adhd diagnoosin saaminen

hääää

Eli kertokaa miten ootte saanut. Eli ihan siitä asti kun olette varannut ajan lääkärille, miten sitten on tutkittu? Tarvitseeko monta lääkäri käyntiä? Paljonko tulee maksamaan jos menee yksityisen kautta? Paljonko on mennyt aikaa siitä kun olette tajunnut adhd:n siihen että saitte diagnoosin? Miten olonne on helpottunut diagnoosin jälkeen?

10

7742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoia ittes

      Suomalainen elää leivällä, pastalla, puurolla, makaronilla, perunalla, sokerilla, margariinilla ja rasvattomilla maitotaloustuottella. Ja mikähän on lopputulos?

      lihavuusepidemia
      diabetesepidemia
      osteoporoosin jatkuva kasvu
      autoimmuunisairauksien jatkuva kasvu
      vatsa- ja suolisto-ongelmien jatkuva kasvu
      psyykkisten ongelmien jatkuva kasvu
      suolistosairauksien jatkuva kasvu
      allergioiden jatkuva lisääntyminen
      neurologisten sairauksian jatkuva kasvu
      jne...

      Suurin osa suomalaisista kuvittelee, että ravinnolla ei ole mitään merkitystä ja vielä harvempaa edes kiinnostaa.

      Liian monelle tavallinen ruoka on lisäainepitoisia eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasvirasvoja (margariini, kasvirasvakerma jne...), sokerisia muroja, sekä sokeririkkaita maustettuja maitotaloustuotteita. Tällainen ruoka EI riitä, se sairastuttaa.

      Pohjoismaiden ministeriöneuvoston selvityksen mukaan vain alle 10 % suomalaisista sanoo syövänsä viisi annosta kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Ja osa ei lainkaan.

      Terveellisen ravinnon kivijalka koostuu kolmesta asiasta: proteiineista, väreistä ja rasvoista.

      Lyhyesti: virallisten ravitsemussuositusten mukaan aikuinen tarvitsee n. 100 grammaa hyviä rasvoja ja proteiinia päivässä. Lisäksi vähintään 500 grammaa kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Vettä janoon 1,5-2 litraa. Ja jos nälkä jää (lähinnä huippu-urheilijat), niin perunaa, riisiä ja viljaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Ravinnolla on keskeinen merkitys psyykkiseen ja fyysiseen olotilaan ja terveyteen, joten EI ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.


      Aiheuttaako väärä ruokavalio ADHD:ta ja ADD:tä? Tämä epäjohdonmukainen tapa käyttäytyä voi johtua ruoasta, ympäristön allergeeneistä ja monesta muusta seikasta. Tämä kirja näyttää tien luonnonmukaisempaan hoitoon ADD:sta ja ADHD:sta kärsiville. Kirja löytyy myös kirjastosta. http://cdon.fi/kirjat/bell%2c_rachel_ym-/add-_ja_adhd-ruokavalio-19199578



      ADHD:n lääkehoito kyseenalaista!
      http://www.youtube.com/watch?v=S77DlFclNGM&feature=relmfu


      Japanilais-amerikkalais-saksalainen kaksoissokkotutkimus vahvistaa tietoa, jonka mukaan soijasta uutettu fosfoseriini lievittää lasten ADHD:n oireita. Lapset saivat päivittäin joko 200 mg fosfoseriiniä tai lumevalmistetta kahden kuukauden ajan. Fosfoseriini paransi tarkkaavaisuutta, vähensi yliaktiivisuutta ja impulsiivista käyttäytymistä ja paransi lyhytaikaista kuulomuistia.

      Fosfoseriiniä saa terveyskaupoista, markettien luontaistuotehyllyiltä ja apteekeista. ADHD:n lisäksi se voi ehkäistä dementiaa ja olla avuksi stressissä. Fosfoseriini on turvallinen luonnonaine, jota on runsaasti esimerkiksi säilykkeinä myytävissä pikkumakrilleissa. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jhn.12090/abstract


      ADHD:n ja ADD:n hoito ravinnolla!
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=111


      Lukuisat tutkimukset eri maista (Ruotsi, Englanti, Espanja, Saksa, Yhdysvallat ja Australia) osoittavat, että ainakin osa ADHD-lapsista hyötyy selvästi kalaöljyn omega-3-rasvahapoista ravintolisänä. Asiaa on tutkittu jo pitkään mm. Australiassa, josta nyt julkaistiin jälleen uusi raportti aiheesta.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2564


      Lukivaikeus ja ADHD
      Monet lukivaikeudet ja ADHD:n oireet johtuvat aivojen aineenvaihdunnan häiriöistä, joita voidaan korjata rasvahappojen avulla. Oxfordin yliopiston tutkimuksissa EPA valmisteella saatiin ADHD lasten kognitiiviset taidot kehittymään ja käytös rauhoittumaan merkittävästi, mitä ei tapahtunut oliiviöljyä käyttäneessä placeporyhmässä. Myös magnesiumin merkitystä ADHD:ssa on tutkittu. Eräässä 94 pojan ja 20 tytön aineistossa 95%:lla oli piilevä magnesiumin puute ja 200 mg vuorokausiannos lisäravinteena rauhoitti levottomia lapsia.

    • uhkaaja555

      Jos ADHDheen saa syödä amfetamiinia laillisesti niin miksi se mahdollisuus muka pitäisi jättää käyttämättä ja kuunnella yläpuolella olevan kahjon juttuja!

    • hööööö

      Syön e-epaa ja mangnesiumia ja fosfoseriiniä söin aikaisemmin, nyt päässeet loppumaan ja unohtumaan kokonaan, joten kiitos muistutuksesta. Ollaan näköjään luettu samat julkaisut =). Sokeria ja valkoisia jauhoja en syö juuri lainkaan, en ole syönyt 10:een vuoteen. Lisäksi syön b-vitamiini kuureja ja d-vitamiinia reilusti yli suositusten. Kasviksia ja marjoja syön paljon. Sumuinen turvonnut olo kyllä väistyi ja add oireet myös ehkä vähän lieventyneet kun laitoin ravintoasiat kuntoon, muttei se add:tä korjannut. Joten ihan asiaa noi kirjoitukset, muttei vastannut ihan kysymykseeni.

      • hööööö

        Lääkkeen ja huumeen raja on vähän epämääräinen. Annetaanhan koviin kipuihinkin morfiinia, eikä monikaan tule sanomaan ettei saisi antaa huumetta. Add:llä aivot toimivat erilailla kun ns. normaalilla ja se aiheuttaa tuskaa ja vaikeutta selvitä elämässä ja liitännäissairauksia, esim. masennusta ja ahdistusta. Jos lääkkellä saadaan aivot toimimaan paremmin ja enemman samankaltaisesti kuin ns. normaaleilla, miksei sitä voisi määrätä?


    • ennen oli ennen

      ajanvaraus yksityselle ehdottomasti.
      Kestää parikolme käyntiä ennen diagnosia ja lääkkeen saantia, maksaa vitusti eli satoja mutta maksaa itsensä takaisin yleensä sillä hetkellä kun aloitat lääkityksen.
      tajusin olevani liian nopea jo lapsena, mutta apua hain vasta aikuisena. LIIAN MYÖHÄÄN aloittaakseni elämäni niinkuin olisin halunnut. olo on hyvä ja tasapainoinen nykyään, kun muistaa ottaa jyvät. ota ihmeessä ja varaa aika jos siltä tuntuu!

    • yksityiseltä

      Olen epäillyt ADHD:ta itelläni jo kauan.

      Opinnot ei edenneet, menin työkkäriin, ja ammatinvalintapsykologille, kun ajattelin, että väärä ala. Siellä kyseli ongelmia, laittoi lähetteen neuropsykologisiin testeihin, koska ongelmat oli sen suuntaisia, ja kun testitulos tuli positiivisena takaisin, se testaaja suoraan suositteli aikuisten ADHD-ongelmiin erikoistunutta psykiatria. Hänellekin oli 2kk:n jono, noita asiantuntijoita on niin vähän. Siellä psykiatri luki mun läheisten kirjoittamia juttuja musta, sen testin tuloksen ja katto, kun selitin, ja sano, että ihan selvä tapaus. Saan lääkkeet käyttöön ihan pian.

      Julkisella puolella pitää jonottaa aikaa neuropsykan polille, se kestää kauan, ja he ovat kai aika paljon perusteellisempia, on huumetestejä ja tutkivat joka paperin lapsuudesta asti. Sinne voi hakeutua varmaan parhaiten oman terveyskeskuksen kautta.

      Mä en varmaan pääsisi edes julkista kautta, kun ei oo päihdeongelmia eikä elämä oo sekasin. En vaan pysty keskittymään koulussa tarpeeks hyvin, koti on aina tosi sotkunen ja myöhästelen. Oon sit enemmän vaan stressaantunut ja ahdistunut, kun ei suju, mutta kaikki aina kehuu että oon niin tunnollinen. En varmaan siis ois pahin tapaus, tai semmonen, että joku tk-lääkäri arvais, että tämmönen vika on.

      Mutta vikaa pitäs olla sekä keskittymisessä että impulsiivisuudessa plus hyperaktiivisuutta, jos on ADHD eikä ADD. Ja tää ongelma sekottuu usein esim. maanis-depressiivisyyteen ja joihinkin persoonallisuushäiriöihin eli se lapsuus on siks niin tärkeä juttu, ja esim. se, meneekö keskittyminen tai yliaktiivinen käytös sykleissä vai onko koko ajan samalla tavalla vaikeeta. Ei ne huvikseen tutki, väärä lääke voi tehä elämästä helvettiä.

      • Abui

        Voit lopettaa epäilyn tänään. ADHD on keksitty sairaus, niin kutsuttu pseudosairaus. Jos sinulla on ongelmia keskittymiskyvyn ja elämänhallinnan kanssa, hakeudu asianmukaiseen terapiaan. CBT eli kognitiivisbehaviorilistinenterapia voisi ehkä olla harkitsemisen arvoinen. Eri terapia vaihtoehdoista saat lisätietoa internetistä ja tietenkin terveyskeskuksista. Huumelinjalle lähteminen on sitten se vastakkain lyhytnäköinen lähestymistapa, jossa ongelmia pyritään peittämään lamaamalla aivojesi toimintaa ja tunnemaailmaa. Siitä saat lisätietoja psykiatrialta.


      • dg rapsahti
        Abui kirjoitti:

        Voit lopettaa epäilyn tänään. ADHD on keksitty sairaus, niin kutsuttu pseudosairaus. Jos sinulla on ongelmia keskittymiskyvyn ja elämänhallinnan kanssa, hakeudu asianmukaiseen terapiaan. CBT eli kognitiivisbehaviorilistinenterapia voisi ehkä olla harkitsemisen arvoinen. Eri terapia vaihtoehdoista saat lisätietoa internetistä ja tietenkin terveyskeskuksista. Huumelinjalle lähteminen on sitten se vastakkain lyhytnäköinen lähestymistapa, jossa ongelmia pyritään peittämään lamaamalla aivojesi toimintaa ja tunnemaailmaa. Siitä saat lisätietoja psykiatrialta.

        Tää voi tulla sulle nyt ihan järkytyksenä, mutta mä olin käyttäytymisterapiassa! Siellä juuri huomattu, että aivot ei toimi niin kuin pitäisi, eli terapia ei enää auta. Siksi tuli lähete neuropsykologisiin testeihin, koska kognitiivinen lähestymistapa törmäsi seinään. Neuropsykologi pistikin sitten jo psykiatrille.

        Stimulantit minulle määräsikin nimenomaan psykiatri. Hän kertoi, että sivuvaikutuksia on vähän, ja varsinkin aikuisella lääkitys on yleensä tehokkain tilanteen parantaja, koska ihminen on jo muut keinot kokeillut. Minulle laitettiin terapiat nyt tauolle, lääkäri sanoi suoraan, että yliyrittäminen tauolle. Sitten kun sopiva lääkeannos on löytynyt, ja nähty, miten se tasaa aivojen kemiallista epätasapainoa, aloitetaan uusiksi, ja keskitytään niihin osa-alueisiin, jotka ovat ongelmia vielä lääkkeen jälkeen.

        Älykkyydellä, monilla toimintatavoilla voi siis kompensoida puutteitaan, mutta lopulta tilanne on aina se, ettei saa tehtyä sitä, mitä piti, vaikka olisi kiva ja helppokin asia, suuttuu tilanteissa, joissa muut eivät suuttuisi ja keskittyy kiireessä aivan vääriin asioihin, hyppäyksittäin, saa mieleensä ihan hölmöjä tempauksia, joista koituu ikäviäkin seurauksia myöhemmin. Seurauksena epäonnistumisia, pettymyksiä, periksi antamista, alisuoriutumista. Moni ei ikinä edes oivalla, että syy on aivokemiassa. Miettikääpä itse, kuinka monta touhottavaa, ylipuheliasta, helposti suutahtelevaa tuttua teillä on lähipiirissä, näillä on aina joku innostunut proggis, uusi työpaikka, uusi poikaystävä, uusi joku, ja vähän ajan päästä humpsis, ja selittelyä/itkua, kun ei sujunutkaan (ADHD)? Tai niitä, jotka vaan vanuvat ja unohtelevat ja ovat kuin löysää kakkaa seinässä ja mietitte aina, että mikä hemmetti totakin ihmistä vaivaa, kun se ei saa tartuttua yhtään mihinkään (ADD)? Heitä onkin yllättäen aika paljon, eikö ole pelottavaa? Luulen, että tämän vuoksi ADHD:n olemassaolo sairautena halutaan vain kieltää.

        Onhan terapialla oma paikkansa, se auttaa ihmistä hyväksymään tilansa, ja hallitsemaan omia toimintamekanismejaan. Monelle ihmistyypille oikein tarpeellinen työväline, toki myös ADHD-diagnoosin saaneelle, jotta hän oppii elämään ongelmansa kanssa ja ymmärtämään, miksi toimii niin kuin toimii. Mutta ADHD:n hoitaminen pelkällä käyttäytymisterapialla on vähän sama kun sanoisi halvaantuneelle että "kun sä tarpeeks uskot, niin kyllä sä sitten juokset". Osa halvaantuneista varmaan juokseekin, mutta enemmistö ei. Kun vika on elimellinen, sitä ei tahto korjaa (ADHD-ihmisen aivoissa toiminta on vähäisempää tietyillä aivoalueilla, se näkyy MRI-kuvauksissakin, ongelma on solujen välittäjäaineiden takaisinotossa).

        ADHD:n hoito on aina ongelmalähtöistä – ihminen saa olla yksilö, eikä lääkettä täydy käyttää sen itsensä takia, vaan tarpeeseen. Terapiallakin pyritään vastaamaan niihin asioihin, joissa henkilöllä on eniten ongelmia. Mutta siinä vaiheessa kun elämä on menossa sijoiltaan, on ihan selvää, että ongelmia on. Miksi ne halutaan haudata, vähätellä tai tarjota aina jotain ”tsemppaat vaan ja syöt kasviksia”? Mitenkään vähättelemättä terveiden elämäntapojen merkitystä kenen tahansa hyvinvointiin, kyllähän jo tyhmempikin tajuaa, että jos ihminen lähtee hakemaan apua ongelmiinsa, monesti jo isoon kasaan kertyneitä ongelmia (tyypillisiä on maksuhäiriöt, päihdeongelmat, koulujen keskenjääminen, selittämättömät oppimisvaikeudet), ei se lähtösyy ole siinä, että on jättänyt parsakaalit lapsena lautaselleen. Ihminen yrittää, ei pysty ja miettii, että miksi toi naapurin Hulda pitää kämppänsä siistinä ja mä oon pelannu tänään 8h Sudokua, kun ois pitänyt lähtee tapaamiseen.

        Minusta ADHD yhdistetään ihan väärin pelkkään koulunkäyntiin ja suoritusyhteiskuntaan ja väitetään sitä muotisairaudeksi, joka häviäisi, jos ihmiset söisivät enemmän hapankaalia ja chillaisivat metsässä. Ihmisen toiminnanohjauksen puute vaikuttaa ihan kaikessa - ihmissuhteissa, kodin siisteydessä, rahankäytössä, onnistumisen kokemuksissa, sellaisissa asioissa, joita ei välttämättä tule ajatelleeksikaan. Nykyään kun asiaa on tutkittu, ADHD-diagnooseja tulisi ihan ylimitoitettuna vankilassa ja päihdehuollossa oleville. Se kertoo siitä, että ADHD:ta varmasti on ollut aina, ja osa ei tämän taakan alla jaksa, ja menee sitten menojaan. On varmaan ollut helpompaa puhua rikollisesta mielenlaadusta tai päihdeongelmaisista ilman parempaa tietoa.


      • dg rapsahti
        dg rapsahti kirjoitti:

        Tää voi tulla sulle nyt ihan järkytyksenä, mutta mä olin käyttäytymisterapiassa! Siellä juuri huomattu, että aivot ei toimi niin kuin pitäisi, eli terapia ei enää auta. Siksi tuli lähete neuropsykologisiin testeihin, koska kognitiivinen lähestymistapa törmäsi seinään. Neuropsykologi pistikin sitten jo psykiatrille.

        Stimulantit minulle määräsikin nimenomaan psykiatri. Hän kertoi, että sivuvaikutuksia on vähän, ja varsinkin aikuisella lääkitys on yleensä tehokkain tilanteen parantaja, koska ihminen on jo muut keinot kokeillut. Minulle laitettiin terapiat nyt tauolle, lääkäri sanoi suoraan, että yliyrittäminen tauolle. Sitten kun sopiva lääkeannos on löytynyt, ja nähty, miten se tasaa aivojen kemiallista epätasapainoa, aloitetaan uusiksi, ja keskitytään niihin osa-alueisiin, jotka ovat ongelmia vielä lääkkeen jälkeen.

        Älykkyydellä, monilla toimintatavoilla voi siis kompensoida puutteitaan, mutta lopulta tilanne on aina se, ettei saa tehtyä sitä, mitä piti, vaikka olisi kiva ja helppokin asia, suuttuu tilanteissa, joissa muut eivät suuttuisi ja keskittyy kiireessä aivan vääriin asioihin, hyppäyksittäin, saa mieleensä ihan hölmöjä tempauksia, joista koituu ikäviäkin seurauksia myöhemmin. Seurauksena epäonnistumisia, pettymyksiä, periksi antamista, alisuoriutumista. Moni ei ikinä edes oivalla, että syy on aivokemiassa. Miettikääpä itse, kuinka monta touhottavaa, ylipuheliasta, helposti suutahtelevaa tuttua teillä on lähipiirissä, näillä on aina joku innostunut proggis, uusi työpaikka, uusi poikaystävä, uusi joku, ja vähän ajan päästä humpsis, ja selittelyä/itkua, kun ei sujunutkaan (ADHD)? Tai niitä, jotka vaan vanuvat ja unohtelevat ja ovat kuin löysää kakkaa seinässä ja mietitte aina, että mikä hemmetti totakin ihmistä vaivaa, kun se ei saa tartuttua yhtään mihinkään (ADD)? Heitä onkin yllättäen aika paljon, eikö ole pelottavaa? Luulen, että tämän vuoksi ADHD:n olemassaolo sairautena halutaan vain kieltää.

        Onhan terapialla oma paikkansa, se auttaa ihmistä hyväksymään tilansa, ja hallitsemaan omia toimintamekanismejaan. Monelle ihmistyypille oikein tarpeellinen työväline, toki myös ADHD-diagnoosin saaneelle, jotta hän oppii elämään ongelmansa kanssa ja ymmärtämään, miksi toimii niin kuin toimii. Mutta ADHD:n hoitaminen pelkällä käyttäytymisterapialla on vähän sama kun sanoisi halvaantuneelle että "kun sä tarpeeks uskot, niin kyllä sä sitten juokset". Osa halvaantuneista varmaan juokseekin, mutta enemmistö ei. Kun vika on elimellinen, sitä ei tahto korjaa (ADHD-ihmisen aivoissa toiminta on vähäisempää tietyillä aivoalueilla, se näkyy MRI-kuvauksissakin, ongelma on solujen välittäjäaineiden takaisinotossa).

        ADHD:n hoito on aina ongelmalähtöistä – ihminen saa olla yksilö, eikä lääkettä täydy käyttää sen itsensä takia, vaan tarpeeseen. Terapiallakin pyritään vastaamaan niihin asioihin, joissa henkilöllä on eniten ongelmia. Mutta siinä vaiheessa kun elämä on menossa sijoiltaan, on ihan selvää, että ongelmia on. Miksi ne halutaan haudata, vähätellä tai tarjota aina jotain ”tsemppaat vaan ja syöt kasviksia”? Mitenkään vähättelemättä terveiden elämäntapojen merkitystä kenen tahansa hyvinvointiin, kyllähän jo tyhmempikin tajuaa, että jos ihminen lähtee hakemaan apua ongelmiinsa, monesti jo isoon kasaan kertyneitä ongelmia (tyypillisiä on maksuhäiriöt, päihdeongelmat, koulujen keskenjääminen, selittämättömät oppimisvaikeudet), ei se lähtösyy ole siinä, että on jättänyt parsakaalit lapsena lautaselleen. Ihminen yrittää, ei pysty ja miettii, että miksi toi naapurin Hulda pitää kämppänsä siistinä ja mä oon pelannu tänään 8h Sudokua, kun ois pitänyt lähtee tapaamiseen.

        Minusta ADHD yhdistetään ihan väärin pelkkään koulunkäyntiin ja suoritusyhteiskuntaan ja väitetään sitä muotisairaudeksi, joka häviäisi, jos ihmiset söisivät enemmän hapankaalia ja chillaisivat metsässä. Ihmisen toiminnanohjauksen puute vaikuttaa ihan kaikessa - ihmissuhteissa, kodin siisteydessä, rahankäytössä, onnistumisen kokemuksissa, sellaisissa asioissa, joita ei välttämättä tule ajatelleeksikaan. Nykyään kun asiaa on tutkittu, ADHD-diagnooseja tulisi ihan ylimitoitettuna vankilassa ja päihdehuollossa oleville. Se kertoo siitä, että ADHD:ta varmasti on ollut aina, ja osa ei tämän taakan alla jaksa, ja menee sitten menojaan. On varmaan ollut helpompaa puhua rikollisesta mielenlaadusta tai päihdeongelmaisista ilman parempaa tietoa.

        jatkan vielä tohon viestiini, kun kerran aloin paasaamaan:

        Olen itse nyt pari päivää syönyt lääkettä ja olen JÄRKYTTYNYT erosta. Näinkö helppoa teille normaaleille on vaan elää ja olla rauhallinen ja kuunnella toisia ja siivota koti ja kirjoittaa työmeilejä? Tuntuu, kun olisin ollut rankan huijauksen kohteena kaikki nämä vuodet. Kun haukuttiin laiskaksi ja tylyksi, kun en kuunnellut, tai sottapytyksi, vaikka olen raatanut ja yrittänyt itkuun asti. En millään pääsisi tällaiseen elämänhallintaan terapialla! En tiedä, miten tätä kuvailisi normaalille ihmiselle. Mutta jos mietitte, että teette jotain asiaa kauheassa krapulassa, pahasti univelkaisena ja nälkäisenä, taustalla soi tosi kova musiikki vs. heräätte ihanaan linnunlauluun aamulla pirteänä, pääsee murto-osaan siitä erosta, mikä on lääketön vs. lääke.

        Aivoni eivät ole nyt millään tavalla lamaantuneet, eikä oloni ole mitenkään zombiemainen. Tunteeni ovat samat kuin muutenkin, paitsi, että on ihanaa, kun on voinut tehdä työt ennen deadlinen paukkumista ja huusholli alkaa näyttää kivalta. Mitään euforiaa tämä lääke ei tuo, mutta olen virkeämpi ja voin rauhallisemmin ajatella, että nyt teen tämän asian, ja mietin tuon myöhemmin. Vertailun vuoksi olen saanut joskus myös mielialalääkitystä, kun olen ollut masentunut pitkän epäonnistumisten sarjan vuoksi. Se muutti mielialaa, seksuaalisuutta, intoa tehdä asioita, teki veltommaksi, välinpitämättömäksi. Stimulanttilääkitys ei sorki persoonaani.

        Olen nyt lukenut epäuskon vallassa sitä propagandaa, jota netti on täynnä näitä lääkkeitä kohtaan. Siis nämä ovat kyllä stimulantteja, stimulantit ovat yksi psykoaktiivinen aineryhmä, joita on paljon käytetty ns. väärin, sotalentäjillä, laihduttajilla, huumausaineiden väärinkäyttäjillä. Mutta stimulantit eivät tarkoita samaa kuin saatanan keksintö.

        Nimensä mukaisesti ne stimuloivat aivoalueita, jotka eivät toimi tarvittavalla tavalla. Niitä voi ottaa liikaa, jolloin saa euforiaa, tai niitä voi ottaa hoitoannoksilla puskuroidussa kapselissa, jolloin aine vapautuu tasaisesti ja toimii lääkkeenä. ADHD-ihmisellä tuo tarkoittaa sitä, että epämääräinen sekava sumu, ajatusten harhailu, ikävä olo siitä, että ei muista/hallitse asioita vähän helpottaa, ja hän voi keskittyä tekemään asiat, jotka pitää. Hänen aivonsa siis stimuloidaan toimimaan kuten normaalin ihmisen aivot, käyttämään riittävästi välittäjäaineita, jotta ihminen suoriutuu.

        Addiktiivisuudesta sanoisin sen, että toki näitä käytetään väärin. Kaikkia lääkkeitä käytetään. Mutta mikään ei estä käyttämästä oikein. Kapseli otetaan aamulla, se vaikuttaa enteroituna koko päivän ja illalla vaikutus hiipuu, jolloin normaali reaktio on väsymys ja tietynlaiset "laskut", jotka johtuvat siitä, että aivot sopeutuvat stimulantittomaan tilaan. Kun aivot viettävät puolet vuorokaudesta (ja yleensä myös viikonloput) ilman stimulantteja, ne eivät kehitä riippuvuutta – stimulanteissa toleranssin ja riippuvuuden kehittyminen on nopeahkoa, mutta myös jo lyhyt aika ilman lääkettä nollaa tilanteen eli addiktiota ei synny. Käyttäjän (ja kriitikkojen) on hyvä ymmärtää mekanismi: stimulantti on täsmäaine, jolla aivojen vireystila nostetaan TARVITTAESSA sellaiseksi että ihminen selviää arjestaan, näillä ei hoideta tai poisteta ADHD:n syytä (jota ei vielä toistaiseksi edes ymmärretä).


    • Parempaan päin

      Kyllä tutkimukset aina kannattaa jos edes epäilee tai tuntee ettei kaikki mene hyvin. Itse kävin vuosi kymmeniä kamppailua elämän sujuvuuden kanssa. Vaindoin työpaikkaa usein, sairastuin muutaman kerran masennukseen( meni muutaman kuukauden lääkekuurilla "ohi").
      Lopulta sain työterveyspsykologilta ajan ja muistiani testattiin. Testitulosten mukaan minulla oli ongelmia tarkkaavaisuudessa sekä omantoiminnan ohjauksessa. Sain lähetteen kunnalliseen neuropsygiatriseen. Siellä sitten juteltiin, kyseltiin, haastateltiin, tutkittiin kaikki syntymästä lähtien, kyseltiin sukulaisiltä... Kävien siellä varmasti yli 10 kertaa. Todettiin masennus sekä add. Kahta lääkettä kokeltiin ennen kun sain kokeilla Concertaa. Suostuin myös masennuslääkkeeseen sekä käymään ainakin kerran psykiatrisella. Add ja adhd kun ei helpota pelkillä lääkkeillä. Kyllä terapia olisi lääkkeisiin yhdistettynä se paras vaihtoehto.
      Diagnoosin saaminen oli helpottavaa mutta myös ahdistavaa. Tilanne ei ole ohimenevä sen kanssa on osattava elää loppuikä. Jos olisin saanut tutkimukset ja diagnoosin jo lapsena olisi elämäni varmasti sujunut helpommin.
      Add ihmisenä eläminen keski-ikään ilman ohjausta ja lääkettä on ollut vaikeaa. Itsetunto menetetty lukuisten epäonnistumisten, koulukiusaamisten ja erilaisuuden takia.
      Nyt harjoitellaan sitten elämään ihan uudestaan, vahvempana ja hyväksyttävänä ihmisenä. Concertan auttamana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      19
      1031
    Aihe