miksi osa jämähtää paikalleen vaikka lapsia olisikin. Moni piti meitä ihan hulluina kun tässä vaiheessa muutetaan ja opiskellaan. Mutta nyt on suurin osa perunut puheensa kun ovat nähneet miten hyvin asiat ovat täällä menneet.


      • Laudaturx3
        RolloIsNice kirjoitti:

        Eli siis vielä lisättäköön: ei kaikki perheelliset jätä tilaisuuksia käyttämättä :) Vaikka olisi lapsia, kannattaa elää ja toteuttaa unelmia! En käsitä, miksi osa jämähtää paikalleen vaikka lapsia olisikin. Moni piti meitä ihan hulluina kun tässä vaiheessa muutetaan ja opiskellaan. Mutta nyt on suurin osa perunut puheensa kun ovat nähneet miten hyvin asiat ovat täällä menneet.

        Tuolla ylempänä joku kirjoitti, ettei usko laudaturin ylioppilaita hakeutuvan opiskelemaan sosiaalityötä. Ensinnäkin, voisitko aliarvioida sosiaalityötä yhtään enempää? Toiseksi olet kyllä hyvin väärässä. Tälle alalle hakeutuu niin juristit kuin diplomi insinöörit. Opiskelutovereistani suurimmalla osalla on takana jo yliopisto koulutus, ovat loistavia oppilaita. Tämä ala työllistää ja juristi pohjalta tuleva kertoi, että se ala on vielä rankempaa ja raadollisempaa. Eniten kyllä ärsyttää tällainen aliarvioiminen, jossa kuvitellaan tälle alalle hakeutuvan vain "keskitasoiset opiskelijat". Jos se olisi niin helppoa niin sisäänpääsy prosentit olisivat huomattavasti korkeampia. Jos et arvosta alaa minne olet hakeutumassa, ei kannata hakea.Mikään ei ole tuhoisampaa kuin sosiaalityöntekijä, joka ei arvosta omaa ammattiaan. Tulkaa opiskelemaan ensin ja katsokaa ympärillenne opisklutovereitanne, huomaatte miten monia laudaturin oppilaita joukossanne on!


    • 23468

      Ällän oppilaita on myös muissa ammateissa,ns.tavallisissa. Mulla on huonot yo-paperit,mutta olen kyllä kehittynyt pääsykoevastauksissa. Monilla ällän ihmisillä kyllä saattaa tulla menestys molemmissa kiintiössä. Ovat varmaan eteviä opiskelijoita. Tsemppiä kaikille.

    • KirppuK

      Äää,mä en jaksa odottaa tuloksia. Tuohon Rovaniemelle lähtöön, mä lähtisin kiljuen sinne, mutta eronneena lapsellisena se ei vain ole mahdollista. En voi olettaa, että exä ymmärtää mun lähtevän aivan toiseen päähän Suomea. Lapset on 4v ja 7v, ei olisi niidenkään kannalta kovinkaan fiksu veto. Mulla on oikeasti niin jumiutunut olotila tulevaisuudestani. Tampereen ovet tuskin avautuvat tälläkään kerralla, ja muualle mulla ei siis ole tosiaan mahdollisuuksia lähteä.
      Epätoivo iskee. Mä olisin niin hyvä sossu.. Omasta mielestäni ainakin :D Tamkiin en pääse edes pääsykokeeseen, joten sosionomin voin unohtaa.
      Mietin jo, että yritänkö seuraavaksi korottaa yo todistusta, mutta laskeskelin, että jos niitä aikoo korottaa niin, jotta korottamisesta olisi iloa niin täytyis kirjoitella lähes niitä älliä..

      Onko kukaan muu vastaavassa tilanteessa? Kai mä homehdun kaupankassalla koko ikäni, ystävien porskuttaessa elämässä eteenpäin..

    • 45689

      No ei kun luet ensi vuonna uudestaan jos nyt ei tärppää. Pikkulapsivaiheessa jumitus on normaali tunne. Osasin kirjan todella hyvin paitsi tuo yhteisösosiaalityö oli vähemmällä huomiolla ja juuri aineiston aihe tietysti siitä.

      • KirppuK

        Mä hain jo toista kertaa. Hakeminen on ollut järkyttävä projekti työn ja lasten ohessa. Kaikki muu elämä unohtunut aina tammikuusta eteenpäin, eli melkein viideksi kuukaudeksi.
        Suurella todennäköisyydellä kirjakin vaihtuu ensi vuodeksi. No mutta kyl mä silti vaikka nyt tuntuukin järjettömän raskaalta niin oon hakemassa varmasti :D olis vaan kiva valmistua ennen eläkevuosia :D


      • huhogiogi
        KirppuK kirjoitti:

        Mä hain jo toista kertaa. Hakeminen on ollut järkyttävä projekti työn ja lasten ohessa. Kaikki muu elämä unohtunut aina tammikuusta eteenpäin, eli melkein viideksi kuukaudeksi.
        Suurella todennäköisyydellä kirjakin vaihtuu ensi vuodeksi. No mutta kyl mä silti vaikka nyt tuntuukin järjettömän raskaalta niin oon hakemassa varmasti :D olis vaan kiva valmistua ennen eläkevuosia :D

        Suorita ihmeessä opintoja avoimen puolella, jos tällä kerralla ei tärppää ja jos se vain suinkin mahdollista. Sit kun pääset sisään, sulla on jo valmistuminen askeleen lähempänä ja opiskelu varmasti tukee myös sisäänpääsyä :) Ehkä vältät myös tunteen jumahtamisesta?

        Ite oon nyt alkanut jo säpsähdellä littania valkoisia kuoria eteisen lattialla :/ :D


      • KirppuK
        huhogiogi kirjoitti:

        Suorita ihmeessä opintoja avoimen puolella, jos tällä kerralla ei tärppää ja jos se vain suinkin mahdollista. Sit kun pääset sisään, sulla on jo valmistuminen askeleen lähempänä ja opiskelu varmasti tukee myös sisäänpääsyä :) Ehkä vältät myös tunteen jumahtamisesta?

        Ite oon nyt alkanut jo säpsähdellä littania valkoisia kuoria eteisen lattialla :/ :D

        Mä oon tehnyt nyt avoimessa peruskurssin, syventäviin ei riitä budjetti. Seuraavaksi varmaan sit sosiaalitieteitä tms. Ilman muuta jotain pitää tehdä kuitenkin, että homma etenee..

        Mä tahtoisin tehdä nuorten kanssa töitä, kuraattorina kenties.


    • tulevaisuuden tekijä

      Ihan mielenkiinnosta, millaista työtä ihmiset täällä haluaisi tulevaisuudessa tehdä? Haluatteko asiakastyöhön vai tutkimukseen, vanhus- tai esim. päihdepuolelle, hallintoon tai suunnitteluun vai mitä haluaisitte?

      • tulevaisuuden tekijä

        Ja perään vielä oma vastaus kun jäi pois:

        Itse haluaisin asiakastyöhon päihde- ja/tai mielenterveystyöhön. Kattoo nyt.


    • tron2

      Mä haluisin lastensuojeluun.
      Millos niitä tuloksia mahtaa uskaltaa odottamaan? Tuleeko ensin yliopistolle ja sitten vasta nettiin, viimeisenä kirje kotiin?
      Ilmoitelkaas täällä sitten, kun tuloksia rupee tulemaan. Mahtaako pe 4.7 olla toiveajattelua?

      • 4.7

        Kyl mä olen laittanut toivoni 4.7, et sais tietää. Ainakin viime vuonna olivat laittaneet ensin yliopistoiden seinään, sitten tuli nettiin keskiyöllä (olikohan su-ma välinen yö) ja viimeiseks kirje.

        Ei tahtois jaksaa odottaa.

        Mä haluaisin joko aikuispuolelle tai vanhus tai vammaistyöhön... se sitten selvinnee myöhemmin, jos pääsisi sisään.


    • tron2

      Muistaako joku, mihin aikoihin mahtoi tulla yliopistojen seinille?
      Ei jaksais koko päivää siellä ravata :D

      • Sisp

        Katselin tuota viime vuoden ketjua ja siellä oli tulleet yliopiston seinälle iltapäivällä. Tai ainakin iltapäivällä näkyneet tulokset.


    • apuaa

      minne sivuille tiedot sitten tulevat kun päätökset tulevat? Tuleeko sinne yliopstohaku.fi -sivustolle heti tieto kun on vain mahdollista vai voiko esim oppilaitosten sivuilta löytyä tieto nopeammin? ahdistavaa odotella kun monet ovat saaneet jo tänään tietää opsikelupaikoista. :D

      • odotellaan

        Tampereen yliopiston sivuilla on,että tulokset julkistetaan 9.7. Tarkoittaakohan se, että viimeistään?


    • tron2

      Mulle tuli ainakin viikkoa ennen tulokset kun ekaa kertaa hain Turun Yliopistoon. En ollut edes ehtinyt alkaa jännittämään tuloksia, kun kuulin veljeltä että olinkin päässyt. Kyllä se on siis yleensä se viimeistään päivä, ei se ehdoton julkaisupäivä.

    • regreg

      kirje sisäänpääsystä tulee parin päivän viiveellä? miltä sivustolta oman sisäänpääsyn näkee nopeiten, yliopstojen sivut vai yliopstohaku?

    • KirppuK

      Viime vuonna tuli tieto kaksi päivää ennen ilmoitettua :) Samoin ilmeisesti toissavuona..

    • 23455

      Odotusahdistus. Mites muilla? Luin jo Juhilan yhteisösosiaalityön lähtökohdat-osion. varmistin vielä, että ydinsisältö Juhilan tekstistä ei sellaisenaan esiintynyt esseessäni:) Kuinka paljon ajattelivat rokottaa pisteitä?

    • Yääll

      Kyllä on täälläkin, kyl ne varmaan ens viikolla tulee ainakin yliopistojen seinille. Ainakin toivon niin. Ja mitä enemmän muistelee mitä on kirjoittanut, niin sitä epävarmempi olo. ..

    • fifalover

      Ilmotelkaa täällä sitten heti, kun tuloksia rupee jossain näkymään!

    • täällähän minä

      sanoisin, että tulokset tulee loppuviikosta. Sellainen kutina edellisvuosista.

      • mhhh

        Niin mustakin tuntuu. Tänään oli tullut osa yhteiskuntatieteellisten aineiden tuloksista Turussa. Voi, että jännää... Ei jaksais odottaa.


    • 24ddd

      kyllä ahdistaa. sosiaalityöhön tulee niin mylhään tulokset verrattuna että osa on tietänyt oman kohtalona yliopstosta jo viikkoja. onkohan tällä vaikutusta asunnon hankintaan jos opiskelemaan sitten pääsee, eikai me tulla liian jälkijunassa jos yliopstokyliin mielii?

      • 24dddd

        nimim. kyllähän tässä kerkeää jo tällaisiakin asioita huolehtia :''D jospa ne tulokset nyt tulisi ensin ennenkuin sen suuremmin näistäkään huolta alan kantaa. huoh :D


    • eeeeee

      tiedättekö tuleeko yliopistohaku.fi sivulle tieto heti puolenyön jälkeen kun tulokset päättävät jonain päivänä tulla?

      • Kll

        Muistaakseni viime vuonna meni niin, että yliopistolla näkyi pe ja su-ma välisenä yönä heti 24 jälkeen näkyi yliopistohaussa. Mutta voihan olla, et menee eri tavalla tänä vuonna.


      • Hermoromahduuuuuuus
        Kll kirjoitti:

        Muistaakseni viime vuonna meni niin, että yliopistolla näkyi pe ja su-ma välisenä yönä heti 24 jälkeen näkyi yliopistohaussa. Mutta voihan olla, et menee eri tavalla tänä vuonna.

        Voisikohan yliopistolle sitten soittaa ja pyytää jotain katsomaan tuloksia omasta puolesta, jos on jo perjantaina? Itse kun asun toisella puolen Suomea ja hakemani koulu toisella, niin kuumottaa ajatella, että jotkut pääsevät katsomaan paikan päälle ja meikäläinen jännittää viikonlopun yli :))


      • jep123
        Hermoromahduuuuuuus kirjoitti:

        Voisikohan yliopistolle sitten soittaa ja pyytää jotain katsomaan tuloksia omasta puolesta, jos on jo perjantaina? Itse kun asun toisella puolen Suomea ja hakemani koulu toisella, niin kuumottaa ajatella, että jotkut pääsevät katsomaan paikan päälle ja meikäläinen jännittää viikonlopun yli :))

        Muistaakseni luin jonkun yliopiston sivulta, että voi soittaa kansliaan julkaisupäivänä ja kysyä tulosta. Mut olisivatpa niin fiksuja, että laittaisivat samaan aikaan yliopistohaku.fi:n, ettei tarvitse odottaa koko viikonloppua jännityksessä, niin kuin viime vuonna.


      • vielä jaksaa
        Hermoromahduuuuuuus kirjoitti:

        Voisikohan yliopistolle sitten soittaa ja pyytää jotain katsomaan tuloksia omasta puolesta, jos on jo perjantaina? Itse kun asun toisella puolen Suomea ja hakemani koulu toisella, niin kuumottaa ajatella, että jotkut pääsevät katsomaan paikan päälle ja meikäläinen jännittää viikonlopun yli :))

        tulokset julkaistaan yleensä myös yliopistojen nettisivuilla.


    • troan

      Itse asun asun Turussa ja menen käymään huomenna yliopistolla, jos joku kaipaa niin voin ottaa kuvan sisäänpäässeistä ja lähettää sen spostillä :)

      • 3+12

        Joku voisi ottaa rovaniemeltäkin?? :') ihan kauheeta tää odottelu. Kaikki muut ovat jo saaneet tietää...


    • norppa1

      Täälläkin yksi pitkänmatkalainen ilmoittautuu.. Jos joku käy Jyväskylässä, Kuopiossa tai Rovaniemellä katsomassa (ja kuvaamassa :D) tuloksia, niin tännekin saisi mieluusti heittää kuvaa sähköpostiin: [email protected] :) Raastavaa tämä jännitys ja odottelu!! :)

    • cxcxcxxcxcxc

      Tein itse kokeen Helsingissä ja hain Tampereelle, Kuopioon ja Rovaniemelle.
      Tuleeko tänään näkyviin pisterajat, vai ainoastaan päässeiden nimet?

    • afsdf

      ilmeisesti tänään ei tule vielä mitään. Tiistaiksi ovat tuloksia povanneet.

      • 4+3

        Tiistaina vasta??!huooooh. Mistä tiedät, kuka povasi? Täällä ainakin yliopistohaun maaninen sivupäivittely jatkuu heti maanantaiaamusta :D tosin mun tuurilla lukee "varasijalla" ja jännitys jatkuu entistä pahempana kun joutuu odotteleen tarkempaa sijoitusta ja pisteitä...aina elokuulle asti.. -.-' no, onneks on muitakin kanssakärsijöitä.


    • fdsgsd

      soittelin kuopioon ja sieltä sanottiin, että tiistaina aikaisintaan, vaikka virallinen päivä onkin 9.7. :) Mut luulisi, että tiistaina ne viimein tulee, siltä se vähän kuullosti! Tää on aika naurettavaa miten muilla on tullu tulokset jo aikoja sitten, luulisi että näitä pitäisi ihan reiluuden merkeissä edes suurinpiirtein samoihin aikoihin muiden alojen kanssa julkistaa, mehän jäädään ihan jalkoihin asunnon hakemisessa. :(

      • böh

        Mä en kestä! Olin niin varma, et tänään tulee yliopistolle. On tullut monena vuotena aiemminkin... böh. Harmittaa, kun pitää viikonloppu vielä jännittää...


      • adsfsfg
        böh kirjoitti:

        Mä en kestä! Olin niin varma, et tänään tulee yliopistolle. On tullut monena vuotena aiemminkin... böh. Harmittaa, kun pitää viikonloppu vielä jännittää...

        niimpä minäkin olin ihan varma, että tänään ne saadaan vihdoin tietää! Kauheeta kun tuntuu ettei muuta pysty edes ajattelemaan kun tuloksia. :/ Ja kuitenkin lopussa tulee vaan 'hylätty' :D


    • wwsd

      herätellään keskustelua! mukavampaa yhdessä jännittää. :) Joko jännittää, oliskohan tulokset yliopistohaku.fi:ssä jo keskiyöllä? :)

      • Juz

        Jos tulokset tulee huomenna, niin on keskiyöllä yliopistohaku sivulla!:)


    • Hakija

      Helsinkiin hain. Koe meni tosi hyvin, pelkään että jää muutamasta pisteestä kiinni sisäänpääsy mutta silti kyttäilen nettisivuja.

    • wqddwsa

      apua, jos todellakin keskiyöllä tulos jo selviää! Sitten se on todellista, nytkun on vielä niin helppoa haaveilla opiskelupaikasta, ajatella että huomenna sitä jo saattaa tietää missä seuraavat 5 vuotta asustaa. jaiks! On tätä tietoa jo monta viikkoa odoteltukin :D

    • Norppa1

      Täälläkin jo jännitys huipussaan! Toivottavasti tosiaan olis jo keskiyöllä tulokset näkyvillä yliopistohaussa. Koko ajan pyörii päässä tulokset ja viime yönä näin jo untakin, että yliopistohaussa oli ilmestynyt tuloksen kohdalle kuva-arvoitukset.. :D hohoi, onneksi ei enää kauaa! :D

    • wfwerwe

      hahah, kuva-arvoitukset, ihanaa :D täälläkin ollaan yhteensä jo kolme kertaa uneksittu tuloksista! Ulkonakin ois niin kiva ilma mut tuntuu ettei osaa oikein mitään tehdä ja rentoutua kun kokoajan pyörii vaan tämä mielessä. :D

    • 23467

      Ihanan positiivisia kommentteja. Vaikka koe meni kokonaisuudessa hyvin en uskalla olla optimisti kun jos sitä on taas kuvitellut asiassa erilailla kuin tarkastajat.. Elämä jatkuu silti..

    • apuaaaaa

      kylläpä jännittäää!

    • wssdw

      onko muita tulosten odottelijoita?wq

    • xcxcxcxcxcxcxc

      Kertokaa pisterajat eri paikkoihin heti, kun tiedot tulee julki.

      kiitos.

    • Näkyy

      Tulokset näkyvät yliopistohaku.fi. "Varalla" lukee taas... Olispa kiva tietää monesko varasija...

    • ;()€8

      Joo varalla Helsinkiin.

    • norppa1

      Täällä päästiin kakkos vaihtoehtoon eli Kuopioon, JEEE! :) Onnea muillekin!!

    • Hakija

      Jäin varasijalle, netistä ei näe tarkempia pisteitä mistään vai näkeekö?

    • plääh

      Helsinkiin varalla.

    • Jihuuuu

      Tampere kutsuu! :)

    • 45987

      47 pistettä on alin Tampereelle. Itse sain 42,5, josta 14 varasija Helsinkiin. Aineistokokeetsta 19 pistettä,ei ihan nappiin mennyt.

    • xccxcxcxcxxc

      Aika korkea pisteraja tampereelle. Voisiko joku laittaa Kuopion ja Rovaniemen pisterajat myös?

    • plääh

      Eli onko Tampereelle korkeampi pisteraja kuin Helsinkiin? Itselläni oli ensimmäisenä hakuna Hesa, toisena Tampere. Tampere nyt hylätty, Helsinki varalla.

      Vai meneeköä tämä nyt niin että kun Hesa on varalla Tampere on hylätty, ei siksi että pisteet ei välttämättä olisi riittäneet, vaan siksi että ensisijainen hakukohde on varasijalla?

      Helsinkiin on lähes mahdoton päästä varasijalta, joten jos Tampere on sillä perusteella pudotettu pois niin aika kurja juttu.

    • xccxccxcxxcxc

      Ainoastaan ensimmäiseen hakukohteeseen voi päästä varasijalle.

      • xccxxcxccxcxcxcxcx

        Siis ei tietenkään mitään tekemistä sen kanssa pääsitkö Tampereelle vai et.
        Mikäli olisit päässyt Tampereelle, niin sinut olisi hyväksytty sinne ja samalla olisit varasijalla Helsinkiin. Helsinkiä on kyllä aika turha laittaa edes hakukohteeksi, jos joutuu samalla käymään töissä ja pyörittämään arkea, kun lukee kokeiseen.


    • tarkennus

      "Hakijan tultua valituksi johonkin sosiaalityön yhteisvalinnan hakukohteeseen, hän ei enää ole varasijalla muihin yhteisvalinnan hakukohteisiin, eikä voi jäädä jonottamaan yhteisvalinnan sisällä mihinkään muuhun hakukohteeseen."

      Itse pääsin tokaan hakukohteeseen ja se ah niin saavuttamaton Helsinki on hylätty, ei varalla. (Mutta ei sinne hakeminen mielestäni turhaa ollut vaikka olikin työ ja muuta elämää, jokuhan aina pääsee.) Onnea opiskelupaikan saaneille :)

    • 76590

      Kirja on 3 vuotta. Syy korkeisiin pisterajoihin? Jyväskylään ilmeisesti 44 tms.

      • Turkulaistuva

        Tuo voi olla yksi syy. Onnittelut täältäkin kaikille opiskelupaikan saaneille, itseäni kutsuu Turku!


    • hakija

      Kaikki "valintaryhmien hyväksymisrajat" ainakin mun kirjeessä on tämmöiset, eka yhteispisteet sitten valintakoe:

      Helsingin yliopisto 93,0 // 47,5
      Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 75,5 // 39,0
      Jyväskylän yliopisto 81,0 // 44,0
      Lapin yliopisto 62,5 // 32,5
      Tampereen yliopisto 88,5 // 47,5
      Turun yliopisto 88,0 // 47,0

      Näitäkö joku kyseli? En osaa tuota sen enempää tulkita.

      Itse sain 76,5 // 40,5 ja olin hakenut vain Tampereelle, joten 13. varasijahan se mulle lankes. Minkähänlaiset mahikset päästä sisään, lieneekö mahiksia ollenkaan? Mulla kyllä on jo koulupaikka eikä tämä ollut mulle millään muotoa ensisijainen, mutta saa nähdä vaihtaisinko tähän jos sisään pääsisin... Oon itseasiassa tosi yllättynyt et sain noinkin hyvät (??) pisteet. Tiedä sitten mitä ovat mun katastrofikoetta tarkistettaessa poltelleet. Onnea huisisti kaikille sisäänpäässeille! :)

    • Rollo kutsuisi?

      Onko kenelläkään kokemusta/tietämystä millä varasijoilla on yleensä päässyt vielä sisään Rovaniemelle?

    • bvbvbvbvbvbv

      Varmaan joku 7-10 menee Rolloon varasijalta. Tosin tuo raja 32,5 on sen verran inhimillinen, että jos se jää alittamatta, niin kannattaa tietysti miettiä onko oikea ala ollenkaan?

    • effew

      pisteen päässä rovaniemen rajasta... voi kun olisin sen laittanut ekavaihtoehdoksi ni oisin päässy varmaan varalta sisään.

    • turun murre

      43 pistettä ja jäin Turun veneestä. :/ Ääh. Toivottavasti mallivastaukset julkaistaisiin pian, jäin miettimään mikä meni noin pieleen monivalinnoissa. Ne ratkaisivat oman geimini.

    • turun murre

      Kiitos! En huomannut niitä kun aamusella yritin etsiä.

    • jalkapalloinen

      Pääsin kuopioon, se oli toinen vaihtoehtoni. Haluaisin sanoa kaikille jotka eivät päässeet tai jäivät varasijoille- yrittäkää ihmeessä uudestaan! Olen 21-vuotias ja tämä oli kolmas kerta kun hain yliopistoon. Luin marraskuusta asti, opettelin tutkijoiden nimiä ulkoa, tein miellekarttoja, ja silti pelkäsin koko ajan, etten pääse sisään.

      Sosiaalityö on ainoa ala, josta olen ikinä haaveillut. Jos ajattelette samoin, yrittäkää niin kauan, että pääsette.

    • ööhu0
    • jeesboxxxxi

      Pari pistettä jäi Kuopiosta, Rovaniemelle sisään.
      Se on sitten muutto etelästä pohjoiseen.
      Tämä on nyt tehtävä,

    • hipitihipsis

      Heippa tyypit

      Tämä oli ihan jännä keskusteluketju. Pysyttelin tosin poissa täältä juuri ennen koetta ja sen jälkeenkin (en ole koskaan pitänyt kokeiden puinnista ennen mallivastausten ja tulosten saapumista).

      Minäkin pidin Juhilan kirjasta. Ei sen tuon teoreettisempi olisi varmaan kannattanutkaan olla. Pelkäsin kyllä etukäteen, mitä hepreaa se saattaisi sisältää. Lukiossa vedin enemmän fyssaa ja kemiaa kuin mitään yhteiskuntatieteellistä...mutta lukiosta on nyt jo aikaa.

      Hain Kuopioon, osittain yllätyksekseni myös pääsin. Sielläpä siis.

    • Taas varalla

      Onko tietoa, miltä varasijalta on vielä realistisia mahdollisuuksia Kuopioon? Miten aikaisempina vuosina?

    • sittenlokakuussa

      nyt ulosjääneille, syksymmällä sitten perustetaan sosiaalityö 2015 -ryhmä facebookkiin ja tsempataan siellä toisiamme! Tänä vuonna fb:n puolella oli oikein mainio ryhmä sosiaalityöstä josta oli paljon apua luku-urakkaan, kun ihmiset kyselivät toisiltaan olennaisia asioita, listasivat käsitteitä jne. Ja korkea prosentti ryhmässä olleista pääsi myös sisään. Yhteisöllisyydellä vedetään kaikki itsemme ens vuonna sisään!

    • dandandan

      Määh, en päässyt Helsinkiin ja se oli ainoa vaihtoehto. Yllätyin kuitenkin saamistani pisteistä aineistokokeeseen liittyen positiivisesti, ostin kirjan ihan viime tingassa ja luin työmatkoilla eli ei ollut panostuskaan ihan sitä luokkaa, kuin olisi pitänyt. Ensi vuonna uudestaan ja paremmalla sykkeellä :)

    • gikj

      Jos puoli pistettä jää tuosta Tampereen rajasta, niin mitkähän mahikset päästä sisään varasijoilta?

    • Ohi on

      Jyväskylään hain, mutta Kuopioon pääsin. Vähän kiperä juttu, kun muutto Kuopioon ei elämäntilanteen takia ole mahdollinen. Tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, ettei minulla ole varaa olla ottamatta paikkaa vastaan. Kaipa se opiskelu jotenkin Jyväskylästäkin käsin luonnistuu.

      Saattaa muuten olla tyhmä kysymys, mutta tarkoittaakohan "hylätty" hakutuloksissa sitä, ettei ole päässyt edes varasijalle?

    • Tiedoksi

      Hakijan tultua valituksi johonkin sosiaalityön yhteisvalinnan hakukohteeseen, hän ei enää ole varasijalla muihin yhteisvalinnan hakukohteisiin, eikä voi jäädä jonottamaan yhteisvalinnan sisällä mihinkään muuhun hakukohteeseen. Mikäli hakija ei ole valinnan ensimmäisessä vaiheessa tullut valituksi mihinkään hakemistaan sosiaalityön yhteisvalinnan hakukohteista, mutta hän on saavuttanut valintakoevaatimuksissa valintakokeelle määritellyt pisterajat, hänet asetetaan valintakoemenestyksen perusteella varasijalle.

    • Sanni2

      Olen varasijalla 7. Turkuun. Ei mitään toivoa päästä sisään mutta aineistokokeen 28 pistettä lämmitti mieltä. Olisi vaan pitänyt jättää ei varmaa tietoa olevat kohdat tyhjiksi. Onnea valituille :)

    • pöpözz

      Pääsin Kuopioon sisään yhteispisteillä 99. Pääsin myös terveydenhoitajaksi lähelle asuinpaikkaani. Kumpihan olisi parempi valita jos pyrkii psykologiaa opiskelemaan Joensuuhun ensi vuoden haussa..?

    • minässs

      menisin henk.koht. silti sosiaalityöhön. Hipoo edes hieman lähemmän psykologiaa kuin terveydenhoitajan opinnot, mitkä ainakin alussa on enemmänkin terveyttä tutkivia yms. Toisaalta psykaa on niin vaikea päästä opiskelemaan, että melkein harkitsisin onko järkevää opiskella samaan aikaan kun lukee pääsykokeisiin..

    • aapuuva

      Jäin pisteen päähän lapin rajasta. Monet sanoo, että jos ei lappiin pääse niin pitäisi harkita onko sinusta edes sosiaalityöntekijäksi. Onko muita jotka yrittävät toista kertaa, koska jäivät lapin ulkopuolelle? Olisin päässyt helposti sisään, mutta menin arvaamaan pariin kohtaan monivalinnoissa ja se verotti pisteitä roimasti. Silti tuntuu epävarmalle, olisiko lappiin oikeasti pitänyt päästä? Motivaatio alaa kohtaan on kova, mutta näistä puheista on herännyt pieni epäilys omasta pystyvyydestä..

    • Läpinnoita

      Niin, siis akateeminen tutkintohan se on, ei "käytäntö" touhua niinkään - vaatii paljon lukemista ja kognitiivista kykyä, mitä nyt jossain määrin tuo pääsykoe mittaa, motivaatiota ehkä enemmän. Kyllähän ne alkuvuodet sujuu kaikilla, ketään ei juuri hylätä tenteissä, mutta loppupäässä opintoja voi tulla seinä vastaan - aika abstrakteilla leveleillä siellä mennään. Ehkä AMK voisi olla se juttu?

    • mikätulevaisuus

      sosionomiksi on yritetty. Pisteet eivät riitä edes pääsykokeeseen. Oletteko tosissaan sitä mieltä, että yrittäminen on turhaa jos lappiin jää pisteen päähän? Ei näitä tutkintoja oikein puussa kasva. Sosionomi/sosiaalityöntekijä that's it. Mitä sitä sitten elämällään tekee jos kumpaankaan ei pääse, eikä muu oikein kiinnosta.

    • Läpinnoita

      Yrittämään vaan. Kyllä ne yliopistot kaikista leipoo sosiaalityöntekijöitä - vaatimuksia on helpotettu takavuosiin verrattuna rutkasti - sen verran kovat ulkoiset paineet on kouluttaa lisää sosiaalityöntekijöitä kun niistä on niin kova pula. Kovin kepoisia näyttävät nuo gradutkin olevan nykyään kun entiseen vaatimustasoon vertaa.

      • Ohi on

        Minusta on melko hupaisaa, että sosiaalityöntekijältä edellytetään maisterintutkintoa ja siis gradun tekemistä. Tunnustan avoimesta, etten tule panostamaan graduuni yhtään enempää, kuin on välttämätöntä läpipääsemiselle.


    • Talentia?

      Muissa sivistysmaissa sosiaalityöntekijä on lähinnä alempi korkeakoulututkinto. On resurssien haaskausta, että Suomessa se on ylempi korkeakoulututkinto.Liittyy lähinnä professorien ja muun yliopistoväen turhamaisuuteen ja kilpailuun statuksesta sekä epäonnistuneeseen pyrkimykseen hilata palkkausta ylöspäin.Voisi siis olla alempi tutkinto ihan hyvin ja tutkimusta varten sitten tarkasti kiintiöityjä koulutusväyliä ylempiin tutkimusorientoituneisiin tutkintoihin.

    • cxcxcxcxcxxccx

      Varmaan tuo ylempi tutkinto liittyy lähinnä siihen, että jos haluaa sossusta edetä vaikka sosiaalityön johtajaksi tai hallinnollisiin töihin, niin tarvitsee ensin käytännön työkokemuksen ja akateemisen pohjan.

    • 66g

      Johtajan pesteillä ja ns. paremmilla asiantuntijatöillähän tätä tutkintoa kaupataan. Mutta montakos ihmistä esimerkiksi vuotuisesta sisäänotosta etenenee isoksi päälliköksi. No ei kovin moni.Niihinkin töihin on hallintotieteilijöitä tulossa.

    • sananhelinäävai

      On tuhoisaa, jos sosiaalityöntekijä itsekään ei lähtökohtaisesti arvosta ammattiaan ja yhteiskunnallisesti tärkeää työtään. Se, että kokee pätevän (rivi)sosiaalityöntekijän tutkinnon vaatimuskriteerit (ylempi, maisteri..) liian korkeina tai muuten vain liioiteltuna "resurssien haaskauksena", kuvaa ikävästi juurikin tätä vallitsevaa yhteiskunnan ilmapiiriä. Tuntuu välillä, että ihmisiltä puuttuu kokonaan realistinen käsitys käytännön sosiaalityöstä. Ei siihen tarvitse Kirsi Juhilan pääsykoekirjoja ymmärtääkseen, että sosiaalityöhön - ja yleensäkin sosiaalialalle - tarvitaan laaja-alaista osaamista ja tietotaitoa sekä perspektiivejä saavuttaakseen riittävät ammattitaidot. Sosiaalityö ja kaikki työnkuvat, jotka vaativat sosiaalityöntekijäksi pätevöittävää tutkintoa, ovat käytännönläheistä ja vaativat paljon ihmistuntemusta ja vahvaa työmoraalia. Samalla se on kuitenkin usein arkaluontoista, moninaista ja jatkuvasti tarkkaa yksityiskohtaisella nippelitiedolla pelattavaa hommaa. Mielestäni olisi hullua, jos sosiaalityöntekijäksi pätevöityisi vain kolmen vuoden koulutuksella.

      On jotenkin surullista, että tämäkin keskustelu (joka on siis alunperin pääsykokeisiin liittyvään tarkoitettu) kääntyi näin. Toki on hienoa, että aiheesta syntyy keskustelua ja pohdintaa, mutta kauhistuttaa, että jotkut itse alaa opiskelevat tai sillä työskentelevät ovat hukanneet ammattiylpeytensä. Sehän on melkein se ainoa asia, mikä sosiaalialan arvostusta kannattelee: omistautuneet, filantrooppiset työntekijät, jotka ymmärtävät työnsä merkityksen yhteiskunnan hyvinvoinnin ja vakauden kannalta. Ja milläpä muulla sitä arvostusta voidaan ammatillisesti mitata jos ei rahalla. Eli tämä "epätoivoinen pyrkimys hilata palkkausta ylöspäin" ei ole pelkästään akateemisten tutkijoiden ja hienostelevien professoreiden, vaan palkka-asiat koskettavat koko sosiaalialan työntekijöitä - aina maisteritutkinnon sossutantoista mielisairaanhoitajaksi koulutettuihin sosiaaliohjaajiin ja kaikki siinä välillä. Suurena epäkohtana on liittojen surkea toiminta (viittaan nyt Talentiaan, joka keskittyy hoitamaan erityisesti sossujen asioita). Jos yhden ammattikunnan palkat junnaavat matalalla niin loputkin (alemman tason koulutuksella) junnaa. Matala palkka ei siis johdu vain niin yksikertaisesti huonosta taloustilanteesta ja julkisesta rahoituksesta, vaan yleisellä ammatin arvostuksella on oma suuri osansa. Jos työntekijät eivät itsekään arvosta omaa ammattiaan, kuinka he ikinä voivat vaatia lisää arvostusta tai palkkaa muilta tahoilta???

      Minä henkilökohtaisesti en todellakaan ole mikään idealisti enkä edes koe mitään varsinaista "kutsumuksellisuutta" tätä työtä kohtaan, koska en jaksa uskoa onnellisiin loppuihin tai maailman parantamiseen askel askeleeltakaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö voisi taistella omien (tulevaisuuden ammattiini liittyvien) asioideni edistämiseksi. Minäkin olisin voinut kouluttautua vaikkapa metallialalle tai aseteollisuuteen, lakkoilla vähän muun ammattiporukan kanssa ja lyödä rahoiksi, retostella sillä sitten hiukan, äänestää kokoomusta ja elää mukavasti. En kuitenkaan koe sitä yhtä mielenkiintoisena tai yhteiskuntaa hyödyttävänä kuin sosiaalityön.

      En myöskään ole itse vielä missään törmännyt, että sosiaalityön tutkintoa olisi mitenkään kaupattu paremmilla pesteillä tai merkittävillä etenemismahdollisuuksilla. Sehän olisi vai myrkkyä kaikille osapuolille, sillä kyllä jokaisen sosiaalityöhön hakeutuvan tulee tietää realiteetit jo alusta lähtien. On kyllä totta, että osa sosiaalityön tutkintoon hakevista on puhtaan akateemisesti/tutkimuksellisesti kiinnostuneita (ja toinen ääripää taas näitä Juhilan kirjassakin mainittuja ns. "epäonnistuneita sankareita"). Mutta siksi onkin tärkeää, että vaadittava tutkinto on ylemmän tason, jotta voidaan varmistaa, että sosiaalityöntekijöinä toimii valveutuneita ja ammattitaitoisia henkilöitä, joille on muodostunut mahdollisimman reaslistinen kokonaiskäsitys laadukkaan tietopuolen sekä käytännön koulutuksesta. Toki voidaan miettiä, pitäisikö koulutukseen lisätä enemmän käytäntöä tai jollain muulla tapaa muokata opetusta, koska valitellaan, että sossuiksi (erityisesti vaativaan lastensuojeluun) päätyy kylmiltään liikaa nuoria kokemattomia vastavalmistuneita, jotka ovat istuneet kaikki vuodet koulunpenkillä näkemättä koskaan läheltä sitä likaista ruohonjuuritasoa. Pointti on kuitenkin se, että oli koulutusmuoto tai työelämäänsijoittuminen mikä tahansa, liikaa ei voi sosiaalityöhön kouluttautua! JA jos ei ole alkuunkaan mitään intoa tai effortia kouluttautua/pätevöityä (kuin juuri sen pakollisen gradun rimaa hipoen) niin eipä sitä sitten olekaan hirveästi mahdollisuuksia edetä...

      Kaiken kaikkiaan kannattaa ottaa itseltään kaikki luulot pois, jos aikoo ryhtyä sosiaalityöhön. Tärkeimmäksi näkisin alkaa rakentamaan hyvissä ajoin tervettä asennoitumista ja ammattiomakuvaa.

    • cvvcvccvcvcvcvvc

      Kannattaa myös suhteuttaa vähän tuo palkkaus. Alalla on kuitenkin hyvä työtilanne.
      Nykyisessä työssäni istuu maistereita KTM:stä FI:hin 2000 euron bruttopalkalla (kaupallinen ala).
      Tilastot hämäävät helposti ihmisiä, koska pienet marginaalit niitä nostavat. Lamaa voi käydä omin silmin katsomassa työpaikoilla.

    • #%^

      Sosiaalityön työllistävyys on yksi tekijä mikä motivoi hakeutumaan koulutukseen. En nyt ole ihan varma onko tuo yhteisvalinta hyvä asia. Saa olla onnellinen jos opiskelupaikan sai etelä-Suomesta. Aika tuuripeliä. Juhilan kirja on laaja, ja sitten aineistokoe on tosi suppea otanta kirjasta ja siitä valinnat. Hirveä työ lukea kirjaa. Harkitsen kaupallista alaa,kun perushoitotyöhön minusta ei ole. Tuo työllisyystilanne on vaan kysymysmerkki.

    • hmmmhhhh

      Itsellä tradenomin paperit pääkaupunkiseudun amk:sta, monella tutulla ekonomin laput. Lähden nyt opiskelemaan sosiaalityötä (josko tästä kaupallisesta lapusta olisi pientä hyötöä myös tulevaisuudessa, kun valmistuu sosiaalisedäksi)

      Ystävällinen neuvo: mikäli sinulla ei ole suhteita, niin harkitse kaupallisia opintoja hyvin tarkkaan. Osa työllistyy ihan hyvin, suuri osa tekee kuitenkin pätkää, matalapalkka-alaa tai istuu kortistossa. Ei tutkinnossa sinäänsä mitään vikaa ole, mutta tradenomeja / ja jopa tänä päivänä ekonomeja valmistuu vähän turhan suuri määrä ajatellen työmarkkinoiden tarvetta.Samoista vähistä hommista kilpailee sitten myös moni FI, YHTM ja VTM.

      Suosittelen ennemmin teknistä alaa. Esimerkiksi rakennusinsinööri (amk) tai diplomi-insinööri LUT tai Aalto (mikäli rahkeet riittävät).
      Mikäli tradenomiksi tai ekonomiksi päättää opiskella, niin rahoitus on ylivoimaisesti turvallisin valinta.

    • hmmmhhhh

      *FM ja YTM siis.
      Kaupallinen ala ei ole niin eksakti pätevyyksistä, vaan ihmiset tulevat erilaisista taustoista. Mikäli saisin nyt päättää, niin erikoistuisin johonkin osa-alueeseen ja suorittaisin siitä kaikki mahdolliset sertifikaatit, joihin on varaa. Opiskelisin Adoben eri ohjelmistot ja ottaisin avoimesta tietojenkäsittelytieteen puolelta kursseja, jotta ymmärtäisin ohjelmistoja ja niiden suunnittelua.

      Kaupallinen tekninen osaaminen yhdessä parantavat merkittävästi omaa asemaa työmarkkinoilla.
      Uskon kaupallisesta alasta olevan tosin hyötyä myös sosiaalityössä, jos ajattelee yhteiskunnan nykyistä suuntaa.

      Nyt meni hieman offtopickiksi, mutta keskustelu onkin tämän vuoden pääsykokeiden osalta ohitse. Onnea opintoihin! Henkilökohtaisesti koen suurtaa mielenkiintoa sosiaalityötä kohtaan.

    • daskapital

      Komppaan todella. Hyvät aloittavat sosiaalityön opiskelijat, opiskelkaa ihmeessä kauppatieteitä sivuaineeksi ja varautukaa työskentelemään itse yrittäjinä tai palkattuna yritykseen. Niin tämä maailma tulee tälläkin saralla kehittymään.

      • nonih

        Relevanteimpia sivuaineita sosiaalityön opiskelijoille ovat kyllä edelleen oikeustieteet (lähinnä sosiaalioikeus ja hallinto-oikeus), mikäli niiden opiskelu on mahdollista, sekä esim. psykologia. Kauppatieteet eivät varsinaisesti valmenna yrittäjänä toimimiseen. Joistain taloustieteen ja laskentatoimen peruskursseista voi toki olla hyötyä.


    • kiinnostaa91

      Mitä arvelette, mikä on on suosituin puolue sosiaalityön opiskelijoiden keskuudessa/ tai kannatusjakauma puolueittain? Kertoo varmaan opiskelijoiden arvomaailmasta.

    • xccxxccxcxxcxc

      SDP, Vasemmisto, Vihreät....

    • kscpfmekjx

      KD, Keskusta...ainakin yliopistossa X kovin moni sosiaalityön opiskelija on maailmankatsomukseltaan kovin uskonnollinen, jopa niin että mihinkään bailauskulttuuriin ei olla nuoruusvuosina kasvettu ja se vähän tylsistyttää opiskelijaelämää...

    • wannabe sossu

      Olisi myynnissä eximian valmennuskurssimateriaali jos jotain kiinnostaa. Power pointit luennoilta ja omat muistiinpanot kaupan päälle. 50e. Saa jättää spostiosoitteen :)

      • Hahahdfkfkfo

        Eihän sitä tiiä mikä kirja on ens vuonna...??


      • goingtobe

        Moikka! Vieläkö vapaana, olen kiinnostunut, mihin sähköpostiosoitteeseen voin laittaa viestiä? :)


    • Opiskelemaan94

      Alkais jo! Täällä yksi fuksi puhkuu intoa!

    • Lady94

      Siis aika vanhoja ihmisiä oli fukseissa. No, kai se on rikkaus... :-)

      • fossiilifuksi 80-l.

        Älä turhaan huoli, kyllä te teinitkin varmasti pysytte meidän konkareiden matkassa! :)


    • ootz

      Juhilan kirja näyttää taas olevan pääsykoekirjana tänä vuonna?

    • kd,mlos

      UUSI KETJU AVATTU JO- SIIRRY SINNE

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2029
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1465
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1445
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1176
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1149
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      894
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      860
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      755
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      271
      707
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      685
    Aihe