Pari kysymystä jehovalaisuudesta

Pekka

Olen käsittänyt että jehovalaisuuden mukaan taivaassa on rajattu määrä paikkoja, pitääkö paikkansa? Eli sinne ei mahdu kaikki? Koska jehovan todistajien mukaan pääsee taivaaseen, kuollessaan vai vasta tuomiopäivänä? Entä koska nuo vapaat paikat jaetaan?

Kiitos, jos joku viitsisi kommentoida.

22

1119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kristitty

suuren Harmagedonin jälkeen, siellä on tilaa.

Seuraava ei ole fantasiaa, vaan tätä meitä opetettiin odottamaan tapahtuvaksi kun olimme jehovantodistajia

Päivä 1

Iso H on sitten ohi, ja minä selviydyin. Tänä aamuna kuljeksin Valtakunnansalille. Päivän loppuun mennessä suurin osa seurakunnasta oli kokoontunut salille. Jotkut veljet ja sisaret olivat edelleen kateissa. Eero Törni, esivalvojamme, kertoi meille, että niiden jotka olivat kateissa olisi pitänyt käydä enemmän kentällä.

Päivä 2

Veli Törni kutsui koolle erikoiskokouksen täksi aamuksi. Hän ilmoitti, että hän ja muut vanhimmat ottaisivat nyt täyden määräysvallan uudessa yhteisössämme kunnes saataisiin jälleen yhteys päätoimistoon. Kaikki päätökset koskien yhteisön säännöksiä, asumisjärjestelyjä, työmääräyksiä ja muita asioita olisivat täysin vanhimmiston harkintavallassa.

Sauli Keränen vastusti tätä diktatuurista järjestelyä kunnes Törni esitti Seuralta tulleen kuukausia sitten päivätyn kirjeen, jossa sanottiin, että Harmagedonin jälkeen paikallinen vanhimmisto olisi vastuussa kaikista päätöksistä jollei Seura määräisi toisin. Sauli ei esittänyt enempää vastalauseita. Myös muut hyväksyivät tämän uuden järjestelyn.

Päivä 3

Veli Törni on määrännyt minut hautajaistehtäviin. Näyttää, että useimmat meistä sinkkuveljistä on määrätty tähän epämiellyttävään palvelukseen. Kuolleet ruumiit alkavat jo käydä hermoilleni. Minua ällöttää katsoa lintujen ja muiden eläinten syövän ruumiita. Itse asiassa näin korpin nokkivan silmämunaa tänään. Inhottavaa! Raimo Johansson sai raivaustraktorin käyntiin ja on alkanut kaivaa suurta joukkohautaa. Minun tehtäväni on kulkea keräten ruumiita ja lastata niitä avopakettiauton lavalle.

Päivä 4

Meillä oli ensimmäinen oikeuskomitea tänään. Lauri ja Susanna Talveala olivat muuttaneet Övitsbölen kartanoon, joka oli osa hienoa Kauniaisten asuinaluetta. Ongelma oli, että sisar Törni oli jo iskenyt silmänsä siihen ja esivalvojan vaimona hän päätteli, että hänellä tulisi olla etuoikeus valita. Veli Törni kertoi veli ja sisar Talvealalle, että heillä ei ollut oikeuksia mihinkään ilman vanhimpien hyväksyntää. Heidät määrättiin poistumaan talosta pimeän tuloon mennessä. Talvealat olivat hyvin pettyneitä, mutta he suostuivat muuttamaan pois.

Päivä 5

Aamukokouksessa Törnit ilmoittivat, että he muuttaisivat Övitsbölen kartanoon. Talvealat olivat raivoissaan, mutta eivät sanoneet mitään. Ilmoitettiin myös, että ympäröivät kartanon talot oli osoitettu muille vanhimmille. Asema on etuoikeus, jopa Uudessa Maailmassa.

Jotkut veljistä ovat alkaneet kutsua aluetta "Vanhinten kukkulaksi". Ilmoitettiin myös, niiden jotka tahtoivat jonkin talon, täytyi jättää pyyntö vanhimmille. Olen päättänyt pysyä omassa talossani. Minusta ei ole oikein muuttaa kenenkään toisen taloon, vaikka he olivatkin maailmallisia. Tulen surulliseksi kun mennessäni jonkun taloon ja nähdessäni perhevalokuvat ja henkilökohtaiset tavarat. Suurin osa muista ei tunne tällä tavoin, heitä ei vaivaa ryöstellä kuolleilta.

Päivä 8

Vanhimmat ilmoittivat uuden kokousaikataulun aamukokouksessa. Sunnuntaina meillä on edelleen yleisöesitelmä, jota seuraa Vartiotornin tutkistelu vanhoista artikkeleista kunnes saamme uusia lehtiä. Tiistai-iltana meillä on seurakunnan kirjantutkistelu. Palveluskokous on poistettu (siihen ei ole enää tarvetta) samoin kuin teokraattinen palveluskoulu. Ne on korvattu koulutusistunnolla joka pidetään perjantai-iltana. Tämä uusi kokous opettaa meille kuinka käyttäytyä Uuden Maailman Yhteiskunnassa. Paras asia tietenkin on, ettei enää ole kenttäpalvelusta!

Päivä 10

Tämä hautaamistyö vaatii raskaan veronsa minulta. En voi kuin tuntea itseni surulliseksi niin paljosta ihmiselämän tuhlauksesta. Miksei Jehova voinut löytää keinoa säästää enemmän ihmisiä? Lapset ovat pahimpia, en voi sietää heidän pienien ruumiidensa näkemistä enää. En usko, että tulen töihin enää huomenna.

Päivä 11

En mennyt töihin tänään. Eero Törni tuli käymään myöhemmin aamulla ja kysyi miksen ollut töissä. Kerroin hänelle, että en voinut hyvin. Hän kehotti minua palaamaan töihin, sillä jokainen tuntee olonsa aina hyväksi Uudessa Maailmassa. Hän myös kertoi, että masennus ja henkinen ahdistus olivat menneisyyden asioita.

Hänen ei tietenkään tarvitse haudata ruumiita.

Päivä 14

Kaksi viikkoa on kulunut. Todella kaipaan asioita kuten sähköä ja juoksevaa vettä. En tiedä saammeko noita asioita enää koskaan uudelleen toimimaan. Raimo Johansson ja minä lainasimme generaattorin salilta eilisiltana ja liitimme sen televisiooni ja videoihin. Meillä oli hauskaa katsoessamme videolta Star Trekiä ja viime vuoden Superpesistä. Todella kaipaan televisiota.

Päivä 15

Aamukokouksessa veli Törni antoi Raimolle ja minulle julkisen nuhtelun television katsomisesta. Vanhimmat olivat päättäneet, että vastedes videoiden katsominen oli kiellettyä, koska emme halua uuden paratiisimme tulevan saastutetuksi vanhan maailman asioilla. Törni arveli, että jonain päivänä meillä saattaisi olla "teokraattinen televisio" Seuralta. Vartiotornikanava? Säästäkää minut siltä!

Päivä 20

Ei vieläkään sanakaan Seuralta. Me olemme puhuneet lähiseurakuntien edustajien kanssa, mutta vanhimmat eivät anna kenenkään matkustaa. Kaarina Koivula halusi vierailla siskonsa luona naapurikunnassa nähdäkseen onko hän kunnossa, mutta veli Törni käski häntä pysymään paikoillaan ja olla kärsivällinen. Olisihan hänellä runsaasti aikaa nähdä siskonsa myöhemmin. Minun mielestäni se oli julmasti sanottu.

Päivä 30

Saimme lopulta valmiiksi suurimman osan hautaustyöstä. Olen niin helpottunut. Varikset lentelevät edelleen ympäriinsä. Olen alkanut vihata noita lihavia, inhottavia luontokappaleita. Yksi niistä kirotuista hyökkäsi kimppuuni tänään. Luulen, että ne ovat päässeet ihmislihan makuun.

Päivä 45

Monet veljet ja sisaret ovat saamassa tarpeekseen vanhimpien määräilystä. He johtavat asioita kuten vanhaa hollitupaa, ja me olemme renkejä. He ovat valvojia. Minut on uudelleenmäärätty työskentelemään yhteisön tilalla. Se on kovaa työtä, mutta voittaa hautaustyön. Sauli Keränen on järjestelemässä komiteaa puhumaan vanhimmille joistakin valituksen aiheista joita meillä kaikilla on.

Päivä 47

Vanhimmat saivat vihiä Sauli Keräsen suunnittelemasta "kapinasta". Aamukokouksessa häntä ojennettiin julkisesti ja käskettiin rukoilemaan nöyrää henkeä. Kukaan ei saa puhua hänelle ennekuin hän on osoittanut kunnollista katumusta. Minun on vaikea uskoa, että erotamme ihmisiä Uudessa Maailmassa.

Päivä 51

Tänään Seuralta saapui viimein viestintuoja. Veikko Perttilä, nuori beteliläinen, saapui pappamopolla. Hän kertoi meille, että Seura on muuttanut haaratoimistonsa Vihtiin Vantaan tuhoutumisen jälkeen. Me saimme myös ensimmäisen Harmagedonin jälkeisen Vartiotornin (nyt julkaistaan neljännesvuosittain).

Monet meistä olivat toivoneet, että se sisältäisi tietoa joka sallisisi suuremman henkilökohtaisen vapauden, mutta olimme pettyneitä lukiessamme, että meidän tuli seurata paikallisten vanhinten sääntöjä kunnes toisin sanottaisiin. Hän myös antoi vanhimmille uuden toimintaohjekirjan (otsikoitu Järjestö uutta maailmaa varten), mutta kenenkään meistä ei sallittu nähdä sitä.

Päivä 69

Paras ystäväni meni naimisiin tänään pakkoavioliittoon! Jouni ja Salla Kemppainen löydettiin vielä kihloissa ollessaan suutelemasta kiihkeästi. Sallan pusero oli napittamaton ja Jounin käsi oli hänen paljaalla rinnallaan. Oikeuskomitean kokoontumisen jälkeen veli Törni julisti, että he olivat nyt naimisissa, ilman seremoniaa tai mitään! Jouni vastusti kiihkeästi selittäen, että hän ja Salla eivät ollet harrastaneet seksiä. Veli Törni kuitenkin julisti, että päätös oli sopusoinnussa vanhimpien uuden ohjekirjan ohjeiden kanssa. Salla näytti onnelliselta, mutta Jouni oli shokissa. Muistan kuinka hän kerran kertoi, että hän kyllä piti Sallan vartalosta, mutta ajatteli Sallan olevan tyhmä kuin saapas. Nyt hän oli naimisissa Sallan kanssa - ikuisesti. Minun pitää muistaa pitää käteni taskuissa kun tapaan sisaria.

Päivä 80

Vastanaineet eivät tule toimeen. On ollut paljon juoruilua heidän kauheista riidoistaan. Jouni tunnusti minulle tänään, että hän meni vanhimpien puheille saadakseen avioliiton mitätöityä. He kertoivat hänelle, että Seuran uuden ohjekirjan mukaan ei avioeroja tai mitätöintejä sallittaisi mistään syystä. Lisäksi, kaikkien avioliittojen tuli nyt olla paikallisten vanhimpien hyväksymiä.

Päivä 81

Sauli Keränen otettiin tänään takaisin. Hän on yhä onneton, mutta pitää ajatuksensa omana tietonaan.

Päivä 89

Olemme kaikki shokissa! Jouni teki itsemurhan tänään. Luulen, että hän ei hyväksynyt ajatusta siitä, että hänen pitäisi viettää ikuisuus Sallan kanssa. Vanhimmat kielsivät meitä pitämästä hänelle hautajaisia. Tarjouduin vapaaehtoisena hautaamaan ystäväni. Veli Törni määräsi minut hautaamaan hänet joukkohautaan minne oli laitettu maailmallisia. Kukaan ei tullut haudan reunalle, ei edes leski. Lausuin rukouksen ystäväni puolesta. Kaipaan Jounia suuresti.

Päivä 100

Elämä on tullut kurjaksi monille meistä. Vanhimmat jatkavat yhä uusien sääntöjen laatimista joka päivä. Meille kerrotaan, että meidän pitäisi elää pyhää elämää palveluksessa ja alistuen. Mielipide-eroja tai keskustelua ei sallita. Näyttää, että meillä oli enemmän vapautta ennen Harmagedonia. En koskaan ajatellut, että olisi haikeaa ajatella vanhaa maailmaa.

Päivä 111

En kestä tätä enää. Olen aikeissa matkustaa veljeni luo, suunnilleen sadan kilometrin päähän. Matkustan jalan. Luulen, että pystyn siihen viidessä päivässä. Kunpa voisin saada polttoainetta autooni. Minun täytyy hiiviskellä, koska vanhimmat eivät edelleenkään anna kenellekään lupaa matkustaa. Olen säilyttänyt vähän ruokaa ja suunnittelen lähteväni tänä iltana ulkonaliikkumiskiellon alettua. Toivon, että veljeni on yhä elossa, ehkä hän tietää ovatko äiti ja isä kunnossa.

Päivä 112

Pääsin kaupungista ulos tänään. Mietin, kaipaavatko he minua vielä. Tuho maaseudulla on uskomaton. Kuinka me koskaan muka rakennamme kaiken uudelleen? Olen jo nähnyt melkoisesti luurankoja. Luullakseni on vielä paljon hautaamistyötä tehtävänä ennenkuin voimme rakentaa paratiisin.

Päivä 113

Saavun ryhmän luokse, jossa on Lempäälän seurakunnan veljiä. Minut pidätetään aseella uhaten! Veli Törni on saanut ilmoitettua heille, että minä saattaisin olla tulossa. Olen raivoissani. Miksi en voisi vierailla veljeni luona?

Päivä 114

Eero Törni ja kaksi avustavaa palvelijaa saapuivat tänään saattamaan minut takaisin "kotiin". He kaikki kantoivat aseita.

Päivä 115

Pako-yritykseni ja muiden muita veljiä koskeneiden kurinpidollisten ongelmien jälkeen vanhimmat ovat asettaneet aseita heiluttelevan poliisin. Minut tietysti erotettiin tämän aamun kokouksessa. Minut on määrätty työhön käymälässä.

Päivä 116

Minun käskettiin raportoida valtakunnansalille töiden jälkeen "lisämääräyksiä" varten. Näin Sauli Keräsen ja pari muuta "häirikköä" siellä. Meidät altistettiin tunnin "uudelleenindoktrinaatiolle", joka oli enimmäkseen tavallista roskaa palvelijan hengen pitämisestä ja siitä, ettei pitäisi ajatella liikaa itse. Meidän käskettiin tulla takaisin ensi viikolla saamaan lisää samaa.

Päivä 123

Jätin tänään väliin uudelleenindoktrinointi-tapaamisen. Kerroin Eero Törnille, että olen saanut tarpeekseni hänen käyttäytymisestään teokraattisena Hitlerinä. Kerroin myös, että aion jättää yhteisön ja on parempi, ettei hän yritä estää sitä. Oma virheeni. Törni kutsui poliisinsa ja pidätytti minut. Minua pidetään aseistetun vartijan vartioinnissa tilapäisvankilassa valtakunnansalin kellarissa.

Päivä 124

Oikeuskomiteani on määrätty huomiselle. Sauli Keränen tuli katsomaan minua. Kun vartijat olivat korvakuulon matkan ulkopuolella, hän kertoi, että hänen ponnistuksensa ottaa yhteyttä Seuraan eivät olleet paikallisten vanhimpien vuoksi tuottaneet hyvää tulosta. Hänen oli käsketty pysyä hiljaa ja kunnioittaa vanhimpia ilman kyselemistä. Sam oli hyvin masentunut tästä ja minun tilanteestani.

Päivä 125

Oikeuskomiteani pidettiin tänään. Eero Törni toimi johtavana syyttäjänä. Minulla tietenkään ei ollut puolustusasianajajaa enkä voinut kutsua todistajia. Salassa pidetyn kuulemisen jälkeen minut tuomitttiin katumattomana luopiona. Minulle ilmoitettiin vakavasti, että Seuran säännösten mukaan (kuten ne on esitetty Järjestö uutta maailmaa varten -kirjassa) rangaistus luopumuksesta on kuolema kivittämällä. Teloitukseni on määrätty huomiselle.

Päivä 126

Tämä on sitten loppu. Myöhemmin tänään minut viedään ulos teloitettavaksi kivittämällä. Tulisin mieluummin ammutuksi päähän takaa, mutta Seura ilmeisesti ajattelee, että kivittäminen tarjoaa paremman oppitunnin. Jos saan mahdollisuuden, heitän yhden kivistä takaisin kohti Eero Törniä. Huvittava asia on, että minusta ei todellakaan tunnu niin pahalta odottava kuolemani. Tämä Uuden Maailman Yhteiskunta ei ole minun käsitykseni paratiisista enkä tahdo elää näiden ihmisten kanssa ikuisuutta. Kadotetusta paratiisista ennallistettuun paratiisiin ja kadotettuun takaisin.

Jälkipuhe

Kaikki saapuivat kivittämiseeni, jopa lapset. Eero Törni vakavasti julisti kuolemantuomioni ja sitten lainasi Raamattua kertoen kaikille "älköön silmänne surkutelko". Eikä kukaan surkutellut. Pahoittelen ainoastaan sitä, että he sitoivat käteni taakseni, että en voinut palauttaa yhtään heidän kiveään korkojen kanssa. Ei kovin urheilullista. Viimeinen asia, jonka näin ennekuin valot menivät päältä, oli vastenmielinen virnistys Törnin kasvoilla.

Sitten heräsin. Taivaassa. Ja siellä oli Pyhä Pietari. "Tervetuloa paratiisiin, lapseni", hän sanoi kun hän ystävällisesti otti kiinni kädestäni. Hämmentyneenä sanoin: "Mutta luulin, että paratiisi oli maan päällä todistajien luona." "Ei," selitti Pyhä Pietari, "se oli helvetti."

Alkuperäinen teksti: Michael Pendley

• lueksien laajenmalti

moisia juttuja monikaan ei kykenisi kirjoittamaan.kaikki nämä on tuulesta temmattuja mielikuvituksen tuotetta.olet katkeroitunut.en ole jt mutta tiedän aikalailla heistä paljon puppua olet raapustanut.täyden stoorin.

• Rasvattu jämä

>>Olen käsittänyt että jehovalaisuuden mukaan taivaassa on rajattu määrä paikkoja, pitääkö paikkansa?

Lukumäärä on 144000 ja se tuli täyteen ensin 1931 ja sitten 1935. Tuo tulkinta joutuu heti alkuun outoon valoon jos tarkastellaan parin vuosituhannen takaisia kristittyjen määriä. Lukumäärä saadaan ottamalla se Ilmestyskirjasta kirjaimellisesti, vaikka kaikki muu siinä ympäristössä opetetaan kuvaannolliseksi. Kun kaksi kuvaannollista lukua kerrotaan keskenään, niin tuloksi saadaan kirjaimellinen luku.

>> Eli sinne ei mahdu kaikki?

Ei mahdu kaikki.

>> Koska jehovan todistajien mukaan pääsee taivaaseen, kuollessaan vai vasta tuomiopäivänä?

Ei tarvitse odottaa rahvaan tuomiopäivää. Vartiotorniseuran opettaman voideltujen, eli pyhien ylösnousemushetki on hieman vaihdellut historian saatossa, opetusvuosi suluissa:

Vuonna 1878 (1927)
      Ennen vuotta 1914 (1891-1912)
      Vuoden 1914 jälkeen (1913)
      Vuonna 1918 (1917)
      Vuonna 1918 (1946)
      Vuonna 1921 (1917)
      Vuonna 1925 (1920)
      Vuoden 1925 jälkeen (1925)
      Noin vuonna 1935 (1970)
      Vuonna 1941 (1941)
      Vuonna 1942 (1942)

Ja sama opetusvuoden mukaisessa järjestyksessä, ylösnousemushetki suluissa:

Vuosina 1891-1912 (1914)
      Vuonna 1913 (1914 jälkeen)
      Vuonna 1917 (1918)
      Vuonna 1917 (1921)
      Vuonna 1920 (1925)
      Vuonna 1925 (1925 jälkeen)
      Vuonna 1927 (1878)
      Vuonna 1941 (1941)
      Vuonna 1942 (1942)
      Vuonna 1946 (1918)
      Vuonna 1970 (noin 1935)

>> Entä koska nuo vapaat paikat jaetaan?

Vapaita paikkoja ei periaatteessa ole ollut 1931/1935 jälkeen. Opetuksen mukaan tuosta voideltujen joukosta luopuneiden tilalle voidaan ottaa uusia jäseniä. Tällä hetkellä jäännöksen määrä on noin 8500 ja jos pidetään kiinni siitä opetuksesta, että 144000 joukko tuli täyteen 1931/1935, niin tuosta joukosta noin 98 % on teeskentelijöitä. Syynä yksikertaisesti se, että viimeistään 1935 valittujen tuli tuolloin olla riittävän iäkkäitä ja esimerkillisiä. Eli he ovat tällä hetkellä noin satavuotiaita.

• Siteeraaja originlal
      • Rasvattu jämä

Olisi mielenkiintoista tietää mitä pidät virheellisenä ja totuudenvastaisena esimerkiksi tuossa "syöttämässäni" tekstissä.

Ymmärrettävästi jehovantodistajaa ei miellytä se, että kulttiopetuksesta tuodaan esille piirteitä, joista kultti haluaa vaieta. Se, että kriittisiin kannanottoihin ei kyetä vastaamaan kertoo karua kieltään tilanteesta.

• mopo
        Rasvattu jämä kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää mitä pidät virheellisenä ja totuudenvastaisena esimerkiksi tuossa "syöttämässäni" tekstissä.

Ymmärrettävästi jehovantodistajaa ei miellytä se, että kulttiopetuksesta tuodaan esille piirteitä, joista kultti haluaa vaieta. Se, että kriittisiin kannanottoihin ei kyetä vastaamaan kertoo karua kieltään tilanteesta.

Raamatussa on 33000 jaetta. Jt:eet perustatavat oppinsa 250 jakeseen. Jt:eet eivät kerro omistussuhteisttaan kansainväliseen aseteollisuuteen. Jt:eet eivät kerro, että Jehovan valtaistuin on seulasten tähtiryhmässä. Jt:eet eivät kerro, että Rutherdford 1924 ei kannattanut kieltolakia, vaan alkoholistina haki viinansa Kanadasta. Jt:eet eivät kerro, että Russel pudotettiin niitten 144000 joukosta Rutherdfordin päätöksellä. Tämä on vain alkua...

• minä vaan
        mopo kirjoitti:

Raamatussa on 33000 jaetta. Jt:eet perustatavat oppinsa 250 jakeseen. Jt:eet eivät kerro omistussuhteisttaan kansainväliseen aseteollisuuteen. Jt:eet eivät kerro, että Jehovan valtaistuin on seulasten tähtiryhmässä. Jt:eet eivät kerro, että Rutherdford 1924 ei kannattanut kieltolakia, vaan alkoholistina haki viinansa Kanadasta. Jt:eet eivät kerro, että Russel pudotettiin niitten 144000 joukosta Rutherdfordin päätöksellä. Tämä on vain alkua...

niin näytä nyt ensin toteen nuokin väittämäsi !

Aloita siitä aseteollisuuteen osallistumisesta vaikka...

Tais "Mopo" karata käsistä noita syytöksiä esittäessä.

• minä vaan kirjoitti:

puhumattakaan.
        JT:n Uuden maailman Johanneksen evankeliumin 1.1 käännös perustuu Johannes Greberin raamatunkäännökseen.
        Hän sai sen syvätranssimeedion kautta. Vt-seura käytti Greberin raamatunkäännöstä kunnes narahti siitä.
        Nimimerkki Hesekielsson syytti muita porttokirkkoja platonisten oppien ujuttamisesta raamattuun.
        Mutta tähän kysymykseen hän ei kyennyt vastaamaan. EI ole miestä näkynyt kesän jälkeen.

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

>>Aloita siitä aseteollisuuteen osallistumisesta vaikka...

Mikäli asia sinua vähänkään kiinnostaa, niin kuukeloi vaikka rand watchtower, sillä pääsee alkuun.

Siinä mopomies oli epätarkka, että alkoholisti Rutherford olisi hakenut kieltolain aikaan alkoholia Kanadasta. Eihän Jehovan viestintäkanavan maallisen osaston johtajan tarvitse itse viinojaan noutaa, hän salakuljetutti sitä Kanadan haarakonttorin väellä.

Siinä taas mopomies on oikeassa, että Russelista tuli tietyksi ajaksi "kirosana" Rutherfordille ja Russeliin otettiin etäisyyttä vielä 1950-luvulla:

"…who is preaching the teaching of Pastor Russell? Certainly not Jehovah's Witnesses! They can not be accused of following him, for they neither quote him as an authority nor publish or distribute his writing. (g51 May 8)

• Markku_Meilo
        minä vaan kirjoitti:

>>niin näytä nyt ensin toteen nuokin väittämäsi !

Tuollainen pyyntö ei tietenkään edellytä, että sinä itse näyttäisit toteen väittämäsi, sitä pyydettäessä.

• JewelHunter

Ja jehovalaisille niitä ei annettu. Se summa joka on ilmoitettu, sen verran tuli maan ulkopuolisia maan ihmisten keskuuteen...ja niitä jehovalaiset pitävät paholaisina.

• 7 x 7

Todellakin maailmallisten ihmisten taloja jaetaan jo, ei tietankään virallisesti vartiotorni-seuran taholta, vaan esim. palvelusajalla, kun veljillä ja sisarilla ei ole muutakaan tekemistä. Tällä palstalla näköjään Jehovan todistajat todistelevat siitä, miten asioiden pitäisi olla, eivätkä siitä, miten ne käytännössä seurakunnissa ovat.

• minä vaan
        7 x 7 kirjoitti:

Todellakin maailmallisten ihmisten taloja jaetaan jo, ei tietankään virallisesti vartiotorni-seuran taholta, vaan esim. palvelusajalla, kun veljillä ja sisarilla ei ole muutakaan tekemistä. Tällä palstalla näköjään Jehovan todistajat todistelevat siitä, miten asioiden pitäisi olla, eivätkä siitä, miten ne käytännössä seurakunnissa ovat.

Minäkin olen varannut jo itselleni kuningatar Elisabetin korukalleudet ja hänen palatsinsa !

Tiedoksi vaan kaikilee etteivät turhaan sit hakeudu sinne kun se aika koittaa !

• minä vaan
        minä vaan kirjoitti:

Minäkin olen varannut jo itselleni kuningatar Elisabetin korukalleudet ja hänen palatsinsa !

Vaikka sen itse sanonkin.

• qwertysdfk
        minä vaan kirjoitti:

Millä eväillä arvelet saavasi Elisabetin palatsin? Jonkun niistä? Vai Kaikkiko saisi olla veljelle? Kyllä teille tulisi niistä liian kova riita. Eroaisitko sitten, jos joku muu saisikin ne? Entä jos ne kaikki tuhottaisiinkin Harmagedonissa ja joutuisit pimeään luolaan asumaan?

• Markku_Meilo
        qwertysdfk kirjoitti:

Millä eväillä arvelet saavasi Elisabetin palatsin? Jonkun niistä? Vai Kaikkiko saisi olla veljelle? Kyllä teille tulisi niistä liian kova riita. Eroaisitko sitten, jos joku muu saisikin ne? Entä jos ne kaikki tuhottaisiinkin Harmagedonissa ja joutuisit pimeään luolaan asumaan?

Yksi mahdollisuus on, että nykyinen "pian" osuu oikeaan samalla tarkkuudella nämä vuodet:

1798, 1799, 1829, 1840, 1843, 1846, 1872, 1873, 1874, 1878, 1881, 1910, 1914, 1915, 1918, 1919, 1920, 1922, 1923, 1924, 1925, 1926, 1927, 1928, 1929 1932, 1935, 1938, 1941, 1942, 1944, 1951, 1954, 1972, 1975, 1984, 1989, 1994 ja 2000

Muutaman vuoden heitto toki sallitaan ja Vt-seuran muutama on ainakin yli 800.

• minä vaan
        qwertysdfk kirjoitti:

että varasin ne ekana ! Ja sen ei ole väliä, saanko yhden vai kaikki ! Mut en mä sinne ketään veljeä huoli vaivoiksi !

Mistähän minun pitäisi silloin erota jos en niitä sais ?

Jos niitä ei ole tallella, niin tyydyn sit vaikka luolaan ! Paratiisi ei olis paratiisi jos siellä ei olis kaikki hyvin.

• jooko?

Kysymyksiähän oli neljä.

• Markku_Meilo

• minä vaan

On se luku jonka Raamattu osoittaa olevan niitä jotka saavat taivaallisen elämän.

Luuk.12:32 Puhutaan "pienestä laumasta" ja Ilm.14:1-3 osoittaa määrän olevan sen 144000.

Luku on kirjaimellinen, koska se laitetaan vastakohdaksi Ilm.7:9:ssä "Suureen joukkoon". Myös se on sopusoinnussa Matt.22:14 kanssa.

Ja milloin he saavat ylösnousemuksen ?

Voidaan katsoa sitä 1 Tess.4:13-18 perusteella. En lainaa sitä kokonaisuudessaan, vaan voit itse lukea ko. kohdan.

Sanotaan siinä: " Jumala on Jeesuksen kautta tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan...me jotka olemme elossa,jotka jäämme Herran tulemukseen emme suikaan ehdi ennen niitä jotka ovat jo nukkuneet..Herra on tuleva alas taivaasta ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin, sitten meidät jotka olemme elossa temmataan yhdessä heidän kanssaanpilvissä Herraa vastaan".

Ne jotka "temmataan pilvissä" ovat jakeen 15 mukaan niitä jotka "jäävät tänne Herran tulemukseen". Eli he elävät Kristuksen tulemisen aikaan.

Room. 6:3-5 ja 1 Kor.15:35, 36 , 44:n mukaan heidänkin tulee kuolla jotta voivat saada taivaallisen elämän, mutta heidän ei tarvitse jäädä kuoleman tilaan odottamaan vaan heidät "temmataan" heti, "silmänräpäyksessä" taivaaseen.

"Tempaaminen" tarkoittaa sitä että Jeesus kääntää huomionsa maan päällä oleviin uskollisiin palvelijoihinsa.
      (ei sitä että Jeesus tulisi alas taivaasta.)

Eli toisilla sanoilla sanoten: Ne jotka kuuluivat "pieneen laumaan" ja olivat kuolleet ennen Herran päivän alkua, herätettiin Herran päivän alussa.

Toisaalta ne jotka kuolivat/kuolevat sen jälkeen saavat silmänräpäyksessä henkiruumiin kuoltuaan ja saavat taivaallisen palkintonsa.

Jaa vielä oli kysymys paikkojen jaosta.

2 Tes.2:13 ja 14 vastaa kysymykseen : Lue se kokonaisuudessaan, laitan tähän vain tärkeimmän ajatuksen: "Jumala valitsi".

Myös Room.9:6,16 sanoo: "...se ei riipu siitä joka tahtoo...vaan Jumalasta".

Katso myös: Room.8: 16,

Koska siis kaikki ei pääse taivaaseen niin kuinka on toisten laita ?

Lue: Psa 37:9, 11, 29.

• Markku_Meilo

Kyseisstä ongelmaa ei Vartiotorniseuran alkumetreillä ollut, koska myös suuren joukon loppusijoituspaikka oli taivaassa. Vartiotorniseuran mukaan Jehovan suunnitelmissa oli tuolloin, että suuri joukko toimisi ajatuspoliisina:

”Se tulee olemaan suurena poliisivoimana, joka pitää silmällä kaikkea kansaa. Sillä tulee varmaan olemaan riittävästi työtä, sillä Jumala on taannut, ’ettei kenkään pahaa tee, eikä turmelekoko minun pyhällä vuorellani (valtakunnassani).’ (Jes. 11:9) Tämä merkitsee huolellista silmälläpitoa. Niin todellakin! Kuinka tullaan paha ja väärä estämään? Jos joku henkilö yrittäisi lausua häväistyksiä tai panetteluja, voitaisiin kieli silmänräpäyksessä lamauttaa. Hyvin helposti! Poliisi heti paikalla saapuvilla! - ei sellainen, joka tulee vasta sitten kun vahinko on tapahtunut rangaistakseen sitten, vaan sellainen, joka menee rikollisen edelle, niin ettei hän saa tilaisuutta tehdä pahaa ja siten rankaisee häntä yrityksestä tehdä niin.” (Täyttynyt salaisuus 1923 sivu 196)

Myöhemmin Vartiotorniseura opetti Jehovan muuttaneen mieltään ja loppusijoittavan suuren joukon maalliseen paratiisiin. Tämä merkitsi tietysti sitä, että ne Ilmestyskirjan jakeet, joilla aiemmin perusteltiin suuren joukon sijainti taivaassa, oli tulkittava uudelleen. Niinpä nykyään Vartiotorniseura väittää Ilmestyskirjan esittävän, että suuri joukko olisi näyssä esitetyn temppelin ulommalla esipihalla:

”Entä ne, joilla on maallinen toivo, eli ”muut lampaat”? (Johannes 10:16.) Profeetta Jesaja osoitti, että ”päivien lopulla” tulisi monista kansoista ihmisiä palvomaan Jehovaa (Jesaja 2:2, 3). Hän kirjoitti myös, että ”vierasmaalaiset” liittyisivät Jehovaan. Jumala ilmaisi halukkuutensa ottaa heidät vastaan sanomalla: ”Saatan heidät iloitsemaan rukoushuoneessani.” (Jesaja 56:6, 7.) Ilmestyksen 7:9–15 esittää lisää yksityiskohtia kuvaillessaan ”kaikista kansakunnista” koottavaa ”suurta joukkoa”, joka seisoo hengellisen temppelin ulommalla esipihalla palvomassa ja rukoilemassa Jumalaa ”yötä päivää”. On todella lohduttavaa ajatella, että kaikki Jumalan palvelijat voivat nykyään lähestyä vapaasti Jumalaa luottaen täysin siihen, että hän kuulee heitä.” (Vartiotorni 1. syyskuuta 2006 sivu 25)

Vartiotorniseuran kannalta on harmillista, että tämä ulompaa esipihaa tarkoittava kreikankielen sana on hieron. Ilm. 7:15 tekstissä kun onkin kreikankielen sana naos. Tässä vääristelyssä on kiinnostavia piirteitä, Vartiotorniseuran oma KIT (Kingdon Interlinear Tarnslation) kääntää naoksen tämän jakeen rivien välissä ’divine habitation’, mutta itse tekstissä ’temple’. Samalla ristiriitaisella tavalla naos käännetään myös Ilm. 3:12.

Muualla (Ilm. 11:2,19; 14:15; 15:5 ja 16:1, 17) KIT kääntääkin naos-sanan itse tekstissä joko sanalla ’temple [sanctuary]’ tai ’sanctuary’.

Mitä sitten Raamatun mukaan tapahtuu ulommalla esipihalla (Ilm. 11:2 UMK):

”Mutta esipiha, joka on temppelipyhäkön [naos] ulkopuolella, jätä kokonaan pois äläkä mittaa sitä, sillä se on annettu kansakunnille, ja ne tulevat tallaamaan pyhää kaupunkia jalkoihinsa neljäkymmentäkaksi kuukautta.”

Ja tämän Vt-seura selittää tällä tavalla:

”Pikemminkin pyhä kaupunki on Uusi Jerusalem, jota kuvaillaan myöhemmin Ilmestyksessä ja jota nyt edustavat maan päällä jäljellä olevat voidellut kristityt temppelin sisemmällä esipihalla. Aikanaan näistäkin tulee osa pyhää kaupunkia. Heidän tallaamisensa on siis samaa kuin itse kaupungin tallaaminen.” (re-FI sivu 163-164)

Koska ja missä vaiheessa suuri joukko tulee tallaamaan ja/tai on jo tallannut jäännöstä?

• nxgfv

torilla jaetaan lopu paikat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      90
      2723
    2. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      115
      1945
    3. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      54
      1937
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      33
      1606
    5. Mitä ikävöit eniten

kaivatussasi? 🫶
      Ikävä
      93
      1550
    6. Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle

Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t
      Koirat
      27
      1530
    7. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      140
      1257
    8. Anabaptismin kirous

Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä
      Kaste
      416
      1103
    9. Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa
      Sinkut
      254
      997
    10. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      976
    Aihe