Pappi väittää

iaurwen

51

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jori Mäntysalo

      Papin väite on täyttä puppua.

    • huhhu

      Mitenkähän voi yliopiston käynyt ihminen olla noin pihalla oman työpaikkansa perusasioista? Kertooko tuota laajallekin porukalle täytenä totena? Jos minä puhuisin omassa duunissani noin sekavia, tulisi kyllä varoitus vähintäänkin.

      • Rappari-Roope

        Eihän pappiskoulutusta voi verrata kaikkeen muuhun mitä Yliopistoilla opiskellaan. Pappispuoli joutaiskin pois Yliopistoilta heti.


      • Viesti häviää

        Kohta kirkko sensuroi jälleen oman mokansa.


      • Jori Mäntysalo

        Onhan tuo nyt melko hämmentävä juttu. Toisaalta...

        Olen töissä yliopistolla. Yhden yksikön it-ryhmässä tarkemmin. Minulla on oma palanen jota tehdä. En minä välttämättä tiedä mitä yliopiston tietohallinto puuhaa, saati että osaisin sanoa kuka keväällä vetää lukuteoriaa tai kuinka nopeasti tentit pitikään korjata.

        Ei tämä nyt ihan vastaava toki ole. Mutta mikä on papin ydintietämystä, joka ei suoraan liity teologiaan? Joku käry kirkollisveron tasosta esim. luulisi olevan kaikille kuuluvaa.


      • Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Onhan tuo nyt melko hämmentävä juttu. Toisaalta...

        Olen töissä yliopistolla. Yhden yksikön it-ryhmässä tarkemmin. Minulla on oma palanen jota tehdä. En minä välttämättä tiedä mitä yliopiston tietohallinto puuhaa, saati että osaisin sanoa kuka keväällä vetää lukuteoriaa tai kuinka nopeasti tentit pitikään korjata.

        Ei tämä nyt ihan vastaava toki ole. Mutta mikä on papin ydintietämystä, joka ei suoraan liity teologiaan? Joku käry kirkollisveron tasosta esim. luulisi olevan kaikille kuuluvaa.

        Kyllä minä ymmärrän, että ihminen voi joskus tarkemmin ajattelematta esim. väsyneenä päästellä suustaan tai läppäriltään isojakin virheitä. On sitä käynyt itsellekin, ihmisiähän tässä ollaan. Se, mitä minä en tässä ymmärrä alkuunkaan, on se että kyseinen pappi ei ole _vieläkään_ vaivautunut korjaamaan antamaansa tietoa tuohon niemomaiseen ketjuun. Muualla hän on sitä pahoitellut ja korjaillut, mutta miksei hän kirjoita tuonne, missä virhe on, ja vaikkapa poista virheellisiä viestejään? Duunissa jokainen tekee niin virheen sattuessa, jos on yhtään järkeä päässä. Pakkohan on ajatella seurauksia, jos väärää infoa levittää!

        Jospa enkeli korjaa sen viestin kun oikein kovasti rukoillaan...?


      • 4 + 11
        iaurwen kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, että ihminen voi joskus tarkemmin ajattelematta esim. väsyneenä päästellä suustaan tai läppäriltään isojakin virheitä. On sitä käynyt itsellekin, ihmisiähän tässä ollaan. Se, mitä minä en tässä ymmärrä alkuunkaan, on se että kyseinen pappi ei ole _vieläkään_ vaivautunut korjaamaan antamaansa tietoa tuohon niemomaiseen ketjuun. Muualla hän on sitä pahoitellut ja korjaillut, mutta miksei hän kirjoita tuonne, missä virhe on, ja vaikkapa poista virheellisiä viestejään? Duunissa jokainen tekee niin virheen sattuessa, jos on yhtään järkeä päässä. Pakkohan on ajatella seurauksia, jos väärää infoa levittää!

        Jospa enkeli korjaa sen viestin kun oikein kovasti rukoillaan...?

        Hän muuten myönsi erehdyksensä toisessa threadissa.


      • uskovat tyhmiä
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Onhan tuo nyt melko hämmentävä juttu. Toisaalta...

        Olen töissä yliopistolla. Yhden yksikön it-ryhmässä tarkemmin. Minulla on oma palanen jota tehdä. En minä välttämättä tiedä mitä yliopiston tietohallinto puuhaa, saati että osaisin sanoa kuka keväällä vetää lukuteoriaa tai kuinka nopeasti tentit pitikään korjata.

        Ei tämä nyt ihan vastaava toki ole. Mutta mikä on papin ydintietämystä, joka ei suoraan liity teologiaan? Joku käry kirkollisveron tasosta esim. luulisi olevan kaikille kuuluvaa.

        Luulisi papin tietävän perusasiat edustamansa uskonlahkon toiminnasta.


    • kgtdryu

      ..ja siis kaikki on todesta otettava mitä suoli24 palstoille joku tuhertaa...

      • kgtdryu

        ...ai niin... itse olen 150kg astronautti..


    • evlutpappi

      Toki vastaajapappi on erehtynyt.

      Kastettu lapsi ei kuulu evlutkirkon jäsenyyteen vain siinä tapauksessa, että hänet on kastettu erehdyksessä eli vanhemmat eivät kuuluu kirkkoon, tai hänet on kasteen jälkeen adoptoitu kirkkoon kuulumattomille vanhemmille. Molemmat vaihtoehdot ovat harvinaisia.

      Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä, myös taloudellinen velvollisuus, oli konfirmoitu tai ei.

      Jos kastettu, mutta kirkkoon kuulumaton lapsi otetaan kirkon jäseneksi, se tapahtuu konfirmaatiossa, yksityisessä tai yhteisessä, mutta kastetta ei saa uusia.

      Kirkko kuulolla -palstan papit joskus erehtyvät. Muun muassa eräs pappi uudestaankin kysyttäessä väitti, että luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kirkon opissa ihmisellä olisi vapaa tahto. Ei ole. Tunnustuskirjoissa nimenomaan todetaan, että ei ole. Tunnustuskirjat vain ovat niin paksu teos, että harvat ovat ne lukeneet, vielä harvemmat huolella.

      • ateistix

        Lapsi joka kastetaan on kirkon jäsen vaikka hänet myöhemmin adoptoitaisiinkin kirkkoon kuulumattomalle parille. He voivat toki erottaa adoptoimansa lapsen kirkosta.


      • en usko

        "Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä"

        Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen?


      • jemppse

        kukaan ei väittänyt että kastettu lapsi ei kuuluisi kirkkoon vaan siitä että konfirmaation merkitys on siinä että se on tahdottoman lapsikasteen tahdollinen vahvistus.
        -mitä tapahtuu jos kastettu ei käy rippikoulua ja suorita konfirmaatiota?
        -jos konfirmaatio on kirkkoon liittyminen, mites laillisuusasiat? Yleensä ripille menevät ovat 15 vuotiaita. Harva heistä tietää että kyse on kirkon jäsenillekin täysin vapaaehtoisesta asiasta.


      • 1 + 2
        jemppse kirjoitti:

        kukaan ei väittänyt että kastettu lapsi ei kuuluisi kirkkoon vaan siitä että konfirmaation merkitys on siinä että se on tahdottoman lapsikasteen tahdollinen vahvistus.
        -mitä tapahtuu jos kastettu ei käy rippikoulua ja suorita konfirmaatiota?
        -jos konfirmaatio on kirkkoon liittyminen, mites laillisuusasiat? Yleensä ripille menevät ovat 15 vuotiaita. Harva heistä tietää että kyse on kirkon jäsenillekin täysin vapaaehtoisesta asiasta.

        Jemppse Perehdy papin sanomiseen uudelleen, rauhallisesti!

        ""Hei ateistix,

        jos lasta, joka on kasteessa liitetty kirkkoon, ei konfirmoida, hän ei enää ole kirkon jäsen. Saavuttaaksen täysi-ikäisen seurakunnan jäsenen oikeudet, on ihmisen käytävä rippikoulu ja hänet on konfirmoitava. Näitä oikeuksia on juuri kummin oikeus, itsenäinen ehtoollisella käymisen mahdollisuus, mahdollisuus mennä naimisiin kirkossa, oikeus asettua ehdolle seurakunnan vaaleissa 18 vuotta täytettyään, oikeus äänestää seurakunnan vaaleissa 16 vuotta täytettyään.

        Jos ei kuitekaan käy rippikoulua, eikä konfirmoida, ihminen ei ole seurakunnan täysivaltainen jäsen. Eikä häntä merkitä seurakunnan väestöön kuuluvaksi.

        -KaisaK, pappi"

        Oletko vieläkin samaa mieltä?


      • ateistix
        en usko kirjoitti:

        "Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä"

        Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen?

        Ei sellaista ole. Eikä ole koskaan ollutkaan. Lapsen jäsenyyden edellytyksenä on aina ollut kaste.


      • evlutpappi
        en usko kirjoitti:

        "Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä"

        Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen?

        Jotkut kirkkoon kuuluvat jättävät lapsensa kastamatta, nykyisin jo sangen monet. Ei ole pakko. Lain mukaan heidän pitäisi kastattaa lapsensa, mutta laissa ei ole myöskään mitään sanktiota kastamatta jättämisestä.

        Tällainen lapsi ei tule kirkon jäseneksi Suomessa, mutta Ruotsissa aikoinaan tuli. Kastamattomalle lapselle, jonka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei myöskään tulevaisuudessa tule mitään taloudellisia velvoitteita.

        Toisin päin laki toimii: kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapsi ei voi olla kirkon jäsen, olipa kastettu tai ei.


      • Jori Mäntysalo
        ateistix kirjoitti:

        Ei sellaista ole. Eikä ole koskaan ollutkaan. Lapsen jäsenyyden edellytyksenä on aina ollut kaste.

        No tämä on vähän ristiriitainen juttu ennen 1.8.2003. Uskonnonvapauslain mukaan lapsi seurasi ensin isäänsä ja sitten lainmuutoksen jälkeen äitiään. Toisaalta kirkkolain mukaan piti kastaa. Tässä oli siis jonkinlainen ristiriita.


      • evlutpappi
        1 + 2 kirjoitti:

        Jemppse Perehdy papin sanomiseen uudelleen, rauhallisesti!

        ""Hei ateistix,

        jos lasta, joka on kasteessa liitetty kirkkoon, ei konfirmoida, hän ei enää ole kirkon jäsen. Saavuttaaksen täysi-ikäisen seurakunnan jäsenen oikeudet, on ihmisen käytävä rippikoulu ja hänet on konfirmoitava. Näitä oikeuksia on juuri kummin oikeus, itsenäinen ehtoollisella käymisen mahdollisuus, mahdollisuus mennä naimisiin kirkossa, oikeus asettua ehdolle seurakunnan vaaleissa 18 vuotta täytettyään, oikeus äänestää seurakunnan vaaleissa 16 vuotta täytettyään.

        Jos ei kuitekaan käy rippikoulua, eikä konfirmoida, ihminen ei ole seurakunnan täysivaltainen jäsen. Eikä häntä merkitä seurakunnan väestöön kuuluvaksi.

        -KaisaK, pappi"

        Oletko vieläkin samaa mieltä?

        "1 2", Kaisa-papin sanoma oli: "jos lasta, joka on kasteessa liitetty kirkkoon, ei konfirmoida, hän ei ole enää kirkon jäsen."

        Ei pidä paikkaansa. Jos hänet on kasteessa liitetty kirkon jäseneksi. hän pysyy jäsenyydessä, kunnes on eronnut. "Täysivaltainen jäsenyys" on eri asia.


      • evlutpappi
        jemppse kirjoitti:

        kukaan ei väittänyt että kastettu lapsi ei kuuluisi kirkkoon vaan siitä että konfirmaation merkitys on siinä että se on tahdottoman lapsikasteen tahdollinen vahvistus.
        -mitä tapahtuu jos kastettu ei käy rippikoulua ja suorita konfirmaatiota?
        -jos konfirmaatio on kirkkoon liittyminen, mites laillisuusasiat? Yleensä ripille menevät ovat 15 vuotiaita. Harva heistä tietää että kyse on kirkon jäsenillekin täysin vapaaehtoisesta asiasta.

        "jemppse", rippikoulun jälkeen on konfirmaatiotilaisuus, johon ainakin osassa seurakuntia voi osallistua liittymättä kirkkoon. Jos on mukana yhteisessä konfirmaatiossa, se tällaisen rippikoululaisen osalta katsotaan siunaukseksi, muiden osalta konfirmaatioksi. Erilaisuus ei näy mitenkään.


      • jempsse
        1 + 2 kirjoitti:

        Jemppse Perehdy papin sanomiseen uudelleen, rauhallisesti!

        ""Hei ateistix,

        jos lasta, joka on kasteessa liitetty kirkkoon, ei konfirmoida, hän ei enää ole kirkon jäsen. Saavuttaaksen täysi-ikäisen seurakunnan jäsenen oikeudet, on ihmisen käytävä rippikoulu ja hänet on konfirmoitava. Näitä oikeuksia on juuri kummin oikeus, itsenäinen ehtoollisella käymisen mahdollisuus, mahdollisuus mennä naimisiin kirkossa, oikeus asettua ehdolle seurakunnan vaaleissa 18 vuotta täytettyään, oikeus äänestää seurakunnan vaaleissa 16 vuotta täytettyään.

        Jos ei kuitekaan käy rippikoulua, eikä konfirmoida, ihminen ei ole seurakunnan täysivaltainen jäsen. Eikä häntä merkitä seurakunnan väestöön kuuluvaksi.

        -KaisaK, pappi"

        Oletko vieläkin samaa mieltä?

        Halusin tietää, siksi kysyin.


      • evlutpappi
        ateistix kirjoitti:

        Lapsi joka kastetaan on kirkon jäsen vaikka hänet myöhemmin adoptoitaisiinkin kirkkoon kuulumattomalle parille. He voivat toki erottaa adoptoimansa lapsen kirkosta.

        "ateistix", pitää paikkansa. Jos olisin vastaukseeni pannut kaikki mahdolliset, sitä ei olisi pystynyt lukemaan edes nainen Gruusiasta, enkä minäkään kai kirjoittamaan.

        Tarkoitin kuitenkin sitä, että kirkkoon kuulumattoman parin EI OLE PAKKO pitää adoptiolastansa kirkon jäsenenä. Ei ole aivan helppo lyhentää lakitekstiä luettavaan muotoon, koska aina joku ilmoittaa erityistapauksen, jota laki kuitenkin edellyttää.


      • evlutpappi
        en usko kirjoitti:

        "Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä"

        Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen?

        "en usko", ei ole PAKKO, mutta laki velvoittaa, ei kuitenkaan aseta mitään sanktiota. Tätä poikkeusta lukuunottamatta lapsi seuraa jompaa kumpaa vanhempaansa.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        "ateistix", pitää paikkansa. Jos olisin vastaukseeni pannut kaikki mahdolliset, sitä ei olisi pystynyt lukemaan edes nainen Gruusiasta, enkä minäkään kai kirjoittamaan.

        Tarkoitin kuitenkin sitä, että kirkkoon kuulumattoman parin EI OLE PAKKO pitää adoptiolastansa kirkon jäsenenä. Ei ole aivan helppo lyhentää lakitekstiä luettavaan muotoon, koska aina joku ilmoittaa erityistapauksen, jota laki kuitenkin edellyttää.

        Miksi kirjoitit erehdyttävästi?

        Ketään ei kasteta erehdyksessä, eikä kenenkään kirkon jäsenyys katkea adoptioon.

        "Jos kastettu, mutta kirkkoon kuulumaton lapsi otetaan kirkon jäseneksi, se tapahtuu konfirmaatiossa, yksityisessä tai yhteisessä, mutta kastetta ei saa uusia."

        - Tuokin on ihan höpöä. Kun lapsi on kastettu, niin kirkon jäsen hän on, vaikka ei rippikoulua kävisi tai konfirmoisi jäsenyyttään. Ei voi olla kastettu kirkkoon kuulumaton lapsi tai aikuinenkaan. Kyllä sinun se pitäisi tietää, jos kerran pappi olet.


      • ateistix
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        No tämä on vähän ristiriitainen juttu ennen 1.8.2003. Uskonnonvapauslain mukaan lapsi seurasi ensin isäänsä ja sitten lainmuutoksen jälkeen äitiään. Toisaalta kirkkolain mukaan piti kastaa. Tässä oli siis jonkinlainen ristiriita.

        Ei siinä ole mitään ristiriitaista. Kirkon pykälien mukaan kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. On aina tultu.


      • beenthere
        evlutpappi kirjoitti:

        Jotkut kirkkoon kuuluvat jättävät lapsensa kastamatta, nykyisin jo sangen monet. Ei ole pakko. Lain mukaan heidän pitäisi kastattaa lapsensa, mutta laissa ei ole myöskään mitään sanktiota kastamatta jättämisestä.

        Tällainen lapsi ei tule kirkon jäseneksi Suomessa, mutta Ruotsissa aikoinaan tuli. Kastamattomalle lapselle, jonka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei myöskään tulevaisuudessa tule mitään taloudellisia velvoitteita.

        Toisin päin laki toimii: kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapsi ei voi olla kirkon jäsen, olipa kastettu tai ei.

        Minkä lain mukaan heidän tulisi kastattaa lapsensa?


      • evlutpappi
        ateistix kirjoitti:

        Miksi kirjoitit erehdyttävästi?

        Ketään ei kasteta erehdyksessä, eikä kenenkään kirkon jäsenyys katkea adoptioon.

        "Jos kastettu, mutta kirkkoon kuulumaton lapsi otetaan kirkon jäseneksi, se tapahtuu konfirmaatiossa, yksityisessä tai yhteisessä, mutta kastetta ei saa uusia."

        - Tuokin on ihan höpöä. Kun lapsi on kastettu, niin kirkon jäsen hän on, vaikka ei rippikoulua kävisi tai konfirmoisi jäsenyyttään. Ei voi olla kastettu kirkkoon kuulumaton lapsi tai aikuinenkaan. Kyllä sinun se pitäisi tietää, jos kerran pappi olet.

        "ateistix", puhuin siitä, mitä LAKI edellyttää. Kyllä kastettuja lapsia on, jotka eivat mainituista ja muistakaan syistä kuulu kirkkoon. Meidänkin seurakunnassamme on kuitenkin säilytetty kirjat kasteen todistamiseksi.

        Jos ajattelemme kirkkoa yhtenä maailmanlaajuisena yhteisönä, johon kuuluvat kaikki kristityt, kaste on tie kirkon jäsenyyteen. Kastettu on aina maailmanlaajuisen kirkon jäsen. En puhunut siitä vaan Suomen laista.


      • evlutpappi
        beenthere kirjoitti:

        Minkä lain mukaan heidän tulisi kastattaa lapsensa?

        "beenthere" kirkkojärjestyksen 15 §. Kirkkolaki on nykyisin jaettu kahtia, varsinaiseen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Molemmat ovat laintasoisia määräyksiä. Ennen jakoa pykälä löytyi kirkkolaista.

        Kaikki uskonnonvapauslain, kirkkolain ja kirkkojärjestyksen pykälät ovat varsin helposti saatavissa netistä.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        "beenthere" kirkkojärjestyksen 15 §. Kirkkolaki on nykyisin jaettu kahtia, varsinaiseen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Molemmat ovat laintasoisia määräyksiä. Ennen jakoa pykälä löytyi kirkkolaista.

        Kaikki uskonnonvapauslain, kirkkolain ja kirkkojärjestyksen pykälät ovat varsin helposti saatavissa netistä.

        Ei lapsia ole pakko kastaa vaikka kirkon "lait" sanoisivat mitä tahansa.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        "en usko", ei ole PAKKO, mutta laki velvoittaa, ei kuitenkaan aseta mitään sanktiota. Tätä poikkeusta lukuunottamatta lapsi seuraa jompaa kumpaa vanhempaansa.

        Lapsi ei "seuraa" vanhempiaan. Ainoa asia joka tässä asiassa merkitsee on kaste. Ja sen saa lapselle järjestää vain se vanhempi, joka on kirkon jäsen.


      • evlutpappi
        ateistix kirjoitti:

        Lapsi ei "seuraa" vanhempiaan. Ainoa asia joka tässä asiassa merkitsee on kaste. Ja sen saa lapselle järjestää vain se vanhempi, joka on kirkon jäsen.

        "ateistix", sanoin edellisessä viestissä, että lapsi seuraa JOMPAA KUMPAA vanhempaansa. Jos lapsi on kastettu, mutta vanhemmat kasteen jälkeen allekirjoituksellaan täyttävät lomakkeen, jossa sopivat, että lapsi seuraa kirkkoon kuulumatonta vanhempaa, lapsi eroaa kirkosta.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        "ateistix", puhuin siitä, mitä LAKI edellyttää. Kyllä kastettuja lapsia on, jotka eivat mainituista ja muistakaan syistä kuulu kirkkoon. Meidänkin seurakunnassamme on kuitenkin säilytetty kirjat kasteen todistamiseksi.

        Jos ajattelemme kirkkoa yhtenä maailmanlaajuisena yhteisönä, johon kuuluvat kaikki kristityt, kaste on tie kirkon jäsenyyteen. Kastettu on aina maailmanlaajuisen kirkon jäsen. En puhunut siitä vaan Suomen laista.

        Laista minäkin kirjoitin. Ainakin toisen vanhemmista on oltava kirkon jäsen, jotta lapsi voidaan kastaa. Kai sinä sen verran asiasta pappina tiedät?

        Tämä kirjoituksesi on aivan höpönlöpöä:

        "Kastettu lapsi ei kuulu evlutkirkon jäsenyyteen vain siinä tapauksessa, että hänet on kastettu erehdyksessä eli vanhemmat eivät kuuluu kirkkoon, tai hänet on kasteen jälkeen adoptoitu kirkkoon kuulumattomille vanhemmille."

        Miksi kirjoitat tuollaista ja sitten kuitenkin myöhemmin kirjoitat mitä TARKOITIT. Kirjoita kerralla niin että juttusi on sitä mitä tarkoitatkin.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        "ateistix", sanoin edellisessä viestissä, että lapsi seuraa JOMPAA KUMPAA vanhempaansa. Jos lapsi on kastettu, mutta vanhemmat kasteen jälkeen allekirjoituksellaan täyttävät lomakkeen, jossa sopivat, että lapsi seuraa kirkkoon kuulumatonta vanhempaa, lapsi eroaa kirkosta.

        Lapsi ei "seuraa" kumpaakaan vanhempaansa. Kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. Lapsi ei myöskään eroa kirkosta, vaan hänet erotetaan siitä vanhempien päätöksellä.


      • Beething
        jemppse kirjoitti:

        kukaan ei väittänyt että kastettu lapsi ei kuuluisi kirkkoon vaan siitä että konfirmaation merkitys on siinä että se on tahdottoman lapsikasteen tahdollinen vahvistus.
        -mitä tapahtuu jos kastettu ei käy rippikoulua ja suorita konfirmaatiota?
        -jos konfirmaatio on kirkkoon liittyminen, mites laillisuusasiat? Yleensä ripille menevät ovat 15 vuotiaita. Harva heistä tietää että kyse on kirkon jäsenillekin täysin vapaaehtoisesta asiasta.

        Voi kunpa kävisikin niin, että rippikoulua käymättömät erotettaisiin/eroaisivat automaattisesti kirkon jäsenyydestä, jolloin myös kirkollisveron maksu loppuisi.

        Ja se koko "lapsen seuraaminen vanhempiensa uskontoa" on ihan syvältä. Suomessa on, tai siis pitäisi olla uskonnonvapaus. Perustuslaissa sanotaan näin: "Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan." Kuika hyvin tämä toteutuu? No ei paljon mitenkään! Alaikäisillä ei ole oikeutta kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan oman mielensä mukaisesti, vaan niin kuin vanhemmat haluavat. Ja ensimmäinen lause siis sanoo, että JOKAISELLA on uskonnon ja omantunnon vapaus. Ei vain jokaisella täysi-ikäisellä.

        Milloinkohan nämä asiat saataisiin Suomessa kuntoon niin, että kirkkoon liittyminen tapahtuisi vain jokaisen henkilön omasta aloitteesta ja täysin riippumatta hänen vanhempiensa uskonnosta tai mielipiteestä?


      • evlutpappi
        ateistix kirjoitti:

        Laista minäkin kirjoitin. Ainakin toisen vanhemmista on oltava kirkon jäsen, jotta lapsi voidaan kastaa. Kai sinä sen verran asiasta pappina tiedät?

        Tämä kirjoituksesi on aivan höpönlöpöä:

        "Kastettu lapsi ei kuulu evlutkirkon jäsenyyteen vain siinä tapauksessa, että hänet on kastettu erehdyksessä eli vanhemmat eivät kuuluu kirkkoon, tai hänet on kasteen jälkeen adoptoitu kirkkoon kuulumattomille vanhemmille."

        Miksi kirjoitat tuollaista ja sitten kuitenkin myöhemmin kirjoitat mitä TARKOITIT. Kirjoita kerralla niin että juttusi on sitä mitä tarkoitatkin.

        Sapienti sat.


      • Jori Mäntysalo
        evlutpappi kirjoitti:

        "ateistix", sanoin edellisessä viestissä, että lapsi seuraa JOMPAA KUMPAA vanhempaansa. Jos lapsi on kastettu, mutta vanhemmat kasteen jälkeen allekirjoituksellaan täyttävät lomakkeen, jossa sopivat, että lapsi seuraa kirkkoon kuulumatonta vanhempaa, lapsi eroaa kirkosta.

        Nojaa. Vanha UVL puhui nimenomaan "seuraamisesta". Uusi puhuu vanhempien "päätösvallasta". Periaatteessa evlut isä ja mormoni-äiti voivat liittää lapsen Jehovan todistajiin. Käytännössä toki uskontokuntien omat säännöt, esim. kirkkolaki, rajoittavat tällaista.


      • DGK!
        ateistix kirjoitti:

        Ei lapsia ole pakko kastaa vaikka kirkon "lait" sanoisivat mitä tahansa.

        Aivan, ja moni kirkkoon kuuluva jättääkin siksi lapsensa kastamatta ja siis liittämättä kirkon jäseneksi.

        Kirkko on tietenkin asiasta hyvin huolestunut ja on yrittänyt järjestää jonkinlaisia matalan kynnyksen 'massakastajaisia, ymmärtääkseni aika laihoin tuloksin.

        Kirkkolaiva vuotaa kokassa, perässä ja laidoista!

        Down Goes Kirkko!


      • evlutpappi
        Beething kirjoitti:

        Voi kunpa kävisikin niin, että rippikoulua käymättömät erotettaisiin/eroaisivat automaattisesti kirkon jäsenyydestä, jolloin myös kirkollisveron maksu loppuisi.

        Ja se koko "lapsen seuraaminen vanhempiensa uskontoa" on ihan syvältä. Suomessa on, tai siis pitäisi olla uskonnonvapaus. Perustuslaissa sanotaan näin: "Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan." Kuika hyvin tämä toteutuu? No ei paljon mitenkään! Alaikäisillä ei ole oikeutta kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan oman mielensä mukaisesti, vaan niin kuin vanhemmat haluavat. Ja ensimmäinen lause siis sanoo, että JOKAISELLA on uskonnon ja omantunnon vapaus. Ei vain jokaisella täysi-ikäisellä.

        Milloinkohan nämä asiat saataisiin Suomessa kuntoon niin, että kirkkoon liittyminen tapahtuisi vain jokaisen henkilön omasta aloitteesta ja täysin riippumatta hänen vanhempiensa uskonnosta tai mielipiteestä?

        Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä, "Beething". Uskonnonvapaus on sanahelinää, mutta todellinen vapaus puuttuu.

        Kun perustuslakia sivuavat lakiehdotukset menevät perustuslakivaliokuntaan, päätös on usein perustuslain vastainen, koska siellä päätökset tehdään kuitenkin poliittisten voimasuhteitten mukaan eikä oikeudellisesti. Asiahan on tietysti eduskunnan käsissä, mutta perinteenkunnioitusta ja lobbareita riittää.

        Luulen, että kirkostaeron massavyöry kerkiää ennemmin kuin uskonnonvapauslaki todellisesti muuttuu. Hyvä näinkin, mutta pitää jaksaa odottaa. Kehitys on tuskastuttavan hidasta perinnekysymyksissä.


      • ateistix
        evlutpappi kirjoitti:

        Sapienti sat.

        Niinkö mielestäsi, että viisas ymmärtää vähemmästäkin? Eii viisaskaan voi ymmärtää mitä tarkoitit, jos ensin sanot yhtä ja sitten toista.


      • ateistix
        ateistix kirjoitti:

        Ei siinä ole mitään ristiriitaista. Kirkon pykälien mukaan kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. On aina tultu.

        Omituista miinustelua, vaikka tuo kirjoitukseni on aivan totta.


      • surullista...
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Nojaa. Vanha UVL puhui nimenomaan "seuraamisesta". Uusi puhuu vanhempien "päätösvallasta". Periaatteessa evlut isä ja mormoni-äiti voivat liittää lapsen Jehovan todistajiin. Käytännössä toki uskontokuntien omat säännöt, esim. kirkkolaki, rajoittavat tällaista.

        Ikävä sanoa, mutta et sinä kyllä penaalin terävin kynä ole:(


      • asdertyuiopå
        ateistix kirjoitti:

        Omituista miinustelua, vaikka tuo kirjoitukseni on aivan totta.

        Ehkäpä Mäntysalo tunsi tulleensa loukatuksi? Hän & company sitten miinustivat. Mistä minä tietäisin, mutta se tuli mieleen.


      • Jori Mäntysalo
        surullista... kirjoitti:

        Ikävä sanoa, mutta et sinä kyllä penaalin terävin kynä ole:(

        Maailmassa on epäilemättä runsaasti minua fiksumpia ihmisiä. Mutta mikä edellä meni väärin? Vanha UVL, 6 §: "Milloin vanhemmat kuuluvat eri uskontokuntiin tai jompikumpi heistä ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, seuraa lapsi siinä kohden äitiä, jolleivät - -"


      • surullista...
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Maailmassa on epäilemättä runsaasti minua fiksumpia ihmisiä. Mutta mikä edellä meni väärin? Vanha UVL, 6 §: "Milloin vanhemmat kuuluvat eri uskontokuntiin tai jompikumpi heistä ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, seuraa lapsi siinä kohden äitiä, jolleivät - -"

        Sinä et tunnu tajuavan sellaista yksinkertaista asiaa, että kirkkolaki tai uskonnonvapauslaki eivät sido Suomen kansalaista lapsen kirkkoon liittämisen osalta. On aivan samantekevää mitä siellä lukee, koska se ei todellakaan määrää ketään liittämään lastaan kirkon jäseneksi.


      • laki määrää
        en usko kirjoitti:

        "Muuten lapsen jäsenyys seuraa vanhemman jäsenyyttä"

        Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen?

        "Milloin taas on sellainen pakko tullut voimaan, että kirkkoon kuuluvien vanhempien lapsi on automaattisesti kirkon jäsen? "

        Ei ole automaattisesti, mutta kirkkojärjestyksen mukaan kirkkoon kuuluvan vanhemman on kastettava lapsensa. Kastamattomuudesta tosin ei ole mitään rangaistusta.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055
        5 §

        Kirkon jäsenen tulee osallistua jumalanpalvelukseen, käyttää muutenkin armonvälineitä ja edistää seurakunnan tehtävän toteuttamista.

        Kirkon jäsenen tulee noudattaa kristillistä elämäntapaa, solmia avioliittonsa säädetyllä tavalla, antaa kastaa lapsensa ja huolehtia heidän kristillisestä kasvatuksestaan.


    • be-a-liar

      Pappi puhuu paskaa... Yllättyneet nostakoot kätensä.

      • thre4

        Joku onkin voinut yllättyä, minä en.


    • Lucky Luke avuksi eli lain luku:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931054

      Kirkkolaki, 3 §

      Kirkon jäseneksi otetaan kasteessa. Kirkkojärjestyksessä määrätään, miten jo kastettu henkilö otetaan kirkon jäseneksi.

      Kirkkolaki, 4 §
      Jäsenyyden lakkaaminen

      Kirkon jäsenyys lakkaa, kun:

      1) jäsen eroaa kirkosta;
      2) jäsen liittyy muun uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi;
      3) jäsenellä ei ole enää kotikuntaa tai väestökirjanpitokuntaa Suomessa;
      4) kotikuntaa vailla oleva ulkomaalainen jäsen ei enää asu Suomessa.

      En näe tässä mainintaa että jäsenyys lakkaisi mikäli ei konfirmoida.

      Valtion näkökulmasta konfirmoimatonkin jäsen on edelleen kirkon jäsen ja kirkollisverovelvollinen. Sen sijaan kirkko edellyttää konfirmaation kummina toimimiseen ja avioliittoon vihkimiseen. Konfirmoimatonkin on siis kirkon jäsen, joskaan ei täysivaltainen.

      • ....-

        Sellainenkin asia tuohon liittyy, että jos on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu ja kirkollisverovelvollinenkin, mutta myöhemmin eroaa kirkosta, niin kirkkohäitä ei saa, kummiksi ei kelpaa, eikä saa äänestää seurakuntavaaleissa, mutta kirkollisverot napataan kuitenkin erovuoden loppuun asti. Eli oikeudet meni, velvollisuudet jäi.


    • pykälät uusiksi

      Noinhan asioiden PITÄISI olla kuten tietämätön pappi on ehtoollisviineissä horissut, vielä parempi tietysti kun kasteelle voisi mennä vasta aikuisena rippikoulun käytyään, eikä ketään voisi liittää mihinkään uskonlahkoon vauvana tahtoaan ilmaisematta.

    • en ymmärrä

      "kirkkojärjestyksen 15 §. Kirkkolaki on nykyisin jaettu kahtia, varsinaiseen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Molemmat ovat laintasoisia määräyksiä."

      Mitä tämä tarkoittaa, sitäkö, että sekä kirkkolakia että kirkkojärjestystä pitäisi lain mukaan noudattaa?

      Eihän niitä noudateta, joten mitä merkitystä tuollaisilla laeilla on?

      Vai onko kirkkojärjestys vain jonkinlainen suositus, jonkinlainen ydistyksen (tms) oma sääntö?

      En ymmärrä, miksi eduskunta vahvistaa lakeja, joita ei ole tarkoituskaan noudattaa tai ainakaan noudattamatta jättämisestä ei seuraa minkäänlaista sanktiota. Eli miksi eduskunta vahvistaa, kuulostaa ihan höpö höpöltä.

      Kysyn kun en ymmärrä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    Aihe