Tässä ongelmani:
Olin palaamassa tammikuussa töihin ja kävin tutustumassa 1-vuotiaan tyttäreni kanssa päiväkotiin mihin hän oli päässyt.
Kävi ilmi, että tyttäreni joutui ryhmään jossa nuorin on 3-vuotias!!
Siis miten on mahdollista, että 1-vuotias laitetaan 3-vuotiaiden ja sitäkin vanhempien ryhmään??!!
Yritän ymmärtää, että Tampereella on paikat vähissä, mutta järki käteen!!
Eihän 1-vuotias pysty leikkimään 3-vuotiaan kanssa, hänhän jää jalkoihin!
Eikä hoitajilla ole aikaa "hyysätä" yhtä lasta kun on 20 muutakin hoidettavaa.
Ja kun hoitaja, joka minulle esitteli paikkoja kertoi, että lapset käyvät usein retkellä läheisessä metsässä, niin ajattelin "kiva, tyttöni sitten leikkii yksin sen aikaa" Ei hyvää päivää!
Emme ole ottamassa sitä hoitopaikkaa vaan jatkan hoitovapaalla kunnes parempi paikka löytyy.
Mitä mieltä olette tilanteestani? Laittaisitteko itse 1-vuotiaan lapsenne kyseiseen ryhmään?
Asiallista keskustelua kiitos!
Pöyristynyt
19
574
Vastaukset
- positiivista
Miksi tyttösi leikkisi yksin, kun muut ovat metsäretkellä? Kyllä meillä pienten ryhmä, myös ne pienimmät käyvät metsässä.
Mutta tuohon, että 1-vuotias laitetaan isojen ryhmään, voi olla syynä se, että se on ns. sisärusryhmä, jossa on kaiken ikäisiä lapsia. Eli ei ole aivan tavatonta, mutta ei kyllä kovin yleistä (tietääkseni), että ihan noin pieniä olisi isoissa ryhmissä. Siinä on varmasti niitä huonoja puolia, mutta varmasti myös hyviäkin löytyy, jos asiaan suhtautuu positiivisesti. Eikä varmaankaan jää tuon ikäinen jalkoihin, vaan yleensä isommat lapset tykkäävät pienistä ja mielellään leikkivät näiden kanssa ja hoivaavat ja auttavat. - pph.
Kyllä meillä retkeillään 1-vuotiaidenkin kanssa, eivät he jää päiväkotiin retkien ajaksi, vaan olevat tietenkin mukana. Ryhmän kuopuksena on kaikki edut, on kaikkien lellikki, niin hoitajien kuin toisten lastenkin. Eikä 1-vuotias edes osaa tai kaipaa ikäseuraa, kun leikkitaitojakaan ei vielä ole. Isommista mallia ottamalla oppii nämä taidot varmasti nopeammin, kuin saman ikäisten kanssa "sählätessä".
Minä olisi ottanut ilomielin paikan vastaan, jos olisin samassa tilanteessa.
Jos taas oletetaan että laittaa päivähoitoon 4-5-vuotiaan, ja ryhmässä on vain 1-2-vuotiaita, niin silloin tämä ei toimi. Isompi lapsi jäisi ilman leikkiseuraa ja tylsistyisi "vauvojen" kanssa. Toisinpäin tilanne on ihanteellinen. - Päiväkotilaistenäiti
Meidän lasten sisarusryhmään on juuri tullut vauva. Alle vuodenikäinen nassikka, joka ei vielä kävele. Aina on tainnut olla jonkun tätsyn sylissä ja ryhmänsä selkeästi pieninpänä kyllä lastenkin lellikki. Meillä kotona usein omat lapset kertovat innoissaan kuinka tämä vauva oli osannut hetken seisoa ilman tukea yms. Tietysti harmi että joutuu laittamaan niin pienenä hoitoon, mutta uskoisin että meidän lasten ryhmän pienin saa kyllä osakseen huomiota ja hoivaa tosi paljon. Seurailee isompien puuhia ja aika paljon lapset antavat anteeksi vaikka käy välillä leikkejä sotkemassa (mihin ei ymmärrystä kyllä samanikäiselle riitä). Niin kuin oli puhetta, niin ei sinun lapsesi leikkii rinnakkaisleikkejä vielä aika kauan! Ei tarvitse oman ikäistään seuraa.... Ottaisin tuon paikan ehdottomasti vastaan!
- äippä1
Kiitos asiallisista viesteistänne!
Kyllähän lapset, joiden ryhmään oma lapseni menisi, olivat innoissaan lapseni ympärillä, kun jäin hetkeksi katsomaan, kun lapset tulivat ulkoilemasta. Mutta kun katsoin miten valtava (siltä se näytti:) kokoero heillä oli, tulin kyllä katumapäälle. Lapset puhua pälpättivät minkä ehtivät ja juoksentelivat ympäriinsä, niin tuli sellainen olo, että minun pieni jää kyllä alimmaiseksi..:/
Kun ihmettelette, että miten niin tyttäreni jäisi yksin metsäretken ajaksi, niin hoitaja itse sanoi, että hänen (tyttöni) täytyy sitten jäädä päiväkodille leikkimään..
Mutta oikeastaan sehän on selvä kun miettii, että 3-vuotiaat kävelee jo täyttä päätä, mutta miten otat 1-vuotiaan, joka ei kävele kunnolla, metsään..
Tuskinpa ne hoitajat rupee häntä kantamaankaan..
Okei, on ilmeisesti siis yleistä sekoitaa isot ja pienet samaan ryhmään, mutta haluan silti oman lapseni samanikäisten ryhmään, ettei jää tunnetta että "jää jalkoihin"
Toivottavasti "se oikea" löytyy;)
Hyvää Joulua kaikille!- einepilallemene
Rattailla meillä pienet menevät metsään. Ja metsässä välillä konttailevat maassa ja välillä käyvät sylissä, riippuu ihan lapsesta.
Niin paljon on lapsia tulossa nykyään hoitoon, että ei tahdo enää hirveästi olla noita pienten ryhmiä, kun niihin mahtuu "vain" 12 lasta, mutta jos on isompia lapsia samassa, niin mahtuu enemmän. Ja valittavasti etenkin tammikuussa aloittavat lapset ovat yleensä näitä alle kolmivuotiaita, ja heidät laitetaan sinne missä on tilaa.
- ...
Teit hyvän ratkaisun. Sinuna myös nyt laittaisin asiasta infoa kovasti kunnan päätösten tekijöille; nyt jäi yksi veronmaksaja sitten tuilla lisää elämään, koska päiväkodit on ajettu niin ahtaalle.
Itse ihmettelen suuresti, miksi vanhemmat eivät nosta esiin enemmän sitä, että minä jään sitten kotiin, kun ei ole tarjolla kuin näitä päivähoidon suuryksiköitä. Jos on mahdollisuus valita laittaako lapsensa johonkin sata paikkaiseen päiväkotiin vai jääkö kotiin (kuten yleensä alle 3-vuotiaiden kohdalla on) niin vanhempien pitäisi rohkeasti valita jäävänsä kotiin, eli äänestää jaloillaan pienten yksiköiden puolesta. Päivähoidon suuryksiköthän ovat vahingollisia vain niille lapsille, toki kuntien mielestä mukavampia, koska tuovat säästöä. Mutta mikä on se säästö, jos ihmiset jatkavat näiden takia kaksi vuotta kotona oloaan? Kyllä kunta helisee kun kaikki alle 3-vuotiaden vanhemmat jäisivät kotiin. Boikotin ideahan kuitenkin toimii vain kun tekee sinne päättäjille selväksi syyt omalle valinnalleen.- ...
Oma lapseni, vielä jatkan, on siis pienessä yksityisessä päiväkodissa. Ollut vuoden ikäisestä, nyt on jo yli kolme vuotias. Pienet yksityiset päiväkodit elävät kuitenkin myös kunnan armosta, eli jos kunta antaa niille tuen, ne selviävät. Nyt siis myös meidän paikkakunnalla tehdään isoja päivähoidon yksiköitä ja nämä pienet ovat jatkuvasti vähän niin kuin alasajossa. Ja onneksi itselläni on mieheni täysi tuki, sillä päätös on se, että jos lapseni pieni yksikkö tehdään toimintakyvyttömäksi, koska kunnalla on tarjolla näitä omia suuryksiköitä, niin silloin minä jään pois työstä. Siis mikäli enää hoitopaikkaa ei löydy muusta pienyksiköstä. Valinta on ihan selkeä; lapseni ei tule koskaan olemaan hoidossa päiväkodissa jossa on enemmän kuin parikymmentä lasta, koska suurempi ryhmä on lapselle ehdottomasti liian suuri rasite, eikä tue hänen kehitystään mitenkään. Koska minulla on vakituinen toimi ja sen jättäisin, tulisin elämään ilman tukia, mutta kieltäytyisin myös työnhausta, kunnes lapselleni olisi hoitopaikka. Ei ole iso menetys siis kunnalle, koska en edes tukia saisi vaan joutuisimme elämään yhden henkilön tuloilla. Ei ole iso menetys yhden ihmisen verotuloja menettää, mutta olen valintani tehnyt ihan siksi, että omalta osaltani vaikutan. Jos meidänkin kunnassa vaikka sata muutakin vanhempaa tekisi saman päätöksen, niin jo alkaisi kunnan tuloissa tuntua... Ja minun ratkaisuni on tiedossa päättäjillä, se on tiedossa myös muilla paikkakunnan vanhemmilla, koska olen paikallislehden yleisöosastoon asiasta kirjoittanut ja on meitä jo jonkinlainen verkostokin oman pienen päiväkodin vanhempia, jotka ovat samoin tehneet. En tiedä mikä vaikutus asialla on ollut, mutta aina vaan ollaan eteenpäin päästy; muutaman kuukauden pätkissä aina vain on tullut se päätös, että vielä maaliskuulle 2014 kunta maksaa kuntaosuuden päiväkodin lapsista. Puolitoista vuotta nyt ollaan saatu muutamien kuukausien pätkissä vedettyä pienyksikköä eteenpäin. Se vain vaatii tarpeeksi meteliä pitäviä ihmisiä tekemään radikaalin päätöksen ja tekemään selväksi, että suuryksikköön oma lapsi ei koskaan joudu päivähoitoon.
Perhepäivähoitohan on meille mahdoton mahdollisuus, koska teen epäsäännöllistä työvuoroa, joten olisi pph:n kiusaamista viedä häneltä tulot (=mahdollisuus kokopäivä lapseen) lapsella joka on vain harvakseltaan hoidossa.
Ja vielä, nyt kun tännekin avaudun, niin itsekin olen jonkin sortin kasvatuksen ammattilainen, mutta mielestäni päiväkotien työntekijöiden pitäisi ottaa suurempi vastuu kuntien älytöntä politiikkaa vastaan. Siellä on koulutettuja ihmisiä, jotka tietävät varsin hyvin, että lapsi ei voi hyvin suuryksiköissä. Ei auta että valtakunnallisesti opettajien ammattiliitot tekevät hienoja ohjelmia ylläpitääkseen lasten hyvinvointia, vaan tarvitaan paikallista vaikuttamista ja verkostoitumista seisomaan kunnan rahakirstun vartijoita vastaan. "Perkele meillä on ammattiylpeytemme ja se vaatii meitä tarjoamaan lapsille parhaan mahdollisen alun elämälleen ja me hyvin tiedämme miten se tehtäisiin, emmekä suostu tinkimään resursseistamme tehdä sitä, koska pienyksiköiden pitäminen elossa on tasan yhtä mahdollista kuin on suuryksiköiden rakentaminen!"
- eri mieltä edellisen
No jaa. Meidän kaupungissa on meneillään yt-neuvottelut, ja muut säästöohjelmat. Tämän tuloksena kuntalisä poistuu ja näin ollen kotona hoidettavat siirtyvät osin päiväkoteihin subjektiivisen hoito-oikeuden vuoksi, vaikka vanhemmista toinen olisi kotona. On halvempaa viedä lapsi päivähoitoon ruokailemaan ym. kun ei ole enää kuntalisää, jolla lasta kotona voisi hoitaa. Töitäkin on etsittävä pakon edessä, ei ole varaa hoitaa lasta kotona kuntalisän loppumisen vuoksi. joten päiväkodit ruuhkautuvat entisestään ja kaupungille päivähoitopaikka on kalliimpi järjestää kuin maksaa vanhemmalle kuntalisää, jotta hän hoitaisi lapsensa itse. Tästä seuraa se, että kaikki päivähoitopaikat ovat täynnä, palveluseteleitä jaetaan yksityisiin hoitoihin ja varmaan täytyy rakentaa uusi suuri päiväkotikin. Kaupunki ei tällä todellakaan saa säästöjä aikaiseksi ja on helpottunut jokaisesta paikasta joka vapautuu, jos vanhemmat päättävät hoitaa lapsensa itse. Kaupunki kun ei ajattele koskaan kokonaisuutta, vaan eri toimialat säästävät jokainen itsekseen.
- ...
Eipähän tuota kuntalisää muutenkaan yli kolme vuotiaasta tule... Ja alle kolme vuotias on vihonviimeinen suuryksikköön vietävä.
Mutta toki. Vanhempia on erilaisia ja erilaisilla lähtökohdilla, siksihän nuo päivähoidon suuryksiköt ovat mahdollisiakin, kun löytyy vanhempia, jotka suostuvat sellaisiin lapsensa viemään. Ja valintahan on täysin heidän omansa ja heillä on siihen oikeus. Siksi kirjoitinkin vain omasta päätöksestäni.
Onneksi omassa kunnassani on vielä päättäjillä sen verran harkintakykyä, että tietävät jokaisen erillisen sektorin budjetin tulevan veronmaksajilta. Varmasti olisi kunnan unelma, että vanhemmat hoitaisivat itse lapsensa ja vielä maksaisivat verojakin, mutta kun molempia ei voi saada. Tässä juuri oleellista se, että tiedetään mikä on päätöksen takana. Jos sivistys- ja kasvatustoimi hölmöilee ja pudottaa sen takia satakin veronmaksajaa kunnasta pois tuloja tuomasta, niin kyllä muut sektoritkin jo älähtää; että mitä helkuttia se virkamiesjohto sillä sektorilla kukkoilee, kun supistuu muidenkin tulot. Ja silloin tarvitaan se tieto; en ole töissä koska päivähoito politiikka kusee...
Minä epäilen, että kuntalisän poistaminen on enemmänkin juuri patistelua päivähoitoon, ei suinkaan säästöt mielessä, koska itsekin varmasti tietävät, että niin säästöä ei synny. Patistelevat näin todellakin työnhakuun ja myös kunnioittavat lasten subjektiivista oikeutta päivähoitoon.
- ihmettelen että
jos on näköjään varaa jäädä hoitovapaalle odottelemaan parempia paikkoja niin miksi edes hoitopaikkaa haet etkä jää kotiin.
- ...
Satun olemaan paikalla kun kysyit, vaikken aloittaja olekaan...
Minä itse teen mielekästä työtä, josta nautin ja työ on minulle tärkeä osa elämää. Lapseni meni reilu yksi vuotiaana hoitoon ja minä takaisin töihin. Ja siis lapsi ei olisi hoidossa yhäkään, jos ei olisi ollut lapselle mieleistäni hoitopaikkaa.
Eli asiat arvotetaan, on asioita, jotka ovat tärkeitä ja on asioita jotka ovat sitten seuraavaksi tärkeitä... Lapsen hyvinvointi on varmasti aina se ensimmäinen, eli tärkein. Kun se on taattu, niin sitten voi miettiä sitä seuraavaksi tärkeää asiaa. Jos se tärkein ei olisi taattu, niin ei sitten siirrytä siihen seuraavaankaan... Tärkeimmälle lapselle on hyvä hoitopaikka, eli voin palata itselleni tärkeään työhön.
Rahastahan tässä ei ole kyse. Mutta ikävä kyllä monelle on myös siitä ja silloin heillä ei ole tätä valinnan mahdollisuutta.
Kaikkia ihmisiä ei vain ole luojan lykyssä luotu äideiksi, eli he eivät ole perustaneet perhettä nuorena ja koe perheen vanhempana oloa elämänsä suurimmaksi päämääräksi ja itsestään selvyydeksi. Vaan on myös meitä urasuuntautuneita ihmisiä, jotka olemme tehneet lapset vanhempana, sitä ennen opiskelleet ja luoneet itselleen mielekkään uran, silkasta intohimosta siihen hommaan mitä työkseen tekee. - näissä tapauksissa
... kirjoitti:
Satun olemaan paikalla kun kysyit, vaikken aloittaja olekaan...
Minä itse teen mielekästä työtä, josta nautin ja työ on minulle tärkeä osa elämää. Lapseni meni reilu yksi vuotiaana hoitoon ja minä takaisin töihin. Ja siis lapsi ei olisi hoidossa yhäkään, jos ei olisi ollut lapselle mieleistäni hoitopaikkaa.
Eli asiat arvotetaan, on asioita, jotka ovat tärkeitä ja on asioita jotka ovat sitten seuraavaksi tärkeitä... Lapsen hyvinvointi on varmasti aina se ensimmäinen, eli tärkein. Kun se on taattu, niin sitten voi miettiä sitä seuraavaksi tärkeää asiaa. Jos se tärkein ei olisi taattu, niin ei sitten siirrytä siihen seuraavaankaan... Tärkeimmälle lapselle on hyvä hoitopaikka, eli voin palata itselleni tärkeään työhön.
Rahastahan tässä ei ole kyse. Mutta ikävä kyllä monelle on myös siitä ja silloin heillä ei ole tätä valinnan mahdollisuutta.
Kaikkia ihmisiä ei vain ole luojan lykyssä luotu äideiksi, eli he eivät ole perustaneet perhettä nuorena ja koe perheen vanhempana oloa elämänsä suurimmaksi päämääräksi ja itsestään selvyydeksi. Vaan on myös meitä urasuuntautuneita ihmisiä, jotka olemme tehneet lapset vanhempana, sitä ennen opiskelleet ja luoneet itselleen mielekkään uran, silkasta intohimosta siihen hommaan mitä työkseen tekee.aina ihmettelen että eikö isä sitten voisi jäädä lapsen kanssa vuorostaan kotiin jos ei edes rahasta puutetta.Tää on mielestäni liian itsekästä molemmilta vanhemmilta.Luulisi siihen omaan lapseenkin löytyvän intoa eikä vaan uraan.
- ...
näissä tapauksissa kirjoitti:
aina ihmettelen että eikö isä sitten voisi jäädä lapsen kanssa vuorostaan kotiin jos ei edes rahasta puutetta.Tää on mielestäni liian itsekästä molemmilta vanhemmilta.Luulisi siihen omaan lapseenkin löytyvän intoa eikä vaan uraan.
Monesti, jos nainen opiskelee ja luo itselleen uraa, eikä tee lapsia nuorena, niin hänellä on siinä rinnalla sellainen mieskin, joka sietää sellaista elämäntyyliä. Eli ei mikään hirveän perheorientoitunut mieskään, koska eihän hän muuten suostuisi eukkonsa rinnalla odottelemaan sinne lähemmäs nelikymppiseksi oman perheen saantia.
Sellainen kutina on, että miehet ovat keskivertoisesti kai perheissä muutamia vuosia iäkkäämpiä kuin naiset tai siten hyvin paljon samanikäisiä, aika marginaali taitaa olla että mies on huomattavasti nuorempi.
Minullakin on nuoruudessa kariutunut muutama parisuhde liian erilaisten arvomaailmojen takia ja rinnalle on jäänyt pyörimään tämä yksi jonka kanssa kohtaa taas aika hyvin. Mä en usko, että olisin kestänyt rinnallani mitään perhekeskeistä miestä, joka ei olisi satsannut kaikkea täysillä omaan työuraansa. Eli vaikka maannut kotona kymmenen edellistä vuotta ehdotellen jotain perheen perustamista kanssaan...
Eli vastaus: miehellä on työ, josta hän nauttii ja kun laspelle on taattu hyvä hoitopaikka, hän voi hyvillä mielin myös käydä työssään, josta nauttii.
Molemmille meille olisi varmasti samanlainen uhraus jäädä kotiin jos lapselle ei olisi hoitopaikkaa, sillä molemmat samanlailla kärsisi henkistä "köyhyyttä" työelämän ollessa pois elämästä. Mutta kyllä se on ihan persoona kysymys, että se olisin minä joka meillä jäisi kotiin, ei mene hermot yhtä helposti jne. Ja ehkä hiukan alakohtainen itsestäänselvyyskin; kasvatusalalla olevana minulla olisi loivempi askel astua lapseni varhaiskasvattajaksi myös ammattilaisten tilalle, varmasti innostaisi myös tutustumaan enemmän myös terveen lapsen kehitykseen. Rakennuspuolella olevan miehen olisi haastavampaa rakentaa arkea joka tarjoaa tarvittavat virikkeet. Toki myös taloudellinen, meillä on hiukan enemmän kuin 20 senttiä se ero miehen ja naisen euron välillä... - naisena siis
... kirjoitti:
Monesti, jos nainen opiskelee ja luo itselleen uraa, eikä tee lapsia nuorena, niin hänellä on siinä rinnalla sellainen mieskin, joka sietää sellaista elämäntyyliä. Eli ei mikään hirveän perheorientoitunut mieskään, koska eihän hän muuten suostuisi eukkonsa rinnalla odottelemaan sinne lähemmäs nelikymppiseksi oman perheen saantia.
Sellainen kutina on, että miehet ovat keskivertoisesti kai perheissä muutamia vuosia iäkkäämpiä kuin naiset tai siten hyvin paljon samanikäisiä, aika marginaali taitaa olla että mies on huomattavasti nuorempi.
Minullakin on nuoruudessa kariutunut muutama parisuhde liian erilaisten arvomaailmojen takia ja rinnalle on jäänyt pyörimään tämä yksi jonka kanssa kohtaa taas aika hyvin. Mä en usko, että olisin kestänyt rinnallani mitään perhekeskeistä miestä, joka ei olisi satsannut kaikkea täysillä omaan työuraansa. Eli vaikka maannut kotona kymmenen edellistä vuotta ehdotellen jotain perheen perustamista kanssaan...
Eli vastaus: miehellä on työ, josta hän nauttii ja kun laspelle on taattu hyvä hoitopaikka, hän voi hyvillä mielin myös käydä työssään, josta nauttii.
Molemmille meille olisi varmasti samanlainen uhraus jäädä kotiin jos lapselle ei olisi hoitopaikkaa, sillä molemmat samanlailla kärsisi henkistä "köyhyyttä" työelämän ollessa pois elämästä. Mutta kyllä se on ihan persoona kysymys, että se olisin minä joka meillä jäisi kotiin, ei mene hermot yhtä helposti jne. Ja ehkä hiukan alakohtainen itsestäänselvyyskin; kasvatusalalla olevana minulla olisi loivempi askel astua lapseni varhaiskasvattajaksi myös ammattilaisten tilalle, varmasti innostaisi myös tutustumaan enemmän myös terveen lapsen kehitykseen. Rakennuspuolella olevan miehen olisi haastavampaa rakentaa arkea joka tarjoaa tarvittavat virikkeet. Toki myös taloudellinen, meillä on hiukan enemmän kuin 20 senttiä se ero miehen ja naisen euron välillä...uhrauduit ja olit 9 kk kotona mutta mieheltä ei voida vaatia mitään oman lapsensa takia..Joopa joo. Ja sanat uhrautua ja kärsiä on aika kamalia sanoja kun omasta lapsesta puhutaan.Totta siinä kyllä puhut että jonkinlaista henkistä köyhyyttä teillä on,ikävä asia lapsen kannalta.
- ...
naisena siis kirjoitti:
uhrauduit ja olit 9 kk kotona mutta mieheltä ei voida vaatia mitään oman lapsensa takia..Joopa joo. Ja sanat uhrautua ja kärsiä on aika kamalia sanoja kun omasta lapsesta puhutaan.Totta siinä kyllä puhut että jonkinlaista henkistä köyhyyttä teillä on,ikävä asia lapsen kannalta.
Jipii!!! Minä kohtasin nettipsykologin!
Saanhan pötkötellä sohvallasi vielä tovin; minä kun niin tykkään kanssanne...
(Tiedän, että aina sanotaan, että se kalikka älähtää... Mutta ei minusta, herranjestas ihmiset pitäkää viisautenne, tämähän on vain keskustelupalsta , mitä kalikoita täällä muka olisi? Mä tykkään vain puhtaasti, minusta nämä ovat niin ihania. Joo, en ole enää nuori, mutta silti mihin sitä luonne olisi kadonnut? Ei minusta enää ole kapakkaan lähtemään aukomaan päätäni ärsytyksille, ensinnäkään en usko enää olevani kuolematon, sitten kai jokin häpykin on kasvanut ja en yksinkertaisesti ole enää niin notkeakaan, että uskaltaisin riskeerata, jos joku alkaakin fyysisesti vääntämään. Oma mies on, mutta sekään ei halua lähteä mun kaa vääntää, mä vaan jotenkin niin kaipaan sitä tunnetta... Siksi mä olen niin onnellinen kun näitä löytyy, jotka avoimesti myöntävät olevansa kanssani samalla tasolla, olisiko se jokin vallan tunne, kun tiedät/oletat olevasi se tilan "kingi" tai sitten se on vain jokin muu perverssio, mistä sitä tietää, mutta minä vain olen kaivannut sitä tunnetta... Älkää ymmärtäkö väärin, minä en fyysisestä väkivallasta ole koskaan perustanut, mutta minä tykkään verbaalisesta pieksennästä ja minä tykkään siitä paljon... Oooh...)
Kun sinulle nyt on luotu taito tehdä analyyseja ja minulla sillä alalla heikommin menee, kun nettipsykologia ei ole minulle niin kovinkaan tuttu ala, niin haluaisin tietää diagnoosin seuraavalle täysin kuvitteelliselle ihmistyypille. No, jotta tämä keskustelu ei mene kovin sekavaksi, niin kutsutaanko häntä vaikka nimerkillä "naisena siis", siis aivan kuvitteellinen juttu, minä en missään nimessä hänestä halua diagnoosia tehdä, mutta siis vain koska sinua tällainen kutsuu, niin olisi kiva lukea diagnoosisi tällaisesta tyypistäkin, jos nimimerkki naisena siis siis olisi olemassa, jota hän tietenkään ei ole... Emmekä tokikaan häntä halua loukata jos olisikin. Siis eihän ole sivistyneen ihmisen toimintaa yrittääkkään loukata ketään toista ihmistä edes nettikeskusteluissa... Eihän?
Nimimerkki naisena siis kykenee tekemään ihmisten henkisistä resursseista arvioita 10 kappaleen tekstin pätkän perusteella. Siis ihmisestä, jota hän ei edes tunne ja kenen elämä häntä tuskin kiinnostaakaan tarkemmin. Ok, niihän me kaikki kyetään, mutta nyt tulee se diagnoosin pohjaksi juttu; hän menee sellaisen myös lausumaan julki. Hänen mielestään henkistä köyhyyttä ilmentää se, että ei ole ns perhesuuntautunut ihminen, vaikka on lapsi, mikä on täysin ymmärrettävää koska mitä muuta tietenkään voisi äitien keskustelupalsatalta odottaa löytävänsä, mutta silti kun hän siis tietää henkisen köyhyyden merkityksen mitä ilmeisimmin, niin mitenköhän hän voi moista esittää noin julkisuuteen? Mietin vain, että eikös hän jonkin verran siinä jotenkin niinkuin ilmianna itsensä sosiaalista taidottomuutta; Mollaa julkisesti vierasta ihmistä, jonka asioista hän ei edes tiedä mitään? pata kattilaa soimaa vain mikä nyt kävisi; henkisesti köyhä saa moitteita sosiaalisesti taidottomalta...
Nimerkki naisena siis myös edellä mainitun ohella kertoo omaavansa melkoisen mustavalkosien maailmankuvan ja tuon ja henkisen kokemansa rikkauden ristiriitaa jotenkin itse ainakin miettisin tarkemmin. Hänen mielestäänhän siis tällaisella tavallisella miehellä on joko kaksi vaihtoehtoa, eikä mitään missään niemssä siinä välillä. Joko mies elää lapsen saannin jälkeen täysin kuten aiemminkin tai sitten mies jää kotiin hoitamaan lasta lapsen äidin palatessa töihin. Toki itse olen henksiesti köyhä, joten ehkä minulla on varaa vain niihin harmaan sävyihin, mutta itse uskoisin, että suurin osa isäksi tulevista miehistä kuitenkin ovat tuolla harmaankentillä, eli harrastuksista pari jää, ylitytö jäävät pois, syksyiset metsästys-kalastusreissut lyhentyvät vähintään muutamalla päivällä, auto vaihtuu farmariksi, yöunista joutuu vähän tinkimään jne... Eli kyllä siinä isätkin ihan yleensä ison siivun kantavat uhrialttarille. Mutta joo, se siis vain henkisesti köyhän näkemys, valaistuneemmathan tuon tietävät, että se on joko töistä kokonaan pois tai sitten mistään ei luovuta.
Onko se siis sosiaalinen taidottomuus vai kenties jokin suvaitsemattomuuteen/ kapeakatseisuuteen viittaava diagnoosi jonka nettipsykologi tällaiselle tyypille antaisi jos tällaisen jossain joskus kohtaisi?
- --------
Meillä on nuorimmainen nyt kaksi ja on ollut reilun vuoden, alta yksivuotiaasta, hoidossa ryhmässä, jossa on kaikenikäisiä eskarilaisiin saakka. Muutaman kuukausi sitten sinne tuli kolmivuotias, siihen asti seuraavaksi nuorin on ollut kaksi vuotta meidän nuorimmaista vanhempi. En ole kokenut asiassa yhtäkään huonoa puolta, vain hyviä. Isot ovat erinomaisesti ottaneet nuorimman leikkeihinsä mukaan. Pienten ryhmässä sellainen ei olisi ollut mahdollista, kun eihän yksivuotiaat edes leiki keskenään vielä kunnolla. Pienten ryhmässä myös kukaan ei saa mitään erityishuomiota, kuten nyt nuorimmaiseni saa. Ja mielestäni pienimpänä sitä tarvitsee ja sen ansaitsee.
Lapseni ei todellakaan jää jalkoihin, isommat osaavat varoa ja ottaa hänet huomioon. Samaa tuskin voisi sanoa yksivuotiaiden ryhmissä. Ja isossa ryhmässä hoitajat tosiaan eivät ehdi hyysätä yhtä lasta kauheasti. Siksi mieluummin pienimpänä isompien ryhmässä, saa suurimman osan hyysäyksestä itse, kuin yhtenä hyysättävänä monen pienen joukossa.
Meillä kyllä tuo meidän vauva on aina otettu metsäretkille mukaan. Rattaissa metsän reunaan ja siellä kävelemään metsään. Matka on sitten edennyt kaikkien tahdissa. Ja motoriikka on varmasti osaksi noiden metsäreissujen ansiosta kehittynyt erittäin hyvin, nyt juoksee jo metsässä huomattavan hyvin.
Sinä teet miten vain haluat, mutta minä ehdottomasti laittaisin yksivuotiaan jatkossakin mieluummin isompien ryhmään kuin yksivuotiaiden laumaan olemaan yksi muiden paapottavien joukossa. - Näin on
Sanoisin että jos lapsi on ryhmässä ainut pieni, niin silloin hän saa paljon huomiota sekä muilta lapsilta kun hoitajilta. Ryhmässä missä on tusinan verran muita 1-2vuotiaita niin siinä vasta on kyse pelkästä perushoidosta, kun hoitajat ei millään ehdi monta minuuttia saman lapsen kanssa olla.
Harva alle kolmevuotias osaa sen lisäksi leikkiä muiden lapsen kanssa, oma leikki on yleensä toisen lapsen leikin vieressä jos on saman ikäinen. - janne4
Kuten edellisestä viestiketjustakin voi päätellä, samoin ajattelen itsekin; tuo hoitopaikka kannattaa ottaa vastaan. Sisarusparvissakin on eri-ikäisiä lapsia, ja silä tavallahan sitä yhteiseloa opetellaan parheiten. Pienet kehittyvät huimasti päästessään isompien oppiin. Ollappa ryhmässä kymmenen vaippaikäistä koheltajaa, sille sanon ei hyvää päivää :D
- ...
Hurjaa... Kymmenenkin vaippaikäistä...
Aloittaja etsi se mitä haluat ja vie lapsi vasta sinne. Etsi yksityinen pieni päiväkoti, jossa parikymmentä lasta iältään 1-5 vuotiaita, jolloin jokaista ikää on noin 4 kappaletta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389