Paljonko on liikaa

Haittaaks se

Vaihdoin Volvon 18 kaakkiseen öljyt, ja kun vaihdon jälkeen katselin mittätikkua, niin oli öljyä reilusti sen lops/ miinusmerkin yläpuolella. Pitääkö nyt imeä liika pois, vai ananko olla.

68

3511

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukkels

      Jos vaihdoit myös filtterin, niin ekan käynnistyksen jälkeen sinne jää jonkin verran öljyä. Tarkista koneen sammutettuasi öljyt uudestaan.

    • imaise liika pois!

      Luulen, että moottorisi rupeaa savuttamaan, jos kaadoit liikaa öljyä. Eikö liikamäärä olisi helppo imaista pois?

    • imaisepois

      En tiedä jos tuo on jotenkin erilainen kone, mutta yleensä sanotaan että liian paljon on yhtä pahan kuin liian vähän. Suosittelen erittäin painokkaasti ilmaisemaan pois, vaikka pikku pumpulla ennenkuin käynnistät konetta.

      • Haittaak se

        Meinasin jo imaista liiat pois, mutta jäin vielä harkitsemaan. Ohjekirjassa sanotaan, että öljymäärä on noin 3.5 litraa. Kun katsoin tikkua ennen vaihtoa, niin huomasin että sitä oli jo ennestään liikaa. Laitoin sitten vain kolme litraa, mutta tarkistumittaus osoitti, että oli ihan siinä rajoilla, joten lorautin puolikkaan lisää, ja taas oli reilusti yli.
        Suodatinta en vaihtanut, koska en vaihda sitä joka vuosi, Kysymys vielä, mitä se liikaöljy mahdollisesti rikkoo. Niin vielä, siinä tikussa se min/max alue on vain muutaman millin mittainen esim autoissa se on pari senttiä.


      • D2-55 >7000h
        Haittaak se kirjoitti:

        Meinasin jo imaista liiat pois, mutta jäin vielä harkitsemaan. Ohjekirjassa sanotaan, että öljymäärä on noin 3.5 litraa. Kun katsoin tikkua ennen vaihtoa, niin huomasin että sitä oli jo ennestään liikaa. Laitoin sitten vain kolme litraa, mutta tarkistumittaus osoitti, että oli ihan siinä rajoilla, joten lorautin puolikkaan lisää, ja taas oli reilusti yli.
        Suodatinta en vaihtanut, koska en vaihda sitä joka vuosi, Kysymys vielä, mitä se liikaöljy mahdollisesti rikkoo. Niin vielä, siinä tikussa se min/max alue on vain muutaman millin mittainen esim autoissa se on pari senttiä.

        Tuskin se muutama milli ylärajan päällä mitään rikkoo. Yleensä ongelmana on moottorin pitkään seistessä öljyn vuotaminen hiljalleen ala-asennossa olevan männän päälle ehkä hieman väljien männänrenkaiden ohi.

        Toisaalta moottorin valmistaja on varautunut siihen, että moottori asennetaan hieman vinoon, kuten purjeveneissä usein on. Jos itsellä moottori ei ole kovin vinossa, ei muutaman millin ylityksestä kannata huolestua.


      • ö. vaihto
        Haittaak se kirjoitti:

        Meinasin jo imaista liiat pois, mutta jäin vielä harkitsemaan. Ohjekirjassa sanotaan, että öljymäärä on noin 3.5 litraa. Kun katsoin tikkua ennen vaihtoa, niin huomasin että sitä oli jo ennestään liikaa. Laitoin sitten vain kolme litraa, mutta tarkistumittaus osoitti, että oli ihan siinä rajoilla, joten lorautin puolikkaan lisää, ja taas oli reilusti yli.
        Suodatinta en vaihtanut, koska en vaihda sitä joka vuosi, Kysymys vielä, mitä se liikaöljy mahdollisesti rikkoo. Niin vielä, siinä tikussa se min/max alue on vain muutaman millin mittainen esim autoissa se on pari senttiä.

        Voisiko olla niin että 3,5 litraa on suodattimen kanssa? Kun suodattimessasi oli jo par desiä valmiina niin raja ylittyi. Ei siitä lIene isoa vahinkoa saa aikaiseksi, hieman ehkä savuttaa. Ainakin itsellä kävi niin, ja kun ei ollut imupumppua mukana niin annoin olla.


      • 10+14
        ö. vaihto kirjoitti:

        Voisiko olla niin että 3,5 litraa on suodattimen kanssa? Kun suodattimessasi oli jo par desiä valmiina niin raja ylittyi. Ei siitä lIene isoa vahinkoa saa aikaiseksi, hieman ehkä savuttaa. Ainakin itsellä kävi niin, ja kun ei ollut imupumppua mukana niin annoin olla.

        Koulussa opetettiin, että kampiakselin stefa saattaa korkata, jos on liikaa öljyä.


    • sopivasti

      2 hyvin tärkeää neuvoa kaikissa muissa tietämissäni moottoreiaa;: vaihda aina uusi suodatin, ja laita aina täsmälleen oikea määrä parasta mahdollita öljyä. VP:tä en tunne.

      • filtteri kallis??

        Voiko ölynsuodattimen vaihtamatta jättämisestä olla mitään hyötyä? Öljykiertoon kertyvät pienhiukkaset siivilöityvät suodattimeen, joten vanhassa suodattemisessa on kai aina moskaa. Ehkä keskustelun avaajalla ei ollut uutta suodatinta, kun hän teki öljynvaihdon? Käytettyä suodatinta lienee vaikea puhdistaa, vai auttaisiko suodattimen pesu? Onko VP:n öljyfiltterit niin kalliita, ettei niitä raaski ostaa? Luulisi, että pitemmän päälle moottori kärsisi kalliimmin kuin on säästetty suodattimien hinnassa.


      • Joakim1
        filtteri kallis?? kirjoitti:

        Voiko ölynsuodattimen vaihtamatta jättämisestä olla mitään hyötyä? Öljykiertoon kertyvät pienhiukkaset siivilöityvät suodattimeen, joten vanhassa suodattemisessa on kai aina moskaa. Ehkä keskustelun avaajalla ei ollut uutta suodatinta, kun hän teki öljynvaihdon? Käytettyä suodatinta lienee vaikea puhdistaa, vai auttaisiko suodattimen pesu? Onko VP:n öljyfiltterit niin kalliita, ettei niitä raaski ostaa? Luulisi, että pitemmän päälle moottori kärsisi kalliimmin kuin on säästetty suodattimien hinnassa.

        Mistä sinne sitä moskaa niin paljon tulisi yhden kauden aikana? Kyse kuitenkin purjeveneestä, joten todennäköinen ajomäärä 10-100 tuntia. Autoilla ajetaan 20-40 tkm eli helposti yli 1000 tuntia yhdellä suodattimella. Ennen, kun öljyjä vaihdettiin 10-15 tkm välein, oli autoissa ohjeena vaihtaa suodatin vain joka toisella vaihtokerralla.

        No itse kyllä vaihdan öljysuodattimen joka vuosi ja polttoainesuodattimet 2-3 vuoden välein. Mann-suodattimia käytän. Ovat aina olleet kärkipäässä testeissä ja maksavat alle 10 €/kpl.

        Yksi syy olla vaihtamatta ölysuodatin on se, että sen vaihto yleensä on sotkuisin osa moottorin huoltoa. Polttoainesuodattimien vaihto on myös sotkuista ja vaatii ilmauksen.


      • Don Casey: 50h
        Joakim1 kirjoitti:

        Mistä sinne sitä moskaa niin paljon tulisi yhden kauden aikana? Kyse kuitenkin purjeveneestä, joten todennäköinen ajomäärä 10-100 tuntia. Autoilla ajetaan 20-40 tkm eli helposti yli 1000 tuntia yhdellä suodattimella. Ennen, kun öljyjä vaihdettiin 10-15 tkm välein, oli autoissa ohjeena vaihtaa suodatin vain joka toisella vaihtokerralla.

        No itse kyllä vaihdan öljysuodattimen joka vuosi ja polttoainesuodattimet 2-3 vuoden välein. Mann-suodattimia käytän. Ovat aina olleet kärkipäässä testeissä ja maksavat alle 10 €/kpl.

        Yksi syy olla vaihtamatta ölysuodatin on se, että sen vaihto yleensä on sotkuisin osa moottorin huoltoa. Polttoainesuodattimien vaihto on myös sotkuista ja vaatii ilmauksen.

        Don Casey tunnetaan monista veneen huoltoon liittyvistä kirjoistaan ja hänen asiantuntemustaan arvostetaan. Koska itselläni ei ole moottorialan asiantuntemusta en pysty kritisoimaan guruna pidetyn kaverin suosituksia venemoottorin tiheistä (50 h välein) öljynvaihdoista. Minusta öljyn ja suodattimen vaihto on kuitenkin pikkuhomma. Vauvanvaippa tai kroonikkavaippa on tehokkaasti imevä suojus öljynsuodattimen vaihdossa valuvan jäteöljyn keräämisesssä. Kannattaa kokeilla sitäkin, jos sotku harmittaa!


        Don Casey: “One hundred engine hours between oil changes is fine for gasoline engines, but diesel engines are much harder on their lubrication. You should change the oil in a diesel engine about every 50 hours. The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing. Dirty oil sitting idle becomes destructive to the internal surfaces of the engine. If your boat will be idle for a while--over the winter, for example--it is imperative to remove the contaminated oil and fill the engine with clean oil.
        Regardless of manufacturer's recommendations, change the oil filter every time you change the oil.”


      • D2-55 >7000 h
        Don Casey: 50h kirjoitti:

        Don Casey tunnetaan monista veneen huoltoon liittyvistä kirjoistaan ja hänen asiantuntemustaan arvostetaan. Koska itselläni ei ole moottorialan asiantuntemusta en pysty kritisoimaan guruna pidetyn kaverin suosituksia venemoottorin tiheistä (50 h välein) öljynvaihdoista. Minusta öljyn ja suodattimen vaihto on kuitenkin pikkuhomma. Vauvanvaippa tai kroonikkavaippa on tehokkaasti imevä suojus öljynsuodattimen vaihdossa valuvan jäteöljyn keräämisesssä. Kannattaa kokeilla sitäkin, jos sotku harmittaa!


        Don Casey: “One hundred engine hours between oil changes is fine for gasoline engines, but diesel engines are much harder on their lubrication. You should change the oil in a diesel engine about every 50 hours. The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing. Dirty oil sitting idle becomes destructive to the internal surfaces of the engine. If your boat will be idle for a while--over the winter, for example--it is imperative to remove the contaminated oil and fill the engine with clean oil.
        Regardless of manufacturer's recommendations, change the oil filter every time you change the oil.”

        Miltähän vuosisadalta tuo ohje öljynvaihtoon 50 h välein on. Nykymoottoreissa vaihtovälin suositus on 250-500 h.

        Esimerkiksi Volvo-Pentan D2-55 moottorin öljynvaihto tehdään tuon 500 h välein. Nyt meilläkin moottorissa on jo yli 7000 tuntia ja kone on yhä todella hyvässä kunnossa. Mitähän olisin hyötynyt 10 kertaa tehtyä tiheämmällä öljynvaihdolla?

        Saman kokoisessa auton nykyaikaisessa dieselkoneessa öljynvaihto tehdään 30.000 km tai 2 vuoden välein (mm. Audi).

        Netistä löytyy lähes kuinka naurettavan väitteen tahansa perustelemiseen jonkun ns. arvovaltaisen asiantuntijan ohje, kuten tuo dieselkoneen öljynvaihto 50 h välein.


      • Sailor22__
        D2-55 >7000 h kirjoitti:

        Miltähän vuosisadalta tuo ohje öljynvaihtoon 50 h välein on. Nykymoottoreissa vaihtovälin suositus on 250-500 h.

        Esimerkiksi Volvo-Pentan D2-55 moottorin öljynvaihto tehdään tuon 500 h välein. Nyt meilläkin moottorissa on jo yli 7000 tuntia ja kone on yhä todella hyvässä kunnossa. Mitähän olisin hyötynyt 10 kertaa tehtyä tiheämmällä öljynvaihdolla?

        Saman kokoisessa auton nykyaikaisessa dieselkoneessa öljynvaihto tehdään 30.000 km tai 2 vuoden välein (mm. Audi).

        Netistä löytyy lähes kuinka naurettavan väitteen tahansa perustelemiseen jonkun ns. arvovaltaisen asiantuntijan ohje, kuten tuo dieselkoneen öljynvaihto 50 h välein.

        Lisäksi autojen diesel-moottoreissa on turboahtimet, jotka vaativat huomattavasti paremman voitelun kuin veneiden ahtamattomat peruspadat.


      • tältä vuosisadalta
        D2-55 >7000 h kirjoitti:

        Miltähän vuosisadalta tuo ohje öljynvaihtoon 50 h välein on. Nykymoottoreissa vaihtovälin suositus on 250-500 h.

        Esimerkiksi Volvo-Pentan D2-55 moottorin öljynvaihto tehdään tuon 500 h välein. Nyt meilläkin moottorissa on jo yli 7000 tuntia ja kone on yhä todella hyvässä kunnossa. Mitähän olisin hyötynyt 10 kertaa tehtyä tiheämmällä öljynvaihdolla?

        Saman kokoisessa auton nykyaikaisessa dieselkoneessa öljynvaihto tehdään 30.000 km tai 2 vuoden välein (mm. Audi).

        Netistä löytyy lähes kuinka naurettavan väitteen tahansa perustelemiseen jonkun ns. arvovaltaisen asiantuntijan ohje, kuten tuo dieselkoneen öljynvaihto 50 h välein.

        Kyseinen ohje on Boat US -sivuilla ja on päivitetty huhtikuussa 2012 . Kysyit: "miltähän vuosisadalta".
        Niinkuin itse luit, Casey perusteli tiheää öljynvaihtoa sillä, että venediesel on yleensä käynnissä hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan.Hän piti lyhyitä käyttöjaksoja pitkä seisokkeja moottorin kannalta haitallisina ja siksi pitäisi laittaa puhtat öljyt. Sinä taas samaistat venemoottorin "nykyaikaiseen auton dieselkoneeseen (mm Audi)" ja pidät Don Caseytä naurettavana.


        En halua ottaa kantaa, kumpoi on oikeassa. Totean vain, että oman venemoottorini ohje suosittaa öljyn suodatimen vaihtoa 100h välein. Öljytilavuus 4 l. Mineraaliöljyä 15W-40 suositellaan, ei synteettistä.
        Aikaisemmassa veneessäni oli 72hv Perkins-Sabre. Sen öljytil oli 10 litraa ja vaihtosuositus oli 500h välein. Kenties suuri öljytilavuus vaikutti vaihtovälin suositukseen.

        Saatte minun puolestani rinnastaa auto- ja venedieselit ja nauraa asiantuntijoille. Silti edelleen vaihdan venedieselini öljyt ja suodattimet owner´s manualin ohjeiden mukaan eli yleensä syksyisin telakoinnin yhteydessä. Jos kauden aikana tulee koneajoa poikkeuksellisen paljon, esim. pitkän tyynen jakson takia, vaihdan öljyn suodattimen konetuntien perusteella myös kesken kauttakin. Öljynvaihtojen ja suodattimien aiheuttamilla lisäkustannuksilla ei niin ole suurta merkitystä, että sen takia harventaisin vaihtovälejä.


      • Joakim1
        tältä vuosisadalta kirjoitti:

        Kyseinen ohje on Boat US -sivuilla ja on päivitetty huhtikuussa 2012 . Kysyit: "miltähän vuosisadalta".
        Niinkuin itse luit, Casey perusteli tiheää öljynvaihtoa sillä, että venediesel on yleensä käynnissä hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan.Hän piti lyhyitä käyttöjaksoja pitkä seisokkeja moottorin kannalta haitallisina ja siksi pitäisi laittaa puhtat öljyt. Sinä taas samaistat venemoottorin "nykyaikaiseen auton dieselkoneeseen (mm Audi)" ja pidät Don Caseytä naurettavana.


        En halua ottaa kantaa, kumpoi on oikeassa. Totean vain, että oman venemoottorini ohje suosittaa öljyn suodatimen vaihtoa 100h välein. Öljytilavuus 4 l. Mineraaliöljyä 15W-40 suositellaan, ei synteettistä.
        Aikaisemmassa veneessäni oli 72hv Perkins-Sabre. Sen öljytil oli 10 litraa ja vaihtosuositus oli 500h välein. Kenties suuri öljytilavuus vaikutti vaihtovälin suositukseen.

        Saatte minun puolestani rinnastaa auto- ja venedieselit ja nauraa asiantuntijoille. Silti edelleen vaihdan venedieselini öljyt ja suodattimet owner´s manualin ohjeiden mukaan eli yleensä syksyisin telakoinnin yhteydessä. Jos kauden aikana tulee koneajoa poikkeuksellisen paljon, esim. pitkän tyynen jakson takia, vaihdan öljyn suodattimen konetuntien perusteella myös kesken kauttakin. Öljynvaihtojen ja suodattimien aiheuttamilla lisäkustannuksilla ei niin ole suurta merkitystä, että sen takia harventaisin vaihtovälejä.

        Sinäkin siis pidät 50 h vaihtosuositusta ylimitoitettuna? Jos peruste on lyhyet käyttöjaksot, se pätee yhtälailla autoihin. Monella autolla ajetaan vain 10 minuutin pätkiä.

        Omissa koneissa on ollut suositus 150 h (Yanmar 1gm) ja 100 h (Volvo MD2020). Ei tulisi mieleenikään vaihtaa kesken kauden, mutta ei varmaankaan ole mennyt yli 100 tunninkaan, ainakaan paljoa, vaikka viime vuonna Göta Kanavassa tulikin paljon tunteja.

        Ohjekirjassa suositellaan myös tarkistamaan öljy- ja vesimäärä ennen jokaista käynnistystä ja monta muuta hätävarjelun liioittelua.

        Öljynvaihto ei paljoa maksa itse tehtynä, mutta minä ainakin pidän sitä epämiellyttävänä. Ennen kuin öljyt on vaihdettu, vanhat öljyt ja suodatin ongelmajätepisteessä ja öljyimuri varastossa on monta paikkaa ehtinyt sotkea. Auton öljynvaihto on paljon mukavampaa puuhaa, jos hallissa on keräysastia ja nosturi.

        En ole kuullut purjeveneissä käytettävien dieseleiden hajoavan voiteluperäisiin tai kulumisongelmiin ainakaan alle 2000 tunnin. 2000 tuntia on minun käytöllä varmasti yli 30 vuotta, jolloin veneen silloinen omistaja varmasti muutenkin on jo koneen vaihtanut.


      • D2-55 >7000h
        tältä vuosisadalta kirjoitti:

        Kyseinen ohje on Boat US -sivuilla ja on päivitetty huhtikuussa 2012 . Kysyit: "miltähän vuosisadalta".
        Niinkuin itse luit, Casey perusteli tiheää öljynvaihtoa sillä, että venediesel on yleensä käynnissä hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan.Hän piti lyhyitä käyttöjaksoja pitkä seisokkeja moottorin kannalta haitallisina ja siksi pitäisi laittaa puhtat öljyt. Sinä taas samaistat venemoottorin "nykyaikaiseen auton dieselkoneeseen (mm Audi)" ja pidät Don Caseytä naurettavana.


        En halua ottaa kantaa, kumpoi on oikeassa. Totean vain, että oman venemoottorini ohje suosittaa öljyn suodatimen vaihtoa 100h välein. Öljytilavuus 4 l. Mineraaliöljyä 15W-40 suositellaan, ei synteettistä.
        Aikaisemmassa veneessäni oli 72hv Perkins-Sabre. Sen öljytil oli 10 litraa ja vaihtosuositus oli 500h välein. Kenties suuri öljytilavuus vaikutti vaihtovälin suositukseen.

        Saatte minun puolestani rinnastaa auto- ja venedieselit ja nauraa asiantuntijoille. Silti edelleen vaihdan venedieselini öljyt ja suodattimet owner´s manualin ohjeiden mukaan eli yleensä syksyisin telakoinnin yhteydessä. Jos kauden aikana tulee koneajoa poikkeuksellisen paljon, esim. pitkän tyynen jakson takia, vaihdan öljyn suodattimen konetuntien perusteella myös kesken kauttakin. Öljynvaihtojen ja suodattimien aiheuttamilla lisäkustannuksilla ei niin ole suurta merkitystä, että sen takia harventaisin vaihtovälejä.

        No juu. Minulla reiluun 7.000 tunnin moottorinkäyttöön on mennyt kai 15 öljynvaihtohuoltoa. Yhden huoltokerran tarvikkeet on ehkä 50 euroa, joten rahaa on mennyt suunnilleen 750 euroa.

        Jos olisin tehnyt vaihdot 50 tunnin välein, rahaa olisi palanut noin 7.500 euroa.

        Minulle tuolla noin 7.000 euron kustannusten erolla on väliä. Mutta kaikki on suhteellista, rahankäyttö varsinkin.


      • 22 eur liian kallis?
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        No juu. Minulla reiluun 7.000 tunnin moottorinkäyttöön on mennyt kai 15 öljynvaihtohuoltoa. Yhden huoltokerran tarvikkeet on ehkä 50 euroa, joten rahaa on mennyt suunnilleen 750 euroa.

        Jos olisin tehnyt vaihdot 50 tunnin välein, rahaa olisi palanut noin 7.500 euroa.

        Minulle tuolla noin 7.000 euron kustannusten erolla on väliä. Mutta kaikki on suhteellista, rahankäyttö varsinkin.

        Omassa veneessäni öljynvaihto on selvästi halvempi: 5 l Motox super 15W-40 maksoi 14,90 ja öljynsuodatin 6,90 (Motonetin hinnat) eli alle puolet sinun maksamistasi tarvikkeista.

        Ennenkuin tuollaiset "reilut 7000 tunnin" konetunnit on kertynyt, minulta varmaankin on kulunut niihin yli 50 vuotta. Sinä aikana rahan arvokin on ehtinyt muuttua moneen kertaan. Siksi lasken veneen huoltokulut mieluummin lyhyeltä ajalta. Yleensä yksi öljynvaihto riittää vuodessa eikä siihen kulunut 22 euroa ole liikaa! Se on sittenkin aika pieni osa veneen kokonaiskuluista, vaikka vaihtaisin öljyt useamminkin. Jos tekisi tiukkaa, voisin ankkuroida sen sijaan, että maksaisin vierassataman maksut ja satamaolon muut kustannukset. En näe syytä harventaa moottorin öljynvaihtoja.


      • D2-55 >7000h
        22 eur liian kallis? kirjoitti:

        Omassa veneessäni öljynvaihto on selvästi halvempi: 5 l Motox super 15W-40 maksoi 14,90 ja öljynsuodatin 6,90 (Motonetin hinnat) eli alle puolet sinun maksamistasi tarvikkeista.

        Ennenkuin tuollaiset "reilut 7000 tunnin" konetunnit on kertynyt, minulta varmaankin on kulunut niihin yli 50 vuotta. Sinä aikana rahan arvokin on ehtinyt muuttua moneen kertaan. Siksi lasken veneen huoltokulut mieluummin lyhyeltä ajalta. Yleensä yksi öljynvaihto riittää vuodessa eikä siihen kulunut 22 euroa ole liikaa! Se on sittenkin aika pieni osa veneen kokonaiskuluista, vaikka vaihtaisin öljyt useamminkin. Jos tekisi tiukkaa, voisin ankkuroida sen sijaan, että maksaisin vierassataman maksut ja satamaolon muut kustannukset. En näe syytä harventaa moottorin öljynvaihtoja.

        Tuo öljy ei täytä Volvo-Pentan laatuvaatimuksia, Motox Super 15W40 luokitus on vain
        API
        SL = bensakoneille
        CF = esikammiodieseleille, mutta ei VP:n hyväksymä ainakaan D2-55:lle
        CG-4 = vanha raskaan kaluston luokka

        ja ACEA
        A3/B3 = bensakoneet ja kevyet dieselit, ei VP:n hyväksymä

        Volvo edellyttää:
        VDS–2, ACEA E5 ja
        API CH–4 = dieselit rikittömällä tai vähärikkisellä p-aineella

        Noudatan öljyn laadussa samoin kuin vaihtovälissä valmistajan suositusta. Ehkä juuri sen vuoksi moottori on vielä runsaan 7.000 tunnin käytön jälkeen 'kuin uusi'. Mutta kukin tyylillään ja uskollaan.


      • väärät öljyt?
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Tuo öljy ei täytä Volvo-Pentan laatuvaatimuksia, Motox Super 15W40 luokitus on vain
        API
        SL = bensakoneille
        CF = esikammiodieseleille, mutta ei VP:n hyväksymä ainakaan D2-55:lle
        CG-4 = vanha raskaan kaluston luokka

        ja ACEA
        A3/B3 = bensakoneet ja kevyet dieselit, ei VP:n hyväksymä

        Volvo edellyttää:
        VDS–2, ACEA E5 ja
        API CH–4 = dieselit rikittömällä tai vähärikkisellä p-aineella

        Noudatan öljyn laadussa samoin kuin vaihtovälissä valmistajan suositusta. Ehkä juuri sen vuoksi moottori on vielä runsaan 7.000 tunnin käytön jälkeen 'kuin uusi'. Mutta kukin tyylillään ja uskollaan.

        Ehkäpä VP tarvitsee kaliimpaa öljyä ja kalliimpia filttereitä?
        Mitsun koneessa hyväksyttyjä API öljyjä: CD,CE ja CF4. Hyväksyttyjä ACEA öljyjä: A3/B3, A4/B4.
        Ei vielä ole kuin n. 4000h ja käy sekin kuin uusi.

        Kyllä itsekin olen huoltanut ohjekirjan mukaan eikä se kehota esim. jättämään vuosittaiset öljyn ja suodattimien vaihdot tekemättä. Laitan syksyllä koneeseen puhtaan öljyn, vaikka konetunteja olisi kauden aikana ollut alle 100. Kysymys ei todellakaan ole "tyylistä" eikä "uskosta", vaan pelkästään moottorivalmistajan suosituksista.
        Eihän nuo mr. Caseyn ohjeet juurikaan poikenneet tavallisesta käytännöstä, koska moni meistä kenties ajaa vain n.50 tuntia kesässä ja silti vaihtaa öljyt talveksi. Miksiköhän Caseyn juttuun reagoitiin niin voimakkaasti?


      • Joakim1
        väärät öljyt? kirjoitti:

        Ehkäpä VP tarvitsee kaliimpaa öljyä ja kalliimpia filttereitä?
        Mitsun koneessa hyväksyttyjä API öljyjä: CD,CE ja CF4. Hyväksyttyjä ACEA öljyjä: A3/B3, A4/B4.
        Ei vielä ole kuin n. 4000h ja käy sekin kuin uusi.

        Kyllä itsekin olen huoltanut ohjekirjan mukaan eikä se kehota esim. jättämään vuosittaiset öljyn ja suodattimien vaihdot tekemättä. Laitan syksyllä koneeseen puhtaan öljyn, vaikka konetunteja olisi kauden aikana ollut alle 100. Kysymys ei todellakaan ole "tyylistä" eikä "uskosta", vaan pelkästään moottorivalmistajan suosituksista.
        Eihän nuo mr. Caseyn ohjeet juurikaan poikenneet tavallisesta käytännöstä, koska moni meistä kenties ajaa vain n.50 tuntia kesässä ja silti vaihtaa öljyt talveksi. Miksiköhän Caseyn juttuun reagoitiin niin voimakkaasti?

        Kerran vuodessa vaihtoon kukaan kai ei ole reagoinut, mutta Caseyn ohjeiden mukaan siis valtaosan pitäisi vaihtaa öljyt kesken 4 viikon kesälomareissunkin.


      • ei pelkät tunnit
        Joakim1 kirjoitti:

        Kerran vuodessa vaihtoon kukaan kai ei ole reagoinut, mutta Caseyn ohjeiden mukaan siis valtaosan pitäisi vaihtaa öljyt kesken 4 viikon kesälomareissunkin.

        Tulkintasi vaikuttaa kärjistetyltä, mutta oman veneeni konehuoltoihin Caseyn suositus sopii mainiosti. "The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing".
        Purjehtijoiden koneen käyttö tietysti vaihtelee muutamasta tunnista satoihin/kausi. Silti tuntuu aika yllättävältä arviosi, että jopa valtaosalle lomapurjehtijoista voisi tulla 50 konetuntia täyteen jo 2-3 viikossa ("kesken 4 viiikon kesälomareissun") ! Myynti-ilmoituksissa konetuntien määrä ilmoitetaan usein yllättävän pieneksi verrattuna moottorin ikään.

        Muistan kuulleeni, että pitkiä yhtäjaksoisia koneajoja tehdessä öljynvaihtoväliä voisi huoletta pidentää. Vanha moottorimies tutki mittatikun öljyä ja päätteli siitä, olisiko öljynvaihto aiheellinen vai ajetaanko huoletta lisää tunteja.


      • D2-55 >7000h
        ei pelkät tunnit kirjoitti:

        Tulkintasi vaikuttaa kärjistetyltä, mutta oman veneeni konehuoltoihin Caseyn suositus sopii mainiosti. "The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing".
        Purjehtijoiden koneen käyttö tietysti vaihtelee muutamasta tunnista satoihin/kausi. Silti tuntuu aika yllättävältä arviosi, että jopa valtaosalle lomapurjehtijoista voisi tulla 50 konetuntia täyteen jo 2-3 viikossa ("kesken 4 viiikon kesälomareissun") ! Myynti-ilmoituksissa konetuntien määrä ilmoitetaan usein yllättävän pieneksi verrattuna moottorin ikään.

        Muistan kuulleeni, että pitkiä yhtäjaksoisia koneajoja tehdessä öljynvaihtoväliä voisi huoletta pidentää. Vanha moottorimies tutki mittatikun öljyä ja päätteli siitä, olisiko öljynvaihto aiheellinen vai ajetaanko huoletta lisää tunteja.

        "The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing

        Miksi tuo olisi tärkeää veneissä vaikka ei päde autoihin? Suuri osa autolla töihin menijöistä käyttää autoa vain noin tunnin kerrallaan. Tai allekin. Silti öljynvaihtoväliä ei lyhennetä, se pidetään siinä ohjekirjan 20-30000 km tai 1-2 vuotta tasolla.

        Ehkäpä hra Casey käyttää niitä halpoja öljyjä.


      • D2-55 >7000h
        tältä vuosisadalta kirjoitti:

        Kyseinen ohje on Boat US -sivuilla ja on päivitetty huhtikuussa 2012 . Kysyit: "miltähän vuosisadalta".
        Niinkuin itse luit, Casey perusteli tiheää öljynvaihtoa sillä, että venediesel on yleensä käynnissä hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan.Hän piti lyhyitä käyttöjaksoja pitkä seisokkeja moottorin kannalta haitallisina ja siksi pitäisi laittaa puhtat öljyt. Sinä taas samaistat venemoottorin "nykyaikaiseen auton dieselkoneeseen (mm Audi)" ja pidät Don Caseytä naurettavana.


        En halua ottaa kantaa, kumpoi on oikeassa. Totean vain, että oman venemoottorini ohje suosittaa öljyn suodatimen vaihtoa 100h välein. Öljytilavuus 4 l. Mineraaliöljyä 15W-40 suositellaan, ei synteettistä.
        Aikaisemmassa veneessäni oli 72hv Perkins-Sabre. Sen öljytil oli 10 litraa ja vaihtosuositus oli 500h välein. Kenties suuri öljytilavuus vaikutti vaihtovälin suositukseen.

        Saatte minun puolestani rinnastaa auto- ja venedieselit ja nauraa asiantuntijoille. Silti edelleen vaihdan venedieselini öljyt ja suodattimet owner´s manualin ohjeiden mukaan eli yleensä syksyisin telakoinnin yhteydessä. Jos kauden aikana tulee koneajoa poikkeuksellisen paljon, esim. pitkän tyynen jakson takia, vaihdan öljyn suodattimen konetuntien perusteella myös kesken kauttakin. Öljynvaihtojen ja suodattimien aiheuttamilla lisäkustannuksilla ei niin ole suurta merkitystä, että sen takia harventaisin vaihtovälejä.

        Tuo Don Caseyn ohje 50 h öljynvaihtoväliin on viime vuosisadalta ihan sanasta sanaan hänen 1991 ilmestyneestä kirjastaan "This Old Boat".

        Siis ohje on alun perin tarkoitettu veneen dieselille, joka jo 1991 oli vanha.

        Vuonna 1991 vanhalle venedieselille annettu ohje 50 h öljynvaihtovälistä oli varmaan ihan paikallaan, maantiellä se vastasi 2500-4000 km ajoa.

        Minullakin oli aikanaan auto, jonka öljynvaihtoväli oli 3.000 km. Noista ajoista moottorien valmistustekniikka, materiaalit ja öljyt ovat kehittyneet valtavasti. Nykyisen autoni öljynvaihtoväli on kymmenkertainen, 30.000 km tai 2 vuotta.

        Saman tapainen kehitys on myös venedieseleissä, valtaosa niistä on hieman muokattuja teollisuus- tai autodieseleitä.


      • Joakim1
        ei pelkät tunnit kirjoitti:

        Tulkintasi vaikuttaa kärjistetyltä, mutta oman veneeni konehuoltoihin Caseyn suositus sopii mainiosti. "The shorter interval is especially important for sailors who use their engines for only an hour or two per outing".
        Purjehtijoiden koneen käyttö tietysti vaihtelee muutamasta tunnista satoihin/kausi. Silti tuntuu aika yllättävältä arviosi, että jopa valtaosalle lomapurjehtijoista voisi tulla 50 konetuntia täyteen jo 2-3 viikossa ("kesken 4 viiikon kesälomareissun") ! Myynti-ilmoituksissa konetuntien määrä ilmoitetaan usein yllättävän pieneksi verrattuna moottorin ikään.

        Muistan kuulleeni, että pitkiä yhtäjaksoisia koneajoja tehdessä öljynvaihtoväliä voisi huoletta pidentää. Vanha moottorimies tutki mittatikun öljyä ja päätteli siitä, olisiko öljynvaihto aiheellinen vai ajetaanko huoletta lisää tunteja.

        Jos siis on päättänyt vaihtaa öljyt 50 tunnin välein, ja käyttää konetta kesälomareissulla 50 tuntia (vähempikin riittää, jos ei juuri ennen reissua ole vaihtanut öljyjä) joutuu öljyt vaihtamaan kesken kesälomareissun. Neljä viikkoa on 28 päivää eli 50 tuntia on alle kaksi tuntia päivässä. Eiköhän useimmille tuon verran tule?


      • kuka selostaisi?
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Tuo Don Caseyn ohje 50 h öljynvaihtoväliin on viime vuosisadalta ihan sanasta sanaan hänen 1991 ilmestyneestä kirjastaan "This Old Boat".

        Siis ohje on alun perin tarkoitettu veneen dieselille, joka jo 1991 oli vanha.

        Vuonna 1991 vanhalle venedieselille annettu ohje 50 h öljynvaihtovälistä oli varmaan ihan paikallaan, maantiellä se vastasi 2500-4000 km ajoa.

        Minullakin oli aikanaan auto, jonka öljynvaihtoväli oli 3.000 km. Noista ajoista moottorien valmistustekniikka, materiaalit ja öljyt ovat kehittyneet valtavasti. Nykyisen autoni öljynvaihtoväli on kymmenkertainen, 30.000 km tai 2 vuotta.

        Saman tapainen kehitys on myös venedieseleissä, valtaosa niistä on hieman muokattuja teollisuus- tai autodieseleitä.

        Modernit dieselit käyvät nopeammilla kierroksilla, korkeammilla puristuksilla ja kuumemmin kuin vanhat koneet. Samalla niiden öljytilavuuskin on pienentynyt. Näin toteaa Nick Calder ja näyttää olevan samoilla linjoilla kuin Don Casey: "Sad but true: Almost 50 percent of all bearing failures are due to dirty oil or a lack of oil. Use the best available grade of diesel engine oil and change it at least as often as the engine manual suggests. Whenever changing the oil, change the oil filter."

        Miksi venedieselin ohjekirjat yhä suosittelevat lyhyitä öljynvaihtovälejä? Miksi venedieselissä kehotetaan käyttämään mineraaliöljyä eikä täyssynteettisiä moottoriöljyjä (ainakin kahden eri merkkisen venedieselin ohjeessa on näin)? Joku looginen selitys vene- ja autodieselin erilaisiin öljyohjeisiin täytyy olla.


      • Joakim1
        kuka selostaisi? kirjoitti:

        Modernit dieselit käyvät nopeammilla kierroksilla, korkeammilla puristuksilla ja kuumemmin kuin vanhat koneet. Samalla niiden öljytilavuuskin on pienentynyt. Näin toteaa Nick Calder ja näyttää olevan samoilla linjoilla kuin Don Casey: "Sad but true: Almost 50 percent of all bearing failures are due to dirty oil or a lack of oil. Use the best available grade of diesel engine oil and change it at least as often as the engine manual suggests. Whenever changing the oil, change the oil filter."

        Miksi venedieselin ohjekirjat yhä suosittelevat lyhyitä öljynvaihtovälejä? Miksi venedieselissä kehotetaan käyttämään mineraaliöljyä eikä täyssynteettisiä moottoriöljyjä (ainakin kahden eri merkkisen venedieselin ohjeessa on näin)? Joku looginen selitys vene- ja autodieselin erilaisiin öljyohjeisiin täytyy olla.

        Purjeveneissä nykyään käytettäviä moottoreita ei käytetä autoissa, vaan niissä on hyvinkein erityyppisiä moottoreita. Nykyautoista mopoautojen dieselkoneet lienevät lähellä pienimpiä purjevenedieseleitä ja valmistajinakin tuttuja Yanmareita ja Kubotoita. Niillä tyypillinen öljynvaihtoväli on 5000 km eli ainakin 150 tuntia.

        Sen sijaan sisäperämoottoreiden dieselit ovat usein melko suoraan automoottoreita. Vaikkapa VW:n moottorit taitavat olla hyvin pitkälle samoja. Niillä näytetään käyttävän 200 tunnin huoltoväliä ja 0W30 "marine longlife oil": http://www.sv-zanshin.com/manuals/vw5cylinderoperatingmanual.pdf

        Autoissa noilla koneilla on 30 000 km öljynvaihtoväli. Moottoritiellä 150 km/h ajamalla se olisi 200 tuntia, mutta toisaalta yli 1000 tuntia kaupunkipainoitteista ajoa. Venekäyttö on ehkä tyypillisemmin edellistä ellei moottori ole varsin suuritehoinen veneeseen.


      • D2-55 >7000h
        kuka selostaisi? kirjoitti:

        Modernit dieselit käyvät nopeammilla kierroksilla, korkeammilla puristuksilla ja kuumemmin kuin vanhat koneet. Samalla niiden öljytilavuuskin on pienentynyt. Näin toteaa Nick Calder ja näyttää olevan samoilla linjoilla kuin Don Casey: "Sad but true: Almost 50 percent of all bearing failures are due to dirty oil or a lack of oil. Use the best available grade of diesel engine oil and change it at least as often as the engine manual suggests. Whenever changing the oil, change the oil filter."

        Miksi venedieselin ohjekirjat yhä suosittelevat lyhyitä öljynvaihtovälejä? Miksi venedieselissä kehotetaan käyttämään mineraaliöljyä eikä täyssynteettisiä moottoriöljyjä (ainakin kahden eri merkkisen venedieselin ohjeessa on näin)? Joku looginen selitys vene- ja autodieselin erilaisiin öljyohjeisiin täytyy olla.

        Missä uusissa venemoottoreissa on suositus lyhyisiin öljynvaihtoväleihin tai mineraaliöljyyn?

        Uusi Volvo-Penta D2-55:
        Vaihtoväli 500 h, öljy CH-4, ei mineraaliöljysuositusta

        Uusi Yanmar 4JH4:
        Vaihtoväli 250 h, öljy CH-4, ei mineraaliöljysuositusta

        Sole MINI-55 (Mitsubishi):
        Vaihtoväli 200 h, CE/CH-4/SG, ei mineraaliöljysuositusta


      • onko muuttunut?
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Missä uusissa venemoottoreissa on suositus lyhyisiin öljynvaihtoväleihin tai mineraaliöljyyn?

        Uusi Volvo-Penta D2-55:
        Vaihtoväli 500 h, öljy CH-4, ei mineraaliöljysuositusta

        Uusi Yanmar 4JH4:
        Vaihtoväli 250 h, öljy CH-4, ei mineraaliöljysuositusta

        Sole MINI-55 (Mitsubishi):
        Vaihtoväli 200 h, CE/CH-4/SG, ei mineraaliöljysuositusta

        En ole perehtynyt yli 50 hv tehoisten uusien venedieseleiden öljynvaihtosuosituksiin. Minun venedieselini lienee mielestäsi jo vanhentunutta mallia, koska on vuodelta 2006 ja myös sen ohjekirja suosittelee mineraaliöljyä ja 100 h vaihtoväliä.

        Lainaan kaksi mineraali vs syntteettistä öljyä koskevaa kommenttia v:lta 2005:

        “…näyttelyssä oli Yanmarin huoltokoulu, sillä kysyin v-ehtoisista öljystä ja vastaus oli 10W-30, ei synteettisiä.”

        “mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2157297

        Ovatko sen aikaiset käsitykset jo vanhentuneita? Sekin pointti on, että kaliimpiin synteettisiin öljyihin ei ehkä kannattaisi siirtyä, koska purjehduskausi on lyhyt ja öljy on kuitenkin syytä vaihtaa ennen pitkää talviseisokkia. Aika harva meistä ajelee purjeveneensä apumoottorilla yli 100-200 tuntia kesässä (eli öljynvaihtoväliä enemmän).
        Olisikohan autoonkin hyvä vaihtaa puhtaat öljyt, jos sen jättää seisomaan pihalle 6-7 kk:ksi?


      • D2-55 >7000h
        onko muuttunut? kirjoitti:

        En ole perehtynyt yli 50 hv tehoisten uusien venedieseleiden öljynvaihtosuosituksiin. Minun venedieselini lienee mielestäsi jo vanhentunutta mallia, koska on vuodelta 2006 ja myös sen ohjekirja suosittelee mineraaliöljyä ja 100 h vaihtoväliä.

        Lainaan kaksi mineraali vs syntteettistä öljyä koskevaa kommenttia v:lta 2005:

        “…näyttelyssä oli Yanmarin huoltokoulu, sillä kysyin v-ehtoisista öljystä ja vastaus oli 10W-30, ei synteettisiä.”

        “mineraaliöljy ei ole ns pesevä öljy, ja tällöin männänrenkaiden voitelu toimii hyvin normaaleissa moottoreissa, synteettistä käytetään lähinnä puristusvoiman kasvaessa jolloin männänrenkaat suunnitellaan peseviä öljyjä varten, kuten turbomoottoreissa ja uudemmissa moottoritekniikoissa. suosittelen aivan normaalia mineraaliöljyä max 10w30 viskositeetilla. mineraaliöljy on myöskin siitä loistava öljy että se kestää pidempään venemoottoreissa kuin synteettiset ja viskositettinsa menettävät 'pesuvedet'
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2157297

        Ovatko sen aikaiset käsitykset jo vanhentuneita? Sekin pointti on, että kaliimpiin synteettisiin öljyihin ei ehkä kannattaisi siirtyä, koska purjehduskausi on lyhyt ja öljy on kuitenkin syytä vaihtaa ennen pitkää talviseisokkia. Aika harva meistä ajelee purjeveneensä apumoottorilla yli 100-200 tuntia kesässä (eli öljynvaihtoväliä enemmän).
        Olisikohan autoonkin hyvä vaihtaa puhtaat öljyt, jos sen jättää seisomaan pihalle 6-7 kk:ksi?

        Katsoin pienten moottorien ohjekirjoja, VP D1-20, Yanmar 2YM15 ja Sole (Mitsubishi) Mini 17. Ei missään noissa ole vaatimusta tai edes suositusta mineraaliöljyn käyttöön. Eikä alle 200 h / 1 vuosi öljynvaihtoväliin.

        "Minun venedieselini lienee mielestäsi jo vanhentunutta mallia, koska on vuodelta 2006 ja myös sen ohjekirja suosittelee mineraaliöljyä ja 100 h vaihtoväliä."

        Miksi et voi kertoa, minkä merkkisissä moottoreissa on suositus mineraaliöljyn käyttöön? Tai kerro nyt edes sen oman moottorisi merkki, jossa ohjekirja suosittaa mineraaliöljyn käyttöä.

        Moottorisihan on hyvin tuore, minulla se D2-55 on paljon vanhempi.


      • jos kiinnostaa
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Katsoin pienten moottorien ohjekirjoja, VP D1-20, Yanmar 2YM15 ja Sole (Mitsubishi) Mini 17. Ei missään noissa ole vaatimusta tai edes suositusta mineraaliöljyn käyttöön. Eikä alle 200 h / 1 vuosi öljynvaihtoväliin.

        "Minun venedieselini lienee mielestäsi jo vanhentunutta mallia, koska on vuodelta 2006 ja myös sen ohjekirja suosittelee mineraaliöljyä ja 100 h vaihtoväliä."

        Miksi et voi kertoa, minkä merkkisissä moottoreissa on suositus mineraaliöljyn käyttöön? Tai kerro nyt edes sen oman moottorisi merkki, jossa ohjekirja suosittaa mineraaliöljyn käyttöä.

        Moottorisihan on hyvin tuore, minulla se D2-55 on paljon vanhempi.

        Poiminnat Yanmar3GM ohjekirjasta
        Suositeltavia öljyjä
        Shell: Rotella, Talona, Rimula
        Delvac: 20W-40, Delvac 1100 Series, 1200 Series
        Esso: Esso Lube HD, Esso Standard Diesel Oil
        "Although the engine oil change interval differs with engine operating conditions and the quality of the lubricating oil and fuel used, the oil change interval should be as follows when CB grade oil is used in a new engine:
        1st time after appr 20 hrs of use
        2nd time after appr 30 hrs of use
        From 3rd time after every 100 hrs of use"

        Ovatko Yanmarin ohjekirjassa luetellut synteettisiä öljyjä vai mineraaliöljyjä?

        Vetus m4.17 ohjekirjassa mainittiin suositeltuna esimekkinä kaksi moottoriöljyä, jotka kumpikin ovat mineraaliöljyjä: Shell Super T 15W-40 ja Vetuksen markkinoima Vetus Marine Diesel Oil 15W-40 Ainakin öljyn tuoteselostus toteaa näin: "This mineral oil provides….".
        Vaihtoväliksi Vetus suositelee 100 tuntia samoin kuin Yanmarin ohjekirja.

        Ehkäpä netistä voi ladata manuaaleja ja tsekata sieltäkin, jos asia kiinnostaa.


      • kuin piru raamattua?
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos siis on päättänyt vaihtaa öljyt 50 tunnin välein, ja käyttää konetta kesälomareissulla 50 tuntia (vähempikin riittää, jos ei juuri ennen reissua ole vaihtanut öljyjä) joutuu öljyt vaihtamaan kesken kesälomareissun. Neljä viikkoa on 28 päivää eli 50 tuntia on alle kaksi tuntia päivässä. Eiköhän useimmille tuon verran tule?

        Enpä usko, että meistä kovin moni noudattaa orjallisen tarkasti huoltokirjan muitakaan suosituksia. Eiköhän tuntiluku ole sittenkin viitteellinen ohje, jota sovelletaan tilanteeseen. Jos konetta käytetään säännöllisesti ja joka kerta ajetaan lämpimäksi matka-ajovauhdilla, tuskin öljyyn kertyy kovin nopeasti haitallisia palamistuotteita. Ei kai kukaan pysähdy lomalla öljynvaihtoon silloin, kun mittariin raksahtaa tasatunnit? Mitä se haittaa, jos öljynvaihto menee vaikkapa 50 tuntia yli suositetun vaihtovälin? Tai vaikka 100 tuntia yli, jos moottori käy pitkiä aikoja kerrallaan normaalilla kuormituksella?

        Itselläni on ollut kahdessa aikaisemmassa veneessäni dieselkone ilman tuntimittaria. Jos oli pitkiä koneajoja ja mittatikun öljy näytti kovin mustalta eikä enää tuntunut liukkaalta, saatoin tehdä öljynvaihdon jossain sopivassa ankkuripaikassa - muuten vasta ennen telakointia. Vielä 80-luvun puolivälissäkään tuntimittari ei kuulunut esim. Yanmarin vakiovarusteisiin.


      • D2-55 >7000h
        jos kiinnostaa kirjoitti:

        Poiminnat Yanmar3GM ohjekirjasta
        Suositeltavia öljyjä
        Shell: Rotella, Talona, Rimula
        Delvac: 20W-40, Delvac 1100 Series, 1200 Series
        Esso: Esso Lube HD, Esso Standard Diesel Oil
        "Although the engine oil change interval differs with engine operating conditions and the quality of the lubricating oil and fuel used, the oil change interval should be as follows when CB grade oil is used in a new engine:
        1st time after appr 20 hrs of use
        2nd time after appr 30 hrs of use
        From 3rd time after every 100 hrs of use"

        Ovatko Yanmarin ohjekirjassa luetellut synteettisiä öljyjä vai mineraaliöljyjä?

        Vetus m4.17 ohjekirjassa mainittiin suositeltuna esimekkinä kaksi moottoriöljyä, jotka kumpikin ovat mineraaliöljyjä: Shell Super T 15W-40 ja Vetuksen markkinoima Vetus Marine Diesel Oil 15W-40 Ainakin öljyn tuoteselostus toteaa näin: "This mineral oil provides….".
        Vaihtoväliksi Vetus suositelee 100 tuntia samoin kuin Yanmarin ohjekirja.

        Ehkäpä netistä voi ladata manuaaleja ja tsekata sieltäkin, jos asia kiinnostaa.

        Yanmar 3GM sarjaa valmistettiin viime vuosisadalla, ohjeet ovat sen ajan tekniikan mukaisia.

        Muuten, aiemmin kerroit moottorisi olevan vuodelta 2006. Taitaa olla minun enää turha jatkaa.

        Niin, se Vetus vielä. Vetus m4.17 öljystä ohjekirja sanoo "For example:..."
        Etkö ymmärrä, mikä ero on sanoilla "Suositeltava" ja "Esimerkiksi"


      • Joakim1
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Yanmar 3GM sarjaa valmistettiin viime vuosisadalla, ohjeet ovat sen ajan tekniikan mukaisia.

        Muuten, aiemmin kerroit moottorisi olevan vuodelta 2006. Taitaa olla minun enää turha jatkaa.

        Niin, se Vetus vielä. Vetus m4.17 öljystä ohjekirja sanoo "For example:..."
        Etkö ymmärrä, mikä ero on sanoilla "Suositeltava" ja "Esimerkiksi"

        GM-sarjaa on tehty tällä vuosisadalla, 1GM10 vielä pari vuotta sitten. GM-sarjan öljysuositus on API CD ja erikseen kielletään CH-4 ja CI-4, mikä käytännössä vie mineraaliöljyihin. Vaihtoväli 150 h.

        VP MD2020 on samat öljysuositukset kuin sinulla, mutta vaihtoväli 100 h. Löytyy vaatimukset täyttäviä mineraaliöljyjäkin.


      • autovertailu
        Joakim1 kirjoitti:

        Purjeveneissä nykyään käytettäviä moottoreita ei käytetä autoissa, vaan niissä on hyvinkein erityyppisiä moottoreita. Nykyautoista mopoautojen dieselkoneet lienevät lähellä pienimpiä purjevenedieseleitä ja valmistajinakin tuttuja Yanmareita ja Kubotoita. Niillä tyypillinen öljynvaihtoväli on 5000 km eli ainakin 150 tuntia.

        Sen sijaan sisäperämoottoreiden dieselit ovat usein melko suoraan automoottoreita. Vaikkapa VW:n moottorit taitavat olla hyvin pitkälle samoja. Niillä näytetään käyttävän 200 tunnin huoltoväliä ja 0W30 "marine longlife oil": http://www.sv-zanshin.com/manuals/vw5cylinderoperatingmanual.pdf

        Autoissa noilla koneilla on 30 000 km öljynvaihtoväli. Moottoritiellä 150 km/h ajamalla se olisi 200 tuntia, mutta toisaalta yli 1000 tuntia kaupunkipainoitteista ajoa. Venekäyttö on ehkä tyypillisemmin edellistä ellei moottori ole varsin suuritehoinen veneeseen.

        Minunkin TDI golfissani on 30.000 km longlife öljynvaihtoväli. Nykyisin, kun ajot on lyhyitä ja kilometrit kertyvät mittariin aika verkkaisesti, tuollainen öljynvaihtoväli ei toteudu enää koskaan. Jo n. 20.000 km ennen km-mukaista öljynvaihtoväliä tulee näyttöruuttuu teksti "service 3000km". Sitten aika pian se muuttuu "service 2000km" jne, vaikka kovin montaa ajokm ei olisikaan välillä kertynyt.
        Minusta tämä vastaa aika hyvin venedieselin öljynvaihtotarvetta. Ajetaan sittenkin melko vähän kerrallaan ja toisinaan melko harvakseltaan. Talviseisokkikin pukkaa päälle jo loka-marraskuussa. Siksi öljynvaihto voi tuntua ennenaikaiselta verrattuna auton 30.000km:n huoltoväliin (joka kuitenkaan ei kaikkien kohdalla toteudu).


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        GM-sarjaa on tehty tällä vuosisadalla, 1GM10 vielä pari vuotta sitten. GM-sarjan öljysuositus on API CD ja erikseen kielletään CH-4 ja CI-4, mikä käytännössä vie mineraaliöljyihin. Vaihtoväli 150 h.

        VP MD2020 on samat öljysuositukset kuin sinulla, mutta vaihtoväli 100 h. Löytyy vaatimukset täyttäviä mineraaliöljyjäkin.

        GM-sarjan korvannut YM-sarja tuli 2004. Ei muutosta öljysuositukseen eikä vaihtoväliin.


      • mitä ehdotat?
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Yanmar 3GM sarjaa valmistettiin viime vuosisadalla, ohjeet ovat sen ajan tekniikan mukaisia.

        Muuten, aiemmin kerroit moottorisi olevan vuodelta 2006. Taitaa olla minun enää turha jatkaa.

        Niin, se Vetus vielä. Vetus m4.17 öljystä ohjekirja sanoo "For example:..."
        Etkö ymmärrä, mikä ero on sanoilla "Suositeltava" ja "Esimerkiksi"

        Eikö tuo ollut pilkun viilaamista? Ohjekirjani on veneessä, joten en nyt voi tarkistaa sen sanamuotoa. Ainoa moottoriöljy, jota Vetus itse markkinoi ja selvästi suosittelee valmistamiinsa moottoreihin on kuitenkin mineraaliöljyä. Olen käyttänyt, mitä on suositeltu.
        80-luvun alkupuolen 3GM on minulle tutussa veneessä samassa laiturissa ja olen toisinaan osallistunut sen huoltoon. Omassa veneessäni oli myös aikanaan Yanmar3GM, samalta aikakaudelta. Siksi senkin öljynvaihdot ym ovat tuttuja.
        Hyvin on mineraaliöljyillä joka tapauksessa pärjäilty jo n. 50 v omissa paateissa! En tiedä olisiko kalliimpien synteettisten käyttäminen tuonut mitään lisäetua (kun ne tulivat markkinoille). Öljyt olisin kumminkin vaihtanut joka syksy.
        Joku on huomauttanut, ettei pesevään öljyyn pitäisi vaihtaa. Ehdotatko sinä asiantuntijana synteettiseen öljyyn siirtymistä, jos yhden sesongin kuluessa tulee erityisen runsaasti koneajoa?


      • D2-55 >7000h
        Joakim1 kirjoitti:

        GM-sarjan korvannut YM-sarja tuli 2004. Ei muutosta öljysuositukseen eikä vaihtoväliin.

        3GM sarjaa tehtiin vuosina 1981-98.
        2GM sarjan tehtiin vuosina 1980-99.
        1GM moottoreiden valmistus jatkuu yhä.

        Nuo moottorit on suunniteltu 1970-luvulla ja 80-luvun alussa, rakenne, materiaalit ja suositukset sen mukaan.

        Totta, joihinkin (yleensä kai vanhoihin) moottoreihin synteettiset tai kovien laatuluokkien öljyt eivät käy. Pitkillä öljyn vaihtoväleillä CH-4 yms öljyt ovat yleensä synteettisiä, mutta löytyyhän niitä ainakin osin ei-synteettisiä, jos sellaista haluaa käyttää.


      • Joakim1
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        3GM sarjaa tehtiin vuosina 1981-98.
        2GM sarjan tehtiin vuosina 1980-99.
        1GM moottoreiden valmistus jatkuu yhä.

        Nuo moottorit on suunniteltu 1970-luvulla ja 80-luvun alussa, rakenne, materiaalit ja suositukset sen mukaan.

        Totta, joihinkin (yleensä kai vanhoihin) moottoreihin synteettiset tai kovien laatuluokkien öljyt eivät käy. Pitkillä öljyn vaihtoväleillä CH-4 yms öljyt ovat yleensä synteettisiä, mutta löytyyhän niitä ainakin osin ei-synteettisiä, jos sellaista haluaa käyttää.

        Vuosilukusi ovat vääriä. Alkuperäistä GM-sarjaa tehtiin 1980-83. Sitten tuli päivitetty (1GM -> 1GM10 jne), jota valmistettiin 1983-2005 ja 1GM10:n osalta vielä 2009. Kuten sanoin, nykyisen YM-sarjan suositukset ovat samat eli 150 h ja ei CH/I-4.


      • D2-55 >7000h
        Joakim1 kirjoitti:

        Vuosilukusi ovat vääriä. Alkuperäistä GM-sarjaa tehtiin 1980-83. Sitten tuli päivitetty (1GM -> 1GM10 jne), jota valmistettiin 1983-2005 ja 1GM10:n osalta vielä 2009. Kuten sanoin, nykyisen YM-sarjan suositukset ovat samat eli 150 h ja ei CH/I-4.

        Yanmarin 1GM sarjasta 1GM10 on vielä myynnissä:
        http://www.yanmar.fi/mallisto/merimoottorit/gm-sarja-9-hv/1gm10-9-mhp-6-7-kw

        Näin Yanmar ilmoittaa 3GM ja 2 GM sarjojen olleen tuotannossa
        http://www.yanmar.fi/tietoa-tuotteista/myynnista-poistuneet-mallit/gm-sarja


      • Joakim1
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        Yanmarin 1GM sarjasta 1GM10 on vielä myynnissä:
        http://www.yanmar.fi/mallisto/merimoottorit/gm-sarja-9-hv/1gm10-9-mhp-6-7-kw

        Näin Yanmar ilmoittaa 3GM ja 2 GM sarjojen olleen tuotannossa
        http://www.yanmar.fi/tietoa-tuotteista/myynnista-poistuneet-mallit/gm-sarja

        Tässä oikeammat luvut: http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar Marine Engine Identification

        Vene-lehdenstä 1-2/2003 löytyvät 1GM10, 2GM20 ja 3GM30. 1-2/2004:sta 3GM30 on jo jäänyt pois ja sen tilalla 3YM30. 1-2/2005 GM-sarjasta on jäljellä enää 1GM10, joka löytyy myös 2014 Vene-lehdestä eli tuon osalta linkkini tieto on väärä. Tai sitten tuotanto on loppunut, mutta varastoa on vielä.

        No turha tuosta on kiistellä, kun 2000-luvulla julkistetun YM-mallisarjan käyttöohjeessa on edelleen samat suositukset.


      • D2-55 >7000h
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä oikeammat luvut: http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar Marine Engine Identification

        Vene-lehdenstä 1-2/2003 löytyvät 1GM10, 2GM20 ja 3GM30. 1-2/2004:sta 3GM30 on jo jäänyt pois ja sen tilalla 3YM30. 1-2/2005 GM-sarjasta on jäljellä enää 1GM10, joka löytyy myös 2014 Vene-lehdestä eli tuon osalta linkkini tieto on väärä. Tai sitten tuotanto on loppunut, mutta varastoa on vielä.

        No turha tuosta on kiistellä, kun 2000-luvulla julkistetun YM-mallisarjan käyttöohjeessa on edelleen samat suositukset.

        En kiistele. Kerroin vain, mitä Yanmar itse ilmoittaa, mutta näyt tietävän asiat Yanmaria paremmin. Yanmarin YM mallistosta en väittänyt mitään.


      • Joakim1
        D2-55 >7000h kirjoitti:

        En kiistele. Kerroin vain, mitä Yanmar itse ilmoittaa, mutta näyt tietävän asiat Yanmaria paremmin. Yanmarin YM mallistosta en väittänyt mitään.

        En tiedä mistä Suomen Yanmar on noi luvut keksinyt. 2GM20 ja 3GM30 olivat erittäin tavallisia moottoreita uusissa veneissä 2000-luvun alkupuolella eli tuotanto ei varmasti ole loppunut 90-luvulla.


      • tältä vuosisadalta kirjoitti:

        Kyseinen ohje on Boat US -sivuilla ja on päivitetty huhtikuussa 2012 . Kysyit: "miltähän vuosisadalta".
        Niinkuin itse luit, Casey perusteli tiheää öljynvaihtoa sillä, että venediesel on yleensä käynnissä hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan.Hän piti lyhyitä käyttöjaksoja pitkä seisokkeja moottorin kannalta haitallisina ja siksi pitäisi laittaa puhtat öljyt. Sinä taas samaistat venemoottorin "nykyaikaiseen auton dieselkoneeseen (mm Audi)" ja pidät Don Caseytä naurettavana.


        En halua ottaa kantaa, kumpoi on oikeassa. Totean vain, että oman venemoottorini ohje suosittaa öljyn suodatimen vaihtoa 100h välein. Öljytilavuus 4 l. Mineraaliöljyä 15W-40 suositellaan, ei synteettistä.
        Aikaisemmassa veneessäni oli 72hv Perkins-Sabre. Sen öljytil oli 10 litraa ja vaihtosuositus oli 500h välein. Kenties suuri öljytilavuus vaikutti vaihtovälin suositukseen.

        Saatte minun puolestani rinnastaa auto- ja venedieselit ja nauraa asiantuntijoille. Silti edelleen vaihdan venedieselini öljyt ja suodattimet owner´s manualin ohjeiden mukaan eli yleensä syksyisin telakoinnin yhteydessä. Jos kauden aikana tulee koneajoa poikkeuksellisen paljon, esim. pitkän tyynen jakson takia, vaihdan öljyn suodattimen konetuntien perusteella myös kesken kauttakin. Öljynvaihtojen ja suodattimien aiheuttamilla lisäkustannuksilla ei niin ole suurta merkitystä, että sen takia harventaisin vaihtovälejä.

        Liika on liikaa.


    • Vaihdoit vain osan

      Suodattimessa on monta desiä, sekin sisältyy siihen ohjekirjan 3,5 litraan.

    • Nuija

      Suodatinhan maksaa tarvikeliikkeessä 4€, ja jos oikean öljymäärän kaato moottoriin tuottaa vaikeuksia, pyydä kaverilta apua!

      • oikea 4e filtteri?

        Näyttäisi Volvo-Penta öljynsuodatin voivan myös olla 21,80 euron hintainen! Ehkä kova hinta muodostuu pahvipaketista ja suodattimen merkkaamisesta? Mistä tiedän, että 4 euron tarvikesuodatin sopii moottoriini? Itselläni ei ole VP, mutta suodattimiahan tarvitsee kaiken merkkiset koneet. Löytyykö jostain sopivuustaulukoita vai onko vanha suodatin otettava malliksi ja valittava tarvikekaupasta sellainen, jonka mitat sopivat?


      • Myyjältä löytyy
        oikea 4e filtteri? kirjoitti:

        Näyttäisi Volvo-Penta öljynsuodatin voivan myös olla 21,80 euron hintainen! Ehkä kova hinta muodostuu pahvipaketista ja suodattimen merkkaamisesta? Mistä tiedän, että 4 euron tarvikesuodatin sopii moottoriini? Itselläni ei ole VP, mutta suodattimiahan tarvitsee kaiken merkkiset koneet. Löytyykö jostain sopivuustaulukoita vai onko vanha suodatin otettava malliksi ja valittava tarvikekaupasta sellainen, jonka mitat sopivat?

        Yleensä tarvikekaupoilla on taulukot joista löytyy ne vastaavat suodatinmallit.

        Ja kyllä, "merkki"suodattimissa osa hinnasta muodostuu nimenomaan siitä kyljessä ja pakkauksessa olevasta merkistä. Tarvikesuodattimissa on huomattavia laatueroja mutta osa tarvikesuodattimista (usein ne vähän kalliimmat) on täsmälleen samoja kuin ne alkuperäissuodattimet, samasta tehtaasta ja samalta tuotantolinjalta eri painatuksella.


      • hyvä tarvikesuodin?
        Myyjältä löytyy kirjoitti:

        Yleensä tarvikekaupoilla on taulukot joista löytyy ne vastaavat suodatinmallit.

        Ja kyllä, "merkki"suodattimissa osa hinnasta muodostuu nimenomaan siitä kyljessä ja pakkauksessa olevasta merkistä. Tarvikesuodattimissa on huomattavia laatueroja mutta osa tarvikesuodattimista (usein ne vähän kalliimmat) on täsmälleen samoja kuin ne alkuperäissuodattimet, samasta tehtaasta ja samalta tuotantolinjalta eri painatuksella.

        Tietysti myyjältä voi aina kysyä, mutta mukavampi ja varmempi olisi tsekata taulukosta. Netistä en osannut löytää vastaavuustaulukkoa, jossa olisi venemoottorien filtterit. Laittaka linkkejä!

        Se on selvä, että filtterit ovat peräisin muualta kuin venemoottorien kasaajilta. Minkä merkkisiä tarvikesuodattimia pidetään laadukkaina? Muistelen, että ™ joskus testasi öljynsuodattimia ja jotain eroja havaittiin.


      • öljytkuntoon
        hyvä tarvikesuodin? kirjoitti:

        Tietysti myyjältä voi aina kysyä, mutta mukavampi ja varmempi olisi tsekata taulukosta. Netistä en osannut löytää vastaavuustaulukkoa, jossa olisi venemoottorien filtterit. Laittaka linkkejä!

        Se on selvä, että filtterit ovat peräisin muualta kuin venemoottorien kasaajilta. Minkä merkkisiä tarvikesuodattimia pidetään laadukkaina? Muistelen, että ™ joskus testasi öljynsuodattimia ja jotain eroja havaittiin.

        Itse asiassa muistan jonkun testin (ehkä sen saman) jossa tosiaan todettiin että joku suodin oli alkuperäisen tasoinen mutta joku oli ohuesta pellistä ja niin huonosta pahvista että se vähäisen käytön jälkeen ei kestänyt painetta vaan päästi öljyä ohi. Ei se kone siihen kuole mutta kyllähän se on sitten ihan sama olla ilman. Hinta yleensä korreloi laadun kanssa muttei aina. Jos ei VP-käyttäjiltä kuule varmaa vastaavuustietoa niin ostaisin alkuperäisen. Hyvä suodatin on yhtä tärkeä kuin hyvä öljy ja saattaa olla hyvä myös silloin kun haluaa myydä veneen.


      • Haittaaks se
        öljytkuntoon kirjoitti:

        Itse asiassa muistan jonkun testin (ehkä sen saman) jossa tosiaan todettiin että joku suodin oli alkuperäisen tasoinen mutta joku oli ohuesta pellistä ja niin huonosta pahvista että se vähäisen käytön jälkeen ei kestänyt painetta vaan päästi öljyä ohi. Ei se kone siihen kuole mutta kyllähän se on sitten ihan sama olla ilman. Hinta yleensä korreloi laadun kanssa muttei aina. Jos ei VP-käyttäjiltä kuule varmaa vastaavuustietoa niin ostaisin alkuperäisen. Hyvä suodatin on yhtä tärkeä kuin hyvä öljy ja saattaa olla hyvä myös silloin kun haluaa myydä veneen.

        En vaihtanut suodatinta siksi että sen vaihtaminen on todella hankalaa. Toissa kesänä vaihdoin viimeksi, ja silloin sain onnistumaan ilman suurempia sottaamisia. Veneeseen on vaihdettu isompi kone, ja siellä ei ole tilaa tehdä oikeastaan mitään huoltoa tosta vaan. En yleensä vaihda joka yöjynvaihdon yhteydessä suodatinta. Koneella-ajounteja tulee n 20 per vuosi. Ja öljyt vaihdan aina elokuun puolessa välissä, en syksyllä enkä keväällä.


      • Nuija
        Haittaaks se kirjoitti:

        En vaihtanut suodatinta siksi että sen vaihtaminen on todella hankalaa. Toissa kesänä vaihdoin viimeksi, ja silloin sain onnistumaan ilman suurempia sottaamisia. Veneeseen on vaihdettu isompi kone, ja siellä ei ole tilaa tehdä oikeastaan mitään huoltoa tosta vaan. En yleensä vaihda joka yöjynvaihdon yhteydessä suodatinta. Koneella-ajounteja tulee n 20 per vuosi. Ja öljyt vaihdan aina elokuun puolessa välissä, en syksyllä enkä keväällä.

        Pyydä naapuria vaihtamaan!


      • Haittaaks se
        Nuija kirjoitti:

        Pyydä naapuria vaihtamaan!

        He, en pyydä. Ensimmäisen huollon tuohon koneeseen teetin ammattilaisella (makso paljon) ja sen jälkeen sain pari päivää putsata sitä jäteöljyä veneestä. Sitä oli kjaikkialla, koska en huomannut heti että sitä oli vuotanut koneen alle, ja purjehtiessa se sitten levisi joka paikkaan. En enää luota vieraan apuun.


    • 35feet
      • sieltä löytyi M- !

        Kiitos! Marine-valikosta löytyi oma venedieselini merkki ja malli. M-filterin hinta ei taida olla aikaisemmin manittua 4 euron luokkaa?


      • Nuija
        sieltä löytyi M- ! kirjoitti:

        Kiitos! Marine-valikosta löytyi oma venedieselini merkki ja malli. M-filterin hinta ei taida olla aikaisemmin manittua 4 euron luokkaa?

        Motonet


      • kerro lisää !!
        Nuija kirjoitti:

        Motonet

        Nimimerkki Nuija, onko Motonet M-filterin jälleenmyyjä? Ja öljynsuodattimen hinta?


      • Ei nuija
        kerro lisää !! kirjoitti:

        Nimimerkki Nuija, onko Motonet M-filterin jälleenmyyjä? Ja öljynsuodattimen hinta?

        Tsekkaapa M-filterin kotisivuilta itseäsi lähinnä oleva jälleenmyyjä. Mansen Motonet ei näyttäisi ainakaan myyvän, ehkä toiset sitten...


      • Nuijalle töitä?
        Ei nuija kirjoitti:

        Tsekkaapa M-filterin kotisivuilta itseäsi lähinnä oleva jälleenmyyjä. Mansen Motonet ei näyttäisi ainakaan myyvän, ehkä toiset sitten...

        Kiitos, tsekkasin eikä myöskään Espoon Motonet kuulunut jälleenmyyjiin eikä kyllä hintakaan selvinnyt..


      • köli vinossa
        Nuijalle töitä? kirjoitti:

        Kiitos, tsekkasin eikä myöskään Espoon Motonet kuulunut jälleenmyyjiin eikä kyllä hintakaan selvinnyt..

        Osaset myy ainakin M-filteriä ja kun motonetistä joskus kysyin suodatinta M-filterin numerolla niin löytyi yhteensopivuustaulukko ja sopiva filtteri suoraan hyllystä.

        Ja ei noissa venemoottoreissa tosiaan mitään ihan eksoottisia suodattimia välttämättä käytetä, vaikka niitä saa oikein merkkiliikkeistäkin ostaa. Esim. oman veneeni Mitsubishi- moottoriin menee sama suodatin kuin johonkin tavan Kiiaan ja uteliaisuuttani katselin M-filterin taulukkoa Volvo Pentan kohdalta niin joku moottori hyväksyy saman suodattimen kuin vaikkapa Toyota Corolla. Epäilykseni pienten venemoottoreiden öljynsuodattimiin keskittyvän teollisuuden olemattomuudesta saivat vahvistusta.


      • Nuija
        Nuijalle töitä? kirjoitti:

        Kiitos, tsekkasin eikä myöskään Espoon Motonet kuulunut jälleenmyyjiin eikä kyllä hintakaan selvinnyt..

        Tippa Rellun R 4 suodatin käy moneen pikkuVolvoon, vaikka Biltemasta!


      • Ei kannata
        Nuijalle töitä? kirjoitti:

        Kiitos, tsekkasin eikä myöskään Espoon Motonet kuulunut jälleenmyyjiin eikä kyllä hintakaan selvinnyt..

        Mulla Motonetit ja muut jälleenmyyjät on niin kaukana. (volvo 50 m päässä) että ei kannata lähteä ajelamaan. Autonii vie 15 l satasella niin siihen se säästä hupenee.
        Kaiken lisäksi noista halpakaupoista tulee helposti tehdyksi hereäteostoja jotka usein osottautuvat turhiksi ostoksiksi.


    • Liikaaa

      Öljyä koneessa? Koneessa missä öljy on kampikammion paljussa ajatuksena on, että osa voitelusta ja myös jäähdytyksestä tapahtuu roiskevoiteluna mm. Sylinterit alakautta, lohkossa olevan nokka-akselin luistit ym. Alaraja on sielläpäin missä kampiakseli ja sen vastapainot ei enää roiskuta riittävästi, reilusti ylärajan yli menevä öljymäärä huonontaa hyötysuhdetta lisääntyvänä vastuksena. Pienestä ylitäytöstä ei ole haittaa varsinkaan koneessa, joka syö öljyä - tietysti ylimäärän syö vielä halukkaammin. Toinen tarina on sitten niin harvaksi mennyt diesel, joka lämmittyään ryntää käymään syömällä voiteluöljynsä:-)

      • Eikylläkäännäin

        Tavallisessa diesel tai bensakoneessa ei kampiakseli tai sen osat kosketa öljypohjassa makaavaa öljyä. Roiskevoidellut on sitten erikseen.


      • Liikaaa
        Eikylläkäännäin kirjoitti:

        Tavallisessa diesel tai bensakoneessa ei kampiakseli tai sen osat kosketa öljypohjassa makaavaa öljyä. Roiskevoidellut on sitten erikseen.

        Sulla varmaan dry sump?


      • Eikylläkäännäin
        Liikaaa kirjoitti:

        Sulla varmaan dry sump?

        Eikun ihan normi öljypohjallinen...Kuivasumppui varmaan harvemmin on esim. purkkarin koneissa?


    • öljynäppi

      Autoissa on usein nyrkkisääntönä että xx kilometria tai yksi vuosi. Minulla tulee aina se vuosi ensiksi.

      On ihan totta että lyhyet käyttöpyrähdykset rasittavat moottoria eniten: kylmä moottori kuluu, ja nopeasti lämpenevä ja jäähtyvä kampikammio "huohottaa" sisään kosteaa(kin) ilmaa, näin etenkin merellä ja/tai syyskylmillä. Pitkään (tunteja) käyvä moottori ehtii haihduttaa osan tästä kosteudesta. Jos olette joskus törmännyt autoon/veneeseen/mopoon joka on vuosikaudet seissytk, niin eikös vaan öljy ollutkin maitomaisen väristä (=vetistä).

      Vaihdan kesävehkeisiin (mopot ja veneet) öljyt (ja suodattimen) syksyllä niin että kone seisoo tuoreen, hyvin voitelevan ja vedettömän öljyn kanssa talven yli (koneen saa käyttää lämpimäksi öljynvaihdon jälkeen niin että öljy leviää).

      Auto joka on käytössä vuoden ympäri saa tuoreen öljyn keväällä koska talvi on niin raskas öljyille/moottorille, enin osa kilometreistä sitten uusillä öljyillä.

      Jokainen saa toki tehdä omalleen mitä vaan, konehan ei juuri hajoa vaikka sitä käytettäisiin kuinka vanhoilla öljyillä, minä pyrin siihen että suorituskyky säilyy pitkään.

    • Sailor1__

      Riittää, kun öljynvaihdon tekee ohjekirjassa suositelluin välein. Jos esim volvon kaikki huollot tekee ohjekirjassa kuvatuin välein, veneilemään ei juuri ehdi kun kaikki aika menee moottoria duunatessa. Tuskin ohjekirjan antama öljynvaihtovälikään on liian pitkä.

      Omalle moottorille öljynvaihtoväli on 200h/1v.

    • Pois vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5903
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2027
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1267
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1135
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1128
    7. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1107
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe