Pc + karttaohjelma + AIS vastaanotin/lähetin ??

jukkavaara

Haluaisin valjastaa tietokoneen navigointiin. Samaan kasaan mielellään ottaisin lähettävän AIS:n. Ennen navigointi on tehty kartoin ja erillisin laittein. Nyt ajattelin, että toi AIS olis hyvä, ja ei huvittaisi enään hommata lisää palikoita, vaan keskittää kaikki yhdelle hyvälle pc:lle. Toki varmuudenvuoksi muutkin laitteet jää käyttöön.

Mitä ohjelmia suosittelette? Loisto? Toimiiko AIS siinä?

Mitä eroa on A ja B luokan AIS:laitteilla?

Ympäristö ja sähköt sallii hyvin normaalin pc:n käytön. Ja samalla reitit ja sijainnit, yms. yhdelle isolle näytölle. :)

22

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukkavaara

      Niin, myös ehkö navtex-tyyppinen vastaanotto olis aika poikaa. Onnistusko pc:llä?

    • Sea Clearilla

      http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/index.html, fäällä on jotain Ais ohjetta. Kun klikkaat koulutus/projektit. Jos ei ole vielä Sea Clear navigointiohjelmaa, niin kokeile sitä. SC:n käyttämiksi WCI-tiedostoiksi muunnettuja kartta CD-levyjä "pyörii" varmaan jokaisessa merenrantakaupungissa.

    • opencpn

      Lataa ilmainen OpenCpn (opencpn.org), myös AIS toimii tässä.

    • Mediterraneo III

      Omassa veneessä PC-softana Maxsea Timezero Navigator. Toimii AIS-tuki ja ollut helppo käyttää.

    • -Mika-

      AIS A.n ja B:n ero on siinä, että A on tarkoitettu ammattimerenkulkuun ja B on tarkoitettu huviveneille. Niillä on erilaiset lähetyssyklit ja tiedot, mitä ne lähettää.

      • vähänhalvempi

        Ei nyt aiheeseen sinällään kuulu, mutta sama Raymarinen AIS svb:stä n 150 € halvemmalla...
        Panee kyllä väkisinkin miettimään mistä nykyään hankkii, kun hintaerot ovat välilä aika suuret.


      • 20+14
        vähänhalvempi kirjoitti:

        Ei nyt aiheeseen sinällään kuulu, mutta sama Raymarinen AIS svb:stä n 150 € halvemmalla...
        Panee kyllä väkisinkin miettimään mistä nykyään hankkii, kun hintaerot ovat välilä aika suuret.

        ... olet aivan oikeassa, ei liity aiheeseen millään lailla. Vaan eipä ole SVB:n kaverit täällä kyllä kertomassakaan aiheesta millään lailla.


    • jukkavaara

      Joo, kiitti asiallisista kommenteista. Täytyy alkaa tutustumaan. Todellakin hinnat vaihelee paljon eri laitevalmistajilla. Ja tuo fugavi tais olla perskeleen kallis.

      Tietenkin heikoin lenkki tässä navigoinnin kannalta on windows ja nykyisten pöytäkoneiden kovalevyjen huono laatu..

      Näkyyköhän b-luokan AIS tossa marinetrafficissa ?
      http://www.marinetraffic.com/ais/fi/

      • Sea Clearilla

        Vsta -02 Sea Clear tietokonekartta veneilyä takana, tänä kesänä piti ottaa varakone käyttöön, kun 12" läppäri alkoi seisahtelemaan kesken ajon, mutta jäähdyttyään sain koneesta lokikirjan ja trackit talteen, ei mitään korvaamattomia ole tapahtunut.


      • 28m

        Fugawin ohjelma maksaa 300 suomessa, muista maista en tiedä. Itse olen mennyt vuodesta 2007 asti OziExplorer ajantasaiset MeriCD-kartat kombolla, ja pidän tuota plotteriin verrattuna ylivoimaisena. Mutta jos aloittaisin tyhjältä pöydältä, tuo Fugawi veisi varmaan voiton, kun se syö vaikka mitä karttamuotoja sujuvasti ja on viimeistelty Windows-maailmaan hyvin. Myös SeaClear ja OpenCPN on tullut kokeiltua ja Ozilla jatketaan. SeaClear alkaa olla wanha ja OpenCPN:ään en saanut karttoja täsmälleen oikein kalibroitua. OpenCPN on mielestäni ainoa kilpailija Fugawille kun sitä kehitetään oikeasti jatkuvasti, nyt siihen saa mm. tuulitiedot tuotua grib-muodossa, AIS-datan esiin, vektori- ja rasterikartat ja reittien teko on fiksua.

        Ja kovalevyksi ehdottomasti SSD-malli kun niissä ei ole mekaanisia osia. Navigointikäyttöön riittää n. 100 GB malli joita saa alle satkulla.


      • opencpnrules
        28m kirjoitti:

        Fugawin ohjelma maksaa 300 suomessa, muista maista en tiedä. Itse olen mennyt vuodesta 2007 asti OziExplorer ajantasaiset MeriCD-kartat kombolla, ja pidän tuota plotteriin verrattuna ylivoimaisena. Mutta jos aloittaisin tyhjältä pöydältä, tuo Fugawi veisi varmaan voiton, kun se syö vaikka mitä karttamuotoja sujuvasti ja on viimeistelty Windows-maailmaan hyvin. Myös SeaClear ja OpenCPN on tullut kokeiltua ja Ozilla jatketaan. SeaClear alkaa olla wanha ja OpenCPN:ään en saanut karttoja täsmälleen oikein kalibroitua. OpenCPN on mielestäni ainoa kilpailija Fugawille kun sitä kehitetään oikeasti jatkuvasti, nyt siihen saa mm. tuulitiedot tuotua grib-muodossa, AIS-datan esiin, vektori- ja rasterikartat ja reittien teko on fiksua.

        Ja kovalevyksi ehdottomasti SSD-malli kun niissä ei ole mekaanisia osia. Navigointikäyttöön riittää n. 100 GB malli joita saa alle satkulla.

        Netistä löytyi vektorikartat cm93 OpenCpn:lle, joten mitään kalibrointeja ei tarvita. Koko maalman kartat 0 €,
        OpenCpn on todella hyvä ohjelma ja kehittyy kokoajan, huomattavasti parempi kuin plotterit.


      • dftg778
        opencpnrules kirjoitti:

        Netistä löytyi vektorikartat cm93 OpenCpn:lle, joten mitään kalibrointeja ei tarvita. Koko maalman kartat 0 €,
        OpenCpn on todella hyvä ohjelma ja kehittyy kokoajan, huomattavasti parempi kuin plotterit.

        Kaikki vektorikartat, jos löytyy, ovat piraattikopiota. Suomesta ei yksityinen henkilö voi ostaa vektorimerikarttaa.


      • kartaton
        opencpnrules kirjoitti:

        Netistä löytyi vektorikartat cm93 OpenCpn:lle, joten mitään kalibrointeja ei tarvita. Koko maalman kartat 0 €,
        OpenCpn on todella hyvä ohjelma ja kehittyy kokoajan, huomattavasti parempi kuin plotterit.

        Tommosella open ohjelmalla ei tee mitään jos joutuu kartat varastamaan !! Jos sulla on laillisia karttoja tiedossa niin laitappa linkki !


      • vektoripc
        dftg778 kirjoitti:

        Kaikki vektorikartat, jos löytyy, ovat piraattikopiota. Suomesta ei yksityinen henkilö voi ostaa vektorimerikarttaa.

        Miten niin yksityishenkilö ei voi ostaa vektorikarttoja. Kyllähän noita PC:lle on myytävänä moneltakin taholta.


      • opencpnrules kirjoitti:

        Netistä löytyi vektorikartat cm93 OpenCpn:lle, joten mitään kalibrointeja ei tarvita. Koko maalman kartat 0 €,
        OpenCpn on todella hyvä ohjelma ja kehittyy kokoajan, huomattavasti parempi kuin plotterit.

        Tarkan markan ystävät, tiesittekö, että Navionicsin karttamateriaalin voi kopioida plotterin kortilta viisi kertaa esim. Fugawi ohjelmaan. Jos kortin lainaa hetkeksi kaverilta, ei se edes huomaa mitään, että olet ottanut siltä yhden lisenssin pois. Lisenssi resetoituu joka kerta kun kortille tehdään maksullinen päivitys.


      • kartaton
        vanhami kirjoitti:

        Tarkan markan ystävät, tiesittekö, että Navionicsin karttamateriaalin voi kopioida plotterin kortilta viisi kertaa esim. Fugawi ohjelmaan. Jos kortin lainaa hetkeksi kaverilta, ei se edes huomaa mitään, että olet ottanut siltä yhden lisenssin pois. Lisenssi resetoituu joka kerta kun kortille tehdään maksullinen päivitys.

        OpenCpn ei tunnista laillisesti hankittuja Navinicsin karttoja , niin että se siitä ja sen ylivertaisuudesta !


      • naviand
        vanhami kirjoitti:

        Tarkan markan ystävät, tiesittekö, että Navionicsin karttamateriaalin voi kopioida plotterin kortilta viisi kertaa esim. Fugawi ohjelmaan. Jos kortin lainaa hetkeksi kaverilta, ei se edes huomaa mitään, että olet ottanut siltä yhden lisenssin pois. Lisenssi resetoituu joka kerta kun kortille tehdään maksullinen päivitys.

        Tämä olikin uusi tieto.
        Mahtaako nuo Navionics Android kartat olla kopioitavissa myös PC:lle?


      • dfgy6y7
        vektoripc kirjoitti:

        Miten niin yksityishenkilö ei voi ostaa vektorikarttoja. Kyllähän noita PC:lle on myytävänä moneltakin taholta.

        Tarkeenus: Et voi ostaa Suomen alueen merikartoja vektorimuodossa. Voit ostaa Loisto ohjelmiston ja siihen lisäkarttoja, jotka ovat vektorimuodossa mutta ne eivät toimi muissa ohjelmissa.

        http://www.karttakauppa.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&pageID=18&freePage=373#

        ps.
        USA julkaisee kaikki omat rasterimerikartat verkossa vapaasti käytettäviksi.


      • kartaton
        naviand kirjoitti:

        Tämä olikin uusi tieto.
        Mahtaako nuo Navionics Android kartat olla kopioitavissa myös PC:lle?

        Kuka sanoi että Android karttoja ???
        Mulla on plotterissa ainakin ihan käteisellä ostettuna Navioncsin kortti n. 250€ hintaan !


      • ghgh1

      • cxft67
        ghgh1 kirjoitti:

        No esim Navionics karttoja PC:lle, vektrokarttojahan ne on. Senkun ostaa vaan.

        Kysymyksessä on OpenCPN ohjelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe