Linuxin sietämätön helppous?

exergy

Noniin, tässä asiantuntijoiden suorittamaa testiä Linuxin asentamisen helppoudesta. Muistakaa että vaikka testikokoonpanoissa asennus joko onnistui tai epäonnistui niin oma koneesi saattaa olla juuri sitä toista möttöstä joka käyttäytyy päinvastoin. Eli siis vaikka koneesi olisi Wings tai DTK, saattaa verkko toimia Mandrakessa, tai sitten ei. Että näin helposti se sitten nykyään asentuu...hah.

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/12/mikropaketit/

Ainoa syy miksi edelleen harkitsen Linuxin asentamista koneelleni ja miksi olen yhä kokeillut Knoppix- ja Slax- cd-käyttiksiä on kyllästyminen Windowsin tietoturvaan. Ei ongelmiin koska niitä minulla ei ole toistaiseksi ollut, vaan ylipäänsä ongelmien uhkaan ja Microsoftin jatkuvaan isoveli-toimintaan sekä päivitystulvaan. Vaikka päivittäminen onkin kohtuullisen automaattista, on se kuitenkin eräänlainen rasite ja murhe.

Monista Linuxvastaisista kirjoituksistani johtuen moni niitä seurannut tuntee nyt kutinaa etulohkossaan.. "nyt se lopulta myöntää että linuxi on parempi.."

Pidän yhä Windowsia käyttäjäystävällisempänä käyttiksenä, sen ongelmista huolimatta.

17

1601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mandrake fan

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi exergy.
      Minullakin on koneessa Mandrake 10 Official ja Wintoosa XP (ihan siitä syystä, että sisarukseni eivät pidä Linuxista, mikä on sääli :(). Ongelmani on vain tuossa Mandrakessa, etten saa/osaa laitettua/laittaa siinä nettiä toimimaan, mutta yritys on kova.

• Linuksisti

• taustailija
        Linuksisti kirjoitti:

"Ongelmani on vain tuossa Mandrakessa, etten saa/osaa laitettua/laittaa siinä nettiä toimimaan, "

Hyvin muotoiltu kysymys oikealle palstalle?
        http://www.flug.fi/ohjeita/kysymys.html
        ja sitten vaan kysymys Linux-keskusteluun.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&subcat=769

Eihän tuo tyyppi kysynyt mitään. Totesi vain ketjun aloittajalle että hänelläkin on ongelmia ja msinitsi "ohimennen ongelman..

Vaikka kysymys onkin hyvä esittää oikein ja selvästi niin ei kannata jokaisesta asiasta alata esittämään kaikenosaavaa ja alentaa kysyjää ohjaamalla tuolle sivulle. Toki joskus varmaan paikallaan MUTTA tässätapauksessa tyyppi EI KYSYNYT täällä mitään neuvoa..

Ehkä olisi aihetta tehdä myös sivu: http://www.flug.fi/ohjeita/mikaonkysymys.html ??

• Hankkikaa elämä
        Linuksisti kirjoitti:

"Ongelmani on vain tuossa Mandrakessa, etten saa/osaa laitettua/laittaa siinä nettiä toimimaan, "

Hyvin muotoiltu kysymys oikealle palstalle?
        http://www.flug.fi/ohjeita/kysymys.html
        ja sitten vaan kysymys Linux-keskusteluun.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&subcat=769

Täytyy olla melkoisesti kusta päässä, jos pitää erikseen ja vieläpä vakavissaan väsätä sivu itsestäänselvyyksistä ja määritellä protokolla miten kysymyksiä pitää kysyä...

...ja sitten itketään joukolla ja tyrkytetään linkkiä ko. sivulle, kun joku ressukka erehtyy laittamaan pilkun väärään paikkaan.

• Wolfenstain

Kokemusta about 25 eri koneesta erilaisilla ääni-/verkkokorteilla ja yleensä windowsin saaminen toimimaan _kunnolla_ ollut vaikeampaa, varsinkin jos(kun) ongelmia tulee windowsille on vaikea saada kunnollista tietoa (edes MS tukipalvelu ei ole osannut neuvoa), Linuxiin olen aina saanut tarvittavat ohjeet.

Aika yleistä että Windowsissa asennus on "tuttu" eli se osataan oikein kun on joskus opeteltu se, eli ei tarvitse enää "lukea mitä ruudulla sanotaan" vaan tehdään se vanhasta muistista.
      Linuxilla ei sitten malteta lukea ruudulla olevia ohjeita vaan arvaillaan... ja valitettavasti välillä väärin. Sehän on tietysti Linuxin vika kun asennus ei tapahdu täsmälleen samoin kuin mihin Windowsissa on totuttu ? ....joutuu vähän katsomaan mitä ruudulla ohjeistetaan ja kysytään sensijaan että naputtelisi vanhasta muistista silmät kiinni.

Mikropiltin "asiantuntijat" eivät aina vakuuta, ei ole kauaa kun vertasivat Windowsia ja Linuxia, Linuxina _muutaman_ vuoden vanha levityspaketti ja Windowsina tietysti uusin... hieman sama kuin vertaisi Mandrake 10 windows3.1. Mistä lie laatikon pohjalta pölyttymästä tuolloin löytynyt kyseinen Linux paketti...

• Joo, on tuossakin perää että kun on asentanut Wintun tarpeeksi monta kertaa niin sehän menee ulkomuistista ja tuntuu helpolta, on siinä siis tottumustakin.

Minun tapauksessani kysymys ei ole siitä ettenkö olisi malttanut lukea asennusohjeita sillä omissa tapauksissani niitä ei aina edes ole ollut.

Eli; IT-Linux 2001, asennus onnistui hyvin, 2*ext2 osiota swap. Ei ollut ajureita modeemiin eikä printteriin, syy ei tietysti ole linuxin vaan valmistajien mutta yhtä kaikki, en tehnyt ko. kokoonpanolla juuri mitään joten luovuin siitä myöhemmin koska en käyttänyt kun ei ollut mitään käytettävääkään.

Knoppix ei juuri mitään kysele kun on cd-image, ei silti löytänyt verkkokorttia.

Slax ei sekään kysele mitään koska on cd-image, löysi verkkokortin mutta ei äänikorttia.

Suse 9.0 LiveEval toimii sekin cd:ltä mutta luo kiintolevylle 2*100Mt:n osiota. Ei sekään paljon asennusvaihtoehtoja anna. Löysi printterin mutta ei saanut asennettua vaikka pitäisi olla täysi tuki. Äänikortti ei toiminut. Konfigurointiyritykset johtivat koneen hyytymiseen, tiedostojen seivaaminen pysähtyi 28% kohdalla ja kone oli resetoitava. 3:n kerran jälkeen pääätin pitää välipäivän ;D

Että näin tässä koneessa. On mulla tosa 4 muuta pöytäkonetta ja läppäri mutta en ole kokeillut miten niissä toimisi, ehkä paremmin, ehkä huonommin.

• Wolfenstain
        exergy kirjoitti:

Joo, on tuossakin perää että kun on asentanut Wintun tarpeeksi monta kertaa niin sehän menee ulkomuistista ja tuntuu helpolta, on siinä siis tottumustakin.

Minun tapauksessani kysymys ei ole siitä ettenkö olisi malttanut lukea asennusohjeita sillä omissa tapauksissani niitä ei aina edes ole ollut.

Eli; IT-Linux 2001, asennus onnistui hyvin, 2*ext2 osiota swap. Ei ollut ajureita modeemiin eikä printteriin, syy ei tietysti ole linuxin vaan valmistajien mutta yhtä kaikki, en tehnyt ko. kokoonpanolla juuri mitään joten luovuin siitä myöhemmin koska en käyttänyt kun ei ollut mitään käytettävääkään.

Knoppix ei juuri mitään kysele kun on cd-image, ei silti löytänyt verkkokorttia.

Slax ei sekään kysele mitään koska on cd-image, löysi verkkokortin mutta ei äänikorttia.

Suse 9.0 LiveEval toimii sekin cd:ltä mutta luo kiintolevylle 2*100Mt:n osiota. Ei sekään paljon asennusvaihtoehtoja anna. Löysi printterin mutta ei saanut asennettua vaikka pitäisi olla täysi tuki. Äänikortti ei toiminut. Konfigurointiyritykset johtivat koneen hyytymiseen, tiedostojen seivaaminen pysähtyi 28% kohdalla ja kone oli resetoitava. 3:n kerran jälkeen pääätin pitää välipäivän ;D

Että näin tässä koneessa. On mulla tosa 4 muuta pöytäkonetta ja läppäri mutta en ole kokeillut miten niissä toimisi, ehkä paremmin, ehkä huonommin.

IT-Linux = pilattu RedHat, ei ole koskaan toiminut kunnolla. Ja noissa LiveCD systeemeissä on usein ongelmia raudan tunnistuksessa hitaita ja muutenkin "epävarmoja" toimintaperiaatteestaan johtuen, Knoppix noista pääsääntöisesti lienee varmin mutta ei siinäkään raudan tunnistus täysin toimi. Sopivat pikaiseen kokeiluun mutta ei muuhun, paitsi muutama "erikois"käyttö (tietyt palomuuriksi tarkoitetut yms).

Varmin valinta olisi joku "kunnon" paketti, Fedorasta (ent. Redhat) en tiedä miten nykyisin pelaa kun en ole kokeillut mutta Debian olisi aika varma valinta, samoin Mandrake on ainakin ollut hyvä raudan tunnistuksessa. Valitettavasti huonosti tehdyt asennuspaketit pilaavat Linuxin mainetta :(

• Wolfenstain kirjoitti:

IT-Linux = pilattu RedHat, ei ole koskaan toiminut kunnolla. Ja noissa LiveCD systeemeissä on usein ongelmia raudan tunnistuksessa hitaita ja muutenkin "epävarmoja" toimintaperiaatteestaan johtuen, Knoppix noista pääsääntöisesti lienee varmin mutta ei siinäkään raudan tunnistus täysin toimi. Sopivat pikaiseen kokeiluun mutta ei muuhun, paitsi muutama "erikois"käyttö (tietyt palomuuriksi tarkoitetut yms).

Varmin valinta olisi joku "kunnon" paketti, Fedorasta (ent. Redhat) en tiedä miten nykyisin pelaa kun en ole kokeillut mutta Debian olisi aika varma valinta, samoin Mandrake on ainakin ollut hyvä raudan tunnistuksessa. Valitettavasti huonosti tehdyt asennuspaketit pilaavat Linuxin mainetta :(

Jaa, mielenkiintoinen pointti, ehkä mä sitten kokeilenkin jotain parempaa ("oikeata") pakettia. Olen totta kuullut hyvää Mandrakesta, tai kun kerran mainitsit Debianin niin sama kai se kumpi..

Kai mä oikeasti olen kypsymässä microsoftin ideologiaan kun olen ihan puuhakseni ottanut tämän Linux-touhun. Tietysti sillä saattaa olla jotakin tekemistä asian kanssa että SP2 päivityksen jälkeen mun XP-crackini ei enää toiminut hehheh..
        Tai itse asiassa Proossa toimi mutta Homessa ei. Pro on kuitenkin työjuttuja joten sitä ei voi enempää revittää. Mutta Home rupes pottuilemaan joten.. en jaksa asennella kaikkea uudestaan, ainakaan joka koneeseen.

Sitä SP2:ta ei ole pakko asentaa mutta silti, tuli sellanen fiilis että kun microsoft sanoo ettei se kerää tietoja minusta ja se tietää melkein kengännumeroni niin on siinä jotakin mätää.

Että kiitos vinkistä. Eikä se itse asiassa haittaa vaikka vähän joutuisi säätämäänkin, olen näet alusta asti valehdellut teille, oikeasti mä tykkään säätää tätä pirun rakkinetta, vääntää, hieroa ja kääntää. Oikeasti, mun kiintolevytkin on kaikki jo osioitu ja alustettu noin 6 kertaa jokainen.

Joten.. öhöm..

• DarkStar-1974

Syytä tehdä hommat sitten mahdollisimman winukka tyyliin, kun kansa on winukkaan niin tottunut?

Itse olen kokeillut 1997 Redhat 5.0, 2003 MDK 9.2 ja 2004 MDK 10 eri Linux distroja. Aina on asennus onnistunut ongelmitta (aika helppoa), mutta kun se lopullinen konfaus ei lopu siihen niin Linux kuin Windows puolellakaan! Windowssilla on ylivoimaisesti helpoin asentaa uusimmat ajurit netistä, koska tuki on niin suuri ja mitään säätämistä se ei tartte niin kuin Linuxilla (lue: komentorivi!). Riittää kun tuplaklikkaa install.exe ja se on menoksi!

Milloinkahan Linux kehittäjät heräävät siihen tosiajatukseen, että suurin osa kansalaisista ei ole todellakaan mitään nörttiguru sakkia, vaan tavan kaduntallaajaa, jotka vaativat helppoutta! Bill Gates ymmärsi tämän jo 1980 luvulla, kun rupes kopioimaan ideoitaan Applelta! Miksiköhän Windows on niin yleinen???? Herätkää!!!

Applen vika on taas se, että se ei halua avoimeksi kuten IBM teki aikoinaan PC:n kanssa, liian kallis! Mutta ehkä just tämän takia apple on niin helppokäyttöinen asennuksesta lähtien, kun kaikki on "omaa".

• DarkStar-1974 kirjoitti:

Syytä tehdä hommat sitten mahdollisimman winukka tyyliin, kun kansa on winukkaan niin tottunut?

Itse olen kokeillut 1997 Redhat 5.0, 2003 MDK 9.2 ja 2004 MDK 10 eri Linux distroja. Aina on asennus onnistunut ongelmitta (aika helppoa), mutta kun se lopullinen konfaus ei lopu siihen niin Linux kuin Windows puolellakaan! Windowssilla on ylivoimaisesti helpoin asentaa uusimmat ajurit netistä, koska tuki on niin suuri ja mitään säätämistä se ei tartte niin kuin Linuxilla (lue: komentorivi!). Riittää kun tuplaklikkaa install.exe ja se on menoksi!

Milloinkahan Linux kehittäjät heräävät siihen tosiajatukseen, että suurin osa kansalaisista ei ole todellakaan mitään nörttiguru sakkia, vaan tavan kaduntallaajaa, jotka vaativat helppoutta! Bill Gates ymmärsi tämän jo 1980 luvulla, kun rupes kopioimaan ideoitaan Applelta! Miksiköhän Windows on niin yleinen???? Herätkää!!!

Applen vika on taas se, että se ei halua avoimeksi kuten IBM teki aikoinaan PC:n kanssa, liian kallis! Mutta ehkä just tämän takia apple on niin helppokäyttöinen asennuksesta lähtien, kun kaikki on "omaa".

Linuxin esteenä on nimenomaan tuo komentorivikehoteen käyttö: se on kyllä tosi kätevä ja tehokas käyttää jos osaa hommat, mutta sen käyttämiselle tavan käyttäjällä on tosi kova kynnys! Siitä jopa Apple (ja MS Windows) on pyrkinyt eroon uudella Mac OS X käyttiksellään, sitä ei juuri tartte, mutta on kummiskin mahdollisuus käyttää (guruille)

Oman kokemuksen mukaan mitä Linuxia on käytellyt, niin on ollut pakko opetella komentorivikehotteen käyttö eri komentoineen. Ilman sitä ei voi tulla toimeen Linuxilla, esim. oma kokemus on GPRS netin käyttöönotto, joka tuskin onnistuis siskoltani, siis pelkkä yhdistyminen nettiin!

Toki toivoisin, että olis vaihtoehto Windowssille, mutta en usko, että se tällä vuosikymmenellä tapahtuu!

• DarkStar-1974 kirjoitti:

Linuxin esteenä on nimenomaan tuo komentorivikehoteen käyttö: se on kyllä tosi kätevä ja tehokas käyttää jos osaa hommat, mutta sen käyttämiselle tavan käyttäjällä on tosi kova kynnys! Siitä jopa Apple (ja MS Windows) on pyrkinyt eroon uudella Mac OS X käyttiksellään, sitä ei juuri tartte, mutta on kummiskin mahdollisuus käyttää (guruille)

Oman kokemuksen mukaan mitä Linuxia on käytellyt, niin on ollut pakko opetella komentorivikehotteen käyttö eri komentoineen. Ilman sitä ei voi tulla toimeen Linuxilla, esim. oma kokemus on GPRS netin käyttöönotto, joka tuskin onnistuis siskoltani, siis pelkkä yhdistyminen nettiin!

Toki toivoisin, että olis vaihtoehto Windowssille, mutta en usko, että se tällä vuosikymmenellä tapahtuu!

sua närästää....?
        Kerroppa meille millai konffaat esim win98:n ETÄNÄ,
        Verrattuna Linux distroon...!?
        Ja turha edes alkaa ihmetteleen miksi näin, no siksipä että mulla on tuolla talon uumenissa suht pienessä välissä ykx filu servu ja sitä EN ALA roudaan mihinkään mahdollisen konfin ajaksi, ja turha edes ehdottaa koneen kokoonpanon huomioon ottaen muuta kuin Joko *nix pohjaa TAI win9x sarjaa....
        btw mä konfin sen tällä http://www.webmin.com/ tai jos joku simppeli juttu, niin ihan SSH on näppärä...
        Eli vastausta odotellessa....

• debiili
        exergy kirjoitti:

Jaa, mielenkiintoinen pointti, ehkä mä sitten kokeilenkin jotain parempaa ("oikeata") pakettia. Olen totta kuullut hyvää Mandrakesta, tai kun kerran mainitsit Debianin niin sama kai se kumpi..

Kai mä oikeasti olen kypsymässä microsoftin ideologiaan kun olen ihan puuhakseni ottanut tämän Linux-touhun. Tietysti sillä saattaa olla jotakin tekemistä asian kanssa että SP2 päivityksen jälkeen mun XP-crackini ei enää toiminut hehheh..
        Tai itse asiassa Proossa toimi mutta Homessa ei. Pro on kuitenkin työjuttuja joten sitä ei voi enempää revittää. Mutta Home rupes pottuilemaan joten.. en jaksa asennella kaikkea uudestaan, ainakaan joka koneeseen.

Sitä SP2:ta ei ole pakko asentaa mutta silti, tuli sellanen fiilis että kun microsoft sanoo ettei se kerää tietoja minusta ja se tietää melkein kengännumeroni niin on siinä jotakin mätää.

Että kiitos vinkistä. Eikä se itse asiassa haittaa vaikka vähän joutuisi säätämäänkin, olen näet alusta asti valehdellut teille, oikeasti mä tykkään säätää tätä pirun rakkinetta, vääntää, hieroa ja kääntää. Oikeasti, mun kiintolevytkin on kaikki jo osioitu ja alustettu noin 6 kertaa jokainen.

Joten.. öhöm..

Mandrake on helppo.
        Debian on hyvä.
        1=2 ei pidä paikkansa.
        ubuntu on debian-pohjainen ilmainen ja vapaa ja näyttää hyvältä. itse en ole kokeillut kuin live-cdtä mutta se oli loistava!

http://www.ubuntulinux.org/

• debiili kirjoitti:

Mandrake on helppo.
        Debian on hyvä.
        1=2 ei pidä paikkansa.
        ubuntu on debian-pohjainen ilmainen ja vapaa ja näyttää hyvältä. itse en ole kokeillut kuin live-cdtä mutta se oli loistava!

http://www.ubuntulinux.org/

Moi

Ehdin nyt siis asentamaan tämän mandraken mutta ok, katson mikä on homman nimi (utelias?).

Mikään ei ole lopullista, koskaan.

Eiku.. heh, kiitokset vinkistä.

• Linuxukko
        Wolfenstain kirjoitti:

94-95 asensin eka kerran ygrasillin ja sen jälkeen oon kokeillu aika monia distroja...ammattini puolesta tekemisissä päivittäin ja oma mielipiteeni on gentoo harrastajalle ja deppari serveriin...tosin jotkut kaupalliset tahot vaatii mm redhat advacedia ja suse proffia...(mm oracle)...
        koti/harraste/edistyneelle paras lienee gentoo
        kaikki softa käännetään omilla asetuksilla ja tällä saavutetaan nopeutta yms....(omalle prossulle käännetyt softat yms...prelink...paraller tasking loading reiser4)
        aloittelijoille sopii esmes mandrake yms.....

• ex-micro$hit

LIBRANET JA MEPIS julkaistu.

Toisinsanoen linux on kaikkien saatavilla ilman konfigurointia tai muuta sellaista, vain nörteille ja insinööreille sopivaa.

Libranet ilmaiseksi osoitteesta http://www.libranet.com

Mepis (toimii myös Live CD:nä) osoitteesta http://www.mepis.org

Kriittinen massa on saavutettu joskus tuossa elokuussa.

Jos omistat Mikkisoftan osakkeita tai sen liiketoimintaan liittyvien yritysten osakkeita, kehottaisin myymään ja äkkiä. Tässä ei enää longhornit auta.

• Seppot

Googletin urakalla compaq sr1110fi hp ja niin edelleen ja hcl lista linuksille löytyi redhatilta josta kävi ilmi että modemi ei varmasti toimi (tästä oli ihan tieto) näyttökorttia en löytänyt, niin ja yritin etsiä koko konetta compaq sr1110fi ilman fi loppua ja improvisoituna joksikin hp:n koneeksi. HP:n koneita oli joku kannettava paljon servereitä ja olikohan ihan 2 normaalia konetta. Kun katsoo mitä ne serverit ovat niin suurin osa niistä on jo antiikkisia

• Fox

mutta Mandrake 10 yllätti positiivisesti.
        Kolmen cd:n imutus ja poltto levyille, asennus käyntiin ja tosiaan muutamaan kysymykseen joutui hieman epävarmasti arpomaan vastauksen. Mutta Tapsa teraen ohjeistukseen tukeutuen valinnat menivät ilmeisesti oikein ja kaikki (k a i k k i) laitteeni toimivat kiukuttelematta. Netti tosin kulkee verkkokortin kautta, niinkuin kuulemma pitääkin.
        Aiemmat yritykset pci-adsl-verkkokorttihärpäkkeen kautta epäonnistuivat (en vaan osannut).
        Nyt on sulassa sovussa xp ja mdk10 samalla levyllä; mdk10 käynnistyy oletuksena, ellen ehdi hätiin. Alussa ei ollut edes palomuuria,mutta nyt on se sentään. Ai virustorjuntaako, mitä se on, sitä käytetään xp:n puolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3802
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3010
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2931
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      368
      2003
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1136
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      959
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      930
    Aihe