ubuntu synaptic

Tuntuu, että kaikki netin ohjeet ovat vanhentuneita, mutta pakettien hallinasta muutama kysymys, eli kun lataan ohjelman vaikka valmistajan sivulta, tallenako sen vai puranko sen heti? Sitten se menee tuliketun tallennuslootaan ja siellä taas minne olis paras laittaa? jota synaptic löytää helpoiten. Minä kun laitan synapticin haun se menee siihen vasemmanpuoliseen lootaa ja vaikka mitä tekee sille ei saa tehtyä mitään, olen uusi linux käyttäjä xp:n maailmasta ja varmaan en ainut jotka hakee neuvoja. Niin se vielä jos ohjelma sisältää usemamman paketin onko järjestyksellä jotain merkitystä. Sudo ja muut lähinnä syntaksi on kans hakusessa, mutta vanhana dos-käyttäjänä se selvii kunhan ajankanssa taas kerkii räpeltämään. Siihen kans olis hyvä saada jokin aloittajalle hyvä vinkki.

19

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • kim jong un

        Linux on kuin Pohjois-Korea, kaikki mitä lataat on ennalta määrätty ylemmältä taholta. Etelä-Korean puolelle ei saa mennä.


      • kim jong un kirjoitti:

        Linux on kuin Pohjois-Korea, kaikki mitä lataat on ennalta määrätty ylemmältä taholta. Etelä-Korean puolelle ei saa mennä.

        Ulkopuolisten DEB-asennuspakettien asennus on Ubuntussa helpompaa kuin vastaavien Windowseissa, joten se tyhjäpääksi propagoitu fanaatikko taitaa löytyä raja-aidan siltä puolelta.


    • ↯↺↶↲↴↖↗↳↱↙

      Lähtökohtaisesti käytetään aina sovellusvalikoimaa, josta asennetaan ohjelmia.

      Jos lataat netistä jonkin Linuxille tarkoitetun asennustiedoston, se ei suinkaan ilmesty Synapticiin, kun ei ole vielä asennettukaan. Vasta asennuksen jälkeen.
      .deb-tiedostojen asennukseen nopea ja yksinkertainen on Gdebi.
      Päätteeseen:
      sudo apt-get install gdebi
      enter, salasana (ei näy), ja Gdebin asennus hoituu.
      Gdebi löytää lataamasi .deb-tiedoston asennettavaksi mistä vain, kotikansiosta, latauksista jne.
      .tar.gz- ja vastaavat asennustiedostot puretaan vaikka samaan paikkaan, mihin latasit, ja toimitaan mukana tulleen ohjeen mukaan.

      Mitä Ubuntu-versiota käytät, kun nykyisissä ei ole vakiona Synapticia?
      Aloittelevan käyttäjän ei ole syytä askaroida Synapticissa.
      Käytä sovellusvalikoimaa.

    • M-Kar

      "eli kun lataan ohjelman vaikka valmistajan sivulta, tallenako sen vai puranko sen heti?"

      Ei aloittelijan käytännössä tarvitse asentaa ikinä ohjelmia mistään nettisivuilta tai jostain muusta hevon kuusesta. Klikkaat vaan sitä kauppakassi ikonia sieltä vasemmalta ja sieltä valitset ohjelmia.

      Synaptic hakee ohjelmat ihan sieltä Ubuntun paketeista, ei mistään latauskansioista. Jos Ubuntuun lataa ohjelman jostain muualta, (esim. Google Chromen) se on sellainen .deb päätteinen asennuspaketti jota voi klikata ja asentaa, ja se löytyy sen jälkeen myös Synapticilla.

    • vfdsgfca s55

      "lataan ohjelman vaikka valmistajan sivulta,"
      Mistä ohjelmasta on kysymys?

      • :=)

        Tiedä häntä, vaikka latailisi Windowsin exe-tiedostoja.....?
        :=)


    • Olen imuroinut kirjoitimen ajurin kun se muutoin löytyy ja pelaa, mutta ei tulosta mitään, winin puolella tulostaa cannon mp250. ja nuo mm vlc soittimen asensin sieltä ubutun sovelluslaatikosta ja se pelaa hyvin, sitten vaihdoin suomenkieliseksi jostain en muista mistä,heh olen ne nyt laittanut pakettien hallinta laatikkoon ja sieltä kyllä synaptic ne löytää, mutta menee oikealla olevaan laatikkoon ja siellä en saa tehtyä yhtään mitään. Nuo kollimoottorin paikat olen opiskellut siellä on yleensä vain vanhempien versioiden ohjeita ja ei oikein yksityiskohtaisia. Nyt kun paketit ovat pakettienhallinta kansiossa on pääte rpm.
      ubuntu 13.10 on käyttis, ja muutoin nyt toimii ja hyvin vaikka on vanha kone, vain kirjoitin ei enää pelaa.

      • cännöni

      • jeps kiitos salamat jokasuuntaan, nyt sain hyvän ohjeen eli sudo get- install.........ja nyt muunnan paketit dep päätteeksi, miten on helpoin muuttaa, kun kaikkea ei viitsi kokeilla, muutta kokeilin jo dep päätteellä olevaa ja se pelaa.


      • ====


      • hohhoijakkaa....

        EI KÄY RPM PAKETIT!!

        Ubuntussa pitää olla .deb päätteiset joita voi asennella...

        HALOO NEUVOJAT!


    • tousnaaja. . .

      jos muuttaa sources.list.ii piti ajaa toi: (/etc/apt/sources.list)
      \sudo apt-get update (konsolissa)

      jos asennat .deb pakettei, piti paketti ensin :
      \sudo chmod 755 paketti.deb
      sit ajaa se deb install komento.


      tiedoston omistus:
      http://linux.fi/wiki/Chown



      niin, jos sourcelist on vanha, tai karsittu... kannattaa tutkii mistä saa laajemman version. Se mahdollistaa enemmän ohjelmia.

      https://help.ubuntu.com/community/Repositories/CommandLine

      Suosittelen kurkkaan kirjastosta joku vanha red hat linux kirja, sisältää komennot ja kuvaukset. Mutta onhan linuxeissa man-sivut, joista saa kaiken esiin.

      • kokeile tuosta avaa install ohjeen, jokin terminaalissa mättää vielä kun ei löydä komentoja ei add eikä apt sanoo : ei löytynyt tarkoititko. mutta nyt on deb pääte eli aika lähellä ollaan, nyt meen kyllä maate.


      • pekkis-ukko kirjoitti:

        kokeile tuosta avaa install ohjeen, jokin terminaalissa mättää vielä kun ei löydä komentoja ei add eikä apt sanoo : ei löytynyt tarkoititko. mutta nyt on deb pääte eli aika lähellä ollaan, nyt meen kyllä maate.

        Ubuntun ohjelmien asennus ei tarvitse mitään terminaaleja. Ihan vaan klikkaa niitä Ubuntulle tehtyjä .deb paketteja.

        Sellainen huomio kyllä, että käyttöjärjestelmän pitäisi olla se Ubuntu 12.04 LTS mikä on tarkoitettu loppukäyttäjille eikä kehittäjille. Kolmannen osapuolen ohjelmat tietysti tehdään tälle ja voi olla vaikeaa etsiä jotain Ubuntu 13.10:lle tehtyä versiota kun sitä ei juurikaan käytetä.


    • Katsoin tiedot niin on 13.10 ubuntu. Koska en ole käyttänyt linuxia kuin historian hämärissä, silloin kun nettiin mentiin jonkun purkin kautta. Ja ny on vähän hakusessa, koska olen käyttänyt windowsia. Nyt aattelin loikata tälle puolelle.
      Nyt on kirjoitinjutut asenettu ja pelaa, kiitos kaikille vastaajille, toivottavasti tästä on hyötyä muillekin. Kun sain deb muotoon, niin sitten sinne mikälie sovellusvalikoima ja siellä onnistui ilman mitään suuria temppuja. Seuraava kohde on winillä ladatut elokuvat, ja sitten miten saa ne textit käyttöön. Mutta sillä ei nyt oo mitään kiirettä, muutoin vaikka on vanha n 2G kone ja 1,5g muistia, niin pelaa paremmin kuin xp.

      • Uuser

        "ja sitten miten saa ne textit käyttöön"
        Laitat videon pyörimään ja vaikkapa klikkaat ruutua hiiren oikealla ja valitset "valitse tekstitys".
        VLC ainakin osaa löytää tekstit automaattisesti, kunhan ne sijaitsevat samassa kansiossa elokuvan kaa.


    • Minulla on erikansiossa textit ja vosupilla saa ne näkymään, selaisin jo pikkasen keskusteluja, siellä oli taas paljon ohjeita, hyviä ja huonoja.
      Pitää koittaa VLC:tä jos se osaa näyttää textejä ja siirtää ne ekana samaan kansioon. Sehän olis aika helppo juttu, kun winin puolella pitä olla kaikenlaisia codekkeja ja vosuppeja, ja ffff muuntimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe