Joulunaikaa päiväkodissa

Äkäinen tarhatäti

Vanhemmat. Miksi varaatte päivähoitopaikan lapsillenne joulun välipäiviksi, jos ette hoitoa OIKEASTI tarvitse = ette ole töissä. Huom. joululahjaostokset tai joulusiivouksen tekeminen eivät lukeudu kategoriaan "pakottava tarve hoidolle".

Faktoja: Kun varaat lapsellesi hoitopaikan, lasketaan henkilökunnan tarve sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että jos et tuokaan lastasi hoitoon, siellä on ns. liikaa aikuisia (ei henkilökunnan mielestä, mutta ylempi taho laskee käyttöprosentit tarkasti) ja tämä hetkellinen suhdelukujen romahtaminen merkitsee sitä, että muuna toiminta-aikana, kun lapsia on paljon, ei sijaisia välttämättä saa ottaa koska ns. päivystysajan luvut ovat olleet niin huonot ja niitä pitää tasata. Ymmärrättekö??? Lisäksi käyttämättä jätetty hoitopäivä on KALLISTA. Ja kuka maksaa? Ette ainakaan te, ette yhtään ekstraa. Ja jos se paikka on aivan pakko varata "kun en vielä omista lomistani tiedä" yms. p*skaa (joka perheestä jompikumpi vanhempi SAA LOMAA tällaisiksi päiviksi/ on olemassa sukulaisia, ajatella!) niin olisi inhimillistä sitten edes ILMOITTAA sinne päiväkodille että "hei, olin varannut lapselleni hoitoa mutta hän ei nyt sitä sitten kuitenkaan tarvitse". SIllä ymmärrättehän, etteivät päiväkodit toimi täydellä höyryllä joulun välipäivinä eivätkä heinäkuussa, vaan hoitohenkilökunnan määrä lasketaan tarkasti sen mukaan, minkä verran lapsia on tulossa. Hoitohenkilökunta ei ole siellä ns. passissa odottamassa, että tuleeko se teidän kullannuppunne vai ei, vaan ovat siellä vain sitä varten, että ne, joilla ei oikeasti ole vaihtoehtoja, voisivat lapsensa sinne tuoda. Ja kyse ei ole mistään yksittäistapauksista, jotka jättävät varatun hoitonsa käyttämättä, vaan jopa puolet!!! jättävät tulematta. Törkeää, röyhkeää, ja toisten työn väheksymistä. HÄVETKÄÄ!

44

1048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rpph1

      Onhan niitä sukulaisia, mutta entäs jos he asuvat toisella puolella Suomea tai jopa ulkomailla?

      • pphoitaja

        Kaikilla ei tosiaankaan ole mahdollisuutta turvautua sukulaisten apuun.

        Mutta jos sitä varattua hoitoa ei tarvitsekaan, niin totta kai se pitää ilmoittaa sinne hoitopaikkaan välittömästi. Pitäisi olla itsestään selvää!
        Ei ole yhtään mukavaa odotella ja arvailla että tuleekohan se maija-petteri vai eikö tule.
        Ilmoittaahan jokainen omalle työpaikalleenkin, jos ei tulekaan töihin vaikkapa sairastumisen takia. Ihan samalla tavalla ilmoitetaan hoitopaikkaan, jos lapsi ei tule. Yksinkertaista!


    • ,,,,,,,,,,,,,

      Kun meillä kunta tekee kaikkensa vaikeuttaakseen meidän vanhempien elämää sijoittelemalla lapsia mahdollisimman epäedullisesti mahdollisimman vääriin suuntiin ja pitkälle hoitoon, saman perheen lapset eri paikkoihin, lakkauttamalla kaikki perhepäivähoitajat ja muut hoitoyksiköt ja tyrkkäämällä kaikki isoon laitokseen, jossa lapset eivät viihdy, niin eipä meillä vanhemmillakaan ole mitään motivaatiota yrittää helpottaa kunnan asioita järjestelemällä lastemme hoitoja mitenkään. Mehän maksamme joka tapauksessa samat maksut riippumatta siitä, onko lapsemme hoidossa vai ei, miksi ihmeessä sitten emme myös varaisi sitä hoitoa lapsillemme?

      Ei se nyt mitenkään itsestään selvää ole, että kaikki vanhemmat saavat esimerkiksi ne välipäivät vapaaksi. Pitää kai sinunkin olla töissä, jos kerran sinulle on työvuorot merkitty ja lapsia hoitoon on ilmoitettu? Ja et ehkä edes tiedä kovin aikaisin, että joudutko sinne töihin vai et, kun et ehkä kovin aikaisin tiedä, että montako lasta sinne todellisuudessa tulee. Miksi ihmeessä muilla ei voisi olla tuollaisia työpaikkoja ja työvelvoitteita?

      Ja asenteistani huolimatta, kyllä meidän lapset ovat ihan ennalta ilmoitetusti lomalla jouluaikaan saman ajan kun vanhemmatkin. Vaikka kunta ei sitä mitenkään ansaitsekaan.

      • aa. akkonen

        "Pitää kai sinunkin olla töissä, jos kerran sinulle on työvuorot merkitty ja lapsia hoitoon on ilmoitettu? Ja et ehkä edes tiedä kovin aikaisin, että joudutko sinne töihin vai et, kun et ehkä kovin aikaisin tiedä, että montako lasta sinne todellisuudessa tulee. "
        Ne on jo etukäteen hyvissä ajoin kyselyissä ne hoidontarpeet KAIKKIIN yleisiin loma-aikoihin, joulu, uusivuosi, pääsiäinen, vappu, juhannus sun muut yleiset vapaapäivät. Vanhemmat palauttavat kyselyt ja sen perusteella lasketaan montako hoitajaa tarvitaan ja KAIKKI ylimääräiset hoitajat JOUTUVAT anomaan lomaa,/ottamaan palkatonta jos vaan suinkin voi.
        Sitten on näitä, joitten lapsille varataan AINA paikka ihan vaan varmuuden vuoksi, ja joillakin lapsilla tuppaa olemaan hoitioa AINA...ja ikuisesti amen.


      • Joopajoo....
        aa. akkonen kirjoitti:

        "Pitää kai sinunkin olla töissä, jos kerran sinulle on työvuorot merkitty ja lapsia hoitoon on ilmoitettu? Ja et ehkä edes tiedä kovin aikaisin, että joudutko sinne töihin vai et, kun et ehkä kovin aikaisin tiedä, että montako lasta sinne todellisuudessa tulee. "
        Ne on jo etukäteen hyvissä ajoin kyselyissä ne hoidontarpeet KAIKKIIN yleisiin loma-aikoihin, joulu, uusivuosi, pääsiäinen, vappu, juhannus sun muut yleiset vapaapäivät. Vanhemmat palauttavat kyselyt ja sen perusteella lasketaan montako hoitajaa tarvitaan ja KAIKKI ylimääräiset hoitajat JOUTUVAT anomaan lomaa,/ottamaan palkatonta jos vaan suinkin voi.
        Sitten on näitä, joitten lapsille varataan AINA paikka ihan vaan varmuuden vuoksi, ja joillakin lapsilla tuppaa olemaan hoitioa AINA...ja ikuisesti amen.

        Niin. Juuri siksi, että niitä hoitotarpeita pitää ilmoitella jo viikkoja etukäteen, ei kaikki voi todellakaan tietää, että saako silloin lomaa vai ei. Eli rautalangasta vääntäen: jos olisin töissä päiväkodissa lastenhoitajana ja siellä tehtäisiin työvuorolistoja jouluksi. Minulla on lapsi hoidossa toisessa päiväkodissa. Marraskuun ensimmäisellä viikolla sekä minun lapseni päiväkodissa, että siinä päiväkodissa, jossa työskentelen, pitää kaikkien olla ilmoittanut, että onko lapsi hoidossa vai ei. Minä en voi siinä vaiheessa vielä tietää, että onko minulla silloin työvuoroa, koska päiväkodissa, jossa olen töissä ei vielä ole voitu tehdä työvuorolistoja, saatiinhan vasta selville se, ketkä lapset hoitoa tarvitsevat. Minulla ei ole tällöin muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa oma lapseni hoitoon näiksi päiviksi, koska JOS joudun töihin, niin lapsellani ei olisi hoitopaikkaa. Sitten marraskuun puolivälissä saattaakin tulla tieto, että olenko silloin töissä vai en, mutta lapsen hoitopaikka on jo varattu "ihan vaan varmuuden vuoksi".

        Ettekö te hoitajat ihan oikeasti tajua, että lastenhoitaja ei ole ainut ammatti, missä töissä pitää olla aina silloin kun pitää olla ja niin kauan kun pitää olla, eikä se ole itse päätettävissä tai järjestettävissä miten sattuu?


      • päiväkotilainen
        Joopajoo.... kirjoitti:

        Niin. Juuri siksi, että niitä hoitotarpeita pitää ilmoitella jo viikkoja etukäteen, ei kaikki voi todellakaan tietää, että saako silloin lomaa vai ei. Eli rautalangasta vääntäen: jos olisin töissä päiväkodissa lastenhoitajana ja siellä tehtäisiin työvuorolistoja jouluksi. Minulla on lapsi hoidossa toisessa päiväkodissa. Marraskuun ensimmäisellä viikolla sekä minun lapseni päiväkodissa, että siinä päiväkodissa, jossa työskentelen, pitää kaikkien olla ilmoittanut, että onko lapsi hoidossa vai ei. Minä en voi siinä vaiheessa vielä tietää, että onko minulla silloin työvuoroa, koska päiväkodissa, jossa olen töissä ei vielä ole voitu tehdä työvuorolistoja, saatiinhan vasta selville se, ketkä lapset hoitoa tarvitsevat. Minulla ei ole tällöin muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa oma lapseni hoitoon näiksi päiviksi, koska JOS joudun töihin, niin lapsellani ei olisi hoitopaikkaa. Sitten marraskuun puolivälissä saattaakin tulla tieto, että olenko silloin töissä vai en, mutta lapsen hoitopaikka on jo varattu "ihan vaan varmuuden vuoksi".

        Ettekö te hoitajat ihan oikeasti tajua, että lastenhoitaja ei ole ainut ammatti, missä töissä pitää olla aina silloin kun pitää olla ja niin kauan kun pitää olla, eikä se ole itse päätettävissä tai järjestettävissä miten sattuu?

        Eihän siinä olekaan mitään, jos varaa hoitopaikan, jos ei vielä tiedä onko töissä vai ei. Sen voi sanoa, ja luvata ilmoittaa heti jos ei tarvitsekaan hoitoa ja näin ollen paikka peruuntuu ennen "varahoidon" alkua. Kyllä meillä jo suurin osa päiväkodissa tiesi kolme viikkoa ennen joulua varmasti saavansa lomaa ja ihan viimeisinä päivinä vielä parille onnekkaalle tuli lomalupa, kun muutama perhe ilmoitti ettei olekaan hoidontarvetta. Inhottavinta on se, että varaa hoidon ja ei sinne ilmestytäkään eikä vaivauduta ilmoittamaan mitään. Meillä onkin ollut parin vuoden ajan tapa, että sitten soitamme perään, jos ei mitään kuulu ja hoitoa on varattu. Tämä on ehkä muutamaa perhettä herätellyt. Subjektiivinen oikeus tai ei, niin sääliksi käy niitä lapsia, joilla vanhempi kotona tai tiedämme että on lomalla, mutta lapset aina hoidossa, myös näissä varahoitopaikoissa. Vanhemmalla on kiire jouluostoksille tai muille omille asioille joka päivä, ettei voi lasta pitää kanssaan kotona. Ehkä se sitten on lapselle etu olla isossa ja vieraassa ryhmässä nämäkin päivät, jos ei oma vanhempi halua/viitsi olla hänen kanssaan.
        Ja tottakai nämä varahoidot ja päivystykset on ihan tarkoitettu käytettäväksi eikä niistä mielestäni tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, jos oikeasti on hoidolle tarve. Ja kyllä se on niiden lastenkin etu, että päiväkodin työntekijät lomailevat näinä yleisinä koulujen loma-aikoina, koska muuten he ovat poissa ryhmästä silloin kun siellä paljon lapsia paikalla ja tänä aikana sijaisia ei yleensä lomien takia oteta.


      • pphoitaja
        Joopajoo.... kirjoitti:

        Niin. Juuri siksi, että niitä hoitotarpeita pitää ilmoitella jo viikkoja etukäteen, ei kaikki voi todellakaan tietää, että saako silloin lomaa vai ei. Eli rautalangasta vääntäen: jos olisin töissä päiväkodissa lastenhoitajana ja siellä tehtäisiin työvuorolistoja jouluksi. Minulla on lapsi hoidossa toisessa päiväkodissa. Marraskuun ensimmäisellä viikolla sekä minun lapseni päiväkodissa, että siinä päiväkodissa, jossa työskentelen, pitää kaikkien olla ilmoittanut, että onko lapsi hoidossa vai ei. Minä en voi siinä vaiheessa vielä tietää, että onko minulla silloin työvuoroa, koska päiväkodissa, jossa olen töissä ei vielä ole voitu tehdä työvuorolistoja, saatiinhan vasta selville se, ketkä lapset hoitoa tarvitsevat. Minulla ei ole tällöin muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa oma lapseni hoitoon näiksi päiviksi, koska JOS joudun töihin, niin lapsellani ei olisi hoitopaikkaa. Sitten marraskuun puolivälissä saattaakin tulla tieto, että olenko silloin töissä vai en, mutta lapsen hoitopaikka on jo varattu "ihan vaan varmuuden vuoksi".

        Ettekö te hoitajat ihan oikeasti tajua, että lastenhoitaja ei ole ainut ammatti, missä töissä pitää olla aina silloin kun pitää olla ja niin kauan kun pitää olla, eikä se ole itse päätettävissä tai järjestettävissä miten sattuu?

        Tottakai sinä varaat hoitopaikan, jos et tiedä saatko lomaa vai et.
        Viet lapset normaalisti hyvällä omallatunnolla hoitoon ja menet itse töihin. Tähän saakka kaikki hyvin.

        Jos kuitenkin käy niin, että et tarvitsekaan varaamaasi hoitoa niin sekin on ok. Tottahan sinä pidät lapsesi kotona jos sinun ei tarvitsekaan mennä töihin tai jos saat lapsesi hoidon muuten järjestettyä. Kaikki hyvin edelleenkin.

        Mutta jos olet varannut lapsellesi hoitoa ja sitten et sitä tarvitse niin tässä kohden sinun täytyy muistaa ilmoittaa sinne hoitopaikkaan, että et tuo lastasi hoitoon. Perut varaamasi hoidon. Ja taas kaikki hyvin.
        Tässä kohden monilta vanhemmilta unohtuu koko asia. Hoitopaikassa on varauduttu sinun lapsesi tuloon. On varattu riittävä määrä henkilökuntaa, ruokaa.
        Ja sitten siellä odotetaan ja odotetaan että koskahan tuot lapsesi. Päivä kuluu, mutta lastasi ei kuulu, sinähän et tarvinutkaan hoitopaikkaa. Et vain ollut perunut sitä, koska et pitänyt asiaa tärkeänä. Kaikkihan on järjestyksessä - sinun kannaltasi.

        Perut hammaslääkäriaikasi jos olet estynyt menemästä. Ilmoitat työpaikallesi jos olet sairastunut.Peru tai muutat sovitut menosi jos suunnitelmat muuttuu. Se on ihan päivänselvää. Miksi se ei enää olekaan selvää, että jos lapsesi ei mene hoitoon niin ilmoitat siitä hoitopaikkaan. Yksi puhelinsoitto ja asia on sillä selvä. Jos et vaivaannu ilmoittamaan niin kyllä siellä lapsesi hoitopaikassa päivä on pilalla.

        Sattuipa kerra näin; Yksi perhe varasi hoitoa, yksi hoitaja siis tuli töihin. Hoitaja odotti ja odotti mutta lapsia ei kuulunut. Viimein hoitaja soitti ja sai kuulla, että ei tuodakaan lapsia hoitoon. Aika kurjaa, Vielä kurjempaa oli se, että kaupunki päätti, että koska ketään ei tullut hoitoon niin se ei ole hoitajalle työaikaa. Hän jäi ilman palkkaa.

        Ei se ole hoitajille ongelma, että pitää olla töissä, vaan se, että asiat on sovittu tietyllä tavalla ja sitten tuleekin yllättäviä muutoksia JOISTA EI EDES ILMOITETA.
        Töihin mennään jos tarvitaan, mutta jos sitä työtä ei sitten olekaan niin ottaahan se päähän.


      • ,,,,,,,,,,
        pphoitaja kirjoitti:

        Tottakai sinä varaat hoitopaikan, jos et tiedä saatko lomaa vai et.
        Viet lapset normaalisti hyvällä omallatunnolla hoitoon ja menet itse töihin. Tähän saakka kaikki hyvin.

        Jos kuitenkin käy niin, että et tarvitsekaan varaamaasi hoitoa niin sekin on ok. Tottahan sinä pidät lapsesi kotona jos sinun ei tarvitsekaan mennä töihin tai jos saat lapsesi hoidon muuten järjestettyä. Kaikki hyvin edelleenkin.

        Mutta jos olet varannut lapsellesi hoitoa ja sitten et sitä tarvitse niin tässä kohden sinun täytyy muistaa ilmoittaa sinne hoitopaikkaan, että et tuo lastasi hoitoon. Perut varaamasi hoidon. Ja taas kaikki hyvin.
        Tässä kohden monilta vanhemmilta unohtuu koko asia. Hoitopaikassa on varauduttu sinun lapsesi tuloon. On varattu riittävä määrä henkilökuntaa, ruokaa.
        Ja sitten siellä odotetaan ja odotetaan että koskahan tuot lapsesi. Päivä kuluu, mutta lastasi ei kuulu, sinähän et tarvinutkaan hoitopaikkaa. Et vain ollut perunut sitä, koska et pitänyt asiaa tärkeänä. Kaikkihan on järjestyksessä - sinun kannaltasi.

        Perut hammaslääkäriaikasi jos olet estynyt menemästä. Ilmoitat työpaikallesi jos olet sairastunut.Peru tai muutat sovitut menosi jos suunnitelmat muuttuu. Se on ihan päivänselvää. Miksi se ei enää olekaan selvää, että jos lapsesi ei mene hoitoon niin ilmoitat siitä hoitopaikkaan. Yksi puhelinsoitto ja asia on sillä selvä. Jos et vaivaannu ilmoittamaan niin kyllä siellä lapsesi hoitopaikassa päivä on pilalla.

        Sattuipa kerra näin; Yksi perhe varasi hoitoa, yksi hoitaja siis tuli töihin. Hoitaja odotti ja odotti mutta lapsia ei kuulunut. Viimein hoitaja soitti ja sai kuulla, että ei tuodakaan lapsia hoitoon. Aika kurjaa, Vielä kurjempaa oli se, että kaupunki päätti, että koska ketään ei tullut hoitoon niin se ei ole hoitajalle työaikaa. Hän jäi ilman palkkaa.

        Ei se ole hoitajille ongelma, että pitää olla töissä, vaan se, että asiat on sovittu tietyllä tavalla ja sitten tuleekin yllättäviä muutoksia JOISTA EI EDES ILMOITETA.
        Töihin mennään jos tarvitaan, mutta jos sitä työtä ei sitten olekaan niin ottaahan se päähän.

        Tuo alkuperäinen kirjoittaja kyllä minun mielestäni lähinnä nalkuttaa siitä, että lapsille yleensäkään varataan hoitoa välipäiviksi (koska hänen mielestään jokaisessa perheessä on mahdollista ottaa vapaata tai järjestää hoito sukulaisten kautta). Lisäksi hän haluaa, että poissaolosta ilmoitetaan siten, että voidaan perua ne hoitajat, ruuat yms. Jos esimerkiksi lapsi sairastuu tai vanhempi sairastuu sen verran, ettei mene töihin, mutta lapsi voi kuitenkin olla kotona hänen kanssaan, niin ei tuollaisia poissaoloja tiedetä etukäteen. Tai jos edellisenä iltana mummo lupaakin hoitaa lasta seuraavan päivän.

        Mutta en silti protestoi sitä, että ei tarvitse ilmoittaa poissaolosta sitten kun se tiedetään, vaan sitä, että joku hoitaja ottaa asiakseen vaatia, että vanhempien pitäisi järjestää lastenhoito välipäiviksi muilla tavoin (vaikka maksaa jo hoitomaksut kunnalliseen hoitoon) ja jos ei jostain syystä olekaan järjestänyt, niin pitää tuoda sitten kanssa lapsi hoitoon, jos sen hoidon on varannut. Hän ei lainkaan ymmärrä, etteivät vanhemmat aina tiedä kovin paljoa etukäteen, että koska sen hoidon tarvitsee ja koska ei. Silloin se varataan varmuuden vuoksi.

        Se, jos kunta päättää, ettei hoitaja saa palkkaa, vaikka on mennyt sovitusti työpaikalleen ja sitten töitä ei olekaan, ei mielestäni ole laillista. En itse hoitajan asemassa suostuisi siihen, vaan jos keskustelu ei auttaisi, niin varmasti tekisin mielipiteeni selväksi radikaalimmalla tavalla, esimerkiksi menemällä jatkossa töihin vain silloin kun aamulla erikseen sinne soitetaan. Se, että noin typerästi on jossain toimittu, ei ole kuitenkaan vanhempien syytä. Ja se on taas yksi osoitus siitä, että lasten hoitoasioissa kunnat säästävät kaikin laillisin ja laittomin keinoin ja ne lasten vanhemmat kärsivät siitä varmasti yhtä paljon kuin hoitajatkin. Todennäköisesti enemmän, koska hoitajilla on mahdollisuus valita vaikka toinen työpaikka, mutta vanhemmat ovat aivan sen mielivallan armoilla ja vielä joutuvat maksamaan siitä.


      • lomailelh
        ,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Tuo alkuperäinen kirjoittaja kyllä minun mielestäni lähinnä nalkuttaa siitä, että lapsille yleensäkään varataan hoitoa välipäiviksi (koska hänen mielestään jokaisessa perheessä on mahdollista ottaa vapaata tai järjestää hoito sukulaisten kautta). Lisäksi hän haluaa, että poissaolosta ilmoitetaan siten, että voidaan perua ne hoitajat, ruuat yms. Jos esimerkiksi lapsi sairastuu tai vanhempi sairastuu sen verran, ettei mene töihin, mutta lapsi voi kuitenkin olla kotona hänen kanssaan, niin ei tuollaisia poissaoloja tiedetä etukäteen. Tai jos edellisenä iltana mummo lupaakin hoitaa lasta seuraavan päivän.

        Mutta en silti protestoi sitä, että ei tarvitse ilmoittaa poissaolosta sitten kun se tiedetään, vaan sitä, että joku hoitaja ottaa asiakseen vaatia, että vanhempien pitäisi järjestää lastenhoito välipäiviksi muilla tavoin (vaikka maksaa jo hoitomaksut kunnalliseen hoitoon) ja jos ei jostain syystä olekaan järjestänyt, niin pitää tuoda sitten kanssa lapsi hoitoon, jos sen hoidon on varannut. Hän ei lainkaan ymmärrä, etteivät vanhemmat aina tiedä kovin paljoa etukäteen, että koska sen hoidon tarvitsee ja koska ei. Silloin se varataan varmuuden vuoksi.

        Se, jos kunta päättää, ettei hoitaja saa palkkaa, vaikka on mennyt sovitusti työpaikalleen ja sitten töitä ei olekaan, ei mielestäni ole laillista. En itse hoitajan asemassa suostuisi siihen, vaan jos keskustelu ei auttaisi, niin varmasti tekisin mielipiteeni selväksi radikaalimmalla tavalla, esimerkiksi menemällä jatkossa töihin vain silloin kun aamulla erikseen sinne soitetaan. Se, että noin typerästi on jossain toimittu, ei ole kuitenkaan vanhempien syytä. Ja se on taas yksi osoitus siitä, että lasten hoitoasioissa kunnat säästävät kaikin laillisin ja laittomin keinoin ja ne lasten vanhemmat kärsivät siitä varmasti yhtä paljon kuin hoitajatkin. Todennäköisesti enemmän, koska hoitajilla on mahdollisuus valita vaikka toinen työpaikka, mutta vanhemmat ovat aivan sen mielivallan armoilla ja vielä joutuvat maksamaan siitä.

        En ole alkuperäinen, enkä täysin ole hänen kanssaan samaa mieltä, mutta joissain kyllä. Tämä asia ei olekaan ongelma suurimman osan kanssa. Mutta ikävä kyllä ne on yleensä ne samat perheet, jotka varaavat hoidon ja jättävät tulematta tai lomailevat/ovat kotona ja lapset ovat aina hoidossa. Itselle on ihan sama, ketä sinne hoitoon tulee, jos siellä itse olen töissä. Kivahan se on, jos siellä on niitä tuttuja lapsia ettei tarvitse vain niitä vieraita hoidella, vaikka kaikille lapsille kaiken mahdollisen loman suonkin enkä todellakaan suosittele noita keskitettyjä/yhdistettyjä varahoitoja, koska ne eivät todellakaan ole aina mukavia eikä rauhallisia, vaikka kuinka siihen pyritäänkin.


    • Äkäinen tarhatäti

      Suurin osahanh tädeistä on vapaalla, ja vapaata saa kaikki jotka tahtoo, sillä hoitoa tarvitsevien lasten määrä on vähäinen. Ja se TODELLINEN tarve sitten vieläkin vähäisempi. Ja meni nyt vähän pointti ohi.... tuolla laitoin että "...vaan ovat siellä vain sitä varten, että ne, joilla ei oikeasti ole vaihtoehtoja, voisivat lapsensa sinne tuoda.

      Ja tuo onkin totta, että maksetaan sama, oli laoset siellä vai ei. Mielestäni pitäisi tällaisilta ajoilta periä joku ekstramaksu, jos sen paikan lapselleen varaa. Ja lasku tulisi, tuli hoitoon tai ei. Ehkä pistäisi ihmiset harkitsemaan että tarvitaanko sitä palvelua tuolloin OIKEASTI.

      Vielä: Yhteiskunnanko se pitää lapset kasvattaa ja hoitaa? Älkäämme tehkö lapsia, jos emme heitä edes joulun aikaan kykene itse hoitamaan.

      • dtfsd

        No eihän ne lapset voi yksin olla, kun on pakko mennä töihin.
        Jos pitää mennä töihin, niin ei niitä lapsia kykene itse hoitamaan sinä aikana.


      • ,,,,,,,,,

        Miksi ihmeessä hoidosta pitäisi maksaa enemmän niiltä ARKIPÄIVILTÄ, kun hoitoa tarvitsee tai haluaa, vaikka se olisikin sellainen päivä, jolloin suuri osa ei tarvitse hoitoa? Kaikilla ei ole vapaata, kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lomalla. Ei kaikilla hoitajillakaan, vaan jonkun siellä töissä on oltava. Jos siis teillä välipäivät saa vapaaksi kaikki, jotka ne haluavat ottaa vapaaksi, niin OTA NE VAPAAKSI, älä valita. Se, että kaikki halukkaat voivat ottaa ne vapaaksi tarkoittaa vain sitä, että on tarpeeksi halukkaita olemaan niiden aikana töissä. Ihan samalla tavalla ne lasten vanhemmat saattavat olla töissä joko omasta halusta tai sitten pakon edestä. Ne ovat arkipäiviä, eikä ole mitään syytä pitää niitä jotenkin vähempiarvoisina työpäivinä kuin muitakaan arkipäiviä.

        Missä kohdassa lakikirjaa sanotaan, että lapset saa viedä välipäivinä hoitoon vain silloin jos se on ihan pakko? Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee kaikkia arkipäiviä, myös joulun välipäiviä. Eipä silti, en kannata subjektiivista päivähoito-oikeutta noin yleensä, mutta kun se meillä kerran on, niin kukaan äkäinen tarhatäti ei ole oikeutettu sitä pois vanhemmilta viemään.

        Jos välipäiviltä perittäisiin ekstramaksu, niin ainakin nykyisen käytännön mukaan se tosiaan pitää maksaa riippumatta siitä, tuleeko lapsi hoitoon vai ei. Nythän se maksu pitää maksaa siinäkin tapauksessa että ihan hyvissä ajoin ilmoittaa, että lapsi ei tule hoitoon. Maksamme siis palvelusta, mitä emme käytä emmekä ole edes varanneet. Meidän kunnassa saa sen heinäkuun hoitomaksuvapaata silloin, jos vuoden aikana lapsi on ollut vähintään neljä viikkoa poissa hoidosta. Koska neljä viikkoa täyttyy jo kesälomasta, niin joululomasta ei tosiaankaan saa mitään ylimääräisiä hyvityksiä. Meilläkin lapset ovat ennalta ilmoitetusti lähes kolme kuukautta vuodessa poissa hoidosta (pätkissä) vanhempien työaikojen mukaisesti, mutta silti maksamme 11 kuukaudelta vuodessa täydet maksut.

        Tässä on kaiketi puhuttu koko ajan arkipäivistä. Joulun välipäivistä. Niistä päivistä, jolloin normaalisti ihmiset ovat töissä. Ja niistä päivistä, joita koskee subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ei kunta järjestä lapsille JOULUN ajaksi mitään hoitoa, jos se ei ole vanhempien työn vuoksi pakko. Pyhäpäivät ovat pyhäpäiviä. Arkipäivät arkipäiviä. Et ole pätevä määrittelemään kenenkään lastenteko-oikeutta tai -kykyä sillä, että ovatko lapset joulun välipäivinä hoidossa vai ei. Vuodessa on 365 päivää, joista joulun aikaan osuu vain muutama. Lapsia tehdessä ei ehkä myöskään ole selvillä seuraavien seitsemän vuoden työaikataulut joulujen ajaksi.

        Etkä muuten alkuperäisessäkään viestissä niinkään valittanut siitä, että lapsia ei hoidettaisi itse joulun aikana, vaan siitä, ettei heidän poissaolostaan ilmoiteta. Minä koen, että jos maksan palvelusta, olen oikeutettu sen myös saamaan ja jos sitten viimehetkellä päätän, etten viitsikään, niin ihan sama. Olen maksanut joka tapauksessa. Voisi olla, että joustaisin tuosta vähän, jos kuntakin toimisi reilusti meitä vanhempia ja perheitä kohtaan, mutta jos ei toimi, niin eipä kiinnosta yhteistyö minuakaan.


      • Lupsakka hoitaja
        ,,,,,,,,, kirjoitti:

        Miksi ihmeessä hoidosta pitäisi maksaa enemmän niiltä ARKIPÄIVILTÄ, kun hoitoa tarvitsee tai haluaa, vaikka se olisikin sellainen päivä, jolloin suuri osa ei tarvitse hoitoa? Kaikilla ei ole vapaata, kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lomalla. Ei kaikilla hoitajillakaan, vaan jonkun siellä töissä on oltava. Jos siis teillä välipäivät saa vapaaksi kaikki, jotka ne haluavat ottaa vapaaksi, niin OTA NE VAPAAKSI, älä valita. Se, että kaikki halukkaat voivat ottaa ne vapaaksi tarkoittaa vain sitä, että on tarpeeksi halukkaita olemaan niiden aikana töissä. Ihan samalla tavalla ne lasten vanhemmat saattavat olla töissä joko omasta halusta tai sitten pakon edestä. Ne ovat arkipäiviä, eikä ole mitään syytä pitää niitä jotenkin vähempiarvoisina työpäivinä kuin muitakaan arkipäiviä.

        Missä kohdassa lakikirjaa sanotaan, että lapset saa viedä välipäivinä hoitoon vain silloin jos se on ihan pakko? Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus koskee kaikkia arkipäiviä, myös joulun välipäiviä. Eipä silti, en kannata subjektiivista päivähoito-oikeutta noin yleensä, mutta kun se meillä kerran on, niin kukaan äkäinen tarhatäti ei ole oikeutettu sitä pois vanhemmilta viemään.

        Jos välipäiviltä perittäisiin ekstramaksu, niin ainakin nykyisen käytännön mukaan se tosiaan pitää maksaa riippumatta siitä, tuleeko lapsi hoitoon vai ei. Nythän se maksu pitää maksaa siinäkin tapauksessa että ihan hyvissä ajoin ilmoittaa, että lapsi ei tule hoitoon. Maksamme siis palvelusta, mitä emme käytä emmekä ole edes varanneet. Meidän kunnassa saa sen heinäkuun hoitomaksuvapaata silloin, jos vuoden aikana lapsi on ollut vähintään neljä viikkoa poissa hoidosta. Koska neljä viikkoa täyttyy jo kesälomasta, niin joululomasta ei tosiaankaan saa mitään ylimääräisiä hyvityksiä. Meilläkin lapset ovat ennalta ilmoitetusti lähes kolme kuukautta vuodessa poissa hoidosta (pätkissä) vanhempien työaikojen mukaisesti, mutta silti maksamme 11 kuukaudelta vuodessa täydet maksut.

        Tässä on kaiketi puhuttu koko ajan arkipäivistä. Joulun välipäivistä. Niistä päivistä, jolloin normaalisti ihmiset ovat töissä. Ja niistä päivistä, joita koskee subjektiivinen päivähoito-oikeus. Ei kunta järjestä lapsille JOULUN ajaksi mitään hoitoa, jos se ei ole vanhempien työn vuoksi pakko. Pyhäpäivät ovat pyhäpäiviä. Arkipäivät arkipäiviä. Et ole pätevä määrittelemään kenenkään lastenteko-oikeutta tai -kykyä sillä, että ovatko lapset joulun välipäivinä hoidossa vai ei. Vuodessa on 365 päivää, joista joulun aikaan osuu vain muutama. Lapsia tehdessä ei ehkä myöskään ole selvillä seuraavien seitsemän vuoden työaikataulut joulujen ajaksi.

        Etkä muuten alkuperäisessäkään viestissä niinkään valittanut siitä, että lapsia ei hoidettaisi itse joulun aikana, vaan siitä, ettei heidän poissaolostaan ilmoiteta. Minä koen, että jos maksan palvelusta, olen oikeutettu sen myös saamaan ja jos sitten viimehetkellä päätän, etten viitsikään, niin ihan sama. Olen maksanut joka tapauksessa. Voisi olla, että joustaisin tuosta vähän, jos kuntakin toimisi reilusti meitä vanhempia ja perheitä kohtaan, mutta jos ei toimi, niin eipä kiinnosta yhteistyö minuakaan.

        Joulun välipäiviksi oli meilläkin varattu muutamalle lapselle hoitoa, joka oli kuitenkin osalla peruuntunut. Suurin osa henkilökunnasta on lomilla. Ei tässä silti mitään "ongelmaa" ole. Päiväkodissa on paljon muutakin hommaa kuin lastenhoito; mm. paikkojen järjestelyä, liinavaatteiden vaihtoa, pyykkäystä, kirjojen korjausta, lelujen kunnostamista ym. ym. Tänään tein juurikin noita hommia, kun meitä oli kaksi töissä ja hoitopäiviä oli viimetingassa peruttu.


      • Päiväkodissa oon
        Lupsakka hoitaja kirjoitti:

        Joulun välipäiviksi oli meilläkin varattu muutamalle lapselle hoitoa, joka oli kuitenkin osalla peruuntunut. Suurin osa henkilökunnasta on lomilla. Ei tässä silti mitään "ongelmaa" ole. Päiväkodissa on paljon muutakin hommaa kuin lastenhoito; mm. paikkojen järjestelyä, liinavaatteiden vaihtoa, pyykkäystä, kirjojen korjausta, lelujen kunnostamista ym. ym. Tänään tein juurikin noita hommia, kun meitä oli kaksi töissä ja hoitopäiviä oli viimetingassa peruttu.

        Oikein:) kokemusta on, siellä on PALJONKIN tekemistä siis muutakin kuin lasten hoitoa! Ei tarvitse hetkeäkään istua kädet ristissä. Hyvä kun normipäivinä kerkiää kerran päivässä kahvit hörpätä..


    • Äiti minäkin

      Nämä ns päivystyspäivät tulee kalliksi kaupungille/kunnalle nimenomaan silloin kun hoitopaikkoja varataan mutta ei käytetä, koska hoitohenkilökunta ja ruoat on tarkkaan laskettu lasten määrään mukaan.

      Kaikki hoitajat eivät saa vapaata vaikka ehkä haluaisivatkin, koska tietty määrä hoitajia pitää olla. Kyllä sen ymmärtää että voi hoitajiakin vähän ärsyttää kun lapsia ei sitten ole niin monta paikalla..

      Miksi monet vanhemmat eivät edes viitsi ilmoittaa kun lapsi ei tulekaan hoitoon on törkeätä, mutta yleensä se on samat vanhemmat joka ei muutenkaan ilmoitta mitään päiväkodeille lasten poissaoloista.

      Jos hoitajilta kysytään niin kyllä nekin haluisivat päivystää "omassa" päiväkodissa, missä tilat ym ovat tuttuja. Valitettavasti tämä harvoin toteutuu, yleensä päivystys on päiväkodissa joka on eniten keskeisellä paikalla. Turhaa on hoitotädeille kiukutella asiasta, isommat tahot päättävät tästäkin asiasta.

      • ----------

        Turhaa on myös vanhemmille kiukutella asioista, joista isommat tahot päättävät. Vanhemmat haluaisivat esimerkiksi viedä lapsensa siihen tuttuun hoitoon ja tuttujen hoitajien luokse. Koska tämä ei toteudu, niin vanhemmat tekevät viime hetkeen asti järjestelyjä, että saisi lapsensa parempaan hoitoon. Minä en esimerkiksi koskaan voi luottaa siihen, että mummo loppupeleissä hoitaa lapsiamme, vaikka niin lupaa. Hän saattaa ilmoittaa aamulla olevansa huonossa kunnossa ja väsynyt tai lähtevänsä sittenkin ostoksille tänään. Näin on käynyt monta kertaa. Niinpä varaan hoidon ja ilmoitan sitten aamulla, ettei lapsi tulekaan, mikäli mummo nyt sitten suvaitsee hoitaa häntä. Jos luottaisin mummon hoitoon ja hän ei hoidakaan, niin mitä minä lapsilleni silloin tekisin, jos hoitoa ei olisi varattu?


      • rpph1
        ---------- kirjoitti:

        Turhaa on myös vanhemmille kiukutella asioista, joista isommat tahot päättävät. Vanhemmat haluaisivat esimerkiksi viedä lapsensa siihen tuttuun hoitoon ja tuttujen hoitajien luokse. Koska tämä ei toteudu, niin vanhemmat tekevät viime hetkeen asti järjestelyjä, että saisi lapsensa parempaan hoitoon. Minä en esimerkiksi koskaan voi luottaa siihen, että mummo loppupeleissä hoitaa lapsiamme, vaikka niin lupaa. Hän saattaa ilmoittaa aamulla olevansa huonossa kunnossa ja väsynyt tai lähtevänsä sittenkin ostoksille tänään. Näin on käynyt monta kertaa. Niinpä varaan hoidon ja ilmoitan sitten aamulla, ettei lapsi tulekaan, mikäli mummo nyt sitten suvaitsee hoitaa häntä. Jos luottaisin mummon hoitoon ja hän ei hoidakaan, niin mitä minä lapsilleni silloin tekisin, jos hoitoa ei olisi varattu?

        Anteeksi ---------- ei ollut tarkoitus tykätä siitä, että mummo jättääkin hoitamatta lapsiasi vaan tuosta sinun aloituksesta, ettei vanhemmille kannata kiukutella isomman tahon päättämistä asioista.


    • eipäivystäjä

      Meillä on kunnassa vain yksi päiväkoti auki 23.12-31.12. Sinne menivät kaikki ne lapset, joilla oli hoidontarve (todellinen tai ei). Enemmän oli menossa, mutta yksitellen niitä sieltä tippui joulun lähestyessä ja vanhempien tajutessa, että hoito on aivan vieraassa paikassa ja vieraalla henkilökunnalla (pari työntekijää omasta talosta). Se, että vain yksi päiväkoti päivystää, oli ilmoitettu lomakyselyssä, mutta eihän kaikki niitä katso sen tarkemmin, vaan vetäisevät ruksit kaikkiin päiviin ja varaavat hoitopaikan. Kun sitten tulee varmistukirje täytettäväksi todellisuus iskee ja tajutaan, ettei hoitoon viedä, jos ei ole todella pakko. Ei nimittäin ole mitään herkkua nuo päivystykset. Isoja lapsiryhmiä, jossa paljon vieraita lapsia ja aikuisista suurin osa myös vieraita. Henkilökunta voi vaihtua joka päivä ja senkin takia saattaa päivät olla sählinkiä ja hälinää täynnä. Onneksi ei itse tarvinnut tänä vuonna tuonne töihin mennä.

    • maksan täydet

      vaikka lapsi ei olekkaan hoidossa, ja ilmoitettu on ennakkoon.
      Esim. kesäaikana poissa 2,5kk, joulun aikaan poissa 2kk. Hyvitystä ei tule kuin heinäkuulta.

      Tietenkään kukaan ei maksa kunnalle päivähoitopaikasta todellisia kustannuksia, mutta korkeinta maksuluokkaa joka on yleisesti kunnassa vahvistettu.

      Hyvä jos tulevaisuudessa päästään siihen, että maksu määräytyy tunti perusteisesti. Päästään silloin tästäkin ongelmasta.

      Mielestäni on törkeää jos päivähoitoon jätetään ilmoittamatta, tai perutaan paikka viime tipassa. Kuten moni ketjussa kirjoitti, että ei ole motivaatiota sitoutua varattuun hoitoon, kun joutuvat maksamaan. Sanktio voisi olla todelliset päivähoidosta aiheutuvat kustannukset, ja muulloin tunti perusteinen hinnoittelu.

    • KAnna.TaN!

      Jep. 5tuntia tai alle maksaisi 250 euroa ja siitä 5 tunnista ylöspäin oisi viiskymppiä tunti ja myöhästelystä jatkuvaan ois satanen per kerta

      • ,.-,.-,.-,.-,.-

        Näin juuri. Ei pääsisivät lastenhoitajatkin elelemään vähän pienemmillä rahoilla veronmaksajien piikkiin, kun ei olisi lapsia hoitoon enää tulossa. Eihän kukaan lapsiaan voi hoitoon viedä, jos hoitopäivä maksaa enemmän kuin normaali-ihmisen palkka.


      • Työttömän juhlaa
        ,.-,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Näin juuri. Ei pääsisivät lastenhoitajatkin elelemään vähän pienemmillä rahoilla veronmaksajien piikkiin, kun ei olisi lapsia hoitoon enää tulossa. Eihän kukaan lapsiaan voi hoitoon viedä, jos hoitopäivä maksaa enemmän kuin normaali-ihmisen palkka.

        Niin juuri. Pääsisivät ne kyrtsääntyneet hoitotädit kotiin makaamaan, ei olisi työ-eikä kait rahahuoliakaan, vai??


    • ertszrggzs

      Omat lapseni ovat yksityisellä perhepäivähoitajalla hoidossa ja maksamme kahdesta lapsesta hoitomaksuja 640e/kk eli todella paljon. Saan varmaan hirveästi satikuntia täällä, mutta arvatkaapas mitä: aloitin tänä vuonna joululomani niin, että pidin lapset ekan päivän vielä hoidossa 6h, jonka aikana tein joulusiivouksen ja hoidin loput joululahjaostokset, enkä edes kokenut huonoa omatuntoa, koska teen näin vain kerran vuodessa! Tämän jälkeen oli kiva aloittaa YHDESSÄ lasten kanssa 2 viikon joululoma yhdessä :-). Takana erittäin rankka vuosi, itse olen ollut aivan loppu viimeiset puoli vuotta, joten en ota mitään huonoa omatuntoa tuosta, että käytän yhden päivän näin.

      • Työssä käyvä äiti

        So?
        kaikkihan tuota tekee. Mistä maksaa, sitä saa käyttää. Ihan sama onko töissä, kotona, koulussa vai kaupassa. Se ei kuulu hoitajille missä vanhemmat on, he hoitaa sitä lasta, ei vanhempaa. Hoitamisesta he saavat palkkansa, ei vanhempien vahtimisesta.

        V i t u t t a a nuo kyyläävät päiväkodin akat "hoidossa ollaan sitten vain työ/koulu ajat plus matkat, hoito ei ole kaupassa käyntiä varten"?? Siis Mitä!!! Työssäkäyviä ja opiskelevia kytätään, että missä ovat, mutta subjektiivisella olevan lapsen vanhemmista tiedetään että kotona syljeskelevät kattoon, kun lapsi on hoidossa.
        Minä äitinä, käyn vaikka missä ja teen vaikka mitä, ja haen lapseni hoidosta, silloin kun olen ilmoittanut, mutta se missä olen ei kuulu päiväkodille pätkääkään! Niin kauan kun on subjektiivinenhoito olemassa.

        Nouskoot hoitajat barrikaadeille ja kieltäytyisivät tekemästä töitä alimitoituksella. Ei asiat hiljaa mutisten miksikään muutu, vaan niistä pitää tehdä näkyviä. Ei se ole meidän vanhempien vika, jos päiväkodissa on liian vähän hoitajia töissä.


      • lapsen parasko?
        Työssä käyvä äiti kirjoitti:

        So?
        kaikkihan tuota tekee. Mistä maksaa, sitä saa käyttää. Ihan sama onko töissä, kotona, koulussa vai kaupassa. Se ei kuulu hoitajille missä vanhemmat on, he hoitaa sitä lasta, ei vanhempaa. Hoitamisesta he saavat palkkansa, ei vanhempien vahtimisesta.

        V i t u t t a a nuo kyyläävät päiväkodin akat "hoidossa ollaan sitten vain työ/koulu ajat plus matkat, hoito ei ole kaupassa käyntiä varten"?? Siis Mitä!!! Työssäkäyviä ja opiskelevia kytätään, että missä ovat, mutta subjektiivisella olevan lapsen vanhemmista tiedetään että kotona syljeskelevät kattoon, kun lapsi on hoidossa.
        Minä äitinä, käyn vaikka missä ja teen vaikka mitä, ja haen lapseni hoidosta, silloin kun olen ilmoittanut, mutta se missä olen ei kuulu päiväkodille pätkääkään! Niin kauan kun on subjektiivinenhoito olemassa.

        Nouskoot hoitajat barrikaadeille ja kieltäytyisivät tekemästä töitä alimitoituksella. Ei asiat hiljaa mutisten miksikään muutu, vaan niistä pitää tehdä näkyviä. Ei se ole meidän vanhempien vika, jos päiväkodissa on liian vähän hoitajia töissä.

        Hoitajat eivät voi mitään sille, että henkilökuntaa ei ole riittävästi eivätkä sille, että suuntaus on nykyään se, että lapset tungetaan suuriin, meluisiin ryhmiin jotka ovat lähinnä lasten säilytystä varten.

        Kyllä ne ovat ne palvelun käyttäjät eli pienten lasten vanhemmat joiden pitää ottaa asia omakseen ja vaatia lapsilleen riittävää hoitoa ja huolenpitoa.
        Hoitajat ovat vain työntekijöitä. Ei heitä kuunnella vaikka he parhaiten osaisivat sanoa mitä ja miten lasten kanssa on paras. Päättäjät eivät katso lasten eivätkä työntekijöiden tai vanhempienkaan parasta. Raha on se joka puhuu.

        Perhepäivähoito on kuolemassa kokonaan ja ryhmiksetkin kuulemma nykyään liian kalliita pitää. Nyt on in perustaa suuria päiväkoteja jotka täytetään ääriään myöten.
        Tätäkö te vanhemmat haluatte? Luuletteko te oikeasti, että siellä suurissa yksiköissä lapsenne saavat laadukasta ja yksilöllistä päivähoitoa? Sellaisissa paikoissako pienten lasten on hyvä viettää ensimmäiset vuodet elämästään? Siitä sitten kouluun ja sama myllytys jatkuu.
        Ei voi kun itkeä kun oikein ajattelee asiaa. Onneksi omat lapseni ovat jo isoja.


      • rpph1
        Työssä käyvä äiti kirjoitti:

        So?
        kaikkihan tuota tekee. Mistä maksaa, sitä saa käyttää. Ihan sama onko töissä, kotona, koulussa vai kaupassa. Se ei kuulu hoitajille missä vanhemmat on, he hoitaa sitä lasta, ei vanhempaa. Hoitamisesta he saavat palkkansa, ei vanhempien vahtimisesta.

        V i t u t t a a nuo kyyläävät päiväkodin akat "hoidossa ollaan sitten vain työ/koulu ajat plus matkat, hoito ei ole kaupassa käyntiä varten"?? Siis Mitä!!! Työssäkäyviä ja opiskelevia kytätään, että missä ovat, mutta subjektiivisella olevan lapsen vanhemmista tiedetään että kotona syljeskelevät kattoon, kun lapsi on hoidossa.
        Minä äitinä, käyn vaikka missä ja teen vaikka mitä, ja haen lapseni hoidosta, silloin kun olen ilmoittanut, mutta se missä olen ei kuulu päiväkodille pätkääkään! Niin kauan kun on subjektiivinenhoito olemassa.

        Nouskoot hoitajat barrikaadeille ja kieltäytyisivät tekemästä töitä alimitoituksella. Ei asiat hiljaa mutisten miksikään muutu, vaan niistä pitää tehdä näkyviä. Ei se ole meidän vanhempien vika, jos päiväkodissa on liian vähän hoitajia töissä.

        Mutta on myös niitä vanhempia, jotka tulevat hakemaan lastaan viime tingassa juuri ennen kuin päiväkoti on menossa kiinni, koska ovat olleet ostoksilla.
        Lapsilla kuitenkin on ilmoitettu hoitoaika esim. 8-15. Ei se ole ihan sama jos vanhemmat tulevat klo 16.30 hakemaan lastaan.


      • rpph1
        rpph1 kirjoitti:

        Mutta on myös niitä vanhempia, jotka tulevat hakemaan lastaan viime tingassa juuri ennen kuin päiväkoti on menossa kiinni, koska ovat olleet ostoksilla.
        Lapsilla kuitenkin on ilmoitettu hoitoaika esim. 8-15. Ei se ole ihan sama jos vanhemmat tulevat klo 16.30 hakemaan lastaan.

        Niin perhepäivähoidossa ja ryhmiksissä ei ole 2 lastentarhanopettajaa niin eihän ne ole laadukkaita hoitopaikkoja. Tälläiseen ajatteluun olen viime aikoina törmännyt.


      • Aina voi tehdä jotain
        lapsen parasko? kirjoitti:

        Hoitajat eivät voi mitään sille, että henkilökuntaa ei ole riittävästi eivätkä sille, että suuntaus on nykyään se, että lapset tungetaan suuriin, meluisiin ryhmiin jotka ovat lähinnä lasten säilytystä varten.

        Kyllä ne ovat ne palvelun käyttäjät eli pienten lasten vanhemmat joiden pitää ottaa asia omakseen ja vaatia lapsilleen riittävää hoitoa ja huolenpitoa.
        Hoitajat ovat vain työntekijöitä. Ei heitä kuunnella vaikka he parhaiten osaisivat sanoa mitä ja miten lasten kanssa on paras. Päättäjät eivät katso lasten eivätkä työntekijöiden tai vanhempienkaan parasta. Raha on se joka puhuu.

        Perhepäivähoito on kuolemassa kokonaan ja ryhmiksetkin kuulemma nykyään liian kalliita pitää. Nyt on in perustaa suuria päiväkoteja jotka täytetään ääriään myöten.
        Tätäkö te vanhemmat haluatte? Luuletteko te oikeasti, että siellä suurissa yksiköissä lapsenne saavat laadukasta ja yksilöllistä päivähoitoa? Sellaisissa paikoissako pienten lasten on hyvä viettää ensimmäiset vuodet elämästään? Siitä sitten kouluun ja sama myllytys jatkuu.
        Ei voi kun itkeä kun oikein ajattelee asiaa. Onneksi omat lapseni ovat jo isoja.

        Hoitajat voivat liittoutua ja sanoa päiväkodinjohtajalle, että kieltäytyvät tekemästä töitä jatkuvalla alimiehityksellä. Hoitajat voivat ilmoittaa liittoonsa, että päiväkodissa rikotaan toistuvasti suhdelukuja. Hoitajat voivat ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaa ylempään tahoon kunnassa ko asiassa. Hoitajat voivat ilmoittaa työnantajansa jatkuvista rikkeistä ministeriöön. Aina voi tehdä jotain, jos vain haluaa.


      • hoittttt
        Aina voi tehdä jotain kirjoitti:

        Hoitajat voivat liittoutua ja sanoa päiväkodinjohtajalle, että kieltäytyvät tekemästä töitä jatkuvalla alimiehityksellä. Hoitajat voivat ilmoittaa liittoonsa, että päiväkodissa rikotaan toistuvasti suhdelukuja. Hoitajat voivat ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaa ylempään tahoon kunnassa ko asiassa. Hoitajat voivat ilmoittaa työnantajansa jatkuvista rikkeistä ministeriöön. Aina voi tehdä jotain, jos vain haluaa.

        Niin, aina voi tehdä jotain jos haluaa. Luulisi että tämä asia olisi tärkeämpi lasten vanhemmille kuin duunareille, jota voivat jäädä aina sairauslomalle kun kuorma painaa liikaa. Mutta jos vanhemmat eivät välitä niin ei kait sitä nyt kunnan työntekijät välitä vieraasta lapsesta sen enempää.


      • Duunari mutsi
        hoittttt kirjoitti:

        Niin, aina voi tehdä jotain jos haluaa. Luulisi että tämä asia olisi tärkeämpi lasten vanhemmille kuin duunareille, jota voivat jäädä aina sairauslomalle kun kuorma painaa liikaa. Mutta jos vanhemmat eivät välitä niin ei kait sitä nyt kunnan työntekijät välitä vieraasta lapsesta sen enempää.

        Eiköhän suurinosa lasten vanhemmista ole myös duunareita,eli työssä olevia ihmisiä. Päiväkodin työntekijät itse tietävät parhaiten laiminlyönnit päiväkodissa, vanhemmilla ei välttämättä ole oikeaa kuvaa siitä mikä mättää päiväkodissa. Viedessä ja tuodessa ei aina karu totuus tule esiin.
        Mutta kun vanhemmat ja henkilökunta kävisivät yhdessä toimeen, niin asia saattaisikin saada huomiota.


      • lapsen parasko
        Aina voi tehdä jotain kirjoitti:

        Hoitajat voivat liittoutua ja sanoa päiväkodinjohtajalle, että kieltäytyvät tekemästä töitä jatkuvalla alimiehityksellä. Hoitajat voivat ilmoittaa liittoonsa, että päiväkodissa rikotaan toistuvasti suhdelukuja. Hoitajat voivat ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaa ylempään tahoon kunnassa ko asiassa. Hoitajat voivat ilmoittaa työnantajansa jatkuvista rikkeistä ministeriöön. Aina voi tehdä jotain, jos vain haluaa.

        Hoitajat haluavat pitää työpaikkansa niin kuin muutkin ihmiset.
        Sitäpaitsi jos asia ei kerran vanhempia kiinnosta niin miksi ihmeessä hoitajat sitten yrittäisivät saada parannusta mihinkään.
        Se riittää kun tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy. Jos vanhemmat eivät aja lastensa etuja niin turha sitä on vaatia keneltäkään muultakaan.

        Ylirasittunut hoitaja voi todellakin jäädä saikulle kun kuorma käy liian raskaaksi. Entäs ne lapset?


      • oikeassa olet
        rpph1 kirjoitti:

        Niin perhepäivähoidossa ja ryhmiksissä ei ole 2 lastentarhanopettajaa niin eihän ne ole laadukkaita hoitopaikkoja. Tälläiseen ajatteluun olen viime aikoina törmännyt.

        Näinhän nykyään ajatellaan. Tuttua touhua.
        Mitä nyt alikoulutettu perhepäivähoitaja voisi tarjota lapsille? Kyllä talosta täytyy löytyä lastentarhanopettaja. Se tekee hoidosta laadukasta vaikka lapset eivät juurikaan edes näkisi sitä opea.

        Vanhemmat eivät enää arvosta pieniä ryhmiä ja kodinomaisuutta. Ei se ole tärkeää, että hoitaja ehtii olla lasten kanssa, pitää sylissä, olla äitihahmona silloin kun se oma äiti on töissä.

        Rakennetaan siis niitä isoja päiväkoteja niin kaikki ovat tyytyväisiä.

        Miinustelu ei muuta tosiasioita miksikään.


      • rpph1
        oikeassa olet kirjoitti:

        Näinhän nykyään ajatellaan. Tuttua touhua.
        Mitä nyt alikoulutettu perhepäivähoitaja voisi tarjota lapsille? Kyllä talosta täytyy löytyä lastentarhanopettaja. Se tekee hoidosta laadukasta vaikka lapset eivät juurikaan edes näkisi sitä opea.

        Vanhemmat eivät enää arvosta pieniä ryhmiä ja kodinomaisuutta. Ei se ole tärkeää, että hoitaja ehtii olla lasten kanssa, pitää sylissä, olla äitihahmona silloin kun se oma äiti on töissä.

        Rakennetaan siis niitä isoja päiväkoteja niin kaikki ovat tyytyväisiä.

        Miinustelu ei muuta tosiasioita miksikään.

        Jotkut vanhemmat vielä arvostavat pieniä ryhmiä ja kodinomaisuutta.
        Harmi vain, että perhepäivähoidon loma-aikojen varahoito on usein yhdessä tai parissa päiväkodissa eikä esimerkiksi ryhmäperhepäiväkodeissa.


      • oikeassa olet
        rpph1 kirjoitti:

        Jotkut vanhemmat vielä arvostavat pieniä ryhmiä ja kodinomaisuutta.
        Harmi vain, että perhepäivähoidon loma-aikojen varahoito on usein yhdessä tai parissa päiväkodissa eikä esimerkiksi ryhmäperhepäiväkodeissa.

        Perhepäivähoitajille tulee nykyään lomien lisäksi paljon tasausvapaata, koska kahdeksan tunnin päivät ovat mahdottomia ja yli menevät tunnit on pakko pitää vapaana kun hoitajille ei haluta maksaa mitään ylimääräistä. Lapset vain varahoitoon ja kaikki hyvin (?).

        Ei ihmiset halua viedä lapsiaan hoitajalle, joka on vapaalla vähän väliä. Mieluummin viedään sitten kokonaan päiväkotiin.

        Kodinomaiset hoitopaikat häviävät väkisin ja meilläpäin ainakin myös ryhmiksiä yhdistetään isommiksi päiväkodeiksi.Hoitajilta ei kysellä mitään ja vanhemmat kuulemma haluavat näin.


      • Työt loppuu
        oikeassa olet kirjoitti:

        Perhepäivähoitajille tulee nykyään lomien lisäksi paljon tasausvapaata, koska kahdeksan tunnin päivät ovat mahdottomia ja yli menevät tunnit on pakko pitää vapaana kun hoitajille ei haluta maksaa mitään ylimääräistä. Lapset vain varahoitoon ja kaikki hyvin (?).

        Ei ihmiset halua viedä lapsiaan hoitajalle, joka on vapaalla vähän väliä. Mieluummin viedään sitten kokonaan päiväkotiin.

        Kodinomaiset hoitopaikat häviävät väkisin ja meilläpäin ainakin myös ryhmiksiä yhdistetään isommiksi päiväkodeiksi.Hoitajilta ei kysellä mitään ja vanhemmat kuulemma haluavat näin.

        Jep. Juuri tämän takia hyvät perhepäivähoitajat menettävät lapsensa päiväkoteihin, sääli....


      • jklhyuohr
        oikeassa olet kirjoitti:

        Perhepäivähoitajille tulee nykyään lomien lisäksi paljon tasausvapaata, koska kahdeksan tunnin päivät ovat mahdottomia ja yli menevät tunnit on pakko pitää vapaana kun hoitajille ei haluta maksaa mitään ylimääräistä. Lapset vain varahoitoon ja kaikki hyvin (?).

        Ei ihmiset halua viedä lapsiaan hoitajalle, joka on vapaalla vähän väliä. Mieluummin viedään sitten kokonaan päiväkotiin.

        Kodinomaiset hoitopaikat häviävät väkisin ja meilläpäin ainakin myös ryhmiksiä yhdistetään isommiksi päiväkodeiksi.Hoitajilta ei kysellä mitään ja vanhemmat kuulemma haluavat näin.

        Kyllä ainakin meidän kunnassa vanhemmat porukalla ovat nostaneet valtavan äläkän isoa päiväkotia ja perhepäivähoitajien lakkauttamista vastaan. Eipä vai meidän ääni kuulu missään ja suuryksikkö on rakenteilla. Onneksi oma kuopus on sen valmistuessa sentään jo edes kolme, niin ei ihan vauvasta asti joudu kestämään tarhaamista. Sekin huono puoli tuossa on, että kun kaikki eivät asu siinä päiväkodin vieressä, niin matkaa sinne tulee aika lailla. Eikä se ole edes järkevästi muiden julkisten kulkuyhteyksien päässä. Hoitopäivät pitenevät pakosti ja jopaparilla tunnilla päivässä. Jos olisin yksinhuoltaja, niin se 10 tunninkaan päivä ei riittäisi, mutta onneksi voidaan miehen kanssa vähän lomittaa työaikojamme.


    • tyhmää toimintaa

      Ymmärsin ap:n valituksen tiettyyn pisteeseen asti kunnes tuli tuo lause " muka ei tiedetä koska on lomia, ja kyllä jokainen vanhempi nyt välipäiväksi saa lomia ja kyllä jokaisella on sukulaiset...jne..." Kyllä tuo taas paljasti että kovin realistinen kirjoittaa ei ole vaan juuri sellainen joka on valmiiksi ajattelemaan aina vaan sitä pahinta ja kaikkein negatiivisinta vanhemmista vaikka ei tietäisi miten asiat oikeasti ovat.

      Ylipäätänsä ärsyttää kun monet tädit siellä päiväkodissa ovat täysin pihalla työsuhdeasioista. Tuntuu että monet luulevat että työntekijät (muut kuin he itse) saa rellestää ihan miten huvittaa työaikojen ja lomien kanssa. Tässä muutama fakta:

      -Lomia ei todellakaan saa juuri silloin kun haluaa tai juuri koulujen loma-aikojen aikaan!

      -Lomaa on normityöntekijällä vuodessa yleensä vain 5 viikkoa josta 4 pidetään kesällä ja 1 talvella. Monet kunnan työntekjät eivät tajua tätä kun itsellä heillä on paljon pidemmät lomat.

      -Monilla vanhemmilla on kiinteät työajat tai vaikka työaika olisi liukuva se ei tarkoita että sieltä voi lähteä vaikka puoliltapäiväin juuri silloin kun päiväkodintädit haluaisivat vaikka lähteä aikaisemmin joulunviettoon. Monesti minultakin kyseltiin että voisinko tulla hakemaan aikaisemmin joidenkin pyhien aattona tai aatonaattona mutta valitettavasti en voinut töistä lähteä aikaisemmin vaikka olisin itsekin halunnut!

      -Työmatkoihin menee monilla vanhemmilla paljon enemmän kun se puolituntia vaikka liikutaankin saman kaupungin sisällä. Näin on esim. Helsingissä. Täten esim. neljältä päässyt vanhempi voi olla siellä päiväkodin pihalla vasta vähän vaille viisi vaikka olisi suoraa juossut töistä.

      -Ja kaikilla ei todellakaan ole sitä sukulaista käytettäväksi varahoitajaksi ihan koska vain ja joillain ei ole ollenkaan käytettävissä. Täytyy olla tyhmä ihminen jos tätä ei tajua!

      Mutta siis siitä olen samaa mieltä että tyhmää on merkata tarvitsevansa sitä hoitoa lapselle jos tietää että ei tarvitse eli toisinsanoen on itse lomalla. Ei ole mielestäni hyvä viedä lapsia hoitoon loma-aikoina koska lapsetkin tarvitsevat lomaa ja juuri nämä tietyt loma-ajat ovat vaikeita kunnalle järjestää hoito eli se loma-aikojen varahoito on mielestäni tarkoitettu vain työssäkäyville vanhemmille. Jotkut varmaan merkkaavat varmuuden vuoksi jos sitten ei jaksetakaan olla lasten kanssa eli tavallaan halutaan pitää voimassa se vaihtoehto että lapsen voi viedä hoitoon jos siltä tuntuu ja sitten ei ehkä kuitenkaan viedä vaikka paikka on varattu. Kyllä aika ärsyttävää toimintaa on.

      • tilanteet vaihtuu

        Olen samaa mieltä kanssasi noin periaatteessa, mutta itse syyllistyt nyt siihen samaan, mistä syytit alussa hoitajia: negatiivisimman ajattelemiseen. Ei kai nyt "kukaan" ilmoita lastaan hoitoon oman lomansa ajaksi sillä ajatuksella, että katsotaan sitten jaksanko hoitaa lasta vai vienkö hoitoon. Eiköhän ne hoidot ole varattu siksi, että ei tiedetä joutuuko olemaan työssä vai ei. Kuten tässäkin on käynyt ilmi, monet hoitajat saattavat saada välipäivät vapaaksi ihan vaikka vasta parin päivän varoitusajalla, kun selviää, ettei lapsia tulekaan hoitoon. Tai vaikka samana päivänä sitten kun on jo mennyt ensin töihin. Itselläni ei ole lomapäiviä (en ole kertaakaan elämässäni saanut yli kahta viikkoa vuosilomaa, vaikka ikä lähentelee neljääkymppiä), mutta jonkun on työt firmassa tehtävä. Koska muilla oli lomapäiviä, he saivat päättää ovatko lomalla vai eivät ja he halusivat olla. Kävi kuitenkin niin onnellisesti, että yksi joutui jonkin kiireellisen projektinsa kanssa kuitenkin välipäiviksi töihin, joten pystyi päivystämään samalla. Minulle tämä selvisi vasta perjantaiaamuna, joten pidin palkattoman vapaan ja soitin hoitoon, ettei lapseni sinne tulekaan. Olen siis ilmeisesti itsekin leimaantunut ihmiseksi, joka vapaapäivän aamuna vasta miettii, että jaksaako olla lasten kanssa vai viekö hoitoon.


      • Kotona olevat
        tilanteet vaihtuu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi noin periaatteessa, mutta itse syyllistyt nyt siihen samaan, mistä syytit alussa hoitajia: negatiivisimman ajattelemiseen. Ei kai nyt "kukaan" ilmoita lastaan hoitoon oman lomansa ajaksi sillä ajatuksella, että katsotaan sitten jaksanko hoitaa lasta vai vienkö hoitoon. Eiköhän ne hoidot ole varattu siksi, että ei tiedetä joutuuko olemaan työssä vai ei. Kuten tässäkin on käynyt ilmi, monet hoitajat saattavat saada välipäivät vapaaksi ihan vaikka vasta parin päivän varoitusajalla, kun selviää, ettei lapsia tulekaan hoitoon. Tai vaikka samana päivänä sitten kun on jo mennyt ensin töihin. Itselläni ei ole lomapäiviä (en ole kertaakaan elämässäni saanut yli kahta viikkoa vuosilomaa, vaikka ikä lähentelee neljääkymppiä), mutta jonkun on työt firmassa tehtävä. Koska muilla oli lomapäiviä, he saivat päättää ovatko lomalla vai eivät ja he halusivat olla. Kävi kuitenkin niin onnellisesti, että yksi joutui jonkin kiireellisen projektinsa kanssa kuitenkin välipäiviksi töihin, joten pystyi päivystämään samalla. Minulle tämä selvisi vasta perjantaiaamuna, joten pidin palkattoman vapaan ja soitin hoitoon, ettei lapseni sinne tulekaan. Olen siis ilmeisesti itsekin leimaantunut ihmiseksi, joka vapaapäivän aamuna vasta miettii, että jaksaako olla lasten kanssa vai viekö hoitoon.

        Uskon että eniten hoitsuja häiritsee juuri nämä tyypit jotka ovat kotona eli työttöminä tai äitiyslomalla ja vievät vanhemman lapsensa hoitoon. Näissä on paljon niitä jotka varaavat hoitopaikan varmuuden vuoksi koska eivät jaksa tai halua olla koko lomaa lapsen kanssa (virallisestihan koulujen joululoma on esim. 2 viikkoa ja kesäloma 10 viikkoa) Usko pois näitäkin tyyppejä löytyy. Ja sitten mieli muuttuukin ja lasts ei viedäkään hoitoon kun ei ole kuitenkaan pakko vaikka on paikka varattu. Uskon että kyllä hoitajat tietävät kenellä on töitä ja kenellä ei eli kenen lapsi on pakosta hoidossa ja kenen ei.

        Kannattaa kyllä selittää itsekin hoitajille oma tilanne jos on niin että itse on töissä mutta on epävarmaa saako lapselle hoitajan esim. mummin juuri lomien ajaksi tai sitten jos lomapäivät eivät ole selvät vielä työpaikalla. Tällaisesta nyt hoitajat tuskin vihastuvat tai ainakaan ei pitäisi sillä tilannehan on silloin sellainen että vanhempi ei voi sille mitään ja hoitopaikkaa ei ole varattu turhaan.


      • Kotona olevat
        tilanteet vaihtuu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi noin periaatteessa, mutta itse syyllistyt nyt siihen samaan, mistä syytit alussa hoitajia: negatiivisimman ajattelemiseen. Ei kai nyt "kukaan" ilmoita lastaan hoitoon oman lomansa ajaksi sillä ajatuksella, että katsotaan sitten jaksanko hoitaa lasta vai vienkö hoitoon. Eiköhän ne hoidot ole varattu siksi, että ei tiedetä joutuuko olemaan työssä vai ei. Kuten tässäkin on käynyt ilmi, monet hoitajat saattavat saada välipäivät vapaaksi ihan vaikka vasta parin päivän varoitusajalla, kun selviää, ettei lapsia tulekaan hoitoon. Tai vaikka samana päivänä sitten kun on jo mennyt ensin töihin. Itselläni ei ole lomapäiviä (en ole kertaakaan elämässäni saanut yli kahta viikkoa vuosilomaa, vaikka ikä lähentelee neljääkymppiä), mutta jonkun on työt firmassa tehtävä. Koska muilla oli lomapäiviä, he saivat päättää ovatko lomalla vai eivät ja he halusivat olla. Kävi kuitenkin niin onnellisesti, että yksi joutui jonkin kiireellisen projektinsa kanssa kuitenkin välipäiviksi töihin, joten pystyi päivystämään samalla. Minulle tämä selvisi vasta perjantaiaamuna, joten pidin palkattoman vapaan ja soitin hoitoon, ettei lapseni sinne tulekaan. Olen siis ilmeisesti itsekin leimaantunut ihmiseksi, joka vapaapäivän aamuna vasta miettii, että jaksaako olla lasten kanssa vai viekö hoitoon.

        Niin ja jos luit tarkkaan kirjoitukseni sanoin että tyhmää on merkata että lapsi tarvitsee hoitoa JOS TIETÄÄ että itse on lomalla kyseisen päivän ja lapsi ei oikeasti tarvitse hoitoa. Eihän tämä koske niitä jotka eivät tiedä varmasti edes koska heillä on lomapäivä tai ei.


      • ............
        Kotona olevat kirjoitti:

        Niin ja jos luit tarkkaan kirjoitukseni sanoin että tyhmää on merkata että lapsi tarvitsee hoitoa JOS TIETÄÄ että itse on lomalla kyseisen päivän ja lapsi ei oikeasti tarvitse hoitoa. Eihän tämä koske niitä jotka eivät tiedä varmasti edes koska heillä on lomapäivä tai ei.

        Niin sanoit. Samalla annat ymmärtää, että ihmiset tekisivät niin. Se on juuri sitä negatiivisimman ajattelemista. Lähtökohtaisesti pitäisi ajatella, että kaikilla on omat, hyvät syynsä toimintaansa ja he vastaavat niistä itse, joten silloin ei edes ajatella muita vaihtoehtoja. Sinähän et voi tietää, että kukaan tekisi noin. Ehkä ei teekään, vaan koko ajatus on pelkästään hoitajien päässä.


    • dfghdfgh

      Minä maksan lapseni hoitopaikasta ja varaan sen kaikille arkipäiville, koska minulla on siihen oikeus. Se, vienkö lastani aina hoitoon vai en, saattaa muuttua vaikka aamulla. En viitsi aina, kun ei kerran ole pakko. kiva lapsen on joskus jäädä kanssani kotiinkin.(Ilmoitan kyllä yleensä aamulla jos emme käytä hoitopaikkaa, aina en ilmoita) Jos taas vien, saatan itse tulla kotiin takaisin nukkumaan tai mennä vaikka shoppailemaan tai joskus töihinkin. En raportoi päiväkotiin missä vietän ajan, jolloin lapseni on hoidossa, miksi raportoisinkaan? Kännykät on keksitty ja niistä minut tavoittaa jos lapsi sairastuu kesken päivän.

    • mkmniowjiovco

      Muuten ihan subjektiivisen hoidon raameihin kuuluvaa tekstiä, MUTTA sun velvollisuus on ilmoittaa hoitopaikkaan, jos lapsesi on pois. Se on kunnioitusta hoitajaa/hoitajia kohtaan ja muutenkin kuuluu hoito käytäntöihin. Ole siis ystävällinen ja ilmoita aina hoitopaikkaan lapsesi hoidon tarpeen muutokset, ym. muutokset mitkä on hoitajan hyvä tietää. Näin luot vanhempana hyvää yhteistyötä hoitajien kanssa.

      Ja yksi asia vanhempien tulee muistaa, siis se että jos lapsesi on hoidossa ja sinä itse vietät "vapaa päivää", niin et voi teettää hoitajalla/hoitajilla piiruakaan ylitöitä vaan tulet hakemaan lapsesi hoidosta subjektiivisen hoito-ajan rajoissa. Itse tein kerran muutaman n. kymmentuntisen työpäivän, kun vanhemmat olivat vapaapävänään shoppailemassa. Ei tuntunut ollenkaan kivalta vaan päinvastoin tuli hyväksikäytetty olo. Tein sille asialle kyllä lopun mutta siitä asiasta ei luonnollisestikaan tykätty.

    • Osin samaa mieltä

      Vanhemmilla on oikeus Suomessa tuoda lapsi hoitoon vaikka olisi itse työttömänä, olisi vapaapäivä, makaisi sohvalla, siivoaisi, shoppailisi tms. Päivähoitopaikassa ei tarvitse tietää miksi tarvitset lapsellesi hoitopaikan.

      Mutta "varmuuden vuoksi" ei tietysti pitäisi varailla. Ja on kyllä törkeää, jos jopa puolet jättää tulematta. Siinä olen samaa mieltä. Joskus kyllä kieltämättä hoidon tarvetta kysellään niin aikaisin, että lomista ei välttämättä vielä tiedä.

      Kaikilla ei ole sukulaisia jotka hoitaisi.Varsinkin, jos pitäisi hoitaa useina päivinä monta tuntia. Esim. omani eikä miehen isä ei ole elossa, äitini ei pysty hoitamaan ja miehen äiti asuu satojen kilometrien päässä. Mies ei saanut töistä lomaa joulun välipäivinä. Onneksi minä sain, mutta voi olla, että joissakin perheissä oikeasti on niin, että kumpikaan vanhemmista ei saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe