Pitkän aikaa eli 18 vuoden ajan suuren eläkeläismäärän eli 5500 ihmisen elämää seurasivat tutkijat Kalifornian Yliopistosta.
Hampaitaan epäsäännöllisen harvoin pesseillä eläkeläisillä oli peräti 65 % suurempi riski sairastua dementiaan kuin hampaansa ja suuhygieniansä päivittäin hyvin hoitaneilla.
Tutkimus julkaistiin Journal of the American Geriatrics Societyssä.
Suuhygienian hyvä hoito ja mielenterveys käyvät käsikkäin
44
182
Vastaukset
- paskahammas
Jospa se onkin niinpäin, että se dementia on jo pikkuhiljaa alkanut, kun ei muista enää pestä hampaitaan.
- Vanhempansa eivät
opettaneet. Lapsi on äitinsä ja isänsä ja olosuhteittensa uhri.
Varsinkin,
jos on menty sieltä kehdosta tänne saakka tuhannen kapakan kautta,- kuten se "uuttera lautta".- Jos sammuu iltaisin,
niin tuskinpa siitä nousee harjaamaan hampaitaan ja hammaslankaa käyttelemään.
- ...
Laskettaneeko dementiaa mielenterveysasiaksi ollenkaan ? Mun muistin mukaan se enenpi oire jostain muusta. Vähän sama kuin yskä. Jos yskittää, syy ei ole yskän, se seurausta jostain muusta.
Otettiinkohan tutkimuksessa huomioon tekohampaat ? Entäs ravinto, entäs ties vaikka mitkä asiat ?
Tollasia tutkimuksia voi tehdä mielin määrin. Nopeesti tuli mieleen, että dementia on oire, jonka oire voi olla hampaitten harjaamisen unohtelu, jotka voivat olla oireita jostain sairaudesta.
Ennen tollasia sanottiin vanhuudenhöperöiksi. Paljon armollisempi ilmaus potilaalle, läheisille ja muillekin, kuin nykyinen lillikanvarsien tutkiminen, josta ei ole mitään hyötyä kenellekään.
Vai oliko aloituksen syy työvoimapoliittinen. Hankitaan suomeen kaikki laitokset täyteen loispummieläkeläisten hampaita harjaavia thaihoitsuja ja dementia vähenee ? Mitäs työttömäksi jääneet dementialääkärit, kortistoonko ?
Typerä tutkimus, ainakin sen tulkinta huuhaapalstalla. Oletettavasti jonkin hammastarhafirman kustantama tutkimus.
=DW=- hampaat...on
Minulla myös pisti ensimmäisenä silmään sana mielenterveys. Sehän on kyllä muutenkin yleisesti käytetty sana näillä palstoilla. Eikös dementia ole kuitenkin muistisairaus.
- Vastaa kokemaani to-
dellisuutta. Juuri noin, juopot ja veltot, mitääntekemättömät sohvaperunat, nillä ei ole omia hampaitakaan.
Kiihottavat itseään formuloilla ja jääkiekkoväkivallalla siinä sohvassa,
Elämänsä hallintakyky puuttuu.
Äiti piti ennen huolta polosta. - natsahammas
Eiköhän tuokin ole taas niitä tutkimuksia, että nälkä siirtyy syömällä.
Masennuksen yksi oire on henkilökohtaisen hygienian huono hoito.
Kuinkahan paljon tuokin huuhaatutkimus on maksanut.
Että hampaidenpesu estää dementiaa. Senhän jo tiedämme, että kahvinjuonti tekee samaa. - Helmet suussa
No jaa, eikö asia ole hieman laajempi eli mielen terveysaste heiluu, kun ihmispoloinen yleensä kokee kaiken pesemisen ja hygieniastaan huolehtimisen täysin turhaksi. Kyllä siihen skaalaan hampaatkin mahtuvat. Mutta että pelkästään hampaista lähdettäisiin tutkaamaan ...
Hammashoito oli aikaisemmin kallista, siis kun kunta ei korvannut mitään. Myöskään puhtoista suuta ja terveitä hoidettuja hampaita ei aiemmin arvostettu. Sen asian voi todeta vaikkapa vanhoista Suomi-filmeistä. Jolloinkin oli oikein muotia teettää tekohampit ja vedättää kaikki hampaat pois, jotta ei tarvitse paikkuuttaa. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa myös käänteisessä merkityksessä.
Tosin tämä nykyinen hysteria valkoisista hampaista ihan kaikilla alkaa hieman tympäistä, varsinkin, kun tutkittua tietoa ei ole siitä, mitä jatkuva valkaisu hampeille loppujen lopuksi tekee. Ainakin vanhemman väen hauraille hampaille en niitä suosittele.Luulenpa, ettei valkoista hammasluuta ole monenkaan suomalaisen suussa luonnostaan. Muistan hämmästyneeni, kun hammaslääkäri vertaili valkoisen paikan värimalleja hampaisiini Sen jälkeen tiesin, etteivät omat hampaani tule koskaan olemaan ihan valkoiset.
Muistan myös, miten joskus aikoinaan naureskeltiin, kun ihmiset valitsivat tekohampaidensa väriksi luonnottoman valkoisen. Heillä oli - ah, niin kauniit .... tekohampaat. ;)- Jos on laitettava
optimisti-orvokki kirjoitti:
Luulenpa, ettei valkoista hammasluuta ole monenkaan suomalaisen suussa luonnostaan. Muistan hämmästyneeni, kun hammaslääkäri vertaili valkoisen paikan värimalleja hampaisiini Sen jälkeen tiesin, etteivät omat hampaani tule koskaan olemaan ihan valkoiset.
Muistan myös, miten joskus aikoinaan naureskeltiin, kun ihmiset valitsivat tekohampaidensa väriksi luonnottoman valkoisen. Heillä oli - ah, niin kauniit .... tekohampaat. ;)n.s. kruunu johonkin kuolleeseen hampaaseen, on sen värivalinta tehtävä hyvässä päivänvalossa, ettei se ole esim. liian valkoinen.
Silloin kaverit voivat ajatella, etä SIINÄ on yksi hyvä hammas! D
- Oikein valkoinen
helmirivi kaulan alapuolella, leuan yläpuolella musta suu.
Onko kaikki hyvin?- jos helmiä
Niinpä, ei auta sormien timantit, jos suu on kuin musta aukko.
- O - O
Tutkimuksia voidaan tehdä alun alkaen tarkoitushakuisesti ja niistä voidaan tehdä monenlaisia tulkintoja. Seuraava tutkimus voi tuoda jotain ihan toisenlaisia yhteyksiä.
Järki sanoo, että dementia ei iske yhtäkkiä, joten sairastuva voi laiminlyödä monenlaisia tehtäviä ennen diagnoosia.
Voisin keksiä monenlaisia tehtäviä, jotka voitaisiin yhdistää samalla tavoin dementikoiden kokemuksina. Jos siivoaa harvoin tai huonosti,
jos laiminlyö vaatteidensa hoitamisen,
Jos yhdistelee hassusti vaatteita pukeutuessaan,
ellei käytä itse kotiavainta, vaan antaa toisten tehdä sen,
ei tee itse tilauksia ravintolassa,
jne, jne- 12 + 12
Vähän mietitytti, kun aikoinaan mentiin anopille kylään, ja hänen ulko-oveaan yritti yläkerran herra avata omilla avaimillaan.
Ei siitä muuten mitään, mutta kun herra ajeli päivittäin Amazonillaan. - koskahan se iskee
O - O, minähän olen sitten ollut koko ikäni kuin valmiiksi petattuna dementialle.
- O - O
Onneksi dementia ei tartu, eikä iske jokaiseen.
Toivotaan, että säästyisimme siltä ja huolehditaan hyvin suuhygieniasta. - Mielenterveyden puut
Kyllähän dementia on mielenterveyden menetys, kun joku sitäkin kyseli.
Jopa mielisairauksillakin, psykooseilla, voi olla elimellinen pohja, syy. Tosta tuli mieleen että luin jostain että dementiaa/alzheimersin alkua voi hidastaa treenaamalla esim. harjaamaan hampaitaan vasemmalla kädellä, jos on oikeakätinen ja päinvastoin.
- ???
Tuo onkin totta, sillä aivosolujen uudenlainenkin liike on hyväksi. Kuin myös kaikki aivojen työskentely.
Siksi viinassa möllöttäminen on sitäkin pahempaa.
Miksi Altian ( = Valtion Viinayhtiö) johtaja sai 200 000 € / vuosi ylimääräistä suuren palkkansa lisäksi? - Liisa S.
Vasen käteni ei osannut harjaa ollenkaan kunnolla liikutella nykyttäen, kuten oikea . Hammastikkua pystyy joten kuten käyttelemään, ja hammaslangalla ' langatessani' tarvitaankin molempia käsiä.
Hammaslääkärini käytti aikoinaan sanaa 'langoittaa', mutta muutti sen minun ehdotuksestani 'langata'-sanaksi, koska langoittaa tuo mieleen jotain muuta, kuin lankojen laittamista paikoilleen. Langata on taas hiukan samaa kuin hangata, ja sehän sopiikin hyvin kuvaamaan hammaslangan virkaa.
.Joo, samoin täällä. Kantsii treenata niitä aivosoluja. Toinen oli kävellä silmät kiinni olohuoneessa. En muista kaikkia niitä hyvä ohjeita miten aktivoida aivoja, olisinkohan aloittanut liian myöhään?
- ◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊
Silmienkin liikkeitä pitäisi joskus harjoitella. Sitä 'ikuisuutta' tarkoittavaa, kyljellään olevaa kahdeksikkoa. Kantsii tehdä kotona, ettei aiheuta väärinkäsityksiä. :DD
- joskus nähnyt...
Joo, se on aika hurjan näköistä, kun joku istuu bussissa ja tekee joutesaan silmäjumppaa, jos ei tiedä mitä siinä on meneillään...
Hampaiden harjaamisesta: tyttärenpojat (5 ja 7) on yökylässä ja kun tarjosin heille hammasharjoja ennen nukkumaanmenoa ne sano mormor, meillä on omat mukana, sellaset mistä painetaan nappia. Pojat hakivat patterikäyttöiset hammasharjansa ja olikin ihan sama kummassa kädessä se oli, puhdasta tuli ja hauskaa oli. Niin se maailma muuttuu. eskoseni. Minä tunsin itseni dinosaurukseksi.
- Minä en tunne
saavani tarpeeksi puhdasta sähkärillä. vaikka sellaisenkin olen hankkinut.
Tavallisia käyttävät enemmän lapsenlapsetkin, ja sitä entsyymihammastahnaa, pienin heistä 7 v.
Kaipa olen ''taitavoitunut'' kun olen pitkään harjoitellut tavallisilla. Nytkin on monta erilaista, aamuun eri, iltaan eri..
Käytän exstra softeja eroosion estämiseksi. - Sähköhammasharja on
kova ja pieni, hyvin erilainen kuin nuo käsikäyttöiset, en tottunut.
- monenlaista laatua
Niitä on monenlaisia. Harjoja niihin on kovia ja pehmeitä.
Halvoilla halpakorin leluharjoilla ei tee mitään. monenlaista laatua kirjoitti:
Niitä on monenlaisia. Harjoja niihin on kovia ja pehmeitä.
Halvoilla halpakorin leluharjoilla ei tee mitään.Ei ne näyttäneet halpakorin leluharjoilta :)
Kaksi eri mallia, kummatkin näytti erittäin tehokkailta. Suurempi poika, 7-vuotias seisoi peilin edessä ja harjasi ja harjasi edestä ja takaa, ylhäältä ja alhaalta . väleistä ja purupinnasta ja teki tosi hienoa työtä, minä tarkistin. Pienemmän harja oli eri mallinen, pyöreä ja pienempi muta iloisesti se surrasi myös sen suussa ja hammastahnaa meni ja pojat jopa huuhtoivat kunnolla.- monenlaista laatua
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei ne näyttäneet halpakorin leluharjoilta :)
Kaksi eri mallia, kummatkin näytti erittäin tehokkailta. Suurempi poika, 7-vuotias seisoi peilin edessä ja harjasi ja harjasi edestä ja takaa, ylhäältä ja alhaalta . väleistä ja purupinnasta ja teki tosi hienoa työtä, minä tarkistin. Pienemmän harja oli eri mallinen, pyöreä ja pienempi muta iloisesti se surrasi myös sen suussa ja hammastahnaa meni ja pojat jopa huuhtoivat kunnolla.Joo, kyllä jos sähköhammasharjan ostaa, niin silloin kannattaa satsata laatuharjaan. Monet haksahtavat niihin halpoihin ja sitten ihmettelevät kun ei niillä saa kunnon tulosta.
- "Merkki"harjakin
monenlaista laatua kirjoitti:
Joo, kyllä jos sähköhammasharjan ostaa, niin silloin kannattaa satsata laatuharjaan. Monet haksahtavat niihin halpoihin ja sitten ihmettelevät kun ei niillä saa kunnon tulosta.
sähköhammasharjoissa on hankala opeteltava.
Minä pesen käsikäyttöisillä harjoilla myöskin
ja kuten joku jo kertoi, käytän myös hammastikkuja
ja hammaslankaa, sitä vahattua
ja hyvin ovat puhtaat hampaani olleet koska
hammaslääkärini kiitteli siitä. "Merkki"harjakin kirjoitti:
sähköhammasharjoissa on hankala opeteltava.
Minä pesen käsikäyttöisillä harjoilla myöskin
ja kuten joku jo kertoi, käytän myös hammastikkuja
ja hammaslankaa, sitä vahattua
ja hyvin ovat puhtaat hampaani olleet koska
hammaslääkärini kiitteli siitä.Minä harjaan myös vanhanaikasesti ja käytän niitä hampaanväliharjoia ahkerasti, eikä ollut yhtään reikää., kun kävin viimeiksi hammaslääkärissä.
Noista sähköharjoista on lasten suhkeen ainakin se etu että ne tykkää että hampaiden harjaaminen on ainakin näin aluksi kivaa. Voi olla että innostus laantuu myöhemmälä mutta nyt ne juoksee yläkertaan kylppäriin harjaamaan vähän väliä että tarvii oikein kieltää ettei patterit lopu heti.- Tiukat välit
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä harjaan myös vanhanaikasesti ja käytän niitä hampaanväliharjoia ahkerasti, eikä ollut yhtään reikää., kun kävin viimeiksi hammaslääkärissä.
Noista sähköharjoista on lasten suhkeen ainakin se etu että ne tykkää että hampaiden harjaaminen on ainakin näin aluksi kivaa. Voi olla että innostus laantuu myöhemmälä mutta nyt ne juoksee yläkertaan kylppäriin harjaamaan vähän väliä että tarvii oikein kieltää ettei patterit lopu heti.Minulla ne hammasväliharjat ei mahdu.
Tiukat välit kirjoitti:
Minulla ne hammasväliharjat ei mahdu.
Onhan niitä monta eri vahvuista, minunkin tarvii käyttää paria erillaista, mutta langan ne korvaavat kyllä. Onhan se mahdollista ettei ole mitään välejä ja sitten on ehkä sähköharja paras.
- ahtaat välit*
Tiukat välit kirjoitti:
Minulla ne hammasväliharjat ei mahdu.
Ei minullekaan mahtunut. Kokeilin erilaisia ja aina sama tulos. Mutkille vääntyivät muttei hampaiden väliin mahtuneet.
- Samoin kävi
ahtaat välit* kirjoitti:
Ei minullekaan mahtunut. Kokeilin erilaisia ja aina sama tulos. Mutkille vääntyivät muttei hampaiden väliin mahtuneet.
mahdotonta oli, mutta Glide- lanka on hyvää se mahtuu,
ja se puhdidtaa, kun painaa siinä välissä ensin toista seinää vasten, sitten toista. Hampilääkärini opetti. - ahtaat välit*
Samoin kävi kirjoitti:
mahdotonta oli, mutta Glide- lanka on hyvää se mahtuu,
ja se puhdidtaa, kun painaa siinä välissä ensin toista seinää vasten, sitten toista. Hampilääkärini opetti.https://www.google.fi/search?q=hammaslanka&client=firefox-a&hs=6iH&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MR5wUsX5E4G64ATB2oC4CQ&ved=0CEoQsAQ&biw=1600&bih=728#facrc=_&imgdii=_&imgrc=nEX-ED6ica4sWM:;6AKLFemKVMzfUM;http://www.jordan.no/Global/Produkt/Munnhygiene/miracle-gruppe-358x454.jpg;http://www.jordan.no/fi/Suuhygienia/Tuotteet/Jordan-hammaslangat/;358;454
Olen käyttänyt tälläistä välinettä hammasvälien puhdistamiseen. Noihin myydään vaihtopäitä irrallisina
- mikä oikein on
Teet niin tai näin, ikä tekee tehtävänsä. Katsoi aamulla studio55 ohjelmaa, ja laitto miettimään?
- ???
Miten? Kerro!
- mistä näitä.....?
Eipä ole pelkoo dementiaan sairastumisesta ainakaan ketjuun kirjoittavilla, eikä heidän lapsenlapsillaankaan, kun hammaslääkäritkin oikein kiittää hyvinhoidetuista hampaista, mikäli tutkimukseen on uskominen.
Täydellistä porukkaa, sanoisinko kunnon immeisiä....- sekin on koettu
Sokeroitu kahvi muiden sokerijuomien ja -ruokien ohella
lienee pahimpia hampaidentuhuajia.
Siks kai jossain oli neuvo että makea jälkiruoka pitäis syödä ensteks aterialla ja viimeiseks eturuoka.
Ihmisillä, joiden ajantaju on häiriintynyt, esiintyy myös liiallista ja väärää hampaittenkalttausta, kurjaa on myös poikkihakatut hampaat, siihen liittyy yleensä
muutakin kehon vammautumista.
Kaunis ehjä hammasrivistö on monelle suuri ylpeyden aihe eikä suotta.
Ei sekään juttu ole kaikkien itsestäänselvä etuoikeus.
Aloitusaihe kuulostaa jotenkin syyllistävältä, kurjinta on että vakavaa psyykesairautta ja nääntymykseen ajettua vielä kuormittaa fyysinen sairaus/vammat kurjine ja tuskallisine kipuineen. Ja sosiaalinen yhteisö, missä
elää ja toimii, yleensä vaan huutaa ja hakkaa vielä lisää niin henkisesti kuin fyysisesti - eli vain halveksii vajaakuntoista.
Näistä jatkuvista tutkimuksista sen verran, että....
Hesarissa oli tutkimustuloksia suomalaisten juopottelusta. Täsäthän oli aloituskin mutta se lie jo bittitaivaassa.
Nuoret aikuiset juovat humalahakuisesti koska heillä ei ole esim. samaa häpeän tuntemusta kuin meillä vanhuksilla joille Turmion Tomppa oli kansakoulun elämänoppikirja.- dippediduu
Jos on haastattelututkimus, sopii kyllä miettiä tuloksen oikeellisuutta.
Vanhemmat eivät kehtaa tunnustaa, kun taas nuoret voivat jopa kehua juomisellaan.
Meille ei Tomppaa esitelty. dippediduu kirjoitti:
Jos on haastattelututkimus, sopii kyllä miettiä tuloksen oikeellisuutta.
Vanhemmat eivät kehtaa tunnustaa, kun taas nuoret voivat jopa kehua juomisellaan.
Meille ei Tomppaa esitelty.En minäkään muista kuin kertomuksia siitä, että oli Turmion Tommi, jolla peloteltiin viinan vaaroista.
Siinäpä sen tutkimustuloksen oikeellisuus tulikin hyvin selkeästi nuoret kehuvat juomisellaan, vanhat eivät ilikiä.
Suuhygieeniasta sen verran, että Poika tuli juuri hammaslääkäristä poski turvoksissa. Olivat joutuneet leikkaamaan viisauden hampaan pois.
- dippediduu
Meillä luettiin kansakoulun ekalla tai tokalla Robinson Crusoeta. Opettaja luki.
En muista, oliko se jotain väliaikavirkistystä, vai mitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801562Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141024Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95922Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot141689- 53664
- 79664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641